معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۴ میلادی که از آن به عنوان سال اژدها یاد می‌شود، به سراغ معرفی برخی از جذاب‌ترین ساخته‌های سینمایی حول محور این موجودات افسانه‌ای رفته‌ایم.

اژدها یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین موجودات افسانه‌ای به تصویر کشیده شده در تاریخ می‌باشد که تاکنون به شکل‌های مختلفی به تصویر کشیده شده و هر کشوری با هر تاریخ و فرهنگی، دیدگاه منحصر به فردی حول محور آن را به معرض نمایش گذاشته است. موجودی عظیم، مرگبار، بی‌رحم و کهن که قابلیت افروختن آتش از دهانش را داشته و مخاطبین تلویزیونی حسابی منتظر فصل دوم سریال House of the Dragon هستند تا تقابل آن‌ها را در آسمان‌ها مشاهده نمایند.

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که در فرهنگ کشور چین ما با چیزی به نام زودیاک چینی طرف هستیم؛ چیزی که از ۱۲ حیوان کاملاً متفاوت تشکیل شده و هر سال به یکی از آن‌ها تعلق می‌گیرد. یکی از این موجودات زودیاک چینی اژدها نام دارد که سال ۲۰۲۴ میلادی به آن اختصاص یافته و به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۰ فیلم جذاب و به یاد ماندنی با حضور اژدهایانی رفته‌ایم که هر یک به گونه‌ای مخاطبین خود را به وجد آورده‌اند.

فیلم The Hobbit: The Desolation of Smaug (هابیت: برهوت اسماگ)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

دنیای حماسی و افسانه‌ای خلق شده توسط جی. آر. آر. تالکین مملو از موجودات عجیب و غریب در جبهه‌های خیر و شر می‌باشد که یکی از منحصر به فردترین آن‌ها اژدهایی به نام اسماگ نام داشته است.

۳ گانه هابیت پیتر جکسون با وجود تمام نقص‌ها و کاستی‌ها اما از المان مهم و به یاد ماندنی بهره می‌برد. در فیلم دوم به نام The Hobbit: The Desolation of Smaug با اژدهایی خبیث، زیرک و بی‌رحم به نام اسماگ روبرو می‌شویم که اربور را به تسخیر خود درآورده و چیزی جز بدبختی و فلاکت برای دوارف‌ها به همراه نداشته است. این موجود که به طرزی استادانه توسط بندیکت کامبربچ تصویربرداری و صداپیشگی شده، تمام آن چیزی است که مخاطبین از مفهوم اژدها نیاز دارند تا بر پرده سینما دیده و از بابت آن به وجد بیایند. تقابل بیلبو بگینز و اسماگ را می‌توان به عنوان یکی از فراموش نشدنی‌ترین سکانس‌های تاریخ سینما در ژانر فانتزی به شمار آورد.

فیلم Reign of Fire (سلطنت اژدها)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

یکی از بهترین فیلم‌های اژدها محور تاریخ سینما که از زوج کریستین بیل و متیو مک‌کانهی بهره برده و در کمال ناامیدی، آن‌طور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده، Reign of Fire محصول سال ۲۰۰۲ میلادی نام دارد.

در این فیلم آخرالزمانی گروهی از کارگران مترو زیرزمینی شهر لندن، به صورت اتفاقی با حفاری عمیق خود موجب بیدار شدن اژدهایانی می‌شوند که برای قرن‌ها به خوابی طولانی رفته بودند؛ اتفاقی که سبب می‌شود تا تنها پس از گذشت ۲۰ سال، بشر به مرز سقوط رسیده و تنها تعدادی اندک باقی مانده تا به رویارویی با این موجودات رفته و شانس خود برای نجات سیاره زمین امتحان نمایند. Reign of Fire اثری تیره و تاریک و بسیار بی‌رحم در رابطه با اژدهایان می‌باشد که پس از گذشت بیش از ۲ دهه نه تنها همچنان حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و جلوه‌های بصری آن هر بیننده‌ای را میخکوب خواهد کرد، بلکه تاثیر قابل توجهی در جایگاه اژدها در سینما و تلویزیون داشت تا حدی که سریالی همچون Game of Thrones برای نمایش این موجودات از آن الهام گرفته است.

انیمیشن Wish Dragon (اژدهای آرزو)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

اژدهایان گوناگونی در صنعت انیمیشن به شکلی به یاد ماندنی به تصویر کشیده شده‌اند که یکی از دوست داشتنی‌ترین آن‌ها را در انیمیشن Wish Dragon مشاهده کرده‌ایم.

برخلاف موارد بالا که اژدهایان را به گونه‌ای مخوف و وحشتناک به تصویر کشیده است، این بار به سراغ اژدهایی رفتیم که از توانایی برآورده کردن آرزوها برخوردار می‌باشد. موجودی که با پسری به نام دین سونگ آشنا شده و وظیفه پیدا می‌کند تا آرزوی وی را محقق نماید؛ آرزویی که آن‌ها را با ماجراجویی و اتفاقات جذاب و غیرمتظره‌ای مواجه خواهد کرد. کمپانی سونی پیکچرز برداشتی سرگرم‌کننده و دوست داشتنی از اژدهایان را در انیمیشن Wish Dragon پدید آورده که شخصیت‌پردازی او و دغدغه‌هایش می‌تواند هر بیننده‌ای را به خنده وا دارد.

فیلم Dragonheart (قلب اژدها)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

یکی از جذاب‌ترین داستان‌های فانتزی حول محور اژدها در فیلم Dragonheart رقم خورده که در سال ۱۹۹۶ میلادی نامزد دریافت جایزه اسکار برای برخورداری از بهترین جلوه‌های ویژه شده است.

در این فیلم قرون وسطایی به راه افتادن جنگی داخلی سبب می‌شود تا شاهزاده‌ای به نام اینون با جراحات مرگباری روبرو گشته و عملاً فاصله چندانی با مرگ حتمی نداشته باشد. جراحاتی که هیچ درمانی نداشته و تنها اژدهایی به نام دراکو می‌تواند وی را بهبود ببخشد؛ با این شرط که در ازای فدا کردن نیمی از قلب خود، این جوان بعدها به حاکمی ظالم تبدیل خواهد شد. مسئله‌ای که استاد اینون را متقاعد می‌کند که تنها راه چاره، نابودی تمام اژدهایان سرزمینش بوده تا بلکه بتواند قلب سیاه شاگردش را پاک نماید. Dragonheart روایت جالب توجهی حول محور دراکو رقم زده که قطعاً می‌تواند نظر شما را جلب نماید؛ مخصوصاً آن که از نقش آفیرنی جذاب شان کانری نیز بهره برده است.

فیلم The NeverEnding Story (داستان بی‌پایان)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

فیلم The NeverEnding Story یکی از آثار نمادین ژانر فانتزی در دهه ۱۹۸۰ میلادی به شمار می‌رود که از داستانی زیبا و درگیر کننده بهره برده است.

این فیلم که اقتباسی از رمان میشائل انده محسوب می‌شود، در دنیایی جریان دارد که نیرویی تاریک در حال نابودی آن بوده و قهرمان داستان برای پیدا کردن چاره این نابودی، با اژدهایی به نام فالکور آشنا می‌شود که او را در طول این مسیر خطیر همراهی خواهد کرد. مهمترین دلیلی که The NeverEnding Story را حسابی مورد توجه قرار داده، به اژدهای فالکرو مربوط می‌شود که ترکیبی از موجودات افسانه‌ای تاریخ اروپا با شکل و شمایلی پدربزرگانه بوده که مهربانی و صداقت را می‌توان به وضوح در چهره‌اش مشاهده کرد.

انیمیشن Mulan (مولان)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

با دیدن انیمیشن Mulan در این مقاله قطعاً تعجب کرده‌اید؛ با این حال باید گفت که دیزنی یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های فرعی تاریخ کمپانی خود را در قامت اژدهایی کوچک به نام موشو طراحی کرده است.

عنوان تحسین شده Mulan یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های ساخته شده در تاریخ به شمار می‌رود که روایت متفاوتی را از تقابل چین و هان به تصویر کشیده که در این بین دختری به نام مولان را به عنوان قهرمان داستان نمایش داده است. دختری که از اژدهایی کوچک و دوست داشتنی به نام موشو بهره می‌برد؛ اژدهایی خودخواه و یک دهنده که البته وفاداری بسیاری به مولان داشته و هیچ کمکی را از وی دریغ نخواهد کرد. اساساً می‌توان گفت که شوخی و رفتارهای موشو یکی از اجزای مهم انیمیشن به شمار می‌رود که نبود وی ضربه غیرقابل جبرانی به لایو اکشن مولان در سال ۲۰۲۰ زده است.

انیمیشن Sleeping Beauty (زیبای خفته)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

در دوره و زمانه‌ای که کیفیت، مقوله مهمی برای دیزنی به حساب می‌آمد، شاهد خلق انیمیشنی فراموش نشدنی به نام Sleeping Beauty بودیم که تقابل خیر و شر آن پس از گذشت ۶۵ سال هنوز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

در این انیمیشن نمادین، شاهزاده‌ای زیبا و معصوم به نام آرورا توسط ملکه‌ خبیث مالفیسنت نفرین می‌شود که در سن ۱۶ سالگی به خوابی ابدی فرو برود. مسئله‌ای که در نهایت موعد مقرر آن فرا رسیده و آشنایی آرورا با شوالیه نجیب‌زاده‌ای به نام فیلیپ سبب می‌شود تا این جنگجوی تسلیم‌ناپذیر راهی ماجراجویی خطیری شود تا بلکه بتواند معشوقه‌اش را نجات دهد. در یکی از حماسی‌ترین لحظات تاریخ صنعت انیمیشن، شاهد تقابل فیلیپ با مالفیسنتی هستیم که حال تبدیل به اژدهایی عظیم و مرگبار شده و سعی دارد تا از رسیدن شوالیه به خواسته‌اش جلوگیری نماید. سکانسی از Sleeping Beauty که در کمتر از ۲ دقیقه بییندگانش و دوست‌داران اژدها را می‌تواند حسابی به وجد بیاورد.

انیمه Spirited Away (شهر اشباح)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

مگر امکان دارد که پای عناصر فانتزی در میان باشد و نامی از آثار هایائو میازاکی افسانه‌ای به میان آورده نشود؟ آن هم با وجود شاهکاری به نام Spirited Away که بارها و بارها در طی مقالات مختلف مورد اشاره قرار گرفته است.

در این انیمه شاهد کودکی به نام چیهیرو هستیم که به شکلی ناخواسته قدم در دنیای ارواح گذاشته و والدینش را گم می‌کند. در طول مسیر برای پیدا کردن مادر و پدرش با مرد جوانی به نام هاکو آشنا شده و برای رسیدن به خواسته‌هایش از وی کمک می‌گیرد؛ مرد جوانی که در نقطه‌ای حساس، چیهیرو از موجودیت وی مطلع شده و می‌فهمیم که با یک اژدها طرف هستیم. Spirited Away نه تنها یکی از بهترین انیمه‌های ساخته شده در تاریخ به شمار می‌رود، بلکه میزبان حضور موجودی می‌باشد که از آن به عنوان بهترین اژدهای شرقی به تصویر کشیده شده یاد می‌گردد. اژدهایی باشکوه، دوست داشتنی و در عین حال وحشتناک که وقایع زیبایی را در کنار چیهیرو رقم زده است.

انیمیشن How to Train Your Dragon (چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

۳ گانه How to Train Your Dragon ساخته استودیو انیمیشن‌سازی دریم‌ورکس یکی از بهترین آثار اژدها محور تاریخ سینما می‌باشد که از وقایعی جذاب با شخصیت‌هایی دلنشین بهره برده است.

در این مجموعه انیمیشن زیبا و تکرار نشدنی شاهد شکل‌گیری دوستی ناخواسته میان انسان و اژدهایی به نام هیکاپ و بی‌دندان هستیم که نه تنها زندگی قهرمان داستان را برای همیشه دستخوش تغییر قرار می‌دهد، بلکه فرهنگ مردمان وایکینگ اطراف او را نیز دگرگون می‌کند. از شکل‌گیری رابطه نزدیک میان هیکاپ و بی‌دندان گرفته تا ماجراجویی و جنگ‌های آن‌ها و در نهایت جدایی‌شان از یکدیگر، ۳ گانه How to Train Your Dragon به حدی روایت جذابی از اژدهایان را به ارمغان آورده که به سختی می‌توان اثر مشابهی نسبت به آن را پیدا کرد. امید می‌رود که بازسازی آن در غالب اثری لایو اکشن بتواند از کیفیتی مثال‌زدنی برخوردار باشد.

فیلم Dragonslayer (اژدهاکش)

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

علی‌رغم این که امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد به تصویر کشیدن اژدهایان پر زرق و برقی هستیم اما هیچکدام از آن‌ها حتی به گرد پای ورمیتراکس در فیلم Dragonslayer هم نخواهد رسید.

در این فیلم با سرزمینی خیالی روبرو می‌شویم که توسط اژدهایی ۴۰۰ ساله به نام ورمیتراکس مورد تعرض قرار گرفته و تا زمانی که خواسته‌هایش محقق نشود، از حملات مرگبار و ویرانگر خود دست نخواهد کشید. مسئله‌ای که گروهی از مردم عادی را مجاب می‌کند تا راهی ماجراجویی غیرقابل بازگشتی شده تا بلکه بتوانند تهدید این اژدها را یکبار برای همیشه از بین برده و صلح و آرامش را به سرزمینشان بازگردانند. فیلم Dragonslayer به این سبب از اژدهایی نمادین و تکرار نشدنی بهره گرفته که براس ساخت آن از مدل بسیار عظیمی بهره گرفته شده و برای تولید آتش از دهانش نیز به سراغ آتش‌ افکن‌های جنگ جهانی دوم رفته‌اند که نتیجه، موجودی مخوف، ترسناک و با ابهتی شده که با گذشت ۴۳ سال و الهام‌گیری ده‌ها فیلم، سریال و انیمیشن از آن، هنوز هم می‌تواند هر مخاطبی را شیفته خود نماید.


آیا آثار دیگری را در حوزه سینما و تلویزیون سراغ دارید که روایت جالب توجهی حول محور اژدهایان را به تصویر کشیده باشد؟ آیا فصل دوم سریال House of the Dragon می‌تواند به عنوان بهترین ساخته من باب اژدهایان لقب بگیرد؟ اژدهای مورد علاقه شما از آثار فانتزی چه نام دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

loghainDARKSIRENHaj_HosseinYohanaهیولاJoel MorganSpider-Man💚 VEGAN گیمرگیاهخوارmasoud pc gamerCambyses The ThirdPorfosorBADMANv-alkaline

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی جذاب‌ترین آثار اژدها محور سینمایی - گیمفا