فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا

فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا

فیلم‌های بزرگ و برجسته‌ای ساخته شدند که برخی از آن‌ها تأثیری بزرگ روی دنیای واقعی داشتند.

سینما قدرتمندترین شکل هنری است که می‌تواند میلیون‌ها نفر را در یک لحظه برانگیزد، الهام ببخشد، خشمگین کند و به هیجان بیاورد. یک فیلمساز خوب واقعیت را هر طور که بخواهد شکل می‌دهد، به شکلی جادویی چشم‌اندازها را به تصویر می‌کشد، دیدگاه‌ها را به هم پیوند می‌زند، صداهای جدید را تقویت می‌کند و داستان‌های متهورانه و جذاب را به نمایش می‌گذارد. این گونه است که تغییر اجتماعی رخ می‌دهد. شما می‌توانید یک تیتر را بخوانید و هیچ چیزی احساس نکنید اما وقتی فیلم شما را درون ذهن یک سرباز، یک پناهنده یا رهبر فرقه می‌برد، ناگهان می‌توانید واقعیت را به‌خوبی درک کنید.

گروه اندکی از آثار سینمایی هستند که با تصویر کشیدن واقعیت به شیوه‌ای انقلابی، توانسته‌اند نه‌تنها ذهن برخی از افراد را تغییر بدهند بلکه دنیا را نیز متحول کردند. سینما می‌تواند دیدگاه‌ها و شیوه‌های تفکر را به سمت بهتر و بدتر تغییر بدهد. این فیلم‌ها چنان تأثیری داشتند که تغییرات قابل توجهی در درک مردم برانگیختند و در نتیجه آن نیز تغییرات واقعی در دنیای واقعی رخ داد و ثابت کرد که واقعیت عجیب‌تر از تخیل است.

۱۰. فیلم Fight Club – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم fight club
فیلم Fight Club

فیلم «باشگاه مبارزه» اثری درخشان به شمار می‌رود و برای بسیاری از افراد، بهترین فیلم دیوید فینچر محسوب می‌شود. این اثر سینمایی داستان وضعیت اسف‌بار بشر مدرن را به تصویر می‌کشد، چیزی که فیلسوف کارل کوپر از آن به‌عنوان کشش تمدن یاد می‌کند یعنی احساس ناراحتی ناشی از ناپدید شدن زندگی قبیله‌ای. استاندارد بالاتر زندگی همراه با فقدان هدف، احساس تنهایی و پوچی روحی است که قهرمان داستان سعی می‌کند تا آن را با اثاثیه گران قیمت و وسایل جدید پر کند. سرمایه‌داری تلاش می‌کند تا دین را جایگزین کند اما در این امر موفق نمی‌شود. ظاهراً راه حل این است که غریبه‌ها را کتک بزنید تا دوباره احساس زنده بودن کنید.

این اثر سینمایی به نحوی به پایان می‌رسد که در آن، شخصیت متوجه می‌شود در تلاش برای شورش علیه جامعه بیش از حد پیش رفته است. این فیلم به‌وضوح قهرمان داستان را فردی گیج و گمراه به تصویر می‌کشد اما در پایان نیز نشان می‌دهد که او در خود درگیری‌هایش سربلند شده است. فیلم «باشگاه مبارزه» همچنین سعی می‌کند تا پایان متعادلی داشته باشد و رنج و درد راوی را برجسته می‌کند ولی در مورد خطرات مردانگی سمی و تشکیل فرقه به‌عنوان یک راه هشدار داده است. با این حال، این پایان‌بندی مانع از آن نشد که فعالان حقوق مردان از شخصیت تایلر با بازی برد پیت بت نسازند، تا جایی که کل جنبش خود را از آموزه‌های او الگوبرداری می‌کنند. البته خیلی از افراد از این شخصیت الگوبرداری کردند.

۹. فیلم The Godfather – محصول سال ۱۹۷۲

فیلم the godfather
فیلم The Godfather

به لطف فیلم «پدرخوانده» و همچنین خانواده اصلی آن، حالا همه می‌دانند که مافیا چگونه کار می‌کند. مافیا مجرم‌های عادی نیستند بلکه برای یک خانواده کار می‌کنند. شرافت در کنار لباس پوشیدن بی عیب و نقص برای یک مافیا مهم‌ترین چیز است. به همین دلیل است که آن‌ها با مواد مخدر سروکار ندارند و قابل احترام هستند. یک مافیا فقط در صورت خیانت کشته می‌شود. در واقع، همه این موارد برای این فیلم شکل گرفتند و مافیاهای واقعی بسیار خوشحال هستند که از این شهرت تازه خود لذت ببرند.

طبق کتاب Hollywood and the Mob نوشته تیم آدلر محصول سال ۲۰۰۷، ایده این مافیای شریف و شیک قبل از فیلم پدرخوانده وجود نداشت. مافیا به همان اندازه هر سازمان مجرمانه دیگری، کثیف و وحشیانه بود. با این حال، نمایش فیلم از خانواده جنایت‌کار مقدس به رهبری مردی محترم و برجسته که از فروش مواد مخدر امتناع می‌کند، لباس‌های شیک می‌پوشد و به اندازه هر شخصیت مهم دیگری در جامعه مورد احترام است، به طور کامل دیدگاه مردم و حتی خود مافیا را نسبت به مافیا تغییر داد. فرانسیس فورد کاپولا شاید نمی‌خواست مافیا را تجلیل کند اما در نهایت به نوعی این کار را انجام داد.

۸. فیلم Silenced – محصول سال ۲۰۱۱

فیلم silenced
فیلم Silenced

فیلم «ساکت شده» یکی از آزاردهنده‌ترین داستان‌های تاریخ را دارد و این داستان نیز بر اساس رویدادی واقعی ساخته شده است. شخصیت اصلی با بازی گونگ یو برای آموزش هنر در یک مدرسه کودکان ناشنوا استخدام می‌شود. دانش‌آموزان او کمی عجیب رفتار می‌کنند و توجهی به درس نمی‌کنند و تا حدودی نیز ترسیده به نظر می‌رسند و مدیران طوری رفتار می‌کنند که انگار چیزی را پنهان کرده‌اند. سپس این معلم تازه به حقیقتی زشت پی می‌برد، اینکه افراد مسئول سال‌ها است که از بچه‌ها سوء استفاده جنسی می‌کنند.

این فیلم جرقه یک جنبش اجتماعی کامل در کره را زد چراکه نشان داد چطور جنایت‌کاران پس از ارتکاب چنین جنایت ظالمانه‌ای از عدالت گریختند. فیلم «ساکت شده» منجر به ایجاد قانون Dogani در کره شد، قانونی که هم نام با نام کره‌ای این اثر سینمایی است و در آن نیز تمام راه‌های قانونی که باعث فرار این مجرمان می‌شد را بسته بود. این فیلم همچنین باعث شد تا مدرسه اصلی در نهایت تعطیل شود.

۷. فیلم The Birth of a Nation – محصول سال ۱۹۱۵

فیلم the birth of a nation
فیلم The Birth of a Nation

فیلم «تولد یک ملت» انقلابی در شیوه ساخت فیلم ایجاد کرد. فیلم «تولد یک ملت» از طریق زوایای بدیع دوربین و تکنیک‌های سینمایی پویا، یک کلاس درس برای هر فیلمساز به شمار می‌رود. حیف که این نژادپرستانه‌ترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده است. این فیلم که در سال ۱۹۱۵ میلادی به موفقیت بسیار بزرگی دست پیدا کرد، اولین فیلمی بود که در کاخ سفید اکران شده بود و همچنین فیلم مورد علاقه هر نژادپرست در آمریکا است.

در این اثر سینمایی ساخته کارگردان دی دابلیو گریفیث، گروه کو کلاکس کلن (KKK) به‌عنوان گروهی از قهرمانان به تصویر کشیده شده است و پس از اکران این اثر نیز عضویت در این گروه افزایش چشمگیری داشت. علاوه بر این، این سازمان از این فیلم برای دهه‌ها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کرد. رهبر این سازمان یعنی دیوید دوک این فیلم را در تمام جلسات استخدام نیرو تازه به نمایش در می‌آورد و درباره آن اظهار نظر می‌کرد.

۶. فیلم Jaws – محصول سال ۱۹۷۵

فیلم jaws محصول سال ۱۹۷۵
فیلم Jaws – محصول سال ۱۹۷۵

فیلم «آرواره‌ها» استیون اسپیلبرگ را از یک کارگردان تازه‌کار به یک فیلمساز برجسته و درخشان تبدیل کرد. این فیلم درباره یک کوسه سفید بزرگ که جامعه‌ای در نزدیکی کیپ کود را به وحشت می‌اندازد، در هر جایی که به روی پرده سینماها آمد، عملکرد موفقی داشت. تماشاگران با تماشای این اثر نیز به‌شدت از این هیولای غول پیکر به وحشت می‌افتادند.

از بسیاری جهات، فیلم «آرواره‌ها» باعث شکل‌گیری فیلم‌های بلاک‌باستری تابستانی مدرن است و همچنین نفرت نسبت به کوسه‌ها را بسیار زیاد کرد. بسیاری از مردم برای تفریح شروع به شکار این کوسه‌ها کردند و متعقد بودند که با این کار در حال محافظت از مردم هستند. فیلم «آرواره‌ها» با تغییر ذهنیت مخاطبان منجر به کاهش جمعیت کوسه‌ها شد. هم فیلم و هم رمانی که الهام‌بخش آن بود، کوسه‌ها را از هیولاهای مبهم و دوردست به شکارچیان بی‌رحم انسان‌ها تبدیل کردند که بهتر است نابود شوند. این تغییر ذهنیت به‌عنوان «تأثیر آرواره‌ها» شهرت دارد.

۵. انیمیشن Bambi – محصول سال ۱۹۴۲

انیمیشن bambi محصول سال ۱۹۴۲
انیمیشن Bambi – محصول سال ۱۹۴۲

در حالی که فیلم «آرواره‌ها» شهرت بدی نسبت به کوسه‌ها داد اما انیمیشن «بامبی» برعکس آن را برای آهوها انجام داده بود. این انیمیشن یکی از بهترین فیلم‌های عصر طلایی دیزنی به شمار می‌رود و داستان شکارچی‌ای را روایت می‌کند که مادر بامبی را می‌کشد و بر این آهوی جوان برای همیشه زخم می‌زند. انیمیشن «بامبی» با انسان‌سازی حیوانات جنگل دیدگاه مردم نسبت به شکار را تغییر داد.

همین نیز باعث شد تا از آن به‌عنوان «تأثیر بامبی» یاد کنند. این به اعتراض رایج نسبت به کشتن حیواناتی زیبا و بامزه و نادیده گرفتن رنج موجودات زشت همچون خوک‌ها گفته می‌شود. این انیمیشن همچنین منجر به ایجاد Smokey Bear شد، نمادی برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل.

۴. فیلم Top Gun – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم top gun محصول سال ۱۹۸۶
فیلم Top Gun – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم «تاپ گان» یکی از بهترین فیلم‌های سال ۱۹۸۶ میلادی به شمار می‌رود که نمایش بسیار بزرگ و مهیجی روی پرده سینماها داشت. مطمئنا چه چیزی می‌تواند مهیج‌تر از خلبانی با یک جت مافوق صوت باشد؟ گشت‌وگذار در میان ابرها و سپس حمله و تیراندازی به دشمن بسیار هیجان‌انگیز است، به خصوص اینکه اگر یک حرکت کوچک اشتباه انجام بدهید، می‌تواند برای شما مرگبار باشد. فیلم «تاپ گان» یک نسخه ایده‌آل از نیروی دریایی آمریکا ارائه و شهرت آن را برای چندین نسل متحول کرد.

بر اساس آمارها، فیلم اصلی «تاپ گان» باعث افزایش تعداد سربازان نیروی دریایی آمریکا تا ۵۰۰ درصد شد. البته بعداً مشخص شد که این آمار واقعی نیست و عدد واقعی هشت درصد بوده که هنوز هم مقدار قابل‌توجهی است. ارتش ایالات متحده آمریکا به طور کامل با سازندگان فیلم همکاری کرد و ناوگانی از هواپیماها، ناوها و کشتی‌ها را در اختیار آن‌ها قرار داد. به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاری عالی‌ای از سوی ارتش بوده است.

۳. فیلم Victim – محصول ۱۹۶۱

فیلم victim محصول ۱۹۶۱
فیلم Victim – محصول ۱۹۶۱

به‌سختی می‌توان فیلمی انقلابی‌تر از فیلم «قربانی» محصول سال ۱۹۶۱ میلادی پیدا کرد. این اثر سینمایی در آن سال در بریتانیا اکران شد، زمانی که رابطه با هم جنس نه‌تنها غیراخلاقی تلقی می‌شد بلکه جرمی بود که می‌توانست حکم زندان به همراه داشته باشد. این اثر سینمایی شیوه ظالمانه باج‌گیری از این مردان که در آن سال‌ها بسیار رایج بود را برجسته می‌کند. از آنجایی که حتی یک سوء ظن نسبت به این موضوع می‌توانست اعتبار و حرفه یک مرد را مخدوش کند، افراد حاضر بودند تا برای حفظ راز خود هر کاری انجام بدهند.

فیلم «قربانی» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های درباره این گروه خاص است و اثری پیشگامانه به شمار می‌رفت که در دهه شصت میلادی ساخته شده بود. بسیاری از افراد بر این باور هستند که تأثیر فرهنگی این اثر سینمایی باعث تغییر نگرش در بریتانیا نسبت به این موضوع شد و در نتیجه آن نیز قانون جرایم جنسی در سال ۱۹۶۷ تصویب شد که باعث جرم‌زدایی از این نوع رابطه شد.

۲. فیلم JFK – محصول سال ۱۹۹۱

فیلم jfk محصول سال ۱۹۹۱
فیلم JFK – محصول سال ۱۹۹۱

الیور استون بیان کرده که او فیلم «جی‌اف‌کی» را به‌عنوان استعاره‌ای برای همه آن تردیدها، شبهات و سؤالات بی‌پاسخ ساخته است. البته او به ده‌ها نظریه توطئه که به طور گسترده در بین مردم وجود دارند اشاره کرده است. الیور استون سعی داشت که بگوید این اثر سینمایی یک فیلم تاریخی نیست بلکه ترکیبی مهیج از همه احتمالات مختلف است که ممکن است در آن روز اتفاق افتاده باشند.

بنابراین، فیلم «جی‎‌اف‌کی» نسخه‌ای از وقایع را به تصویر کشیده بود و رایج کرد که در آن، دولت ایالات متحده و سازمان‌های متعدد آن برای قتل رئیس جمهور و سپس پنهان کردن شواهد آن توطئه کردند. گزارش نهایی هیئت بررسی سوابق ترور، تأثیر این فیلم در تصویب قانون JFK را به رسمیت شناخت و قول داد که اسناد مربوط به پرونده را به تدریج از حالت محرمانه خارج کند. این امر باعث شد تا حداقل برای مدتی طرفداران تئوری‌های توطئه کمی آرام بگیرند.

۱. فیلم A Short Film About Killing – محصول سال ۱۹۸۸

فیلم a short film about killing محصول سال ۱۹۸۸
فیلم A Short Film About Killing – محصول سال ۱۹۸۸

انسان‌ها هزاران سال در حال بحث هستند که آیا می‌توان کشتن را توجیه کرد و چه زمانی این توجیه قابل قبول است. مجازات اعدام نیز همیشه یکی از همین موارد مورد بحث است. اگر کشتن خیلی بد است پس چرا باید اعدام را انجام داد و قانون اجازه آن را می‌دهد؟ چگونه می‌توان انحصار کشتن را توجیه کرد؟

این موارد سوالاتی هستند که لهستانی‌ها از خودشان و پس از اکران فیلم «فیلمی کوتاه درباره کشتن» پرسیدند. این اثر به دلیل نمایش منفی خودش از مجازات اعدام هم تحسین بسیار زیاد و هم انتقادهای شدیدی را دریافت کرد. این اثر سینمایی با برانگیختن گفتگو و بحث در بیان مخاطبان، در لغو مجازات اعدام در لهستان نقش بسیار مهمی ایفا کرد. این نمونه دیگری از تأثیرگذاری فوق‌العاده فیلم است که پیامش در بین مخاطبان طنین‌انداز می‌شود و باعث ایجاد تغییر واقعی در بین مردم می‌شود.


در این مطلب به بررسی و معرفی فیلم‌هایی پرداختیم که در دنیای واقعی تأثیرگذار بودند. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

DADDY PARTiSAN人Acker益man人essi007DARKSIRENBig BossYohanaDisgustollieM.MTMavrickجان قماربازLeroxmarioHanibal(درانتظار فصل۴ هانیبال)DrogonB-manعلیرضا محمدی𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)Joel Morganیه گیمر سادهmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا
فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فیلم‌هایی که دنیا را تغییر دادند - گیمفا