Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟

یوسف قربانی
۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

می‌توان با اطمینان و خاطرجمعی کامل گفت که Cait Sith، غیرمحبوب‌ترین شخصیت در فاینال فانتزی ۷ (Final Fantasy VII) است؛ یک موجود وِراج که بیشتر برای خلق لحظات طنز در داستان وجود دارد، یک جاسوس از طرف دشمن که به گروه خیانت می‌کند و یکی از ضعیف‌ترین شخصیت‌ها در مبارزات؛ ولی آیا این موارد تمام چیزهایی هستند که این شخصیت ارائه می‌دهد؟ در این مقاله قصد داریم به تاریخچه، چیستی Cait Sith و یکی از وجوه شخصیتی او بپردازیم که شاید تاکنون به آن توجه نکرده باشید.

*این مقاله حاوی اسپویلر برای فاینال فانتزی ۷ است که طبیعتا، شامل اسپویلرهایی برای فاینال فانتزی ۷ ریبِرث (Rebirth) نیز خواهد بود.*

کِیت‌سیث یا کِت‌شی؟

درست همچون بسیاری از چیزها در سری فاینال فانتزی، Cait Sith نیز بر اساس موجودات و افسانه‌های مختلف در سرتاسر نقاط جهان ساخته شده. این شخصیت بر اساس Cat Sìth (بخوانید کِت‌شی) ساخته شده و مربوط به فرهنگ و افسانه‌‌های محلی سِلتی (Celtic) است؛ اما بیش از سایر سِلت‌ها، Cat Sìth در افسانه‌های اسکاتلندی حضور دارد و به‌همین خاطر، در طول قرن‌ها این موجود با فرهنگ اسکاتلند و زبانِ گِیلیکِ اسکاتلندی (Scottish Gaelic [یکی از سه زبان‌ گویدِلیک یا همان گِیلیک که خود یکی از دو گروه باقی‌مانده از زبان‌های سِلتی است]) گره خورده و ریشه آن بیشتر به این مکان و زبان نسبت داده می‌شود.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

برداشتی از ظاهر Cat Sìth.

در افسانه‌ها، Cat Sìth به‌ عنوان یک گربه عظیم و با جثه‌ای به بزرگی یک سگ شناخته می‌شود که در ارتفاعات اسکاتلند پرسه می‌زند و بجز یک نقطه سفید بر روی سینه‌اش، تماما سیاه است؛ به‌هنگام قرار داشتن در معرض دید انسان‌ها، این موجود بر روی چهار پا، و در صورت نبود انسان‌ها بر روی دو پا راه می‌رود! حضور Cait Sith در سری فاینال فانتزی تنها به نسخه هفتم خلاصه نمی‌شود و این موجود در نسخه‌های دیگر سری و در نقش‌هایی همچون دشمن و سامِن (Summon) حضور داشته.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

چند نمونه از حضور‌های Cait Sith در طول سری و در نقش‌های مختلف‌.

اگرچه بیش از ۲۵ سال از عرضه فاینال فانتزی ۷ می‌گذرد و در طول این سال‌ها، دنیای این عنوان در مدیوم‌هایی همچون رمان، انیمیشن و بازی‌های فرعی مختلف گسترش پیدا کرده، اما تاکنون در هیچ‌کدام از آن‌ها، اسم شخصیت‌ Cait Sith به زبان آورده نشده و به همین خاطر، نمی‌دانیم که نحوه تلفظ نام او چگونه است! مواردی همچون ریشه موجودی که این شخصیت بر اساس آن ساخته شده و درباره آن‌ صحبت شد، و نحوه نوشتن نام او در زبان ژاپنی که به‌صورت ケット・シー است (بخوانید کِتُ‌شی)، باعث شده که در طول سال‌ها، بسیاری نام این شخصیت را کِت‌شی تلفظ کنند؛ اما از آن سو، مواردی همچون نام این شخصیت در نسخه انگلیسی بازی که به‌صورت Cait Sith نوشته می‌شود و با نحوه نوشتن نام اصلی این موجود افسانه‌ای و به‌صورت Cat Sìth تفاوت دارد، و همچنین مطابقت نداشتن همیشگی نام موجودات و شخصیت‌های این سری با افسانه‌هایی که بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند و یا حتی میان نسخه ژاپنی و انگلیسی این عناوین، باعث شده که بسیاری نام این شخصیت را کِیت‌سیث تلفظ کنند. این بحثی بود که در طول سال‌ها، همواره در بین هواداران وجود داشت، تا اینکه در اکتبر سال ۲۰۲۳، حساب رسمی فاینال فانتزی ۷ در توییتر (X فعلی) پست زیر را منتشر کرد:

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

«بسیاری از شما درباره این موضوع سوال می‌کردید، امیدواریم که این [توییت] کمک کند! در فاینال فانتزی ۷ ریبرث، [نامِ] Cait Sith، کِیت‌سیث تلفظ می‌شود.»

این توییت جنجالی‌تر از چیزی بود که از شخصیتی که شخصا تا سال‌ها او را به عنوان «گربه‌هه» خطاب می‌کردم انتظار داشتم! اصلی‌ترین انتقاد وارده بر تلفظ نام این شخصیت به‌صورت کِیت‌سیث، مربوط به زبان گِیلیک اسکاتلندی بود‌؛ همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، شخصیت Cait Sith در سری فاینال فانتزی، بر اساس موجودی ساخته شده که غالبا به فرهنگ و افسانه‌های اسکاتلند و زبان گِیلیک اسکاتلندی نسبت داده می‌شود؛ نکته‌ای که با توجه به نحوه تلفظ نام این شخصیت در نسخه ژاپنی بازی و داشتنِ لهجه انگلیسیِ اسکاتلندی در دوبله انگلیسیِ عناوین فرعی فاینال فانتزی ۷ و حتی نسخه ریبِرث، سازندگان از آن آگاه هستند. موردی که باعث اعتراض بسیاری نسبت به نحوه تلفظ نام این شخصیت شد، این است که زبان‌ گِیلیکِ اسکاتلندی، سال‌ها است که در معرض از بین رفتن قرار دارد و طبق سرشماری انجام شده توسط دولت اسکاتلند در سال ۲۰۱۱، حدود ۵۸۰۰۰ نفر (۱/۱٪ از جمعیتِ وقتِ اسکاتلند) می‌توانند به این زبان صحبت کنند.

به‌صورت خلاصه، بسیاری اعتقاد داشتند که استفاده از نام یک موجود که به یک زبان در خطر نابودی تعلق دارد و تغییر دادن نحوه تلفظ آن، خود به‌گونه‌ای پاک کردن و از بین بردن آن زبان است؛ البته، بحث درباره این موضوع تماما یک‌طرفه نبود و دلایل مختلفی برای اینکه چرا تلفظ نام این شخصیت به‌‌صورت کِیت‌سیث مشکلی ندارد نیز، مطرح شد؛ ولی خب، فارغ از دیدگاهی که نسبت به نحوه صحیح تلفظ این نام دارید، این تلفظ رسمی است که در نسخه انگلیسی بازی برای شخصیت انتخاب شده. شخصا و تا مقاله قبلی که این شخصیت در آن حضور داشت، نام او را به عنوان کِت‌شی تلفظ می‌کردم؛ نه به‌خاطر مسائل مربوط به زبان گیلیک اسکاتلندی، این موردی است که اگر بگویم تا قبل از جنجال ناشی از توییت مربوطه از آن خبر داشتم، دروغ گفته‌ام و به‌نظرم کمی بیش از حد بزرگ شد! بلکه صرفا به‌خاطر اینکه در طول سال‌ها و به‌خاطر نظرات و بحث‌های مختلف در اینترنت، با ریشه نام این شخصیت آشنا شده بودم و اگر بخواهم رو راست باشم، در زبان فارسی، کِت‌شی بسیار بهتر از کِیت‌سیث در دهان می‌چرخد! در هر حال و با وجود تمام این موارد، در طول این مقاله، این شخصیت با نام رسمی داخل بازی او و به‌‌ عنوان کِیت‌سیث خطاب می‌شود.

چیستی، نحوه کارکرد و طراحی کِیت‌سیث

کِیت‌سیث متفاوت‌ترین طراحی از بین تمامی اعضای گروه را دارد و ظاهر او چنان عجیب است که احتمالا واکنش اکثر بازیکنان به‌هنگام مواجه شدن با این شخصیت، چیزی در مایه‌های «من دارم به چه چیزی نگاه می‌کنم؟» خواهد بود!

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

این موجود تنها در ظاهر عجیب نیست و این احتمال وجود دارد که فهمیدن چیستی آن، حتی بیش از پیش شما را سردرگم کند! پس پیشنهاد می‌کنم که پاراگراف بعدی را به آرامی و کلمه‌ به‌ کلمه بخوانید!

کِیت‌سیث یک ربات با جسمِ بیرونی یک عروسکِ گربه است که سوار بر یک رباتِ دیگر با جسمِ بیرونی یک عروسکِ موگل (Moogle) است. در واقع، کِیت‌سیث تنها نام گربه‌ای است که در این طراحی می‌بینیم و نه نامِ هر دو این موجودات با هم و هرگاه که در طول بازی این شخصیت چیزی می‌گوید، فقط عروسک گربه‌ صحبت می‌کند. هنوز تمام نشده! کِیت‌سیث (که هما‌ن‌طور که گفته شد، یک ربات است) از راه دور و توسط شخصیتِ ریو (Reeve)، یکی از مدیران در شرکت شینرا (Shinra)، کنترل می‌شود و خودِ کِیت‌سیث نیز با استفاده از بلندگوی خود به موگل (که خود نیز یک ربات است) دستور می‌دهد و او را کنترل می‌کند.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

ریو (Reeve)

با خواندن پاراگراف قبلی، می‌‌شود به‌راحتی درک کرد که چرا سر در آوردن از ماهیت و نحوه کارکرد این شخصیت در بازی اصلی، می‌تواند گیج‌کننده باشد و باعث سردرگمی بسیاری از بازیکنان شود. طراحی این شخصیت، نکته دیگری است که به این سردرگمی می‌افزاید، چونکه ظاهر این موجود در بازی اصلی، جوری نیست که به مخاطب درباره چیستی کِیت‌سیث اطلاعات چندانی بدهد؛ برای شروع، موگل‌ها موجوداتی هستند که همچون چوکوبوها (Chocobo) در اکثر بازی‌های سری وجود دارند، ولی ظاهر این چیزی که کِیت‌سیث بر روی آن سوار شده به‌گونه‌ای است که حتی اگر چندین نسخه مختلف از سری را تجربه کرده باشید، باز هم بعید است بفهمید که این موجود، قرار است یک عروسک با طرح یک موگل باشد! البته که ظاهر همه موگل‌های سری مثل هم نیست، اما مواردی همچون چشمان کشیده و بسته، بال‌های خفاشیِ بسیار کوچک و توانایی پرواز، رنگ‌بندی سفید و گلبهی و متصل بودن یک شِی جواهر‌مانند به سَر آن‌ها، ویژگی‌های ظاهری هستند که در طراحی اکثر موگل‌‌ها در طول سری دیده می‌شوند. عروسکی که کِیت‌سیث بر روی آن سوار می‌شود، ویژگی‌های ظاهری رایجی همچون رنگ‌بندی و بال‌های این موجودات را دارا است و روی کاغذ، شاید این دو مورد برای طراحی یک موگل کافی باشد، ولی چیزی که باعث می‌شود ظاهر این موجود به عنوان یک موگل قابل تشخیص نباشد، ویژگی‌های ظاهری منحصر به‌فردی است که این موجود به‌عنوان یک موگل دارد و مواردی همچون هیکل به این بزرگی، دهان گنده و دندان‌های نیشِ درشت و آشکار، مواردی هستند که تشخیص این موجود به‌عنوان یک عروسک با طرح یک موگل را سخت می‌کنند.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

چند مثال از ظاهر موگل‌ها در نسخه‌های مختلف سری.

ظاهر خودِ کیت‌سیث نیز کمک چندانی برای سهولت درک این موجود نمی‌کند! گربه‌ها در فاینال فانتزی هفت وجود دارند، منتهی ظاهر آن‌ها مثل گربه‌های معمولی است و همچون کِیت‌سیث، این حیوانات طراحی آنتروپومورفیک ندارند؛ همچنین، انیمیشن‌ها و حرکات این موجود در بازی اصلی به‌گونه‌ای نیست که مخاطب حس و حال یک ربات را از آن‌ها دریافت کند و گاها بسیار مبهم هستند؛ برای مثال، در بازی اصلی، یکی از اولین کارهایی که کِیت‌سیث بعد از آشنایی با کلاود (Cloud) انجام می‌دهد، گرفتن فال او است؛ منتهی انیمیشن فال‌گیری او یک رقص عجیب و غریب و خنده‌دار است و هنوز که هنوز است، من نمی‌دانم که انجام این کار چگونه منجر به گرفتن فال یک نفر می‌شود!

اگر بخواهیم آن را ساده کنیم، کِیت‌سیث و عروسک موگلی که بر آن سوار می‌شود، همچون یک نسخه فوق پیشرفته از عروسک‌های پنبه‌ای هستند که با فشار دادن شکم آن‌ها آواز می‌خوانند و می‌رقصند! منتهی ظاهر آن‌ها (که محدودیت‌های گرافیکی یک کنسول‌ نسل پنجمی در آن بی‌تاثیر نبوده) این مورد را اصلا منتقل نمی‌کند و باعث می‌شود که بسیاری از بازیکنان، درباره ماهیت این موجودات سردرگم شوند و اگر فکر کنید که کیت‌سیث و عروسک موگل او، موجوداتی بیولوژیکی با گوشت، خون، اُرگان‌های داخلی و … هستند نیز، کسی نمی‌تواند شما را سرزنش کند!

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

مدتی قبل، تصویری از کِیت‌سیث در فاینال فانتزی ۷ ریبرث منتشر شد (تصویر پایین سمت چپ). نکته جالبی که راجع به مدل کیت‌سیث در این بازی وجود دارد و تاکنون ندیده‌ام که هیچکس درباره آن صحبت کند، مربوط به پاهای این شخصیت است. وجود یک برش گِرد و بسیار تمیز در بالای ران‌ها که باعث می‌شود پاها، به‌جای اینکه همچون بخشی از یک بدن یکپارچه به‌نظر برسند، حالت جدا از سایر بخش‌ها داشته باشند و نحوه قرارگیری این پاها که به کناره سمتِ چپ و راست بدن متصل شده‌اند، کاملا مشابه پای حیوانات در اسباب‌بازی‌های دارای مفصل متحرک است! ران پاهای این شخصیت کاملا غیراُرگانیک به‌نظر می‌رسند و شبیه به یک اسباب‌بازی هستند (در نظر داشته باشید که در طول بازی و در چند نقطه، کِیت‌سیث خود را دقیقا به‌عنوان یک اسباب‌بازی [Toy] معرفی می‌کند) و چنین جزئیاتی باعث می‌شوند که ظاهر کِیت‌سیث، بسیار بهتر از بازی اصلی درباره چیستی این موجود به مخاطبین اطلاعات بدهد و کمتر باعث سردرگمی آن‌ها شود.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

یکی از تصاویر منتشر شده از فاینال فانتزی ۷ ریبرث، گروه در کنار همدیگر را به‌تصویر می‌کشد و طبیعتا، کِیت‌سیث نیاز در میان آن‌ها است. نکته جالب درباره کِیت‌سیث در این تصویر، این است که اگر روی او زوم کنید (تصویر سمت راست)، می‌توانید یک زیپ بزرگ در پشت کمر عروسکِ موگل ببینید! در ابتدا قرار بود بعد از جمله قبلی، درباره اینکه چگونه وجود یک زیپ بزرگ در پشت کمر یک موجود، درباره غیربیولوژیکی بودن و چیستی آن به مخاطب اطلاعات می‌دهد صحبت کنم و … که البته، این چیزها درست هستند؛ منتهی مدتی بعد از فهمیدن این نکته و وقتی که قرار داشتن یک زیپ بزرگ در پشت کمر موگل در ناخودآگاهِ ذهنم بود، متوجه یک نکته شدم: در بازی اصلی نیز، این زیپ در پشت کمر موگل وجود دارد! منتهی به‌خاطر جزئیات کم مدل داخل بازی، واقعا سخت می‌شود متوجه این نکته شد و در طول سال‌ها و تا قبل از اینکه این تصویر از نسخه ریبرث را دیده باشم، اینکه خطِ خاکستری‌رنگ پشت کمر این موجود قرار است یک زیپ باشد، اصلا به ذهنم خطور نکرده بود. برای بازی اصلی، تنها جایی که در آن می‌توان به‌وضوح این زیپ بزرگ را دید، در یکی از پوسترهای تبلیغاتی منتشر شده برای بازی است (تصویر چپ) که در حین انجام تحقیق درباره این موضوع، برای اولین بار آن را دیدم. البته، ظاهر کِیت‌سیث و موگل در این پوستر، بسیار پرجزئیات‌تر از مدل‌های داخل بازی آن‌ها است و از آنجا که این تصویر در داخل بازی نیست، احتمالا اکثر بازیکنان آن را نخواهند دید.

چند روز پیش، حساب توییتر ژاپنی فاینال فانتزی ۷، یک ویدیو کوتاه از فال‌گیری کِیث‌سیث در نسخه ریبرث منتشر کرد که در بالا آن را مشاهده می‌کنید. صادقانه بگویم، این ویدیو فوق‌العاده است! بالاتر درباره اینکه چگونگی انجام فال‌گیری توسط این شخصیت در بازی اصلی مبهم است، صحبت شد؛ در این ویدیو می‌بینیم که فالِ گرفته شده توسط کِیت‌سیث، مثل رسیدِ یک دستگاه کارت‌خوان از دهان موگل بیرون می‌آید! همچنین، در حین انجام این کار، چشمانِ موگل به‌طرزی غیر‌اُرگانیک و بسیار اسباب‌بازی‌وار تغییر رنگ می‌دهند! رقص عجیب این شخصیت نیز همچنان حفظ شده! توییت مربوطه در زمانی منتشر شد که نوشتن این مقاله تقریبا تمام شده بود و قرار دادن آن به‌صورت طبیعی در طول مقاله، نیاز به ایجاد تغییرات نسبتا زیادی در طول متن داشت؛ با این حال، این ویدیویی بود که باید در مقاله قرار می‌دادم! نحوه خارج شدن فال از دهان موگل همچون یک رسید کاغذی و چشمک زدن کاملا غیرطبیعی و بسیار اسباب‌بازی‌گونه چشمان این موجود، مواردی هستند که تنها یک نگاه به آن‌ها، کافی است تا مخاطب متوجه شود این موجودات ماشینی و غیراُرگانیک هستند و منتقل نشدن چنین چیزی در بازی اصلی، دقیقا جزو ایرادات اصلیِ طراحی این شخصیت بود که بالاتر درباره آن‌ها صحبت شد. فاینال فانتزی ۷ ریبِرث هنوز منتشر نشده، ولی حتی در همین تصاویر محدودی که از کِیت‌سیث و موگل در بازی موجود است، این شخصیت‌ها به مراتب بهتر از بازی اصلی درباره ذات خود به مخاطب اطلاعات می‌دهند! جالب اینجاست که این دستاورد، بدون دستکاری کردن زیاد این موجودات و فقط با تغییرات بسیار جزئی ولی هدفمند انجام شده و طراحی آن‌ها، بسیار به بازی اصلی وفادار است! طبق چیزی که تاکنون از این شخصیت در فاینال فانتزی ۷ ریبرث دیده‌ایم، سازنگان و به‌ویژه طراحان گل کاشته‌اند!

رابطه کِیت‌سیث و گروه

توضیح بخشی از مقاله که جلوتر به آن خواهیم رسید، نیازمند به داشتن پیش‌زمینه‌ای از وقایع داستان تا آن لحظه است و از آنجا که در طول بازی اتفاقات بسیار زیادی رخ می‌دهد و ممکن است بخشی از آن‌ها از یاد و خاطر بازیکن پاک شود، در اینجا مرور کوتاهی بر این اتفاقات خواهیم داشت.

کلاود و گروه برای اولین بار در Gold Saucer با کِیت‌سیث مواجه می‌شوند که خود را به عنوان یک فال‌گیر معرفی می‌کند. بعد از اِصرار فراوان، کلاود بالاخره راضی می‌شود و به کِیت‌سیث اجازه می‌دهد تا برای او فال بگیرد:

«به آنچه که دنبالش هستی خواهی رسید، اما در این راه یک چیز عزیز را از دست خواهی داد.»

کیت‌سیث توضیح می‌دهد که تاکنون چنین فال عجیبی ندیده و به عنوان یک فال‌گیر، اگر محقق شدن آن را با چشمان خودش نبیند، روزش شب نمی‌شود و با پافشاری زیاد، کلاود و گروه را راضی می‌کند تا او را همراه با خود ببرند.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

اگرچه کِیت‌سیث درباره فال‌گیر بودن دروغ نگفت و او واقعا این کار را به عنوان یک تفریح انجام می‌دهد (بیایید رو راست باشیم، فال کلاود کاملا درست از آب در آمد!)، اما او در واقع به‌ عنوان یک جاسوس از سوی شینرا به گروهِ کلاود ملحق شد و در نهایت، کلیدِ مکان Temple of the Ancients را از آن‌ها دزدید.

به‌هنگام رو شدن دستش، کِیت‌سیث به گروه توضیح می‌دهد که اگرچه او با شینرا است، ولی او واقعا از نبرد کلاود و گروه برای نجات سیاره خوشش آمده و می‌خواهد با آن‌ها بماند؛ پیشنهادی که طبیعتا، توسط کلاود رَد می‌شود. کِیت‌سیث توضیح می‌دهد که حتی اگر کلاود او را بکُشد، آن‌ها وقت خود را تلف کرده‌اند، چونکه جسم او صرفا یک «اسباب بازی» است و شخصی که آن را کنترل می‌کند (ریو) در شینرا است. بعد از نرسیدن به جایی، کِیت‌سیث به‌عنوان یک راه حل آخر، به گروه می‌گوید که مارلین (Marlene)، دختر بَرِت (Barret) که در میدگار (Midgar) است را گروگان گرفته و با رو کردن این خبر، گروه را مجبور می‌کند که فعلا او را با خود نگه دارند و به آن‌ها قول می‌دهد که این کار آن‌ها را جبران کند‌‌.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

روز بعد، کلاود و گروه به Temple of the Ancients می‌روند. بعد از وقوع اتفاقات مختلف در این مکان که ارتباط چندانی به موضوع مقاله ندارند، کلاود و گروه تصمیم می‌گیرند که مَتِریا سیاه (Black Materia) را از این مکان بردارند، منتهی یک مشکل وجود دارد: به‌منظور محافظت از متریا سیاه، منطقه Temple of the Ancients به‌گونه‌ای ساخته شده که اگر کسی سعی کرد متریا سیاه را از داخل آن بردارد، مقیاس این مکان بسیار کوچک می‌شود و در نتیجه، هر کسی که داخل آن باشد را نابود می‌کند‌؛ تنها بعد از کوچک شدن این مکان، می‌توان متریا سیاه را برداشت.

در اینجا کِیت‌سیث به میان می‌آید و داوطلبانه تصمیم می‌گیرد که برای برداشت متریا سیاه اقدام کند و در داخل این مکان نابود شود تا بعد از آن، کلاود و گروه بتوانند متریا سیاه را به‌دست آورد؛ تصمیمی که کاملا عقلانی است، چونکه همان‌طور که تا آن نقطه از داستان، چند بار فهمیده‌ایم، کِیت‌سیث و موگلی که بر روی آن سوار می‌شود، صرفا اسباب‌بازی هستند و اگر بلایی سر آن‌ها بیاید، خیلی راحت می‌توان یک مدل دیگر را جایگزین آن‌ها کرد و سپس همه چیز مثل روز اول است، درست؟ نه دقیقا! داشتن چنین انتظاری بر اساس آنچه که تا آنجای داستان تجربه کرده‌ایم و درباره کِیت‌سیث می‌دانیم، کاملا منطقی است؛ اما بعد از اینکه کِیت‌سیث به‌صورت داوطلبانه تصمیم می‌گیرد که این کار را انجام دهد و به‌هنگامی که او دور از دید سایر شخصیت‌ها و در حال رفتن به سوی متریا سیاه است، صحنه‌ای پخش می‌شود که فقط می‌توان آن را غیرمعمول توصیف کرد‌. در این صحنه کوتاه، کِیت‌سیث بسیار عجیب و متفاوت از آنچه که در طول بازی از این شخصیت دیده‌ایم و انتظار داریم عمل می‌کند. خودتان تماشا کنید:

آیا کِیت‌سیث اِدراک داشت؟

طبق اطلاعاتی که در طول بازی دریافت می‌کنیم، می‌دانیم که ریو، کِیت‌سیث را کنترل می‌کند و می‌توان گفت که حرف زدن با کِیت‌سیث، در واقع همان حرف زدن با ریو است؛ اما صحنه‌ای که در انتهای Temple of the Ancients رخ می‌دهد از هر چیزی که از کِیت‌سیث دیده‌ایم متفاوت است و یک سوال مطرح می‌کند: آیا کِیت‌سیث اِدراک داشت؟

در طول بازی، کِیت‌سیث همواره خود را با زاویه اول شخص خطاب می‌کند؛ ترکیب این مورد با نبود صداگذاری شخصیت‌ها در بازی اصلی و عدم نشان دادن راه و روشی برای چگونگی کنترل شدن کِیت‌سیث توسط ریو، باعث می‌شود که حتی اگر سازندگان قصد داشته‌اند که این دو را به عنوان دو هویت مستثنی به‌تصویر بکشند نیز، نتوان متوجه منظور آن‌ها شد. همان‌طور که گفته شد، چیزی که به‌صورت مستقیم و در چند نقطه از داستان درباره این موضوع بیان می‌شود، این است که کِیت‌سیث توسط ریو کنترل می‌شود و می‌توان برداشت ما از چگونگی کارکرد این شخصیت را به همین مورد خلاصه کرد؛ ولی این برداشت، صحنه عجیب و غیرمعمولی که در Temple of the Ancients رخ می‌دهد را توضیح نمی‌دهد! در آن صحنه، نحوه حرف زدن این شخصیت درباره خود به‌گونه‌ای است که اصلا به‌نظر نمی‌آید سخنان او از جانب ریو باشد و بیشتر، به‌نظر می‌رسد که خودِ کِیت‌سیث این کلمات را به زبان می‌آورد. در میان این صحبت‌ها، «من را فراموش نکنید، حتی اگه یه کِیت‌سیث دیگه اومد به‌جای من» و به‌ویژه «تو دنیا یه عالمه عروسک مثل من وجود داره، ولی فقط یه‌دونه من!» جملاتی‌‌ هستند که بسیار بیشتر از سایرین به داشتن هویت منحصر به‌فرد توسط کِیت‌سیث اشاره می‌کنند و به احتمال وجود ادراک در این شخصیت می‌افزایند.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

این صحنه به‌خاطر کوتاه بودن و قرار گرفتن در میان بخش بسیار مهمی از داستان، معمولا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و توسط اکثر بازیکنان سریعا به فراموشی سپرده می‌شود؛ اما در طول سال‌ها، بسیاری از بازیکنان نیز وجود داشته‌اند که این صحنه را نادیده نگرفته‌اند و برای توضیح آن و به‌صورت کلی، نحوه دقیق کارکرد ریو و کِیت‌سیث، تئوری‌ها و برداشت‌های مختلف دیگری (بجز وجود ادراک در کِیت‌سیث) نیز مطرح شده‌اند؛ وجود یک هوش مصنوعی در کِیت‌سیث، کیت‌سیث یک هویت منحصر به‌فرد و آزاد است که صرفا از ریو دستور می‌گیرد، ریو به‌هنگام کنترل کِیت‌سیث یک پرسونا جدا دارد که در صحنه مرگ کِیت‌سیث کمی بیش از حد در آن فرو می‌رود و … نکته اینجا است که دلایل و مدارک کافی برای اثبات و یا تکذیب کامل هیچ‌کدام از این تئوری‌ها و حتی تئوری وجود ادراک در کیت‌سیث که درباره آن صحبت شد، وجود ندارد؛ پس سنگ مفت و گنجشک هم مفت! شما هم تئوری و برداشت خود را درباره ماهیت این صحنه بسازید!

تنها لحظاتی بعد از «مرگِ» کِیت‌سیث، یک کِیت‌سیث دیگر و با ظاهری کاملا مشابه ظاهر می‌شود که خود را به‌عنوان «کِیت‌سیثِ شماره ۲» معرفی می‌کند؛ معارفه این شخصیت بیشتر لحن طنز دارد و به ماهیت سردرگم کننده‌ صحنه‌ای که در Temple of the Ancients رخ داد، می‌افزاید؛ اما اگز جزو افرادی بودید که از سخنانِ قبل از مرگ کِیت‌سیثِ شماره ۱، داشتن ادراک و یک هویت منحصر ‌به‌فرد توسط او را برداشت کردید، آمدن یک کپی کاملا مشابه از او که تنها یک «شماره ۲» به انتهای نام او اضافه شده و جوری که بازی این وقایع را به‌شکلی طنز به تصویر می‌کشد، می‌تواند به‌طرزی وارونه‌گویانه یا به اصطلاح Ironic، اینکه چگونه مرگ یک موجود زنده می‌تواند برای گروه و حتی مخاطب بی‌ارزش باشد یا به عبارت دیگر، نگرفتن مطلب توسط آن‌ها را نشان دهد. از این نقطه تا پایان بازی، هیچ موقعیت دیگری وجود ندارد که در آن، طرز رفتار و نحوه صحبت کردن کیت‌سیث شماره ۲، شباهتی به آن صحنه غیرمعمول داشته باشد.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

سخن پایانی و انتظارات از کِیت‌سیث در فاینال فانتزی ۷ ریبرث

در ابتدا، این مقاله قرار بود فقط درباره بودن یا نبودن ادراک در کِیت‌سیث باشد؛ اما همان‌طور که احتمالا با خواندن مقاله تا اینجا فهمیده‌اید، این موضوعی نبود که بدون دانستن چیستی کِیت‌سیث بتوان به آن پرداخت و در طول متن و با رفتن چندین باره مقاله به جاده‌خاکی و با موضوعاتی مثل نحوه تلفظ نام این شخصیت و یا طرز کارکرد او، بیشتر مطلب برای پرداخت به موضوعات دیگر صرف شد و حاصل آن تبدیل شد به مقاله‌ای خواندید. چه به عنوان یک هوادار جدید فاینال فانتزی ۷ و چه به عنوان یک هوادار قدیمی این بازی، امیدوارم که جالب بوده باشد!

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

فاینال فانتزی ۷ ریبرث، قسمت دوم از سه‌گانه «بازسازی» فاینال فانتزی ۷ است و طبق اطلاعاتی که تاکنون از بازی منتشر شده، تمامی موارد و بخش‌های بازی اصلی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت شد، در فاینال فانتزی ۷ ریبرث خواهند بود. من نمی‌خواهم وانمود کنم که کِیت‌سیث، یک جور شاهکار در زمینه شخصیت‌پردازی است که کسی آن را درک نکرده! اگرچه عدم محبوبیت این شخصیت بیشتر به‌خاطر ضعف او در گیم‌پلی است، ولی از نظر روایی نیز این شخصیت چندان پخته نیست و اگر بازی شما را با چگونگی کارکرد این شخصیت گیج نکند، بیشتر از او برای خلق لحظات طنز استفاده می‌کند و درست مثل اکثر بازیکنان، اگر من نیز بخواهم یک نفر را به‌عنوان غیرمحبوب‌ترین شخصیت بازی انتخاب کنم، آن شخصیت کِیت‌سیث خواهد بود؛ با وجود تمام این موارد، اگر تا اینجای مقاله را خوانده باشید، احتمالا تاکنون فهمیده‌اید که این شخصیت پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک شخصیت محبوب را دارد! به عنوان یک هوادار بازی اصلی، یکی از چیزهایی که امیدوارم در ریبرث ببینم، پرداخت بهتر و واضح‌تر به کِیت‌سیث است؛ پرداخت بهتر، لزوما پرداخت بیشتر و ارائه پاسخ مستقیم به تمامی سوالات شکل گرفته حول این شخصیت نیست؛ صرفا پرداختی مفصل و دقیق‌تر که کمتر گیج‌کننده است و تعادل بهتری بین ایجاد لحظات طنز و پرداخت به سایر وجوه شخصیتی کِیت‌سیث که در طول مقاله درباره آن‌ها صحبت شد، برقرار کند.

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

داشتن صداگذاری برای شخصیت‌ها، پیشرفت‌های گرافیکی که در طول سال‌ها به‌وجود آمده و در نتیجه امکان ساخت مدل‌ها و انیمیشن‌های پیچیده‌تر و … مواردی هستند که به خودیِ خود می‌توانند بخش زیادی از سردرگمی ایجاد شده حول این شخصیت را از بین ببرند و همان‌طور که در چند نقطه از مقاله مشاهده کردید، حتی در همین تصاویر محدودی که از کیت‌سیث در نسخه ریبرث موجود است نیز، ظاهر این شخصیت‌ بسیار بهتر از بازی اصلی، درباره چیستی او به ما اطلاعات می‌دهد؛ اما خب، در حال حاضر و تا زمانی که فاینال فانتزی ۷ ریبرث منتشر نشده، چگونگی پرداخت به کِیت‌سیث و به‌ویژه رویکرد بازی در نحوه به‌تصویر کشیدن صحنه مرگِ کِیت‌سیثِ شماره ۱، جزو چیزهایی خواهند بود که برای تجربه آن‌ها هیجان‌زده هستم و شاید با خواندن این مقاله، شما نیز با من هم‌عقیده باشید!

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا


*تصویر پست توسط Tylor Hepner.*

MoojyHaj_HosseinHesamAIDARKSIRENLeroxBig Bossvitto corleoneWalleR MaNSepehrKurosCambyses The ThirdDADDY PARTiSANHosoArthur Morganجاویدم🤘Mohsenj74هادی صفائیPS1 HAGRIDPorfosorآرمان زرمهرmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا
Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Cait Sith از بازی Final Fantasy 7 چیست (یا شاید کیست)؟ - گیمفا