معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

برخی از فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی علی‌رغم جذابیتی سرشار اما آنطور که می‌بایست توسط عموم سینماگران تحویل گرفته نشده‌اند.

سال ۲۰۲۳ میلادی را می‌توان به عنوان یکی از ناامید کننده‌ترین دوران ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما به شمار آورد که دی‌سی و مارول پروژه‌های شکست خورده‌ای را راهی سینماهای جهان کرده و با بازخوردهای بسیار منفی و فاجعه‌باری مواجه شده‌اند. مسئله‌ای که آینده دنیاهای سینمایی آن‌ها را با تهدیدی جدی و غیرقابل جبران مواجه کرده است.

شزم ۲، فلش، بلو بیتل، مرد مورچه ۳ و مارول‌ها همگی پروژه‌های ابرقهرمانی پرهزینه‌ای بودند که فروش ناامید کننده‌ای را در سینما تجربه کرده و اساساً مخاطبین خود را خسته کرده‌اند. در حالی که ژانر ابرقهرمانی با چنین آثار کلیشه‌ای و تکراری به اشباع رسیده اما شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که این ژانر میزبان برخی از آثار جذاب و ارزشمندی بوده که در کمال تعجب، آنطور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده‌اند.

حال که دی‌سی و مارول ژانر ابرقهرمانی را به مرز نابودی کشانده‌اند شاید بد نباشد تا به سراغ ۱۰ فیلم جذاب این ژانر رفته و کمی از کلیشه‌های رایج فاصله بگیریم. ۱۰ فیلمی که در مقاله امروز به سراغ معرفی آن‌ها رفته‌ و در ادامه می‌توانید به مطالعه آن‌ها بپردازید.

فیلم Mystery Men (مردان اسرارآمیز) محصول سال ۱۹۹۹ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

در حالی که مارول سعی دارد تا با نمایش شوخی‌های احمقانه و کمدی مبتذل مخاطبینش را بخنداند اما اگر که علاقه به تماشای اثری مفرح در ژانر ابرقهرمانی دارید، باید که به سراغ Mystery Men بروید.

اثری که طبق نظر بسیاری از بینندگانش، بین ۱ الی ۲ دهه زودتر به اکران درآمد و شایستگی‌هایش مورد توجه واقع نشد. فیلمی با حضور بازیگرانی نظیر بن استیلر، جفری راش و هانک آزاریا که روایت‌گر گروهی از مردان دمدمی مزاج و بی‌اعصابی است که به تقلید از فیلم‌های ابرقهرمانی، گرد یکدیگر جمع شده تا اصطلاحاً امنیت و آرامش را به شهر خود بازگردانند. Mystery Men برداشتی متفاوت و کمدی از ژانر ابرقهرمانی است که امروزه می‌توان ارزش واقعی آن‌ را درک کرد.

فیلم Hellboy II: The Golden Army (پسر جهنمی ۲: ارتش طلایی) محصول سال ۲۰۰۸ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

مخاطبینی که زمانی به Hellboy II: The Golden Army بی‌مهری کرده بودند، حال باید آرزو نمایند که فیلمی با چنین کیفیتی را بر پرده سینما شاهد باشند.

گی‌یرمو دل تورو با دیدگاه منحصر به فرد خود در سال ۲۰۰۴ میلادی ورود موفقیت آمیزی را به ژانر ابرقهرمانی رقم زد و سپس ۴ سال بعد به سراغ ساخت دنباله‌ای تحت عنوان Hellboy II: The Golden Army رفت که از شخصیت‌ها و داستان هیجان‌انگیزی حول محور تقابل خیر و شر بهره می‌برد. با این حال بی‌مهری سینماگران و همزمانی با اکران The Dark Knight کریستوفر نولان سبب شد تا در گیشه با فروش ناامید کننده‌ای مواجه شده و یونیورسال پیکچرز علاقه‌ای به ساخت فیلم سوم نشان ندهد تا یک دهه بعد به سراغ ریبوتی رفته که از آن می‌توان به عنوان نمونه بارز توهین به شعور مخاطب یاد کرد.

فیلم Birds of Prey (پرندگان شکاری) محصول سال ۲۰۲۰ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

مارگو رابی در قامت هارلی کوئین را می‌توان به عنوان یکی از معدود اتفاقات مثبت دنیای سینمایی پیشین دی‌سی خطاب کرد که پروژه اختصاصی وی در سال ۲۰۲۰ فدای بازاریابی فاجعه‌بار کمپانی برادران وارنر شد.

فیلم Birds of Prey در ابتدا با عنوان طولانی و عجیب Birds of Prey and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn شناخته می‌شد که همین مسئله مخاطب را گیج کرده بود. همچنین تا زمان اکران این پروژه نمی‌دانستیم که با پروژه‌ای اختصاصی حول محور هارلی کوئین طرف هستیم یا اثری گروه‌محور که میزبان حضور شخصیت‌های مونث کمیک‌های دی‌سی بوده است. چنین مسائلی در همزمانی با دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا Birds of Prey در مقایسه با پروژه‌هایی نظیر فلش و شزم ۲ و علی‌رغم جذابیت‌ و پتانسیل‌هایی که داشت اما توسط سینماگران تحویل گرفته نشده و شاید که امروز ارزش آن بیشتر از قبل دانسته شده باشد. البته نباید این واقعیت را فراموش کرد که بزرگترین و خطرناکترین تهدید دنیای سینمایی دی‌سی وجود کمپانی برادران وارنری بوده که طی یک دهه اخیر حتی یک تصمیم درست و منطقی نیز از خود بروز نداده است.

فیلم Darkman (مرد تاریکی) محصول سال ۱۹۹۰ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

سم ریمی پیش از تولید ۳ گانه مرد عنکبوتی و ورود به دنیای سینمایی مارول، کارگردانی و نویسندگی پروژه‌ای را بر عهده داشت که شاید با اکران در سینمای امروز می‌توانست به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا نماید.

فیلم Darkman اثری بکر و نوین در ژانر ابرقهرمانی بود که لیام نیسون را در قامت یک دکتر با ظاهری عجیب و غریب قرار می‌داد. مردی که پس از تن دادن به شرایط درمانی اشتباه، علی‌رغم آن که ظاهر خود را تمام و کمال از دست می‌دهد اما صاحب قدرت‌های فرابشری شده و با قرار گرفتن در مسیر انتقام و خشونت، به دنبال اجرای عدالت برمی‌آید. Darkman با بهره‌گیری از خشونتی افسارگسخیته و زیر سوال بردن مفهوم “عدالت” اثر متفاوتی در ژانر ابرقهرمانی به شمار می‌رود که متاسفانه در ابتدای دهه ۹۰ میلادی مورد بی‌مهری سینماگران واقع گشت و پتانسیل‌هایش برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

فیلم The Rocketeer (موشک‌زن) محصول سال ۱۹۹۱ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

دیزنی در دوره و زمانه‌ای که هنوز به ابتذال کشیده نشده بود، در سال ۱۹۹۱ به سراغ اقتباس از کتاب کمیکی رفت که شاید چند سالی زود قدم به سینما گذشته بود.

فیلم The Rocketeer با بهره‌گیری از بازیگرانی نظیر جنیفر کانلی، بیلی کمپل و آلن آرکین روایت‌گر اختراع نوینی بود که ناخواسته به دست پسر جوانی افتاده که در نهایت موجب می‌شود تا قهرمانی به نام راکت‌زن را بر فراز شهر لس‌آنجلس به پرواز درآمده و به مبارزه با تبهکاران بپردازد. The Rocketeer اثر شایسته و ارزشمندی به شمار می‌رود که از داستانی هیجان‌انگیز در کنار موسیقی گوش‌نواز و جلوه‌های بصری نوینی در زمان خود بهره می‌برد. با این حال عدم موفقیت مالی سبب شد تا کمپانی دیزنی برای همیشه بیخیال اقتباس از کمیک‌های این مجموعه شده و شاهد پتانسیل از دست رفته دیگری باشیم.

فیلم Watchmen (نگهبانان) محصول سال ۲۰۰۹ ملیادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

کمیک‌های نگهبابنان یکی از منحصر به فرد آثار خلق شده در مدیوم خود به شمار می‌رود که ساخت اقتباسی از آن کاری چالش‌برانگیز و دشوار به شمار می‌رود.

با این حال حتی اگر جزو کسانی باشید که ذره‌ای به کارهای زک اسنایدر علاقه نداشته است اما نمی‌توانید جسارت و خلاقیت وی در تولید اقتباس سینمایی Watchmen را نادیده بگیرید. اثری وفادار به کمیک‌های دیو گیبونز و آلن مور که از روایتی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بهره برده و مضامین جالب توجهی را مورد کنکاش قرار می‌داد. متاسفانه بار روایی سنگین داستان و حال و هوای متفاوت Watchmen سبب شد تا در باکس آفیس مورد توجه واقع نشده و فروش ناامید کننده‌ای را پشت سر بگذارد.

فیلم Chronicle (تاریخچه) محصول سال ۲۰۱۲ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

تکنیک “ویدیو یافت شده” با ژانر وحشت گره خورده و به عنوان یک ترکیب برنده، مسبب ساخته شدن آثار ترسناکی در تاریخ سینما شده است.

حال تصور کنید که چنین تکنیکی با ژانر ابرقهرمانی درآمیخته شود! نتیجه به فیلم جذاب و دیوانه‌وار Chronicle منتهی شده است که یکی از منحصر به فردترین آثار ساخته شده در تاریخ ژانر ابرقهرمانی به شمار می‌رود که حال و هوایی ترسناک را برای مخاطب رقم زده است. فیلمی حول محور ۳ دوست صمیمی که در معرض وسیله‌ای مرموز قرار گرفته و صاحب قدرت‌های فرابشری می‌شوند. با این حال برخلاف کلیشه رایج این ژانر، همگی آن‌ها در راه خیر و صلاح بشر قدم برنداشته و وقایعی مرگبار را رقم می‌زنند که قطعاً تجربه آن می‌تواند بهت و حیرت شما را به همراه داشته باشد. Chronicle سزاوار توجه و بازخورد به مراتب بهتری بود که امروزه می‌توان ارزش واقعی آن را مورد ارزیابی قرار داد.

فیلم Sky High (اسکای های) محصول سال ۲۰۰۵ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

اگر که اسپین‌آف The Boys به نام Gen V شما را به وجد آورده پس باید هر چه زودتر به سراغ تماشای Sky High رفته تا یکی از جذاب‌ترین آثار ژانر ابرقهرمانی را تجریه نمایید.

این فیلم که از نقش آفرینی متفاوت کرت راسل بهره می‌برد، در دنیایی متفاوت جریان دارد که مقوله ابرقهرمانی به مسئله‌ای عادی برای مردم تبدیل شده است. در این بین با پسر جوانی آشنا می‌شویم که والدینش ابرقهرمانانی شناخته شده و محبوب بوده و چنین مسئله‌ای سبب می‌شود تا از انتظارات مردم نسبت به خود دچار ترس و نگرانی شده و با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود. Sky High نمونه بارز روایت متفاوت و نوینی است که ژانر ابرقهرمانی امروز به آن نیاز دارد و شاید بتوان گفت که ۱۸ سال زودتر از آنچه که می‌بایست در سینما اکران شده است.

فیلم Dredd (دِرِد) محصول سال ۲۰۱۲ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

حقیقتاً باید به حال سینمایی تاسف خورد که موجب نادیده گرفته شدن و شکست فیلم جذاب و ارزشمندی همچون Dredd شده باشد؛ سینمایی که امروزه لیاقت دریافت آثار ناامید کننده‌ای همچون مارول‌ها و فلش را داشته است.

این فیلم که از کمیک‌های قاضی دِرِد الهام گرفته است، ما را به آینده‌ای نه چندان دور می‌برد. جایی که زمین به واسطه تشعشعات اتمی به مکانی غیرقابل زیست تبدیل شده و خلافکاران و تبهکاران رشد غیرقابل تصوری پیدا کرده که در نتیجه کوچه و خیابان‌های هر شهری را به فساد و هرج و مرج کشانده‌اند. در این بین سر و کله قاضی مشهوری پیدا شده که با خشونتی افسار گسخیته، سعی در اجرای عدالت دارد. فیلم Dredd به تکیه بر درجه سنی بزرگسال، یکی از دیوانه‌وارترین نمایش‌های ژانر ابرقهرمانی در سینمای مدرن را به ارمغان آورده که متاسفانه در سال ۲۰۱۲ میلادی در رقابت با زرق و برق دنیای سینمایی مارول با شکست سختی در گیشه سینما روبرو شد و ساخت دنباله‌های آن برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

فیلم The Suicide Squad (جوخه انتحار) محصول سال ۲۰۲۱ میلادی

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

دنیای سینمایی پیشین دی‌سی به حدی غرق در مشکلات بی‌پایان بود که حتی پروژه ارزشمندی نظیر The Suicide Squad نیز به واسطه تصمیمات احمقانه کمپانی برادران وارنر، به یک شکست مالی بزرگ تبدیل شده است.

ورود جیمز گان به دنیای دی‌سی با فیلم The Suicide Squad رقم خورد تا شاهد یک دنباله/ریبوت بر جوخه انتحار سال ۲۰۱۶ باشیم. اثری با درجه سنی بزرگسال که مملو از سکانس‌های اکشن دیوانه‌وار و کمدی جذاب بود که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. با این حال همزمانی با همه‌گیری ویروس کرونا و سپس در تصمیم احمقانه کمپانی برادران وارنر برای همزمانی اکران و پخش در سرویس استریم شاهد فدا شدن The Suicide Squad به معنای واقعی کلمه بودیم. خوشبختانه حال که جیمز گان مدیریت کامل دنیای سینمایی جدید دی‌سی را بر عهده گرفته و عملاً قدرت را در دست دارد، می‌توان امیدوار شد که شاهد آثار بیشتری با حال و هوای چنین پروژه‌ای باشیم تا چه بسا ژانر ابرقهرمانی از وضعیت اسفناک فعلی خود نجات پیدا نماید.


فیلم دیگری از ژانر ابرقهرمانی را سراغ دارید که علی‌رغم جذابیت‌هایش اما نادیده گرفته شده باشد؟ آیا شاهد تکرار سال ناامید کننده‌ای همچون ۲۰۲۳ میلادی در آینده خواهیم بود؟ از بین دی‌سی و مارول، کدام یک را می‌توان مقصر اصلی وضعیت فعلی ژانر ابرقهرمانی دانست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذاریدد.

منبع: اسکرین‌رنت

essi007CJ of GTA VIراستین کولهCambyses The ThirdunitedshImmortal SpartanBig Bossmeysambfanboy hunterFinal seyedOrinDaniallox😃هیولاmasoud pc gamerBADMANCirilla Riannon

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا
معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی فیلم‌های جذاب ولی نادیده گرفته شده ژانر ابرقهرمانی - گیمفا