آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا

آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟

پست گیمفا
۲۱:۲۸ ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا

آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟

چند سالی است که اسکیپ روم یا همان اتاق فرار به ایران آمده و به یکی از پرطرف‌دارترین تفریح‌های این روزهای جوانان تبدیل شده.

 ممکن است شما هم موقع انتخاب اتاق فرار از دوست و هم‌گروهی‌تان شنیده باشید که: یه  بازی انتخاب کن که   معما زیاد نداشته باشه. یا برعکس داخل اتاق فرار احساس کردید که ترس بازی بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشته‌اید یا سطح معماها خیلی پایین و آسان بوده است.

باید به شما بگوییم که تفاوت‌هایی بین اتاق فرار و اتاق ترس یا همان هانتد هاوس(haunted house)  وجود دارد که داخل این مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو صنعت تقریباً یک‌شکل می‌پردازیم.

هانتد هاوس چیست؟

هانتد هاوس یا اتاق وحشت یا اتاق ترس نوعی مکان تفریحی است که برای شبیه‌سازی یک محیط مثل خانه  پر از شبح یا ترسناک طراحی شده است. این جاذبه‌ها  تفریحی اغلب شامل بازیگرانی می‌شوند که لباس می‌پوشند و آرایش ترسناک می‌کنند، جلوه‌های ویژه‌ای مانند ماشین‌های مه‌شکن، نورپردازی خاص، وسایل مرتبط، تزیینات مختلف و مکانیزم‌هایی برای ایجاد رعب و وحشت برای ایجاد فضایی ترسناک طراحی شده‌اند. بازدیدکنندگان هانتد هاوس  معمولاً تشویق می‌شوند تا فضا را کاوش کنند و با بازیگران و وسایل ارتباط برقرار کنند تا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و ترسناک را تجربه کنند.

منشأ خانه‌های جن‌زده را می‌توان به دوران باستانی که مردم به روح، جن و موجودات ماورا طبیعی اعتقاد داشتند، پیدا کرد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، اعتقاد بر این بود که ارواح مردگان می‌توانند به دنیای زندگان بازگردند و خانه‌، مکان‌ و یا حتی آدم‌های مهم زندگی قبلی خود را تسخیر کنند.
در فرهنگ غربی، مفهوم هانتد هاوس در دوره ویکتوریایی در قرن نوزدهم رایج شد. مردم در این زمان علاقه زیادی به اتفاقات ماوراء طبیعی داشتند و بسیاری از آنها شروع به برگزاری جلسات و تشریفات مذهبی برای برقراری ارتباط با روح مردگان کردند.

در همین ایام بود که هانتد هاوس به موضوعی محبوب در ادبیات و سرگرمی نیز تبدیل شد، و نویسندگانی مانند ادگار آلن‌پو و چارلز دیکنز داستان‌هایی درباره خانه‌های جن‌زده نوشتند. اولین جاذبه ثبت شده خانه ارواح، خانه اروتون و اسپونر بود که در سال ۱۹۱۵ در انگلستان افتتاح شد.

 اما صنعت خانه‌های جن‌زده  به‌طورجدی در دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده امریکا ظهور کرد و اولین جاذبه تجاری هانتد هاوس عمارت جن‌زده در دیزنی‌لند در کالیفرنیا بود. موفقیت این جاذبه ترسناک الهام‌بخش دیگر پارک‌ها و شهربازی‌ها شد تا آنها هم خانه‌های جن‌زده خود را تأسیس کنند.

با افزایش محبوبیت هانتد هاوس‌ها در دیزنی‌لند و شهربازی‌ها، جاذبه خانه جن‌زده  مستقل شروع به ظهور کردند. اینها اغلب توسط کارآفرینانی ایجاد می‌شدند که فضایی مانند یک انبار قدیمی یا ساختمان متروکه را اجاره می‌دادند تا آنجا را به یک‌خانه جن‌زده، عموماً برای فصل هالووین تبدیل کنند.

صنعت هانتد هاوس به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که هر سال به رشد خود ادامه می‌دهد. طبق گزارش IBISWorld، صنعت خانه‌های جن‌زده در سال ۲۰۱۹ با نرخ رشد سالانه ۴.۲ درصد، ۱.۹ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است. انتظار می‌رود که این صنعت در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد که این امر به دلیل افزایش تقاضا برای تجربه‌های سرگرمی همه‌جانبه و محبوبیت فعالیت‌های مربوط به هالووین است. امروزه، صنعت هانتد هاوس تبدیل به یک تجارت محبوب شده است، با جاذبه‌های پیچیده و غوطه‌وری که دارای جلوه‌های ویژه با تکنولوژی بالا، بازیگران حرفه‌ای و مجموعه‌های دقیق است. بسیاری از این خانه‌ها در تمام طول سال باز هستند و فقط مشروط به هالووین نمی‌شوند و  تبدیل به یک سرگرمی محبوب برای جویندگان هیجان و طرف‌داران وحشت شده‌اند.

اتاق فرار

اتاق‌های فرار تجربه‌های همه‌جانبه‌ای هستند که در آن شرکت‌کنندگان در یک اتاق قفل شده‌، گیر افتاده‌‌اند و باید پازل‌ها و معماها را حل کنند؛ تا در یک محدودیت زمانی مشخص بتوانند از اتاق، فرار کنند. تجربه اسکیپ روم اغلب به کار گروهی، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله نیاز دارند و آنها را به شکل محبوبی از سرگرمی برای گروه دوستان، خانواده و همکاران تبدیل می‌کند. اتاق‌های فرار می‌توانند از نظر تم، سطح دشواری و متراژ متفاوت باشند و در عموم شهرهای سراسر جهان یافت می شوند.

 بر خلاف هانتد هاوس‌ها که از دیرباز معروفیت داشته‌اند و از خانه‌های جن‌زده واقعی الهام گرفته شده‌اند، اسکیپ روم در اوایل دهه ۲۰۰۰ در ژاپن و با الهام از بازی‌های ویدئویی کامپیوتری  ایجاد شد و به‌سرعت به سایر نقاط جهان از جمله اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت. از آن زمان، این صنعت به‌سرعت رشد کرده است و هزاران اتاق فرار اکنون در سراسر جهان فعال هستند.

اما اتاق‌های فرار ژانرهای مختلفی دارند، از جمله: ماجراجویی، رازآلود، علمی تخیلی، فانتزی، تاریخی، کمدی و اقتباسی  

اما ما امروز و در این مقاله فقط و فقط میخواهیم که راجع به اسکیپ روم با ژانر ترسناک صحبت کنیم و آن هارا با هانتد هاوس ها مقایسه کنیم پس از اینجا به بعد هر زمان نام اسکیپ روم را بردیم، منظورمان اتاق فرار با ژانر ترسناک است.

 اتاق فرار ترسناک: در یک اتاق فرار ترسناک، تم و فضا به‌گونه‌ای رعب‌آور یا مخوف طراحی شده است، با عناصری مانند ترساندن بازیکنان، مکانیزم‌های ترساننده و جلوه‌های صوتی وهم‌انگیز. هدف یک اتاق فرار ترسناک ایجاد یک تجربه هیجان‌انگیز و شدید برای شرکت‌کنندگانی است که به دنبال یک ماجراجویی چالش برانگیزتر و پر از آدرنالین هستند. دلایل مختلفی وجود دارد که مردم از ترسیدن لذت می‌برند. برای برخی، این حس هیجان را فراهم می‌کند که ممکن است در زندگی روزمره خود تجربه نکنند. دیگران ممکن است از هجوم آدرنالین ناشی از ترس لذت ببرند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است آن را راهی برای مقابله با ترس‌های خود در یک محیط امن و کنترل شده بیابند و به آنها کمک کند که بر آنها غلبه کنند.

طبق گزارش ResearchAndMarkets.com، انتظار می‌رود بازار جهانی اتاق فرار با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 12.3 درصد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ رشد کند. این گزارش همچنین بیان می‌کند که افزایش محبوبیت اتاق‌ فرار به‌عنوان یک شکل سرگرمی و تقاضای فزاینده برای تجربیات منحصربه‌فرد و همه‌جانبه باعث رشد صنعت می‌شود.

شباهت ها و تفاوت های اتاق فرار با خانه‌ی جن‌زده

درست است که شاید در کشور ما ایران  از نظر خیلی ها این دو سرگرمی یکی شناخته شوند. در حالی که هم خانه‌های جن زده و هم اتاق‌های فرار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه‌ای همه جانبه و تعاملی داشته باشند،  اما تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و هدف مختلفی را دنبال میکنند.

 اتاق‌های فرار معمولاً برای به چالش کشیدن شرکت‌کنندگان برای حل پازل و فرار از یک اتاق قفل شده در یک محدودیت زمانی طراحی شده‌اند. تاکید اتاق فرار، بر حل مسئله و کار گروهی است.

از سوی دیگر، خانه های جن زده برای ترساندن و مبهوت کردن مهمانان طراحی شده اند. تاکید بر ایجاد یک تجربه هیجان انگیز و پر تعلیق است که ترس و آدرنالین را برمی انگیزد. در حالی که اتاق‌های فرار ممکن است دارای عناصری از تعلیق و وحشت باشند، اما معمولاً کمتر بر ترساندن شرکت‌کنندگان تمرکز دارند.

علاوه بر این، اتاق های فرار اغلب دارای یک پیشرفت ساختاری و خطی تر هستند، با اهداف و معماهای واضح برای حل کردن به منظور پیشرفت. از سوی دیگر، هانتد هاوس ها ممکن است ساختاری با انتهای بازتری داشته باشند که به مهمانان اجازه می‌دهد به شکلی آزادتر، با ترس‌ها کاوش کنند و با آن‌ها روبرو شوند.

یک خانه جنزده معمولاً بر ایجاد فضایی ترسناک یا شبح آور متمرکز است، با بازیگران و جلوه های ویژه که برای ترساندن بازدیدکنندگان طراحی شده اند. هدف یک خانه خالی از سکنه ایجاد حس ترس و ناراحتی در بازدیدکنندگان است، اغلب از طریق ترس از پرش و سایر لحظات شگفت‌آور.

در مقابل، اتاق فرار بیشتر بر حل معما و حل مسئله متمرکز است. بازدیدکنندگان معمولاً در یک اتاق مضمون قفل می‌شوند و باید برای حل پازل‌ها و سرنخ‌ها با هم کار کنند تا بتوانند در یک محدودیت زمانی خاص فرار کنند. در حالی که ممکن است برخی از عناصر تعلیق یا تنش در اتاق فرار وجود داشته باشد، هدف کلی ترساندن بازدیدکنندگان نیست، بلکه به چالش کشیدن آنها از نظر فکری است.

به طور کلی، تفاوت اصلی بین یک خانه خالی از سکنه و یک اتاق فرار، تمرکز بر ترس در مقابل حل چالش است.

v-alkalineCambyses The ThirdmeysambGhostAliDaniallox😃

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا
آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آیا اتاق فرار همان اتاق ترس است؟ - گیمفا