آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا

آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation

بهزاد شعبانی
۱۲:۱۰ ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا

بازهم بازیسازان اسیر و مبهوت گذشته ها شدند و این بار، با سفری به سال ۲۰۰۴، قصد دارند تا یک کشت و کشتار خونین را در دنیای Painkiller به شما تحمیل کنند. پس در انتظار باشید چرا که استودیوی Farm 51 قصد دارد تا دفترچه خاطرات تان را ورق بزند و واصف این کشتار ها باشد.

 

نام: Painkiller: Hell and Damnation

سازنده: The Farm 51

ناشر: Nordic Games

سبک: First Person Shooter / Old School

تاریخ انتشار جهانی: ۵ / آپریل / ۲۰۱۳

پلتفرم: X360 / PS3 (پیش از این برای PC منتشر شده)

pc painkiller hell and damnation 5876 1

شاید خیلی ها با PainKiller آشنا نباشند. اما از نوادگان امروزی این بازی می توان به Bulletstorm اشاره داشت. خالق هر دو بازی استودیو خلاق People Can Fly است که در سبک شوتر های مهارتی، با ارائه این دو بازی خود را اثبات کرد و یکی از اساتید این ژانر و شوتر معرفی کرد.

نخستین Painkiller در آپریل سال ۲۰۰۴ با هدف گیری رایانه های شخصی توسط PCF لهستانی ساخته شد و نشر آن را صاحب امتیاز این بازی، یعنی DreamCatcher Interactive عهده دار شد. نمرات تحسین برانگیز این بازی حاکی از آن بود که شوتر های old school وقت، مانند Duke Nukem و Serious Sam بایست احساس خطر کنند. معمولا این عناوین از داستان قوی برخوردار نبودند و انگیزه ی بقا و نابود ساختن نیرو های شیطانی و ضدبشریت، انگیزه ی پیش برد بازی بود. اما Painkiller داستان خوبی را برای آغاز انتخاب کرد تا شخصیت پردازی بازی در حدود اشخاصی مانند سام مصمم باشند. گذشتگی از حق نیست که اگر بگوییم قاتل زحمت کش در سال ۲۰۰۴ به این هدفش رسید و با گرافیکی چشم نواز و اکشنی دلچسب، خود را یکی از اسطوره های این سبک معرفی کرد.

ساخت Painkiller: Hell and Damnation با تصمیم Nordic Games (Dream Catcher Interacive سایق)  به عهده The Farm 51 گذاشته شد. این بازی HD شده ی نسخه نخست این IP به همراه بسته های الحاقی آن است که اکتبر سال گذشته، برای رایانه های شخصی عرضه شد و انتشار آن بر کنسول های X360 / PS3 به ماه آپریل ۲۰۱۳ موکول شد.

سازنده بازی نیز از چندان سابقه ی طویلی برخوردار نیست. تنها بازی که این استودیو بطور مستقل مسئولیت ساختش را برعهده داشته، NecroVision بود که در سال ۲۰۰۹ برای PC عرضه شد و نمرات متوسطی را کسب کرد. تشابه سبک این بازی با Painkiller قابل ذکر است.

painkiller hell and damnation

قربانی طلسم شیاطین

معمولا عناوینی که در این سبک هستند، نابودی و اکشن متنوع بازی را انگیزه ی اتمام این بازی می دانند به همین جهت، داستان بازی در این هدف، چندان نقش مهمی ندارد. Painkiller هم از این قاعده مستثنی نشده است. شخصیت اصلی بازی، مرد جوانی به نام دانیل گارنر (Daniel Garner) است که به بهانه تولد همسرش کاترین (Catherine) به گردش خارج از شهر می روند اما همه چیز آنطور که خواسته ی این زوج جوان است، پیش نمی رود. شیاطین دانیل را قربانی اهداف خود انتخاب کرده اند. خودروی دنیل به موجب یک سانحه ی رانندگی انتهای دره را جایگاه بعدیش می داند و سرنیشنان را به کام مرگ می فرستد. کاترین وارد بهشت می شود اما دنیل محکوم به آغازی جدید می شود. آقای گارنر جایی بین جهنم و بهشت است و آزادیش در گرو شیاطین. مرگ برای او شرطی می گذارد تا دنیل رنگ دنیای ابدی را به خود ببیند. این واقعه مشروط بر این است که دنیل ۷۰۰۰ روح را تحویل شیاطین دهد. دنیل هم چاره ای جز پیروی از خواسته شیاطین ندارد و این شروعی است برای ریخته شدن خون ها.

painkiller hell and damnation

Painkiller: Hell and Damnation

اسلحه، ماشه، برو که رفتیم!

بازی یک شوتر اول شخص است. اما نه یک شوتر نظامی. این بازی گیم پلی خود را بر کشتار مطلق و تیر اندازی محض مبتنی ساخته است. این سبک که در گذشته طرفداران بسیاری داشته، این روز ها دچار تحولات زیادی شده. این تحولات هم مدیون ورود نیرو های فرابشری به بازی های ویدئویی است. اسطوره های این سبک که در سال های اخیر عرضه شده اند مانند Serious Sam BFG و Duke Nukem 3D به دلیل عدم وجود یک ویژگی و نوآوری خاص در اکشن بازی، آن طور که در سال های گذشته تحسین می شدند، مورد تمجید واقع نشدند. متاسفانه Painkiller: H & D نیز در همین زمره جای گرفته است. تنها باید یک اسلحه گرم را بدست بگیرید و دریایی از موجودات شیطانی را خشک کنید. تنوع اسلحه با تکیه بر اطلاعات منتشر شده از سطح بالایی برخوردار نیست. البته مدت زمان کم گیم پلی بازی را می توان توجیه این قضیه دانست. از اسلحه های بازی می توان به Stakethrower، Shotgun و یک اسلحه الکتریکی اشاره کرد که به خواست سازندگان، این سه تفنگ، اسلحه های محوری و اصلی بازی هستند.

الفرار خیر بزن دخل همشونو بیار

الفرار؟
خیر، بزن دخل همشونو بیار!

روند مراحل بازی به مانند عناوین hack & slash است. یعنی به محض ورود به محیط هایی محدود، چندی از دشمنان شیطانی بر سرتان هجوم می آورند و باید با استفاده از اسلحه تان عرض قدرت کنید. سپس ادامه مسیر برشما روشن می شود و می توانید به مسیرتان ادامه دهید. از مشکلات این سیستم می توان به کاهش آزادی عمل اشاره داشت؛ البته تاثیر این مورد بر هوش مصنوعی بازی و درجه سختی آن به وضوح مشخص است.

از اصالت شوتر های این چنینی، می توان به باس فایت های جنجالی و سریع اشاره داشت. این بار باید همان روند سریعی را که برای از بین بردن نیرو های معمولی استفاده می کردید، با کمی تمرکز و تفکر ترکیب کنید و به مبارزه ی غول پیکر های دنیای  Painkiller بروید. پس اگر علاقه مند به از بین بردن غول آخر ها با استفاده از سلاح گرم هستید، تجربه ی این بازی را از دست ندهید.

بخش چند نفره ی بازی هم از عوامل مثبت این عنوان است. به خصوص بخش Co-op که این روزها طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. در این بخش دو نفره، شخصی به نام Eve در کنار دنیل به سوی مبارزه می رود. شما در این بخش همان کمپین اصلی بازی را به صورت split screen پیگیری خواهید کرد.

در بخش Multiplayer هم بدین صورت است که می توانید به کمک هفت نفر از دوستان خود (در مجموع ۸ نفر خواهید شد) در نقشه هایی معهود برای بقا مبارزه کنید.

ایشون هم یکی از غولآخر های خوش تیپ بازی هستن

ایشون هم یکی از غولآخر های خوش تیپ بازی هستن!

دنیای منحوس و طلسمی داغ!

بازهم خبر از ساخت یک شوتر است و موتور گرافیکی Unreal Engine 3 ایفای نقش می کند. محیط های بازی بر پایه ی تم هایی هست که ظاهر بنا های آن، به مانند قصر های قرون وسطای اروپای شرقی است. تمی که اگر آن را از دید قرون وسطا نگاه کنیم، نیرو های جادویی و شیطانی و افسانه هایی در این باب ذهنیت می یابیم. در این بازی نیز سعی شده تا با به رخ کشیدن این محیط ها و مطرح ساختن نیرو های شیاطین، ارتباط بیشتر و راحت تری با داستان بازی برقرار کنید.

نورپردازی در Painkiller: Hell and Damnation نقش پر رنگی را بر عهده گرفته است. محیط های بازی اغلب در تاریکی فرورفته اند و چندی روشنایی و آتش، عامل دید شما هستند. سازندگان سعی کرده اند تا برجستگی های سنگ های محیط با نور آتش و مشعل ها، ترکیب چشم نوازی را تقدیم بازیباز کنند که بنابر تصاویر منتشر شده از نسخه های کنسولی این بازی، به نظر این خواسته The Farm 51 عملی شده است.

همانطور که گفته شد Painkiller: H & D دارای روند بسیار سریعی است. از این رو این بازی به فیزیکی نیازمند است تا اعمال نبردی سریع را ممکن کند. از این بابت آنریل ۳ امتحان خود را در این سبک با طوفان گلوله پس داده است، انتظار می رود تا در Painkiller  نیز آنطور که باید خروجی دهد و عامل آزار نشود.

painkiller hell and dmnation

Painkiller: Hell and Dmnation

پای کوبی به سبک شیاطین!

اگر به شمایل دشمنانتان در این بازی نگاهی بیندازید، سازندگان سعی داشته اند تا نوعی حس دلهره را به لطف چهره کریه این موجودات و سرعت آن ها، به شما القا کنند. اما تنها این نیست و جهت به مرحله اجرا رسیدن این المان؛ نیاز به صدا های گنگ و دلهر آور است. چیزی که در Painkiller نیز رعایت می شود اما تعیین سطح و تحلیل آن از الآن غیر ممکن است.

نقش موسیقی بازی نیز در این مهم قابل ذکر است اما سازندگان بر ضرب همان نسخه ۲۰۰۴ تاکید دارند. امیدواریم آسیب جدی به این شاخص وارد نشود!

نقد و تحلیل های حاصل از نسخه PC این بازی این بیش از همه، حاکی از آن است که هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان عامل جلوگیری از لذت بردن از کشتار نیرو های شیاطین شده است. تا حدی که منتقد سایت IGN در این مورد این چنین اذعان داشت:

“به موجب هوش مصنوعی، به ظاهر دشمنانتان بی هوش و گلیچی هستند!”

نمرات این بازی از کف ۵/۱۰ تا سقف ۸/۱۰ پیش رفته و سازندگان وعده داده اند که بسیاری از مشکلات این بازی را در نسخه های کنسولی رفع کنند. به خصوص هوش مصنوعی!

به هر حال، سطح این بازی در حدی به نظر می رسد که شایسته ی انتظار باشد و بتوانیم آن را یک Old School واقعی بدانیم!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا
آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آرامش نفرین شده | پیش نمایش Painkiller: Hell and Damnation - گیمفا