نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision

مهدی رحیمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

به احتمال زیاد همه‌ی ما حداقل یک نسخه از مجموعه‌ی Call Of Duty را بازی کرده اید. اینکه نسخه به نسخه نوآوری کمتری در بازی میبینیم، انتقادهایی که به سالیانه شدن این مجموعه وارد است. همه موضوعاتی هستند که مدتی است پیرامون این سری بازی برقرار است. اما امروز، بحث مقاله کمی کلی تر از مجموعه‌ی COD، و در مورد کمپانی تولید کننده‌ی این سری، یعنی اکتیویژن است.

جدیدا، باخبر شدیم که کمپانی اکتیویژن شروع به توسعه‌ی موتور بازی سازی خود کرده است و طبیعتا مانند هر ادم کنجکاو دیگری، تصمیم گرفتیم در این باره بیشتر تحقیق کنیم. وقتی به ریشه‌ی ماجرا رسیدیم، نمیتوانستیم باور کنیم که چه نقشه‌ی شومی پشت این موتور است، نمیتوانستیم عمق چاهی را که اکتیویژن با این کار خود در آن سقوط کرده تصور کنیم. این موتور در بهترین حالت، برای محکم دوشیدن پول بازیبازان در بازی Call Of Duty و دیگر بازی های این کمپانی، و در بدترین حالت بیماری جدیدی است که باید در صنعت گیم با آن دست و پنجه نرم کنیم. بهتر است قبل از هر چیز، به توضیح موتور و اینکه چطور کار می‌کند بپردازیم .

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

بخش چندنفره لذت بخش سری به چه مسیری خواهد رفت!؟

بخش اول:

بهترین نامی که می‌توانیم برای این بخش  چنین انجینی در نظر بگیریم، پروفایل کردن هر کاربر است. به طور خلاصه، این موتور تک تک اعمال بازی‌باز را در بازی ضبط و در سرور ذخیره می‌کند. این که کاربر به طور روزانه چند ساعت بازی کرده، در چه ساعاتی آنلاین بوده، اغلب کسانی که با آنها بازی می‌کرده در چه شرایط مکانی و زمانی بوده‌اند ، این بازی‌باز بیشتر از چه تفنگ و مپ‌هایی استفاده کرده، مهارت این بازیکن در چه حدی است، زمانی که هر پلیر برای پیوستن شدن به رقابت منتظر می‌ماند و اطلاعاتی از این قبیل!

همانطور که می‌بینید، بخش اول این موتور نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند به یک قسمت عالی از بازی تبدیل شود. موتور می‌تواند از این که مثلا در سرور ذخیره شده باشد که شما همیشه با فلان دوستتان که در نزدیکی شما است بازی می‌کنید، استفاده کند و به شما کمک کند که سرعت مچ شدن بالاتری داشته باشید و ارتباط پایدارتری را تجربه نمایید. و اینکه به عنوان مثال شما همیشه از تفنگ اسنایپر برای کشتن دشمنانتان استفاده می‌کنید، می‌تواند دلیل این باشد که موتور نقشه‌هایی مطابق میل شماست را تولید کند که در آن بتوانید نهایت لذت را از سبک بازی خود ببرید. اما متاسفانه، کارایی موتور به همین‌جا ختم نمی‌شود و بخش دومی هم دارد.

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

Destiny 2 همین حالا هم از خرید‌های درون برنامه‌ای بهره می‌برد…

بخش دوم:

قسمت مچ میکینگ (Match Making)، یا همان بخش که برای قرار دادن شما،‌دوستان و رقیبان در نقشه‌های مختلف تصمیم گیری می‌کند، بخش دوم و البته شیطانی این موتور است. در بخش قبل مثال زدیم که مثلاً شما در استفاده از سلاح اسنایپر  خبره هستید و به طور کلی نحوه‌ی بازی کردن شما حول و حوش مخفی کاری می‌گذرد. انجین جدید،‌در ابتدا سطح بازی، توانایی ها و علایق شما را بررسی کرده و بعد از اینکه در مورد مهارت‌های مختلف و نحوه‌ی بازی کردن شما به نتیجه‌ی قطعی رسید، با ترفندی جالب شما را ترغیب به خرید لوت باکس یا تفنگ اضافه یا انواع دیگر ابزارها می‌کند. به سادگی، شما را در مقابل یک اسنایپر ماهرتر، با سلاحی که قصد دارد شما را ترغیب به خرید آن کند قرار می‌دهد. حال شما در مقابل یک دیوار تقریبا غیر قابل عبور قرار گرفته‌اید. تقریبا هر بار که قصد بازی کردن را داشته باشید، این سلاحی قدرتمندتر در دستان اسنایپری ماهر، به شما شلیک می‌کند و شما را از پیروزی در مسابقه باز می‌دارد. در چنین شرایطی شما دو انخاب دارید، یا سلاح پیشنهادی را خریداری کنید و یا سعی کنید با مهارت های دیگرتان،‌راه را برای خود باز کنید. شاید تصور شود که مقابله با این ترفند آسان است، من در مقابل این وسوسه مقاومت میکنم و سلاح پیشنهادی را نمی‌خرم.
اما در نظر داشته باشید که  هدف از ساخت این موتور به طور کلی، ترغیب شما به این چنین خریدهایی است. بازی که از قبل ۶۰ دلار برای ان پول پرداخت کرده‌اید، حالا  با روش های زیرکانه که ممکن است حتی به چشم هم نیایند،شما را مجبور به پرداخت مبالغی بیشتر می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که مقابله پشت سر هم با یک مانع و آن هم با یک حالت بخصوص، می‌تواند اعصاب خرد کن و عذاب اور باشد. و این که بتوانند با پرداخت ۱ یا ۲ دلار ناچیز، این مانع را نابود کنند، برایشان مطلوب است و بدون هیچ درنگی این کار را می‌کنند. و اینگونه، حتی با آنکه ممکن است تعدای افراد خاص، این کار را نکنند و در مقابل خرید درون برنامه ای مقاومت کنند ، افراد بسیار بیشتری  تن به خریدهای درون برنامه‌ای داده و علاوه بر پرداخت کامل برای خرید بازی، پول اضافه‌ای نیز برای لوت باکس ها و سلاح ها و چیز های دیگر صرف می‌کنند. موضوعی که بدون شک سوء استفاده از مخاطبان و مشتریان خواهد بود.

بخش سوم:

قسمت لذت دادن به بازی‌باز، و اینکه کاری کنند آنها از پرداخت خود راضی باشند. به نظر من، ظالمانه‌ترین توانایی این انجین است. ورندی که سعی می‌شود طی ان با دادن حس لذت به بازیبار ، کاری کند که او از خرید خود پشیمان نشده و باز هم به چنین خریدهایی  ادامه دهد. این بخش چگونه کار میکند؟

بیایید مثالمان را با بازیباز اسنایپر ادامه دهیم. اکنون که این بازیباز تفنگ مورد نظر خود را خریده، با ترکیب بخش های اول و دوم، انجین،‌ کار را برای انها بسیار آسان می‌کند. انها را در مقابل یک بازیباز دیگر، با سلاحی ضعیفتر، و البته محیطی عالی برای اسنایپ کردن قرار می‌دهد. پلیر که قبل از خرید، با دشمنانی سرسخت رو به رو می‌شد، حالا به آسانی حریف خود را از میان برمی‌دارد و این باعث بوجود امدن حس لذت ، و البته رضایت از خرید می‌شود. در مراحل قبل توضیج دادیم که موتور سطح توانایی بازیباز را نیز محاسبه می‌کند و در این مرحله، تا مدتی، او را در مقابل حریف هایی ضعیفتر از خودش قرار میدهد و به این ترتیب چرخه منجر به خرید‌های بیشتر را تکمیل می‌کند.

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

آینده سری بزرگی مثل COD چه خواهد شد؟

خلاصه ی بحث و نتیجه گیری:

در بخش اول، موتور اسکنی از توانایی های کلی بازیکن ، علایق او ، مکان و زمان بازی کردن او و … می‌گیرد.

در بخش دوم، او را در مقابل حریف هایی با سبک بازی موافق او قرار میدهد و باعث میشود بازیباز به شدت ترغیب به خرید درون بازی شود.

در بخش سوم، با قرار دادن بازیباز در محیط هایی اسانتر از بخش دوم ، باعث لذت او و رضایت از خرید خود میشود.

به نظر می‌رسد این انجین، اگر به مرحله بهره برداری برسد، می‌تواند عرصه جدید را در صنعت بازی‌های ویدئویی رقم بزند. زمانه‌ای که حتی برای لذت بردن ساده از رقابت چند نفره هم، نیاز به پرداخت پول اضافی داشته باشیم.
امروزه در صنعت بازی‌سازی، شاهد وجود شرکت های مانند CD Projekt Red هستیم که با عرضه‌ی محتواهای قابل دانلود رایگان، بسته‌های گسترش دهنده کاملا منصفانه و همچنین احترام قائل شدن برای مخاطب، روز به‌روز در میان مردم محبوب‌تر می‌شوند. اما در مقابل کمپانی ناشرانی دیگر، هر روز با خرج کردن نوآوری در مسیر کسب پول، روش‌هایی جدیدتر را برای خالی کردن جیب بازی‌بازها می‌یابند.
گفتنی است توسعه ی این موتور مدتی به طول خواهد انجامید و حداقل تا چهار یا پنج سال دیگر شاهد عرضه‌ی عنوانی ساخته شده توسط این موتور نخواهیم بود. در اخر باید اشاره کرد که، وجود چنین سیاست‌هایی بی شک به ماهیت صنعت بازی‌های ویدئویی و احترام به حقوق مخاطبین لطمه خواهد زد. با این حال، استقبال مخاطبین از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و استفاده بیش از حد از چنین سرویس‌هایی در سال‌های اخیر بوده که عرصه را برای سودجویی هرچه بیشتر ناشران قدرتمند باز می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ........ گفت:

    آقای رحیمی!
    تبریک می‌گم اولین مقالتون رو در سایت. بسیار زیبا بود

  • Y PS گفت:

    اینکه میگم امیدوارم بازی های داستانی موفق بشن و بازی های صرفا مولتی شکست بخورن به خاطر همین مسئلست.
    متاسفانه با روش های تبلیغی و فریبنده که ذات سرمایه داری هست گیمرهارو فریب میدن تا چند برابر قیمت شاهکاری مثل ویچر ۳ رو تو بازی های مولتی خرج‌ کنن!

    • Alireza_yoo گفت:

      درسته داداش فریب میدن ولی همه هم ک فریبشو نمیخورن من یه قرون پول برای اسکین و این چرت و پرتا ندادم کسی که میده یچیز اضافه داره ردش میکنه میره وگرنه کسی ک نداره که نمیاد پول یه بازیو بده لوت باکس و اسکین و… دی ال سی ها هم بعضی مولتی ها واقعا میارزه ولی اگه نخوای پولشو میدی همون ویچر زوری نیست فقط بخش تبلیغات روش فوکوسه
      نمونش مثل اینه که به شما پی اس فور پرو یا ایکس باکس ایکس رو پیشنهاد میدن ک اگه بخوای چیز پیشرفته تری داشته باشی میخری نمیخوای اصلا لازم نیست بخری زور ک نمیکنن ملتو حالا f2p ها بماند بحثشون جداست

  • cv گفت:

    تشکر
    وقتی بازی های با پرداخت درون برنامه ای فروش فوق‌العاده دارن و بازی های تک نفره مثل EVIL WITHIN 2 شکست تجاری طبیعیه همه ای شرکت ها به این سمت برن
    CD Project Red یه استودیو مستقل که هر چهار سال یه بازی میسازه مقایسه با کمپانی عظیمی مثل اکتیویژن دور از منطق
    اگه قراره مقایسه صورت بگیره باید با سونی و نینتندو مقایسه بشه
    تنها کمپانی های که دنیای گیم پیش می برن

    • adams-khersi گفت:

      داداش شما داری اشتبا میزنی، میخوای الان برات ۴۰ تا بازی تک نفره پرفروش اسم ببرم؟!!! حالا چون اویل فروشش خوب نبوده زشته بخوای بقیه بازی های خطی و تک نفره رو زیره سوال ببری!…
      حتی یوبی که به پول پرستی معروفه کلی پول از بازی های تک نفره به جیب زده، حالا بقیه بماند…

      • cv گفت:

        دقت نکردی بازی های تک نفره مثل EVIL WITHIN 2
        بازی های آنلاین ندارن ۱۰ تا ۱۵ ساعت گیم پلی دارن
        می دونم بازی های رو مثل skyrim و Witcher3 Assassin’s Creed
        چند استودیو می تونن چنین بازی های فوق عظیمی بسازن؟
        اون استودیو های هم که توانایی ساخت دارن ناشر ها مجبور می کنن آنلاین بسازن

    • xMIADx گفت:

      این همونیه که میگه ps5 قراره ۱۰k باشه 😐
      به نظراتش توجه نکنید

      • cv گفت:

        عجب :laugh:
        اولا که ما ۱۰k نداریم
        اون ۸k
        استاندارد نمایشگر بعد از ۸k میشه ۱۲k
        گرفتی :laugh:

        • ۱۰K وجود داره همونطور که ۵K وجود داره.
          کنسول های دو نسل بعد هم ۸K پشتیبانی نخواهند کرد.شما برو تو بازار ببین چقدر مانیتور و تلویزیون ۸K وجود داره.قیمتش هم ببین.کارت های تایتان هم حریف ۸K نیستن.

          • cv گفت:

            دقت نکردی استاندارد نمایشگر
            یعنی نمایشگر های اعم از تلویزیون و مانیتور که با این رزولوشن ساخته و عرضه می شن
            شما آدرس بده کجا تلویزیون ۳k 5k یا ۱۰k وجود داره
            استاندارد نمایشگر ۱۰۸۰ ۲k 4k 8k بعدش هم ۱۲k
            الان xbox one خروجی بین ۷۲۰ تا ۹۰۰p داره ملت روی چه تلویزیون اجرا میکنن؟
            همین الان ۱۰۸۰ti با ۱۱ ترافلاپ ww2 7k 70 تا ۱۰۰ فریم اجرا میکنه
            الان نمایشگر ۷k وجود داره؟
            وقتی صحبت نسل جدید باید تفاوت عمده با نسل قبل داشته باشه و ۸K همون تفاوت و حربه‌ای تبلیغاتی

            ۴ سال پیش خود شما تصور داشتی ۴k حتی در خودمون در این حد گسترش پیدا کنه
            ما داریم از سال ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ ۲۰۲۲ صحبت میکنیم

        • xMIADx گفت:

          اصن الان pc به سختی بازیو ۴k و۶۰ فریم (بازی زیر ۶۰ فریم یعنی هیچ)ثابت اجرا میکنه (مگر بازیای ریسینگ و ورزشی)بعد چجوری ps5 میخواد تا ۲ سال دیگه یه کنسول ۸k باشه 😐
          اصن با عقل جور در میاد؟؟؟
          مردم هنوز فیلم ۴k نمیبینن چه برسه بازی ۸k

        • xMIADx گفت:

          در ضمن به انگلیسی سرچ کن TV 10k میبینی هست

          • cv گفت:

            خب برو بخر :laugh:
            استاندارد در لغت به چه معناست؟
            ﻛﻠﻤﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻭ ﻣﺘﺮﺍﺩﻑ ﺑﺎ ﭘﺮﭼﻢ ﻭ ﻋﻠﻢ
            ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻓﻨﯽ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻭ ﻫﻤﺴﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻋﻤﻮﻡ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ
            وقتی می گم استاندارد نمایشگر یعنی رزولوشن که تمام سازنده های محتوا مثل فیلم و سریال و گیم بر مبنایی اون محتوا می سازنن
            استاندارد محتوا و نمایشگر ۱۰۸۰ ۴K بعد ۸K
            تمام تلویزیون ها با استاندارد ۴k تولید میشه بعدش هم ۸K
            در بین این ها مدل های محدود هستن که که هرگز به تولید گسترده نمی رسن
            چون استاندار محتوا ۴k بعد ۸k

            • xMIADx گفت:

              اولا نزن زیر حرفت اون بالا نوشتی: «شما آدرس بده کجا تلویزیون ۳k 5k یا ۱۰k وجود داره»
              از این نوشتت یعنی اینکه استاندارد رو شرط نزاشتی
              دوما کی گفته فقط ۸k و ۴kاستاندارد تو این دوره که تکنولوژی معلوم نیس چی از چیه هر چیزی ممکنه
              بین خودمون بمونه خراب کردی 😛 :laugh:

      • Fight Club گفت:

        xMIADx
        دوست عزیز.. اتفاقا جناب cv جزئ کاربرای قدیمی هستن…
        که بنده همیشه از نظرات ایشون استقبال میکنم…
        به قول معروف نظرات ایشون همیشه یه چیزی برای گفتن داره.. بر خلاف بعضی از دوستان که یاد گرفتن طوطی وار یه چیز رو تکرار کنن..
        در ضمن…
        تخریب شخصیت کار درستی نیست عزیز من..

  • چه بخوایم چه نخوایم بازی های کامپیوتری داره به این سمت کشیده میشه وقتی ناشران دارن مردم می دوشن و مردم بازم بازیشونو میخرن و تحریم نمی کنن خوب ناشر هم از خداشه کی از پول بدش میاد

  • Saman_hk گفت:

    یکی از سایت های ایرانی مقایسه گرافیک cod ww2 رو قبل و بعد انتشار قرار داده بود که داون گرید کاملا مشخص بود.مثلا خاک روی ص.و.ر.ت سرباز در نسخه نهایی بازی کاملا پاک شده بود و حتی حالت چهره اش هم نسبت به تریلر های قبل انتشار بی ر.و.ح شده بود.و یا نور پردازی محیط اصلا اون چیزی نبود که اکتیویژن تو تریلر ها نشون میداد.اگه این مقایسه ها درست باشه اکتیویژن باید خ.ج.ا.لت بکشه.

  • fbjg گفت:

    مقاله بسیار جالبی بود راجب این انجین چیزی نمیدونم ممنون که اطلاعات کامل دادید
    متاسفانه ناشر ها دارند دیگه قشنگ جیب بازی باز رو میزنند تازه شاکی هم هستند که از بازی پول کم درمیاریم( اشاره به صحبت های کارگردان nfs payback)

  • fbjg گفت:

    اگه یک دهم این وقت و هزینه رو که برای ساخت این انجین میزارند رو صرف ساخت بازی بکنند اونوقت شاهد به گند کشیده شدن بازی ها نبودیم

  • به دو ناشر بدترین حس ممکنو دارم….اکتیویژن و EA
    خداروشکر سمت محصولاتشونم نمیرم:/

  • MHN گفت:

    عااااالی بود…
    موفق باشید. :yes:

  • aet گفت:

    یه جوری شدم این مطلبو خوندم.
    اگه بهم بگن دوتا چیز نام ببر که پتانسیل به گند کشیدن صنعت گیم رو دارن میگم اکتیویژن، EA، و یوبی سافت.
    لعنت به این سه تا.

  • درود بر اکتیویژن،گل کاشتی!
    یعنی Pay To Win رو به نحو احسن پیاده کردی!

  • عجب مقاله ای! سایت های فارسی زبان واقعا کمبود همچین مقاله هایی دارن. دست نویسنده درد نکنه، امیدوارم بازم در این موارد اطلاع رسانی کنید.

  • اکتیویژن بدون کالاف یک شرکت معمولی هم نیست.ابهتش در اصل بخاطر کالافه.حیف که اکتیویژن فراموش کرده جنگ های چریکی مثل MW هستن که میتونن دوباره کالاف رو به هیولای شوتر تبدیل کنن.

  • kawaii ochinchin گفت:

    قدیم چقدر بهتر بود همه چیز ☹

  • AMIN.D.T.A گفت:

    به نظر من و از نظر تخصصی بازی های امسال اکتوییژن رو نمیپسندم البته بازی های در مجموع خوب هستند و عالی نیستند
    و میتونم َبگم که خوب در کل امسال خوب کار کرد ولی عالی کارنکرد اکتیویژن :dazed:

  • مقاله جالبی بود ولی فقط بهتر بود به جای انجین بگین برنامه نویس چون هیچ ربطی به انجین نداره این سیستم .

  • این تئوری رو قبلا خونده بودم.
    این مقالات ذهن منو به طرف آخرالزمان گیمری میبره
    دوره ای که سالی یه کنسول میاد
    بازیهای چیزی جز بسته الحاقی با هزینه های گزاف نیستن و هرچیزی که فکر میکنید به ضرر گیمرهاست.
    الان همه چیز داره این سمتی میره
    خدا به داد برسه

  • REZA_ISS گفت:

    شبیه این سیستم برای بازی رینبو بکار میره ینی یا بازیباز باید ساعتها بازی کنه یا با پرداخت ۶٠ دلار جداگانه شخصیت باز کنه بدون دردسر به بهترینا برسه.در کنارش پک های متعدد و بوستر های متعدد بخره.جالبه بدونید ایران باز ٣ هزار و خورده ای بازیباز رینبو بیشترین بازییاز رو داره ! رسما بازیا به سمتی میرن که پول بدعه قوی شو !! اینطوری تعداد بازیبازای نوب خیلی زیاد شده

  • omidpava گفت:

    از سال ۲۰۱۰ به بعد بعضی ناشرا کمر به نابودی هرچه بیشتر این صنعت بستن و به زالو وار ترین حالت ممکن گیمرا رو میدوشن
    الان دگ هر بازی که میاد باید وایسیم تا نسخه سال بیادش
    مرزهای فرومایگی رو جا به جا کردن این ناشرا
    از ۲۰ سال پیش بازی میکنم هرگز عرصه بازی رو تا این حد خار و خفیف ندیده بودم
    یه زمانی وقتی اولین dlc های پولی بازیها وارد این عرصه شد از اینده ای که الان توش هستیم نگران بودیم ولی هممون خیلی راحت به اصطلاح گردن گرفتیم قضیه رو
    دنیا روی دست سرمایه دارا میچرخه تو این صنعت هم هرکاری بخوان میکنن و این جور مشخصه ما فقط نگا میکنیم و سر موقع زهرشون رو زدن
    اصلا منطقی نیست ۶۰ دلار پول بازی کاملی رو بدی که که دو سه تا dlc خیلی عالی پولی داره
    بلاخره بازی رو کامل خریدی یا ناقص؟
    همه میدونیم که اکثر بازیا dlc هاشون از اول جزو بازی بوده فقط در مرحله اخر قفل شدن و چند ماه بعد با مقداری پول بیشتر خرج بازی کردن با کمال وقاحت یه کادر باز میشه و میگه الان شما اجازه دسترسی به زیرپوش گلگلی و شرت لنگری فلان کاراکتر رو دارید

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا
نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision - گیمفا