ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا

ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید

عرفان استادی
۱۷:۵۲ ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا

برند اکس‌باکس جهانی است و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که آن را نشناسد، حتی اگر گیمر نباشند!‌ اما با توجه به مصاحبه جدید خالق آن، این محصول همیشه تا این حد موردپسند مردم واقع نشده و حتی مدیران مایکروسافت هم از آن راضی نبوده‌اند. اد فرایز که یکی از خالقان اکس‌باکس است در مصاحبه‌ای جدید در مورد ایده‌های اولیه اکس‌باکس و راضی نبودن بیل گیتس (مدیرکل مایکروسافت)‌ سخن گفت. با گیمفا در ادامه مطلب همراه باشید.

در صحبت با آی‌جی‌ان، فرایز گفت که در آن زمان مایکروسافت دو تیم داشت که هرکدام ایده متفاوتی از اکس‌باکس را به بیل گیتس و استیو بالمر ارائه می‌دادند. طرفی که فرایز بر سر این قضیه گرفت گروهی بود که می‌خواست یک جعبه با هارددیسک بسازد یا آن‌طور که خودشان می‌گفتند:«یک رایانه‌شخصی در پوششی متفاوت»! و در مقابل آن‌ها تیم دیگر قصد داشت سیستمی طراحی کند که شبیه به سنت کنسول‌ها و پیشرو خط دریم‌کست سگا باشد. حتی بعضی از دسته‌های اولیه اکس‌باکس با الهام‌گیری از دریم‌کست ساخته شدند چرا که طراح آن‌ها اعتقاد داشت که دریم‌کست «پادشاه»‌ این زمینه است.

بیل گیتس در نهایت به طرف اد فرایز پیوست و آن‌ها می‌خواستند بر روی کنسول حالتی از ویندوز را پیاده کنند و یک سال هم زمان داشتند تا یک برنامه تجارتی کامل برای آن در نظر بگیرند. در طی این سال، تیم در نهایت تصمیم گرفت که زاویه و ایده ویندوز را کنار بگذارد و یک سیستم بسته‌تر و بخصوص برای بازی ایجاد کند؛ سیستمی که بتواند بازی‌ها را «خیلی‌خوب اجرا کند». نتیجه این جریانات یک ملاقات بین بیل گیتس و استیو بالمر بود که در روز ولنتاین اتفاق افتاد. اما بهتر است بقیه داستان را از طرف خود آقای فرایز مطالعه کنیم:

پس ما به محل ملاقات رفتیم و ساعت ۴ بعدازظهر روز ولنتاین بود. بیل با یک دسته پاورپوینت وارد شد و فریاد زد:«این یک توهین اساسی به هرکاری هست که من برای این شرکت انجام داده‌ام!» پس ما همه به جی آلارد (کارگردان و طراح اکس‌باکس) نگاه کردیم چون می‌دانستیم بیل بر سر قضیه حذف ویندوز عصبانی است، چون که او را برای شنیدن این تصمیم از قبل آماده نکرده بودیم!‌ جی برای یک دقیقه سکوت اختیار کرد و بیل هم بر سر من فریاد می‌زد و نمی‌گذاشت حرفم را بزنم، رابی هم میخواست حرف بزند اما بیل به او اجازه نمی‌داد. بعد بالمر گفت که قرار است کلی پول از دست بدهیم و بیل هم بر سر همین قضیه عصبانی شده. ساعت پنج شد، شش شد و همین‌طور گذشت… به هرحال روز ولنتاین بود و همه ما باید جایی می‌بودیم!

خیلی وقت گذشت و درگیری همچنان ادامه داشت. بالاخره یکی از حضار در ملاقات دستش را بالا برد و گفت:«سونی چطور؟! آن‌ها کماکان با کارهای جدیدشان (در زمینه نرم‌افزاری و کنسول)‌ ممکن است تبدیل به یک تهدید برای مایکروسافت بشوند.» بیل و استیو حرفی نمی‌زنند و برای مدتی به یک‌دیگر نگاه می‌کنند. یکی می‌گوید:«آره… این وسط سونی چه می‌شود؟»‌ بیل برمی‌گردد و می‌گوید:«با ایده‌تان موافقت میکنم و هرچه بخواهید برای پروژه به شما می‌دهم.»‌ و بالمر هم دقیقا همین حرف را تکرار می‌کند. من هم همانجا برگشتم و به رابی گفتم:«این عجیب‌ترین ملاقاتی است که تاحالا درش شرکت کرده‌ام!»

فرایز در ژانویه ۲۰۰۴ از مایکروسافت استعفا داد. بله، این خلاصه‌ای از داستان خلقت اکس‌باکس بود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا
ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ایده ساخت اکس‌باکس را از زبان خالق آن بشنوید - گیمفا