به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا

به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول)

آرین سرخابی
۱۲:۰۵ ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا

تعداد سری بازی های ویدئویی که شخصیت اصلی آن ها، دختر می باشد، بسیار کم هستند و شاید یکی از دلایل اصلی آن این است که درصد بالایی از گیمر های حرفه ای را پسر ها تشکیل می دهند و احتمالا نیز دوست ندارند که در نقش یک دختر دست و پا چلفتی (!)، ظاهر شوند.اما چه اتفاقی افتاد که سری بازی های Tomb Raider که شخصیت آن یک دختر شجاع است سبک اکشن ماجراجویی را به طور کامل دگرگون کرد؟ به طوریکه بعدها نه تنها بسیاری از بازی ها با الهام از این سری ساخته شدند، بلکه یکی از بزرگترین شخصیت های زن تاریخ بازی های ویدئویی نیز خلق شد بله درست حدس زدید این دختر مهاجم مقبره ها است و Lara Croft نام دارد.

سبک و سیاق بازی های اکشن ماجراجویی از سال ۱۹۸۰ و با ساخت چند بازی ۲ بعدی که از روی سری فیلم های Indiana Jones الهام گرفته شده بود،پایه گذاری شد. البته هر چند که تقریبا همه ی آن ها ناموفق بودند اما نسخه اول سری بازی های Prince of Persia که به Prince of Persia 1989 معروف است، در سبک معمای محیطی ساخته شد. معمای محیطی همانطور که احتمالا اطلاع دارید به معنای رد شدن از یک سری موانع، درها، و طی کردن یک مسیر و در نهایت رسیدن به هدف است این بازی بر روی کنسول Apple II منتشر که در بین بازی های ۲ بعدی محبوبیت بسیاری کسب کرد اما با میان آمدن بازی های سه بعدی، نسخه ۱۹۸۹ کاملا فراموش شد.

 

Tomb Raider  

تاریخ انتشار: ۱۹۹۶

تقریبا در سبک اکشن ماجراجویی و به خصوص معمای محیطی دیگر عنوان خاصی منتشر نشد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه از سری Tomb Raider  توسط Eidos و با کمک کمپانی Core Design با الهام از سری فیلم های ایندیانا جونز، شخصیت Lara Croft را خلق و اولین نسخه “مهاجم مقبره” را وارد بازار کردند. اولین نسخه Tomb Raider بر روی کنسول های DOS , Play Station , Sega saturn منتشر شد که البته در سال ۲۰۰۳ نیز برای گوشی همراه Nokia N-Gage نیز به بازار عرضه شد. سری اول این بازی، ماجرای دختری به نام لارا کرافت را روایت میکرد. او دختری باستان شناس بود که به دور دنیا سفر کرده و درگیر ماجراهای مختلفی میشد و بعضی اوقات نیز ماموریت های خاصی را از بعضی افراد قبول میکرد و اینگونه بود که داستان یک نسخه شکل میگرفت.داستان قسمت اول در Los Almos و در New Mixico اتفاق می افتاد. لارا با یک زن تاجر به نام Jacqueline Natla آشنا میشود و طی صحبتی او به لارا میگوید که یک شی باستانی به نام Scion Atlantean در پرو مدفون شده است و به لارا ماموریت میدهد که یک قطعه از آن را که در مقبره Qualopec  واقع در کوه های Peru است را پیدا کند که البته پس از طی اتفاقاتی در نهایت لارا متوجه میشود که Natala دروغ گفته است و در واقع  ۳ قطعه از این شی باستانی جادویی وجود دارد و اگر آن ها به یکدیگر متصل شوند باعث میشود میلیون ها انسان بی گناه از بین بروند.

لارا کرافت در این نسخه به دو کلت کمری (معروف ترین سلاح او) مجهز بود، که تیر های بی نهایت داشت که البته سختی بازی را به شدت کاهش داده بود همچنین حرکات او به خصوص بر روی PS1 اعم از دویدن،شنا کردن و آویزان شدن بسیار طبیعی به نظر میرسید بازی تماما به صورت سوم شخص، و محیط نیز از مکعب های تقریبا قابل مشاهده ساخته شده بود.گیم پلی کلی تامب رایدر به صورت پلتفرمینگ میباشد مانند بالا رفتن از دیوار، از بین بردن دشمنان که در این سری شامل حیوانات مختلف،دایناسور ها و حتی انسان هاست و پس از آن رسیدن به هدف و همینگونه تا پایان بازی. ولی یکی از مهم ترین و جدیدترین قابلیت های این نسخه پشتک زدن به جلو،عقب و طرفین بود البته هرچند که گاهی نمیتوانستید به طور کامل از این قابلیت های استفاده کنید ولی خوب لارا کرافت هنوز راه زیادی در پیش داشت.

با موفقیت نسخه اول و کسب متاکیریتیک ۹۱ از ۱۰۰ سازندگان به فکر ساخت نسخه ی دوم Tomb Raider افتادند.

 

http://8pic.ir/images/a2a9dbfsla6jp5cta9lr.jpg

طراحی لارا کرافت،از همان نسخه ی اول گیمران بسیاری را به خود جذب کرد!

 

تحول در مقبره ها

پس از موفقیت نسخه ی اول، Tomb Raider 2 با پسوند TR2:The dagger of Xian در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. این اولین نسخه از تامب رایدر بود که بر روی Microsoft windows عرضه شد. عوامل متعددی باعث شدند که این نسخه نیز مانند TR1 موفق شود اما مهم ترین آن ها متحول شدن گیم پلی و اضافه شدن قابلیت های منحصر به فرد به بازی بود که تا آن زمان خیلی کم مشاهده می شد مانند:استفاده از وسایل نقلیه،انواع موتور و سورتمه سواری و اضافه شدن مشعل برای اولین بار در بازی و همچنین دشمنان بیشتر و محیط بزرگتر که همه ی آن ها باعث شدند که این نسخه نیز، موفقیت بسیاری به دست آورد. همچنان در این نسخه به معما های بعضا سخت و حتی معما های محیطی برخورد میکردیم که شاید بعضی اوقات رد شدن از مرحله خاصی را برای ما به شدت سخت میکرد پس از حل معما های فرعی ، یک mediapack به شما اختصاص می یابد که معمولا خشاب،طلا یا به ندرت یک اسلحه جدید بود. داستان این نسخه مربوط به یک ماجراجویی دیگر است و چه کسی ماجراجو تر از لارا کرافت؟ در TR2 داستان درباره خنجری است که توسط یکی از امپراطوران چین و برای فرمان به ارتشش از آن استفاده میکرده اما هنگامی که طی یک جنگ سخت خنجر، به قلب امپراطور فرو میرود قابلیت جادویی آن آزاد شده و میتوان خنجر را به یک اژدها درآورد.پس از این واقعه لشگریان شکست خورده در جنگ آن خنجر را که به Xian معروف بود برای همیشه زیر دیوار بزرگ چین مخفی میکنند تا شخصی دیگری از آن استفاده نکند حال لارا که این شایعات را از مردم مختلف شنیده است به کشور چین سفر میکند. این نسخه بر خلاف TR1 بر روی PC و مک بهتر عمل کرده، و از سوی Gamespot نمره ی ۸٫۵ را دریافت کرد.

 

http://8pic.ir/images/y2x7sywems13fa4ieonr.gif

قایق سواری و سورتمه سواری یکی از بهترین بخش های Tomb Raider II بود.

 

سرما در برابر لارا

قسمت سوم Tomb Raider حتی از نسخه های پیشین نیز بهتر بود و به نظر میرسید که این سری روز به روز بهتر میشود تا احتمالا در نهایت همه ی جوایز را درو کند! درست یکسال بعد یعنی در ۱۹۹۸ قسمت سوم تامب رایدر به نام TR3: Adventures of Lara Croft بر روی Playstation , PC , SEGA منتشر شد. همانطور که از اسم بازی برمی آید این نسخه ماجرا های لارا کرافت را در ۵ نقطه ی جهان روایت میکند در این نسخه سلاح های جدیدی اضافه شده بود و همچنین برای اولین بار قابلیت راه رفتن بر روی طناب،تند دویدن و دولا راه رفتن معرفی شد این بار محیط های بازی به شدت متنوع بودند شما از صحرا های نوادا تا قطب جنوب را به دنبال ۴ سنگ خاص آسمانی میگردید که اگر آن ها به یکدیگر متصل شوند از لحاظ قیمت و صد البته قدمت در مرتبه بالایی قرار میگیرد و کسی چه میداند شاید لاراکرافت قصه ما هم پولدار شود! گرافیک بازی پیشرفت چشمگیری داشت و توده های یخ و آب افکت های زیبایی داشتند اما به دلیل تکراری شدن داستان این سری منتقدان نمره ی کمتری نسبت به نسخه قبل به Tomb Raider:AOLC دادند اما مهم ترین قسمت داستان این نسخه، در پایان اتفاق میوفتد جایی که به نظر میرسد داستان نیمه کاره رها شده و سرنوشت نهایی لارا از این ماجراجویی نیز مشخص نمیشود به همین دلیل شایعه مرگ لارا در پایان نسخه ی بعدی قوت گرفت.

http://8pic.ir/images/g68o250afiwcgn8s6b5h.jpg

گرافیک بازی از مربع های قابل مشاهده ساخته شده بود ولی با این حال در زمان خود بهترین بود.

مکاشفه

در حالی که تمام جامعه گیمر دنیا منتظر آن بود که ببیند، آیا ماجراجویی های لارا به مرگ او ختم میشود یا خیر نسخه چهارم منتشر شد.

نسخه چهارم با عنوان TR: The Last Revelation برای  Ps1 , PC , SEGA منتشر شد. گیم پلی “آخرین اکتشاف” با TRIII تفاوت چندانی نداشت و تنها گرافیک بود که کمی پیشرفت داشت.

“من در سراسر خورشید سایه هستم، من خالق بلا هستم، تمام دنیا باید بدون توقف پر از خشم من شود”

داستان این نسخه در حالی اتفاق میوفتد که  لارا ۱۶ سال دارد و به دنبال ماجراجویی جدید در مصر میگردد جایی که لارا طی یک اشتباه، مقبره یکی از خدایان مصر را باز میکند و او دوباره جان میگیرد و قصد نابودی دنیا را دارد و لارا در پی آن است که جلوی این اتفاق را گرفته و اشتباه خود را جبران کند. این نسخه در نظر منتقدان با شکست مواجه شد ولی فروش خوب این نسخه Eidos را به ساخت عنوان دیگری از TR ترغیب کرد. مهم ترین قسمت داستان که گیمر ها را به خرید نسخه ی بعدی ترغیب کرد مرگ لارا در پایان این عنوان بود! آیا در نسخه ی بعد لارا را زنده می یابیم؟

http://8pic.ir/images/xk26br1qtisqp2spcr6w.jpg

گرافیک بازی در این نسخه پیشرفت شایانی داشت.

لارا ۲۰۰۰!

در سال ۲۰۰۰ نسخه ی Tomb Raider: Chronicles برای آخرین بار برای PS1 , PC , SEGA عرضه شد. داستان بازی درست در پایان قسمت چهارم شروع میشود، جایی که در ابتدا به نظر میرسد لارای شجاعی که میشناختیم مرده است! در حالی که بهترین دوستان لارا، در کنار یکدیگر و در مراسم تدفین او جمع شده اند و با یکدیگر خاطرات او را مرور میکنند، لارا از راه میرسد! در واقع کل بازی یک نگاه به گذشته  و حوادث حاشیه ای نسخه های پیشین میباشد. گیم پلی بازی همچنان از همان تکنیک های قدیمی و بسیار شبیه با TR 4 استفاده میکرد اما تنها فرق این نسخه با نسخه های قبلی، اضافه شدن تعداد بیشتری دمو و افزایش نچندان چشم گیر گرافیک بود. با اینکه از نظر منتقدان این نسخه بر روی PC یک تکرار و بسیار ضعیف بود اما بر خلاف انتظار بر روی PS1 موضوع بر آن روی سکه قرار داشت!! TR:Chronicles یکی از معدود بازی هایی بود که به تازگی برای PS1 عرضه شده بود چون این کنسول نفس های آخر خود را میکشید فروش بسیار بالایی را در لارا کرافت در سال ۲۰۰۰ شاهد بودیم! و بعد از آن بود که شایعه هایی درباره ی ساخت PS2 جان گرفتند.

http://8pic.ir/images/6b36ovly3fq3w3lo55hs.jpg

لارا در گذشته،درگیر ماجراهای پیچیده تری بوده است.

لارا کرافت خارج از بازی های ویدئویی؟

اولین فیلمی که بر اساس لارا کرافت و سری TR ساخته شد، در سال ۲۰۰۱ بود.در این فیلم سینمایی لارا در برابر یک دسته از خائنان و مزدوران قرار میگرد تا بتواند یک شی باستانی به نام “مثلث نور” را که قابلیت کنترل زمان و مرگ را دارد به دست آورد. در این فیلم لارا کرافت به بازیگری Angelina Jolie (آنجلینا جولی) در ۲ لوکشین اصلی یعنی انگکوروات و سیبری میرود. کارگردان این فیلم simon West است. این اولین فیلم سینمایی است که براساس یک سری بازی ساخته و پرداخته شده.این فیلم در سال ۲۰۰۱ در آمریکا به فروش هنگفتی دست یافت و در تمام جهان به رقم فروش $۲۷۴,۷۰۳,۳۴۰ رسید!

اطلاعاتی از سری Tomb raider که شاید نمی دانستید….

هنگامی که Tomb Raider 1 محصول ۱۹۹۶ منتشر شد،بسیاری از سایت ها و مجلات گیم از این نسخه به عنوان گرافیک انقلابی،گیم پلی مبتکرانه و داستان محشر نام بردند همچنین بسیاری از مجلات نوشتند” با ترکیب گیم پلی و معمای های محیطی یک رویکرد سینماتیک به بازی اضافه شده است که تا به حال بی سابقه بوده!” این نسخه ۳ بار رکورد فروش در بریتانیا را شکسته و همچنین باعث فروش بالای کنسول های playstation بوده به نظر میرسد بازیکنان تنها به دنبال تجربه ی  این بازی بوده اند نه تجربه ی دیگری از یک کنسول جدید!

گروه های موسیقی و لارا؟

اواخر ۱۹۹۰ اوج شکوفایی و شهرت لارا کرافت بود در همه جا نامی از او به چشم می آمد. لارا کرافت پس از عرضه نسخه ی دوم مجموعه Tomb Raider محبوب تر شد و بلافاصله پس از آن از کاراکتر او در تبلیغ نوشابه های انرژی زای ورزشی شرکت Lucozade و شرکت موتور سازی اتوموبیل S.E.A.T استفاده کردند همچنین گروه مشهور بریتانیایی U2 در یکی از تور های خود در ۱۹۹۷ به نام Popmart Tour از عکس های لارا کرافت استفاده کرد.

دنیای مقبره ها

»حدود ۸۰% از گیمر های جهان معتقدند، که نسخه سوم این بازی بهترین و اوج شهرت لارا کرافت بوده است .»در TR4 صداپیشگی شخصیت لارا کرافت را خانم Jonell Elliot بر عهده داشت کسی که از نظر بسیاری بهترین صدای ممکن برای لارا بوده است به همین دلیل قسمت صداگذاری نسخه چهارم نمره ی ۹٫۵ از ۱۰ را دریافت کرد!

TR4 در دو نسخه های جدا برای PS1 عرضه شد. یکی از نسخه های قابلیت سیو پس از مرگ را تا ۷ بار داشته و دیگری باید حتما پس از مرگ به سراغ منو رفته و گزینه Reply را انتخاب کنید تا بازی دوباره از محل مرگتان لود شود محدودیت این نسخه تا ۵ بار بود.

»ماجراجویی های لارا کرافت تنها به یک یا دو کشور منتهی نمیشود بلکه، هر یک از  نسخه ها در تمام دنیا اتفاق افتاده مانند لندن،نیویورک،قزاقستان،پاریس و….

»در قسمت دوم TR خالق اصلی لارا کرافت یعنی آقای توبی گارد از تیم جدا شد پس از آن تمام منتقدان به این نتیجه رسیدند که یا قسمت دوم بازی خوبی از کار درنخواهد آمد، و یا ساخت این سری به طور کل متوقف خواهد شد ولی همه ی آن ها اشتباه فکر میکردند بلکه نه تنها ساخت این بازی متوقف نشد بلکه تا سال ۲۰۱۵ نیز ادامه پیدا کرد یعنی به مدت ۱۹ سال!

»جالب است بدانید فروش سری تامب رایدر در انگلستان و دیگر کشور های UK از مرز ۳۵ میلیون گذشته و این مسئه باعث شده که TR در صدر پرفروش ترین بازی های تاریخ قرار گیرد.

»جالب است بدانید که شخصیت لارا کرافت ۲ رکورد گینس به خود اختصاص داده است یکی برای موفق ترین شخصیت بازی های ویدئویی و دیگری برای پرکارترین شخصیت بازی تمام تاریخ!

»آیا میدانستید شخصیت لارا کرافت طراحی شده بود تا یک مرد باشد؟آقای Toby Gard طراح شخصیت های سری TR اولین بار سعی کرد تا یک شخصیت مرد را برای این سری خلق کند اما به شکل عجیبی آن مرد شبیه یک زن قوی و عضله ای درآمد! پس از آن بود که Gard تصمیم گرفت شخصیت را به شکل یک دختر طراحی کند و همچنین تمام تیم از طرح او استقبال کردند و به این شکل بود که لارا کرافت به وجود آمد.

»  درسال ۲۰۰۸ یک پارک تفریحی برای TR در شهر لندن تاسیس شد که مجسمه تمامی شخصیت های منفی در TR و اسلحه های لارا کرافت و ۲ جین اسلحه ی واقعی استفاده شده در فیلم  ۲۰۰۱ با بازی  آنجلینا جولی و داستان کامل این سری، و حدود ۱۰ ها وسیله دیگر و مصاحبه های اختصاصی در این پارک تفریحی وجود داشت همچنین بازدیدکنندگان میتوانستند یک ست کامل از لباس لارا را از غرفه های این پارک خریداری کنند.

Tomb Raider: Chronicles

 

این پایان سفر نیست…

ماجرا های لارای قصه ما به همینجا ختم نمیشود. شاید در سال های اخیر به این عنوان کم لطفی بسیاری شده و یا شاید هم علتش زیاد شدن بیش از حد این مدل و سبک باشد اما از نظر من و قشر زیادی از گیمر ها به خصوص بازیکنان ایرانی، سری TR تنها یک بازی نبود بلکه آینده ی بازی هایی بود که اکنون مشاهده میکنیم. لارا کرافت و دستیارانش سبکی را به دنیای امروز ما، به ۲ نسل گذشته کنسول ها و رایانه های خانگی ارائه کردند که هیچ وقت فراموش نخواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا
به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به سوی مقبره ها | تاریخچه سری Tomb Raider (قسمت اول) - گیمفا