رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16

یوسف قربانی
۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

Final Fantasy 16 در تیرماه امسال و بعد از مدت‌ها انتظار منتشر شد و علی‌رغم مشکلات متعدد و ریز و درشتی که داشت، این عنوان در مجموع تجربه‌ای خوب را ارائه داد که شخصا از آن لذت بردم. یکی از بهترین بخش‌های این عنوان، مبارزات اکشن آن بود که برای کنار آمدن با دشمنان، ابزار‌های متنوعی را در قالب قابلیت‌های مختلف آیکان‌ها (Eikon)، در اختیار بازیکن قرار می‌داد. در این مقاله نگاهی به این قابلیت‌ها می‌اندازیم و آن‌ها را از بدترین به بهترین، رتبه‌بندی می‌کنیم.

*برخی از تصاویر ممکن است حاوی اسپویلر باشند. اطلاعات مربوط به تمام قابلیت‌ها، بر اساس نسخه لول مکث آن‌ها است. دکمه‌های ذکر شده در این مقاله، بر اساس چیدمان دسته نوع A در بازی هستند. حرکات اختصاصی آیکان‌ها (Eikonic Feats) که با دکمه دایره اجرا می‌شوند، و قابلیت‌های آیکان‌ها (Eikonic Abilities) که با مربع/مثلث + R2 اجرا می‌شوند، به‌صورت جداگانه رتبه‌بندی می‌شوند.

هیچ‌کدام از قابلیت‌های بازی «بَد» یا «بی‌فایده» نیستند؛ Final Fantasy 16 قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد که هر یک از آن‌ها می‌توانند در بیلد (Build) درست و مناسب، بدرخشند‌. در این مقاله، هر قابلیت به‌همراه نقاط قوت و ضعف آن‌ بررسی شده و رتبه آن‌، بر اساس اینکه قابلیت مذکور، چقدر در کاری که هدف انجام آن را دارد، موفق عمل می‌کند، تعیین می‌شود؛ برای مثال، قابلیتی را فرض کنید که به‌صورت هم‌زمان، به چند دشمن آسیب وارد می‌کند؛ اینکه قابلیت مذکور تا چه حد در انجام این کار خوب است، آیا قابلیت دیگری وجود دارد که همین کار را به‌شکلی بهتر یا بدتر انجام دهد و … مواردی هستند که بر روی رتبه آن تاثیر می‌گذارند؛ همچنین، برخی از قابلیت‌‌ها وجود دارند که بهتر از سایرین، در کنار قابلیت‌های دیگر کار می‌کنند و تعداد بیلد‌‌هایی که می‌توانند از داشتن آن‌ها بهره ببرند‌، بیشتر است. رتبه‌بندی قابلیت‌ها، بر اساس این معیارها انجام شده و این‌طور نیست که اگر چند رتبه اول لیست را اِکیپ کنید، به بهترین بیلد در تمام بازی دست یابید!*


رتبه‌بندی حرکات اختصاصی آیکان‌ها (Eikonic Feats):

۷- Blind Justice | Ramuh

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

حرکت اختصاصی رامو (Ramuh) که به‌هنگام استفاده از آن، زمان آهسته شده و سپس، شما می‌توانید با نشانه‌ گرفتن، چندین جادوی آذرخش به دشمنان شلیک کنید که دور آن‌ها قرار می‌گیرند. ضربه زدن به دشمنانی که این جادو در اطراف آن‌ها است، باعث انفجار و آسیب دیدن تمامی دشمنانی می‌شود که این آذرخش را در اطراف خود دارند. همچنین، آذرخش پرتاب شده با Blind Justice، دشمنان کوچک را برای مدتی ثابت نگه می‌دارد‌.

استفاده از این حرکت در ابتدای ورود به یک درگیری پیشنهاد می‌شود و در چنین موقعیتی، معمولا زمان دارید که تعداد زیادی از دشمنان را مورد هدف قرار دهید. دشمنان فوق بزرگ، معمولا چند نقطه قابل هدف‌گیری در بدن‌شان دارند و با این قابلیت، می‌توانید در زمانی کم، چندین آذرخش به آن‌ها شلیک کنید.

خارج از این دو شرایط اما، استفاده از Blind Justice چندان کاربردی نیست. همان‌طور که گفته شد، در ابتدای رویارویی با چندین دشمن و به‌هنگام نبرد با دشمنان بسیار بزرگ، زمان کافی برای شلیک تعداد زیادی آذرخش را دارید؛ ولی در گرمای نبرد و یا به‌هنگام رویارویی با دشمنانی که آن‌قدر بزرگ نیستند که بتوان چند نقطه از بدن‌شان را هدف گرفت، استفاده از این قابلیت چندان نتیجه‌بخش نیست. این قابلیت بیشتر به نوار استَگِر (Stagger) آسیب وارد می‌کند، موردی که باعث می‌شود ثابت نگه داشتن دشمنان کوچک که نوار استگر ندارند، ویژگی چندان کاربردی نباشد. شاید اگر این قابلیت آسیب بیشتری به نوار سلامتی دشمنان وارد می‌کرد، می‌توانست جایگاه بهتری در لیست داشته باشد، ولی در حال حاضر، استفاده موثر از این قابلیت در هر شرایطی ممکن نبوده و بازدهی آن نیز، چندان خوب نیست.

۶- Phoenix Shift | Phoenix

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

اولین حرکت اختصاصی یک آیکان که در طول بازی دریافت می‌کنید. با استفاده از Phoenix Shift، می‌توانید در یک چشم به‌ هم زدن، مسافت بین خود و دشمنان را طی کرده و در مقابل آن‌ها تله‌پورت (Teleport) شوید. این قابلیت حتی بر روی دشمنان روی هوا نیز جواب می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید بلافاصله بعد از اجرای این حرکت، یک ضربه شمشیر و یا جادو بزنید و با انجام این کار، بعد از تله‌پورت شدن، یک حمله انجام خواهید داد.

طی کردن مسافت بین شما و دشمنان، قابلیتی مهم و کاربردی است، منتهی چیزی که باعث می‌شود حرکت اختصاصی ققنوس (Phoenix) چنین جایگاه پایینی در لیست داشته باشد، این است که قابلیت Lunge که با ترکیب مربع+ضربدر اجرا می‌شود، بدون نیاز به اِکیپ کردن یک آیکان، این کار را انجام می‌دهد! البته، همه کارهایی که با Phoenix Shift می‌توان انجام داد، با Lunge قابل‌ انجام نیستند و اگر به زدن کومبوهای هوایی علاقه دارید، حرکت اختصاصی ققنوس، جزو مهم‌ترین ابزار‌های شما برای انجام این کار خواهد بود؛ ولی اگر از Phoenix Shift تنها برای طی کردن سریع مسافت بین خود و دشمنان استفاده می‌کنید، قابلیت Lunge به‌خوبی این نیاز را برطرف می‌کند و می‌توانید حرکت اختصاصی آیکان دیگری را جایگزین ققنوس کنید.

۵- Deadly Embrace | Garuda

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

حرکت Deadly Embrace قدرت استفاده از پنجه‌های گارودا (Garuda) و گرفتن دشمنان با استفاده از آن‌ها را، به شما می‌دهد. با استفاده از این حرکت بر روی دشمنان کوچک‌، شما می‌توانید آن‌ها را به سمت خود بِکِشید و سپس، به آن‌ها حمله کنید. با استفاده از این حرکت بر روی دشمنان بزرگ، حمله‌ای عمودی انجام خواهید داد که منجر به بلند شدن شما از سطح زمین می‌شود و با استفاده از آن، می‌توانید از برخی از حملات جاخالی داده و یا به طور کُلی، از معرض خطر دور شوید؛ چونکه با انجام چند‌باره این کار، شما می‌توانید تا چندین متر به هوا بروید! بهترین کاربرد این حرکت اما، مربوط به زمانی است که نیمی از نوار اِستَگِر یک دشمن را خالی کرده‌اید و استفاده از Deadly Embrace بر روی چنین دشمنی، آن را به زانو در آورده و به‌مدت حدودا ۷ ثانیه، می‌توانید با خیال کاملا راحت و بدون هیچ‌گونه خطری، به آن دشمن حمله کنید!

اگر به استفاده از کومبوهای هوایی علاقه دارید، کشیدن دشمنان کوچک به سمت خود با استفاده از Deadly Embrace، ‌می‌تواند بسیار کاربردی باشد. استفاده از این قابلیت بر روی دشمنان بزرگ و در نتیجه ارتقاع گرفتن از سطح زمین، راهی امن برای کنار آمدن با حملاتی را ارائه می‌دهد که ممکن است جاخالی دادن از آن‌ها برای شما دشوار باشد؛ اما بعید است که در طول بازی، موقعیت‌های زیادی وجود داشته باشند که برای کنار آمدن‌ با آن‌ها، نیاز به انجام چنین کاری باشد. همان‌طور که گفته شد، بهترین ویژگی Deadly Embrace، به زانو در آوردن و در نتیجه، بی‌حرکت و آسیب‌پذیر کردنِ موقت دشمنانی است که نیمی از نوار استگر آن‌ها خالی شده و این ویژگی، دقیقا به همان اندازه‌ای که به‌نظر می‌آید، خوب است! منتهی با پیشروی در بازی و بهتر شدن در آن، چند ثانیه زمان بیشتر برای ضربه زدن به دشمنان، احتمالا دیگر چیزی نخواهد بود که به آن نیاز چندانی داشته باشید و می‌توانید آن را برای گزینه‌های بهتر، کنار بگذارید.

۴- Titanic Block | Titan

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از مُشت‌ تایتان (Titan)، می‌توانید حملات دشمنان را به‌صورت کامل و بدون دریافت هیچ‌گونه آسیبی، دفاع کنید. برخی از حملات بسیار سنگین وجود دارند که می‌توانند گارد شما را بشکنند، ولی حتی دفاع این‌جور حملات نیز، مستقیما منجر به دریافت آسیب نشده و شکسته شدن گارد، فقط برای مدتی، شما را آسیب‌پذیر می‌گذارد. بهترین ویژگی Titanic Block، پَری (Parry) کردن است! با استفاده به‌موقع از این حرکت (درست قبل از برخورد کردنِ حمله دشمن)، شما می‌توانید حمله دشمنان را پَری کنید و با زدن دکمه مربع بلافاصله بعد از انجام پَری، شما یک ضدحمله قدرتمند به دشمن می‌زنید! استفاده از این حرکت و پَری کردن با آن، بر روی هوا نیز ممکن است! بجز حملات AOE، شما می‌توانید با استفاده به‌موقع از Titanic Block، همه حملات (حتی آن‌هایی که در حالت عادی، گارد شما را می‌شکنند) را پَری کنید؛ موردی که باعث می‌شود در دستان بازیکن درست، این حرکت همچون یک سلاحِ کامل باشد و اگر از کسانی هستید که به بازی کردن تهاجمی علاقه دارند، Titanic Block و ویژگی پَری و ضدحمله آن، مخصوص شما است!

۳- Arm of Darkness | Odin

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Arm of Darkness، شمشیر کلایو (Clive) تبدیل به شمشیر اودین (Odin) می‌شود. شمشیر اودین انیمیشن‌هایی متفاوت و مختص به خود را دارد و آسیب آن، به مراتب کمتر از شمشیرهای عادی کلایو است. چیزی که باعث می‌شود Arm of Darkness، چنین جایگاه بالایی در بین حرکات اختصاصی آیکان‌ها داشته باشد، زَنتِتسوکِن (Zantetsuken) است. زَنتِتسوکِن حمله‌ای فوقِ قدرتمند است که به‌هنگام در دست داشتن شمشیر اودین و با نگه داشتن و سپس رها کردنِ دکمه مربع، می‌توانید آن را اجرا کنید. با هر حمله‌ای که با شمشیرِ اودین، و یا هر یک از قابلیت‌های تهاجمی مربوط به اودین انجام دهید، نوار زَنتِتسوکِن که در بالای سمتِ چپ صفحه قرار دارد، پُر می‌شود، و با هر بار پر شدن آن، لول زَنتِتسوکِن و در نتیجه قدرت این حمله، بالا می‌رود‌‌‌. قوی‌ترین زَنتِتسوکِن ممکن در لول ۵ اجرا می‌شود، حمله‌ای چنان قدرتمند که تمامی دشمنان کوچک اطراف شما را به‌صورت یک‌ضرب می‌کشد و به دشمنان بزرگ، آسیبی پنج‌‌ رقمی وارد می‌کند! چه در حال پاکسازی دشمنان پرشمار هستید و چه مبارزه با یک باس، زَنتِتسوکِن حرکتی بسیار مرگبار و کاربردی است که به‌ تنهایی باعث می‌شود Arm of Darkness، یکی از بهترین حرکات اختصاصی آیکان‌ها در تمام بازی باشد.

۲- Wings of Light | Bahamut

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Wings of light، بر روی هوا معلق می‌شوید، به بال‌های باهاموت (Bahamut) دسترسی پیدا می‌کنید و دسترسی شما به تقریبا همه قابلیت‌های‌تان، قطع می‌شود. وقتی که در این حالت باشید، نوار بالای سمت چپ صفحه به آرامی پُر می‌شود و به‌هنگام پر شدن کامل آن، می‌توانید از مِگافلِیر (Megaflare) استفاده کنید؛ حمله‌ای بسیار قدرتمند که چندین گلوله جادویی بر سر دشمنان‌تان شلیک می‌کند. با هر بار پُر شدن نوار بالای سمت چپ صفحه، لول مِگافلِیر بالا رفته (تا لول ۴) و قدرت این حمله افزایش پیدا می‌کند. اگر به‌هنگام استفاده Wings of Light، در زمان درست و قبل از اینکه یک حمله به شما برخورد کند، جاخالی دهید، شما یک Megaflare Dodge انجام می‌دهید که یک لول کامل به حمله مگافلِیر شما اضافه می‌کند و سرعت پر شدن آن را نیز، افزایش می‌دهد؛ بدین معنا که در صورت یادگیری نحوه استفاده از Wings of Light، شما می‌توانید در مدت‌زمانی کوتاه و با انجام تنها چهار جاخالی دقیق، به مگافلیر لول ۴ دسترسی پیدا کنید! همچنین، در طول بازی چندین و چند حمله مختلف از سوی دشمنان وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند از چند Megaflare Dodge پشت سر هم استفاده کنید و اگر این حملات را بشناسید، می‌توانید در یک چشم به هم زدن، لول مگافلیر خود را تا آخر بالا ببرید! برای مثال فرض کنید که یک دشمن، گلوله‌ای جادویی و با سرعتی کم به سوی شما پرتاب می‌کند؛ شما می‌توانید چهار بار به سمتِ داخلِ این گلوله جاخالی دهید و تنها در چند ثانیه، به مگافلیر لول ۴ دست‌ یابید!

یکی از وجوه تمایز Wings of Light نسبت به سایر حرکاتی که نیازمند انجام کاری دقیق، درست قبل از دریافت ضربه هستند، این است که این قابلیت از راه دور نیز قابل‌ استفاده است و برای استفاده از مِگافلِیر، لازم نیست چسبیده به دشمنان باشید؛ بنابراین، حتی اگر بر روی این حرکت تسلط ندارید، شما می‌توانید از Wings of Light فقط برای جاخالی دادن حملات راه دورِ دشمنان و باس‌ها (که بسیار رایج هستند) استفاده کنید و همچنان نتیجه خوبی دریافت کنید.

۱- Cold Snap | Shiva

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از شنل شیوا (Shiva)، به یک حرکت جاخالی دسترسی پیدا می‌کنید که اگر با زمان‌بندی بسیار دقیق و درست قبل از اینکه ضربه یک دشمن به شما برخورد کند، از آن استفاده کنید، تمامی دشمنان اطراف شما به‌مدت حدودا ۷ ثانیه، منجمد می‌شوند و شما می‌‌توانید با خیال راحت، به ‌آن‌ها حمله کنید! همچنین، اگر دو بار پشت سر هم دکمه دایره را فشار دهید، یک تکه یخ در مقابل خود بر جای می‌گذارید که اگر دشمنی با آن تماس برقرار کند، به مدت حدودا ۱ ثانیه منجمد می‌شود و با استفاده اینگونه از Cold Snap، می‌توان کارهای مختلفی انجام داد؛ می‌توانید این تکه یخ را همچون یک تله در مسیر دشمن قرار داده و او را منجمد کنید، می‌توانید دشمنان کوچک را به‌صورت معلق روی هوا نگه داشته و به آن‌ها حمله کنید و از همه بهتر، با منجمد کردن اینگونه دشمنانِ اِستَگِر شده، بازیابی نوار استگر آن‌ها متوقف می‌شود؛ بدین معنا که شما زمان بیشتری برای وارد کردن آسیب اضافه به آن‌ها دارید!

استفاده درست و موثر از Cold Snap، نیاز به زمان‌بندی بسیار دقیق دارد، ولی اگر بتوانید آن را یاد بگیرید، می‌توانید دشمنان و باس‌ها را به‌شکلی مجازات کنید که با هیچ چیز دیگری در بازی ممکن نیست!


رتبه‌بندی قابلیت‌های آیکان‌ها (Eikonic Abilities):

۳۰- Aerial Blast | Garuda

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۱۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Aerial Blast، یک گردباد عظیم ایجاد کنید که در طول زمان، به دشمنان آسیب وارد می‌کند. این گردباد دشمنان کوچک را به درون خود کشیده و آن‌ها را در داخل خود گیر می‌اندازد، ولی از آنجا که بیشتر آسیب این قابلیت به نوار استگر دشمنان است و دشمنان کوچک، نوار استگر ندارند، تنها فایده‌ استفاده از این قابلیت بر روی چنین دشمنانی، باز کردن دست شما و کنار رفتن موقتی دشمنان کوچک است؛ این دشمنان احتمالا از این حمله جان سالم به در می‌برند و بعد تمام شدن گردباد، همچنان باید آن‌ها را با چیز دیگری بکشید. از آن سو، این حرکت حتی در برابر دشمنان بزرگ که نوار استگر دارند نیز، چندان کاربردی نیست. همان‌طور که گفته شد، Aerial Blast در طول زمان و به آرامی به دشمنان آسیب وارد می‌کند، بنابراین، برای وارد شدن آسیب کامل این قابلیت به نوار استگر دشمنان، آن‌ها باید همواره در نزدیکی گردباد باشند؛ بدین معنا که خارج از دشمنانی که فوق بزرگ و یا بسیار کم‌تحرک هستند، بعید است که بتوانید با استفاده از Aerial Blast، آسیب قابل‌توجهی به نوار استگر دشمنان وارد کنید و برای انجام این کار، راه‌های بهتری وجود دارد. ترکیب این موارد با زمان انتظار طولانی ۱۱۰ ثانیه‌ای برای استفاده مجدد، باعث می‌شود که Aerial Blast در جایگاه آخر قرار بگیرد.

۲۹- Rime | Shiva

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

قابلیت Rime یک کریستال بزرگ به‌وجود می‌آورد که به دشمنانی که در داخل آن قرار بگیرند، به آرامی آسیب وارد می‌کند. دشمنان کوچکی که با این کریستال تماس برقرار کنند، به داخل آن کشیده شده و در آن گیر می‌افتند.

شما می‌توانید از این قابلیت برای نگه داشتن دشمنان کوچک‌ بر روی هوا و زدن کومبوهای هوایی به آن‌ها، استفاده کنید. قرار دادن Rime در مکان دلخواه، تاحدودی سخت است، منتهی تا زمانی که این قابلیت فعال است، می‌توانید با اجرای مجدد این حرکت، کریستال را دوباره جایگذاری کنید. قابلیت Rime بسیار مشابه به رتبه قبلی لیست است؛ منتهی کمی بهتر؛ با این حال، بعید است که خارج از بیلدهای بسیار خاص، این قابلیت چندان کاربرد داشته باشد.

۲۸- Gungnir | Odin

آسیب به نوار سلامتی: ☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از نیزه اودین، حملاتی بسیار سریع را روانه دشمنان کنید‌. درست مثل سایر قابلیت‌های اودین، آسیب Gungnir چندان زیاد نیست و کاربرد اصلی آن، برای پُر کردن نوار زَنتِتسوکِن است. اگر جایگیری و هدف‌گیری خوب داشته باشید، به‌گونه‌ای که حمله شما با استفاده از Gungnir، به‌صورت هم‌زمان به چند دشمن برخورد کند (کاری که چندان سخت نیست)، شما می‌توانید با یک‌ بار استفاده از این قابلیت و تنها در چند ثانیه، به زنتتسوکن لول ۵ دست یابید! ولی خارج از استفاده‌ اینگونه، Gungnir چندان خوب نیست و آسیب و نرخ افزایش لول زنتتسوکن توسط این قابلیت و با استفاده عادی (بر روی یک هدف) بسیار پایین است.

۲۷- Satellite | Bahamut

آسیب به نوار سلامتی: ☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۵۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Satellite، چند کُره در اطراف کلایو ظاهر می‌شود که هرموقع از جادو (دکمه مثلث) استفاده کنید، این کُره‌ها چند گلوله به دشمان‌تان شلیک می‌کنند؛ به عبارت دیگر، این قابلیت، قدرت جادوهای شما را افزایش می‌دهد‌‌. استفاده از این قابلیت در حین فعال بودن Wings of Light نیز ممکن است! بنابراین، اگر در حال یادگیری استفاده از بال‌های باهاموت هستید و نمی‌خواهید برای مدتی طولانی، فقط در انتظار حمله دشمنان بمانید، با استفاده از Satellite می‌توانید در زمان استفاده از Wings of Light، همچنان به جادوهای خود دسترسی داشته باشید.

چه برای آسیب زدن به دشمنان راه دور و چه با استفاده از آن در میان حملات شمشیرِ خود، جادو چیزی است که بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنید و اگر افزایش قدرت ۴۰ ثانیه‌ای آن، برای‌تان جذابیت دارد، قابلیت Satellite برای شما است!

۲۶- Scarlet Cyclone | Phoenix

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Scarlet Cyclone، می‌توانید بال‌‌های ققنوس را احضار کرده و با انجام یک چرخش، به دشمنان اطراف خود ضربه بزنید. دشمنانی کوچکی که مورد اصابت این حمله قرار بگیرند، بر روی زمین افتاده و می‌توانید یک حرکت تمام‌کننده روی آن‌ها اجرا کنید. یک حمله قابل‌قبول برای کنار آمدن با چند دشمن‌.

۲۵- Mesmerize | Shiva

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۲ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

قابلیت Mesmerize چند تکه‌ یخ کوچک به شش جهت مختلف پرتاب می‌کند که به دشمنان آسیب وارد کرده و سپس، دشمنان کوچکی که مورد اصابت این تکه‌ یخ‌ها قرار گرفته‌اند را، به پیش شما می‌کِشاند. این قابلیت آسیب چندانی وارد نمی‌کند، ولی استفاده از آن، راهی ساده برای جمع کردن دشمنان کوچک به دور خود و تمام کردن سریع کار آن‌ها است‌. کِشیدن دشمنان کوچک به پیش شما، ویژگی بسیار‌خوبی است که در صورت یادگیری استفاده از Mesmerize، می‌تواند شما را از Deadly Embrace و استفاده از آن حرکت به‌خاطر این ویژگی، بی‌نیاز کند (البته، Deadly Embrace همچنان در انجام این کار بهتر است و کارهای دیگری نیز می‌تواند انجام دهد). این حمله بر روی هوا نیز، قابل استفاده است.

۲۴- Gouge | Garuda

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

قابلیت Gouge آسیب بسیار‌خوبی به نوار استگر دشمنان وارد می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده پنجه‌های گارودا، به دشمنان خود چنگ بزنید! نمی‌توان لذت‌ خَش‌خَشی کردن دشمنان با استفاده از این قابلیت را انکار کرد، ولی زمان مورد نیاز برای انجام کامل این حرکت، بیش از حد زیاد است و بعید است که در گرمای نبرد، بتوانید آن را تا آخر اجرا کنید. بهترین زمان برای استفاده از این قابلیت، بعد از به زانو در آوردن دشمنان بزرگ با استفاده از Deadly Embrace است و در اوایل بازی، استفاده از Gouge در چنین موقعیتی، یکی از بهترین راه‌ها برای وارد کردن آسیبی سهمگین به نوار استگر دشمنان است؛ اما با پیشروی در بازی، روش‌هایی بهتر و سریع‌تر که استفاده از آن‌ها، در موقعیت‌های بیشتری ممکن است را دریافت می‌کنید و استفاده از Gouge، دیگر جزو بهترین راه‌ها برای خالی کردن نوار استگر دشمنان، نخواهد بود. از آن سو، آسیب نه‌چندان خوبی که این قابلیت به نوار سلامتی دشمنان وارد می‌کند، باعث می‌شود که اجرای این حمله بر روی دشمنان کوچک (که نوار استگر ندارند) نیز، چندان موثر نباشد و خارج از استفاده در کومبوهای هوایی، استفاده از Gouge بر روی آن‌ها، چندان کاربردی نیست.

۲۳- Rising Flames | Phoenix

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از بالِ آتشین ققنوس، ضربه‌ای قدرتمند به دشمنان وارد کنید. یک قابلیت ساده و با آسیبی خوب که می‌توانید همواره روی آن حساب کنید.

۲۲- Ice Age | Shiva

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با قابلیت Ice Age، رودی از یخ به سمت دشمنان‌تان روانه کنید. برد بالا و محدود در بر گیرنده نسبتا بزرگ، باعث می‌شوند که استفاده از این قابلیت، راهی خوب برای مبارزه با دشمنان پرتعداد باشد. میزان نگه داشتن و زمان رها کردن این قابلیت، بر روی بازدهی آن تاثیر می‌گذارد و رها کردن Ice Age بر روی بخش قرمز رنگ نوار انتظار، بهترین عملکرد را داشته و باعث می‌شود برخورد این حمله به دشمنان، آن‌ها را به مدت حدودا ۱ ثانیه منجمد کند. آسیب این قابلیت کمتر از چیزی است که انتظار دارید، ولی درست مثل سایر قابلیت‌های شیوا، Ice Ace نیز، زمان انتظار بسیار کمی برای استفاده مجدد دارد و این مورد، آسیب نسبتا کم آن را تاحدودی جبران می‌کند.

۲۱- Flare Breath | Bahamut

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۷ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

قابلیت Flare Breath به شما اجازه می‌دهد با نفسی آتشین، دشمنان خود را جزغاله کنید! آتش دمیده شده با این قابلیت، یک مرکز جاذبه دارد، بدین معنا که اگر دشمنان کوچک در معرض تماس با این نفس قرار بگیرند، آن‌ها به داخل آتش کشیده شده و در آن گیر می‌افتند! شما همچنین می‌توانید با جایگیری و نشانه‌گیری درست، از این مرکز جاذبه استفاده کرده و دشمنان به سمتی که می خواهید بِکِشید/هُل دهید و آن‌ها را ردیف کنید! بُرد بالا و محدوده در بر گیرنده نسبتا بزرگی که Flare Breath دارد، آن را برای کنار آمدن با دشمنان پر تعداد مناسب می‌کند و آسیب خوب این قابلیت، باعث می‌شود یک بار استفاده از آن، برای کشتن دشمنان کوچکی که در آتش آن گرفتار شده‌اند، کافی باشد. در برابر دشمنان بزرگ اما، این قابلیت چندان کاربردی نیست. استفاده از Flare Breath، شما را برای مدتی طولانی آسیب‌پذیر می‌گذارد و از آنجا که دشمنان بزرگ در داخل آتشِ این قابلیت گرفتار نمی‌شوند، آن‌ها می‌توانند در حالی که مشغول اجرای این حمله هستید، به‌صورت آزادانه به شما حمله کنند. ترکیب این مورد با آسیب تدریجی که این قابلیت وارد می‌کند، باعث می‌شود که آسیب زدن به دشمنان بزرگ با استفاده از Flare Breath سخت باشد. اگر در زمان استفاده از Flare Breath، دشمن بزرگی در اطراف شما وجود دارد، باید حواس خود را جمع کنید.

۲۰- Earthen Fury | Titan

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۳۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از دستانِ تایتان، زمین را به لرزه و دشمنان را به پرواز در آورید! یکی از با‌شکوه‌ترین حملات در تمام بازی! این قابلیت محدوده عظیمی را در بر گرفته و در چند مرحله، آسیبی عالی به نوار سلامتی دشمنان وارد می‌کند‌. دشمنان کوچک، همراه با موجی که این حمله ایجاد می‌کند، حمل شده و توسط آن، چندین بار آسیب دریافت ‌می‌کنند؛ بدین معنا که اگر دشمنی کوچک بر سر راه این حمله قرار بگیرد، به احتمال قطع به یقین مُرده‌ است! دشمنان بزرگ با موجِ ایجاد شده توسط این قابلیت، حمل نمی‌شوند و در نتیجه، تمام ضرباتی که توسط این حمله و در طی چند مرحله اعمال می‌شود، به آن‌ها برخورد نمی‌کند؛ موردی که باعث می‌شود دشمنانی که از نظر جثه، مابین دشمنان کوچک و فوقِ بزرگ قرار می‌گیرند، آسیبِ کامل این حمله را دریافت نکنند. مورد منفی دیگری که راجع به Earthen Fury وجود دارد، زمان انتظار ۱۳۵ ثانیه‌ای برای استفاده مجدد از این قابلیت است که در یک کلام، مسخره است!

۱۹- Ignition | Ifrit

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۲ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Ignition، با شتاب بر روی زمین سُر خورده و به هر چیزی که بر سَر راه شما قرار داد، آسیب وارد کنید. به‌هنگام اجرای این حمله، شما می‌توانید جهت حرکت خود را کنترل کنید. استفاده از این قابلیت بر روی هوا نیز ممکن است. دشمنان کوچکی که در مسیر این حمله قرار بگیرند، همراه با شما بر روی زمین کشیده خواهند شد و ترکیب این مورد با آزادی حرکتی که به‌هنگام استفاده از Ignition دارید، باعث می‌شود که استفاده از این قابلیت، یکی از بهترین روش‌ها برای جمع کردن دشمنان کوچک در یک نقطه باشد. آسیب این قابلیت از چیزی که انتظارش را دارید بیشتر است و سرعت بالای آن، باعث می‌شود که استفاده از Ignition در برابر دشمنان بزرگ نیز نتیجه بَدی در بر نداشته باشد. یک قابلیت انعطاف‌پذیر که اگرچه ممکن است کار کردن با آن کمی سخت باشد، ولی اگر بر روی آن تسلط پیدا کنید، می‌توانید کارهای زیادی از جمع کردن دشمنان، تا جاخالی دادن و زدن کومبوهای هوایی را، با استفاده از آن انجام دهید.

۱۸- Thunderstorm | Ramuh

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۷ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با بلند کردن عصای رامو، از آسمان چندین جادوی آذرخش احضار کنید که بر سر یک هدف فرود می‌آیند و در طول زمان، به آن آسیب زیادی وارد می‌کنند. مورد اصابت قرار دادن یک نقطه توسط Thuderstorm، باعث می‌شود که این قابلیت، راهی خوب برای اعمال آسیبی زیاد به دشمنان کم‌تحرک، استگر شده و به‌صورت کُلی، هر دشمنی که موقتا نمی‌تواند حرکت کند، باشد. با جایگیری درست به‌هنگام بلند کردن عصای رامو در ابتدای اجرای این حمله، می‌توانید دشمنان کوچک را از زمین بلند کرده و آن‌ها را در بالای سر خود نگه دارید؛ ویژگی که می‌توانید از آن، در کومبوهای خود استفاده کنید. متاسفانه، اجرای این حرکت کمی زمان‌بر است و برای وارد کردن آسیبی زیاد به یک نقطه، گزینه‌های بهتری وجود دارند؛ مواردی که مانع از دستیابی Thunderstorm به جایگاهی بالاتر می‌شوند.

۱۷- Heaven’s Cloud | Odin

آسیب به نوار سلامتی: ☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از شمشیر اودین، چندین حمله سریع انجام دهید که اگر چند دشمن در اطراف شما باشد، این حملات بین آن‌ها تقسیم شده و اگر تنها یک دشمن در نزدیکی شما باشد، تمامی حملات به همان دشمن برخورد می‌کند.

درست مثل قابلیت قبلی اودین در لیست (Gungnir)، کاربرد اصلی این حمله نیز، برای پُر کردن نوار زَنتِتسوکِن است. اگرچه با استفاده‌ از قابلیت قبلی اودین به‌طرزی خاص، امکان بالا بردن بسیار سریع لول زنتتسوکن وجود داشت، اما Heaven’s Cloud همواره و حتی با استفاده بر روی دشمنان تَکی و باس‌ها نیز، میزانی خوب از نوار زنتتسوکن شما را پر می‌کند و به‌همین خاطر، می‌توانید برای بالا بردن لول زنتتسوکن، در موقعیت‌های بیشتری روی آن حساب کنید.

۱۶- Pile Drive | Ramuh

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۸ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با کوبیدن عصای رامو به زمین، انفجاری ایجاد کنید که به دشمنان آسیب زده و آن‌ها را به عقب پرتاب می‌کند. یکی از برتری‌های این قابلیت، نسبت به سایر حملاتی که به چند دشمن آسیب وارد می‌کنند، سرعت بسیار بالای اجرای این حمله است که تقریبا در یک چشم به‌ هم زدن انجام می‌شود! ترکیب این مورد با آسیب خوبی که Pile Drive به نوار سلامتی و استگر دشمنان وارد می‌کند، باعث می‌شود که این قابلیت هم راهی کاربردی برای کنار آمدن با دشمنان پر تعداد باشد، و هم یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای اعمال آسیبی خوب.

۱۵- Upheaval | Titan

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Upheaval، دستان تایتان را احضار کرده و با کوبیدن آن‌ها به زمین، آسیبی خوب به دشمنان اطراف‌تان وارد کنید. با نگه داشتن و رها کردن این قابلیت در زمان مناسب، نسخه‌ای قدرتمندتر از این حمله اجرا می‌شود. استفاده از Upheaval بر روی هوا نیز ممکن است و هرچقدر که به‌هنگام استفاده از آن، ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته باشید، قدرت آن افزایش پیدا می‌کند و شما می‌توانید از این قابلیت، برای تمام کردن کومبوهایی هوایی خود استفاده کنید.

۱۴- Rook’s Gambit | Garuda

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۵ ثانیه (۱۲/۵ ثانیه در صورت انجام ضدحمله)

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده عادی از Rook’s Gambit به سمت عقب خواهید پرید، سپس با استفاده از پنجه‌های گارودا، دو ضربه وارد می‌کنید که دشمنان کوچک را به هوا پرتاب می‌کنند و می‌توانند آغازی برای کومبوهای هوایی شما باشند. اگر درست قبل از برخورد ضربه یک دشمن، از این قابلیت استفاده کنید، شما یک ضدحمله انجام می‌دهید که در طی آن، زمان متوقف شده و سپس، چندین ضربه چرخشی سریع و با آسیبی قابل‌قبول به دشمن وارد می‌کنید؛ بعد از اتمام این حمله نیز، شما بر روی هوا خواهید بود و می‌توانید مستقیما به زدن کومبوهای هوایی بپردازید. همچنین، در صورت استفاده اینگونه از Rook’s Gambit، زمان مورد نیاز برای استفاده بعدی از این قابلیت نصف می‌شود!

۱۳- Raging Fists | Titan

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۲ ثانیه (۱۶ ثانیه در صورت انجام ضدحمله)

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با دستان تایتان، چندین مشتِ سریع و با آسیب خوب روانه دشمنان کنید. اگر درست قبل از برخورد یک حمله به شما، از Raging Fists استفاده کنید، می‌توانید با دستان تایتان، حمله را دفاع کنید، سپس زمان متوقف شده و شما چندین و چند مشتِ فوقِ سریع که قوی‌تر از مشت‌های عادی این قابلیت هستند را، روانه دشمن می کنید. با استفاده اینگونه از Raging Fists، زمان مورد نیاز برای استفاده بعدی از این قابلیت نیز، نصف می‌شود.

این قابلیت و رتبه قبلی لیست (Rook’s Gambit)، بسیار شبیه به هم هستند و به‌همین خاطر، پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند. امنیت، سهولت استفاده و پتانسیل انجام کومبوهای هوایی، مزیت‌های استفاده از Rook’s Gambit هستند، اما شخصا آسیب بیشتر Raging Fists را ترجیح می‌دهم و برای همین، این قابلیت یک رتبه بالاتر قرار گرفته.

۱۲- Wicked Wheel | Garuda

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۷ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با قابلیت Wicked Wheel، حمله‌ای چرخشی و رو به بالا انجام دهید که شما را به هوا پرتاب کرده و در مدت‌زمانی بسیار کم، آسیبی واقعا خوب به نوار استگر دشمنان وارد می‌کند! این حمله به‌عنوان یک لانچر (Launcher) نیز عمل می‌کند و با استفاده از آن بر روی دشمنان کوچک، آن‌ها نیز همراه با شما به هوا پرتاب شده و به همین خاطر، این قابلیت می‌تواند آغازی برای کومبوهای هوایی شما باشد. استفاده از این قابلیت بر روی هوا نیز ممکن است و شما می‌توانید از افزایش ارتفاعی که استفاده اینگونه از Wicked Wheel به‌همراه دارد، برای بهتر کردن حملاتی همچون Downthrust و Upheaval که با افزایش ارتفای شما از سطح زمین، قوی‌تر می‌شوند، استفاده کنید. با وجود تمام این موارد، دلیل اصلی بودن این قابلیت در جایگاهی بالا، نسبت بسیارخوبی است که میان سرعت اجرا و آسیب این حمله به نوار استگر دشمنان وجود دارد.

۱۱- Will o’ the Wykes | Ifrit

آسیب به نوار سلامتی: ☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Will o’ the Wykes، چند گویِ آتشین در اطراف خود احضار کنید. این گوی‌ها به‌صورت خودکار و درحالی که به تمامی حرکات و قابلیت‌های خود دسترسی دارید، به دور شما می‌چرخند و به دشمنانی که در نزدیک آن‌ها باشید، آسیب وارد می‌کنند‌. در واقع، شما می‌توانید از Will o’ the Wykes استفاده کنید و در حالی که مشغول نبرد هستید، این گوی‌ها به دشمنان‌تان آسیب اضافه (هر چند کم) وارد می‌کنند. اما بهترین چیز راجع به Will o’ the Wykes، این است که این گوی‌ها، به‌صورت کامل، هرگونه آسیبی که دریافت کنید را جذب می‌کنند، بدین معنا که شما با دریافت ضربات دشمنان، هیچ آسیبی نمی‌بینید! یک ویژگی بسیار مفید که اگر در جایی از بازی به مشکل بر خورده‌اید، می‌تواند حسابی کار را برای‌تان آسان‌تر کند. اعمال آسیب خودکار به دشمنان و جذب کردن کامل حملات آن‌ها توسط Will o’ the Wykes، باعث می‌شود که استفاده از این قابلیت، سبک بازی شما را در آن واحد هجومی‌تر و امن‌تر کند! اگر این موارد برای شما جذابیت دارند، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

۱۰- Windup | Titan

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۳۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از دست تایتان، مشتی سنگین و با آسیبی عالی روانه دشمنان کنید. محدوده در بر گیرنده Windup، بزرگ‌تر از چیزی است که انتظار دارید و با هدف‌گیری درست، شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، به‌صورت هم‌زمان، چند دشمن را مورد اصابت این حمله قرار دهید. دلیل حضور داشتن Windup در بین ده رتبه برتر لیست، ساده است؛ یک حمله بسیار قدرتمند که زمان انتظار برای استفاده مجدد از آن، بسیار پایین‌تر از سایر حملاتی است که می‌توانند چنین آسیبی وارد کنند.

۹- Dancing Steel | Odin

آسیب به نوار سلامتی: ☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۴۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

به‌هنگام استفاده از Dancing Steel، زمان متوقف می‌شود و سپس با استفاده از دو شمشیر، موجی از حملات را روانه دشمنان می‌کنید که با قفل کردن دوربین، می‌توانید همه این حملات را به یک دشمن بزنید و یا، آن‌ها را بین دشمنان مختلف تقسیم کنید. در اوایل مقاله راجع به اینکه زَنتِتسوکِن چه حمله مرگباری است، صحبت شد؛ استفاده از Dancing Steel، میزان بسیار زیادی به لول زنتتسوکن شما می‌افزاید و در شرایطی خاص (که چندان سخت نیست و جلوتر درباره آن صحبت خواهیم کرد)، تنها یک بار استفاده از این قابلیت کافی است تا شما به زنتتسوکن لول ۵ دست یابید! اجرای این حمله در شلوغی نبرد، می‌تواند کمی سخت باشد، چونکه بعد از استفاده Dancing Steel، یکی-دو ثانیه طول می‌کشد تا زمان اطراف شما متوقف شود و در طول این مدت، ممکن است ضربه بخورید؛ ولی حتی با وجود این مورد، ارائه دسترسی ساده‌ به یکی از قدرتمند‌ترین حملات در کل بازی، کافی است تا Dancing Steel در بین بهترین‌ قابلیت‌های بازی قرار بگیرد.

۸- Impulse | Bahamut

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

احتمالا از دیدن این حرکت در چنین رتبه بالایی، تعجب کرده‌ باشید! با استفاده از Impulse، چهار گویِ جادویی پرتاب کنید که در اطراف‌ دشمنان می‌گَردند و به آن‌ها آسیب تدریجی وارد می‌کنند. موردی که ممکن است ندانید، این است که اگر در حالی که این گوی‌ها همچنان فعال هستند، بار دیگر از این قابلیت استفاده کنید، این گوی‌ها منفجر می‌شوند! با گَشتن این گوی‌ها به دور دشمنان، رنگ آن‌ها به مرور تغییر کرده و در نتیجه، به‌هنگام منفجر شدن، آسیب آن‌ها بیشتر می‌شود. اگر شما این گوی‌ها را به‌صورت دستی و در زمانی که رنگ‌ آن‌ها نارنجی‌ است، منفجر کنید، این گوی‌ها چنان آسیب فوق‌العاده‌ای به نوار استگر دشمنان وارد می‌کنند که تا نبینید، آن را باور نمی‌کنید! ترکیب این مورد با زمان انتظار پایین ۲۵ ثانیه‌ای برای استفاده مجدد، باعث می‌شود که این قابلیت به تنهایی برای نابود کردن نوار استگر دشمنان شما، کافی باشد! استفاده از Impulse، بدون‌ شک، یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای آسیب زدن به نوار استگر دشمنان است. فقط قبل از استفاده از این قابلیت، دوربین را بر روی هدف خود قفل کنید تا همه گوی‌ها به سمت یک دشمن بروند، چونکه بدون انجام این کار، این گوی‌ها و در نتیجه آسیب آن‌ها، بین دشمنان مختلف پخش شده و چندان موثر واقع نمی‌شوند.

۷- Rift Slip | Odin

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۵ ثانیه (۷/۵ ثانیه در صورت استفاده برای کنسل کردن حرکات)

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

بدون‌ ذره‌ای شک، متفاوت‌ترین قابلیت در تمام بازی! با استفاده کردن از Rift Slip، هر حرکتی و انیمیشنی که در حال انجام آن باشید، کنسل شده، و زمان اطراف شما، برای مدتی متوقف می‌شود. سادگی Rift Slip، باعث می‌شود انجام کارهای بسیار زیادی با استفاده از آن، ممکن باشند؛ انجام یک حمله در شلوغی نبرد، وقت زیادی می‌برد؟ زمان را متوقف کنید تا برای اجرای آن وقت کافی داشته باشید! ضربه‌ بدی خورده‌اید و در جای خطرناکی هستید؟ زمان را متوقف کنید و بدون دخالت دشمنان، جایگیری خود را تغییر دهید! ترکیب دو یا چند حمله با یکدیگر ممکن نیستند؟ حملات را در میانه انجام آن‌ها کنسل کرده و حرکت دیگری را آغاز کنید!

این قابلیتی است که با استفاده درست و بابرنامه از آن، می‌توانید کارهایی انجام دهید که با هیچ‌ چیز دیگری ممکن نیستند! ترکیب این مورد با زمان انتظار بسیار پایین برای استفاده مجدد از آن، باعث می‌شود که Rift Slip، یکی از بهترین قابلیت‌ها در تمام بازی باشد.

۶- Diamond Dust | Shiva

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۷۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Diamond Dust، بورانی احضار کنید که دشمنان اطراف شما را منجمد و زمان را متوقف می‌کند؛ سپس دو یخ بزرگ ایجاد می‌شود که با شکست آن‌ها، آسیبی نسبتا خوب به نوار سلامتی دشمنان، و آسیبی دیوانه‌وار به نوار استگر دشمنان وارد می‌کنید! این قابلیت، با اختلاف زیاد نسبت به سایرین، بیشترین آسیب ممکن توسط یک حمله را به نوار استگر دشمنان وارد می‌کند و اگر به دنبال راهی سریع و آسان برای استگر کردن دشمنان‌تان هستید، Diamond Dust مخصوص این کار است.

۵- Heatwave | Phoenix

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۲۵ ثانیه (۹ ثانیه در صورت انجام ضدحمله)

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از بال‌ ققنوس، دو موج آتشین با دوربرد بالا و آسیب قابل‌قبول شلیک کنید که در برابر دشمنان کوچک، همچون یک لانچر عمل کرده و آن‌ها را به هوا پرتاب می‌کنند. موردی که باعث می‌شود Heatwave در بین پنج قابلیت برتر بازی باشد، ویژگی ضدحمله آن است. اگر قبل از اینکه یک حمله دوربرد (هر چیزی که دشمنان به سمت شما پرتاب می‌کنند) به شما برخورد کند، از Heatwave استفاده کنید، آن حمله دفع می‌شود، سپس زمان متوقف شده و شما به‌جای دو، چهار موج آتشین به دشمنان‌ پرتاب می‌کنید! موردی که باعث می‌شود این حمله که در حالت عادی، آسیبی قابل‌قبول داشت، اکنون آسیبی عالی، به‌ویژه به نوار استگر دشمنان وارد کند! همچنین، با استفاده اینگونه از Heatwave، زمان انتظار برای استفاده مجدد از آن، تقریبا یک‌سوم می‌شود و ترکیب این مورد با رواج زیادی که حملات دوربرد در بین دشمنان و باس‌ها دارند، باعث می‌شود که شما بتوانید از این قابلیت و آسیب عالی آن، زیاد استفاده کنید.

اگرچه قابلیت‌های Impulse و Diamond Dust آسیب بیشتری به نوار استگر دشمنان وارد می‌کنند، اما مواردی همچون استفاده به‌عنوان یک لانچر و زمان انتظار بسیار پایین برای استفاده مجدد (در صورت انجام ضدحمله)، باعث می‌شوند که Heatwave در موقعیت‌های بیشتری کاربرد داشته و جایگاه بالاتری در لیست داشته باشد.

۴- Judgment Bolt | Ramuh

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۹۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

از آسمان، دو نیزه برقی بر سر دشمنان فرود آورید که هر یک، آسیبی فوق‌العاده به نوار سلامتی آن‌ها وارد می‌کنند. استفاده از Judgment Bolt، روشی عالی برای اعمال آسیبی عظیم به نوار سلامتی یک دشمن است و برای انجام این کار، این قابلیت یکی از بهترین‌ها در تمام بازی است.

۳- Flames of Rebirth | Phoenix

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۱۲۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

زمان را متوقف کرده و با استفاده از بال‌های ققنوس، اطراف خود را به آتش بکِشید و دشمنان را جزغاله کنید! این قابلیت در طی چندین ضربه، آسیبی عالی به نوار سلامتی و استگر دشمنان وارد می‌کند و دشمنان کوچکی که در آتش این حمله گرفتار شوند، به احتمال قطع به یقین مُرده‌اند! از آنجا که به‌هنگام استفاده از Flames of Rebirth، زمان متوقف می‌شود، هر دشمنی که در زمان استفاده از این قابلیت، در اطراف شما باشد، چه کوچک و چه بزرگ، آسیب کامل این حمله را دریافت می‌کند. استفاده از این حمله، بخشی از نوار سلامتی شما را نیز، پُر می‌کند!

بهترین قابلیت برای کنار آمدن با دشمنان پرتعداد که به‌خاطر آسیب بالا و متوقف کردن زمان، استفاده از آن حتی بر بروی دشمنان بزرگ نیز بسیار موثر و کاربردی است.

۲- Gigaflare | Bahamut

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆☆☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۶۰ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

با استفاده از Gigaflare، می‌توانید لیزری عظیم و با آسیب دیوانه‌وار به هدف‌تان شلیک کنید! این حمله، با اختلاف زیاد نسبت به سایر قابلیت‌ها، بیشترین آسیب در تمام بازی را، به نوار سلامتی دشمنان وارد می‌کند. این حمله می‌تواند بدون کسر آسیب، از داخل دشمنان رد شود، بدین معنا که شما می‌توانید آن‌ها را ردیف کرده، و با یک استفاده از Gigaflare، کار آن‌ها را تمام کنید. همچنین، زمان انتظار ۶۰ ثانیه‌ای برای استفاده مجدد از این قابلیت، بسیار کمتر از قابلیت‌های مشابه است؛ اما حتی اگر این نکات مثبت وجود نداشتند نیز، Gigaflare همچنان این جایگاه را به‌دست می‌آورد. هیچ قابلیتی در زمینه وارد کردن آسیب خالص، به‌خوبی Gigaflare نیست؛ کافی است از این حمله استفاده کنید و شاهد از بین رفتن نوار سلامتی دشمنان باشید.

۱- Lightning Rod | Ramuh

آسیب به نوار سلامتی: ☆☆

آسیب به نوار استگر: ☆☆☆

زمان انتظار برای استفاده مجدد: ۵۵ ثانیه

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

یک گوی از جنس آذرخش ایجاد کنید که با هر ضربه‌ای که به آن وارد شود، این گوی به دشمنان اطراف آسیب وارد می‌کند. چیزی که باعث می‌شود Lightning Rod در رتبه اول لیست باشد، این است که این قابلیت به تمامی حرکات و قابلیت‌های تهاجمی شما واکنش نشان داده و به قدرت آن‌ها، می‌افزاید! از حملات عادی با شمشیر، تا قابلیت‌های آیکان‌ها! برای قابلیت‌های اودین، این قابلیت فقط قدرت آن‌ها را افزایش نمی‌دهد، بلکه نرخ افزایش لول زَنتِتسوکِن آن‌ها را نیز، بالا می‌بَرد! بسیاری از قابلیت‌ها وجود دارند که آسیب خود را در چندین ضربه وارد می‌کنند (برای مثال Windup، Flames of Rebirth، Gigaflare و …)، ترکیب Lightning Rod با چنین حملاتی، باعث می‌شود که قدرت آن‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و آسیب‌ این قابلیت‌ها، از آنچه که هست نیز، بیشتر شود. این قابلیت حتی به حملاتِ دشمنان نیز واکنش نشان می‌دهد و با برخورد ضربات دشمنان به آن، Lightning Rod از حالت عادی نیز آسیب بیشتری وارد می‌کند! شما می‌توانید این قابلیت را در میان دشمنان قرار دهید و اگر یکی از آن‌ها حمله‌ای انجام دهد، همه آن‌ها آسیب می‌ببینند، می‌توانید حمله چند‌ضرب یک دشمن را پیش‌بینی کرده و با قرار دادن Lightning Rod در مقابل او، نظاره‌گر نابودی نوار سلامتی و به‌ویژه، نوار Stagger آن دشمن باشید و … اصلا بیایید تمام این موارد را نادیده بگیریم. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که Lightning Rod را در مقابل یک دشمن استگر شده قرار داده و سپس، به‌صورت عادی و طبق معمول، به آن دشمن حمله کنید؛ شما بدون انجام کار خاصی، آسیب بیشتری به هدف‌تان وارد کرده‌اید! در واقع، دلیل بودن Lightning Rod در جایگاه اول، همین است! این قابلیت صرفا آسیب مجانی است! من نمی‌توانم هیچ‌ بیلدی را تصور کنم که با داشتن این قابلیت، قدرتمندتر نشود و به همین‌ خاطر، Lightning Rod بهترین قابلیت در Final Fantasy 16 است.

Scorpionmilad saTzzzT23AliRonda🤘Mohsenj74Cambyses The ThirdRubyFidoBig Boss‌ Johan LiebertALIREZA0111v-alkalinemeysambsnowgirlDaniallox😃

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا
رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی قدرت‌ها و قابلیت‌های Final Fantasy 16 - گیمفا