نقد و بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare III
یک سال دیگر و یک Call of Duty دیگر، این بار با Call of Duty: Modern Warfare III مواجه هستیم؛ چه عنوانی در انتظار مخاطبان است؟ با ما همراه باشید.
پس از عرضهی ریبوت سری نسخهی اول Warfare در سال ۲۰۱۹، به شکلی غیرمنتظره، سری Call of Duty احیا شد و شاهدی بازگشت قدرتمندانهی Modern Warfare به دنیای گیم بودیم. نه تنها بخش داستانی یا همان کمپین بازی دلچسب و جذاب بود و در عین حال شاهد خلاقیتهای جدید نیز بودیم، بلکه بخش چند نفرهی بازی نیز یک تجربهی تمام عیار بود که یادآور دوران اوج سری در نسل هفتم به شمار میرفت.
در این بین عرضهی موفقیتآمیز Warzone نیز بیش از پیش Call of Duty Modern Warfare 2019 را به عرش آسمان رساند و پس از سالها، ندای وظیفه در اوج به سر میبرد. پس از عرضهی دو نسخهی دیگر از سری Call of Duty و وقتی که نوبت به عرضهی دنبالهی Modern Warfare رسید، انتظار مخاطبان این بود که همان روند نسخهی قبل حفظ شده و در عین حال شاهد موارد جذاب بیشتر باشیم. اما حقیقتا MW2 آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم و با وجود جذابیتهای کلی، نسبت به Modern Warfare 2019 قدمی رو به عقب به شمار میرفت. حال با عرضهی Modern Warfare 3 که به شکلی عجیب با فاصلهای یک ساله و ساختار و استخوان بندی مشابه MW2 عرضه شده است، در این مقاله به بررسی بخش داستانی بازی Call of Duty Modern Warfare 3 میپردازیم.
داستان بازی Call of Duty Modern Warfare 3، ادامهی آن چیزی است که در پایان بخش داستانی نسخهی قبلی، شاهد بذرپاشی برای آن بودیم. گروه نظامی Konni و در رأس آن رییس آنها Vladimir Makarov، شروران اصلی داستان Modern Warfare 3 هستند و دوباره شاهد تقابل Task Force 141 با Makarov هستیم، اما این بار در کشور خیالی Urzikstan که میزبان وقایای نسخهی ریبوت سری نیز به شمار میرفت.
بعضی از اتفاقات و سرنوشت برخی شخصیتها، مشابه و یا نزدیک آن چیزی هستند که در نسخهی اصلی شاهد آن بودیم، اما این موارد اندک به کنار، بخش داستانی Modern Warfare 3 کاملا جریان و اتفاقاتی جدید را روایت میکند.
در دل داستان تمام نسخههای سری Call of Duty، یک تقابل کلیشه مانند بین آمریکاییها و دیگر گروهها وجود دارد که در Modern Warfare 3 نیز،این روند حفظ شده است. اما مشکل این جاست که حتی با وجود بهره برداری از کلیشهها، بخش داستانی بازی نمیتواند لحظات جذاب و سینمایی در خور نام Call of Duty را خلق کرده و ارائه دهد. افت داستانی و روایی بخش کمپین، از نسخهی MW2 آغاز شد و در ادامه دهندهی همان مسیر، داستان MW3 نیز بیش از حد کلیشهای است و کوچکترین تلاشی نمیکند که کمی روندی متفاوت پیش گیرد.
پرداخت شخصیت Makarov به عنوان شرور اصلی، با وجود زمان کم حضور و کوتاه بودن بخش داستانی، قابل قبول است و نقش خود را به عنوان یک شرور کلاسیک Call of Duty به خوبی ایفا میکند. از طرف دیگر، شخصیتهای Task Force مثل پرایس، گوست و سوپ، در طول این سه نسخه به اندازهای در جریان اتفاقات بودهاند که تا حد زیادی به بلوغ رسیدهاند، خصوصا شخصیت کاپیتان پرایس که در این سه گانه ریبوت شده از مدرن وارفر، نقشی بسیار پررنگتر و مهمتر از سه گانهی کلاسیک ایفا کرده است.
ضعفهای داستانی و روایی را کنار بگذاریم، مشکل بعدی کمپین بازی این است که آن قدر مراحل بازی کم و کوتاه هستند، که عملا فضا و بستر لازم یرای شکلگیری اتفاقات فراهم نمیشود و در کل، این حس به مخاطب منتقل میشود که سازندگان با عجله فقط قصد داشتهاند تا بخشی به عنوان کمپین عرضه کنند و جزئیات کیفی آن، هیچگاه مطرح نبوده است.
مشکل و ضعف بزرگ بعدی بخش داستانی، مراحل آن هستند که فرسنگها با مراحل دیوانهوار و هیجانانگیزی که Call of Duty را با آن میشناسیم، فاصله دارند. در دو نسخه قبلی، مراحل اکشن و سینمایی بیشتر جای خود را به مراحل مخفیکاری داده بودهاند و این بار در MW3، مراحل Open Combat نقش پررنگی ایفا میکنند. این مراحل از ساختار خطی معمول پیروی نمیکنند و در مکانها و مراحل باز و نیمه جهان باز روایت میشوند. در این مراحل، معمولا یک یا چند Objective کلی وجود دارد و در جای جای مناطق بازی نیز شاهد دشمنان و گشتهای مختلف هستیم.
در این مراحل، مخاطبان در نحوه و چگونگی پیشروی آزاد هستند و به هر روشی که میخواهند، میتوانند مراحل را تکمیل کنند. جذاب به نظر میرسد؟ سخت در اشتباه هستید! این مراحل صرفا روی کاغذ طراحی جالبی دارند و در عمل، پیادهسازی بسیار ضعیفی دارند. اول که باید اشاره کرد این مراحل غالبا از نقشههای چند نفره و Verdansk برداشت شدهاند و از لحاظ طراحی کلی و ساختاذی حرفی برای گفتن ندارند. از طرف دیگر، حتی امکان شخصی سازی Loadoutها برای تجربهای جذابتر وجود ندارد و عملا، بازی تنها توهم آزادی عمل را به مخاطب، هدیه میدهد.
بزرگترین مشکل بخش داستانی این است که کاملا واضح است سازندگان اهمیتی به کیفیت و کمیت Campaign نداده و صرفا میخواستند بخش داستانی را ساخته و عرضه کنند، بدون آن که برای مخاطبان خود ارزشی قائل باشند. Call of duty که روزی یادآور داستانهای حماسی و نبردهای هیجان انگیز بود، اکنون به عنوانی با داستانی کلیشهای و مأموریتهایی تکراری و ضعیف تبدیل شده است که هیچگونه جای توجیه از طرف سرسختترین طرفداران را نیز باقی نمیگذارد. به شخصه باید بگویم اگر قرار است اکتیویژن و استودیوهای زیر مجموعهاش چنین داستانیهای بسازند، بهتر است بخش داستانی دیگر وجود نداشته باشد و صرفا شاهد بخشهای آنلاین و چند نفره باشیم.
بخش چند نفره
بخش Multiplayer بازی Call of Duty MWIII، همچنان سرگرمکنندگی خود را حفظ کرده است. شاهد ۱۶ نقشهی اصلی در بازی هستیم که اکثر آنها، مراحل بازسازی شده از عنوان اصلی سری هستند و چند نقشهی جدید نیز در بازی به چشم میخورند. نقشههای کلاسیک پرطرفدار مثل Rust، اکنون با ظاهر و قالبی مدرن بازگشتهاند و برای طرفداران قدیمی، قطعا جذاب و لذتبخش هستند.
مودهای مختلف و همیشگی سری، از Kill Confirmed گرفته تا مودهای دیگر مثل Search and Destroy ، طبیعتا در این نسخه نیز حضور دارند و علاوه بر آنها، شاهد یک مود جدید 3vs3vs3 به نام Cutthroat نیز هستیم که همان طور که از اسمش پیداست، سه تیم سه نفره را رو به روی هم قرار میدهد و تیمی که به حد نصاب امتیاز برسد، برنده راند است. در کل بخش چند نفره Call of Duty MWIII همچنان تجربهای سرگرم کننده و لذت بخش را ارائه میدهد.
البته هنوز مشکلات و مواردی مثل Respawn Killها (ظاهر شدن و بلافاصله کشته شدن) در برخی مپها به چشم میخورد، خصوصا مپها و نقشههایی که ساختاری قدیمی داشتهاند و با این وجود میزبان مودهای جدیدی بودهاند، طبیعی است که با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. اما نمیتوان این مشکل را بسیار بزرگ و آزار دهنده دانست.
حرکات سریعتر و روانتر شدهاند، زمان مورد نیاز برای کشتن دشمنان یا همان TTK افزایش پیدا کرده که باعث مبارزاتی نفسگیرتر شده و در کل تجربهی بازی را لذتبخش ساختهاند. نسبت به سال گذشته، شاهد تغییرات و بهبودهای قابل قبولی در این زمینه هستیم که بسیار رضایت بخش است.
بخش Gunsmith، هنوز سرگرم کننده و جذاب است و امسال، شاهد برخی تغییرات کوچک اما جذاب هستیم. به عنوان مثال، Attachment Tuning به طور کامل حذف شده تا شخصی سازی، هدفمندتر و راحتتر صورت گیر که به شخصه از آن استقبال میکنم. از طرف دیگر همانطور که میدانید، سلاحهای MWII نیز در MWIII قابل استفاده هستند که به خودی خود، تنوع سلاحهای بازی را به شکل فوقالعادهای بالا برده است.
بخش زامبی بازی، به جای ساختاری خطی و Round محور، حالتی جهان آزاد دارد و مخاطب را در دنیایی بزرگ در Urzikstan رها میکند. المانهای مختلفی از وارزون و DMZ در این بخش به چشم میخورند. از قابلیت لوت کردن جعبههای مختلف گرفته تا رانندگی وسایل نقلیه، گردش در نقشه بازی و نبرد با زامبیها و دشمنان مختلف. به صورت کلی اگر از DMZ لذت برده باشید، از این مود نیز احتمالا لذت خواهید برد و در غیر این صورت، ممکن است آن چنان با این بخش ارتباط برقرار نکنید.
مثلا مواردی مثل زامبیهای اسفنجی، خصوصا در مناطق مرکزی نقشه، ممکن است آزار دهنده باشند و تنوع نه چندان جالب دشمنان بازی نیز در این زمینه ممکن است مشکل ساز شود. در واقع اگر به ساختار راند محور عادت کرده باشید، شاید لذت بردن از این مود کمی سخت باشد. در کل در طی این چند وقته، نظرات مخاطبان بسیار دوگانه بوده و برخی فوقالعاده از آن لذت بردهاند و برخی دیگه اصلا از آن راضی نیستند. در کل به شخصه اعتقاد دارم آن چنان بخش زامبی بازی طراحی عالی و فوقالعادهای ندارد، اما در قالب تیمی و Co-op، سرگرمکنندگی حداقلی را به همراه میآورد. شایذ اگر موارد ساختاری و طراحی مراحل، تنوع دشمنان، خلاقیت در Encounterها و موارد بیشتری در این بخش وجود داشت، میتوانستیم شاهد مود بسیار جذابتری باشیم.
Call of Duty: Modern Warfare III
پس از تجربه Call of Duty MW III، به این نتیجه میرسید که هیچ دلیلی برای عرضه این عنوان با این فاصلهی بسیار کم نسبت به نسخهی قبلی وجود نداشت و قیمت ۷۰ دلاری بازی، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. بخش داستانی بسیار ناامیدکننده است و بخش زامبی بازی نیز عملکردی ضد و نقیض دارد. با این وجودt بخش چندنفره همچنان بسیار لذتبخش بوده و شاهد برخی تغییرات مثبت نسبت به گذشته هستیم. پیشنهاد میدهیم انتظارات خود را در سطح معقول نگه دارید که در غیر این صورت، ناامید خواهید شد. اگر فقط به دنبال بخش چندنفره هستید، احتمالا همچنان از خروجی نهایی لذت خواهید برد؛ در غیر این صورت، دلیل خاصی برای خرید این عنوان وجود ندارد.
نکات مثبت:
- بخش چندنفره بازی همچنان بسیار لذتبخش و سرگرم کننده است
- گانپلی بازی تجربه خوبی ارائه میدهد
- برخی تغییرات مثبت مثل حرکات و TTK نسبت به سال گذشته
- صداگذاری فوقالعاده سلاحها و افکتهای مختلف
نکات منفی:
- بخش داستانی بازی افتضاح است
- طراحی مراحل بخش داستانی مثل Open Combat ناامیدکننده و کلیشهای هستند
- بخش زامبی بازی میتوانست به مراتب جذابتر طراحی شود
- تگ ۷۰ دلاری بازی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست
- شباهت زیاد به نسخه سال قبل، بدون تغییرات بزرگ و مهم
۶
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
داداش مطمئنی یخورده زیاد ندادی ؟ 🤣🤣
وایی حاجی خیلی خنده داره اپوزوسیون گیمفا تا قبل از عرضه میگفت اره فرست پارتی مایکروسافته و چقدر بازیه بزرگیه و فلان ولی الان نه تنها گردن نمیگیره بلکه میگه هیچ ربطی هم به مایکروسافت نداشته😂😂😂😂
فورسم پوکید
هنوز یه ماه نشده قراردادشون نهایی شده
میخای اینو بندازی گردن مایکروسافت؟
اره همونطور که اپوزوسیون موفقیتش رو بنام مایکروسافت میزنه منم گند زدنش رو بنام مایکروسافت میزنم
POV: وقتی تازه معنی “اپوزوسیون” و فهمیدی و شما که در حال یادگیری هستی بهتره چیزی که اشتباه جا افتاده، اشتباه ادامه ندی .
اون کلمه opposition هست و آپوزیشن تلفظ میشه
تند نرو عزیزم .
اپوزوسیون تلفظ فرانسوی این کلمه ست.
مثل فدراسیون و …..
ساقی خوبی نداره…
خب خب خب
شاهکاری که لایق گوتی شدن البته از اخر
در کنار ردفال به زباله دان گیم ها فکر کنم پیوست
خدایی چرا انقد بخش داستانیش افتضاحه بعد شرکت سازنده به این سم چرت و پرتش افتخار کرده
منطقیه
و کوانتوم کجای لیسته ؟
اینقد خودت و با کوانتوم ارور زیر هر پستی نکش عین طوطیا
کوانتوم ارور هیچ ربطی ب سونی نداره
ترد پارتیه اونم انحصاری زمانی
مث Medium که زباله شد و اول در انحصار ایکس باکس بود
سونی هیچ دخل و خرجی تو ساخت کوانتوم ارور و همینطور فوراسپوکن نداشته و نخواهد داشت
ولی مایکروسافت اکتیویژن و خریده
پس شکست کالاف هم ب پای مایکروسافت نوشته میشه
چ میخاد ی ماه پیش خرید تکمیل شده باشه
چ ی روز پیش
حالا باز عین طوطی تو هر پستی میبینی بیا بگو کوانتوم ارور و فوراسپوکن فقط خودت و ضایع میکنی
چون جفتشون انحصاری زمان ترد پارتی هستن
و سونی تو ساختشون ی دلار هم خرج نکرده
باز بیا بگو کوانتوم ارور فلان بیسار
پس فردا برا ایکس باکس منتشر بشه خودت ضایع میشی
چقدر از هر کامنتش پاسکال میخوری …
تو کامنت خودت همین الان منطق میبینی که به اون دوستمون گیر دادی …
و راستم میگه کوانتوم کو ؟.
ولش اینا ارزش بحث ندارن
این انحصاریه زمانیم نیست
همین مقدار نمره رو هم مدیون گان پلی بازی هست
بازی با ریبوت ۲۰۱۹ جان دوباره ای گرفت و همه انتظار یه سه گانه دیوانه وار بودن که متاسفانه شیر دوشی هر ساله و نبود خلاقیت در داستان باعث شد چنین افتضاحی به بار بیاد
البته فروش بازی باعث و بانی این فاجعه است هر چی میسازن فروش بالایی داره چرا نسازن
با اینکه اینقدر افتضاحه اما صدر جدول فروش رفته 😑 یعنی من نمیدونم اینایی که میخرن تو سرشون عقله یا دمپایی
کیکه
خیلی قشنگ گند زدی ، دمت گرم خسته نباشی 😒💔
کمپینشو تموم کردم
تنها خوبیش اون رابطه سوپ و گوست بود ( حتی مادشون که میکنشون لیان و جک عرضه شده)
در کل نمره مناسبه
جوری گفتی رابطه سوپ و گوست که شک کردم
نه یه رفاقت خیلی باحال براشون ساختن
آخه بخش انلاینش هم نیازی نیست کلا شبیه وارزون ۲ عه ، واقعا باید به عنوان یه دی ال سی نهایتا ۴۰ دلاری عرضش میکردن نه یه بازی کامل ۷۰ دلاری !!
۴۰ دلار هم از سر این زباله زیاده
بلاد اند واین با اون عظمت و کلی ارمور ست و ویپن و دیالوگ و quest و مپ جدید و تغییر سیستم UI بازی و کارت های جدید guent موقعی ک عرضه شد ۲۰ دلار بود
بعد برا این زباله میگی باید ۴۰ دلار میبود
این رایگانش هم گرونه
چون باید ۲۰۰ گیگ دانلود کنی فقط
اکتی می سازد بدونه خلاقیت
و می دوشد بدونه ممانعت
به عنوان یه فن کالاف میگم این نمره براش زیادم هست. این نسل کلا شاید دو یا نهایت سه تا بودن که واقعا در حد اسم کالاف بودن. آخرین باری که متاشو چک کردم ۵۳ بود. من واقعا متا برام مهم نیست زیاد، ولی وقتی از ۹۱ بیای به ۵۳، یعنی قشنگ معلومه با چه فاجعه ای مواجه هستیم. امیدوارم کالاف این نسل از این وضعیت در بیاد، چون الان رسما از یک بازی با داستان فوقالعاده و شخصیت های نمادین، به یه فن سرویس تبدیل شده
کلا یه نسخه بد بود
بد نبودن، ولی در حد اسم کالاف نبودن
۹۱ شده دیگه
کدومو میگی؟ مدرن وارفار ۲ ؟
بلی
به نظرم cod هم مثل رقیبش بتلفیلىد باید هر دو سه سال یه بار نسخه جدید ازش منتشر بشه