نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته

امیرسالار کریمی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

دوستداران ژانر اکشن بی‌شک با فرنچایز جذاب بی مصرف‌ها آشنا هستند. مجموعه‌ای اکشن و جذاب، با تمام ستارگان این ژانر که قسمت اول آن نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی بر روی پرده سینما رفت. حال بعد از سیزده سال، قسمت چهارم این مجموعه اکران شده که متاسفانه نتوانسته است حداقل موفقیت قسمت‌های قبلی را تکرار کند. این فیلم مقابل بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری خود تنها توانسته ۵۰ میلیون دلار بفروشد و در سایت‌ IMDB نمره ۴.۸ و از سایت راتن تومیتوز نمره پایینِ ۱۴ را کسب کرده است.

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

همیشه معتقد بوده‌ام که این چنین فیلم‌ها اصلا نقد جدی را نمی‌طلبند. با این حال وظیفه یک منتقد بررسی جنبه‌های این فیلم است تا بتواند پُلی میان مخاطب و اثر باشد. بی مصرف‌ها نیز بد نبوده است و حداقل کمی می‌شد با آن سرگرم شد. اما قسمت جدید بی مصرف‌ها عملا در ساخت و اجرا بد بوده و نه تنها اینکه فیلمنامه نسبت به بقیه فرنچایز ضعیف‌تر شده؛ بلکه ستارگان نیز رفته رفته افول کرده‌اند و ما عملا با یک فیلم درجه سه طرف هستیم که حتی در سرگرم کردنِ نسبی مخاطب نیز ناکام می‌ماند.

به ستارگانِ این مجموعه اشاره کردم. مهمترین نقطه قوت The Expendables همواره ستارگانِ ژانر اکشن بوده است. از سیلوستر استالونه، جیسون استاتهام و دولف لاندگرن گرفته تا میل گیبسون و جت لی، آرنولد شوارتزنگر، ژان-کلود ون دام و … قطعا این همه ستاره باعث می‌شود تا هر مخاطبی در هر کجای دنیا برای دیدن بی مصرف‌ها ترغیب شود. پس باید توجه داشت که حضور این همه ستاره انتظار مخاطب را بالا می‌برد. بنده نیز کاری به قبل از این ندارم، اما قسمت چهارم The Expendables در همین جذبِ بازیگر جدید، از زرمی کاران بزرگ رسیده به یک مدل یعنی مگان فاکسی که عضو زائدِ این فیلم است. البته در ادامه متن دوباره به مگان فاکس بازخواهم گشت، بهتر است نخست از خود فیلم شروع کرده و ذره ذره آن را زیر ذره‌بین ببریم.

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

اولین چیزی که توجه مخاطب را جلب می‌کند، پرده سبز ضعیف داستان است که حتی از نسخه ۲۰۱۴ هم بدتر شده است. هواپیما‌ها، ماشین‌ها و حتی فضاهای ساده با پرده سبز ساخته شده و این پرده سبز به قدری کامپیوتری است که خیلی راحت می‌شود متوجه آن شد. البته شاید بشود در صحنه‌های ترکیدن هواپیما، از این پرده سبز چشم‌پوشی کرد، اما چیزی که بنده متوجه شدم، استفاده از پرده سبز در یک نمای کاملا معمولی با یک محیطِ باز در دشت بود.

همین پرده سبز در کنارِ ضعیف کردنِ زیبایی تصویر، به اکشن فیلم هم صدمه زده است که این عمل از این همه بدل‌کار و رزمی کار بعید است. البته بنده بعد از چک کردنِ عوامل به خصوص کارگردان این قسمت، فهمیدم مشکل از کجاست. کارگردان این قسمت آقای اسکات وا است که یک فیلم این چنینی در کارنامه به نام Hidden Strike دارد که آن فیلم را نیز بنده نقد کرده بودم. تیتری که برای آن فیلم زد این بود: اکشنِ دیجیتالی بد. آنجا نیز به کرات اشاره کردم که این فیلمساز در استفاده از پرده سبز هیچ حد و مرزی ندارد و یک پلان معمولی را نیز با کامپیوتر می‌سازد. نکته دومی که حول محور کارگردانی آقای اسکات وا وجود دارد، طرح ریزی به شدت ضعیف اوست. در سکانس افتتاحیه، سربازانی که بدمنِ این فیلم هستند، به یک مقر نظامی در لیبی حمله می‌کنند. درست در وسطِ این جنگ، دوربین به یک سکانس دیگر در یک موقعیت جفرافیای دیگر کات می‌زند. آنجا کریسمس و بارنی درگیر یک مبارزه کوچک هستند تا انگشتر بارنی را پس بگیرند. درست در این سکانس دوربین دوباره کات می‌خورد به همان جنگ لیبی! این دو کات دقیقا چه معنایی می‌توانست داشته باشد؟ چرا از جنگ به یک رستوران رفته و دوباره به جنگ برگشتیم؟ چه چیزی این دو سکانس را به یک دیگر وصل می‌کرد؟ هدفم از این ریزبینی‌ها این است که آقای کارگردان فقط فیگور کارگردان را دارد و حقیقتا چیزی بلد نیست.

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

نکته دیگر، بدمن داستان است. در فیلم The Expendables4 ما با یک بدمنِ آسیایی هستیم که گویا رزمی‌کار نیز بوده. اما او بازیگری بسیار بد است که تنها با چند میمک بسیار سطحی سعی می‌کند ادای آدم بدها را دربیاورد و این درحالی است که ما در نسخه‌های قبلی این فیلم با بدمن‌های بسیار درست و حسابی تر مثل ژان-کلود ون دام و میل گیبسون طرف بودیم. همین موضوع نشان می‌دهد که فیلم بی مصرف‌های چهار نسبت به بقیه قسمت‌های این مجموعه اُفت بسیار چشمگیری داشته و این در پلان به پلان فیلم مشخص است.

این بدمن به قدری ضعیف خلق می‌شود که اصلا درگیری‌های او با جیسون، هیجان نیز خلق نمی‌کند. یعنی کاملا مشخص است که جیسون برنده خواهد شد و این بدمن با آن سلاح‌های عجیب و غریبش نیزمسئله چندانی خاصی نیست.

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

به نظر بنده مهمترین ایراد The Expendables4 مگان فاکس است. این بد بودن نیز از همان سکانس نخستین و دعوای او با جیسون کاملا آشکار است. اصلا او کیست؟ از کجا آمده؟ چگونه وارد تیم شد و مهمتر از همه چگونه و چرا جانشین بارنی شد؟ چه ویژگی خاصی داشت؟ اصلا مگر می‌شود یک کاراکتر بی نام و نشان را به درون فیلم کشید و آن را جایگزین کاراکتر اصلی کرد؟ آن هم بازیگری که خیلی بد است. اصلا بازیگر نیست، مانکن است. این مانکن بودنِ او نیز در تمام فیلم مشاهده می‌شود. سکانس پایانی و آن جنگ بزرگ را روی کشتی به خاطر بیاورید. جهان در خطر جنگ جهانی سوم است (البته این خطر اصلا احساس نمی‌شود چه برسد به آن باورش کنیم) گروه در حال شکست و نابودی است، سرنوشت جهان نامعلوم است، هر لحظه امکان دارد یک بمب هسته‌ای در کشتی منفجر شود؛ و واکنشِ مگان فاکس به این همه مصیبت ایستادنِ کاملا بیخیال به روش مدلینگی است! اصلا ایستادن او از دور کاملا مشخص می‌کند که او یک مدل است. خب پس وقتی برای مگان فاکس نابودی دنیا مهم نیست، چرا باید برای من مهم باشد؟

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

این همه رزمی‌کار و بدلکار و دریغ از یک اکشن درست و حسابی. اکشنِ The Expendables4 در سه جا صدمه جدی می‌خورد. اولی به دلیل استفاده از پرده سبز آن هم در حد خیلی زیاد. خون پاشیدن‌های کامپیوتری و موشک‌های کامپیوتری اصلا در حد ستارگان این فیلم نیست. صدمه بعدی وقتی صورت می‌پذیر که مگان فاکس رهبری این همه رزمی‌کار بزرگ را به عهده می‌گیرد و صدمه آخر درگیری‌های پایانی بر روی عرشه کشتی است. در این نبرد پایانی دوربین در یک اکشنِ ساده آنقدر کات می‌زند که هرگونه حسی را از بین می‌برد. این کات‌ها نیز به دلیل عوض کردن جای بازیگر با بدلکار است؛ البته وقتی که مگان فاکس را به این فیلم اکشن می‌آورید باید فکر این چیزها هم می‌بودید. همچنین لازم به ذکر است که این همان اشاره به مگان فاکس توهین و غیره نیست. او مدل است، مدل خیلی خوبی هم است اما با بازیگر بودن کیلومترها فاصله دارد و او اصلا و ابدا مناسب فیلم The Expendables4 نیست.

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

در پایان می‌شود گفت، فیلم The Expendables4 بد است و نسبت به دیگر قسمت‌های این مجموعه اُفت بسیار چشمگیری داشته که به راستی از این همه ستاره بعید است.

The Expendables4 پُر از ایراد در کارگردانی، داستان، بازیگری، صحنه‌پردازی، دیالوگ گویی، خلق بحران و… است که بنده به هنگام تماشای فیلم یک به یک آن‌ها را در دفترچه خود یادداشت کردم، اما هیچ نیازی نیست که یک به یک آن‌ها را بنویسم تا شما قبول کنید که فیلم دچار ضعف‌های زیادی است. به نظر من تنها نقطه مثبت فیلم The Expendables4 ستارگان اکشن و بزرگ آن است که برای سینما دوستان یادآور قهرمان‌های جذاب دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است. به غیر از این مورد کوچک، فیلم The Expendables4 یک شکست به تمام معناست.

77Mohammad ViperMeme.shezsamحق گوی همه جانبه گیمفا( Klaus سابق)Cambyses The ThirdAhmad_bkArmanشومپتِ کته کلهJoel MorganRichmanRezaDaniallox😃.SON OF EADARKSIRENmeysambعلی عبداللهی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا
 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Dirtyomnic گفت:

    اون صحنه اخرشم خیلی هندی بود میزنه یارو جلو جیسون استتهامو با هلیکوپتر چرخ میکنه ولی یه تیر هم به جیسون نمیخوره عجیبه که ماشین گان هلی اینقد قویه که میخوره به طرف سریع آرد میشه ولی تیرایی که آردش میکنن و ازش رد میشن به نفر جلوییش نمیخورن خیلی چرت بود 😁

    77Mohammad ViperArmansky reaper
  • سینمای مبتذل که میگن همینه. مارتین اسکورسیزی شاید فیلمساز خیلی خوبی باشه ولی اونم معنای سینما رو کامل درک نمیکنه.
    به عقیده من، سینما جاییه که فیلمی رو میبینی که سال های سال تو ذهنت باقی بمونه. سینما جای فیلمای آبکی و یکبار مصرف نیست و بیشتر به درد سرویس استریم میخورن(مهم نیست که ژانر ابرقهرمانی باشه، یا اقتباس از بازیا یا اقتباس از رمان ها یا فیلمای اکشن یا فیلمای اجتماعی و هر ژانر دیگه ای). سینما باید جایی باشه که هنر رو در مقابل چشم انسان به تصویر میکشه و باید چیزی باشه که بعد از تماشاش برای مدت زیادی تو ذهنت بمونه.
    یه لیست سیاه از سینمای مبتذل هست که حتی ژانر ابر قهرمانی رتبه وسطش هم نیست.
    اگه من ثل مارتین اسکورسیزی یا کوئنتین تارانتینو بودم، هر فیلم مبتذلی رو میکوبیدم و به هیچ کارگردان و بازیگری که از این فیلما میساخت رحم نمیکردم، واقعا برام جالبه که فیلمایی مثل ماریو و چنج شب در فردی و رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش اومدید انقدر بد و مبتذل هستند و سینما خطاب نمیشن مارتین اسکورسیزی بهشون گیر نداده، واقعا اون فکر میکنه هر فیلم مبتذل خارج از ژانر ابر قهرمانی سینما حساب میشه؟
    من با اینکه ایشون رو قبول دارم ولی با اینحال ازشون نا امید شدم و حس میکنم که (سینما رو نجات بدین) فقط یه شعار توخالیه که اون از خودش در اورده که توجه جلب کنه برای فیلمش.
    روش واقعی نجات سینما تنها پشتیبانی از فیلما و کارگردانای خوبه مهم نیست چقدر ناشناخته و یا ناموفق تو گیشه باشن

    ابومسلمAhmad_bkesmaaiel_63Charlie Chaplinعلی عبداللهی
    • از کجات این تعریف رو در اوردی کجای سینما نوشته که باید هرفیلمی که میبینی توی ذهنت بمونه؟
      فیلمی بود به نا goon 2011 یک درام ورزشی کم خرج با نمره متوسط ولی من عاشقش شدم
      از زمانی که فیلم ابی و رابی رو پرده رفت تا اونجرز اینفینیتی وار هدف این بود مخصولی تولید بشه برای فروش …ملت عین چیپس و پفک میرن فروشگاه فیلم یا سینما انو میخرند برای سرگرم شدن…این تعریف های هنری رو اونایی ساختن که نمایشگاه میزارن یارو با مدفوع خودش اثر هنری خلق میکنه یا نقاشی میکشه که یک صفحه سفید هییچی توش نیست!!! بعد روش اسم میزاره قاب پست مدرن پسا امپریالیستی پرولتاریا ولی درواقع یک صفحه خالی سفیده!!! تازه یکسری ادم هم جمع میشن ازش تعریف میکنند عین لباس ادشاه شده هنر مدنظر شما سلطان لخته ول ماها ازش تعرف میکنید کثلا قرص خواب ایریشمن و روزی روزگاری در هالیوود حیف برقی که حروم پخش اون شد

      ❤ NieR LoveRحق گوی همه جانبه گیمفا( Klaus سابق)Arman
  • Reza گفت:

    خوب بود فیلمش فقط داستانش آبکی بود بعد دیگه بارنی پیر شد نزدیک ۸۰سن اش نمیشه توقع داشت

  • mehdi گفت:

    من موقعی که داشتم این فیلم رو میدیدم همش میگفتم این مگان فاکس اینجا چه غلطی میکنه ،اصلا چرا تو این فیلم هست و سیلوستر استالونه و جیسون استتهام چرا با وجود اینکه این فیلمنامه رو خوندن حاضر به بازی تو این فیلم شدن،شاید به خاطر همین جای آرنولد توی این فیلم خالیه و خودش رو کنار کشید ،یکی دیگه از بی منطق ترین حضورها هم به فیفتی سنت اشاره میکنم که اصلا دلیل حضورش توی این فیلم رو متوجه نشدم ،شاید به خاطر داستان کلیشه ای توی فیلم هست که دیگه برای کارگردان فقط حضور این رپر مهم بوده نه بازیگری ویا ایفای نقش و یا خلق کارکتر.
    من خودم به این فیلم امتیاز ۴ از ۱۰ رو میدم ،اونم فقط به خاطر حضور ستارگان این فیلم.

  • Lightning گفت:

    اینم شد فست اند فوریوس، فرقش اینه فقط توش ماشین نیست، به جاش کلی اسلحه دارن.

    sky reaper
  • رسماً بی مصرف ها نسخه مناطق محروم بود💀

    Mohammad Vipersky reapermarioCharlie Chaplin
  • دوستان به تازکی کانالی برای هواداران ایرانی سیلوستر استالونه در تلگرام ایجاد شده. اگر از طرفداران این اسطوره سینمای اکشن هستین توی تلگرام سرچ کنید
    sly_fan_iran و با عضو شدنتون ما رو در ابتدای کار یاری بدین.
    کانال Iranian fans of Sly از خبرهای جدید حول این اسطوره شما رو آگاه میکنه و کلی اتفاقات جذاب دیگه

  • peen گفت:

    زمان این فیلم مال الان نیست اگه تو دوره ای که این مدل فیلم ها بورس بود ساخته میشد خیلی فرق داشت

    sky reaper
  • Theo گفت:

    تو دوران سینمای امروز کافیه ی فیلم قسمت اولش خوب باشه و بازخورد خوبی داشته باشه بعدش کاسبا میریزن واسه ساخت قسمت های جدید و آبکی و بی محتوا که نهایتشم میشه خراب شدن تصور ما از اون فیلم

    sky reaper
  • Pooya گفت:

    فیلم زباله خالص از نوع مرغوبش بود ، سه قسمت قبلی درسته زیاد خوب نبودند اما آنقدر هم بد نبودند که از تماشایش احساس ناخوشایند بهت دست بده ، مخصوصا اون پرده سبز لعنتی که همه جای فیلم معلوم بود ، اصلا چرا همچین فیلمی باید صد میلیون دلار هزینه داشته باشه .

    sky reaper
  • sky reaper گفت:

    طوری که شنیدم و اینجاهم میگن خیلی اکشنش ابکیه عین فیلم هندیه. کلی بازیگر معروف می یارن و پول خرج میکنن ولی رو چیزای اصلی هیچ وقتی نمیذارن. دلیل شکستش همینه. دیگه اینجور فیلما سرگرم کننده نیستن واسه اکثر مخاطبا.

  • ربطی به مگان نداره
    فیلم نه داستان جالبی داشت و نه اکشن خوبی خیلی ابکی بود
    فقط شماره یکش خوب بود دنباله های بعدش هی پسرفت داشته

 نقد فیلم Expend4bles | ستاره‌های به هدر رفته - گیمفا