همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا

همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن

انیمیشن‌های استاپ‌موشن همیشه به لطف ماهیت همه‌جانبه خودشان توانستند بینندگان را مجذوب مسحور خودشان کنند.

استاپ‌موشن ابزاری اولیه برای داستان‎‌سرایی به شمار می‌رفت و به بینندگان این اجازه را می‌داد تا موقتاً باورهای خودشان را کنار بگذارند و از داستان لذت ببرند. استاپ‌موشن از همان ابتدای دنیای سینما در آثار مختلفی استفاده می‌شد و هنرمندان مختلف نیز تلاش داشتند با به کار گرفتن روش‌های منحصربه‌فرد، سبک انیمیشن‌سازی خودشان را ایجاد و به نمایش بگذارند.

رابطه میان صنعتگر و کارگردان با استاپ‌موشن بیشتر از همیشه احساس می‌شود چراکه یک جهان به طور کامل از پایه ساخته می‌شود. طبیعت همه‌جانبه استاپ‌موشن نیز مسیری را برای مخاطبان ایجاد می‌کند تا جهان‌های ترسناک، کمدی و فراواقعی را کاوش کنند. استاپ‌موشن همچنین مضامین را شخصیت‌سازی می‌کند و همین نیز باعث شده تا استاپ‌موشن یکی از مدیوم‌های جذاب باشد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن بپردازیم.

۱۰. انیمیشن Isle of Dogs – محصول سال ۲۰۱۸

انیمیشن isle of dogs
انیمیشن Isle of Dogs

سبک خلاقانه وس اندرسون به یکی از شناخته شده‌ترین جنبه‌ها در دنیای سینما تبدیل شده و این فیلمساز از سبک خودش برای تقویت داستانش استفاده می‌کند. انیمیشن «جزیره سگ‌ها» داستانی عجیب از بیماری‌ای ناشی از سگ‌ها را روایت می‌کند که باعث آلوده شدن شهر مگاساکی می‌شود و همین نیز منجر به آن می‌شود که سگ‌ها به جزیره‌ای به نام جزیره زباله تبعید شوند. در ادامه نیز پسر دوازده ساله شهردار تصمیم می‌گیرد تا برای نجات سگش به این جزیره برود.

برای به تصویر کشیدن این داستان از مجموعه‌های مینیاتوری و عروسک‌های واقعی استفاده شده، اگرچه بیشتر فیلم با استفاده از جلوه‌های ویژه رتوش و برانگیخته شده است. انیمیشن «جزیره سگ‌ها» دنیایی را خلق می‌کند که دیستوپیایی احساس می‌شود اما خیلی زیاد از واقعیت به دور نیست و می‌توان شباهت‌های آن با جهان خودمان را در آن دید. بهترین ویژگی این اثر نیز سگ‌هایی هستند که صداپیشگی آن‌ها را برایان کرانستون، ادوارد نورتون، جف گلدبلوم و بیل موری برعهده دارند.

۹. انیمیشن The Little Prince – محصول سال ۲۰۱۵

انیمیشن the little prince
انیمیشن The Little Prince

انیمیشن «شازده کوچولو» اقتباسی است که از روایت اصلی پیروی نمی‌کند بلکه فصل مشترکی از انیمیشن‌های کامپیوتری معمولی با استاپ‌موشن است که داستان دختری جوان را به تصویر می‌کشد. به دست آوردن ارتباطی معنادار با همسایه سالخورده باعث می‌شود تا شخصیت اصلی این داستان و همچنین مخاطبان به یک ماجراجویی بروند، ماجراجویی‌ای که بر اساس داستانی آشنا از رمانی به همین نام است.

سکانس‌های استاپ‌موشن در صحنه‌های فلش‌بک مربوط به مرد سالخورده رخ می‌دهند که با صداپیشگی جف بریجز است. این داستان کودکانه اصیل اثری متافیزیکی، پیچیده و دشوار است که به فلسفه عشق و فقدان می‌پردازد. با اینکه سخت به نظر می‌رسد اما این انیمیشن کامپیوتری چارچوبی را فراهم آورده تا داستان شازده کوچولو در آن بازگو شود و دنیایی را ایجاد کرده تا کودکان بتوانند قدم در آن بگذارند و لذت ببرند.

۸. انیمیشن The Wolf House– محصول سال ۲۰۱۸

انیمیشن the wolf house
انیمیشن The Wolf House

انیمیشن «خانه گرگ» اثری بزرگسال، درام و ترسناک است که از انیمیشن‌سازی استاپ‌موشن بهره می‌برد تا به بررسی عناصری سوررئالیستی بپردازد. این انیمیشن ترسناک داستانی وحشتناک و دلهره‌آور یک نازی آلمانی را دنبال می‌کند که به شیلی می‌آید تا به دیگر جنایت‌کارهای جنگی و فراری نازی کمک کند و همین نیز باعث شده تا انیمیشن استاپ‌موشن متفاوتی باشد.

این اثر هنری محصولی از سینمای شیلی است که در یک فضای کاری مستقل و با استفاده از رنگ، کاغذ، قالب‌های سفالی و عروسک ساخته شده است. این اثر فانتزی تاریک عناصری از داستان Three Little Pigs برادران گریم را وام می‌گیرد تا یکی از ترسناک‌ترین محیط‌ها در دنیای انیمیشن را خلق کند. این انیمیشن برای بچه‌ها نیست بلکه برای طرفدارانی است که می‌خواهند وارد یک ماجراجویی ترسناک شوند.

۷. انیمیشن Coraline – محصول سال ۲۰۰۹

انیمیشن coraline
انیمیشن Coraline

انیمیشن «کورالاین» را می‌توان دروازه‌ای برای ورود به ژانر وحشت دانست و این اثر توانسته نگاهی منحصربه‌فرد از دختری یازده ساله به نام کورالاین با صداپیشگی داکوتا فانینگ را ارائه بدهد. کورالاین شخصیتی بسیار ملموس و قابل ارتباط، شجاع و ساده است، درست همانند بیننده‌ها که به کاوش در خانه خانوادگی جدیدشان می‌پردازد. او در این خانه دربی مخفی را پنهان می‌کند که به سرابی از دنیایی به‌ظاهر کامل منتهی می‌شود، دنیایی که در نهایت باید از آن بگریزد.

انیمیشن «کورالاین» اثری از استودیو Laika به شمار می‌رود و اولین انیمیشن استاپ‌موشنی است که به‌صورت سه بعدی استریوسکوپی فیلم‌برداری شده و این به معنای آن است که سازندگان از دو تصویر استفاده کردند تا بتوانند ظاهری عمیق‌تر و بهتر خلق کنند. آن‌ها مجبور بودند از هر دو سمت راست و چپ قالب عکس بگیرند تا اینکه بتوانند حس جدیدی از واقع‌گرایی ایجاد کنند که در تضاد با محیط تاریک و مخوف فیلم قرار دارد.

۶. انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio – محصول سال ۲۰۲۲

انیمیشن guillermo del toros pinocchio
انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio

گی‌یرمو دل تورو علاقه خاص و مهارت زیادی در خلق موجودات مختلف دارد و فیلم موفق او به نام Pan’s Labyrinth نیز توانست جایگاه ویژه‌ای به این کارگردان در آثار ترسناک و دلهره‌آور بدهد. او قادر بوده تا با استفاده از داستان‌های کلاسیک، آثاری را خلق کند که زیبا و دلهره‌آور به نظر می‌رسند. این کارگردان همین کار را نیز با داستان پینوکیو انجام داده و انیمیشنی ساخته که توانست جایزه بهترین انیمیشن سینمایی اسکار ۲۰۲۳ را به دست بیاورد.

سبک این انیمیشن به برجسته شدن تاریکی داستان کمک کرده است. پدر پینوکیو یعنی ژپتو بیشترین عمق احساسی را به داستان اضافه کرده و پدری افسرده است که پسرش را از دست داده است. سبک انیمیشن‌سازی این اثر واقعاً کشمکش‌های درونی ژپتو و حس مالیخولیایی این شخصیت را برجسته کرده است.

۵. انیمیشن Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – محصول سال ۲۰۰۵

انیمیشن wallace and gromit the curse of the were rabbit
انیمیشن Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit

انیمیشن « والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش نما» برگرفته از انیمیشن‌های کوتاهی از نیک پارک و کمپانی Aardman Animations است و داستان یک مخترع عجیب‌وغریب به نام والاس و سگ ساکت و در عین حال گستاخش به نام گرومیت را دنبال می‌کند. این فیلم برای سه جایزه اسکار نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت توانست دو جایزه بهترین فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن را به دست بیاورد.

 از طریق یک خط داستانی دقیق و پر از جزئیات و همچنین محیطی بسیار کامل و مدل‌های پلاستیسینی، این داستان و کاراکترها در این انیمیشن زنده شدند. این فیلم از اختراعات والاس و حضور فیزیکی گرومیت برای نشان دادن آنچه استفاده می‌کند که هنرمندان می‌توانند با ساده‌ترین مواد بسازند و همین نیز بیننده‌ها و مخاطبان را درباره سختی‌های ساخت این اثر به حیرت وا می‌دارد.

۴. انیمیشن Anomalisa – محصول سال ۲۰۱۵

انیمیشن anomalisa
انیمیشن Anomalisa

انیمیشن «انومالیسا» ساخته چارلی کافمن و همکارش دوک جانسون است که توانسته دیدگاه منحصربه‌فردی نسبت به سبک استاپ‌موشن ارائه کند. این اثر یک فیلم واقع‌گرایانه است که بینندگان را به مطالعه و بررسی شخصیت مایکل استون با صداپیشگی بازیگر Harry Potter یعنی دیودی تیولیس می‌کشاند و این در حالی است که این فیلم روزمرگی تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد.

استفاده از تنها سه صداپیشه باعث شده تا این فیلم حس پیش‌پاافتادگی و فقدان پیدا کردن ارتباط انسانی را در داستان تشدید کند و این در حالی است که مایکل با هر فردی که برخورد دارد، شبیه به هم احساس می‌شوند. استاپ‌موشن که معمولاً برای به تصویر کشیدن جهان‌های متفاوت و گزاف استفاده می‌شود، در اینجا برای به نمایش گذاشتن روح توخالی شخصیت مایکل استفاده شده است.

۳. انیمیشن The Nightmare Before Christmas – محصول سال ۱۹۹۳

انیمیشن the nightmare before christmas
انیمیشن The Nightmare Before Christmas

تیم برتون در زمینه به وحشت انداختن استاد است و به جای استفاده از رویکرد دیزنی که بسیار برجسته و همه‌گیر بوده، تصمیم گرفته تا در انیمیشن «کابوس پیش از کریسمس» به شکلی جسورانه از استاپ‌موشن بهره بگیرد.

انیمیشن «کابوس پیش از کریسمس» مخاطبان را به دنیای شهر هالووین می‌برد. در اینجا زیبایی‌شناسی رؤیایی حول محور اندوه و حزن جک اسکلینگتون شکل می‌گیرد و دنیایی که تیم برتون بیننده‌ها را در آن قرار می‌دهد، طبیعی احساس می‌شود. دیالوگ‌های این انیمیشن نیز به لطف صداپیشگی و موسیقی متن دنی الفمن شبیه به آهنگ ارائه می‌شوند.

۲. انیمیشن Fantastic Mr. Fox – محصول سال ۲۰۰۹

انیمیشن fantastic mr fox
انیمیشن Fantastic Mr. Fox

انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز» اولین تلاش وس اندرسون در زمینه استاپ‌موشن به شمار می‌رود که منجر به خلق دنیایی از حیوانات شد که در اطراف مزارع زندگی می‌کنند. به هنگام ساخت این انیمیشن، وس اندرسون از بازیگران و صداپیشه‌ها همچون بیل موری و جورج کلونی خواسته بود تا در هنگام ضبط صدا، کار کاراکترهای خودشان را نیز انجام بدهند.

همانند بسیاری از داستان‌های حیوان محور، این اثر از وس اندرسون نیز به‌خوبی از توانایی فیلم‌نامه‌نویسی وی بهره گرفته و شوخ طبیعی شخصیت‌ها باعث شده تا آن‌ها فوق‌العاده لذت‌بخش باشند و این در حالی است که سادگی داستان نیز سبب شده تا هم بزرگسالان و هم کودکان از تماشای آن لذت ببرند.

۱. انیمیشن Fantastic Planet – محصول سال ۱۹۷۳

انیمیشن fantastic planet
انیمیشن Fantastic Planet

انیمیشن «سیاره شگفت‌انگیز» فیلمی فرانسوی است که درست همانند آثار موج نو فرانسه هستی‌گرایانه احساس می‌شود و در عین حال، دنیایی از اکشن و علمی تخیلی را به نمایش می‌گذارد. این انیمیشن داستان رابطه میان موجودات کوچک شبیه انسان و ستمگران آن‌ها یعنی موجوداتی بزرگ با پوست آبی را نشان می‌دهد که درست شبیه به رابطه میان انسان‌ها و سگ‌ها است.

این اثر از برش‌های کاغذی برای خلق تصاویری ثابت استفاده می‌کند که سپس درون بخش‌های مختلف جای می‌گیرند و در ادامه با ترکیب پس‌زمینه به استاپ‌موشن فریم به فریم تبدیل می‌شوند. تمثیلی که از این مدیوم شکل گرفته باعث شده تا مضامین حقوق بشر و حیوانات برجسته شوند. سفر در دنیای جذب ایگام ترسناک و دلهره‌آور است و این در حالی است که تماشا نکردن آن نیز سخت است.


در این مطلب به معرفی همه‌جانبه‎‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

HannibalkanameParsa(Todd Howard)Dota2دایی‌ناصرDARKSIREN.Joel MorganNiko|BladecactusMahdikarma(دازای)AMIR WAZOWSKIDozd nanمحمد صالح اسدیLove Game𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻سبحان کورلئونهata.express????more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا
همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

همه‌جانبه‌ترین انیمیشن‌های استاپ‌موشن - گیمفا