رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا

رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های exorcist

فرنچایز Exorcist از جمله فرنچایزهای جذاب و ترسناک به شمار می‌رود که شامل فیلم‌های بسیار خوب و بدی است.

فرنچایز ترسناک «جن‌گیر» در سال ۲۰۲۳ میلادی پنجاهمین سالگرد خودش را جشن گرفته و مجموعه فیلمی است که در ژانر وحشت بسیار برجسته است و دلیل آن نیز عمدتاً مربوط به شهرت فیلم اصلی آن محصول سال ۱۹۷۳ میلادی است که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما شناخته می‌شود.

تسخیر شیطانی و وحشت مذهبی مواردی بودند که در آن اثر سینمایی به تصویر کشیده شدند و این موارد نیز در اکثر فیلم‌های بعدی «جن‌گیر» نیز به نمایش در آمدند. اگرچه تنها شباهت باعث نمی‌شود که کیفیت آثار بعدی به‌اندازه فیلم اصلی باشد.

پس از فیلم اصلی «جن‌گیر» در سال ۱۹۷۳ میلادی، دو دنباله برای آن ساخته شد که هر کدام از آن‌ها نیز ظاهراً دنباله و ادامه فیلم اول بودند ولی با وجود اینکه دی‌ان‌ای مشترکی داشتند، تا حد بسیار زیادی جدا و متفاوت از یکدیگر احساس می‌شدند. پس از آن‌ها نیز دو پیش‌درآمد برای فیلم اصلی ساخته شد که بیشتر به‌خاطر درام و مشکلات پشت‌صحنه به هنگام ساخت آن‌ها شهرت دارند و در نهایت نیز ششمین فیلم این مجموعه است که در سال ۲۰۲۳ میلادی به روی پرده سینماها آمده است.

در ادامه این مطلب، تمام ۶ فیلم فرنچایز ترسناک «جن‌گیر» رتبه‌بندی شده‌اند و در همین ابتدا باید گفت که برخی از این آثار واقعاً عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و اصلاً در حد و اندازه نام فیلم اصلی این مجموعه نبودند. در ادامه همراه با ما باشید.

۶. فیلم Exorcist: The Beginning – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم exorcist the beginning
فیلم Exorcist: The Beginning

فیلم «جن‌گیر: آغاز» بدون شک در هر رتبه‌بندی انجام شده از بدترین به بهترین در جایگاه آخر قرار دارد چراکه اثری نه چندان خوب به شمار می‌رود و نمونه‌ای برجسته و درخشان از تمام آن چیزی است که فیلم‌های ژانر وحشت نباید به سمت آن بروند. روی کاغذ، فرض داستان فیلم «جن‌گیر: آغاز» چندان بد و آشفته به نظر نمی‌رسد. این فیلم داستان نسخه جوانی از شخصیت پدر مرین را دنبال می‌کند، نقشی که در فیلم اصلی این فرنچایز توسط مکس ون سیدو ایفا شده بود. در این فیلم، پدر مرین کلیسای بیزانسی باستانی را در شرق آفریقا کشف می‌کند که ممکن است نوعی شرارت بزرگ را درون خودش جای داده باشد.

این فیلم توسط رنی هارلین کارگردانی شده، کسی که فیلموگرافی آشفته و پر هرج‌ومرجی داشته است. او سکان کارگردانی فیلم  Die Hard 2 را در دست داشته بود و فیلم شگفت‌انگیز و خوب Cliffhanger با بازی سیلوستر استالونه را کارگردانی کرده است.

رنی هارلین برای فیلم‌برداری دوباره بخش‌هایی از فیلم «جن‌گیر: آغاز» به خدمت گرفته شده بود چراکه استودیوی سازنده ظاهراً از نسخه اصلی این فیلم چندان خوشش نیامده و تصمیم به انجام تغییراتی در آن گرفته بود. در نهایت نیز این فیلم تازه به کارگردانی رنی هارلین در سال ۲۰۰۴ میلادی به روی پرده سینماها آمد.

به شکلی عجیب نیز نسخه اصلی فیلم «جن‌گیر: آغاز» در سال ۲۰۰۵ میلادی پخش شد. این فیلم چندان وحشتناک نبود و اثری خسته‌کننده، کریه و از نظر فنی ناکارآمد بود. مطمئناً تماشای این پیش‌درآمد به هیچ کسی پیشنهاد نمی‌شود.

۵. فیلم Dominion: Prequel to The Exorcist – محصول سال ۲۰۰۵

فیلم dominion prequel to the exorcist
فیلم Dominion: Prequel to The Exorcist

عملکرد بسیار ضعیف فیلم «جن‌گیر: آغاز» باعث شد تا سازندگان بار دیگر به سراغ کارگردان اصلی فیلم «جن‌گیر: آغاز» یعنی نویسنده و کارگردان افسانه‌ای پل شریدر بروند. به این فیلمساز این فرصت داده شد تا برداشت خودش از این پیش‌درآمد را تکمیل کند، برداشتی که عملاً فرض داستانی یکسانی با فیلم «جن‌گیر: آغاز» داشت.

فیلم «قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر» که در سال ۲۰۰۵ میلادی به روی پرده سینماها آمد، مسلماً اندکی بهتر از فیلم اصلی بوده اما آن‌قدری نبوده که بتوان این اثر سینمایی تحسین کرد و آن را در جایگاه فیلم‎های برتر این مجموعه فیلم ترسناک قرار داد.

پل شریدر چه قبل و چه بعد از سال ۲۰۰۵ میلادی فیلم‌های بسیار خوبی را ساخته است اما فیلم «قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر» یکی از آن‌ها نیست. فیلم «قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر» همانند فیلم «جن‌گیر: آغاز» خودش را زیاد تحت فشار قرار نمی‌دهد و بیشتر شبیه به فیلمی با داستانی آهسته و فضایی نارا‌حت‌کننده است اما با این وجود، همچنان فیلمی کسل‌کننده و غیر الهام‌بخش است.

البته فیلم «قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر» به‌اندازه فیلم «جن‌گیر: آغاز» عجیب و بد نیست اما وقتی به‌عنوان یک اثر سینمایی ترسناک از فرنچایز «جن‌گیر» یا فیلمی از پل شریدر مورد قضاوت قرار می‌گیرد، به‌عنوان یک ناامیدی و شکست بزرگ تلقی می‌شود.

۴. فیلم The Exorcist: Believer – محصول سال ۲۰۲۳

فیلم the exorcist believer
فیلم The Exorcist: Believer

واقعاً جای تأسف دارد که فیلم «جن‌گیر: مؤمن» پس از این همه انتظار اصلاً اثر خوبی نیست. بدون احتساب فیلم‌های پیش‌درآمدی که چندان هم خوب و برجسته نبودند، این اولین فیلم از فرنچایز «جن‌گیر» در ۳۰ سال اخیر بوده است. این اثر سینمایی دقیقاً ۵۰ سال پس از فیلم اصلی این فرنچایز ترسناک به روی پرده سینماها آمده و تنها فیلم به جز فیلم سال ۱۹۷۳ میلادی به شمار می‌رود که در آن، الن برستین بار دیگر نقشش را به‌عنوان کریس مک‌نیل بازآفرینی می‎‌کند.

سکان کارگردانی فیلم «جن‌گیر: مؤمن» را دیوید گوردون گرین در دست داشته است، کسی که اخیراً کارگردانی سه فیلم بسیار موفق تازه از فرنچایز Halloween را برعهده داشته بود. موفقیت این سه‌گانه تازه از فرنچایز «هالووین» و توانایی بالای دیوید گوردون گرین سبب شده بود تا انتظارها و پتانسیل بسیار بالایی برای سه‌گانه تازه خلق شده توسط او در فرنچایز «جن‌گیر» وجود داشته باشد.

متأسفانه، فیلم «جن‌گیر: مؤمن» نتوانسته آن جان تازه‌ای که فرنچایز «جن‌گیر» به آن نیاز مبرم دارد را به آن بدهد و به نظر می‌رسد که سازندگان باید این فرنچایز ترسناک را به حال خودش رها کنند. این فیلم تازه داستان و صحنه‌هایی را برای مخاطبان به نمایش در می‌آورد که برای هر کسی که تاکنون حتی چند مورد از فیلم‌های درباره تسخیر را دیده باشند، بسیار آشنا و تکراری به نظر می‌رسد و این در حالی است که این اثر تا حد بسیار زیاد استعداد بازیگری بازیگران برجسته خود همچون الن برستین و همچنین لزلی اودوم جونیور و ان داود را به هدر داده است.

ایده ساخت دو فیلم دیگر در این سه‌گانه تازه از دیوید گوردون گرین پس از عملکرد بسیار ضعیف فیلم «جن‌گیر: مؤمن» بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد مگر اینکه این دو فیلم تازه به هنگام توسعه امیدوارکننده به نظر برسند یا اینکه پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای نسبت به این فیلم تازه داشته باشند.

۳. فیلم Exorcist II: The Heretic – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم exorcist ii the heretic
فیلم Exorcist II: The Heretic

گاهی اوقات افراد به نحوی درباره فیلم «جن‌گیر ۲: مرتد» صحبت می‌کنند که انگار این اثر بدترین فیلم در این فرنچایز است. صادقانه بگوییم، این اثر فاصله بسیار زیادی با بدترین بودن دارد اما همچنان می‌توان آن را گیج‌کننده‌ترین و ناامیدکننده‌ترین اثر در این فرنچایز نامید.

فیلم «جن‌گیر ۲: مرتد» تنها چهار سال پس از اکران فیلم اصلی به روی پرده سینماها آمد و انتظار و هایپ برای آن در بین طرفداران بسیار زیاد بود و در آن، برخی از کاراکترهای کلیدی فیلم اصلی همچون ریگان مک‌نیل با بازی لیندا بلیر، شارون اسپنسر با بازی کیتی وین و پدر مرین با بازی مکس فون سیدو حضور داشتند.

افراد بسیار زیادی امید داشتند که فیلم «جن‌گیر ۲: مرتد» بتواند اثر ترسناک کلاسیک و جذاب دیگری باشد که در تاریخ سینما ماندگار شود اما جنبه‌های عجیب و گیج‌کننده این اثر باعث ناامیدی بسیاری از افراد شد و اصلاً دنباله رضایت‌بخش و منسجمی برای فیلم اصلی محسوب نمی‌شد. با این حال، وقتی این فیلم را به‌تنهایی مورد قضاوت قرار دارد و با ذهنی باز به آن نگاه کرد، می‌تواند فیلمی جالب باشد.

متوجه شدن اینکه کارگردان جان برومن در این فیلم قصد دارد به سمت کدام هدف برود، کار سختی است اما کاملا مشخص است که او هدفی در ذهن خودش دارد که البته برای بیننده مشخص نیست. شور و اشتیاق و هدفی در پشت این فیلم نهفته است ولی نتوانسته با بیننده ارتباط برقرار کند و همه چیز را به خوبی انتقال بدهد. با این حال، این اثر می‌تواند تجربه بصری چشمگیر و عجیبی را برای بینندگان صبور با توقعات پایین به ارمغان بیاورد.

۲. فیلم The Exorcist III – محصول سال ۱۹۹۰

فیلم the exorcist iii
فیلم The Exorcist III

فیلم «جن‌گیر ۲: مرتد» با همه جاه‌طلبی‌هایی که داشت، ثابت کرد که نمی‌تواند جریان این مجموعه فیلم را به‌خوبی ادامه بدهد. ۱۳ سال از اکران این فیلم روی پرده سینماها می‌گذشت که فیلم دیگری از فرنچایز «جن‌گیر» به روی پرده آمد و آن فیلم نیز فیلم «جن‌گیر ۳» بود که در سال ۱۹۹۰ میلادی اکران شد.

فیلم «جن‌گیر ۳» به طور قابل توجهی نسبت به فیلم قبلی خودش پیشرفت داشته اما به طور کلی، یکی از نزدیک‌ترین دنباله یا پیش‌درآمدهایی است که تاکنون توانسته حس و حال بسیار نزدیکی به فیلم اصلی این فرنچایز داشته باشد. دلیل عمده آن نیز به‌خاطر نویسندگی و کارگردانی این اثر توسط ویلیام پیتر بلاتی بوده است، کسی که رمان «جن‌گیر» را نوشته بود و خودش نیز وظیفه نگارش فیلم‌نامه اقتباسی فیلم اصلی را برعهده داشته بود.

اگرچه مشکلاتی در پشت‌صحنه فیلم «جن‌گیر ۳» وجود داشت و برخی از صحنه‌های آن نیز از نو فیلم‌برداری شدند اما این اثر تا حد زیادی یک اثر ترسناک منسجم و رضایت‌بخش به شمار می‌رود. درون این اثر سطحی از ترس و وحشت وجود دارد که باعث می‌شود حس و حال ترسناکی فیلم اول را داشته باشد و این در حالی است که نحوه بازگرداندن شخصیت‌های خاص از فیلم اول در این اثر نیز جالب و خلاقانه بوده است.

فیلم «جن‌گیر ۳» یک اثر معمای قتل است که سرعت آهسته‌ای دارد و برخی از چیزهای مرتبط با جن‌گیری نیز در آن گنجانده شده است اما به طور کل اثری خوبی است و توانسته به‌عنوان یک فیلم ترسناک روان‌شناختی بسیار دلهره‌آور و موفق باشد.

۱. فیلم The Exorcist – محصول سال ۱۹۷۳

فیلم the exorcist
فیلم The Exorcist

همان‌طور که غیر از این انتظار نمی‌رفت، فیلم «جن‌گیر» اصلی به‌عنوان بهترین فیلم در این مجموعه فیلم ترسناک به شمار می‌رود و همه افراد با آن موافق هستند. این فیلم اثری است که توانسته نشان خودش را در ژانر ترسناک بگذارد و مسلماً بهترین فیلمی است که توسط ویلیام فریدکین فقید ساخته شده است.

این فیلم داستانی سرراست و جنبه احساسی مستقیمی دارد که باعث شده تا جاودان و بسیار جذاب باشد. این در حالی است که این اثر یک درام خانوادگی نیز به شمار می‌رود که در آن اتفاقات ترسناک رخ می‌دهد و داستان ناامیدی یک مادر مجرد برای کمک به دخترش را بازگو می‌کند، دختری که رفتارهای عجیب و غریبی از خودش نشان می‎‌دهد.

فیلم «جن‌گیر» از همان ابتدا شروع به زمینه‌سازی می‌کند و اکت پایانی فیلم نیز حتی با استانداردهای امروزی نیز بسیار بی‌امان و به طرز شگفت‌انگیزی پرتنش و شدید است. بازیگران نیز بهترین نقش‌آفرینی‌های خودشان را در این اثر به نمایش گذاشتند و باعث خلق لحظات نمادین زیادی شدند. این در حالی است که این فیلم برخی از بهترین جلوه‌های بصری را نیز درون خودش دارد.

فیلم «جن‌گیر» تقریبا بالاترین سطح یک اثر سینمایی در ژانر وحشت را دارد و در رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های فرنچایز «جن‌گیر» مطمئنا در جایگاه نخست قرار می‌گیرد و این در حالی است که به انتخاب بسیاری از افراد، این اثر بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینما است.


در این مطلب به رتبه‌بندی تمام فیلم‌های فرنچایز «جن‌گیر» پرداختیم. نظر شما در این رابطه چیست؟

منبع: collider

RichmanriversideDARKSIRENYohanaX_Wolverine_X.DanialRanjbarzadehJoel MorganN21RezaOmenmeysambAlan WakeS.I.N.ADaniallox😃Fido

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی تمام فیلم‌های Exorcist - گیمفا