آیا دوران گذر از بسته های الحاقی و DLC ها فرا رسیده است؟
![500 آیا دوران گذر از بسته های الحاقی و DLC ها فرا رسیده است؟ - گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2023/11/500.jpg)
عناوین بزرگ امروزی از جمله Cyberpunk 2077 و The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom، یا دیگر DLC برنامهریزی شدهای ندارند و یا نسبت به عناوین پیشین خود، کمتر روی ارائه DLC به بازیکنان حساب باز کردهاند.
مدتی پیش، تهیهکننده سری Zelda یعنی ایجی آنوما (Eiji Aonuma)، اعلام کرد که تیم توسعه جدیدترین بازی این مجموعه، هیچ برنامهای در راستای ساخت یک بسته الحاقی برای Tears of the Kingdom در نظر ندارد؛ مسئلهای که به خودی خود برای طرفداران این عنوان ناامیدکننده است. اما در عین حال، نشان از تغییر بزرگتری در مقیاس کل صنعت بازی به شمار میرود: دوران پشتیبانی مستمر سازندگان از بازیهای خود با عرضه DLCها، به پایان خود نزدیک شده است.
این تغییر در وهله اول، ممکن است چندان محسوس به نظر نرسد؛ اما با کمی جستوجو میتوان نمونههای مشابه دیگری را هم در میان بازیهای امروزی پیدا کرد که آثار این تغییر را شفافتر بیان میکنند. با دقت در سبک پشتیبانی سازندگان از بازیهایشان در گذشته و مقایسه آن با دیدگاه امروزیشان در این رابطه، میتوان به نتایج جالب توجهای درباره آینده صنعت بازیهای ویدیویی رسید.
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، پس از انتشار، دو بسته الحاقی مجزا دریافت کرد. در سوی دیگر، بنا به تایید سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، بسته گسترشدهنده Cyberpunk 2077: Phantom Liberty اولین و تنها گسترشدهنده بازی Cyberpunk 2077 خواهد بود؛ چرا که تیم توسعه ترجیح میدهد از همین حالا به فکر ساخت دنباله این اثر باشد. نکته قابل توجه این است که ساخته قبلی سیدی پراجکت یعنی بازی The Witcher 3: Wild Hunt دو بسته گسترشدهنده داشت که هرکدام، میتوانستند جزو بهترین ساختههای این استودیوی لهستانی لقب بگیرند.
برای فهمیدن علت کمرنگ شدن نقش DLCها در پشتیبانی از بازیها، دو عنوان مذکور نمونههای مناسبی برای پی بردن به عمق مطلب هستند. بازی The Witcher 3 در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شد و تا یک سال بعد، هر دو بسته الحاقی آن (Hearts of Stone و Blood and Wine) روانه بازار شده بودند. اما از سوی دیگر، اولین و تنها بسته الحاقی Cyberpunk 2077 با فاصله تقریبا سه ساله از انتشار بازی به دست بازیکنان رسید. این عنوان در ابتدا با مشکلات فنی متعددی دست و پنجه نرم میکرد و همزمان، همهگیری ویروس کرونا هم گریبانگیر سیدی پراجکت رد شده بود.
به عنوان مثالی دیگر، بازی The Last of Us Part II برخلاف نسخه اول مجموعه DLC برنامهریزی شدهای نداشت؛ با اینکه The Last of Us از بسته گسترشدهنده Left Behind برخوردار بود که در پورت بازی برای رایانههای شخصی و پلی استیشن ۵، به عنوان جزئی از بازی اصلی و همراه با آن عرضه شد. ناتی داگ ترجیح داد تا به جای کار روی یک بسته الحاقی، توسعه بازی مولتیپلیر The Last of Us را در دستور کار قرار دهد.
![3b8556df05ee54e6081b834ca3d625189714 912cr476 آیا دوران گذر از بسته های الحاقی و DLC ها فرا رسیده است؟ - گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2023/11/3b8556df05ee54e6081b834ca3d625189714_912cr476.jpg)
تمام این مثالها در یک نقطه مشترک هستند و میتوان گفت که علت اصلی کاهش کمیت DLCها در صنعت بازیهای ویدیویی، نسبتا ساده است. با پیشرفت همهروزه انواع فناوریها و تکنولوژیهای مورداستفاده در استودیوهای بازیسازی، افزایش طول دوران ساخت بازیها به نسبت سالهای قبل کاملا واضح و مشهود است. برای مثال، فاصله عرضه دو بازی Assassin’s Creed Syndicate و Assassin’s Creed Origins چیزی نزدیک به ۲ سال بود؛ اما امسال و با گذشت حدود ۳ سال از انتشار Assassin’s Creed Valhalla، تازه امسال شاهد عرضۀ Mirage بودیم؛ جالب اینجاست که Assassin’s Creed Mirage از همان ابتدا به عنوان اثری با مقیاس کوچکتر از سایر عناوین اصلی سری معرفی شد و با این حال، انتشار آن فاصلهای سه ساله با بازی قبلی مجموعه دارد. جالبتر این است که در ابتدا، یوبیسافت قصد داشته تا Mirage را به عنوان یک DLC برای Assassin’s Creed Valhalla توسعه دهد، اما در ادامه تصمیم سازندگان تغییر کرد و حالا، Mirage به عنوان اثری مستقل عرضه خواهد شد.
با آنکه هنوز استودیوهایی همچون اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) و فرامسافتور (FromSoftware) عناوین خود را به سرعت و یکی پس از دیگری روانه بازار میکنند، اغلب استودیوها به زمان بسیار بیشتری برای توسعه بازیهایشان نیاز دارند. به همین دلیل، به نظر میرسد که این روزها، موفقیت DLCها ارزش وقت و هزینه هنگفت توسعهدهندگان را ندارد و به طور کلی، ساخت آنها چندان منطقی و سودآور به شمار نمیرود. برخلاف عناوین سرویسمحور و مولتیپلیر، گیمرهای طرفدار بازیهای داستانی و تکنفره چندان پیگیر بهروزرسانیها و بستههای الحاقی این بازیها نیستند و در نتیجه، نمیتوان موفقیتهای مالی بزرگی را از عرضه DLC برای چنین عناوینی انتظار داشت.
در نهایت، مایه تاسف است که سازندگان بازیها، این چنین در فکر پشت سر گذاشتن DLCها هستند؛ چراکه از نظر بسیاری از توسعهدهندگان، «تازه پس از اتمام ساخت یک بازی میتوان به شیوه درست توسعه آن پی برد». به همین دلیل، بستههای الحاقی حاصل درس گرفتن توسعهدهندگان از اشتباهاتشان در طول توسعه بازی اصلی هستند و گزینهای بهتر از کاری که سیدی پراجکت رد با بسته گسترشدهنده Phantom Liberty انجام داد، برای اثبات این مثال وجود ندارد.
![77 77](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/168250/1688959303-bpthumb.jpg)
![Parsa Parsa](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/50356/1564418793-bpthumb.jpg)
![farbod.music farbod.music](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/2154/1470328576-bpthumb.jpg)
![Pop_Star Pop_Star](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/180026/1732807626-bpthumb.jpg)
![Matin Barkat Matin Barkat](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/181357/1693365053-bpthumb.jpg)
![ES.MAX1 ES.MAX1](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/175149/1682780301-bpthumb.jpg)
![Dota2 Dota2](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/171449/1664905760-bpthumb.jpg)
![areoli areoli](https://gamefa.com/wp-content/plugins/buddypress/bp-core/images/mystery-man-50.jpg)
![riverside riverside](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/14300/1390507019-bpthumb.jpg)
![Mohsen bakhtiari Mohsen bakhtiari](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/166398/1691926945-bpthumb.jpg)
![سبحان کورلئونه سبحان کورلئونه](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/181232/1683316166-bpthumb.jpg)
![DARKSIREN DARKSIREN](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/5441/1393738332-bpthumb.jpg)
![نمی دونم نمی دونم](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/185025/1734801563-bpthumb.png)
![Alucardba Alucardba](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/41504/1525374592-bpthumb.jpg)
![˝Kian ˝Kian](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/171043/1717105436-bpthumb.jpg)
![𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸 𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/170573/1661241569-bpthumb.jpg)
![Reza.H Reza.H](https://gamefa.com/wp-content/plugins/buddypress/bp-core/images/mystery-man-50.jpg)
![HELLO.BROTHERS HELLO.BROTHERS](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/185005/1714586870-bpthumb.png)
![Eris Eris](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/20814/1698673923-bpthumb.jpg)
![Nima Nima](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/170070/1681306158-bpthumb.jpg)
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Avowed منتشر شدند
- آیا ایده ساخت Intergalactic از زمان عرضه The Last of Us وجود داشته است؟
- شاید عرضه Xbox Series S یک اشتباه بود
- نگاهی به منابع الهام بازی مورد انتظار Intergalactic استودیوی ناتی داگ
- کارگردان Assassin’s Creed Shadows: بازیکنان اگر بیشتر با یک شخصیت بازی کنند، چیز زیادی را از دست نمیدهند
- مایکروسافت نسبت به سونی بازیهای بیشتری برای پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۵ منتشر میکند
نظرات
چه عکسه فانی
دی ال سی اگه کیفیت داشته باشه واقعا لذت بخشه و میتونه خاطراتت رو زنده کنه
عکس مقاله فان نیست ، اگه داستانشو بدونی خیلی هم غم انگیز میشه…..😟😥
آرتور در اوج شرافته اینجا حاجی
دی ال سی ها شاید کمرنگ بشن ولی هیچوقت گذر نمیشه ازشون
پ.ن : این چه عکس مقاله ایی هست اخه…😔
نه !
به هیچ وجه نه تنها کمرنگ نخواهد شد بلکه همچنان به قوت خود باقی خواهد آمد چهبسا با دُز بیش تر ادامه پیدا کنه چون راه ثانویه ای برای بازگشت سرمایه ساخت بازیاییست که هر روز داره هزینه ساختشون بالاتر و بالاتر میره !
عکس مقاله اسپویله خودش
ولی فکر نکنم کسی متوجه بشه کیه حداقل در نگاه اول
با عکس مقاله دوباره دلم گرفت 😔. آخه این عکس ربطی به دی ال سی هم نداره
همیشه این شخصیت رو بیشتر از اون دوست داشتم
دی ال سی باید یک محتوای اضافه باشه و یک چیزی به بازی اصلی اضافه کنه مثل ویچر ۳ مثل بایوشاک اینفینیت مثل gta iv و old Hunters و هزار ها مثال دیگه نه اینکه بخشی از بازیه اصلی رو در قالب دی ال سی عرضه کنن یا عادت کنن بازیه ناقص رو با دی ال سی درست کنن امیدوارم این ترند کشته بشه و برگردیم به زمانی که دی ال سی ها واقعا دی ال سی بودن و یک محتوای جدید بودن نه نصف ناقص بازی
الان ناراحتید tears of the kingdom اینقدر کامله که نیازی به دی ال سی نداره ؟!
اصلا فلسفه دی ال سی ی چیز بسیار مزخرفیه
بازیا که شده ۷۰ دلار
اون وقت ی تیکه از بازی و برمیدارن
بعدا جدا میفروشن ب اسم دی ال سی به قیمت ۴۰ دلار
الان خیلی از بازیای ی دی ال سی سه چهار ساعته دارن که باید همراه بازی عرضه بشه
دیگه واقعا کمتر دی ال سی هایی عرضه میشن که مث اولد هانتر بلاد بورن یا بلاد اند واین ویچر ۳
ی مثال بارزش
ماه پیش کالیستو پروتکل و بازی دادم
کل بازی رو سخت ترین درجه و جمع اوری تمام کالکتیبل ها زیر ۸ ساعت تموم شد
تازه فهمیدم کلی دی ال سی پولی داره
در صورتی که تمام دی ال سی هاش باید رایگان میبود
وقتی بازی ۶۰ دلاری تو ۸ ساعت تموم میشه
دی ال سی پولی براش معنایی نداره
(اصلا فلسفه دی ال سی ی چیز بسیار مزخرفیه)
با حرفتون موافق نیستم. درسته بازی ها نباید زمان عرضه ناقص عرضه بشن، ولی کلا عرضه dlc میتونه یه بازی مرده رو زنده کنه یا یه بازی زنده رو فروشش رو بیشتر کنه
joel morgan
ی بازی داستانی اگر خوب و درست حسابی باشه هیچ موقع ی بازی مرده ب حساب نمیاد قطعا مث ویچر ۳ برای من که حدود هزار ساعت و بالغ بر ۲۰ تا پلی ترو بازیش کردم حتی اگه دی ال سی هاش نبودن
یا اسکاریم خیلیا هنوز که هنوزه بعد ۱۱ سال اسکایریم و پلی میدن پس طبیعتا ربطی نداره اگه براش دی ال سی عرضه شه بازی مرده رو زنده میکنه
بازی خوب باشه ارزش تکرار بالایی داشته باشه قطعا تا سالها پلیرا بازیش میکنن
دی ال سی برا بازیای انلاین نیازه که واقعا اگر دی ال سی براش عرضه نشه سر دو سه ماه سروراش خالی میشه
ولی برای بازیای داستانی اصلا نیاز نیس
سر پایانبندی کلیستو پروتکل و آن جامپ اسکر احمقانه احساس نکردی که سازنده به شعورت توهین کرده؟
من شخصا با باس فایتها و مسیرهای تکراری تونستم کنار بیام اما آن پایانبندی لعنتی حسابی خونم را به جوش آورد.
کالیستو پایان بندیش عجیب نبود برا من
عجیب ترش این بود که توی دی ال سی بازی و تموم میکنن
(به همین دلیل، به نظر میرسد که این روزها، موفقیت DLCها ارزش وقت و هزینه هنگفت توسعهدهندگان را ندارد)
با این جمله اصلا موافق نیستم. همین phantom liberty باعث شد کسانی که بخاطر مشکل زمان عرضه سایبرپانک اونو تجربه نکردن، اونو تجربه کنن و فروشش افزایش پیدا کرد بخاطر این dlc
ممکنه بتونیم بگیم همه بازی ها نیاز به dlc ندارن، مثل زلدا، لست او اس ۲ و یا بازی هایی که کاملن از نظر محتوا (بازم میگم ممکنه چون عرضه dlc برای این بازی ها هم حتی خیلی خوبه مثل الدن رینگ) ولی dlc برای هر بازی مخصوصا بازی هایی که تو زمان عرضه ناقصن خیلی لازم و حیاتیه
من آلن ویک ۲ رو پلی ندادم
اما اگه اون دوتا dlc که میگفتن مثل نسخه اول باشه و داستان توی اونا کامل باشه نامردیه
اینطور dlc ها مسخره ست
alan wake 2 صد تا DLC هم بده بازی میکنم چون با عشق ساخته شده
آخرین بازی ای که تو ۵ سال پیش بازی کردم که با عشق ساخته شده TLOU 1 و ۲ بود دریغ از یک لحظه خسته کننده ! ما شالله الان سازنده ها میدونن چه اشغالایی میسازن واسه همین هم DLC براشون نمیصرفه بسازن
تنها بازی ای که منتظرشم الان GTA VI چون اطمینان دارم تجربه پولیش شده ای خواهد داشت
بحث حال کردن نیست
میگم صرفا اگه برای خالی کردن جیب باشه خوب نیست
مثل dlc کالیستو
دقیقا از محتوای اصلی بازی نباید چیزی رو بزارن تو دی ال سی
دی ال سی باید ی چیز جانبی باشه ، اگر هم جز محتوای اصلی بازی باشه باید رایگان باشه
دقیقا
تا وقتی سونی با دی ال سی های ۷۰ دلاریش هست خیر
یادم میاد موقعی که بازی ها قرار شد ۷۰ دلار بفروش برسن، قرارشد سازنده جدا از افزایش کیفیت بازی ها محتوای کامل و بدون DLC به گیمر ها بفروشن من خودم نظرم اینکه بازی ها باید کامل باشن و سازنده ها بخاطر محتوای اضافه از مخاطب پول نگیرن شاید استثنا های وجود داشته باشه اما DLC در نهایت زمینه سواستفاده از مخاطب رو فراهم میکنه سازنده ها راحت می تونن از بازی اصلی محتوا کم کنن و این محتوا رو به اسم DLC بفروشن براحتی نمیشه فهمه اینا دوباره روی این محتوا زمان گذاشتن یا اینکه از محتوای اصلی بازی کم کردن
و نظر دیگم اینکه بهتره سازنده ها رو DLC اصلا کار نکنن و بجاش روی توسعه بازی بعدی تمرکز کنن که این خیلی جذاب تره که شما یه بازی جدید داشته باشد تا یه بازی قدیمی با افزونه های جدید
در یک کلمه ابدا . تازه سال دیگه من فقط واسه dlc های الدن رینگ و استارفیلد هایپم . Dlc بخش خیلی مهمی از پروسه ی موفقیت یک بازی هست .
خیر
ایا دوران dlc ها به پایان رسیده؟
بلیزارد در بلیزکان ۲۰۲۳ : نخوندم
من شخصا که با فرایند DLC کاملا موافقم ، چون گزینه ای برای پر کردن چاله های داستانی یا پسا داستانی اصلی بازی هست که از جذابیت های بازی به شمار میاد و اگر این روند حفظ بشه همیشه استقبال انجام میشه ولی خب بعضی از سازنده ها از این فرآیند سو استفاده میکنن و هدفشون به جیب زدن پول مشتریها هست مثلا DLC Blade of Galadriel بازی Middle-earth: Shadow of War فاجعه است به خاطر اینکه دقیقا داستان اصلی نیمه تمام و مبهم تموم میشه و ادامه داستان روی این DLC پیاده شده که بازی رو تمام کنه این حرکت عین کلاه برداری میمونه ولی خب بعضی از سازنده ها مثل همین زلدا صادقانه بیان میکنن چیزی برای ارائه نمونده
با توجه به اینکه قیمت بازی ها رفته بالا و dlc هم هم قیمت چندان کمی ندارند ( با مدت زمان کمتر و دیجیتالی بودن ) بنظرم باید از رده خارج بشن مگر اینکه صبر کنی تا complete edition بیاد اونموقع ارزشش رو داره
اون دسته از dlc ها که بعد بازیا میان (یعنی مثلا شش ماه بعد از عرضه بازی یا بیشتر) مشکلی نداره از نظر من ،من بیشتر با اون دسته از بازیها یا استودیوهایی که هنوز بازی عرضه نشده دارن براش dlc میفروشن اونم همون زمان انتشار بازی منتشر میکنن خیلی مشکل دارم به دلیل اینکه بازی رو تیکه کردن که یه پول اضافه ازشون بگیرن اگه قراره dlc ها اینجوری باشن همون بهتر که مرور حذف کنن و همهی محتوا رو تو بازی اصلی بذارن.
امیدوارم این اتفاق نیوفته چون خیلی وقتا دی ال سی ها حتی از بازی اصلیم بهترن. اکثرا هممون یه بازی مورد علاقه داریم که بعد یه مدت جایی برای وقت گذاشتن نداره ولی وقتی دی ال سی می یاد ادم میتونه محتوای جدیدی تو بازی مورد علاقش تجربه کنه. blood and wine و far harbor هیچوقت یادم نمیره به تازگی دل ال سی ریمیک ۴ هم عالی بود. ازینا بگذریم این عکس مقالرو ادم هر وقت میبینه میره تو قعر افسردگی نمیدونم چرا اینجوریه!