Starfield در مقابل Baldur’s Gate 3؛ کدام بازی برای شما مناسبتر است؟
Starfield و Baldur’s Gate 3 دو بازی RPG بزرگ سال ۲۰۲۳ هستند و نبرد بین آنها به این بستگی دارد که شما به دنبال چه نوع تجربهای از ژانر نقش آفرینی هستید.
زمانی که بالاخره تاریخ انتشار Starfield برای ماه سپتامبر تایید شد، بسیاری از گیمرها ناگهان احساس بدی نسبت به بازی Baldur’s Gate 3 پیدا کردند. به هر حال، یک دنباله CRPG از یک فرانچایز عمدتاً فراموش شده، چه شانسی داشت که با یکی از بزرگترین RPGهای بلاک باستری چند دهه اخیر سر و کله بزند؟
به نظر میرسد این وضعیت زمانی حل شد (یا حداقل کم اهمیت جلوه کرد) که استودیوی لاریان (Larian) تصمیم گرفت تاریخ انتشار Baldur’s Gate 3 را حدود یک ماه جلو بیندازدد. از آن زمان تاکنون، اتفاقات زیادی رخ داده است.
Baldur’s Gate 3 نه تنها یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۳، بلکه یکی از بزرگترین سورپرایزهای سال نیز هست. علیرغم عرضه تعدادِ زیادی محصول، این بازی حتی از حد انتظار فروش خود نیز فراتر رفته. در این وضعیت ناگهان احساس میشود که Starfield دست پایینتر را دارد. آیا واقعاً میتواند با آنچه که Baldur’s Gate 3 تاکنون انجام داده رقابت کند؟
در این مقاله برخی از قابلتوجهترین شباهتها و تفاوتهای بین هر دو عنوان و همچنین نگاهی کوتاه به اینکه کدام یک ممکن است برای شما مناسبتر باشد را متذکر میشویم. با ما همراه باشید.
Baldur’s Gate 3 یک CRPG به سبک Dungeons and Dragons بوده ولی Starfield از عناوین RPG و کلاسیک بتسدا است
ادامۀ این مقاله چندان واضح نخواهد بود، پس بیایید برخی از اصول اولیه را از سر راه برداریم تا برخی از نکات بزرگتر را که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، تنظیم کنیم.
عنوان Baldur’s Gate 3 یک بازی RPG ایزومتریک (دوربین از بالا به پایین) است که توسط استودیوی لاریان (شرکت سازنده بازی Divinity: Original Sin) توسعه یافته. مطابق با عناوین قبلی لاریان، این محصول نیز یک اثر نقش آفرینی نسبتاً سخت در سبک Dungeons and Dragons است. در بخش اعظم بازی، بازیکنان گروهی متشکل از چهار شخصیت (شامل شخصیت ساخته شده توسط بازیکن) را کنترل کرده و از مهارتهای خود برای غلبه بر انواع موانع و نقش آفرینی استفاده میکنند.
Starfield یک RPG علمی-تخیلی از استودیوی بتسدا (Bethesda) است: «توسعهدهندگانی که مسئول ساخت بلاکباسترهایی از جمله The Elder Scrolls V: Skyrim و Fallout 4 هستند». در Skyrim شما در یک محیط جهان باز حرکت میکنید و شخصیت خود را ارتقا میدهید، تجهیزات به دست میآورید و فعالیتهای جانبی مختلفی را تکمیل میکنید. همچنین تا حد زیادی یک ماجراجویی تکنفره را تجربه خواهید کرد (اگرچه میتوانید با NPCها نیز سفر کنید).
برخلاف آنچه که در بالا گفته شد، Starfield محصولی اکشن محور است و طوری به ژانر علمی-تخیلی تکیه میکند که در بسیاری از RPGهای دیگر بتسدا ندیدهایم. در واقع ویژگی جذاب بازی این است که میتوانید یک کهکشان عظیم را به هر شکلی که صلاح میدانید کشف کنید.
با وجود سبکهای متفاوت، Baldur’s Gate 3 و Starfield هر دو دارای ساختمان جهانی منحصربهفرد هستند
اگرچه Baldur’s Gate 3 یک عنوان فانتزی قرون وسطایی خالص بوده و Starfield علمی-تخیلیترین بازی بتسدا تا به امروز است، اما هر دوی آنها در جهانسازی استثناییشان اشتراک دارند.
همانطور که در بالا ذکر شد، Baldur’s Gate 3 به وضوح مفاهیمی را قرض میگیرد که پیش از این در عناوین قبلی Baldur’s Gate و همچنین بخشهایی از Dungeons and Dragons دیده شده بود. با این حال، برای درک دنیایی که لاریان در طول این ماجراجویی عظیم خلق کرده، نیازی نیست که با هیچ کدام از آثار مذکور آشنا باشید.
Baldur’s Gate 3 به شما زمان زیادی میدهد تا با جناحها، نژادها، شخصیتها و مکانهای مختلف آن آشنا شوید. در واقع، اغلب شما را مجبور میکند تا با خواندن متن، شرکت در مکالمات اختیاری و به طور کلی نشان دادن تمایل به درک بیشتر، جنبههای مختلف بازی را بفهمید.
در حالی که این رویکرد گاهی اوقات میتواند شما را سردرگم کند، اما به طور کلی به شما کمک میکند تا به کاوش عمیقتر بپردازید. نتیجۀ این عمل، دنیایی است که برای هر طرفدار فانتزی به طرز خوشایندی آشنا به نظر میرسد و در عین حال، شگفتیهای کافی برای منحصربهفرد ماندن در راههایی که بیشترین اهمیت را دارند، وجود خواهد داشت.
Starfield نیز مسیر کم و بیش مشابهای را در پیش میگیرد. Starfield با تأکید بر سبک بسیار خاصی از ژانر علمی-تخیلی، غالباً عناصر طراحی خارقالعاده Fallout را برای بازیکنان تداعی میکند. با این حال برخلاف Fallout، در دنیای Starfield احساس خوشبینیای وجود دارد که نشاندهنده عشق بتسدا به ژانر علمی-تخیلی است.
با غرق شدن در جهان Starfield، متوجه خواهید شد که برخی از بخشهای کهکشان به طرز پویایی در حال رشد هستند و برخی دیگر ناشناخته باقی ماندهاند.
مانند Baldur’s Gate 3، دنیای Starfield نیز هر لحظه در تلاش است تا با کشف جزئیات بیشتر به دست شما، دنیای خود را بیشتر آشکار کند. مواردی که با زمزمه شروع میشوند، کمکم به محرکهای اصلی بدل میگردند. هر دو بازی شما را تشویق میکنند که تا حد امکان به اکتشاف بپردازید و چیزهایی را بیابید و درک کنید که بازیکنانِ تنبل در اکتشاف ممکن است هرگز دربارۀ آنها ندانند.
Baldur’s Gate 3 و Starfield عموماً خوب اجرا میشوند (به استثنای چندین باگ و گلیچ)
اگرچه RPGهای بتسدا تا حدودی به خاطر عرضههای مملو از باگ خود بدنام هستند، اما باید بگویم که تجربۀ من از Starfield تاکنون بسیار روان بوده است.
گاهی اوقات نواقص و اشکالاتی ظاهر میشود (چیزهایی مثل سیارکهای گیر افتاده در یک انیمیشن خاص یا طرز صحبت شخصیتها به نحوی که انگار کلاه ایمنی بر سر دارند)، اما با این وجود، تاکنون به مشکل فنیای برنخوردهام که روی تجربهام تأثیر بگذارد. زمان بارگذاری معقول است، نرخ فریم ثابت میماند و با خرابی قابل توجهای مواجه نشدهام. طبق گفته دیگران، احتمال دارد اشکالات بصری عجیبی را پیدا کنید، اما برای من یکی که هنوز پیش نیامده.
Baldur’s Gate 3 نیز در وضعیتی تقریباً مشابه قرار دارد. این بازی برای مدتی طولانی در حالت دسترسی زودهنگام قرار داشت و توسعهدهندهاش، یعنی استودیوی لاریان، از زمان عرضه بازی برای بهینهسازی و بهبود محصول حماسی خود، چندین پچ و بهروزرسانی منتشر کرده است. همانند Starfield، بسیاری از مشکلات فعلی Baldur’s Gate 3 تنها باگهای بصری نسبتاً جزئی هستند.
با این حال، باید بدانید که نسخههای اولیه Baldur’s Gate 3 کمی بیشتر در معرض خرابی قرار داشتند و از مشکلات فنی جدیتری رنج میبردند که تاثیر زیادی روی عملکرد نهایی بازی میگذاشت. در حالی که بهروزرسانیهای اولیه بسیاری از این مسائل مهم را برطرف کردهاند، ظاهرا Baldur’s Gate 3 هنوز هم در حال بهینهسازی است. هم این بازی و هم Starfield احتمالاً در آیندهای نزدیک به دریافت آپدیتهای فنی خود ادامه خواهند داد.
Baldur’s Gate 3 متمرکز بر تجربهای چندنفره است در حالی که Starfield بر بازی انفرادی تأکید دارد
از آنجایی که به نظر میرسد بسیاری از مردم هنوز سوال میکنند، پس جواب میدهیم: «Starfield هیچ حالت چندنفرهای ندارد». مودهای چندنفره تقریباً به ناچار در مقطعی معرفی خواهند شد، اما بازی به طور رسمی از گزینههای چندنفره در زمان انتشار خود پشتیبانی نمیکند. Starfield یک تجربۀ کاملاً تکنفره است.
در واقع Starfield اصلاً روی تجربههای چندنفره تاکید نمیکند. میتوانید به همراه یک NPC سفر کنید که در کنار شما خواهد جنگید، اما مجبور نیستید. حتی در این صورت، گزینههای شما برای تعامل با آنان نسبتاً محدود است. آنها به طور خودکار در کنار شما خواهند جنگید، میتوانند با شما تجارت کنند و گاهی اوقات از شما میخواهند که در مورد رویدادهای جاری با آنها صحبت کنید.
گزینههای عاشقانه نیز در رابطه با آنان محدود خواهد بود. طی جستوجوها و گشتوگذارها، همراهان زیادی وجود ندارند و باز هم اگر نمیخواهید، مجبور نیستید در وهله اول با کسی سفر کنید.
همراهان نیز گاهی با «دوست داشتن» یا «دوست نداشتن» به اعمال شما واکنش نشان میدهند، اما طبق تجربۀ من، پیامدها یا پاداشهای کمی در ارتباط با این مکانیک وجود دارد. مکانیزم مدیریت همراهان، بیشتر شامل تخصیص آنها به سفینهها و اقامتگاههای مختلف بر اساس مجموعه مهارتهای آنان خواهد بود (بخش بسیار سرگرمکننده و جالب بازی). Starfield بیشتر اوقات از شما میخواهد هر طور که دوست دارید بازی کنید و نمیخواهد که همراهان، سر راه شما قرار بگیرند.
Baldur’s Gate 3 نه تنها حالت کو-آپ بسیار گستردهای را ارائه میدهد، بلکه همهچیزِ آن در مورد تجربههای چندنفره است. انتخاب همراهان مناسب، تعامل با آنها و تسلط بر تواناییهای آنان در کنار تواناییهای خودتان بخش بزرگی از بازی است. شخصیت شما ممکن است ستارۀ نمایش باشد، اما هنگام تصمیمگیری باید دائماً همراهان خود را در نظر بگیرد. این موضوع به خصوص برای کسانی صادق است که میخواهند در نهایت یکی از همراهان خود را عاشق کنند.
تاکید بر روی ویژگیهای کو-آپ و چندنفره، گزینههای متعددی را در اختیار شما قرار میدهد که در Starfield به سادگی یافت نمیشوند، این بدان معناست که شما باید زمان بیشتری را صرف مدیریت، ساخت و تجهیز تیم خود کنید. اگر تجربۀ انفرادی و تکنفره را ترجیح میدهید، بهتر است Starfield را انتخاب نمایید.
Baldur’s Gate 3 و Starfield دارای ماموریتهای داستانی و جانبی شگفتانگیزی هستند (هر چند کاملاً متفاوت)
با توجه به استعداد توسعهدهنده و تاریخچه آن، حتماً میدانید که Baldur’s Gate 3 دارای طراحی مراحل عالیای است، اما باید بگویم این جنبه از بازی به نوعی حتی بهتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید.
کوئستهای موجود در Baldur’s Gate 3 نه تنها به خوبی نوشته و طراحی شدهاند، بلکه در اَشکال و اندازههای مختلفی عرضه میشوند. برخی از آنها حواسپرتیهای کوچکی هستند که میتوانند با چند انتخاب محاورهای حل شوند. اما سایر ماموریتها تمام مهارتهای گیمپلی شما را به چالش میکشند تا به درستی آنها را حل کنید. داریم در مورد مجموعهای فوقالعاده از فعالیتهای بلندپروازانه صحبت میکنیم.
چیزی که تمام این ماجراجوییها را متحد میکند، راههای زیادی است که میتوانید از طریق آنها پیشرفت کنید. یک دزد در جاده میتواند تهدید شود، کشته شود، مجبور شود برگردد، یا شاید حتی به شما ملحق شود. تمام این روشها قابل اجرا و پیگیری هستند و بازی شما را تشویق میکند تا هر گزینهای را در نظر بگیرید. این موضوع باعث میشود حتی ماموریتهای کوچک هم برای سفر شما مهم و منحصربهفرد جلوه کنند.
Starfield نیز دارای چندین ماموریت استثنایی است که اتفاقاً با آنچه Baldur’s Gate 3 ارائه میدهد بسیار تفاوت دارند. از زمان Oblivion و Fallout 3، احساس میکردم بتسدا در تلاش است تا ماموریتهایی بسازد که به اندازه گشتوگذار ساده در نقشه جذاب باشند. Fallout 4 قطعاً از این نظر یک نقطه ضعف به حساب میآمد و حتی داستان Skyrim و ماموریتهای جانبی آن نیز یک گام کوچک به عقب را نسبت به آنچه که قبلاً ساخته شده بود نشان میداد.
وقتی فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت (Microsoft)، اخیراً گفت که Starfield بیشتر او را یاد Oblivion میاندازد تا Skyrim، گمان میکنم در مورد ماموریتهای بازی صحبت میکرده است. تعدادی ماموریت عظیم و باورنکردنی وجود دارند که در سراسر دنیای عظیم Starfield پخش شدهاند، اما بسیاری دیگر دارای روایتهای جذاب، اقدامات منحصربهفرد و پاداشها یا نتایجی هستند که به نوعی بر بازی شما تأثیر خواهند گذاشت.
مهمتر از همه، ماموریتهای Starfield به جرأت از بهترینهای تاریخ بتسدا هستند. برخی از بزرگترین ماجراجوییهای Starfield با دنبال کردن داستانهای فرعی و یا با خارج شدن از مسیر اصلی برای کشف ماجراهای هیجانانگیز پیدا میشوند و بسیاری از بازیکنان قطعاً آنها را از دست خواهند داد. کشف Umbra در Oblivion را به خاطر دارید؟ Starfield پر از چنین کشفیاتی است و اغلب زمانی از راه میرسند که اصلاً انتظارش را ندارید.
با این حال، باید بدانید که اکثر ماموریتهای Starfield به اندازه Baldur’s Gate 3 پویا نیستند. شما با معماهایی روبهرو میشوید که قطعاً میتوانند به روشهای مختلفی حل شوند، اما در نهایت تنها دو گزینۀ «صحبت کردن» یا «جنگیدن» پیش روی شما قرار خواهد گرفت. ماموریتهایی وجود دارند که چالشهای اخلاقی جذابی را به نمایش میگذارند و راهحلهای خلاقانهتری را در اختیار شما قرار میدهند، اما به طور کلی، راههای کمی برای غلبه بر بسیاری از ماموریتها خواهید داشت.
Starfield وسیع بوده و Baldur’s Gate 3 عمیق است
گرچه حقیقتاً جملۀ بالا سادهسازی چیزی است که هر دو محصول ارائه میدهند، اما در هنگام مقاسیه ابعاد مختلف دو بازی مورد بحث، نکتهای که اغلب به آن برمیخورید این خواهد بود: «Baldur’s Gate 3 به طور کلی بر عمق تاکید دارد، در حالی که Starfield محصول بسیار گستردهتری است».
Baldur’s Gate 3 اغلب از شما میخواهد که به شخصیتها، تواناییهای مختلف، تجهیزات، آمار و حتی مکانیکهای بازی تسلط داشته باشید تا در موقعیتهای مختلف، هر احتمال منطقیای را کشف کنید. بسیاری از بازیکنان با سناریوهای اساسی مشابهای روبهرو خواهند شد، اما بعید است که همگی به یک شیوه آنها را هدایت کنند. هر چیزی را میتوان به روشهای مختلفی حل کرد و راهحلهایی که انتخاب میکنید میتوانند شما را در مسیرهای بسیار متفاوتی قرار دهند.
با این حال، Baldur’s Gate 3 فاقد برخی از مفاهیمی است که در عناوین «جهان باز» مدرنتر دیده میشوند. فعالیتهای جانبی زیادی وجود ندارد و اکتشاف شما اغلب محدود به مناطق نسبتاً کوچکتری میشود که به اعمال تعریف شده تقسیم شدهاند. در این مناطق کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما کمتر پیش میآید که در یک دنیای بزرگ گشتوگذار کنید، چندین فعالیت را به دلخواه انجام دهید و لذت زیادی از جستوجوی خود ببرید.
این چیزی است که Starfield در آن تخصص دارد. بازی دارای بیش از ۱۰۰۰ سیاره (طبق برآوردهای رسمی) است و در برخی از نقاط بازی، خود را در میان بیشترین تعداد ممکن از آنها خواهید یافت. زمانی که در آنجا هستید و در طول مسیر خود، به تکمیل ماموریتها، گسترش خدمه سفینه، به دست آوردن تجهیزات جدید، جمعآوری منابع، پروژههای تحقیقاتی، ایجاد پاسگاه، مبارزه، قاچاق و … تشویق خواهید شد. همیشه جایی هست که میتوانید بروید و کارهایی برای انجام دادن دارید.
موازنه این است که به زودی با محدودیتهایی برای بسیاری از این فعالیتها مواجه خواهید شد. برخی سیارات تا حد زیادی بی آب و علف هستند، تعاملات خدمه با شما نیز تا حد زیادی محدود به برخی دیالوگهای اختیاری است و پروژههای مختلف، مسیرهای پیشرفت نسبتاً خطی را ارائه میدهند. شما در Starfield نیازی به تسلط و یادگیری ندارید، اما باید به Baldur’s Gate 3 مسلط شوید و آن را یاد بگیرید.
Baldur’s Gate 3 بیشتر از Starfield بر ساخت شخصیت و تصمیمات نقش آفرینی تاکید دارد
من در طول مقاله به این موضوع اشاره کردم، اما دوباره تاکید میکنم. اگر به دنبال چیزی تحت عنوان تجربه نقش آفرینی «سنتیتر» هستید، ممکن است Starfield برای شما مناسب نباشد. Starfield به شما اجازه میدهد تا شخصیت خود را بسازید، سطح آن را ارتقا دهید، مهارتهای مختلفی را انتخاب کنید، ماموریتها را به اتمام برسانید، تجهیزات لازم را به دست آورید و بسیاری از کارهای دیگری که با ژانر نقش آفرینی در ارتباط هستند را تجربه کنید.
با این حال، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، شما تنها میتوانید به این جنبه از بازی تکیه کنید. هر نوع شخصیتِ بازیکن میتواند یک سری اقدامات اساسی را تا حد قابل قبولی انجام دهد. برخی از بازیکنان حتی میتوانند نسخههای پیشرفتۀ برخی مهارتها را سریعتر از بقیه به دست آورند، اما از آنجایی که محدودیت لِوِل در Starfield وجود ندارد، تقریباً میتوانید تمام این کارها را در نهایت انجام دهید و محدودیتی مانع شما نخواهد شد.
این موضوع ذاتاً چیز بدی نیست، اما به طور بالقوه مشکلاتی ایجاد میکند. فرض کنید میخواهید به عنوان یک قاچاقچی فضایی با گذشتهای تاریک زندگی کنید و با فرقه مذهبی مار پرستان کهکشانی ارتباط داشته باشید. شما از نظر فنی میتوانید این کار را انجام دهید، اما بیشترِ این انتخابها تنها در ذهن خودتان خواهد بود و در مسیر بازی تاثیر چندانی نخواهد داشت.
تنها تفاوتی که ایجاد میشود، گزینههای محاورهای نسبتاً منحصربهفردی هستند که در اختیار خواهید داشت. حتی اگر بخواهید، در نقطهای از بازی میتوانید به هر جناحی که دوست دارید بپیوندید، بنابراین تکیه زدن به این خیالپردازی، تنها به معنای محدود کردن عمدی خود از انجام فعالیتهای خاصی است که در دنیای واقعی با شخصیت شما همخوانی ندارند.
این رویکرد با اشکال قابل توجهای به دیگر المانهای بازی منتقل میشود. به عنوان مثال، Starfield دارای سیستم سفینهسازی گستردهای است. این سیستم از نظر مکانیکی چشمگیر است و بدون شک منجر به خلاقیتهای سرگرمکننده زیادی برای طرفداران خواهد شد.
با این حال، بزرگترین انگیزه برای شرکت در این قسمت از بازی، لذت فرآیند خلق است. اگر به ساختوساز و شخصیسازی وسایل خود علاقهای ندارید، این سیستم ممکن است انگیزه کمی برای شما فراهم کند. کسانی که به این موضوع اهمیت میدهند، باید زمان قابل توجهای را برای کشف کامل المانهای بازی صرف کنند و ممکن است در نیمۀ راه متوجه شوند که داشتن یک سفینه شخصیسازی شده و عظیم در واقع جنبههای جدیدی را به بازی اضافه نمیکند.
این موضوع به بدیِ نبود ارتباط بین المانهای Fallout 4 و سیستم ساختوساز آن نیست، اما مثالی از این مسأله محسوب میشود که Starfield در نزدیک ساختن سیستمهای نقش آفرینی و ساختوساز خود مردد به نظر میرسد و در نتیجه، به طور بالقوه یک بازیکن را از خود دور میکند. به علاوه، رویکرد مورد بحث، عمق این تجربیات را از نظر چگونگی تاثیر آنها بر تجربه اصلی محدود میسازد.
Baldur’s Gate 3 رویکرد بسیار متفاوتی دارد. از همان لحظهای که شخصیت خود را خلق میکنید، مسیری خاص را برای ماجراجویی خود در پیش میگیرید.
یک جادوگر اهل نزاع از نزدیک نیست (مگر اینکه وقت و مهارت زیادی را صرف ساختن آن ویژگی کنید)، همچنین تنها راهی که میتوانید با استفاده از آن، مردگان را به عنوان یک جادوگر احضار کنید، این است که مجموعه مهارتهای خاص مربوط به این کار را به دست آورده باشید. آزادی وجود دارد، اما محدودیتهایی نیز خواهید داشت. انتخاب برخی اقدامات، مهارتها و حتی اعضای حزب، بعضی درها را میبندد و برخی دیگر را باز میکند.
با این حال، همانطور که بارها گفتم، Baldur’s Gate 3 تجربهای عمیقتر را ارائه میدهد. اگر میخواهید یک بربر کاریزماتیک بسازید که گلولههای آتشین پرتاب میکند، در نهایت خواهید توانست آن را عملی کنید. بازی به تمام تصمیمات شما واکنش نشان میدهد و شما را تشویق میکند تا راهحلهایی متناسب با شخصیت و نحوه بازی خود بیابید.
این بزرگترین تفاوت بین رویکرد دو بازی مورد بحث ما است. Starfield عمق خود را محدود میکند تا مطمئن شود که از نظر فنی میتوانید هر چیزی را که در بازی وجود دارد در نهایت تجربه کنید، اما در Baldur’s Gate 3 اگر مسیری را انتخاب کنید، ممکن است از تجربۀ روشهای دیگر محروم شوید و همین موضوع، بازی هر شخص را نسبت به دیگری متمایز میکند.
Baldur’s Gate 3 راههای متفاوتی را پیش روی شما قرار میدهد که باعث میشوند انتخابهایتان نسبت به دیگر بازیکنان منحصربهفرد و در عین حال به همان اندازه ماندگار و تاثیرگذار باشند. هر تصمیمی به گونهای روی دیگر اعمال شما تاثیر خواهد گذاشت، این ویژگی را به ندرت میتوان در عنوانی مثل Starfield پیدا کرد.
Starfield نسبت به Baldur’s Gate 3 سادهتر و قابل دسترسیتر است
در حالی که Baldur’s Gate 3 یکی از سادهترین CRPGها از نظر عمق و اندازه است، اما بازی هنوز هم یک CRPG الهام گرفته از Dungeons and Dragons محسوب میشود، محتویات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد و اغلب انتظار دارد که همهچیز را بدون کمک بفهمید.
همین مسئله از مواردی است که باعث میشود با تجربهای عمیق مواجه باشیم، اما در عین حال و به ناچار برای بسیاری از گیمرها آزاردهنده خواهد بود. عجیب نیست اگر که دهها ساعت را با Baldur’s Gate 3 گذرانده باشید و حتی ندانید که یک مکانیک مهم گیمپلی در بازی وجود دارد که از آن بیخبرید.
Baldur’s Gate 3 در مورد دسترسیپذیری از چند نقص رنج میبرد. مهمتر از همه، منوهای بازی (به ویژه Inventory Menu) میتوانند به طرز شگفتآوری شلوغ و دست و پا گیر باشند. پی بردن به اجزای اصلی Baldur’s Gate 3 اغلب به صبر زیاد، آزمون و خطای فراوان و ترجیحاً برخی تحقیقات بیرونی نیاز دارد. آماده باشید که گیج شوید (البته گاهی اوقات).
Starfield برای بسیاری از بازیکنان تجربهای بسیار در دسترستر خواهد بود. ایدههای جدید را با سرعتی ثابت معرفی میکند (و اغلب، آنها را توضیح میدهد)، همچنین بسیاری از مکانیکهای ناوبری، مبارزه و تعامل آن تقریباً مشابه چیزی است که در بسیاری از عناوین مدرن دیگر خواهید یافت.
Starfield نیز کمی مشکل منو دارد. در این بازی علاوه بر موارد زیادی که میتوانید انتخاب کنید، چیزهای بیشتری را باید دور بریزید یا بفروشید. منابع شما اغلب در پروژههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، اسلحهها را میتوان ارتقا داد (و همه از انواع مختلف مهمات استفاده میکنند)، حتی «اقلام بیارزش» نیز اغلب به دلیل پول و اعتباری که میتوانند نصیب شما کنند به فروش میرسند.
با این حال، حتی حرفهایترین بازیکنان نیز به سختی میتوانند مقدارِ وزن بیش از حد را تحمل کنند. بازی سعی میکند راهحلهایی برای این مشکل ارائه دهد، اما شما در نهایت زمان زیادی را در منوها صرف خواهید کرد و داراییهای خود را فقط برای اینکه زیر محدودیت وزن باقی بمانید و یا برای مدیریت آیتمهای مختلفی که در نهایت به آنها نیاز دارید، مدام باید بررسی کنید. این مشکل، زمانی که وارد سفینهسازی و شهرکسازی میشوید بدتر نیز میشود.
اگر به شخصیسازی تمام جوانب یک بازی و مدیریت مکانیکهای فراوان آن علاقهای ندارید، ممکن است Baldur’s Gate 3 برای شما لحظات سختی را رقم بزند. Starfield نیز مطمئناً از این نظر نسبت به بسیاری از بازیهای مدرن AAA پیچیدهتر به نظر میرسد، اما با این وجود، بسیار سازگارتر از Baldur’s Gate 3 خواهد بود.
سیستم مبارزات Baldur’s Gate 3 کندتر اما بسیار پویاتر است
مبارزات Starfield یکی دیگر از بزرگترین سورپرایزهای بازی است. در حالی که بتسدا ایده پیادهسازی یک سیستم تیراندازی «در لحظه» را با Fallout 4 آزمایش کرد، مبارزات آن بازی هنوز هم به طور قابل توجهای کندتر از چیزی بودند که در یک شوتر مناسب پیدا میکنید. سیستم مبارزات وابستگی زیادی به آمار، تجهیزات و … شخصیت شما داشتند. شاید نسخۀ چهارم بسیار واقعیتر از Fallout 3 یا New Vegas به نظر میرسید، اما قطعاً یک شوتر نبود.
خب، Starfield به طرز شگفتانگیزی شبیه به یک شوتر خالص عمل میکند. رابطه واضحتری بین نحوه هدفگیری، محل تیراندازی و اتفاقاتی که در طول نبرد رخ میدهند، وجود دارد. این تجربه به قدری لذتبخش است که در برخی مواقع دوست ندارید از حالت تیراندازی اول شخص خارج شوید.
این سیستم گاهی نیز عجیب به نظر میرسد. از یک سو، مبارزات لحظه به لحظه در Starfield بسیار شدید و اغلب سرگرمکننده هستند و قطعاً روانتر از آن چیزی به نظر میرسند که در Fallout 4 تجربه کردیم. از سوی دیگر، این اکشن میتواند به طرز شگفتانگیزی از تصمیمات نقش آفرینی شما جدا شود.
من با وجود اینکه تا اواخر بازی حتی یک مهارت مبارزهای هم نداشتم، اما در هیچ نبردی به مشکل برنخوردم، حتی زمانی که با دشمنانی بالاتر از سطح خود میجنگیدم. اسلحهای قدرتمند بردارید، به دنبال هدشات باشید، به ضربات مهم امید ببندید و مطمئن باشید که پیروز خواهید شد.
اما Baldur’s Gate 3 این گونه نیست. اگر میخواهید در مبارزات زنده بمانید، باید همیشه از نقاط قوت، ضعف، تجهیزات و تواناییهای یک شخصیت آگاه باشید. حتی در این صورت، بعضی از بیلدها و کلاسها به طور طبیعی توانایی بیشتری در مبارزه نسبت به بقیه دارند. البته همیشه راهحلهای خلاقانهای برای کسانی که میخواهند آنها را پیدا کنند وجود دارد.
در حالی که مبارزات نوبتی و شخصیتمحور Baldur’s Gate 3 برای کسانی که میخواهند فقط به اکشن بپردازند، شاید ترغیبکننده نباشد، رابطۀ فوقالعاده نزدیک بین مبارزات و المانهای نقش آفرینی آن را باید یکی از بزرگترین جذابیتهای بازی دانست. اگر این سبک از بازی برای شما جذاب است، احتمالاً از اینکه سیستم مبارزات Starfield تقریباً نقشی در نقش آفرینی شما ندارد، ناامید خواهید شد.
Starfield در مقابل Baldur’s Gate 3؛ کدام RPG برای شما مناسبتر است؟
در دنیایی ایدهآل، تمام گیمرهای یک جامعه (به خصوص طرفداران ژانر RPG) هر دو عنوان مورد بحث ما، یعنی Starfield و Baldur’s Gate 3 را باید تجربه کنند. این آثار تجربههای استثناییای هستند و اغلب، همان چیزی را ارائه میدهند که دقیقاً قصد انجامش را دارند و سپس راههایی برای فراتر رفتن از انتظارات شما پیدا میکنند.
با این وجود، کسی که به دنبال یک تجربه نقش آفرینی خالص و سنتیتر میگردد، ممکن است از چیزی که در Starfield پیدا میکند، کمی ناامید شود. گرچه Starfield به خاطر ماموریتها، سیستمهای مهارتی و گزینههای گروهی بهبود یافتهاش، مطمئناً بیشتر از Fallout 4 شبیه به یک RPG است، اما هنوز هم گاهی از این احساس عجیب رنج میبرد که بین تصمیمات نقش آفرینی، شخصیتپردازی و بسیاری از مکانیکهای اصلی بازی، فاصله وجود دارد.
برای اینکه در مبارزه خوب باشید نیازی به ساخت یک شخصیت جنگجو نیست، برای خلبانیِ یک سفینه نیاز ندارید که خلبان باشید و برای قاچاق محمولهها نیازی به قاچاقچی بودن نخواهید داشت. شما در نهایت میتوانید خود را در تمام این زمینهها بهتر کنید.
قبل از اینکه بخواهید در مهارتی به برتری برسید، بازی امکان پیشرفت در آن زمینه را بسیار آسان کرده است. Starfield یک RPG عمیقتر از اکثر عناوین جهان باز مدرن است، اما در اکثر مواقع به یک بازی جهان باز نزدیکتر است تا یک محصول نقش آفرینی. صادقانه بگویم، نقشی که اغلب اوقات ایفا میکنید «قهرمان داستان» است و نه چیز بیشتری.
در این میان، Baldur’s Gate 3 خالصترین RPG عرضه شده در چند وقت اخیر است. یادگیری کامل این بازی میتواند واقعاً خستهکننده و ناامیدکننده به نظر برسد و احتمالاً کسانی که به دنبال تجربۀ یک عنوان از بتسدا یا بایوور (BioWare) هستند، پس از تجربۀ آن احساس سردرگمی خواهند داشت. این بازی محتویات بسیار زیادی را به سمت شما پرتاب میکند و گاهی اوقات از شما میخواهد که سرعت خود را کم کنید.
اما کسانی که به دنبال یک RPG توسعه یافته بر مبنای ساخت شخصیت، تصمیمگیری و کشف تعداد خیرهکنندهای از احتمالات (به ظاهر بینهایت) میگردند، به سختی خواهند توانست تجربهای بهتر از Baldur’s Gate 3 داشته باشند. این بازی به طور قطع ادای احترامی به مفاهیم سنتی و کلاسیک آثار نقش آفرینی است.
از توجه و همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.
منبع: Den of Geek
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
قطع به یقین استارفیلد (آرکیدتر و کژوالتره ! مخصوصا دنیا و زاویه دیدش)
من خیلی دوست دارم تجربش کنم
دوستان محیط بازی بالدرز گیت ۳ چرخیدن تو محیطش جذابه ؟
یا بیشتر داستان و گیم پلیش جذابه ؟
اگه بازی هایی مثل heroesو kingsbounty وdivinity orginal sinsرا میپسندی سمتش برو در غیر اینصورت نمیتونی با این سبک ارتباط برقرار کنی.
ممنون بابت جواب ❤
سلیقه من بیشتر به سمت بالدرزگیت هستش ولی استارفیلد هم بازی خوبیه
یک کلام ختم کلام :
اونایی که rpg کلاسیک و سبک نوبتی رو میپسندن قطعا بالدرز گیت
اونایی هم که rpg بتسدایی و تدایی کننده فال اوت و اسکایریم و سبک اکشن شوتر رو میپسندن ، استارفیلد
به این سادگی نیست. گذشتن از یک بازی به عمق بالدرز گیت ۳ فقط بخاطر این که سیستم مبارزاتش نوبتیه، به نظر از دست دادن یه بازی فوقالعادهس؛ مخصوصا که جمع گستردهای از گیمرها در جریان تجربه یک بازی نوبتی تصمیم نگرفتن که ازش لذت میبرن یا نه و. فقط با تریلر و … جذب نشدن. ممکنه فقط با تجربه این بازی علاقه پیدا کنن به این سبک از مبارزات. مبارزات حساب شده هم تک ستاره بالدرز گیت نیست، بلکه عمق روایی و سناریوهای مختلف داستان هم ستارۀ بازی به شمار میاد. بالدرز گیت ۳ انقدر جنبههای مختلف درش خوب کار شدن، که تصمیم به بازی کردن یا نکردن فقط از روی جلوۀ مبارزات صحیح نیست.
این که استارفیلد همهپسندتره یا با مبارزات نوبتی جامعۀ مخاطبین محدود میشن، شاید قبل عرضه بحث سوالبرانگیز و غیرقابل اثباتی بود حتی برای خود سازندگان، اما خیلی وقته خود به خود توسط کامیونیتی گیمرها تکذیب شده. بالدرز گیت یکی از پرمخاطبترین بازیهای استیم بوده و برای مقطع زمانی بسیار طولانی پرفروش ترین محصول PSN بود و استقبال فوقالعادهای ازش کردن.
مشکل عمیقتره، شما در سطح نگاه کنین مشکل میارزات نوبتیه ولی در واقع مشکل حجم عظیم تایم سینک بازی هست، درست مثل DOTA شما میزان خیلی خیلی زیادی از تایم رو میزاری تا بازی رو به اندازه کافی درک کنی و ازش لذت کافی ببری، اکثر مردم چنین تایمی رو ندارن
این حجم از حق گویی بی سابقه ست… واسه همینه بعضیا مثل من با سیستم بازی های نوبتی نمیتونن ارتباط بگیرن چون زمان زیادی میبره باهاش مچ بشن
بالدرز گیت از نظر learning curve به عنوان یه بازی داستانی، بیشتر به starfield نزدیکه تا DOTA 2. اگرچه همچنان تفاوت زیادی در یادگیری و زمان گذاشتن وجود داره، اما DOTA 2 به عنوان یه بازی همیشه در حال تکامل، مدام در حال تغییره و هر ماه باید Patch logها رو به طور کامل مطالعه کنی ببینی آیتمها چه تغییری کردن، چه هیرویی اضافه شده و هیروها چقدر باف یا نرف شدن. بالدرز گیت بیش از هر چیز در لایههای روایی پیچیدهاس نه مکانیکهای یادگیری، حداقل قابل قیاس با یه بازی همیشه در حال تغییر مثل Dota 2 نیست که شما رو جلوی پلیرهای قدرتمند میذاره نه هوش مصنوعی.
بخش عمدهای از پیچیدگی بالدرز گیت ۳ عدم آشنایی با d&d یا مبارزات نوبتیه.
داداش چرا baldursgate را با بازیdota 2 مقاسیه میکنی؟؟، اصلا این دو ربطی به هم ندارن..
شما از قرار آشنایی با D&D و ادیشن های مختلفش ندارین وگرنه D&D هم انقدر در حال تغییر و تکامله که خیلیا بر اساس یه ادیشن خاص که بهش عادت کردن بازی میکنن نه آخرین ادیشن کمابیش چیزی مثل DOTA 2 و همین امر در مورد فرق از divinity 2 تا baldur’s gate 3 صدق میکنه، ولکن اینا همه ورای بحثه و دقیقا مثل دوتا شما تو بالدرز گیت ۳ هر دفعه که با بیلد جدیدی شروع میکنی یادگیری رو باید از نو شروع کنی که خب چندان به مزاق آدمای گرفتار خوش نمیاد،
بالدرز گیت ۳ ماهانه آیتمها statها کلاس ها و … اش تغییر میکنه؟
D&D تقریبا هر شش ماه stat اسپلا و آیتما رو یه مقدار تکون میده، البته شامل بالدرز گیت نمیشه و منم در مورد اون صحبت نمیکردم
تو کامنت اولیه هم گفتم که بیشتر خود تایمش منظورمه نه مداوم و بی انتها بودن learning curveـش بلکه منظور اینه که برای هر بیلد دوباره باید یاد بگیری خیلی چیزا رو
آخه D&D بی نهایت پیچیده تر از بالدرز گیت ۳ هست به دلایل مشخص.
کامنت خیلی سیاست مدارانه ای بود (:
از چه نظر؟ کامنتهای من اصولاً سیاستمدارانه نیستن. رُک و مستقیم نظر شخصی خودم رو به اشتراک میذارم و برام مهم نیست به چه قشری یا گروه طرفداری ای بر میخوره. سعی میکنم چیزی که از نظر خودم درسته رو بگم. قبلاً گفتم اگر برای سازندگانی مثل راکستار یا بتسدا استودیوز اهدافی بلندپروازانه تعیین کنیم، استارفیلد یه شکست به حساب میاد و فرای یه بازی خوب نمیره و بهترین نمره براش ۷ – ۸ هست. دیگه فکر نکنم سیاست خاصی باقی بمونه.
آقای کریمی دمت گرم که به نظر مخاطبین سایت اهمیت می دی و جواب میدی. تو رسانه های گیمینگ ایران کمتر کسی مثل شما هست.
منظورم محتوی نبود. کلماتی که انتخاب کردین جالب بود برام😁
مثلا “مخصوصا که جمع گستردهای از گیمرها در جریان تجربه یک بازی نوبتی تصمیم نگرفتن که ازش لذت میبرن یا نه” می تونست با کلمات خیلی متفاوتی بیان شه و همین مفهوم رو برسونه😁
بدون ذره ای شک استارفیلد
آره ۲ بار
هزار بار
چی شد تو که قرار بود احترام بزاری به سلیقه بقیه؟؟
پس درست فهمیدم که اون حرفتم بخاطر تیکه پروندن بود 🤔🙃
خداییش هیت ندین دیگه این هیت دادن بساطش جمع بشه خیلی فضای سایت دوستانه تر میشه
توهین ک نکردم اپوزیسیون جان
واقعا انتخاب بین بالدرز گیت ۳ و استارفیلد راحته!!!
دیگه شمام ک به هر دو دسترسی دارین دیگه چتونه
حالا اینکه سبک نوبتی سلیقهت نیس بحثش جداست
قرار بر این نیس چون سبکش عامه پسند نیس پس بدرد نمیخوره برادر
بعله برای منم راحته انتخاب بین بالدورز گیت و استارفیبد و حتی یک ثانیه هم درنگ لازم نداره برام. مگه کسی گفت بدرد نمیخوره؟ سوال اصلی مقاله اینه که کدام یک برای شما مناسب تر است و این دوستمونم گفته بدون شک استارفیلد، منم همینو میگم، مشکلت چیه؟
بخدا که فقط تحت تاثیر نمره متایی
یه بازی مثل اسکایریم اگر فرست پارتی اکس باکس بود و منتقدهایی هایی که بایِس در سابقه و نظرشون داد میزنه ایرادهای اینچنان مضحکانه ازش میگرفتن و نمرات ۱ و ۴ و ۵ میدادن، میانگین نمره ش ۷۵ هم نمیشد. بررسیت از شرایط یا ناآگاهانه ست یا در بهترین حالت غیر منصفانه ست.
هیچ مشکلی ندارم و اینکه من همیشه با کاربر پروفسور شوخی میکنم
ب بقیه هم قطعا مربوط نمیشه
نظر شخصی شما و بقیه کاربرها هم برام محترمه
واسه من بولدرز گیت سه
مگه بولدوزره؟
تا حالا چیزی به اسم تایپ خودکار گوشی به گوشت خورده؟!؟
با بالدورز گیت بیشتر حال میکنم
اما قطعا استارفیلد هم تجربه منحصر به فردی میتونه باشه
اینم سوال کردن داره ؟ مشخصه بالدرز گیت
چرا چون کیفیتش بالاست ؟
بالدورز نسبت به استارفیلد اونقدرا همه پسند نیست بخاطر دوربینش وسبک نوبتی بودنش
به صورت کلی میشه گفت استارفیلد رو بیشتر ترجیح میدن .
داداش چی میگی تو؟ 😂😂 خب معیار برای انتخاب بازی مگه کیفیتش نیست؟ 😂 الله اکبر آدم چه کسایی میبینه تو این سایت
نه برای اکثریت کژوال بودن مهمتر از کیفیته .
حتی یک دقیقه نه استارفیلد پلی دادی نه بالدورز گیت و تنها و تنها دلیل این حرفت فقط و فقط متاست چون متاپرستی یعنی هیچی از خودت نداری بقیه برات تعیین میکنن چیکار کنی
بالدرز گیت برای من جذاب تره به شخصه ترجیح میدم به بازی با عمق زیاد رو تجربه کنم تا به بازی سطحی
ی بازی سطحی؟
اینکه از یکی از عمیقترین بازیای تاریخ ، سطحی تر باشه
نمیشه ی بازی سطحی
هیچکدومو بازی نکرده که، فن سونی و هیتر مایکروسافته و دلیل این حرفهاشم فقط همینه، فن بودن رو میتونم درک کنم اما هیتر بودن رو نع.
من صرفا دارم واقعیت هارو میگم شماها دلتون نمیخواد باهاش روبرو شید ، استارفیلد دقیقا چی داشت؟ نه داستانش عمق داشت نه گشت و گذار و گیمپلیش
نمیدونم چرا crpg محبوبم و انتخاب کردم
همه فشاری شدن 😂😂😂
بالدورز گیت محبوب شما نیست و جمله قبلیتونم فقط بخاطر هیت به استارفیلد بود نع انتخاب بازی محبوبتون، دیگه هیتر جماعت رو نشناسیم که اهل گیمفا حساب نمیشیم
من بخام استارفیلد و هیت کنم از تو و امثال تو میترسم ؟ خیلی راحت هیتمو میکنم ترولتون هم میکنم کی میخاد جلومو بگیره ؟
بالدرز گیت ۳ مث دیوینیتی اوریجینال سین ۱ و ۲ و path finder نسخه های یک و دو پیلارز او ایترنتی برام جذابه و نسخه یک و دو بالدرز گیت رو هم پلی دادم حالا ی سری از سبک crpg خوششون نمیاد دلیل نمیشه بقیه هم خوششون نیاد
اتفاقا من عاشق سبک crpg هستم و کلی jrpg ترن بیس هم بازی کردم
سبک تو گسترش بده به بقیه تهمت هیت دادن نزنی
بالدرز گیت زباله هست. فقط استارفیلد
چون سونی فنم دستم به استارفیلد نمیرسه پس قطعا بالدر ۳
خداوندا نگاه کن چه آدمایی پیدا میشن 🤦
چون دستت به استارفیلد نمیرسه پس BG3 ?
تو اینجور موقعیت ها نظر ندی بهتره دوست عزیز ❤️
هر جوری حساب کنی ،شت گیم متا ۸۳ از بازی متا ۹۶ خیلی بهتره، متاشونم همینو میگه،بلا شک شتفیلد بهتره
کاملا مشخص هستش که استارفیلد
استارفیلد از همون اولم مشخص بود که هدفش فنای بتسدا و کژوال گیمرا رو هدف قرار داده
بالدرز گیت۳ ی بازی سیارپیجی نسبتا تخصصی هستش که ۹۵٪ گیمرای حداقل ایرانی سلیقشون نیست
برای فهمیدن هر دو بازی به زبان انگلیسی نسبتا خوبی نیاز دارید اما برای بالدرزگیت۳ بلد بودن زبان ضروری هستش
استارفیلد خیلی آرکیدتر از بالدرز هستش
بالدرز هم از نظر جزییات و عمق نه فقط استارفیلد که هر آرپیجی و سیارپیجی رو ذوب میکنه
ی موضوع مهم دیگه ارتباط با دنیای این دو اثر هستش که میتونه باعث انتخاب بشه
در کل استارفیلد بازی خوبی هستش که قربانی خالقش شد
بالدرزگیت۳ ناشناختهای بود که تبدیل به کینگ ژانر خودش شد
از اونجایی که بازی نوبتی رو اصلا نمیتونم پلی بدم پس بدون هیچ شکلی استارفیلد انتخاب من و این شاهکار رو هم واقعا لذت بردم ازش
همین که به استارفیلد میگی شاهکار مشخصه چقدر وضعت خرابه
نکیشیمون جومونگ
شما تعیین میکنی چی شاهکاره چی نیست؟ از نظر منم یکی به اسپایدرمن بگه شاهکار خنده دار و بچگانه ست خوبه بیام هیت بدم به سلیقه ت؟؟
استارفیلد قطعا یه شاهکار بی ماننده و نظر و سلیقه شما هم واس خودت محترمه.
یکم بزرگ شو هیت رو بزار کنار و از بازی هایی که واقعا انجامشون دادی و بنظرت شاهکار بودن دفاع کن.
وقتی این به راحتی میاد میگه لست و گاد آشغاله پس منم میگم استارفیلد اشغاله مشکل داری؟
آها پس هیت بازیه، نع خیلی هم قشنگه جفتتون هیت میدین به بازی هایی که تاحالا از نزدیک ندیدین خیلی هم منطقی و بزدگسالانه ست ادامه بده مزاحم نمیشم
تو اینجوری فکر کن که من بازی نکردم ، کم کمش ۵ ساعت با دستگاه رفیقم پلی دادم ، البته الان دوباره میخوای انکار کنی ولی خب برام ذره ای اهمیت نداره که باور کنی یا نکنی
اون پچست تو هم از بچه تر
چجوری اون حق نداره تعیین کنه چی شاهکاره چی نیست ولی شما میتونی؟؟؟؟
از نظر همهی فنهای ایکسباکس استارفیلد ی شاهکاره
البته نظر شخصیشونه و مام احترام میزاریم
از نظر همه فن های سونی هم اسپایدرمن شاهکاره.
البته نظر شخصیشونه و ما هم احترام میزاریم
حالا از لحاظ متا اگه بخوایم حساب کنیم اسپایدی ۲ خیلی بالاتر از استارفیلد قرار میگیره
اما شاهکار؟ نچ فوقالعاده هست اما شاهکار نه
شاهکار بودن بازی یا نبودنش ، ربطی به اینکه فن ایکس باکس باشی یا سونی نداره. بازی ویدئویی در درجه اول و آخرش یه تجربه شخصیه . بنظر کسی مثل من که توی بازی های ویدئویی دنبال معنا و meaning از حیث فلسفی میکرده ، Somerville با متای ۷۰ شاهکاره و در کنار inside در درجه بالاتری نسبت به عناوین سینماتیک با متای ۹۰ قرار میگیره .
به عنوان کسی که بالای ۹۰ ساعت استارفیلد رو پلی داده ، با اطمینان میگم این بازی شاهکاره توی سبک RPG و هیچ بازی RPG اونم توی action adventure, lo-fi روی دستش نمیاد .
همین بحث متاش هم اگه چندتا برزیلی داغون بهش ۵۰ و ۴۰ نمیدادن خیلی بیشتر از اینا بود . شما هر وقت این بازی رو با آنلاک کردن تمامی پتانسیل اش اعم از مهارت ها و سیستم های مختلفش مثل NG+ تجربه کردی ، بعدش میتونی بیای بگی از نظرت شاهکار بوده یا نه
مقایسه نمره متای فرست پارتی اکس باکس و سونی بسیار غلطه، مقایسه نمره یه آر پی جی به اون گستردگی با نمره یه بازی اکشن ادونچر ببست ساعته از اونم غلط تره.
متاسفانه اکس باکس بازی ایی نداره که بشه با اسپایدرمن مقایسه ش کرد و از اونجایی که سلیقه م نیست امیدوارم هیچوقتم نداشته باشه، همونطور که سونی بازی ایی نداره که بشه با امثال استارفیلد و هیلو و فورتزا هورایزن و غیره مقایسه ش کرد.
حالا اسپایدرمن رو شاهکار نمیدونی خب گوست آو سوشیما رو بزار جاش
(البته گوست از نظر خودمم شاهکاره 😂)
خیر هرکس بازی ایی که واقعا انجام داده (که در این مورد ایشون هیچکدومو بازی نکرده و فقط روو حساب هیت داره نظر میده) رو میتونه بیاد بگه فلان بازی از نظر من شاهکاره، مثلا اسپایدرمن از نظر شما شاهکاره من میتونم بیام بگم که آقا سلیقه من نیست و به همین دلیل نمیتونم نقطه قوت هاشو ببینم، حق ندارم بگم بازی آشغاله و هیت بدم چون من نتونستم درکش کنم، صرفا بازی ایی که بنظرم شاهکاره و میتونم درکش کنم رو ازش دفاع میکنم، هیت دادن برام قابل درک نیست که چرا انقدر علاقه دارید بهش
اکه بالدرز گیت ۳ یا قسمتای قبلیس نوبتی نبودن قطعا امتحانشون میکردم ولی متاسفانه سبک نوبتی یکی از اون سبک هایی که من نمیپسندم
بالدرز گیت هاردکوره استارفیلد کژوال ، بر میگرده به سلیقه هر فرد خودم به شخصه بالدرز گیت رو بخاطر محتوا و شخصیت پردازی بهتر ترجیح میدم
به غیر از بالدور انتخاب دیگه ای نداری سونی فن
محتوا که استارفیلد هم یکی از بالاترین هاست بازی کردن خودم به کنار اشاره به مقاله.
دوم چند نفر استارفیلد رو کژوال اسم بردن. درسته نسبت به بالدرزگیت همه پسندتره ولی بازم بخاطر داشتن المان های گیمپلی خیلی زیاد کژوال گیمر ها کمتر میرن سراغش خود سازنده ها سعی کردن جوری بازی رو بسازن که اجباری به یادگیری همه اون موارد نداشته باشی تا پلیر بیشتری جذب کنه. میشه گفت بنظر من بیشتر از اینکه این آزادی سود برسونه عمق بازی رو کمی کمتر کرده ولی اینکه بگیم استارفیلد کژوال هست اشتباهه
مقایسه که اصلا نمیشه کرد این دو رو چون استارفیلد یه سبک ارپی جی مخصوص بتسداست و اصلا گیمی هم سبک ار پی جی های بتسدا نیست اما تو بحث ترجیح ترجیحا استارفیلد چون همه پسند تره یه جورایی مرز بین ارکید و ار پی جی حرکت میکنه بر خلاف بالدرز که یه ار پی جی خیلی عمیقه
کلا بازی نوبتی نمیپسندم اما بالدرز گیت رو خیلی دوست دارم واقعا یه بازی عمیق و جذابه ، کلا سبکشون متفاوته
مقایسه خیلی خوبی بود. الان که استارفیلد دارم بازی میکنم ولی حتما وقتی بالدرز برای ایکس باکس منتشر بشه سراغ اونم میرم.
به نظرم کمتر کسی علاقه به بولدرگیت داره بیشتر به هاطر نمرش میزننش تو سر استارفیلد. که مثلا نمرش کم شده . وگرنه آنچنان خفن هم نیست
بالدرز گیت خفن نیست؟ 😐 باشه
هست ولی میشه بگی چند ساعت از بازی رو پلی دادی؟
صفر ساعت، وی فقط بخاطر هیت دادن به استارفیلد از دکل یک بازی تردپارتی بالا میرود.
خداییش توو نسل هشتم کی فکرشو میکرد هیترهای فنبوی سونی به این روز بیوفتن
خفن نیست ؟ خندم میگیره.
مرسی از زحمتی که بابت ترجمه مقاله کشیدین.
بشخصه طبیعتا استارفیلد رو نع تنها به بالدورز گیت بلکه به اکثر rpg های اخیر ترجیح میدم. استارفیلد بی مانند بود برام و تنها حس مشابه رو در بازی اوترورلدز گرفتم. اکشن و گیم پلی هم برام خیلی مهمه که استارفیلد بیش از حد عالی عمل کرده در این زمینه، ایرادات استارفیلد تماما مرتبط با مشکلات و محدودیت های فنی اند، من تنها ایرادی که به خوده بازی میتونم بگیرم نبوده وسایل نقلیه کوچک در دنیای بازیه که اونم احتمالا از محدودیت های فنی و انجین نشات میگیره،
خوده بازی به معنای واقعی کلمه فوق العاده و بینظیره.
برای تجربه دو اثر avowed و outer worlds 2 و البته دی ال سیه shattered space لحظه شماری میکنم.
سلیقت افتضاحه استارفیلد اصلا عمق ارپیجی نداره در مقابل بزرگان این سبک
چند ساعت استارفیلد بازی کردی؟😂
۳۰ ساعت مطمئنا اگه بازی جذاب تر بود بیشتر بازی میکردم و ولش نمیکردم اگه میخوای الان بگی کم بازی کردی حق نداری نظر بدی برو تو استیم بخش نظرات اونجا پلی تایم هر کسی که نظر داده بالاش مشخصه خیلیا با ۱۰۰ ساعت پلی تایم کلی از سطحی بودن ارپیجیش گفتن
کسانی که گیم پلی تایم کمی روو استارفیلد دارن نتونستن مکانیک هاش رو درک کنن و بازی براشون سخت و پیچیده بوده طبیعی هم هست.
خب حالا عمق آر پی جی رو تعریف کن ببینم چیه که در گیم پلی تایمی که داشتی متوجه شدی عمق نداره؟ جدی دارم حرف میزنم میخوام تجربه ت از بازی رو بدونم، چه چیزهایی در استارفیلد دیدی که فهمیدی عمق نداره که منی که ۲۵ سال گذشته زندگیم رو با rpg بزرگ شدم متوجه نشدم، لطفا پاسخ بدین مرسی
اخه مرد حسابی کدوم ار پی جی بتسدا عمیق بود دقیقا؟؟! سبک ار پی جی های بتسدا عمیق نیست یه نوع خاص خودشه که نمیشه مقایسش کرد با ار پی جی های دیگه
با اینکه همیشه لایکت میکردم ولی واقعا با این همه تعصبت نسبت به استارفیل شگفت زده شدم… داداش تنها مشکلی که میتونی از استارفیلد بگیری؟؟؟؟؟؟استارفیلد پر از مشکله و اصلا قابل مقایسه نیست با بالدرزگیت. کسی که بین این دو بخواد انتخاب کنه از نظر من هر چی سن سالش کمتر باشه استارفیلد را انتخاب میکنه و بالعکس.نمیگم استارفیلد بازیه بدیه ولی اصلا در حد بالدرزگیت نیست.
پلیرا های پیسی و xbox که به راحتی میتونن هر دوتا عنوان رو تجربه کنن اگر بین یکی گیر کردن
به هرحال یکیش نیازی به خریداری جداگانه نداره به لطف گیمپس…
خودم با اینکه مبارزه نوبتی زیاد علاقه ای ندارم ولی جهان D&D رو خیلی دوست دارم
اگه DnD دوس دارین که واجبه بالدرز گیت رو بازی کردن، ولی اگه دوس ندارین و تا حالا بازی نکردین، پیشنهاد میکنم در کنار استارفیلد بازم بالدز گیت رو پلی بدین، قطعا خوشتون میاد. بقیه نسخه های بالدز گیت هم بازی کنین،مخصوصا نسخه دومش.در کل این سری شاهکاره و بنظرم فقط بخاطر سبکش خودتونو از تجربه این سری محروم نکنید. ار پی جی نوبتی ها از دور که نگاه میکنی بهش جذاب نیست، ولی وقتی بازیش میکنید بشخصه، عاشقش میشید.
من که حقیقتا هیچکدوم رو تا الان بازی نکردم ولی استارفیلد به خودم بیشتر میخوره تا بالدار گیت. مخصوصا علمی تخیلی بودنش ، ولی خب مطمئنا دو تاشون شاهکارن و همین بالدار گیت هم طرفدار های خاص خودش رو داره
شاهکار؟ 😂😂 اگه استارفیلد شاهکاره پس اسکایریم چیه؟
نمیدونم والا بازی نکردم اسکایریم رو 😎
کاملا مشخصه هیچی از بازی های rpg بخصوص بتثدا و ابسدین نمیدونی، استارفیلد قطعا از اسکایریم بالاتره از همه لحاظ، تنها بازی های بتثدا که میشه همرده با استارفیلد گذاشتتشون ابلیویونه و فالوت سه و تمام
ببین بیا یبارم که شده منطقی صحبت کنیم ، اسکایریم زمان خودش شاهکار بود و الان هم هست ، من بخاطر این بهش میگم شاهکار چون کلی چیز جدید به ویدیو گیم اضافه کرد ، یه انقلابی بود واقعا ، اما استارفیلد نه تنها چیزی اضافه نکرده بلکه نسبت به ویژگی های اسکایریم پسرفت هم کرده ، درسته از نظر گرافیکی بهتر از اسکایریم هستش اما نتونست اون طور که باید و شاید تحولی در صنعت گیم ایجاد کنه ، قرار بود این بازی به یک شاهکار بی مانند تبدیل بشه اما الان با فالوت ۴ مقایسش میکنن
بعدشم خب مگه اصل یه بازی نقش آفرینی به چیه؟ به اینه که با انتخاب دیالوگ توی روند داستان تغییر ایجاد کنی که استارفیلد اصلا نتونست این کارو انجام بده ، گرافیکش هم قبول کن که نسل نهمی نیست
یعنی خداوکیلی یه طوری گفتی ته ریش یه لحظه قبل از دیدنش سرجام خشکم زد 😐 آقا یک کلام بگو چون انحصاری ایکس باکسه بدم ازش میاد چرا اینطوری بهونه میتراشی ؟!
یه ابرشاهکار بی مانندی مثل استارفیلد رو با هیچ بازی مقایسه نکنید که در تاریخ چیزی مثلش نداریم
بستگی داره که چقدر وقت و حوصله دارین، چقدر میخواین رو بازی سرمایه گذاری کنین، کلا استارفیلد تو تجربهاش تاکید به راحتی و مجازات نکردن بازیکن داره، در حالی که بالدورز گیت برعکس تاکید بر اهمیت تصمیمات شما در ساخت شخصیت داره و برای یه تجربه تقریبا کامل از بازی باید بارها شخصیت جدیدی بسازین و بازی رو ابتدا شروع کنین
بالدرز گیت توی سبک خودش شاهکاره فقط کافیه از سبکش خوشت بیاد اگه این سبک رو دوست داشته باشی ، بالدرز گیت نا امیدت نمیکنه ، فکر کنم یه جا نوشته بود ۱۷ تا پایان داره اگه اشتباه نکنم
بنظر من تمام ایراد استارفیلد سنت گرایی بتسداست که از بعضی چیزا نمیکشه بیرون باید بالاخره با بازی های روز بیان جلو
یکی میگه استارفیلد ، یکی میگه بالدرز
من به عنوان خوره RPG میخوام بگم جفتشون بازی خواهم کرد
استارفیلد هنوز ک هنوزه دارم بازی میکنم و برنامه ریختم واسه صدرصد کردنش
بالدرز هم ک هنوز نیومده . بااینکه اولین بازی crpg ک بازی کردم برمیگرده به سه چهار سال پیش ک نمیدونم کدوم نسخه از فاینال بود ک بعد از دو ساعت نتونستم دوام بیارم و از بازی زدم بیرون ولی میدونم خیلی قدیمی بود
ولی میخوام دوباره یه شانس دیگ به این ژانر و این سبک بدم
پ ن : الآنم زبانم یه سرگردن از اون موقع بهتر شده . مطمعنم مشکلی از این بابت نخواهم داشت
واسه کژوال گیمر اصلا این سوال مطرح نیست چون اساسا دنبال این چیزا نیست که چی بازی کنه. اگه کسی دنبال اینه چی بازی کنه باید بهش اطلاعات درست بدی. استارفیلد برای لذت بردن ازش باید تلاش کنی تا از مکانیسم های چرت و پرت زیادی که داره زده نشی.
لود اسکرین های متعدد
طراحی های هنری افتضاح (شهر آتلانتیس نمونه بارزش)
طراحی های لباس مزخرف
محدودیت اینونتوری
دیالوگ های خسته کننده و بی معنی
کلیشه های چرت و پرت که جایگاهی در یک بازی فضایی ندارن
باگ های اذیت کننده
درخت مهارت محدود کننده و بالانس نشده
در مقابل baldurs gate یک تجربه ناب و خالصه. با یک دنیای جذاب از بازی های تاریخی آشنا میشی اگه نبودی و اگه بودی هم انگار بازی رویاییت رو داری بازی میکنی. البته این که بالدرز گیت یه چیز انقلابی باشه مخالفم گرچه هنوز اولشم ولی به نظرم divinity original sin 2 که از همین استودیو هست برای تازه واردا جذاب تره چون از سبک و سیاق سفت و سخت و محدود کننده DnD پیروی نمیکنه و به جز کاتسین ها و انیمیشن های چهره و صداگذاری فوق العاده بالدرز گیت اون بازی قبلیشون بالاتر نباشه پایین تر هم نیست
خب این الان چه مقایسه ایه
میخواید tloz:totk هم بیارید دیگه
این دو گیم هیچ ربطی به هم ندارن و مقایسشون اشتباه محضه
خب از تیتر هم معلومه. “گاد اف وار” 😊
هر دو بازی های عالی هستند منتهی در پاسخ به این مقاله گفت : BG 3 بعلت گنجاندن حجم بالا موضوع جنسی و تحریک آمیز در قیاس با استارفیلد عنوانی [ سیاستمدار و ریاکار ] در جذب مخاطبین میتوان لقب داد.
کدام گیمر است که تجربه دیدن این صحنه ها برایش جذاب نباشد .
درسته میگن استارفیلد ساده تر از بالدور ۳ هست ولی خود استارفیلد هم خیلی بازی پیچیده و سختیه و به درد مخاطب عام نمیخوره
برای خودم استارفیلد چون از نقش آفرینی نوبتی خوشم نمیاد البته که نظر بقیه محترم است
بدون شک بالدرز گیت ۳ !!!
هر چن دوس دارم گوتی رو بدن به Alan Wake 2
(میدونم ی چی غیرممکنه)
سلیقه من با crpg زیاد جور نیست و نمیتونم باهاش ارتباط بگیرم. با دوربین ایزومتریک هم کلا مشکل دارم. بالدورز گیت ۳ بازی عالی هستش ولی بازیش با سلیقه های خاص جوره
عمق ارپیچی بالدورز گیت چند برابر بیشتر از استارفیلده اصلا مقایسه این دوتا بازی بی احترامی به بالدورز گیته استارفیلد با اینکه کژوال پسند تره اما هرگز نتونست اندازه بالدورز گیت سر و صدا به پا کنه
به نظر من این مقاله چندان کمکی نمیکنه و همش به سلیقه بر میگرده
چه بسا هر دوتا هم دوس داشته باشید و به سلیقتون بخوره
یا از هر دو خوشتون نیاد
بازی مثل baldursgate 3برای همه ساخته نشده. این سبک رو فقط یه عده مثل من که از این سبک سر در میارن و عاشق بازی های نوبتی هستن میتونن باش ارتباط برقرار کنن. در صورتی که استارفیلد را به یه بچه هم بدی میتونه بازیش کنه. کلا قابل مقایسه نیستن این ۲…
هردوتا رو بازی کنید و حالشو ببرید
هردو فوقالعادن
اگ crpg دوست دارید ، بالدرزگیت یچیزی مثل جیتیای ویِ crpg هاست
مسلما بهترین نیست تو سبکش ولی پرزرق و برق ترینه و از بهتریناس
اگ crpg ام دوست ندارید ک هیچی ، بازی نکنید (مثلا اوپن ورد دوست نداشته باشید، بهتون میگم جی تی ای بازی نکنید)
استارفیلدو ولی همه بازی کنید😅
خودت متوجه شدی چی گفتی؟😶
برای همه رنجای سنی نگفتم
هردوتاشون خوب بنطر میرسن ولی مبارزه نوبتی بالدورز گیت جالب نیس
استارفیلد فقط برای کسایی که بتزی اولشونه توی این سبک
یا بتزی دیگه ندارن
چون کپی از بازی های قبلی خودشونه و مکانیسمهای جدید هم بعد مدتی تکراری میشه
بگذریم از مرده بودن بازی از npc ها گرفته تا همه جای دیگه بازی
مخصوصا نپاحی قابل کشف
اونایی که تجربه دارن میدونن که حتی اسکایریم هم کپی بدتر از oblivion بود
شخصا بالدر گیت
جناب محمدی عالی. یکی از دقیق ترین و بهترین مقالاتی درمورد استارفیلد خوندم.مطمعنا یکی دو سال دیگه بالدرزگیت ۳ رو تجربه میکنم
جفت بازیا خیلی خوبن و لازم نیست از کیفتشون صحبت کنیم ولی مطمئنا استارفیلد عامه پسندتره و نکات مقاله هم دقیقا به این موضوع اشاره میکنه. بالدورز گیت یه سری محدودیتا داره که باعث میشه بعضی پلیرا ازش بگذرن. مثلا تسلط به زبان انگلیسی خیلی مهمتره تو این بازی. گیمپلی نوبتی همه میدونن عامه پسند نیست. خودم به شخصه اگر میتونستم جفتشو بازی میکردم.
بازی Baldur’s Gate 3 برای یادگیری تایم زیادی رو بزاری و از بازی های دیگه محروم میشی من چند تا بازی های که نیاز به دانش داره مثل WOW NEW WORLD ALBION DOTA2 یاد گرفتم و میدونستم یادگیریش حداقل میتونی به یه منبع مالی برسی ولی بالدوز گیت همچین چیزی هستش خیر من که اصلا علاقه ای به این سبک ندارم همون میشیم WOW بازی میکنم
کاکا دوتاشون عالی بود ولی استارفیلد رو بیشتر دوست دارم
ترجیح میدم این دو شاهکارو با هم قیاس نکنم،با زیر نویس فارسی به سراغ هر دو میرم
به عنوان یه rpg فن هر دو . ولی فعلا استارفیلد چون به سبکم بیشتر میخوره . کلا عاشق علمی تخیلیم. بالدورز گیت هم اگه سیستم مبارزاتش نوبتی نبود رو هوا میزدمش
این حرفا مال خارجی هست که از دو تا یه چنتا بخوان یکی رو انتخاب کنن
ما همه رو بازی میکنیم میره 😂
بشخصه این دو بازی برام قابل مقایسه نیستن چون از نظر من شباهتی بهم ندارن ولی در کل هیچ کدوم را دوست ندارم.
بالدورز گیت را بخاطر اینکه سیستم مبارزات نوبتی داره و مناسب سلیقه من نیست دوست ندارم ولی دوست دارم تجربه ش کنم ببینم دلیل متای بالاش چیه.
استارفیلد هم اصلا خوشم نیومد. فقط فست تراول بین سیاره ها و پیدا کردن آرتیفکت ها و لودینگ و مشکلات فریم ریت. حتی اگه بازی با آپدیت هم مشکلات تکنیکیش حل بشه بازم در حد و اندازه های ساخته قبلی بتسدا برام نیست. روی سیستمم نصبه نه میلم میکشه بازیش کنم نه دلم میاد پاکش کنم.
قطعاً استارفیلد چون من بازی های جهان باز رو بیشتر دوست دارم. بازی هایی که آزادی عمل و محتوای گوناگون زیادی برای ارائه دارند و این لذتش بیشتره.
قطعا بالدورز گیت بازی اولا به شدت بهینه شده با این آپدیت های پی در پی که سازنده بیرون داده و اینکه بازی واقعا به معنای واقعی کلمه نقش آفرینیه و آزادی عمل کامل داری برعکس بعضی از بازی ها که فقط اسم نقش آفرینی رو به دوش میکشن. استارفیلد بیشتر یه بازی تجاری موفقه تا الان هم نون فروش خوبش رو میخوره و اینکه عامه پسند تره.
اگه واسه بالدرز زیرنویس فارسی بیاد بدم نمیاد امتحانش کنم با اینکه تا حالا این سبکی بازی نکردم.زبانم خوبه طوری که میتونم بالای ۸۰ درصد یه فیلم زبان اصلی و بفهمم(البته اگه پر از اصطلاحات تخصصی و سنگین نباشه) ولی فک میکنم همچین بازی پیچیده و عمیقی نیاز به لول بالاتری از دستور زبان داشته باشه
قطع به یقین بالدر۳
دوربینش بده لعنتی