عصبانیت بازیسازان از توسعهدهندگان موتور Unity
طرح قیمتگذاری جدید Unity سبب آشفگی بسیاری از استودیوهای بازیسازی شده است؛ به طوری که تعداد زیادی از آنها دیگر نمیخواهند با این موتور بازیسازی کار کنند.
چندی پیش، شرکت سازنده موتور بازی Unity تغییراتی را در طرح قیمتگذاری خود اعلام کرد که بر اساس آن، توسعهدهندگان پس از رسیدن به آستانههای خاصی از نظر درآمد و نصب، برای هر بار نصب بازی خود هزینهای پرداخت خواهند کرد. Unity از سال ۲۰۰۵ وجود داشته و یکی از محبوبترین پلتفرمها برای ساخت بازی است که برای بازیهای بزرگی مانند Genshin Impact و همچنین عناوینی مانند Vampire Survivors، Pokémon Go، Cuphead، Among Us، Subnautica، RimWorld، BattleTech (2018) و Hollow Knight استفاده میشود.
واکنش به این تغییر که قرار است در اول ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی شود، واقعا قابل توجه بود. خشم و ناراحتی به حدی رسیده است که توسعهدهندگان فردی و استودیوهای مستقل با اندازههای مختلف، همگی با اتحاد و همبستگی بیسابقهای که معمولا فقط در رویدادهای ورزشی بینالمللی دیده میشود، علیه این تصمیم متحد شدهاند. برخی از توسعه دهندگان پیشبینی کردهاند که Unity به سرعت طرح قیمتگذاری جدید را کنار خواهد گذاشت (تاکنون این اتفاق نیفتاده است)، برخی دیگر پیشنهاد کردهاند که بخش هایی از این طرح، به ویژه تغییرات قراردادهای قبلی، ممکن است حتی قانونی نباشد، و بسیاری دیگر قسم خوردهاند که به طور کامل از موتور Unity دست بکشند.
چرا سازندگان تا این حد عصبانی هستند؟
دلیل اصلی خشم و ناامیدی توسعه دهندگان، دو عامل است: اول اینکه Unity به بازی هایی که از موتور آن استفاده میکنند، هزینه نصب ثابت اضافه میکند، و دوم اینکه Unity بدون دلیل منطقی قراردادهای موجود را لغو، و تغییرات را به همه قراردادهای جدید اعمال میکند.
بر اساس سیاست اعلام شده، به بازی هایی که از آستانههای خاصی از نظر نصب و درآمد عبور کنند، هزینه اجرا تعلق میگیرد. برای Unity Personal، موتور رایگانی که بسیاری از توسعه دهندگان مستقل تازهکار و کوچک از آن استفاده میکنند، این آستانهها، درآمد ۲۰۰,۰۰۰ دلاری در ۱۲ ماه گذشته و ۲۰۰,۰۰۰ نصب است. پس از رسیدن به این حد، از توسعهدهندگان برای هر بار نصب بازی، ۲۰ سنت هزینه دریافت می شود.
این پول بسیار زیادی به نظر میرسد، اما همانطور که دیروز اشاره کردیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که میتوانند بر این موضوع تأثیر بگذارند و برای توسعهدهندگان دردسر ایجاد کنند. بمباران نصب، که در آن کاربران عصبانی نصبهای متعددی را برای افزایش هزینههای توسعهدهنده هدف انجام میدهند، خطری است که این طرح بهوجود میآورد. این سیاست همچنین این سوال را ایجاد میکند که استودیوهای مستقل چگونه میخواهند با چیزهایی مانند Game Pass که میتوانند بازیهای آنها را بدون درآمد همراه به مخاطبان بسیار گستردهای ببرند، برخورد کنند.
یکی دیگر از مسائل بزرگ این است که Unity این تغییر را به صورت گذشتهنگر اعمال کرده است. این تغییر هرگونه توافقنامه موجود بین توسعه دهندگان و Unity را لغو میکند و برای بازیهایی که حتی قبل از اعلام این تغییر منتشر شدهاند نیز اعمال میشود. آستانه درآمد بر اساس فروش پس از اول ژانویه ۲۰۲۴، زمانی که سیستم قیمتگذاری جدید به اجرا در میآید، محاسبه میشود، اما فروشهایی که قبل از آن تاریخ رخ دادهاند نیز در آستانه نصب محاسبه میشوند. آرون سن فیلیپو (Aaron San Filipo)، توسعه دهنده Whisker Squadron، گفت که تمایل Unity به لغو توافق نامههای موجود برای کسب درآمد بیشتر، به وضوح نشان میدهد که کار با این موتور ایمن نیست.
چرا Unity این کار را انجام میدهد؟
Unity به احتمال زیاد می دانست که مردم این تغییر را دوست نخواهند داشت، پس چرا این کار را کرد؟
برخی میگویند که مدیر عامل جان ریکتیلو (John Riccitiello)، یک فرد پولپرست است، او کسی بود که گفت توسعهدهندگانی که بازیهای خود را پولی نمیکنند احمقهای لعنتی هستند.
سایمون کارلس (Simon Carless)، کارشناس صنعت بازی، معتقد است که این یک تصمیم تجاری ساده است: Unity می خواهد راهی حدودا قابل ردیابی برای کسب درآمد موثرتر از بزرگترین مشتریان خود، که اکثر آنها بازیهای موبایل هستند، پیدا و مایل است بخش نسبتاً کوچکی از کسب و کار خود را قربانی کند. کسب درآمد از موتور بازی به طور کلی فقط حدود ۲۳٪ از درآمد کل Unity را تشکیل میدهد و PC و کنسول، فقط بخش کوچکی از آن است.
در حال حاضر، Unity زیر پای هزاران توسعه دهندهای که از موتور بازیسازی آن استفاده میکنند را خالی کرده و سازندگان به دنبال راهی برای خروج هستند. ممکن است این شرکت عقبنشینی کند، اما هر چه این موضوع طولانیتر شود، احتمال آن کمتر میشود.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- شرکت Sweet Baby نقشی در پروسه ساخت Dragon Age: The Veilguard نداشته است
نظرات
بندازید بیرون این جان ریسیتیئلو ابله رو فقط گند زده به Unity
یونیتی: خودم کردم که لعنت بر خودم باد
یونیتی دیگه خودشو خیلی دست بالا گرفته موتور انچنان خوبی هم نیست اینطوری پول پرستی بکنه با کله میخوره زمین الان انریل انجین حرف اول رو میزنه
با عقل انریل آنقدر سخت و قویه که بدرد سازنده های موبایلی ایندی نمیخوره واقعا
پرفسور انریل انجین برای بازی های موبایل هم استفاده میشه فورتنایت با انریل انجین ۵ ساخته شده و خیلی از بازیای دیگه یکم قبل از نظر گذاشتن بی مورد تحقیق کن
یعنی چی یونیتی خوب نیست ؟ کسی که چند سال با چیزی کار کنه میگه خوبه یا بد . تو که گرافیک و رنر و تون مپینگ و … مگه خوندی .از یونیتی توی شیر شاه ۲۰۱۹ استفاده کردند بازی . تو خیلی از بازی ها معروف هم استفاده کردن همه بازیساز ها و شرکت ها نمیگن که از چی استفاده کردیم . . خیلی از شبیه سازی ها . از جی تی ای گرفته تا لست و گاد و … منظورم این نیست که این بازی ها رو کامل با یونتی درست کردن منظورم اینه که تو بعضی جاها مثلا برای شبیه سازی ماهیچه کاراکتر ها و موجود ها . اسپید تری برای درست کردن درخت و گیاه که یکی شون توی لست اف اس دو استفاده کردن که مال یونیتی هست . بعد میان ویژگی های .. روی موتور اختصاصی خودشون میزارن و توسعه میدن.
موتور انحصاری ناتی داگ ده سال از اینا جلوتره داش ناتی داگ تو گرافیک همیشه انقلاب میکنه و پرچمدار هر نسل سونی هستش
حرفت تا حدی درسته ولی آخه این حرفت چه ربطی به کامنتم داشت ؟. قصد دعوا ندارم اما می خوام بفهمونم به شما .اصلا مگه تو استودیو کار کردی ؟ به قول آقای کریمی شما برای وصف لذتی که از بازی مورد علاقتون بردید می گید انقلابه نمی دونم شاهکاره خودشم تو هرچیزی می گید از داستان گرفته تا گرافیک .
بری پشت صحنه ساخت رو ببینی از چندین نرم افزار مختلف استفاده کردن بعد میان خروجی رو توی یک موتور در میارن چون خودم کارم گرافیک و نرم افزاره می دونم از چیا استفاده می کنند.
عزیز تکنولوژی اونها خیلی پیشرفته س فقط موتور انجین نیست .ناتی داگ یه تکنولوژی های خاصی داره که بقیه استدیوها ندارن بخاطر همین هر نسل از بقیه چندسال جلوتر هستن اینو خودتم میدونی
درسته دوست عزیز. از موشن کپچر تا طراحی چهره ها . رقیبی نداره اصلا ناتی داگ تو این بحث ها . یکیم خیلی به تکنولوژی مربوط نیست اینه که طرف چقدر کارشو بلده چقدر از نرم افزار استفاده می کنه. هممون هم می دونیم خیلی از فیلم ها جلوه هاشون تقریبا از نرم افزار های یکسانی استفاده می کنند اما مال همه یکسان نیست چرا چون طرف بلد نیست از حداکثر نرم افزار ها استفاده بکنه و این قضیه رو تو گیم ها هم دیدیم و تنها به نرم افزار نیست به تجربه هم بستگی داره.
موافقم ولی یه بحثی هم جود داره اینکه که نود درصد استدیو ها بلدن ولی کم کاری میکنن یا سر سری میخوان به چیزی طراحی کنن به اون طراحی که میسازن ارزش قائل نمیشن ولی ناتی داگ انقدر رو این موضوع ها حساسه و وسواس به خرج میده که تو هیچ استدیوی دیگه ای همچین چیزی نمیبینیم ناتی داگ واقعا از اینده س
خیلی از استدیو ها دل به کار نمیدن وگرنه با اون بودجه و کارمند میتونن چیز خوبی بسازن ولی میخوان فقط بازی هرچه زودتر عرضه بشه به پولشون برسن همینم ضربه بزرگی میزنه و باعث میشه اون اثر موندگار و خاطره انگیز نباشه
خب بازی های ایندی با بودجه کمی ساخته میشن سر همین گرافیک ندارن و پول این چیزا رو ندارن بدن
نود درصد خواسته هاشونو پس گرفتن 😂😂
اتحادشون تاثیر گذار بود از همین پشت گوشی حال کردم
اتحاد کلا زیباست، چیزی که ما ایرانیا نداریمش
اگه اون جمعیتیکه رفت رونالدو رو ببینن بیست و پنجم میومدن کار تموم بود😔
Simon Carless سایمن بی ماشین!
پ.ن. ویدئوی upper echelon در مورد جزییات دلایل این کار ببینین. ربطی به گیم نداره ولی از بعد تجاری مساله جالب و دارکیه.
شرایط پلاس و گیم پس سخت می شه. مگر اینکه سونی و مایکروسافت شرایط قراردادشون با استوذیوهای مستقل رو ببرن به همان مسیری که الان نویسنده ها و بازیگر های هالیوود می خواهن برن و معترضش هستن. پرداخت هزینه از هر نصب توی سرویس. می شه منتظر حرکت مشابه از اپیک هم بود.
یک جوری شده که گیمر بودن سخت شده.
این جور مسائل احتمالا روی قیمت بازی ها تاثیر مستقیم داره
سلام و درود
البته اگه اشتباه نکنم، خبر جدیدترش اینه که یونیتی بابت این کارش عذرخواهی کرده. گمونم میخواست توی این کارش تجدید نظری چیزی انجام بده.
چون حتی تهدید مرگ هم دریافت کرده بودن! گویا طبق گفتههای مدیر یونیتی به حدی این تهدیدات باور پذیر (Credible) بودن که بخشهایی رو اون موقع تعطیل کرد.
🤷♂️ عجب!
داداش یک لحظه فشاری که میخوری رو فکر کن دو سال چهار سال داری بازی تو میسازی چقدر هزینه میکنی و اکثرا کسایی که با یونیتی کار میکنن بازی های ایندی هستن یعنی پولی که ندارن رو میزارن با خوشحالی فراوان نزدیک به تموم کردن بازی هستن این اتفاق میفته الان میخوای چیکار کنی باید یک موتور بازی سازی جدید پیدا کنی باید کار باهاش رو یاد بگیری بعد بازی تو از اول بسازی فقط فشاری که وارد میکنه رو فکر کن
من با unity کار نکردم (C# کار نیستم بیشتر با java سر و کار دارم ) ولی با Unreal Engine کار کردم و خیلی هم خوبه (البته اسکریپ نویسیش با c یکم سخته خصوصا مدیریت حافظش ) . برای شبیه سازی و vulkan که عالیه
یارو مثل اینکه داره تحدید به مرگ میشه
بندگان خدا حق دارن
ادم نیازش به همچین کسایی نیفته