مقایسه Baldur’s Gate 3 روی PS5 و PC؛ کدام پلتفرم بهتر است؟
اثر نقشآفرینی تحسین شدهی استودیوی لاریان (Larian Studio)، یعنی عنوان Baldur’s Gate 3 هماکنون روی PS5 در دسترس است و در این مطلب قصد داریم به مقایسهی این نسخه با نسخهی PC بپردازیم.
بازی Baldur’s Gate 3 روی پلی استیشن ۵ دو حالت گرافیکی Quality و Performance را ارائه میدهد. از نظر تنظیمات، هر دو حالت تجربه مشابهی را ارائه میدهند و تفاوت تا حد زیادی به کیفیت و عملکرد تصویر بازمیگردد. در همین حال، در نسخهی PC، امکان اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی بالاتر و تجربه بصری بهتر نسبت به نسخه PS5 وجود دارد.
در بخش رزولوشن، نسخهی پلی استیشن ۵ بازی Baldur’s Gate 3 با رزولوشن 1440p Native در حالت Quality اجرا میشود که سپس به 4K ارتقا مییابد. در حالت Performance، به نظر میرسد که این بازی با وضوح پایینتر و احتمالاً در رزولوشن 1080p روی کنسول اجرا میشود. از سوی دیگر، نسخه PC میتواند کیفیت تصویر بسیار عالی را در 4K Native در یک سیستم قدرتمند ارائه دهد.
نسخه PS5 بازی Baldur’s Gate 3 نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را در حالت Quality هدف قرار داده است و در حالت های عملکرد، نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه را هدف قرار میدهد. با این حال، هیچ یک از حالتها تجربهی پایداری را ارائه نمیدهند. در حالت Quality، فریم بازی میتواند به زیر ۳۰ کاهش یابد و مشکلات مربوط به سرعت فریم را نشان میدهد. در حالت Performance، نرخ فریم بسیار ناپایدار است و حتی گاهی اوقات میتواند به زیر ۳۰ فریم در ثانیه کاهش یابد. با درگیر کردن VRR در تلویزیونهای پشتیبانی شده میتواند لرزش قابل مشاهده را تا حدی کاهش دهد، اگرچه افت نرخ فریم به زیر ۴۸ فریم در ثانیه همچنان مشاهده میشود.
زمان بارگذاری در اکثر موارد در هر دو نسخه PS5 و PC قابل مقایسه است، اگرچه تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد. زمان بارگذاری از منوی اصلی در هر دو نسخه حدود ۴۰ ثانیه طول می کشد. جایی که همه چیز متفاوت به نظر میسد، در مدت زمان بارگذاری از یک منطقه به منطقه دیگر است. در نسخهی PS5، این قسمت حدود ۴۰ ثانیه طول میکشد، در حالی که در PC حدود ۱۰ ثانیه به طول میانجامد که نسبت به PS5 بسیار سریعتر است. با این حال، سفر سریع (Fast Travel) بین ایستگاههای بین راهی در یک منطقه، در هر دو نسخه به صورت فوری و آنی انجام میشود.
در مجموع اگر سیستم مناسبی برای اجرای Baldur’s Gate 3 دارید، نسخهی PC در مجموع تجربهی بهتری را برای شما ارائه میدهد و در وضعیت فعلی نمیتوان تجربهی نسخهی PS5 را توصیه کرد.
منبع: Twistedvoxel
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
عه چیشد پس اس اس دی فوق بشری و بهترین فناوری ۳۰ ثانیه از پی سی دیرتر اجرا میکنه که واقعا ناامید شدم 😟😟😟
حالا خیلی بهینه سازی خوبی داره که بخواد از ssd هم استفاده کنه😂
رو پیسی که خوب بهینه است حداقل ۹۷۰ انویدیا یا ۴۸۰ ای ام دی پردازنده هم همونقدر قدیمی
پیشنهادی هم که ۲۰۶۰ سوپر یا 5700XT عه
که از نظر پردازنده پیشنهادی برا پیسی که RYZEN 5 3600 عه مال پی اس فایو کلاک پایین تری داره به نظرم که خوبه وضعیت بازی یکم بهینه تر میتونه بشه ولی بد نیست وضعیتش
رو کنسول رو میگم
همین کنسول رو میگم بد نیست وضعیتش ولی قطعا میتونه با ثبات تر باشه
با پیشنهادی و حداقل پیسی مقایسه بکنی ps5 گرافیک بهتری از پیشنهادی داره ولی سی پی یو PS5 از سی پی یو پیشنهادی ضعیف تره
احتمالش زیاده سر سی پی یو باشه یا مشکل از خود بهینه سازی لاریان باشه
عزیز فریم از ۶۰ بیاد زیر ۳۰فاجعه اس اصلا هیچ بازی با اینهمه افت فریم تا حالا نیومده همون الدن رینگ بدبخت یک سری جاها که خیلی کم پیش میومد نهایت تا۴۵ میومد پایین تازه مجبور بود برای نسل قبل هم پورت بکنه.
Ssd فوق سریع زمانی به درد میخوره که بهینه سازی هم خوب باشه لودینگ تو گوست اونم رو ps4 عملا صفر بود و یا لست ۲ با اون گرافیک رو سخت افزار ۱۰ سال پیش که نه ssd داشت یا چیز دیگه ای.
از نسخه ایکس باکس بالدورز گیت ۳ چخبر جعبه فن؟
من فقط پی سی دارم
فعلا مشغول شاهکارفیلد هستیم انشالله ماه بعد سرمون خلوت شد پلی میدیمش. البته اگه سرمون خلوت شد وگرنه بعدش هل بلید که یه شاهکار دیگه اس بیاد که بالدور گیت رو مجبوریم بندزازیم عقب😉 البته اگه بعدش باز ماسکروسافت یه شاهکار دیگه نده میتونیم بالدور رو هم بازی کنیم وگرنه باز اون شاهکاره تجربه ی بالدور گیت رو میندازه عقب😂 با توجه به عرضه هر سه ماه یک شاهکار فکر نکنم تا هفتاد هشتادسالگی بتونیم بالدور بازی کنیم.
چطور جرات میکنی این حرفو بزنی؟تا آخر نسل با استارفیلد🤘اصلا تا نسل بعد هم با استارفیلد تا نسل بعدش هم با استارفیلد و بعدش…
حالا هر کی ندونه فکر میکنه پی سی گرافیک ۴۰۹۰ داری با ۳۲ گیگ رم و … 😄 برو عمو دنبال بازیت بدووووو
ryzen 5 3600 32gb ram ddr4 3200 rx 6700xt
این بازی رو انگار فقط برای pc درست بهینه کردن
دوستان یه سوال داشتم این بازی دوربینش مثل دیابلو فقط از بالاست یه سوم شخص هم میشه ؟
انیگما جان فدای اون دارک هولات بشم تاحالا دیدی کسی ماشینای سایپا موتورز رو با ماشینای لامبورگینی مقایسه کنه؟ مقایسه کنسول با پیسی هم از اولشم اشتباست
اگر سیستم بسیار بالا و قابل توجهی داشته باشین ، میتونین از همه کنسول ها بهتر اجرا کنین ، ولی خوب اون سیستمش نیست 🖤💀
ای بابا یعنی مشکل فنی داره؟😑
در حالت Performance، نرخ فریم بسیار ناپایدار است و حتی گاهی اوقات میتواند به زیر ۳۰ فریم در ثانیه کاهش یابد.
دوباره شاهد افت فریم به زیر ۳۰ در حالت پرفورمنس هستیم! تا کی میخوان ۶۰فریم رو زور چپون کنن تو کنسول ها؟ بهتر نیست زمان و انرژی رو که صرف این بی ثباتی میکنن بزارن روی بهبود کلی بازی و قفل شدن فریم ؟ هنوز یه بازی تماما نسل نهی نیامده ما شاهد رزولوشن های احمقانه ای مثل ۴۸۹ و۷۲۰ هستیم!!. یه ۳۰ فریم قفل و روان صد برابر بهتر از ۶۰ فریم بی ثبات هست.
کاش از ۶۰ میرفت به ۳۰ نه زیر ۳۰ خیلی بد پورت کرده امیدوارم با آپدیت درست بشه
گذاشتن حالت پرفورمنس روی کنسولهای نسل نهم مهمه حتی اگر افت فریم ریت داشته باشه مخصوصا بازیهای لاریان که غنی و پر از حق انتخاب و آزادی عمله و بسیار بازی پیچیده ای هست و هر انتخاب متفاوت دنیای بازی رو به معنای واقعی زیر و رو میکنه ، و چیز عادی هست که در این حالت افت فریم پیدا کنه و از گذاشتن حالت پرفورمنس از لارین ممنونم،
ولی من واقعا انتظار داشتم که حداقل در حالت ۳۰ فریم قفل و ثابت شده اجرا باشه که متاسفانه بنظر میاد چنین چیزی نیست و به نظرم باید هدف اصلیشون ثابت نگه داشتن رو همین حالت ۳۰ فریم باشه مگرنه این مشکل قابل قبول نیست و باید هر چه زود تر تو آپدیت های آینده باید این مشکل رو حل کنن.
کامنتت سراسر اشاره به استارفیلد بود D:
بهترین کار ممکن رو کردن
هیچ کس از ۶۰ فریم بدش نمیاد اما واقعیت رو باید قبول کرد دیگه. ۶۰ میخوایم PC. مگر هدف ما از خرید کنسول فریم ریت بالا بوده؟ جدا از این اگرم میخوان بازی شون ۶۰ فریم باشه همین رو هدف قرار بدن و درست روش کار بکنن، نیاز نیست حتما دو حالت باشه. اینطوری هر استودیویی که نمیتونه بازی رو بهینه کنه مگر استودیو های فرست پارتی.
استارفیلد هم کار درستی کردن، و ۳۰ فریم بازی بسیار روان و عالی هست مثل گیرز ۴ انچارتد ۴ هستش.(مثال های آشنا)
تازه خوبه برای سری اس فعلا ندادن (=
تمام تمرکزشون روی ps5 شده بوده این چند وقت اخیر
دقیقا
راستش بایونتا سه روی سوییچ شصت فریمش کاملا ناپایداره و بین ۴۰ تا ۶۰ نوسان شدید داره، با اینکه روو سوییچ خبری هم از vrr نیست ولی من تجربه بدی نداشتم که اذیتم کنه، بنظرم باید روی سی فریم پایدار کار کنن و اما یه vrr mode که فریم آنلاک باشه هم بزارن، البته برای یسری بازی ها مود شصت فریم لازمه، مثلا مگه میشه id software بازی بسازه 60fps نداشته باشه؟ اما مثلا برای یه بازی مثل هلبلید اصلا مساله ایی نیست ۳۰ فریم،
(منو بگو که اول نسل دوییدم یه tv صدوبیست فریم گرفتم😂)
فکر کنم برای بایونتا ۳ داری اشتباه میکنی بایونتا ۳ اکثر اوقات که تو خود بازی هستی ۴۵ فریمه و بعضی وقتا مثل رفتن تو منو ۶۰ فریم میشه تو خود گیم پلی هم به ندرت افت فریم وجود داره فکر نکنم اسم این تغییر فریم رو ناپایداری بزارن
مشکل از ترد پارتیها بوده تا الان وگرنه فوربیدن وست با اون گرافیک ۹۰ فریم هم میده
گاد و گرن توریزمو هم با vrr صد و بیست فریم هم خروجی میدن.
حس میکنم این قدرت نسبتا بالای کنسول های نسل نهم باعث شده سازنده ها دیگه برای بهینه سازی وقت نذارن و تنبلی کنن چون کنسوله یجوری بازیو هندل میکنه نسل قبل خب خیلی قدرت کنسولا کم تر بود و مجبور بودن برای اجرای درست بازی وقت بذارن.الان ماشالا میبینن کنسول میتونه گیمو اجرا کنه و بازی رو باهاش پلی بدن میگن خوبه عرضه کنیم حالا مهم نیست ۴۸۰ یا فریم هی سکته میزنه.
مثل اینکه SSD فضایی PS5 فقط بدرد خودش می خوره:D
از استودیو ترد پارتی که بیشترین مشتری هاشون روی pc هستن انتظار بیشتری از سخت افزار داری؟
منظورم اینکه سرعت SSD PS5 فقط تو انحصاری ها بکار میاد تو مولتی پلتفرم هیچ فرقی با سری ایکس نداره.
خب؟این الان یعنی ssd سونی بده؟سونی مگه گفت قراره هر بازی که از اسمون میاد بهترین استفاده رو ببره؟اینکه بازی استاروارز با Xbox قرارداد داشت و از کراکن برای فشرده سازی استفاده نکرده مشکل از سونیه یا استودیو؟عزیز من چرا برای ترول مرزهای منطق رو جا به جا میکنی؟قدرت خام Xbox تا الان چه تأثیری داشته جز رو فرست پارتی های خودش؟ این یعنی Xbox مشکل داره؟.
SSD سونی فقط تو انحصاری ها کاربرد داره وگرنه تو مولتی پلتفرم ها فرق خاصی با سری ایکس نداره
Ssd پیسی که برای مقایسه استفاده کردن مدل چیه؟
خدا به داد سری اس برسه
انشالله خدا ب داد تو برسه و نسخه سری اس بد باشه
میترکی کار دستمون میدی 😂
سری اس ضعیف نیست منتهی بهینه سازیش زمان بره و میتونه به کاربرای سری اکس اسیببزنه
بحث من ضعفش نیست
از دید من ک ضعیفه ، ک البته به کاربرای اکس اسیب خاصی نمیزنه ، بهینه سازیشم بعله مشکلتره ، بحث من اینا نبود
بیشتر اینکه تو این پستم سعی کرد از سری اس حرف بزنه (بکوبش) توجهمو جلب کرد
ولی از یه لحاظ بنفه سری اکسه که اول نسل هم بهش اشاره شد، وقتی بازی روی بهینه سازیش کار میشه که روی سری اس قابل قبول اجرا بشه این بهینه سازیه بیشتر، باعث عملکرد خیلی بهتر بازی روی سری اکس میشه
باید منتظر موند و دید، احتمالا روی سری اس فقط تمرکز کنن رو یک mode و شاید پایدارتر درش بیارن
تا اینجای کار فقط از بازیهای خود فرست پارتی سونی ۶۰ فریم ثابت گرفتیم لودینگ طولانی تر از pc و تو حالت پرفورمنس زیر ۳۰ اومدن خودش فاجعه اس.
ولی بازم ۶۰ فریم رو انتخاب میکنم اگه خیلی زیاد این اتفاق نیوفته دیگه اومدن به ۳۰ فریم خیلی سخته چشمهامون به ۶۰ عادت کرده.
پس مشخص شد که بهینه سازی بد فقط مختص پیسی نیست و کار به کنسول هم کشیده شده
واقعا مسخرس
فکر کن یه سخت افزاره
دقیقا همونی که خونه همه هست تو استودیو تو هم هست
بعد اینجوری بهینه کنی🤦
دقیقن همینو میگم
من خودم هم قبول دارم که پیسی سخت افزارش خیلی متنوعه و سخته
ولی کنسول که یدونس مرد حسابی
قبلنا این ایرادات رو زیاد تو کنسول ها مشاهده نمیکردیم!!!
ولی الان بهینهسازی افتضاح هم نصیب کنسول ها شده ظاهرا
از سخت افزار قویشون سواستفاده میکنن و واسه بهینهسازی بازیشون تایم نمیزارن