انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا

انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی

محمد حسین کریمی
۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا

یکی از بحث‌های داغ صنعت گیمینگ در ایران، عدم پوشش اخبار حول محتویات تولید شده توسط شرکت‌های بازیسازی ایرانی توسط رسانه‌های گیمینگ است؛ اما دلیل این امر چیست؟ آیا صرفاً عدم وجود بازخورد کافی باعث شده تا رسانه‌ها از این محتویات چشم‌پوشی کنند؟

در دو سال گذشته، وبسایت گیمفا تعداد بسیار محدودی از بازی‌های ویدیویی ساخته شده توسط شرکت‌ها و تیم‌های ایرانی را پوشش داده و در زمینۀ نقد و بررسی نیز می‌توان گفت که هیچ تمرکزی روی این موضوع نداشته است. شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که دلیل این امر چیست؟ آیا مقصر گیمفا و رسانه‌های گیمینگ هستند؟

این حقیقت غیرقابل کتمان است که ما بر اساس خواسته‌ها و دغدغۀ مخاطبین خود محتوا تولید می‌کنیم و در نهایت به یک منفعت دو طرفه خواهیم رسید، اما سال‌ها می‌شود که به دنبال برقراری ارتباطی مناسب با ناشرهای مختلف مانند کپکام (Capcom)، اسکوئر انیکس (Square Enix)، یوبیسافت (Ubisoft)، بتسدا (Bethesda)، فوکس اینترتینمنت (Focus Entertainment) و غیره، توانسته‌ایم نظر آن‌ها را به خود جلب کرده و بازی‌های مختلف را زودتر از بازۀ انتشار یا در زمان انتشار دریافت کنیم. این در حالی است که تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده‌اند و در صورت عدم وجود این مانع بزرگ، حتی پوشش‌ها می‌توانست سریع‌تر باشد.

در جبهۀ داخلی اما، به نظر می‌رسد چیزی به نام «روابط عمومی» در شرکت‌ها و تیم‌های بازیسازی وجود ندارد. در طول این سال‌ها هیچگاه از تیم‌های کوچک تا بزرگ، کد بررسی بازی‌ها را دریافت نکرده‌ایم و اینطور به نظر می‌رسد که سازندگان داخلی علاقه‌ای به مطرح شدن ندارند و نمی‌خواهند که رسانه‌های ایران، عناوینشان را مورد بررسی قرار دهند. در حالی که ناشرهای خارجی روی کنفرانس‌های مطبوعاتی پیش از عرضه و انتشار پیش‌نمایش‌ها حساسیت خاصی نشان می‌دهند و رسانه‌های ایرانی را در جریان آن نمی‌گذارند، اما در داخل کشور و حول محتویات خلق شده توسط تیم‌های داخلی، این اتفاق می‌تواند رخ دهد. از آنجایی که بسیاری از مخاطبین با امور ارتباطات میان رسانه و ناشرهای گیمینگ آشنا نیستند، باید بگویم که این اتفاق در قالب «پرس کیت» (Press Kit) رخ می‌دهد. سازندگان برای بررسی یا پیش‌نمایش بازی خود یک پرس کیت، که در زمان عرضه و با هدف بررسی شامل کد بازی می‌شود، را در اختیار رسانه قرار داده و تمام توضیحات از جمله «زمان انتشار بررسی» و جزئیات دیگر مانند آن که تا چه میزان می‌توان از داستان صحبت کرد، را به اطلاع رسانه می‌رسانند. رسانه‌ها احتیاج به دسترسی زودهنگام دارند تا بتوانند محتوای لازم را آماده کنند. متاسفانه، در ایران چنین ارتباط دوطرفه‌ای میان رسانه و استودیوی بازیسازی وجود ندارد.

از سوی دیگر، در حالی که شرکت‌های بزرگ کاملاً نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند، در سمت دیگر سازندگان مستقل داخلی گاهی اوقات انتظارات بالایی از رسانه دارند. در حالی که نه کد بررسی را در اختیار ما قرار می‌دهند و نه امتیاز دسترسی یا پوشش زودهنگام، انتظار دارند که خودمان به طور خودکار از کانال‌ها، محتویاتشان را پوشش دهیم. حتی این زحمت را به خود نمی‌دهند که در یک ایمیل شکیل و محترمانه، تریلر از پیش منتشر شده را برای ما ارسال و درخواست پوشش کنند.

تیم ما در گیمفا امیدوار است که در آینده ارتباط مستحکم‌تری میان استودیوهای بازیسازی داخلی و رسانه‌ها شکل بگیرد تا استودیوها و بازی‌هایشان مطرح شوند.

SepehrkanameSAMIAPEXYusef1367zaman80Doesn't Matterعمو سیبیلوMehdi10FStalkerdbanished04معلم گیمفا(باکتری شناسی )lul-book❤GOD OF WAR❤Star LordDota2Love GameNemesisساقی بهشتOromasdes.more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا
انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ترو خدا این سم ها رو حمایت نکنید اینها حمایت ریالی رو از جای دیگه به اندازه کافی میگیرند دنبال اینن که براشون تبلیغات مفت و کذب هم بشه تا اسکرین بگیریند همونو فاکتور بزنند بفرستند برای بچه های بالا!

    Sepehr(the BOY)LM-bingoZeUbermenschDoesn't MatterMalenia Blade of Miquellanobodylul-bookمعلم گیمفا(باکتری شناسی )MMDShahab×45more
    • ........ گفت:

      من بیشتر به این فکر می‌کنم اگر یک سازنده‌ای وصل باشه، بعد به گیمفا بدن که نقد کنه، فشار وجود داشته باشه که آقا یا خانوم به ما نمره زیاد بده که بازیمون مطرح‌تر بشه. یا از اون بدتر؛ اگر بررسی شد و گیمفا نمره خوبی بهش نداد ممکنه کینه شکل بگیره و اونها که به اهرم‌های بالاتری وصل هستند برای گیمفا مشکلاتی بوجود بیارند.

      SepehrDoesn't Matterlul-bookمعلم گیمفا(باکتری شناسی )MMD❤GOD OF WAR❤Dota2A0seyed0Asky reaperLightningmore
      • دقیقا همین اتفاق قبلاً هم افتاده. یه بازیساز ایرانی کد بازیشو در اختیار یه استریمر به اسم امید لنون میزاره ، نکته ی جالبش اینه که توی سازنده ها توی بازی خودشون عکس امید و چند تا فرد دیگه رو گذاشتن که البته بیشتر یه جور ادای احترام بوده، بعد که امید بازی رو توی استریم پلی میده میاد نظر خودشو صادقانه و محترمانه میگه و به بازی یه سری ایرادات میگیره ، تیم سازنده هم خوشش نمیاد میره عکسی که از امید لنون تو بازی بوده رو ادیت میکنه و با استفاده از کلی ایموجی «👍» روی عکسش یجورایی بهش فحش میده تازه بالای عکسشم فینگلیش مینویسه : بی لیاقت. اخرشم غوغایی به پا میشه سر همین ناشر کلا با دولوپر قطع همکاری میکنه😂😂

        Sepehrv-alkalineDoesn't MatternobodyMMD❤GOD OF WAR❤A0seyed0AAlone In Darkness
    • آقای کریمی با نوشتن این مقاله تا یک هفته دیگه یا باید با سایت خداحافظی کنیم یا باید با فیلتر شکن بیایم :/

      SepehrDoesn't Matter
  • کاملا انتقاد بجایی کردید
    میگن چشمه باید خودش بجوشه
    درسته ایران اصلا زمینه خوبی واسه بازیسایی نداره ولی نباید همینو بهونه کنن

    SepehrDoesn't Matterlul-bookMMD❤GOD OF WAR❤A0seyed0ALove GameOromasdesPersian Kingعموی Jack Marstonmore
    • Haj_Hossein گفت:

      میتونن حداقل یچیزی در حد قصه بیستون بسازن.واقعا عالی بود.

      Doesn't Matterlul-book❤GOD OF WAR❤A0seyed0Aاردک تنهاAnnycactusOda nobunaga(در حال جمع آوری ارتش)Leon S. Kennedy77more
      • united گفت:

        همون هفت خان رستم خودمون خیلی خفن میشه

        Doesn't Matterمعلم گیمفا(باکتری شناسی )lul-book❤GOD OF WAR❤A0seyed0ANemesissamAnnyCharlie Chaplin77more
      • داش اینا که بخوان هم نمیتونن درست کنن
        بازی تو ایران حتما باید cیاc یا پ.ر.و.پ.ا.گ.ا.ن.د.ا باشه

        Doesn't MatternobodyMMDA0seyed0ANemesisاپوزوسیون گیمفاPersian Kingعموی Jack MarstonAnnyلئوناردو داوینچیmore
        • 13eauty گفت:

          عزیز دلیل اصلی اینکه سازنده ها میرن این سمت اینه که برای از پس هزینه ها بر اومدنه که اونم برای اینکه بودجه بگیرن میرن سمت کسایی که وقتی پول بخوان بدن شرطی میکنن قضیه رو سر همین طرف مجبور میشه ولی ولی ولی وقتی شما منابع مالی رو از شرکت خصوصی بتونی بگیری یا حتی خارج از کشور (که نگین نمیشه میشه یکم سخت تر هست ولی میشه) شما توی قرار داد اگه دستتون باز باشه میتونی هرچیزی دوست داری بسازی حتما نباید سمت این چیزایی شما میگی باشه.

          nobody
        • دقیقا شما بازی های ایندی ایران(children of morta)رو با بازی های بزرگ (همین ریونج)(که بخاطر تامین هزینه های بالا مجبورن بازی رو اونجور که بالایی ها میخوان بسازن)مقایسه کن.
          همین children of morta رو خودت ببین (رسانه های داخلی به کنار)کلی توسط رسانه های خارجی تحسین شده.
          اما به یه گیمر ایرانی که چندسال تجربه بازی کردن داره(به جز دوستان 🧃) بگو دوتا بازی ایرانی به جز سفیر عشق و مختار نام ببر(که اونا هم هیچ مالی نبودن)طرف کلا ارور میده.

          Doesn't MatterNemesis
  • aref44 گفت:

    تو برو محض نمونه از رئیس روساشون بپرس پرس کیت چیه، اگه تونست حتی این دو کلمه رو درست تلفظ کنه بیا بزن تو گوش من/

    SepehrDoesn't MatternobodyStalker❤GOD OF WAR❤Nemesisدکتر(ThomasAngelo(Born in vigiatoعموی Jack MarstonAnnymore
  • Yusef1367 گفت:

    کشور ما چی داره که بازیساز داشته باشه.وقتی پول بازی اورجینال سه میلیونه بقیش بماند …بازی سازی. پول میخواد…

    SepehrDoesn't MatternobodyStalker❤GOD OF WAR❤Nemesissky reaper(ThomasAngelo(Born in vigiatoBehzad zargaryAnnymore
    • تا زمانی که امثال شماها وجود دارید عمرا کشور پیشرفت کنه. امثال شماها همش میگید فلان جا ملخ خور بودند الان ببینید چی شدند. ولی زمانی که کشور خودت (منظور من از کشور خود مردمه نه …. ) میخواد یه هم چنین کاری کنه. همش بکوبید. خودتحقیری نکنید روزتون شب نمیشه.

      Master ChiefSepehrمعلم گیمفا(باکتری شناسی )Doesn't MatterMalenia Blade of MiquellanobodyStalkerSENPAILove GameNemesismore
      • گیم ها وقتی خیلی انتقادی هستند و بیشتر به طرف سلام فرمانده میرن معلومه جامعه گیمینگ و حتی جامعه خردسال یا نوجوان که بیشترین علاقه به گیم رو دارن مجذوب گیم های شرقی و غربی میشن.
        وقتی گیمی از تاریخ و ادبیاتمون نداریم و هرچی گیمه بر اساس دین و عقاید مذهبیمون هستش خوب معلومه که زمینه گیمینگ هم در کشور شکست می خوره.
        یک بازی وقتی ساخته میشه باید تمام اقشار جامعه رو در بر بگیره و با موضوعات سیاسی گره نخوره وگر نه در حاشیه و حفراتی که براش درست شده شکست سنگینی می خوره.
        حتی الانه بیشتر شرکت ها سعی در کپی کردن عناوین و سبک سازی هستند ولی کپی کردن عناوین و فقط اسم عوض کردن به یک بازی معنای خاصی نمیده و خیلی ها ازش بیشتر متنفر و انتقاد می کنن.
        الان یکی از گیم های داخلی سرعت در شهرHDهستش ولی به دلیل فیزیک سمی که داره و باگ های زیاد و گرافیک نچندان مناسب و عملا امکانات کم این بازی بجای اینکه سرگرم کننده باشه بیشتر رو مخ کسی که اینو تجربه می کنه هستش.
        یا گیم هایی که برای کنسول های از رده خارج شده ساخته میشه(Ps2,Ps1)نمی دونم اسم بازی هاشون چیه ولی زده بود که مثلا عناوین ایرانی که برای کنسول قابل دسترس هستند پشت یک کاور گیم وقتی خریده بودم برای پلی۲ دیدم.
        و تبلیغ درستی وجود نداره و عملا ریشه های این صنعت در کنار گیمینگ در کشور خرابه و روز به روز خراب تر میشه.
        شما فیلترینگ رو نگاه کن در کنارش سرعت نتی که ناپایدار هستش و بسته های گرونی که سرت رو کلاه میزاره مخابرات و به هوای سرعت۱۶مگ در ثانیه بهت همون بسته قبلی با حجم کمتر و قیمت بیشتر و سرعت۸مگ در ثانیه میده توقع زیادی از یک ملت داری.
        این ملت دوست دارن این کشور بهترین چیز هارو در آرزو هاشون داشته باشه ولی وقتی عملا مدیریت نادرسته چه برسه به قسمت های جزئی جامعه.

        SepehrDoesn't Matternobody❤GOD OF WAR❤SENPAINemesissky reaperarminsamPersian Kingmore
      • ما میگم فلانی ملخ خوره؟در مکتب ما توهین نیست اتفاقا بحث ما اینه که چرا ما به اونجا نرسیدیم همین ؟ نه دنبال این هستیم که با کشوری دشمنی کنیم(هیچ کشوری حتی اسرائیل و یا روسیه) نه دنبال کشور گشایی فقط یه چیز میخواییم اینکه پیشرفت کنیم همین پتانسیلشم داریم هم ثروتشو هم مخشو.و اینکه میایی همه چیو میندازی تقصر مردم خیلی عجیبه اره اقتصاد هم تقصیر مردمه پس شما چه کاره هستید؟

        Master ChiefSepehrمعلم گیمفا(باکتری شناسی )Doesn't Matternobodyarminاپوزوسیون گیمفاIliyaPersian KingBehzad zargarymore
        • من کجا گفتم تقصیر مردمه!!!!؟!؟!!؟!؟؟!!؟!؟!؟ من میگم همین مردم هم میخوان پیشرفت کنن و بازی بسازن برنامه بسازن فلان چیز رو بسازن درجا میاید میگید مگه ما بلدیم چیزی بسازیم مگه ما بلدیم فلان چیز رو بسازیم که بتونیم اینم بسازیم. زمانی که همش از نا امیدی و ناتوانی و … صحبت میکنید برای طرفی که با هزار امید و آرزو میخواسته کاری رو شروع کنه و شماها اراده اش رو خورد کردید چیزی نمیمونه که انجام بده.

          معلم گیمفا(باکتری شناسی )Doesn't MatterMalenia Blade of Miquellanobodyܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓarminاپوزوسیون گیمفاPersian KingAnnyCxerbiamore
          • MahyarMsm گفت:

            شایدم فعلا چیز زیادی از مثلا بااستعداد های کشورمون توی این صنعت ندیدیم که بخوایم چیزی بگیم. مثلا باید از بازی انتقام حمایت میکردیم؟
            امید مردم هم یه عده دیگه ازشون گرفتن همونایی که مردم رو توی این چهل سال اونقدر خوار و خفیف کردن اونقدر تحقیرشون کردن که باید به زندگیمون خندید فقط

            SepehrDoesn't Matternobody❤GOD OF WAR❤SENPAIarminܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓاپوزوسیون گیمفالئوناردو داوینچیبیگ اسموک
          • کسایی که استعداد بازی سازی ، برنامه نویسی و …. دارن ترجیح میدن برن برای کشور های دیگه کار کنن تا داخل کشور خودمون اونم با این وضعیت و قوانینش.

            Doesn't Matternobodyarminاپوزوسیون گیمفا
      • برعکس اگه امثال شما ها نبودید که ایران صد برابر بهتر از الان بود . اینقدر زودباور و ساده نباشید و گول نخورید

        Doesn't Matternobodyاپوزوسیون گیمفا
    • ILIYAGH گفت:

      بازی خوب ساخت آره و گرنه میتونن مث الان چنتا چرت و پرت بسازن بفرستن تو بازار

      Doesn't Matterلئوناردو داوینچیمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اپوزوسیون گیمفاRezaبیگ اسموک
  • پاتریک گفت:

    واقعا درسته
    ایران خودش نمی‌خواد که پیشرفت کنه وگرنه children of morta رو کی ساخت…
    ولی هنوزم نه_به_بازی_انتقام

    Doesn't MatternobodyStalkerLove Gamesky reaper(ThomasAngelo(Born in vigiatoAnnyلئوناردو داوینچیfbjgLeon S. Kennedymore
  • به شتر میگن چرا گردنت کجه؟ میگه کجام راسته .
    حالا قضیه این مملکته. چی توش درسته که این یکی درست باشه.

    هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)SepehrDoesn't MatternobodyStalkersky reaperarminPersian KingBehzad zargaryVaasmore
  • peen گفت:

    راحت میشه بهترین بازی ها را چه در سبک rpg یا هک اند اسلش از شاهنامه در اورد ولی متاسفانه نمی خوان

    Doesn't Matterdbanished04SENPAIPersian KingMaster bladeAMIR WAZOWSKIChris redfieldاپوزوسیون گیمفاهمسایه ( فن بوی = پنچری )کاکاسنگیmore
  • Lady Apran گفت:

    آخه بحث فقط نقد بازی به هنگام انتشار نیست. خبرای حین تولید رو هم منتشر نمیکنید. من مطمئن نیستم.. اینم همون دلیل رو داره؟

    Doesn't MatterStar LordPop_Star𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥AMIR WAZOWSKIهادی صفائیهمسایه ( فن بوی = پنچری )کاکاسنگیسبحان کورلئونهBrainiac( خداحافظ )more
    • ۱- فقط نقد نیست، ناشرین گاهی اوقات اخبار و پیش نمایش هم ارسال میکنن به ایمیل ما و درخواست پوشش دارن (اگرچه داخل متن هم متذکر شدم ناشرهای خارجی در زمینه پیش نمایش و اخبار قبل از رسمی شدن به وبسایت های ایرانی کمتر اعتماد دارن و کم پیش میاد اخبار مهم رو زودتر ارسال کنن) و اگر این کار رو نکنن به واسطۀ معروف بودنشون، همه وبسایت ها به صورت مطبوعات عمومی، پوشش میدن. مثلا فرام سافتور با یک وبسایت مصاحبه میکنه و کنفرانس مطبوعاتی عمومی داره و مابقی سایت های ایرانی و خارجی با استناد به منبع پوشش میدن. به طور مثال، اخیراً باندای نامکو یک هفته ای میشه دسترسی به بخشی از گیمپلی Armored core رو داده به وبسایتها و فردا کلی مقاله از قبل نوشته شده و آماده در دسترس قرار میدن. تمامی محتویاتی که از سایت های خارجی میخونید دسترسی زودهنگام بهش داشتن یا این که ناگهانی اخبار توسط استودیوها منتشر شده و دسترسی زودهنگام به مطبوعات مطرح نبوده.
      ۲- اخبار حین تولید، باید به گوش ما برسه! باید اخبار رو اطلاع بدن، مشکل روابط عمومی استودیوهای داخلی هست.
      ۳- در هر صورت این یک ارتباط دو طرفه‌اس. نمیتونیم خودمون رو گول بزنیم. وبسایت‌ها با بازدید‌ها زنده‌ان. وقتی راکستار یا بتسدا یا یوبیسافت از بازی جدید رونمایی میکنن، سناریویی به وجود میاد مبنی به این که ما به اونا نیاز داریم نه اونا به ما. AC Mirage نیاز به رسانه‌های ایرانی نداره برای مطرح شدن، بله در حقیقت بیشتر دیده میشه بازی در ناحیه خاورمیانه، اما در حقیقت نفعی که به گیمفا میرسه چندین برابره. ما از معروفیت بازی بازدید به نسبت خودمون میگیریم. ولی استودیوی داخلی که تا حالا بازی نساخته و قراره اولین محتواشو تولید کنه، به رسانه‌ها نیاز داره و اونه که باید برای ما محتوا اماده کنه و بفرسته و با ما هماهنگ باشه نه این که انتظار داشته باشه خودمون محتوا رو پیدا کنیم از کانال هایی که حتی دیده نمیشن، سناریویی کاملاً برعکسه. ما درخواست عجیب و غریبی از استودیوها نداریم، نیاز به تکنولوژی یا اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. تنها کاری که باید انجام بدن، برقرای ارتباط و مستحکم کردنش با رسانه‌های ایرانیه که در لحظه حداقل پوششی جامع بتونیم انجام بدیم.

      SepehrDoesn't MatterStar LordLove GamePersian KingODEمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Pop_Star77Vaasmore
      • Dastan گفت:

        یعنی حرفت این هست , شرکت های بزرگ خارجی برای بازی های بزرگ حتی سراغ ایران هم میان مثلا تو گیمفا بیان تبلیغ کنن و مقاله بنویسد
        ولی ایرانی ها سراغ شما نمیاد اصلا بیخیال تبلیغ هستند که بازیشون نشون داده بشه

        SepehrDoesn't MatternobodyLove GametedonyAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie ChaplinPop_Starܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓmore
        • ناشرهای بزرگ خارجی اولویت بندی دارن، حتی اولویت بندی بین IGN و GAMESPOT تا سایتی مثل Dualshockers فرق داره. رسانه‌های ایرانی هم در این فهرست هستن ولی اولویت بالایی ندارن. انتشار پیش نمایش و خبر خیلی حساس تر از نقد و بررسی هست برعکس چیزی که همه فکر میکنن چون لو رفتن محتوا تا انتشار بازی خیلی فاصله داره پیش نمایش ها ممکن سه ماه زودتر منتشر بشن ولی نقد و بررسی دو سه روز زودتر. در عرض دو سه روز اگر چیزی هم لو بره پراکنده زیاد نمیشه ولی ۳ ماه فرصت باشه نمیتونن جلوش روبگیرن. برای همین اولویت بندی دارن و سخت میگیرن نسبت به اخبار و پیش نمایش ولی برای نقد و بررسی کد رو در اختیار عده بیشتری قرار میدن. دلیل دومش اینه که برای بررسی و بوست مارکتینگ بحث منطقه هم میاد وسط و آسیای میانه هم سهمیه داره که اکثرش به کشورهای همسایه تعلق میگیره. این که پیش نمایش ها از تعداد محدودی منبع منتشر میشن هم این سختگیری رو ثابت میکنه در حالی که نقدها خیلی تعدادشون بیشتره و دیگه عملاً بازی عرضه شده تا زمان فراگیر شدنشون.

          جدا از این قضیه، چیزی که من گفتم اینه که ما به بازی‌های بزرگ نیاز داریم و اگر هم ایمیلی دریافت نکنیم از سمت شرکت های بزرگ، برای بقاء باید محتویاتشون پوشش بدیم. اما در مورد بازی های داخلی اونا نیاز به دیده شدن دارن و باید در این مسیر قدم اولیه رو بردارن نه این که ما برای چیزی که بازخورد بازی‌های بزرگ رو نداره درخواست و خواهش کنیم. استودیویی که میخواد بازیشو بفروشه باید بخش روابط عمومی قوی ای داشته باشه و محتوا برای پوشش در اختیار ما قرار بده. به عبارت دیگه شما نمیتونی بگی چرا بازی «حسن کچل» رو پوشش ندادی ولی رفتی ac mirage رو پوشش دادی. یوبیسافت به ما نیاز نداره، ما از محتویات یوبیسافت تغذیه میکنیم، اما حسن کچل نیاز به دیده شدن داره و میتونه با برقراری ارتباط مناسب از این پلتفرم و پلتفرم‌های همکار ما استفاده کنه که نمیکنه و این به ضرر گیمینگه.

          SepehrDoesn't MatterStar LordAnnyCharlie ChaplinPop_Star77Vaasمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoommore
      • Lady Apran گفت:

        کاملا درسته. ممنون از پاسخ خوب تون❤

        Doesn't MatterStar LordPersian King𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Annyمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • اگه قراره یه بولش.ی مثل انتقام باشه همون بهتر که هیچ جا پوشش داده نشه
    ولی بازی های فوق العاده ای هست که جا دارن برای مطرح شدن و پیشرفت که دوستان اشاره کردن …

    SepehrThe Red DevilDoesn't MatterLove GamearminAnnyPop_Stararef44(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomScorpionmore
    • هیولا دیس داده🤣هسولا معتقده انتقام بهتر از کالافه

      Cursed Shadow Of Fallen WorldSepehrDoesn't MatterLove GamearminAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie Chaplin(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomAMIR WAZOWSKImore
      • چرا انقدر اینطور افراد رو تو گیمفا گنده میکنید ؟
        یکی هیولا یکی براد اسموک و …
        کسی که میاد ترول میکنه یا فن بوی بازی شدید در میاره قطعا دنبال دیده شدن هست
        فکر میکنی این کاربر هیولا چرا مثلا میاد میگه بهترین بازیگر گلزاره ؟ قطعا برای دیده شدن
        اینجور افراد فقط دنبال این هستن که نظرات رو به خودشون جلب کنن
        هرچه کمتر به اینطور افراد توجه بشه کم کم خود این کاربر ها هم دیگه نمیان کامنتی چرت و پرت بزارن
        واسه همین هم ممنون میشم دیگه وقتی مثلا یکی میاد دیسلایک میده به یک کاربر که داره یه حرف درستی میزنه نیاز نیست که بیای راجع بهش کامنت بزاری بخاطر اینکه فقط میخواد دیده بشه
        با توجه کردن به این افراد فقط داری بهشون کمک میکنی

        Doesn't MatternobodyStar LordarminAnnyCharlie Chaplin77red-eyed Banished Knight(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomv-alkalinemore
      • یک آهنگ گاد می خواد برای این کار در کنار اجرا عکس گیگاچد رو به هنگام پخش آهنگ در قالب موزیک ویدئو.🗿🗿

        مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoom
  • سلام 🌹
    ای کاش این صفحه از گیمفا رو می‌دیدن 😔
    متاسفانه بروکراسی و این مسائل خیلی زیاده توی ایران.
    درود بر جناب آقای کریمی 💐❤👍👌

    SepehrDoesn't MatterMehdi10FStar LordAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Old fashion GAMERمحمدامین حیدری𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸Malassezia furfurmore
  • یه بعدی بازی های ایرانی که البته توی بازی های دیگه هم هست اینه که برای تموم کردن بعضی بازی ها حتما باید پول بدی یعنی بدون پول دادن امکان نداره بازیو بتونی تموم کنی !

    AnnyPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)کاکاسنگیBrainiac( خداحافظ )Charlie Chaplinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
  • یه زمانی میرسه که به صنعت گیممونم افتخار کنیم

    Cursed Shadow Of Fallen WorldDoesn't MatterStar LordPotgarminPersian KingAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!SirAmir77more
      • ناامید نباش رفیق 🌹💐❤
        دائما یکسان نباشد حال دوران، غم مخور

        Doesn't MatterStar LordAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie ChaplinPop_Star(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓمحمدامین حیدریهمسایه ( فن بوی = پنچری )more
        • یه سیب رو پرت میکنی توی ده ثانیه خیلی دور میخوره .اونوقت تاریخ که این حرفا رو نداره

          Doesn't MatterStar LordarminPersian KingAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie Chaplinܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓهمسایه ( فن بوی = پنچری )کاکاسنگیmore
          • AmirAgha گفت:

            اینا همممش حرفه عزیزم!!
            چارتا حرف خوشگل میزنن سری کپی پیست نکنین…
            اگه ایران میخاد درست شه باید از خودتون شروع کنین
            این مسخره بازیا رو بزارین کنار با واقعیت روبرو شین…

            arminAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie ChaplinPop_Star77Commander jensenA.AScorpionalimore
            • واقعیت؟؟اینکه مثل تو تو سری خور باشیم واقعیته؟این که کشورمونو راحت دو دستی بدیم به بعضیا واقعیته؟ ببین بچه جون تو هنوز دهنت بو شیر میده اونم از نوع شیر مادر . جنگ و مبارزه یه مارتنه دو سال و سه سال نیست که نتیجه بده یه نقطعه عطف و قله داره که وقتی برسه بهش همچی درست میشه. واژه انقلاب یا مبارزه چیز عجیبی نیست بار ها در تاریخ اتفاق افتاده اتفاقا توی ایرانم بار ها اتفاق افتاده.همیشه هم امثال شما بودن که گفتن نه نمیشه ولی شده این امید واهی نیست. دیگه ریپ نزن بشین گیمتو بزن کاری هم با ما نداشته باش

              Cursed Shadow Of Fallen WorldStar LordPotgarminAnnyCharlie ChaplinPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)LegendKiller@PardisGame
              • AmirAgha گفت:

                من کجا گفتم تو سری خور باشیم؟
                من کجا گفتم کشور رو دو دستی بدیم دست اینا؟
                الحق که بچه ای
                اصا نمیفهمی من چی میگم
                بزرگتر شدی میفهمی جانم
                هنوز خیلی خامی

                arminAnnyCharlie Chaplinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Pop_StarKRATOS THE GREAT
                • بچه چیه عامو اتفاق کسی که انقدر بچه بچه میکنه خودش بچست لازم به گفتن نیست ولی من بیست دو سالمه و دانشجوی داروسازی هستم همین الان که تو داری با شلوارک کامنت تفت میدی من هم درس میخونم هم توی لابراتور کار میکنم بعد جوجه چینی مثل تو به من میگی بچه ادرس بده بیام ببینم کی بچست.تو داری میگی ایران هسچ وقت درسته نمیشه بعد میگی کسایی مثل من که دم از قیام میزنن جو گیرن؟اینکه دنبال درست کردن کشوریم جو گیریم؟پس راه حل چیه میشه پرفسور بگن به ما ؟منتظر ظهور باشیم🤣

                  arminAnnyCharlie ChaplinSirAmirهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
              • Scorpion گفت:

                به بعضیا نباید بدیم فقط آمریکا فقط آمریکا لیاقت داره کشور رو بدیم بهش🗿

                Cursed Shadow Of Fallen WorldDoesn't MatternobodyPotgarminAnnyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie ChaplinSirAmirPop_Starmore
        • AmirAgha گفت:

          نه عزیزم
          حال دوران هیییچ وقت عوض نخواهد شد
          اونا همش حرفه…

          Doesn't MatterarminCharlie Chaplin(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomKRATOS THE GREATهمسایه ( فن بوی = پنچری )Jim HawkinsMahdi
          • شاید طول بکشه ولی هیچوقت یکسان نمیشه

            همونطور که انگلیس از یه رقیب نسبتا ضعیف برای فرانسه به بزرگترین امپراطوری تاریخ تبدیل شد و بعدش همه اش رو از دست داد .

            حال دوران هیچوقت یکسان نمی مونه

            Cursed Shadow Of Fallen Worldarminمحمد صالح اسدیمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Charlie ChaplinKRATOS THE GREAT
          • دوران هیچ وقت عوض نمیشه😐چند سالته عمویی در مورد تاریخ زمین داریم حرف میزنمااا. همون دورانی که هیتلر داشت پیروز میشد ولی سر یه اشتباه همه چیو باخت همون تاریخی که یه دورش ایرانی ها قدرتمند بودن یه زمانی اعراب یه زمانی رومی ها و الاان امریکایی ها. یونان یه زمانی ابر قدرت بود الان چی؟بعد میگی دوران عوض نمیشه چی میگی عامو حالت خوبه تاریخ خوندی ؟حداقل تا کلاس هفتم که باید با تاریخ ایران اشنا شده باشی. با این چرتو پرتا الان فکر میکنی خیلی خردمندی.بله تا زمانی که قشر خاکستری مثل تو هست ایران درست نمیشه ولی میدونی مشکل چیه اینه که شما درک درستی از یه انقلاب ندارید و فکر میکنید توی دو سال به نتیجه میرسه🤣البته این از کم سوادی شما هاست چون جهان رو بی اراده هایی مثل شما نساختن شما ها ففط مصرف کننده اید همین

            Cursed Shadow Of Fallen WorldDoesn't MatterStar LordarminCharlie Chaplinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
        • سنگ گفت:

          ۵ ۶ سال گفتم حال دوران یکسان نیست یک روز خوب میاد اما چی شد هر روز بدو بدتر شد به جلو نگاه می کنی روشنایی نیست تاریکیه تا کی قرار خودمون گول بزنیم اره یک روز خوب میاد نیست اون روز ،تو زندگی شکست می خوردم می گفتم اره مشکل از منه تلاشم کمتر بوده بزرگ تر شدم فکر کردم دیدم مشکلاتم منشا همش به یک جا ختم میشه دیدم منشا بدبختی خیلیا دیگه به همین افراد ختم میشه خودتون می دونین کیان گاهی وقتا می گم ای کاش مثل انیمه Barakamon(داستان انیمه درباره پسریه که خطاطه داور مسابقات از خطش انتقاد می کنه شخصیت اصلی عصبی میشه و مشت می زنه به داور ،پدر شخصیت حرکت جالبی می زنه و شخصیت اصلی می فرسته به یک جزیره تا اونجا ارامششو بدست بیاره) برم به یک جزیره اونجا دور از همه چیز حتی تلفن و ‌..‌.. و یک ارتباط خوب با ساکنان جزیره مثل شخصیت اصلی داستان داشته باشم اما می دونم اینده اتفاقات خوبی قرار نیست بی افته برای. رسیدن به زندگی نرمال باید از جهنم عبور کنی اما عبور از جهنم زندگی نرمال نمی تونه برسونه ( نمونش چندین سال کار می کنی می بینی قیمتا ۱۰ برابر شده ) اگر هم برسی دیگه اون ادم سابق نیستی می بینی نزدیک ۵۰ سالته تونستی به زندگی دوست داری برسی دیگه چه بدرد می خوره اون جوانی در تو نیست فرسوده شدی با خودت می گی چه زندگیه چرا این همه بدبختی داریم که جواب همه اینا به یک کجا ختم میشه همون افراد اشاره کردم
          .
          .
          .
          .
          .
          ببخشید بابت اسپم

          Persian Kingمحمد صالح اسدی
          • درود بر شما 🌹
            آخی 😥😥😥

            ۵۰ ساله بودن رو که فرمودید نکته‌ای به خاطرم رسید؛ اینکه کسی هم داشتیم که توی سن ۷۹ یا ۸۰ رییس جمهور یه ایالت شده و هنوزم هست. قطعا به زندگی‌ای که دوست داشته رسیده، هنوزم داره ادامه میده…

            علاوه بر اون و همچنین، ناخودآگاه یادم افتاد به یه دیالوگ از Life is Strange: True Colors:
            برادر شخصیت اصلی بهش توی عالم کما و بیهوشی میگه که شاید زندگی یه ساندویچ از بوق باشه که مجبور بشه آدم تا تهش رو بخوره، ولی تسلیم شدن رو توی کارش بهتره که نذاره و Be Strong 💐❤🌹

            Star Lordسنگ
            • Star Lord گفت:

              آقای اسدی واقعاً انگیزه ها و روحیاتی که میدید بسیار قشنگ و امیدوار کننده هستن. شما مشخصه فراز و نشیب های زیادی رو پشت سر گذاشتید که انقد تاثیرگذار هستید چون دقیقاً وایب یه الگو رو منتقل میکنید درود بر شما🌹✨

      • درمورد ادمای سست عنصر و بی اراده ای مثل تو صحبت نکردما؟شوروی به اون قدرتش نابود شد کی فکرشو میکرد؟؟

        Cursed Shadow Of Fallen WorldarminCharlie Chaplinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)کاکاسنگیبیگ اسموکمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Jim HawkinsTomRezamore
        • AmirAgha گفت:

          😂😂
          سست عنصر و بی اراده رو خوب اومدی
          من به خاطر مسائل سیاسی نمیتونم جوابتو بدم
          ولی هیچ وقت اون روز نخواهد رسید
          حالا تو برو افراد محکم و با اراده رو پیدا کن😂😂

          arminCharlie ChaplinKRATOS THE GREATکاکاسنگیبیگ اسموکBrainiac( خداحافظ )
          • چی چیه سیاسی؟؟اها تو از اون جدایی طلبایی که ایرانو ایرانی رو مسخره میکنی🤣 خب پس بزار بهت یه چیزیو بگم در زمانی که اعراب به ایران حمله کردن کل سیستم اداری و اموزشی کشور رو در دست گرفتن و داشتن زبان مردم رو عربی میکردن ولی طاهریان و سامانیان نزاشتن و یغوب لیث دستور داد هر کی به زبان عربی حرف بزنه و بنویسه جریمه میشه. دیگه الان که بدتر از اون زمان نیست🤣.درضمن افراد محم رو پیدا کنم؟کوری واقعا؟نمیبینی؟توماج رو ندیدی؟؟ خیلی ها رو میتونم بگم ولی لازم نیست.البته برای ایران ستیزان لازم به توضیح نیست تاریخ قضاوتشو کرده

            Cursed Shadow Of Fallen WorldarmintedonySirAmirهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
      • دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
        واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
        بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند
        باده از جام تجلی صفاتم دادند
        چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
        آن شب قدر که این تازه براتم دادند
        بعد از این روی من و آینه وصف جمال
        که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند
        من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
        مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند
        هاتف آن روز به من مژده این دولت داد
        که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
        این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد
        اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند
        همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
        که ز بند غم ایام نجاتم دادند

        nobodyarminمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Vaasمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)ܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓعقرب پیر
        • چرا باید یکی از بهترین شعرای حافظ شیرازی دیس لایک بخوره ؟
          این رفیقمون نا امید بود یجورایی حس کردم این شعر می تونه حالش بهتر کنه
          چون زمانی که حافظ تو اوج ناامیدی بوده و بعد ب روشن بینی میرسه رو توصیف میکنه
          روشن بینی هم تو گوگل سرچ کنید بیشتر راجبش بفهمید
          بزرگترین اتفاقیه که می تونه برای هر انسانی تو طول زندگیش بیفته تو این حالت دیگه هیچ درد رنجی وجود نداره و بالاترین لذت ممکن از زندگی رو میبری
          و اصلا مهم نیست تو چه کشوری زمانی یا مکانی هستی

          nobody
    • united گفت:

      باید از الان کم کم شروع بشه داره دیر میشه

      مُسکن آنفولانزای نیویورکی!
    • SirAmir گفت:

      فک نکنم اون روز منو تو زنده باشیم

  • شرکت های بازی سازی ایرانی هم از نظر ایده و خلاقیت چیز کمی ندارن ولی خوب کسی ازشون درست و حسابی حمایت نمیکنه که ! اگه درست سرمایه گذاری بشه در این زمینه میتونه خیلی خوب و عالی عمل بکنن !
    نمونه اش یه بازی بود که کلا یه نفر ساخته بودتش‌ و شبیه لست اف آس بود! گرافیک و گیم پلی و داستان خوبی هم داشت ! برای یه تیم کوچیک و بعضا یک نفره یه شاهکار حساب میشه
    یا بازی ۴۱۱۴۸ هم یه ایده نو آورانه در این زمینه بود و واقعا من خیلی حال کردم باهاش

    مُسکن آنفولانزای نیویورکی!مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)بیگ اسموک
  • god of war گفت:

    نمی دونم چی بگم
    واقعا برای ناشر های ایرانی متاسف هستم
    بعضی از ایندی های ایرانی به راحتی با بازی های ایندی خارجی قابل رقابت هستن {راجع به بازی هایی که با بودجه دولتی ساخته شدن مثل خلیج عدن و یا سفیر عشق حرف نمی زنم}
    جای تاسف هست که مطلبی از این بازی ها داخل سایت نیست و جای نگرانی و شرمساری هست که ناشرین و سازندگان محترم علاقه ایی به بررسی بازی توسط منتقد های ایرانی ندارن

    Persian Kingمُسکن آنفولانزای نیویورکی!همسایه ( فن بوی = پنچری )کاکاسنگیCopy Ninjaبیگ اسموکمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • تا وقتی روی صنعت بازی سازی تو ایران سرمایه‌گذاری نشه، اوضاع همینه.
    وگرنه ما جوون با استعداد و پرتوان کم نداریم.

    ub fanPersian Kingمُسکن آنفولانزای نیویورکی!SirAmirPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)ScorpionKRATOS THE GREAT
    • مشکل همینه.
      عملا برای سرمایه گذاری نیاز به پ. خواری است که اگر این کار بشه با فرانچز های مزخرفی از سوی یک شرکت یا ناشر منتشر می شود و کل صنعت گیم سازی کشور اگر همچین کاری رو بکنن عملا این صنعت میشه ماهی دودی.

      مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻
    • Scorpion گفت:

      فکر می‌کنی استعداد های اونور وایسادن بگن ما استعدادیم دولت هم بهشون پول داده؟
      چه انتظاراتی دارین واقعا
      خب استعداد داری شروع کن، کسی دو روزه از کف مایکت نمی‌رسه به بازار بین‌المللی
      اصلاً کی از کجا بفهمه فلانی استعداد داره که حمایتش کنه؟
      انتظار برای حمایت شدن و پیشرفت مثل انتظار برای عنقلابه هیچوقت به حقیقت نمیپیونده

      Cursed Shadow Of Fallen Worldnobodyهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)arminمُسکن آنفولانزای نیویورکی!
      • کی گفته دولت سرمایه گذاری کنه؟
        من کجا گفتم دولت باید سرمایه‌گذاری کنه؟
        فکر کردی امثال راکستار و یوبیسافت و هزار تا شرکت دیگه از کجا به جایگاه امروزشون رسیدن؟
        مگه دوتا برادری که یوبیسافت رو تاسیس کردن از دولت پول گرفتن که الان یوبیسافت شده یوبیسافت؟
        اونجا از میزان اهمیت و سودآوری این صنعت مطلع بودن، رو این صنعت سرمایه گذاری کردن، کم کم پیش رفت کردن و الان به این جایگاه رسیدن
        امروز بازی‌سازی پول می خواد که ما نداریم
        چه قبول کنیم چه نکنیم

        ScorpionCursed Shadow Of Fallen Worldarmin
        • Scorpion گفت:

          قبول دارم، و جدا از مسائل حکومت و سرمایه گذار مردم هم قدر بازی های ویدئویی رو نمیدونن
          یه سری میگن برا بچه هاست، یه سری کرک میخرن و…(میدونم شرایط اقتصادی جوری نیست که ۷۰ دلال بازی بخریم، ولی ایرانیا یاد گرفتن برای بازی خرج نکنن، حتی بازی های موبایلی که قیمتشون زیر ۱۰ هزار تومن باشه هم از گوگل رایگان دانلود میکنن یا بازی های رایگان رو هک نصب میکنن تا مثلا بدون محدودیت جم بازی کنن)

          𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻
    • SirAmir گفت:

      کی بیاد سرمایه گذاری کنه وقتی تحریمیم
      سرمایه گذاریم بشه بعید میدونم پیشرفت خاصی رخ بده نهایت یه سری کپی ضعیف میسازن یه نگاه به گیمای موبایل ایرانی بندازی متوجه منظورم میشی

      Cursed Shadow Of Fallen World𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻
  • دلیل اینکه کشور عزیزمون ایران هنوز نتوانسته خودش رو مثل دیگر کشور های خارجی در عرصه ویدئو گیم جا کنه، تنها یک دلیل داره: عدم سود آور بودن این صنعت در ایران.
    ما بسیاری اشخاص با سواد و تحصیل کرده داریم که ساخت ویدئو گیم برایشان عین آب خوردن هست، اما متاسفانه، متاسفانه بسیاری از مردم ایران حاضر نیستند پولی در قبال سرگرمی پرداخت کنن و همیشه رو می‌آورند به دانلود غیر قانونی و این عملا کمر ناشر رو خُرد می‌کنه!
    بسیاری اشخاص هستند که حاضرند در صورت سود آور بودن، ده ها میلیارد تومان و حتی بیشتر رو به صنعت گیم تزریق کنند، اما متاسفانه، این سرمایه تنها به جیبشان برنخواهند گشت، بلکه ضرر هم می‌دهند!
    تا وقتی که مردم عزیز ایران یاد نگیرند، بازی مورد علاقه‌ی شان را به جای غیر قانونی دانلود کردن، خریداری کنند، همین آش و کاسه خواهد بود.

    Doesn't MatterAnnyVaasCharlie ChaplinSirAmirPop_Star77ScorpionYusef1367کاکاسنگیmore
    • Omid گفت:

      دلیل اینکه مردم به غیر قانونی دانلود کردن روی آوردن را باید از یکی دیگه بپرسین! (منظور واضحه فکر کنم.)

      Persian KingAnnyVaasCharlie Chaplin(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomScorpion𝔸𝕓𝕠𝕝𝕗𝕒𝕫𝕝Copy Ninjaبیگ اسموک
    • پاتریک گفت:

      استاد شما خودت حاضری سه میلیون بدی برا بازی که فوقش یه هفته تا یکماه سرگرمت کنه بعدش هم بزاری تو کنسولت برا قشنگی ؟
      این حرف شما موقعی درست بود که دلار هم سه تومن بود نه الان که ۳.۵۰۰ فقط ی بازی دیجیتالی میشه

      Cursed Shadow Of Fallen WorldDoesn't MatterPersian KingAnnyCharlie Chaplin(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomScorpionKRATOS THE GREATبیگ اسموکReza
    • ILIYAGH گفت:

      بازار های خارجی هم کشکه دیگه درسته ؟!

      Doesn't MatterAnnyScorpion
    • مشکل همینه تو کشور فکر می کنم قبلا این صنعت وجود داشت ولی به دلایلی که می گفتند هزینه های گزاف برای آینده کشور داره و هیچ سودی نداره این سرنوشت بازی سازی در کشور شد و فک کنم این صنعت تعطیل شد ولی بعدش جدن گرفته ولی به همون دلایلی که گفتم نمیشه اونو به صورت کلی اجرا کرد.

      Scorpion𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻
    • Solo گفت:

      شما احتمالا یا خودت خرج خودتو نمیدی یا وضعت خوبه و سایت شرط بندی چیزی داری که انقدر پول خرج کردن برات راحته دوست عزیز
      با حقوق ماهی ده تا پونزده تومن میشه دو سه تومن پول بازی قانونی پرداخت کرد؟؟ اونم با لانچر هایی که اکثرا فیلتر و تحریم هستن و با وضع داغون نت و با توصل به تغییر آی پی و dns آیا بشه بازیو تجربه کرد یا نه

      اینجوری که سالی یه بازی بیشتر نمیتونی تجربه کنی

      چرا از این کامنتای بی حساب کتاب میزارید، آدم حرصش میگیره بخدا، انگار اصلا اینجا زندگی نمیکنید
      اگر برای جلب توجه اینچیزا رو مینویسید که باید بگم آفرین توجه همه به شما جلب شد!!

      Doesn't MatterPersian KingSirAmir(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomScorpion
  • Reza گفت:

    بنظرم اگ کدارو هم فرستادن ، گیمفا وقتشو تلف اینا نکنه
    مام وقتمونو تلف خوندن راجب بازیای اینا نمیکنیم
    قرار نیست هرچیزیو پوشش داد و پشتیبانی کرد ، اینجا اگ سایت فیلم هم بود ، بین نقد اثار فینچرو نولان ، بودن نقد فیلم دهنمکی مخربه تا سازنده🤦
    بذارید خودشون انتقام بسازن ، خودشونم بازیش کنن ، رسانه های خودشونم پشتیبانی میکنن (کیهان اینا) ، مارو چ ب اینا…

    Doesn't MatterVaasSirAmirPop_Starبیگ اسموکaref44
  • Savage گفت:

    چزا خونتون رو واسه این بازی سازانی که اثار شون اکثرا سفارشی هستن میکنید ؟

    نمونش همین انتقام

    Doesn't Matterهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)sky reaperarminمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Scorpionبیگ اسموکReza
  • recidivist گفت:

    “در جبهۀ داخلی اما، به نظر می‌رسد چیزی به نام «روابط عمومی» در شرکت‌ها و تیم‌های بازیسازی وجود ندارد.”

    به این خاطر هست که چیزی به اسم “صنعت” گیم داخل ایران وجود نداره
    مختصر و مفید.

    nobodyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Pop_Starهمسایه ( فن بوی = پنچری )Copy Ninjaبیگ اسموکمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Jim Hawkins
  • سینا گفت:

    انتقاد درستی بود. ممنون از گیمفا.

    Persian Kingسینا
  • recidivist گفت:

    اگر میخواد عیناً مثل سینمامون محلی بشه واسه رانت و پول‌شویی و هزارتا چیز دیگه که هیچ ربطی به تولید اثر ندارن
    همون بهتر هیچوقت رشد نکنه و توجهی بهش نشه.

    Doesn't Matterarmin𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸Soloبیگ اسموکRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Jim Hawkins
  • انتقاد شما کاملا حق بود واقعا ایران تو بحث گیمینگ چیز خاصی برای ارائه نداره فقط ی بازی که شنیدم خیلی عالی بود سفیر عشق و چند تا گیم دیگه بود ولی واقعا کشور ما تو این چندسال فقط پسرفت داشته از هر نظر از خودروسازی که همه میدونن سایپا و ایران‌خودرو چیکار هستن و چقدر میکنن تو پاچه آدم و چه آشغال هایی تولید میکنن تا فیلترینگ که ما تو حسرت یک ساعت یوتیوب و یا اینستا گردی بمونیم که کوچیک ترین دل خوشی ما بود درباره خودرو سازی بهتون بگم اگه چندسال دیرتر انقلاب شده بود ایران خودرو سهامش قرار بوده به یکی از بزرگترین شرکت های دنیا تبدیل بشه

    مُسکن آنفولانزای نیویورکی!
  • united گفت:

    دمتون گرم ولی الان باید به فکر درست کردن چیزای دیگه تو مملکت باشیم اینا پیشکش
    گیمفا روز به روز داره پیشرفت میکنه👍

    Doesn't MatterScorpionCopy Ninja
  • سنگ گفت:

    نظر من اینه با ساخت این بازی می خوان بگن تو همه زمینه ها ما داریم پیشرفت می کنیم و وابسته به کشور های. دیگه نیستیم الانم رو گیمینگ سرمایه گذاری کردیم اینا همش خودنماییه

    Doesn't Matterمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Copy Ninja
  • البته بچه های گیمفا فکر کنم خودشون خوب میدونن که این “شرکت های” به اصطلاح بازیساز کنونی به سفارش کی ها بازی میسازن و آیا اصلا رقابتی وجود داره که اینها بخوان بخاطرش خودشون رو مطرح کنن و آداب رسانه ای رو یاد بگیرن؟؟
    وقتی توان این رو دارن و رقبا رو “با زور” به در کردن؛ چه نیازی به این چیزا دارن؟ خاطرم هست زمانی سرِ بازیه “شبگرد” ، که با تمام محدودیت های بودجه ای و فنیه اون زمان به عنوان یه بازیه ایرانی واقعا قابل قبول بود، با یکی از مدیران شرکت پردیس رایانه(همون پردیس گیم) صحبت می کردیم؛ میگفتش که چقدر برای منتشر نشدن بازی جلوشون سنگ اندازی کردن، اونم بازی ای که کاملا با سرمایه خصوصی ساخته شده بود! بله این عزیزان همونایی هستن که اون زمان تو سیمای میلی شون گیمرها رو افرادی میخوندن که دارای اختلال روانی هستن، حالا شدن مثلا بازیساز!

    Doesn't Matter
  • Perfect گفت:

    مگه ایران شرکت بازیسازی داره:دی

  • sneaky گفت:

    اقای کریمی شما که این همه انتقاد نسبت به ناشرای ایرانی داری چرا هرچی من توی تلگرام پیام دادم از بازی nobodys left حمایت کنید توی ساییتتون اصلا جواب پیامم هم نمیدادین.حتی سین میکردین ولی جواب نمیدادین

    Doesn't Matterمُسکن آنفولانزای نیویورکی!
      • sneaky گفت:

        انتظار ببشتری دارین از یه بازی که توسط یه نفر تولید میشه؟دلیلتون اصلا قانع کننده و منطقی نیست

        Doesn't Matterهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
        • آها خیلی سخته یه نفر بیاد ایمیل بزنه و یه فایل پرس کیت بسازه. کسی که نمیتونه یه پی دی اف بسازه، چجوری داره بازی میسازه؟ عین طلبکارا انتظار دارن پوشش هم بدیم محتویات رو. تو که اینقدر برای رسانه احترام قائل نیستی یه ایمیل بزنی، انتظاری نداشته باش لطفا. اصلا کسی که کدها و پرس کیت دریافت میکنه مسئولش من نیستم داخل گیمفا که به صفحه شخصی من پیام میدین. طوری میگید یه نفر بازی رو میسازه انگار قراره یه انجین رو از پایه تولید کنه.

          Doesn't Matterهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Love GameRegeneratorمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Copy Ninja
          • sneaky گفت:

            الان تمام ناشرا برای شما پرس کیت ارسال میکنن دیگه.شما پوشش ندادین دلیلتون اینه ولی خیلی پیجای گیم اینستاگرامی پوشش دادن و دلایل شما رو هم نداشتن.خبر میذارین فلان کارگردان گیم مورد علاقش چیه ولی حتی یه تریلر که این بنده خدا بیرون داده رو هم نمیذارین.اگه بحث پرس کیت هستن الان این بازی جدید ایرانی که خبر ساختش رو پوشش دادین براتون پرس کیت ارسال کرده؟

            Doesn't Matterهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
  • شرکت هایی ک بودجه از این مملکت میگیرن و به جای تاریخ و فرهنگ خودمون از تاریخ اعراب بازی میسازن هیچ محبوبیت و جذابیتی ندارن و خیلی بهتره که تعطیل بشن

    Doesn't MatterLegendKiller@PardisGamearminPersian Kingtedonyمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Copy NinjaVaas
  • J.J.J گفت:

    بحثه پول
    پول مهم ترین چیزه
    ما شرکت هایی رو داریم که مستقل هستند و خلاقیت های نابی دارن ولی حیف که ته جیب شون بهشون میگه زکی

    در همان حال شرکت هایی هستن که زیر مجموعه دولت هستند مثل کوثر سه بعدی (اسمشو درک نمی کنم)که بودجه خیلی خوبی میگیرن ولی نه خلاقیت هست نه ایده هست
    همین بازی انتقام داستانش به طور کل فاجعه است باید رو داستانش کار شه ( نویسنده چایی میخورده این داستان به ذهنش خطور میکنه میگه بریم بسازیم)
    یعنی چی که زامبی باشن این زامبی ها اونا رو بخورن باید یه چیز منطقی تر رو داستان قرار بدن
    ۲ اینکه اصلا تریلر خوبی برای بازی ندادن فقط چند تا عکس برش داده بودن و به هم وصل کردن

    اگه همین بودجه رو میدادن دست استودیو اول شک نکن یه بازی مَشتی تحویل می داد

    Doesn't Matter
  • The Red Devil گفت:

    “اینطور به نظر می‌رسد که سازندگان داخلی علاقه‌ای به مطرح شدن ندارند و نمی‌خواهند که رسانه‌های ایران، عناوینشان را مورد بررسی قرار دهند”
    .
    اصولاً بازیسازهای داخلی اکثرشون بازی کُ**ت پسند میسازن و خودشون میدونن ماها علاقه ای به بازیشون نداریم ، در نهایت هم یه ارگانی که از دولت بودجه میگیره میاد ۱ میلیون نسخه ازشون میخره و رایگان بین بس**ی ها تقسیم میکنه. بعدم خوشحال و خندون از اینکه بازیشون سودآور بوده میرن سراغ بازی سفارشی بعدی !!
    درکل اون بازیا برای فروش ساخته نمیشن که نیاز به تبلیغات داشته باشن.

    Doesn't MatterLegendKiller@PardisGamePersian KingCopy Ninja
  • tedony گفت:

    دسته ی پلی استیشن حجابش رو رعایت کرده – پیشرفت ازین بالاتر بچه ها ؟

    Cursed Shadow Of Fallen WorldDoesn't MatterLegendKiller@PardisGamearminPersian Kingمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Copy Ninja
  • h00man گفت:

    انتقاد از بازیساز ایرانی؟ مگه جز مایکت و هیولا شیرموز و گیزمز میشه بازی رو جای دیگه منتشر کرد؟
    چن سال وقت میذاری برای یادگیری اصول کار حالا که بعد از دوسال داری یا بازی مستقل جمو جور میکنی نه میشه با ناشر خارجی قرار داد ببندی(ناشر لهستانی بهم پیام داد و تا فهمید ایرانیم رفت پشت سرشم نگا نکرد) نه میشه برای کارفرمای خارجی پروزه انجام داد( یه شرکت بازیسازی بریتانیایی کوچیک از طریق لینکداین بهم پیام داد و انقد مشکل سر راه انتقال پولو دستمزد از انگلیس به ایران وجود داره که بیخیال ما شد رفت|: ) نه میتونم اکانت دولوپری گوگل پلی خودمو بسازمو چارتا بازی رایگان موبایل به اسم خودم منتشر کنم( حتی با خریدن vps و اکانت از خارجی هم گوگل متوجه میشه که ایرانی هستی و بازیتو حذف میکنه |: ) استیم با وجود اینکه فیلتر نیست به هیچ وجه نمذاره بازی پولی قرار بدی و انتقال پول کلا کنسله مگه اینکه بازیتو بدی دست واسطه ی خارجی . ITCH.IO هم قربونش برم فیلتره و فقط با فیلتر شکن بازتو رایگان بذاری چون بازی پولی اونم مشکل انتقال پول به ایران هست. حتی یه لاگین ساده تو اکانت موتور یونیتی هم دردسر شده هم از اون ور فیلترمون کرده هم از اینور . دو روز طول کشید تا با یه VPN پولی بتونم وارد اکانت یوینیتی بشم |: کاری که فقط سی ثانیه با طول میکشد. هیچ راهی نذاشتن بجز مهاجرت

    The Red DevilDoesn't Matter
  • Nathan گفت:

    همه چی برمیگرده به نبود تفکر اقتصادی و درست حول صنعت ویدیو گیم. چه حاکمیت ، چه مردم و چه تا حدودی برخی بازی ساز ها به طور کامل نوتنستن درک درستی از این صنعت داشته باشن که در مرحله بعد بخوان به دنبال مارکتینگ درست برای بازی خودشون باشن
    ویدیو گیم ایران از داخل ضربه های بیشتری خورده تا از خارج ایران.

  • مشکل اصلی بازی سازی ایران اینه که از اول میخواد با غول های بزرگ بازی سازی رقابت کنه
    و بهتر باشه
    اگه به همین شکل پیش بره صنعت گیمینگ تو ایران نابود میشه
    در عوض اگه استدیو های ایرانی رو به ساخت بازی های ایندی و خلاقانه رو بیارن حتی در سطح جهانی پیشرفت میکنن
    همین الان ایران تو ساخت بازی های دو بعدی
    میتونه بازی های نسبتا قوی بسازه ولی فقط داره رو بازی سه بعدی با گرافیک پایین مانور میده

    Doesn't Matter
  • Silverhand گفت:

    آقای کریمی خیلی از شرکت های بازی سازی خارجی هم تریلر و اخبارشون رو براتون نمیفرستن، اما همچنان اونا رو پوشش میدین

  • TekkenGod گفت:

    من فکر میکنم بیشتر سازندگان داخلی خیلی دغدغه فروش و مطرح شدن بازیشون رو ندارن. دلیلش هم اینه که معمولا از یه ارگان یا سازمانی یه بودجه ای دریافت میکنن تا در راستای تبلیغ یه ایدئولوژی اقدام به ساخت بازی کنن و از اونجایی که این هزینه از محل بودجه فرهنگی و تبلیغاتی انجام میشه کسی انتظاری در زمینه سود و بازگشت هزینه نداره.

  • هر فردی گفت:

    واقعا بعضی ها به راحتی می‌تونن تو ایران بازی بسازن ولی متاسفانه سودی نداره.(مثال پلیس ابلیس و دزد بی‌مزد)

  • Regenerator گفت:

    ایران پتانسیل بالایی داره. همین شاهنامه سند هویت ایرانی ها از داستان های توش میشه بازی های rpg قوی مثل سولزبورن بسازن ولی متاسفانه نه تکنولوژی ونه سرمایه کافی در اختیار بازی ساز های ایرانه درضمن الان بازی با موضوع هایی که برخلاف میل ح.ک.و.م.ت.بسازن اصلا منتشر نمیشه میگن همه بازی ها باید دینی باشه که همین مانع بزرگیه. بماند که سرمایه گذاری و بازاریابی خوبی در حوزه بازی های ویدیویی تو ایران انجام نمیشه

  • Nemesis گفت:

    وقتی اشغال بسازی حمایت نمیشی صد درصد چه از رسانه چه از گیمرا

  • یادم هست زمانی که بهترین سیستم گیمینگ رو داشتم و prince of persia warrior within رو تا خرتناق مکس میکردم بدون لگ بازی میکردم بازی گرشاسپ اومد و اولین و تلخ ترین و اخرین تجربه گیم داخلی من بود. پر از لگ، باگ، بسیار مزخرف بر خلاف تبلیغات و تیزرهاش

  • Life گفت:

    به شرکتای بازی سازی ایرانی واقعا بها داده نمیشه…

  • میخوام بگم آقا از شرکت های ایرانی که قبلا‌ شکست خودشونو نشون دادن حمایت نکنید بخدا دارید بازی ساز حرفه ای ایرانی رو پس میزنید و پولو میدید تو جیب بازی ساز بسیجی.
    کوثر ۳d به گور پدرش خندید که اومد گفت داریم کالاف ایرانی میسازیم. اکتیویژن و اسلش و ایفینیتی وارد بعد مدت طولانی
    و ساختن کلی بازی متفاوت و کلی شکست نیومدن بگن که ما بهترین شوتر ساز هستیم و بتلفیلد دیگه به گرد پامون نمیرسه.
    الان هم که اینا آب رفته زیر پولشون و معلوم نیست چقد پول ریختن تو جوب برای داستان چرند و دور ریختن صداپیشه با استعداد

  • kamran23 گفت:

    والا یه بازی خوب هم ندیدیم تو ایرانیا
    ارزش حمایت ندارن اصلا

انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی - گیمفا