بودجه ساخت The Last of Us Part 2 و Horizon Forbidden West چقدر بوده است؟
در جریان دادگاه مایکروسافت و FTC، اطلاعاتی پیرامون بودجه و مدت زمان ساخت دو بازی The Last of Us Part 2 و Horizon Forbidden West فاش شد که جالب توجه است.
بر اساس پروندههایی که اطلاعات محرمانه را به درستی حذف نکرده بودند، ساخت بازی Horizon Forbidden West از سال ۲۰۱۷ آغاز شده، ۳۰۰ کارمند تمام وقت روی آن کار کردهاند و در نهایت ۲۱۲ میلیون دلار هزینه برداشته است. از سوی دیگر، توسعۀ The Last of Us Part 2 از ۲۰۱۴ آغاز شده، ۲۰۰ کارمند تمام وقت روی آن کار کردهاند و بازی به طور کلی بودجهای ۲۲۰ میلیون دلاری داشته است.
به غیر از هزینۀ ساخت، سونی در پروندۀ مذکور به تبلیغات گسترده و هزینۀ بسیار بالای آن نیز اشاره کرده است، اما آمار و ارقامی حول این موضوع ارائه نشد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
فکر کن ۲۲۰ میلیون دلار هزینه کنی، اخرش یه بازی مثل لست ۲ بدی بیرون که همه ازش متنفر باشن ( بیشتر داستانش )
اگه اولین تریلر گیم پلی بازی رو یادتون باشه متوجه منظورم میشید
چقدر متنفرای لست بهت دیس دادن 😂
واای عالی بود 👌😂
لست فقط اینجا طرفدار داره
طرفدارانش هم تو دفاع از ایراداتش زیاد و بزرگش هم هیچ دلیل یا دفاعی جز متا و نمرات ندارن
از متا نگم
از جوایز نگم
از ۴ میلیون فروش تو ۵ روز اول نگم
از فروش بیشتر نسبت به بازیای هم سبکش نگم
از چی بگم ؟😂
اون ۵ روز نیست ۳ روز
تازه تو خیلی از کشوراهم عرضش ممنوع بود
ولی با این حال به قول خودت تو ۳ روز ۴ میلیون فروخت
درسته انشالله فروشش بیشترم بشه مخصوصا بعد سریال ولی این حرفم به قول من نیست یک سرچ بزنی خیلی از سایتا پوشش دادن گفتن سه روز
خدا وکیلی دم ناتی داگ گرم من فکرمیکردم بعد از عرضه آنچارتد ۴ یعنی ۲۰۱۶ رو دلست ۲ کار کردن یعنی ۴ سال روش کارکردن، نگو از سال ۲۰۱۴ همزمان هم آنچارتد ۴ رو جلو میبردن هم دلست ۲ رو یعنی دوتا تیم شدن بعد که آنچارتد ۴ و لاست لگسی عرضه شدن این نیرو چندبرابر شد
.
در واقع طبق فکت هایی که اومده: علاوه بر خود ناتی داگ ۱۴ استودیو مختلف هم رو ساخت بازی نقش داشتن به عنوان مثال دو استودیو خارجی برای کار روی ضبط، ادیت و طراحی صدا به پروژه ملحق شدند نوشته یکی از دوتا استودیو به طور کامل رو صداهایی که در هنگام مبارزات و تیراندازی میشنوید کارکرده اند البته نوشته تعداد اعضای برخی از این ۱۴ تا استودیو به دو نفر و تعداد برخی دیگر به بیش از ۵۰ نفر میرسند بعد نوشته در مجموع ۲۳۳۲ در ساخت بازی دخیل بودند
نسل پیش ناتیداگ خیلی پر کار بود
۲۰۱۴ dlc لفت بیهایند برای لست ۱
۲۰۱۶ انچارتد ۴
۲۰۱۷ انچارتد لاست لگسی
۲۰۲۰ لست اف اس ۲
تازه نسخه ریمستر دلست یک رو هم حساب نکردی ۲۰۱۴
چندتا اکانت داری براد اسموک؟
تو گیمفا به غیر از براد اسموک فنبوی های دیگه هستن
فک کن ۵۰۰ میلیون هزینه کنی و فاجعه ای به نام هیلو خلق بشه که گیمپلیش از کانتری که ما قرون وسطا هستم هم کمتر باشه و طرفدارا هم برای ماله کشی فقط به جمله خب هیلوعه دیگه قناعت کنن
Women ☕
داستانش خوب بود
در لینک زیر اشاره شد
https://gamefa.com/936723/%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-horizon-forbidden-west-%d8%a8%d9%87-8-4-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-%d8%b1%d8%b3%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%a7/
شرکت سونی و استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games) سرانجام در بیستمین سالگرد تاسیس استودیوی گوریلا، آماری از فروش بازی Horizon Forbidden West به اشتراک گذاشتند. طبق اعلام رسمی، این عنوان تا به امروز ۸.۴ میلیون نسخه فروش داشته است
با فرض فروش ۷۰ دلاری(بهترین حالت ممکن) برای هر نسخه … [Revenue] این IP به [۵۸۸ میلیون دلار] می رسد. در دادگاه فقط هزینه توسعه دهنده اشاره شده که [۲۱۲ میلیون دلار] بوده و هزینه مارکتینگ (تبلیغات و بازاریابی{هزینه تولید نسخه فیزیکی}) سونی از سایر ناشر ها کمتر هست اما کمتر از [۴۰۰ میلیون دلار] نیست
این همه میگفتیم لست ۲ و هورایزن شکست تجاری و ضرر خالص برای سونی بودن کسی گوش نمیکرد بفرما این هم سندش باز هم مثل همیشه حرفم به حقیقت پیوست
به عبارت دیگه سونی واسه هر کدوم از هورایزن و لست ۲ بالای ۶۱۲ میلیون دلار خرج کرده در حالی که هیچکدوم حتی هزینه ساخت و تولیدش هم در نیاوردن و زیر ۶۰۰ میلیون دلار درآمد داشتن
۶۱۲ رو از کجا اوردی
بیا بگو از کجا اوردیش
قطعا فروشش زیاده که بعد ۳ سال رو سرویس نیومده
اگر سوادت میرسید و همون کامنت بالا که بهش ریپلای زدم رو میخوندی میفهمیدی ۲۱۲ میلیون دلار بودجه ساخت بازی و حداقل بالای ۴۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات بازی بوده که میشه حداقل ۶۱۲ میلیون دلار
اگر به سرویس هست که ببین چقدر فروش هورایزن بد بود که به یکسال نکشیده اومد روی سرویس پلاس
لست ۲ بعد دو سال فقط ۱۰ میلیون نسخه فروش داشت اون هم بعد کلی تخفیف و باندل
والا نمیدونستم یکی از ناشرای صنعت گیمی
۴۰۰ میلیون دلار پول تبلیغات بازی رو میدی🤣
هورایزن تو یک سال ۸.۵ میلیون فروخت
به این فروش بد نمیگن
رزیدنت اویل ۲ ریمیک تو مدت ۴ سال به همین فروش لست رسید 😂
لست ۱ تو مدت بیشتر به همین فروش رسید
فروشش ضعیف بود قطعا بعد ۳ سال رو سرویس میومد 👌
میدونستی برای خرید باندل باید بیشتر خرج کنی؟ یا نه؟😂
با این همه باندل مردم پول باندل لستو دادن
واو ۴۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات؟این پول عملن دو برابر ساخت خود بازیه خوشحال میشم توضیح بدید چجوری به این عدد رسیدید یعنی حقوق یک اینفلوئنسر بیشتر از یک کدنویس خبره یا غیرس؟
لنتی چندتا از تو وجود داره
نکنه با روش دو نیم شدن تکثیر میشی؟
صدای باد معده از حرفای تو، سندیت و اعتبار بیشتری داره
طبق آمار هم لست ۲ هم فوربیدن وست بالای ۱۰ میلیون نسخه فروختن
وقتی تا کلاس دوم دبستان بیشتر نخوندی: جمع ۲۲۰+۲۱۲ میلیون دلار متعلق به دو ip متفاوت = هر کدوم از بازی ها بالای ۶۰۰ میلیون دلار هزینه داشته
احساس میکنم با این کامنت سعی داری داخل کامنت هفته بری اون هم در حالی که خود آمار رسمی سونی همین چند وقت پیش گفت که فوربیدن وست تاره ۷ میلیون نسخه فروش داشته😂😂😂
در شوک عظمت استارفیلد@ اگر کامنت دوستمون بخواد بره جزو کامنتای هفته، تو که کلا باید بری تو اون آیتم یک بخش فقط باید مختص تو درست کنن شلغم
آخرین آمار برای ۲۰۲۲ گفته شده ۸.۴ میلیون نسخه
به نظرت با وجود عرضه dlc و تخفیف های متعدد به ۱۰ نرسیده
برداسموک مدرسه تموم شد؟
دم سونی گرم که اینقدر برای مخاطبش ارزش قائله و هزینه میکنه. مقایسه بشه با مایکروسافت که ۱۰ میلیون برای بازی هزینه میکنه و ۹۰ میلیون بین رسانهها و اینسفلوئرها و یوتیوبرها پخش میکنه تا بگن بازی شاهکاره
نه بابا
بدبخت بیشترم خرج میکنه
ولی نتیجش میشه هیلو اینفینیت 😂
من نمیدونم او ۵۰۰ میلیون سر چی خرج شده
بیشترش سر موتور بازی سازیش بود که بعد از مدتی رفتن رو آنریل انجین
هیلو اینفینیتی که شما مسخره میکنی کمابیش در حد و اندازههای گاد رگناروک هست، شما (که از قضا تجربهاش هم نکردی) انقدر این موضوع رو تکرار کردین که باورتون شده هیلو اینفنیت بازی ضعیفیه
از چه نظر در حد رگناروکه؟
اصلا من اومدم اینجا برای همه خالی ببندم که بازیش کردم
از نظر گرافیک در حد رگناروکه؟
از نظر داستان در حد رگناروکه؟
از چه نظر در حد اونه؟
از نظر داستان کمابیش تو همون سطحه، گیمپلیش بهتره، گرافیکش ضعیفتره و در حاشیه بهترین شوتر اول شخص نسل نهم تا اینجاست ولی رگناروک نمیتونه چنین ادعایی رو بکنه
گیم پلی شوتر اول شخص از گیم پلی هک اند اسلش اکشن ادونچر گاد بهتره🤦
حالا این که چجوری مقایسه کردی رو خدا هم نمیدونه
چون تو یه سبک بازی کمه پس اون یدونه بهترینه 🤣
هیچ کس به هیلو نفتی بهترین نمیگه
ماموریت جانبی نابود
گرافیک نابود
داستان ضعیف
تنها بخش خوبش گیمپلیه
بازی کردی داری مقایسه میکنی؟
در مورد گاد رگناروک هم نمیشه اسمش رو هک اند اسلش گذاشت، اکشن ادونچره، مشکل اینه که نمیتونه به اوج سری خودش حتی نزدیک بشه، داستان و روایتش که اگه راستش رو بخوای رگناروک به عنوان یه نقطه اوج ضعیف بود ولی داستان هیلو اینفینیت شروع یه ریبوته و خیلی از مشکلاتش قابل اغماضه همونطور که در مورد ۲۰۱۸ هم همین برخورد رو داشتیم
من هیلو رو بازی کردم
گاد اف وارا اکشن ادونچر و هک اند اسلشن
خیلی راحت میشه اسمشو هک اند اسلش گذاشت
اوج خودش؟ بازی یه دور کامل ریبوت شد
اوجش الانه که فروش و محبوبیتش فضایی رفته بالا
رگناروک فقط مشکل روایت داشت
اون طرف هیلو هیچ بخش خوبی بجز گیم پلی نداره
شروع ریبوت؟ اصلا ریبوت نشده
گیم پلی عوض شده ؟
داستان دوباره شروع شده ؟
چه نشانه ای داره که فهمیدی ریبوته؟🤣
دلیلی هم داری که اثبات کنه هیلو اینفینیت در حد گاد رگناروک هست ؟
متا ، جوایز ، افتخارات ، فروش و درآمد زایی ، عملکرد فنی و ….
تو کدوم یکی از این موارد در حد و اندازه گاد هست ؟
Mahdi Sam@ باز تلاوت کردی؟ کسی نگفت هیلو اینفینیت بازیه ضعیفیه به خودیه خوب یک بازی در حد خوبه ولی در مقایسه با هیلوهایی که بانجی میساخت هیچی نیست، بعدم با اینکه متا برام مهم نیست ولی تو چجوری اینفینیت رو در حد رگناروک حسابش کردی که حتی از نظر متا هم زیرشه حتی کمابیشی هم که گفتی غلطه هیلو اینفینیت در حد رچت هم نیست چه برسه به رگناروک
دقیقا بحث همینه که گاد رگناروک هم در برابر سهگانه اصلی هیچی نیست، شما هم به این دلیل اینفینیت رو در حد رچت هم نمیدونی مثل اینه که من بگم اسپایدرمن و هورایزن در حد فورزا هورایزن نیستن که هیچ حتی در حد هایفای راش هم نیستن
براد اسموک براد اسموک های زیاد اخر زمان شده
رفیق فرق تو با براداسموک چیه؟ تو ترولی اونم تروله، دستکم من نظر خودم رو میگم، با اکانت خودم هم میگم
یک هیلو که تو میگی کلا یک ماه سر حرف بود بعد کلا دیگه حرفی زده نشد دو اینکه من از گاد دفاع نمیکنم
آها . منظورت از مایکروسافت ، سونی بود دیگه ؟ چون الان بچه یه ساله هم داستان حذف نقد های منفی و اون تماس معروف سونی به منتقدی که به لست نمره پایین داده بود رو میدونه
.
البته وقتی که یه بازی از سونی بازی سال میشه،تعداد جوایزش حتی از سال بعدش هم بیشتره که کمی مشکوکه😉
ربطی نداره
الان تعداد جوایز ۲۰۱۷ از ۲۰۲۱ بیشتر
۲۰۱۵ هم همینطور
تعداد جوایز ۲۰۱۳ با ۲۰۲۲ تقریبا برابره
۲۰۲۰ کلا تعداد جوایز زیاد بوده
برادر دقت کنی میبینی بازی های سونی از سال ۲۰۱۱ به بعد از این قاعده پیروی میکنن
https://gamefa.com/927828/%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%af%db%8c%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c/
خب ۲۰۱۱ چه ربطی به سونی داره؟
الان سال ۲۰۱۳ راک استار پول داده که نسبت به سالای قبل و بعدش انقدر بیشتره؟
تا ۲۰۲۰ جایزه های ۲۰۱۳ از همه سالا بیشتر بودن
مرد حسابی دیگه نزن تو جاده خاکی
هر سال سایتای جدید اضافه میشن
الان این گفت بعضی سالا کم میشن جای اینکه اضافه بشن
میگه جوایز بیشتر میشن و ی جای کار مشکوکه
دقیقا میخوام بدونم چی مشکوکه وقتی مث روز روشنه همه چی
ببین برادر من طرفدار یا سهامدار هیچ کدوم از طرف ها نیستم و فقط دارم بر اساس امار و ارقامی که خود همین سایت گذاشته بود تحلیل میکنم:
2013 The last of us با ۵۳۰ رای
2016 uncharted 4 a thief’s end با ۴۸۰ رای
2018 God of war با ۵۱۸ رای
2020 The last of us part 2 با ۶۴۰ رای
همه این بازی ها با آرای بالاتر از بقیه بازی های سال به استثناء elden ring انتخاب شدن که خوب کمی مشکوکه،سال ۲۰۲۰ با ۶۴۰ رای ولی سال ۲۰۲۲ با ۵۹۰ رای!!!یعنی ۵۰ تا سایت دیگه کجا رفتن؟رفتن به کارای بدشون فکر کنن🤣🤣
عزیز من کاری به این دعواهای بی سرو ته فن بویاشون ندارم حرفم من چیز دیگس
وقتی لاین آپ یک سال تموم بشه قرار نیس که درجا قید جایزه و و امتیاز دادنو بزنن تا یک سال دیگه بازم سایتای زیادی هستن که بیان بازیو نقد کنن
TLOU PART 2 اوایل که درحال دریافت جوایزش بود فقط سه تا جایزه بیشتر از The witcher 3 دریافت کرده بود الانو نزن به همون اوایل سال ، حالا شما صبرکن ببین واسه elden ring چجوری سرو دست میشکونن شما میگین بازیای سونی تو سال خودشون بیشتر از باقی عناوین اون سال جایزه گرفتن؟ ۲۰۲۲ هم الدن رینگ با اختلاف زیاد جوایز سه رقمی دریافت کرد درحالی که باقی عناوین هنو بین زیر ۱۰۰ جایزه بودن حتی گاد آف وار رگناروکم با اون همه گمانه زنی ای که پشتش بود بازم زیر ۱۰۰ تا مونده بود
ی بازی وقتی عالی عمل کنه و به چش منتقدو سایتا نشست کنه این داستانا رو هم با خودش همراه داره
منبع این تماس معروف رو برام بفرس
حذف نقد منفی؟ کدوم بازی نقدای منفیش حذف شده اینم برام منبعشو بفرس
دقیقا ماکروسافتو گفته
سر ردفال یادمون نرفته ign چه به به چه چهی میکرد
یا کسایی که قبل عرضه بازیو بازی کرده بودن
بعد که بازی اومد خود ign هم داشت میکوبیدش 🤣
Tom@ داداش میبینی تورخدا یک چرت و پرتایی بلغور میکنن که منطق دنیا میره سوال یعنی اگر سونی هم کاری نکرده باشه این فن بوی های تاکسیک ایکس جعبه میان خودشون یک چیزی درست میکنن که بچسبونن به سونیه بدبخت، احتمالا منبع تماسش رلش بوده میخواسته باهاش شوخی کنه
اخه چرا هیچ جایی چیزی از این تماس معروف نگفتن 😂
جوری میاد میگه معروف میگی الان همه جا خبرش اومده ولی تو چیزی نمیدونی😂
همون کار رلشه😂
خب حالا تاثیر این تو رای دادگاه چیه ؟!
هیچی، فقط واسه اینکه فن بویا اینجا بیوفتن به جون هم و آمار سایت بالا بره.
یعنی اندازه ی سایبرپانک هزینه کرده واسه لست؟
[FTC] در دادگاه نتوانسته تعریف دقیقی از بازار گیم بیان کند از طرفی نینتندو رو بخاطر سخت افزار با سایر کنسول در یک رده قرار نمی ده و همینطور پلتفرم های موبایل … PC {دستگاه ۱۵۰۰ دلاری تا ۳۵۰۰ دلاری رو در یک رده قرار داده} … مدل های اشتراکی و ابری را جداگانه فرض کرده اما دو کنسول رو {PSو XBOX} یک رده در نظر گرفته اکثر شهادت دهنده ها گفتند که بازار گیم شناور(پیوسته) هست و نمی شود پلتفرم ها و مدل ها را جداگانه در نظر گرفت
از طرفی [FTC] از [CoD] بت ساخته و گفته هیچ بازی ای توانائی رقابت با ان را ندارد برای همین مایکروسافت از دادگاه خواست تا هزینه انحصاری چند بازی AAA طرفین برای مشخص شدن الگو تجاری نحوه کسب درامد توسط سه کارشناس اقتصادی که در روز هایه گذشته دادگاه برای آنالیزهایه شان شهادت دادند … منتشر شود
رفقا کسی میتونه بگه تاثیر گفتن بودجه این دو بازی برای سونی چیه؟
اینکه بازی های بزرگ نیاز به بودجه عظیم دارن و عرضه روی پلاس و گیم پس نمیتونه این هزینه رو جبران کنه مخصوصا حرف مایکروسافت که چندین بار گفتن قصد دارن هر ۳ ماه یه انحصاری بدن (سالی ۴ تا)
جز اینکه کیفیت و هزینه بازی ها بیاد پایین تا عرضه رو سرویس رو توجیه کنه
مثلا ساخت پروژه های فرعی و کوچیک مثل پنتیمنت و های فای راش
مسلما اگه بیاد سالی ۴ تا بازی در حد بودجه بازی های سونی بده دریافت سود سخت میشه و مجبور به کاهش کیفیت بازی ها در دراز مدت میشن
حالا مایکروسافت میتونه این ضرر رو تحمل کنه و بودجه ساخت بازی رو کم نکنه
ولی اگه سونی بخواد روز عرضه رو پلاس بزاره دیگه شاهد لست و گاد نخواهیم بود
دیگه به استودیو هایی مثل ساکرپانچ (استودیو درجه ۲ نسبت به ناتی داگ و سانتا) اجازه نمیده ۷ سال ساخت یه بازی مثل گوست صرف کنن
البته که سونی نمیخواد بازیهاشو روز عرضه روی پلاس بذاره و بنابراین مشکلی برای بازی هایی که مثال زدین پیش نمیاد. اما دوستمون پرسید چه ربطی به دادگاه داره و چه تاثیری روی رای دادگاه میذاره؟
توضیح دادم
بازی هایی مثل گاد و لست بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری دارن و نمیشه روز عرضه رو پلاس گذاشت
منظور یه تیکه به کال اف دیوتی بوده
یعنی مایکروسافت هم به صورت عقلانی نمیتونه رو گیم پس بزاره جز اینکه کیفیت و هزینه بازی رو بیاره پایین
چند وقت پیش هم گزارشاتی منتشر شد که بودجه کال اف دیوتی میتونه تا ۱ میلیارد دلار بره.. خب چجوری قراره چنین بازی عظیمی بیاد رو گیم پس؟ کاهش هزینه و بودجه بازی؟ کاهش کیفیت بازی ؟
یعنی خرید اکتیویژن به سود این صنعت نیست و باعث کاهش کیفیت بازی ها میشه 🙂
البته بالاتر گفتم مایکروسافت میتونه تحمل کنه ولی تا کی؟
سهام دارا پول میخوان .. اگه سود اوری نداشته باشه بالاخره از یه جا میزنه بیرون
مایکروسافت هرچقدر هم بزرگ باشه بالاخره یه شرکت سرمایه داریه و اگه بخشی سوداوری نداشته باشه راحت بیخیالش میشن و در طول تاریخ هم مایکروسافت بارها بخش های مختلف رو تعطیل کرده
مثل ویندوز فون نوکیا میکسر (همون پلتفرم استریم که قرار بود رقیب توییچ باشه .. اگه اشتباه نکنم اسمش میکسر بود)
میتونم بدونم الان کدوم بازی فرست پارتی که روی گیمپس اومده کیفیتش پایین اومده؟
گفتم که در طول زمان کیفیت میاد پایین.. مثل سینما.. موسیقی.. همه دچار بحران سرویس شدن (نتفلیکس.. اسپاتیفای.. دیزنی)
مایکروسافت و سونی عاشق چال و ابروی ما نیستن
وقتی دخل و خرج نخونه یا باید گرون کنه یا باید از هزینه های اضافی و کیفیت بازی ها بزنه
نکنه انتظار داری تو دوره جمع اوری مخاطب بزنه همه چی رو خراب کنه؟
این سرویس ها ازمایش لازم رو قبلا پس دادن که به طور خاصی فاجعه بودن و به گند کشیدن صنعت سینما و موسیقی منجر شد
حالا صنعت گیم خیلی عظیم تر و گسترده تره
یه ادم عادی سالی چند موسیقی رو اسپاتیفای منتشر میکنه و با این حال به چه وضعی دچار شده و کسی دیگه رو موسیقی هاش مثل قبل کار نمیکنه
صنعت سینما هم به همین بلا دچار شد و کیفیت فیلما وحشتناک افت کرد ولی اخیرا فیلما دوباره رو اوردن به سینما
در مورد ادامه جواب سوال شما هم میشه بازی های مختلف اشاره کرد (انگار نه انگار ردفال همین تازگی منتشر شد و فرست پارتی بود)
ردفال… کرک داون.. سی اف سیوز.. استیت اف دیکی… بلیدینگ ادج..انقدر بازی متا زرد هست که تو ذهن ادم نمیمونه
در ضمن موضوع فقط فرست پارتی ها هم نیست و رو بازی های ثرد پارتی هم تاثیر منفی میزاره و در طول زمان خودشو نشون میده
در طی زمان کیفیت میاد پایین
ولی نه در صورتی که این هزینه ها جواب بده و تعداد مشترکین به یه تعداد خیلی بالایی برسه
در ضمن من فکر میکنم بجای اینکه کیفیتو بیارن پایین که احمقانست همچین فکری(در این صورت کی دیگه مشتری این سرویسه)دی وان نمیارن که منطقی تره
مگه قراره سونی اکتیویژن رو بخره که نتونه بودجه بده و کیفیت بازی تا بیاد پایین
ناسلامتی داریم راجب شرکتی صحبت میکنیم که درآمدش از بخش کلاد به تنهایی از کل سونی بیشتره و سالی بالای چند صد میلیارد درآمد داره
فرقی نداره
سونی و مایکروسافت هردو سرمایه داری هستن
وقتی دخل و خرج باهم نخونه بیخیالش میشن
مثال هم زدم (میکسر.. ویندوز فون.. نوکیا)
مگه صاحب اینا همون شرکت چند تریلیون دلاری نبوده؟
بستگی داره به نوع بازی، اگه بازی مولتی پلیر یا نقش آفرینی باشه یا یه بازی با ارزش تکرار بالا جوری که پلیر رو دستکم سه،چهار ماه مشغول کنه، ارزشش رو داره که البته هیچکدوم از بازیهای سونی تا الان این ویژگی رو ندارن و به طبع روز عرضه نباید رو پلاس برن
البته به نظر من ساخت پروژه های کوچیکی مثل پتیتمنت و هایفای راش برای صنعت گیم پرفایدهتر از امثال گوست یا هورایزن میتونه باشه
اینکه چجوری پنتیمنت و های فای رو به گوست و هورایزن ربط دادی کار ندارم چون هردو هردو تو یه خط موازی حرکت میکنن
نظر شما قابل احترامه ولی مخاطبین نظر دیگه ای دارن
بازی کوچیک و عالی تو ذهن ها ماندگار میشه مثل سلست و هیدیس نه اینکه نیومده غیب شه
اگه شما بخوای سالی ۱۸۰ دلار بدی پنتیمنت و های فای راش بازی کنی بهتون احترام میزارم (البته منظور یه شخصیه که ۱۸۰ دلار واقعی میده نه منو و شما)
صنعت گیم رو هم بازی هایی مثل گوست تکون میدن نه پنتیمنت و های فای راش
بازی های کوچیک وقتی مفید هستن که یه سازنده کارش ساخت چنین بازی هایی باشه.. مثل سوپرجاینت گیم که از اول تو ساخت چنین بازی هایی تبحر داشته و با هیدیس به اوج رسیده
نه اینکه بودجه یه استودیو رو کم کنی مجبور به ساخت بازی های کوچیک بشه این یعنی پسرفت
(دقت کن منظورم این نیست پنتیمنت بخاطر کمبود بودجه ساخته شد.. منظور اینه اگه در اینده دخل و خرج مایکروسافت نخونه از این دست بازی ها زیاد میبینیم سازنده مجبور میشه هزینه بازی رو بیاره پایین..حالا تو بهینه سازی گندش در میاد یا یه جا دیگه کم کاری میکنن.. تازه اونم مشخص نیست بازی با کیفیتی باشن یا نه)
ببخشید گوست آف سوشیما چه نکته جدیدی رو وارد دنیای گیم کرد که تو اساسینزکرید ندیده بودی تا الان؟ ماکرو هم تمام ارزش گیمپس رو از چنین بازیهایی فراهم نمیکنه ولی به همون نسبت با چنین بازیهایی سودآوری میکنه
ممنون که گفتی داداش
واقعا سونی حق داره که بخواد بره سراغ بازیای سرویس محور
فک کن ۲۰۰ میلیون دلار واسه ساخت یه بازی و حداقل همونقدر واسه تبلیغاتش بدی اونوقت ۱۰ میلیون نسخه هم فروش نکنه و تازه بعضیا هم شاکی باشن که چرا ۷۰ دلار بابتش پول میگیری
و قطعا همه بازیای بزرگ سونی در این نسل همین هزینه رو خواهند داشت
لست که خوب فروخت
یه بازی مثل رزیدنت اویل ۲ که مولتی پلتفرم بوده و یه سال زود تر عرضه شده یک سال بعد اعلام امار فروش لست ۲ رسید به ۱۱ میلیون
“فک کن ۲۰۰ میلیون دلار واسه ساخت یه بازی و حداقل همونقدر واسه تبلیغاتش بدی اونوقت ۱۰ میلیون نسخه هم فروش نکنه و تازه بعضیا هم شاکی باشن که چرا ۷۰ دلار بابتش پول میگیری”
حق با توئه کاکو. بیا این کارتو 💳 بگیرهرچقدر دلار یا یورو میخوای بکش.صد؟دویست؟سیصد؟
بکش خیالت تخت!
البته میتونه خلاقیت هم به خرج بده و بازی ارزون و کمخرج هم هراز گاهی بسازه، لا به لای بازیهای بزرگ و سنگین
وضعیتش تو انحصاری های کوچیک و مستقل هم اونقدر اسفناک نیست ( حداقل از ایکس باکس بهتره )
سک بوی
ریترنال
سیفو
استروز پلی روم
کینا
استری
دریمز
بازی های بدی نبودن
اما وقتی ساخت شون صرفه ای نداره از سونی چه انتظاری داری ؟
بازی های ارزون و خلاقانه بیشتر در حالتی جواب میدن که روی یه سرویس مثل گیم پس قرار داده بشن و این کار زیاد با سیاست سونی جور نیست
سونی هم سرویس داره قیمتش هم فرق آنچنانی با گیمپس نداره، این که علاقهای به ارزشمند کردنش برای مشتری نداره و بازی براش صرفه نداره تقصیر کسی غیر از خودش نیست، ماینکرافت الان اکسپنشنها و دیالسیهاش چقدر برای ماکرو خرج داره به نظرت؟ یکی از دلایلی که با وجود گیمپس، اکس باکس سودده هست وجود اینجور بازیاست، برعکس سونی به شدت به ترد پارتی وابسته شده
ببین بحث رو به بیراه نبر
گفتی سونی باید بازی کوچیک و ارزون بسازه و منم گفتم در حد توان خودش هرازگاهی این کار رو میکنه
صحبت درباره ی گیم پس و ارزش داشتن سرویس و سوددهیش بی ربط بود
از اون نظر نگاه کنی تعداد ایندیهایی که با حمایت ماکرو و برنامه ID@Xbox خیلی بیشتره ولی خب در اکثر موارد خواسته ماکرو دی وان رو گیمپس هست نه انحصاری
سونی انحصاری داره
ماکرو هم تولید میکنه ردفال ،بعدشم میگه ما تو کنسول شکست خوردیم ،معلومه نتیجه همین میشه
خیلی فرق دارن با هم
از این خبر نتیجه ای که میشه گرفت اینه که بازی های تریپل a با توجه به هزینه سنگین تبلیغات کم کم باید حداقل ۱۰ میلیون نسخه فول پرایس خریداری بشن. برای همین هم هست وقتی بازی مورد علاقه مخاطب فروش خوبی میکنه باعث خوشحالی هوادار میشه چون میدونه سودآوری محصول مساوی است با ساخت نسخه های بعدی. حالا فکر کنید چه بازی های خوبی وجود دارند که فوق العاده باکیفیت هستند اما فروش خوبی ندارن. برای من شخصا خیلی دردناکه که ببینم بازی ای که خیلی دوست دارم ازش استقبال نمیشه. ریترنال و دیمن سوالز نمونه هایی از این دسته از بازی ها هستند.
دیمن سولز اینقدری فروش کرده ک هزینه ساخت و سود آوریش تضمین بشه
ریمیک نسل نهمیش میشه گفت بیشترین سود رو داشته چون بیس بازی رو داشتن فقط جدیدش کردن خصوصا توی گرافیک
منتها ممکنه بگی چرا پس ادامه دار نشدن واس اینم جواب دارم
دلیلش اینه ک بعضی بازیا یونیکن و همون نسخه تموم بشه کفایت میکنه و ادامه دادنش خیلی سخته و ممکنه لطمه بزنه به فرنچایز مثل بلادبورن اینقدری خاص و عالی بود ک ادامه دادنش معنایی نداشت ولی مثلا دارک سولز واقعا فرنچایزش داستان جریان بازی داشت ک تا۳نسخه ازش ساخته شد
حرفتو قبول دارم قطعا دیمن سولز مثل یه بازی جدید هزینه و زمان صرفش نشده ولی از اونجایی که خیلی این بازی رو دوست داشتم انتظار فروش بیشتری داشتم. اون لحظه ای که متوجه شدم الدن رینگ تو هفته های اول از نظر فروش کولاک کرده بود خیلی حس فوق العاده ای داشتم چون میدونستم این یعنی در آینده قراره باز هم بازی های درجه یک از این استودیو ببینیم. به نظرم یه کاری که یه گیمر میتونه انجام بده معرفی بازی های خوب مظلوم کم فروش به دوستانی هستش که شناختی از بازی ندارن این حداقل کاریه که یه هوادار برای گیم مورد علاقش باید انجام بده.
نکته ای که بهش اشاره کردی بسیار بسیار درسته و بشدت حرفتو قبول دارم ، اصلا وقتی به این نکته فکر میکنیم که یه عده رو یه بازی کار کردن ، وقتشون رو گذاشتن ، و این شغل و حرفه شون بوده ، اما بازی درست از آب در نیاد و یا فروش نکنه ، مطمعنا خیلی حس بدی دارن و این جمله که «تمام زحماتت حروم شد» مدام تو ذهنشون پخش میشه ، من قبول دارم که ردفال یه فاجعه اس و خودم هم رغبتی برای بازی کردنش ندارم ، اما گاهی اوقات که به این فکر میکنم که کسایی که بازی رو ساختن چقدر امید داشتن و چقدر وقت گذاشته بودن رو پروژه( البته اگه درست وقت میذاشتن که انقدر گند نمیشد بازی) ولی همینقدشم که میدونی چشم انتظار موفقیت بازیشون بودن و با سر رفتن تو سیمان مسلما برای هر کسی که بتونه شرایط رو درک کنه دردناکع ، البته یه عده آدم هستن که درک ندارن ( بروداسموک و red fail)
مثلا دیزگان بازی خیلی خفنیه ولی حیف که ازش استقبال نشد
دوتا بازی هست که من قسمت دوشونو میخوام
اوردر ۱۸۸۶
دیزگان
Tom@ واقعا رفیق دیزگان که بارها گفتم دلم میخواد نسخه دومش ساخته بشه کمتر از دلست دوسش ندارم، در مورد د اوردر ۱۸۸۶ هم واقعا حق گفتی این بازی پتانسیل اینو داره که تبدیل به یک فرانچایز بشه یعنی اگر نسخه دومش ساخته میشد مطمئنا خیلی بهتر از نسخه اول میشد مشکل بازی د اوردر فقط کوتاهیه بازی و کاتسینای زیادش بودن تازه همون کاتسینای زیاد بازی بخاطر کوتاهیه بازی بود وگرنه اگر بازی طولانی بود ما هیچوقت نمیگفتیم کات سیناش طولانی هستن در مورد اسلحه هاش هم بگم فوق العاده بودن یک اسلحه داشت که پودر میریخت بیرون بعد آتیش میگرفت اینو خیلی دوست داشتم گرافیک بازی هم که فوق العاده بود یعنی حتی از بازی های نسل نهمیه الان گرافیکش بالاتره
.
شخصیت گالاهاد هم خیلی خفن بود قشنگ میتونه در کنار جوئل و کریتوس شخصیت محبوبی بشه فقط نمیدونم این آیپی متعلق به سونیه یا همون استودیو سازندش یعنی Ready at Dawn بود که آمازون خریدش، تعجبم از سونی اینه که چرا این استودیو رو نخرید اونم استودیویی که تو کارنامش نسخه های فرعی گاد بود God of War: Chains of Olympus و God of War: Ghost of Sparta
اوردر باید یکم گیم پلی بهش اضافه بشه و کاتسیناش کم بشه
حتی مبارزات نزدیکشم با کاتسین نشون میداد
صدای اسلحه هاش عاااالی بود
Ip مال سونیه ولی لستودیو ردی ات داون رو فیسبوک خرید فکر کنم🤔
انگار برای سونی خیلی خرج داشته که مجبور بوده ۶۰ دلار قیمت بذاره
از اون طرف فروشش به خاطر قیمت کم شده
برای همین سونی نخریدش
معمولا سونی استودیو هایی رو میخره که با هزینه کم باکیفیت ترین رو تحویل بدن
amiralinr@ دوست عزیز اتفاقا استقبال شد بیشتر از ۱۰ میلیون هم فروش کرد انقدر که طرفدارانش خواهان نسخه دوم بودن مخصوصا خود من اما متاسفانه چون سونی براش متا مهمه چراغ سبز نداد تازه اونم متایی که فقط بخاطر مشکلات فنی اومد پایین
و در کنارش بازی های ضعیف و تکراری و گرافیک بالا انقد فروش میکنن که ادم با خودش میگه پس این همه روشن فکر که از خلاقیت حرف میزنن کجان؟
۱۰ میلیون نسخه فول پرایس دیگه زیاده،تبلیغات خیلی هزینه ای بر نمی داره بجز چند تا بازی خاص، ۵ میلیون نسخه فول پرایس کفافه
روز آخر دادگاهه؟
یا خدا ۲۲۰ میلیون فقط هزیزنه دولوپ بوده؟؟؟؟ میگفتن صد میلیون بوده که 😳😳 حدود دوبرابره هزینه ساخت بازی هایی چون سایبرپانک و رد دد دو
هزینه ساخت رد دد ۲ به طور رسمی فاش نشده ولی یه تخمین ۵۴۰ میلیون دلاره که اونو به یکی از گران ترین بازی های تاریخ تبدیل می کنه. برآورد دیگه ۱۷۰ میلیون دلار بر اساس تعداد کارمندان و حقوقشون هست که هزینه های دیگه مانند بازاریابی و فناوری را شامل نمیشه. در مورد سایبرپانک هم به همین صورت هست و رسما اعلام نشده اما دو تا تخمین وجود داره یا ۳۱۶ میلیون دلار یا ۱۷۴ میلیون دلار.
داداش رددد ۲ تا ۶۰۰ میلیون خرج داشته
۳۰۰۰ تا کارمند روش کار کردن ( ویکی پدیا زده ۱۶۰۰ )
برای همین بهش میگن پر خرج ترین بازی ویدئویی
سایبر پانکم ۱۷۰ میلیون یه جا خونده بودم خرجش شده
که احتمالا نصفش فقط به خاطر کیانو ریوز خرج شده 😂
بقیشم باگ بود
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
شاهکار:king work
خداوندگار انگلیسی؟
masterpiece😐
تو اینترنت که نوشته حدود ۲۰۰۰ نفر در ساخت لست ۲ مشارکت داشتن
نوشته نیروی کار تمام وقت، ۲۰۰۰ نفر شامل افراد نیمه وقت یا نیروی کار غیرحرفه ای مثل نیروی حمل و نقل و … که مستقیما در توسعه بازی دخیل نیستند هم میشه.
یعنی است آف اس ۲ رو ۲۰۰ نفر ( حداکثر ۴۰۰ نفر ) ساختن
حلالشون واقعا ..
حمل و نقل توی ساخت بازی چه نقشی داره؟کلی میگم مثلا کد هارو کیلویی جا به جا میکنند؟🗿
جا به جایی بازیگران و توسعه دهندگان،جا به جایی وسایل مورد نیاز استودیو(مثل ورک استیشن های جدید)،حمل ونقل مواد خوراکی و بهداشتی
شاهکار ساختن هزینه میخواد فقط فکر کنید ناتی داگ با ۲۰۰ نفر لست ۲ رو داد بیرون الان نزدیک ۹۰۰ تا کارمند داره ببینید چه بازیای شاخی میتونی بده بیرون تصورشم هایپ کنندس
خب اینا چ ربطی ب مایکروسافت و دادگاهش داره ؟ 😐😐
یعنی سر جمع ۴۳۲ میلیون دلار پول بی زبون خرج ساخت دو عدد زباله شده
یکیشون یک گیم خطی داستانی با داستان و اندینگ داغون و زباله
اون یکی هم یک اپن ورلد یوبیسافتی با گیمپلی خشک و تکراری و داستان زباله و پروتوگونیست داغون
همین پول رو میداد چهار تا بازی درست حسابی روز عرضه روی پلاس می آورد از الان موفق تر بود سر همین چیزهاست که سونی هیچوقت به جایی نمیرسه
یکی دستمال بیاره این اشکاشو پاک کنه
من فقط دارم حقایق رو میگم
اگر جوابی داری تو دفاع از داستان افتضاح این دو تا بازی بگو وگرنه با این مدل جواب دادن ها داری فقط نشون میدی چقدر کم سن و سالی
حقایق؟🤣
هیچ کس حقایقتو قبول نداره 😂
والا لست خودش داره با ادم حرف میزنه نیازی نداره من ازش دفاع کنم
Tom@ داداش فکرکن یک هیتر فشاری حرف از حقایق و منطق بزنه آخرالزمان شده انگار XD:
اخرشم من کم سنو سالم 😂
Tom@ بزار بگه تازگیا وقتی کم میارن میگن کم سنو سالی، باورکن آدم کم سنو سال باشه بهتر از اینه که بی عقل باشه والا
Part 2 دویست و بیست میلیون…….😐
خب معلومه سرویس اشتراکی به سبک گیم پس برای سونی سود نخواهد داشت
اون وقت چه جوری اسپنسر میگه گیم پس برای مایکرو سود داره نمیدونم…
یا حقیقتو نمیگه یا اینکه بودجه های ساخت بازی مایکرو خیلی خیلی کمتره
من خودم میگم که حقیقتو نمیگه
منم هنوز نمیدونم چجوری میاد میگه گیم پس سود اور بوده
کلا طبق امار خودشون ۲۵ میلیون کاربر داره کمتر از پلاس
کلی خرج میکنن که بازی بسازن
کلی خرج میکنن که مولتی پلتفرمارو بیارن رو گیم پس
یعنی تو از ۳۰ میلیون کاربر بیشتر از هزینه این دوتا رو هم در میاری؟
دقیقا👍🏻
گیمپس ماهی ده دلاره،تقریبا ۳۰ میلیون هم مشترک داره پس در نتیجه سالی ۳ میلیاردو شش صد میلیون در آمد داره.حالا میگیم بعضیا تو تخفیف میخرن یا اشتراک بلند مدت یا ویژه میخرن پس ۴۰۰ میلیون اینجا کم میکنیم.حالا اگر ۲ میلیاردو دویست میلیونم خرج آوردن بازی برای سرویس بکنن بازم یک میلیارد برای خودشون تو سال میمونه که یه بخشیش صرف زیر ساختای گیمپس میشه ولی بقیه همش سود خالصه
داداش مولتی پلتفرم روز عرضه خیلی هزینش بیشتر از بازیای قدیمیه
الان با همین حساب کتاب ۱ میلیارد موند که خودت میگی از این ۱ میلیار هزینه زیر ساخت گیم پس
۵۰۰ میلیونش میره برای حقوق کار کنا
دیگه چی میمونه؟😂
حالا خرجای دیگه مثل خریدن موتور بازیسازی ایناش کنار
اینجا نوشته شده که پارت ۲ ۲۲۰ میلیون
بازی های دیگه شاید انقدر خرجشون نشده باشه ولی به هر حال کلی پول خرجشون شده بازی هم که میاد رو گیم پس مایکرو باید دست به جیب بشه دیگه؟؟؟
دیوانه نیستن که بازیو با ضرر بدن به مایکرو که بیاره رو گیم پس
سالی چنتا بازی مولتی رو گیم پس میاد؟؟؟
خیلی زیاد!!!
مطمئن باش مایکرو سالی چند میلیارد دلار خرج گیم پس میکنه
یعنی چهل میلیون دلار از shadow of the tomb raider بیشتر . از هورایزن خوشم نمیاد ولی لست ۲ خوب بود .
به نظرم این حجم از هزینه کرد اصلا منطقی نیست.میتونن مثل نینتندو بازی با گرافیک هنری یا حتی بازی دو بعدی بسازن و بینشون هم چند تا بازی مثل لست بدن،در اینصورت فروش بازیای کم خرج تر هزینه بازی های بزرگ تر رو جبران میکنه و همیشه هم لاین آپ بازی ها پره که در اینصورت شکایتی از طرف بازیکن ها(مثل امسال که فقط اسپایدرمنو دارن و صدای همه در اومده)نخواهد بود
به خاطر این مدل بازیا مردم سمت ps اومدن
وگرنه همه نینتندو میخردین 😂
Tom@ سونی باید اینو بیاره بزاره مسئول باز و بسته کردن در اتاق فکرش
😂😂😂😂
gta vi رقمش میلیارد بود یا میلیون؟ من یادم نیست
یعنی بازی ای مثل هورایزن با لست تقریبا یه اندازه هزینه داشتن -_- !
حیف
من یکی از رویاهام اینه که ناتی داگ یه بازی openworld مثل gta با گرافیک لست ۲ بده
یه جا خونده بودم تلو ۲ ۱۲۰ میلیون بودجه داره ولی اینجا مشخص شد ۱۰۰ میلیون بیشتره خدایی همون موقع هم با عقل جور در نمیومد ۱۲۰ میلیون
حیف ۲۲۰ میلیون دلاری که خرج لست ۲ کردن اخرش این در اومد لست یک بخاطر گیمپلی یا گرافیک نبود که بازی عالی بود بخاطر داستان و روایتش بود رو اونو ازش بگیری میشه یا بازی معمولی لست ۲ از این لحاظ یه اف..تض…اح کامله بخاطر اینکه دراکمن هر چی بله قربان گو بود نگه داشت بقیه رو فراری داد حتی توی انچارتد ۴ هم میشه اثراتش رو دید ناتی داگ متاسفانه دیگه بازی مثل سه گانه انچارتد یا لست ۱ نمیده یه چیزی تو مایه های پیکسار از چن سال پیش تا الان سقوطش رو میبینم