کارگردان هنری God of War: حداقل انتظار سونی از ناتی داگ و سانتا مونیکا متای ۹۰ است
رافائل گراستی (Rafael Grassetti)، کارگردان هنری سابق استودیوی سانتا مونیکا و بازی God of War، در گفتوگویی جدید متذکر شد که حداقل انتظار شرکت سونی از استودیوهایی مانند ناتی داگ و سانتا مونیکا رسیدن به میانگین امتیاز ۹۰ در وبسایت متاکریتیک است. گراستی در مصاحبهای با وبسایت پرتغالی Flow Games این موضوع را مطرح کرد.
گراستی در ادامه توضیح داد اگرچه نمرات ثبت شده در متاکریتیک برای سازندگان بازی اهمیت دارد، اما سونی هیچگونه پاداشی را بابت امتیاز بالای متاکریتیک به توسعهدهندگان اهدا نمیکند. همچنین، وی توضیح داد که شرکت سونی اعتماد زیادی به استودیوهای خود دارد و آنها مجبور نمیکند تا زودتر از موعد یک بازی را عرضه کنند. از سوی دیگر، گراستی متذکر شد که درست به مانند مابقی شرکتهای فعال در صنعت گیمینگ، سونی به دقت عملکرد بازیها در وبسایت متاکریتیک را زیر نظر دارد.
وی در ادامه توضیح داد که در اوج پروسۀ ساخت نمیتوان عملکرد بازی در متاکریتیک را پیشبینی یا حول نظرات احتمالی منتقدان صحبت کرد؛ تنها در یک سال پایانی پروسۀ ساخت تازه میتوان حول این موضوع بحث کرد. دلیل اصلی، عدم شکلگیری با تا سال نهایی پروسۀ تولید است.
پیش از این نیز خالق Days Gone به این موضوع اشاره داشت که دلیل چراغ سبز ندادن سونی به دنبالۀ بازی، عملکرد پایینتر از انتظار نسخۀ اول در میان منتقدین بوده است.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
سونی خیلی گیر به متا میده خیلی بده این. ولی این دو استودیو شاهکار ساز زیر ۹۰ نمیدن بیرون
گیر نده که یه چی مثل ردفال میاد بیرون
الان دیزگان بخاطر متا کنسل شد
ولی یوزر اسکور همون متا رو بری ببینی خیلی بالاس
واقعا دیدگان خیلی حیف بود
درسته. ولی من منظورم به بازی مث دیزگان بود که واقعا بازی خوبی بود و متا کمی گرفت و حتی با فروش خیلی خوبش سونی دیگه نخواست دنبالشو بسازن و این همه پتانسیل هدر رفت
دیگه بالآخره استثنایی هم هست اما صد در صد نیست نساخته ادامهش حتی به نسخه ی بعدیشم اشاره شده بود ممکنه در حال ساخت باشه
خیلی بازی ها هستن که نمره بدی کرفتن ولی بازی های خوبی بودن و باید ادمه پیدا میکردن مثل دیزگان، یا همین های آن لایف، یا مثلا فکر کن مایکرو سی آو تیوز رو ول میکرد بعد از نمره پایینش، الان سی آو تیوز بزرگترین لایوسرویس مایکرو بعد از ماینکرفته و روز به روزم به محبوبیتش اضافه میشه، توجه اینچنینی به نمره متا میتونه ساخت خیلی از بازی های خوب رو کنسل بکنه
یعنی خودت گیر نمیدی الان؟🤣
چون متا با فروش کنسول و بازی رابطه مستقیم داره
چرا مایکروسافت نمیتونه از لحاظ فروش بازی و کنسول به پلی استیشن و نینتندو برسه دقیقا چون استاندارد و کیفیت ندارن
برای همین گیر دادناست که سانتامونیکا و ناتیداگ این شدن
لابد اگه بده بیرون اینارو هم تعطیل میکنه
برای همینه بهترین انحصاری ها برای سونی هست 😎
بله.
شرمنده ولی تو انحصاری نینتیندو چند سر و گردن بالاتر از سونیه، البته به همون نسبت خیلی از مولتی پلتفرما رو هم نمیتونه اجرا کنه
سونی بازی تکراری بسازه و پول بده تا عدد رو زیاد کنن
همون کچل همون دختر فعلا که نسل ۹ گوتی فقط نصیب مایکروعه شما به فکر عدد باشین
سلام هالک ایرانی اسم عوض کن. سلام گیدا، سلام دلقک گروه
سلام فرمانده
این دو تا چرا هنوز بن نشدن؟
به نظرم گیمفا باید اینارو کلا از طریق شماره تلفنشون بن کنه .
چون اگه اکانت یا ایمیلشون بن شه ، راحت یکی دیگه میسازن و دوباره میان .
خودتم دستکمی نداری دلقکی
گوتی؟؟کو؟؟ درباره استارفیلد نظر نمیدم چون عرضه نشده ((ولی خوب معلومه چیه)) تا الان فقط ردفال بازی aaa مون بوده
گریه میکنی چرا حالا ، مایکرو میخواد با ردفال گوتیو بگیره؟دیگه اگه این یکی دو سال رو ببینی میفهمی گوتی هم دیگه بدرد نمیخوره ردفال احتمالا بردنش خیلی بالاس
من جای شما بودم از طرف پلتفرمی که تو کل تاریخش یه گوتیم نداره و ۱۰ ساله بازیاش کاندید گوتیم نمیشن در مقابل پر افتخارترین ناشر ویدیو گیم حرف نمیزدم
چه نکته ی مهمی رو اشاره کردی
پروفتو عوض کن حداقل این چیه گذاشتی😂یه جعبه فن تعصبی باید پروفش حداقل یکی از ایکونای ایپی های مایکروسافت باشه😂
خداییش چرا هرچی به دهنت میرسه میگی؟چرا یکم فکر نمیکنی؟
میتونه میسازه
میکروبسافت عرضه داره بسازه بازی تکراری متا ۹۰ بگیره
بازیای تکراریش ب جز فورزا ب زور ب ۸۰ میرسن
Microsoft Flight Simulator
حاجی بذار بگیره بعد بیا پزشو بده
داداش وایسا ماهم سوارشیم استارفیلد هنوز نیومده کُری میخونی؟
سونی همین دوتارو داره شما اینقدر دارین که شمارش از دستم در رفته
انقدر با فشار نوشتی که ادم نمیفهمه منظورتو
از نسل ۸ تا حالا یادم نمیاد ماکرو گوتی داشته باشه
کسی یادشه؟ 😂
هرسال یا بیگ وینر یا گوتی دست سونیه
سلام فرمانده 😂😂😂😂😂😂😂😂
حداقل انتظار ما هم از این دوتا همینه👌
اینسامنیاک هم خیلی وقته بین ۸۵ تا ۹۰ مونده ولی ببینیم اسپایدرمن ۲ می تونه این طلسم رو بشکنه !
اره اونا هم باید خودشونو بکشن بالا
یکم گرافیکش مسئله ترسناکی شده که اونم درست کنن حله
سونی فقط این دوتارو داره ازش بگیری فلجه
باز سونی با دو تا استودیو بزرگ سرپاس بعضی شرکتا رو بگو که هیچی ندارن چی پس یعنی کلا فلجن؟
اگه بتسدا رو هم از مایکروسافت بگیریم امسال فقط یه ریسینگ تکراری میداشت بعد کویر ۳ ساله غیر اینه؟؟
ساکر پانچ
گوریلا
اینسامنیاک
بند استودیو
فایر اسپرت
بلوپوینت
هوسمارک
پولیفونی و….هم کشکن ؟!
و جدید ترین عضو مجموعه فایر واک
نسل پیش که ماکرو سوسک شده بود فقط این ۲ تا بازی میساختن؟
اینسامنیاک، گوریلا، ساکر پانچ و بلو پوینت هم در حد و اندازه اون دوتا هستن! خبر نداری حاجی
و بانجی!
همین سخت گیری ها این ۲ تا استودیو رو به شاهکار ساز بودن تبدیل کردن
حداقل انتظار ماهم از شما ۹۰ بوده😄
خب معلومه استودیو های غولی مثل سانتا و ناتی انتظارات ازشون خیلی بالاس
انتظار کاملا منطقی ای هستش برای دو تا از بهترین بازی ساز ها
البته !
صرفاً در مورد سونی صحبت نمیکنم، چون مایکروسافت هم جدیداً به reviewها زیاد اهمیت میده و حق هم داره و سایر ناشرها،
تاکید روی متاکریتیک بدیهی هست برای کمپانیها، چون مستقیماً روی فروش بازیها تاثیر داره. این که بگیم متاکریتیک اهمیتی نداره فقط برای «گیمر» صدق میکنه نه «موفقیت» اثر. جدای از متاکریتیک، همیشه GOTY هر سال حوالی دسامبر یه BOOST خوب در زمینه فروش دریافت میکنه، الدن رینگ و god of war 2018 و sekiro و tlou 2 هم این اتفاق براشون رخ داد.
اما جدای از این موضوع، امروزه اعتمادی به منتقدین و وبسایتهای بزرگ نیست و برای «هر» اثری کسب متای بالا به سختی ده یا بیست سال گذشته نیست. در گذشته، وبسایتهایی مثل GAME TRAILERS و همین IGN و Gamespot «مستقلتر» از الان بودن و سختگیرانه بازیها رو قضاوت میکردن. امروزه، این وبسایتها تبلیغاتی شدن. قبلاً هم به تبلیغاتی بودنشون اشاره کردم، اما توضیح ندادم یعنی چی چون به نظرم بدیهی بود. تبلیغاتی شدن، یعنی دریافت امتیاز «کاور» یک بازی از سوی گیم اینفورمر یا آی جی ان یا گیم اسپات که باعث افزایش view و بازدید میشه. برای کسب این امتیازها کمپانی بازخورد مثبت رو انتظار داره بدون هیچ شکی. این روابط مستحکم باید به نوعی شکل بگیره.
از سمت دیگه، ارسال کدهای review هم یک نکتۀ منفی بزرگ برای گیمینگ محسوب میشه که برخی از سایتهای درجه دوم (منظور سایتهایی هست که محبوبیت ign ندارن) رو به سمت اهدای نمرات بالاتر سوق میده تا بتونن رضایت ناشر رو جلب کنن. یکی دیگر از مزایا، interviewهای اختصاصی با سازندگان بزرگ هست و … / این وسط به یک سری بازی با بودجه پایین که کیفیت بالایی دارن اما کمتر دیده میشن هم ممکنه ظلم بشه و مزیتی برای ناشرهای بزرگ شکل بگیره. در کل ملاکهای منتقدها هم همیشه درست نیست و این که سازنده رو به ملاک و قالب منتقد محدود کنی نمیتونه صرفا به کیفیت بالاتر برای مشتری منجر بشه، مخصوصا منتقدهای جدید که خیلیاشون عضو جنبشهای مختلفی هستن و بارها دیده شده از دیدی خارج از محتوا بازی رو بررسی کردن. یکیش عدم وجود زامبیهای سیاه پوست در نقد گیم اسپات. در مورد سایبرپانک هم انتقادی به فمنیستی نبودن اثر داشتن. در نهایت، تا زمانی که «نقد و بررسی یک محتوا» با «دریافت امتیاز» از سمت ناشر گره خورده باشه، نمیشه از نتیجه بررسی انتظار بالایی داشت.
و در نهایت، اگرچه هر کاری انجام بدن، وبسایتهای خبری و تحلیلی قرار نیست به شکل شدیدی بازی ها رو مورد انتقاد قرار بدن، اما اگر هم این اتفاق رخ میداد و صادق تر عمل میکردن، اهمیت دادن بیش از حد به متاکریتیک نقاط ضعفی رو به همراه داره و از ریسکهای رادیکالی دور میکنه تیم سازنده رو وقتی در استرس این موضوع قرار دارن.
همیشه انسان از ناشناختهها ترس داره و این احتمال بالایی وجود داره ساختارها و مکانیکهای ابداعی و جدید و نو با مذاق منتقدها خوش نیاد و سازندگان اگر در بند متاکریتیک باشن ممکنه در وادی امن خودشون حرکت کنن.
منتقد هم منتقدای قدیم…
کلا مث اینکه با حرف منطقی میونه خوبی ندارید شما
عزیز جنبه ی شوخی داشت
گیمفا نمرش توی متا حساب میشه یا نه؟
کدوم ناشر ها براتون کد میفرستن همینجا بگین ,
بخاطر تحریمها نه متاسفانه
.
سایت بازیسنتر هم قبل از تحریمها تونست خودشو تو لیست جا بده
خیلی خوب میشه برای بردن فضای این سایت به سمت تخصصی تر شدن،شروع به ضبط پادکست هایی در این رابطه بکنید تا افرادی مثل بنده که اشنایی کمی با مسائلی از این دست دارند یا دوستانی که قصد دارن تحلیل های دقیق تر و یا ازاد و به دور از فن بوییسم بگیرن هم کمک بشه.
این برای تبلیغ و گسترش این سایت هم مناسب خواهد بود
این رو میگم چون دوست دارم بیشتر از بطن این صنعت اگاه بشم و یا به اصطلاح ماهیگیری یادبگیرم
این موضوع ممکنه خودش در اینده موجب شکل گیری جلسات مباحثه و مناظره با اساتید دیگر این حوضه یا افراد سرشناس و مدعی علم همین سایت هم بشه
در کل در عصر امروز موفقیت حداکثری از تلاش و خلاقیت حداکثر نشات میگیره.البته من درک می کنم این مهم شاید در اینده نزدیک قابل دسترس نباشه و شما چه از لحاظ امکانات یا محتوا توانایی برگزاری ایتم گفته شده رو نداشته باشید اما خب از اون جایی که در کامنت ها میبینم ، دغدغه رشد این جمعیت بازی باز فارسی زبان رو دارید به خودم اجازه طرح و گفتن مطلبی رو دادم که احتمالا خودتون بارها بررسی ایش کرده اید
درود بر شما دوست عزیز
🤝
به نظرم متا آلان متا شده بازیچه دست فن های هر کنسول که بیان بگن برای کنسول ما بازی های بهتری میاد خیلیهامون هم از رو متا انتخاب می کنیم که بازی تجربه می کنیم چقدر ممکنه مارو سرگرم کنه افرادی هم هستن با خودشون طی کردن مثلا باید متا بالا ۸۰ باشه تا ما بازی کنیم صرف نظر از اینکه بازی براشون سرگرم باشه یا نه آین عوامل (عوامل دیگه هم ممکنه باشه ) باعث شده متا مهم باشه
ببین کلا نمره نهایی یه سایت یه بحثه و نمره و تحلیل و برسی یه منتقد هم یه بحث دیگه
که خود اون منتقد ممکنه برای یه سری المان ها نمرات کم یا زیادی از بازی کم یا اضافه کنه.مثل جناب کریمی که در خصوص بازی گاد اف وار نقص های این بازی رو همچون تبری برای قطع کردن سر این اثر استفاده کرد.
در کل مقوله نقد تا یه جایی به کیفیت برمیگرده و از نقطه ای به بعد اندکی مربوط به عقاید و ارمان ها و مقایسه و اهمیت برای اون منتقد میشه.مدت ها پیش دایی ایم بهم گفت که دنبال نمره و این جور چیزا نباش دنبال منتقدی باش که بیشتر با سلیقه اش تو سازگاره
البته در صنعت گیم بنظرم این مسئله کمتر نمود پیدا کرده که تا حدی طبیعیه و به ساختار این نوع از هنر برمیگرده
این نوع فکر قشنگ نیست استودیو مجبور میشند منتقد بسنده بازی بسازند که باعث خلق فقط نوع بازی از سمت استودیو ها میشه ، همون طور که میشه توی بازی ها سونی دید : داستان محور و سینمایی.
گیم مگه بجز داستان محور و سینماییم داریم؟ بزرگترین گیمای تاریخ در این سبکن
حرفت به شدت احمقانه بود
البته از یه کودکی که معلول ذهنی هست نباید انتظار بره!!
حق دارید. شاید مشکل همینه که در مدیمی که بی نهایت بیشتر از سینما جا برای ورود ابرازات خود مخاطب و تعامل با اونو داره، گیم با ساختار بجز اینایی که شما فقط دیدی خیلی کم داریم. و بحث اینه که استودیو قدرتمندی مثل موارد ذکر شده جرأت عبور از چنین مرزی نداره، چون داخل این محدوده فضای ایمن تری می بینه. تعامل فقط زدن دکمه برای ادامه ی فیلم نیست، نوعی دکمه ی پلی که در بین دکمه های دسته ی بازی پخش شده باشه، یک ریل و ایستگاه هایی برای دیدن ادامه ی فیلم. بازی می تونه مثلا دنیایی باشه که شما توش با بازی کردنش داستان بدون پخش سینمایی گونه حس کنید و داستانُ مثل یک جهان تمام و کمال بازی کنید (لودونرتیو، از ترکیب لودو به معنای من بازی می کنم و نرتیو به معنای داستان) که در هیچ مدیم دیگه ای امکان این زندگی کامل خیالی وجود نداره، یا می تونه اصلا بهتون اجازه بده خودتون داستان جهان رقم بزنین (انتخاب ماجرا که بیشتر در D&D و نقش آفرینی های کلاسیک دیده می شه). این موارد نه تنها از جنس فیلم نیستن و بلکه در سینما نمی تونن جایی داشته باشن. اون مدیم توان تعامل دو طرفه به جز عبور خطی با زدن دکمه play در خودش نداره. گیم می تونه فرا تر بره از این چارچوب.
داش ممنون برای وقتی که گذاشتی ولی اینهمه متن بخوام بخونم بجاش میرم یه مقاله بخونم که لااقل بدردم بخوره
فقط فشار
نکتش اینکه میگه بازی فقط این نیست که بره سکانس بعد سریال های ۱۰ ساعت سونی بعضی وقتا از دکمه ها باید استفاده کرد تو انحصاری های سونی فقط یه x هست که بزنی بره قسمت بعد
گریه نکن متن جعبه فن جماعت جز مضخرف چیزی نیست
خیلی از بازی ها هستن که سینمایی نیستن و یا کات سینشون کمه ولی شاهکارن
مثل فورتنایت مثلا
برا از سونی مثال بزنم
گاد آف وار ۳
بلاد بورن
همین اینا که گیم های سینماتیک رو میزارن تو جیبشون اما چون تو گشادی و زورت میاد دو تا دکمه فشار بدی
میشینی فیلم سینمایی میبینی
بعد وقتی میگن سونی فنا فقط اکشن ادونچر اول شخص سینمایی داستان محور بازی کردن بهشون بر میخوره .☝️
چون سمت بازیای اشغالی که جعبه فنا میرن نمیریم
متاسفانه………….. بهتره چیزی نگم
بهتری چیزی نگی یا چیزی برای گفتن نداری و به ذهنت نرسید
نمیتونم چون قوانین نمیزاره هرچند بحث کردن با فنبوی الکیه.
خزیدم فشار رو
اینکه سلیقهمون بهتره اسمش فشار نیست اینکه دو سال گیمتون بالاتر از ردفال نبود فشاره
اینو هر وقت سونی تونست بازی در حد هلف لایف بسازه اونوقت برا من قبوله(از نظر داستانی)
من ایکس باکس فن نیستم ولی استلرفیلد واقعا یه بازی به شدت عالی به نظر میرسه
به نظرم برای خودت هدف پیدا کن زندگی پیدا کن ،الکی نه خودتو زجر بده نه بقیه رو برو با همون پلتفرمی که دوست داری بازیتو بکن کم هیت کن
یکم از داستان ماریو .مورتال کمبت.فیفا.استریت فایت.کانتر .برامون تعریف میکنی ؟
هم عکس همین ویگو که گذاشتی پروفایل خودت داستانش از یه سری گیم هایی که حتی گوتی بردن بهتره !!میگی نه برو کتاب رونیشن رو بخون مخت سوت میکشه !درسته ایونت ضعیف بود ولی داستان های لیگ بهتر از هر داستان گیمی که تا الان پلی دادم بودن
سونی از نسل هفت بازیای داستان محور سینمایی میسازه
چه ربطی داره؟😐
الان الدن رینگ منتقد پسند سینمایی بود؟
نه ولی به همون نسبت یه شاهکاری مثل دارک سولز یک و سه هم نمره پایینی گرفتن هم حتی نامزد گوتی نشدن
دارک سولزا هیچ کدوم شاهکار نبودن
به جاش الدن رینگ .سکیرو. بلاد بورن. دیمنز سولز
نمره های بالا گرفتن
من بیخودی داشتم با شما بحث میکردم اصلا، چرا باید با یه نوب که از گیم فقط بلده اکشن ادونچر بزنه در مورد عظمت دارک سولز و انقلابی که به وجود آورد صحبت کنم
🤣🤣🤣
نه داداش من با اکشن ادونچر بلاد بورن و الدن رو زدم😂
دارک سولزا اصلا شاهکار نیستن
چه انقلابی به وجود اورد؟
چرا انقلاب کرد
دارک سولز ۲۰۱۱ علی رغم ضعف هایی که خودش داشت ولی میراث عظیمی باقی گذاشت
تاثیرگذارترین بازی دهه پیش دارک سولز بوده
من نمیدونم چه انقلابی کرد
رو چی تاثیر گذاشت؟
کلا سه میلیون نفروخته بلادبورن رو PS4 بعد همه سونی فنا ادعای تموم کردنش رو دارن
خداوکیلی چه ربطی داشت ؟؟؟
خب من از اون ۳ میلیون نفرم
https://gamefa.com/517955/over-11-million-people-have-played-bloodborne/
۳ میلیون👌
آفرین به شما، ولی باز هنوز سولزبورنها رو شاهکار نمیدونی؟ جدی؟
سولزبورن نه
دارک سولزو شاهکار نمیدونم
دارک سولزا فقط پیشرفتای اروم اروم برای سبک سولز بود
بلاد بورن . سکیرو . الدن رینگ برای این سبک جهشای بزرگ بودن
دارک سولز یک زمان عرضه مشکلاتی داشت
و دارک سولز ۳ هم اونقدر شاهکار خالص نبود ( البته بنظرم در حد نامزدی گوتی بود )
ینکه دارک سولز ۱ و ۳ نمرات نسبتا پایینی گرفتن به خاطر مشکلات شون بوده نه بخاطر اینکه سینمایی نیستن
کدوم بازی بی نقص و بی مشکله؟ اساسا وقتی میگیم یه گیم سینمایی هست تا یعنی تا حدی از گیمپلی زده شده که رو صحنههای سینماییتر تمرکز کنه، اساسا نقایص یه بازی چیزی نیست که نمرهاش رو تعیین میکنه تجربه کلی اون بازی هست و در مورد دارک سولز یک و سه تجربه کلی فوقالعاده عالیه ولی خب تو اون بازه هنوز گیم جورنالیستها که از اساس هاردکور گیمر نیستن و به عنوان اولین گروه با بازی مواجه میشدند و نه گایدی بود، نه روی باس امتحان شده بود که به چی حساسه به چی مقاوم به طبع تجربهشون چندان جالب نبوده
آهان پس یعنی میخوای بگی دارک سولز سخت بود پس منتقدا چون به این درجه سختی عادت نداشتن بهش نمره پایین دادن ؟؟ 😐😂😂
چرا فک میکنی قبل از دارک سولز هیچ بازی سخت دیگه ای سخته نشده ؟؟؟؟
اگه بازیای سونی نمرات بالا میگیرن به خاطر اینه که در تمام بخش ها عملکرد عالی دارن نه فقط بخاطر اینکه کاتسین های خوبی دارن
اگه قرار بود منتقدا به کاتسین نمره بدن پس الآن هیچ کدوم از بازیای نینتندو متای بالای ۸۰ نداشتن
الان گیمپلی داره هورایزن؟ روایتش که هیچی تف سر بالاست هرچی در موردش بگم، در مورد خود گاد ۲۰۱۸ مگه کم مشکل کمبود محتوا داشت، دشمنا تکراری، حرکات تکراری، کلا سه تا سلاح، باس فایتای کم و تکراری، معماهایی که اصلا نمیشه اسمش رو معما گذاشت، اینا مشکل نبودن؟ نمره چند شد ۹۳
چون منتقدا بازی سینمایی رو بیشتر دوست دارن
البته اینکه میگم منتقدا بازیهای سینمایی رو بیشتر دوست دارن دلیل بر این نیست که به هیچ چیز دیگهای نمره خوب نمیدن ولی به بازیهای سینمایی خیلی راحتتر نمره میدن
اول اینکه متای ۸۸ برای دو نسخه هورایزن اونقدر هم زیاد نیست که بگی بهش لطف کردن
دوم اینکه سری هورایزن اون طور که تو فک میکنی بازیای ضعیفی نیستن
این دو بازی مجموعا بیشتر از ۷۰ جایزه گرفتن ( که اگه فوربیدن وست به الدن نمیخورد حداقل ۱۰۰ تا بود ) و هر کدوم بیشتر از ۵ نامزدی tga رو دارن و مجموعا نزدیک به ۳۵ میلیون فروش داشتن که اگه هر دو انحصاری نبودن شاید خیلی بیشتر هم میشد
پس این دو بازی ضعیف نیستن که فک میکنی این متا حق شون نبوده یا بخاطر کاتسین هاشون بوده
در مورد گیم پلی هم بیشترین ایرادی که به هورایزن ( و بقیه بازی های جهان باز سونی ) گرفته میشه استفاده از المان های کلیشه ای جهان باز و یوبیسافتی هست که خب درسته و البته که شدت این مورد تو این بازی ها خیلی زیاد نیست
همچنین هر دو نسخه هورایزن نامزد بهترین روایت سال خودشون بودن و این یعنی حداقل استاندارد رو رعایت کردن
البته من نمیخوام بگم بازی های هورایزن بی نقص هستن و این متا حق شون بوده
شاید متای این دو بازی بیشتر از اون چیزیه که باید باشه ولی دلیلش سینمایی بودن نیست
و در مورد گاد ۲۰۱۸
اول اینکه اتفاقا به خاطر کمبود باس ها و دشمنان کم تعداد از بازی نمره کم شده وگرنه نمراتش بالاتر میشد
دوم اینکه تو نمیتونی از یه بازی ادونچر انتظار داشته باشی که میزان محتوا و تعداد سلاح ها و حرکاتش اندازه یه بازی آرپیجی یا جهان باز باشه پس نمیشه به خاطر اینکه ۲ سلاح داشته ازش نمره کم بشه
در مورد معما ها نظری ندارم
” منتقدا بازی سینمایی رو بیشتر دوست دارن ”
” به بازیهای سینمایی خیلی راحتتر نمره میدن ”
کاملا مخالفم
بیا نمرات بازی های ۳ ناشر بزرگ یعنی سونی ، راک استار و نینتندو رو مقایسه کنیم
بازی های نینتندو عمدتا خلاقانه ، خانوادگی و مبتنی بر گیم پلی هستن
بازی های راک استار جهان باز هستن
بازی های سونی هم عمدتا اکشن سینمایی هستن
نکته جالب اینجاست که نمرات بازی های راک استار و نینتندو بسیاری از اوقات ۹۵ به بالاست ولی نمرات بازی های بزرگ سونی بین ۹۰ تا ۹۵ هست و بازی های متوسط سونی هم بین ۸۵ تا ۹۰ هستن
اگه قرار بود منتقدا به کاتسین نمره بدن پس الآن بازی های بزرگ سونی هم مثل راک استار و نینتندو متاشون بالای ۹۵ می بود
البته من تو ذهن منتقدا نیستم
شاید به بازی های سینمایی کمتر سخت میگیرن ، ولی خود بازی هم باید کیفیت لازم رو داشته باشه که اکثر بازی های سونی دارن
داداش این چیز هایی که میگی فقط خلاصه نمیشه توی بازی های سینماتیک از هورایزن که بگذریم که خیلی باهات موافقم، ولی گاد ۲۰۱۸ ارزش توی ریبوت مجموعه بود نه چیز دیگه و البته که بیشتر مشکلاتش رو توی نسخه بعد حل کرد. ولی مثال برای رفتار متفاوت منتقد ها زیاده همین الان الدن رینگ هم ساختار اوپن وردش مشکل داره و هم ازادی عمل بالاش ( بدون در نظر گرفتن همه مشکلاتی که سولز ها دارن ) ولی چیزی که من از منتقد ها دیدم فقط تعریف و تمجیده نه چیز دیگه.
فقط بازی های داستانی و سینماتیک منتقد پسند هستن؟
یعنی بازی خوب باعث نمیشه منقد نمره بالایی بده؟
نگاهی بندازیم به بازی هایی که سینماتیک نیستن ولی نمره بسیار بالایی کسب کردن
فلایت سیمولیتور – فورتزا – بلادبورن- دیمن سولز- زلدا – ماریو اودیسی – ریترنال- nioh- لیتل بیگ پلنت – موتور اسپورت و گرند توریسمو –
سعی کردم از بازی های انحصاری هر ۳ کنسول برات مثال بزنم که سینماتیک نیستن و متای بسیار بالایی دارن .. اگه قرار بود کل بازی های غیر سینماتیک رو اسم ببرم که اصلا تو صفحه چت جا نمی شد
منتقد به هر بازی که عالی میشه نمره بالایی میده و اصلا هیچ ربطی به داستان محور بودن و سینماتیک بودن نداره
داریم بازی های سینماتیک و داستان محور که نمره بسیار پایینی گرفتن
در اخر اشاره کنم که این طرز فکر سونی طبق گزارش کارمند سابق فقط شامل ناتی داگ و سانتا مونیکا میشه
اگه این دو استودیو قرار بر ساخت بازی غیر از متای ۹۰ داشته دقیقا چه استودیویی باید بازی خوب بسازه؟
نه تنها ناتی داگ بلکه راکستار هم مطمئن باش از چنین رویه ای پیروی میکنه که ۲۰ ساله داره بازی هایی در یه سبک مخصوص به خودش خلق میکنه مثل ناتی داگ
الان در جایی از صنعت گیم ایستاده ایم که پروسه ساخت بازی ها به ۶ ۵ سال کشیده شده و اگه استودیو هایی مثل ناتی داگ سعی داشته باشن خطا و ازمون انجام بدن که هیچ وقت شاهد بازی های عالی نمیشیم
اینکه بازی های سینمایی مورد علاقه منتقد ها هستند چیز جدیدی نیست چرا که بر میگرده به محل زندگی و اشخاصی که نقد میکنند مثلاً منتقد های آمریکایی معمولا سمت کالیفرنیا هستند که نشون دهنده بعضی چیز ها هست.
هر چند بازی ها لازم نیستند که سینمایی باشند تا نمره بالا بگیرند اما اگر باشند منتقد ها دست باز تر نمره میدن و اینکه سونی توی سال ها اخیر سازندگان بازی رو هل داده به سمت سینمایی شدن و تاثیر مستقیم سری uncharted و Last of us رو میشه دید بعد از اینکه این سری ها روی کار اومدن میشه دید استودیو های سونی به همین سمت سو حرکت کنند این در حالی هست که نسل ها قبل استودیو سونی روی سینمایی بودن تمرکز نداشتند ، هر چند این بازی ها کیفیت بالایی دارند اما دور شدن از حالت های قدیمی رو نمیشه ندید گرفت.
در مورد نکته آخر اینکه مورد جدیدی نیست اما اینکه بقیه استودیو سونی سعی کنند به همین روش روی بیاورند مورد جالبی نیست چرا که استودیو ها متفاوت بازی های متفاوت برای کنسول سازند که در اون سبک مهارت رو کسب میکنند و میتوانند بازی ها بهتری بسازند اما وقتی استودیو ها مجبور میشند که بازیای سبک جدیدی رو خلق کنند باعث میشه که مهارتی که در سبک داشتند از دست بره برای مثال اینکه ناتی داگ داره آنلاین میسازه حرکت جالبی نیست ، ناتی داگ تجربه در بازی های آنلاین نداره که منجر میشه تا استودیو از استعدادی که داره استفاده کامل رو نبره.
(هر چند بازی ها لازم نیستند که سینمایی باشند تا نمره بالا بگیرند اما اگر باشند منتقد ها دست باز تر نمره میدن)
قطعا همینطوره برای ارزیابی یه محصول از چه معیار هایی استفاده میکنن ؟ گیم پلی داستان مبارزات موسیقی و سایر گزینه ها
خب میبینیم یه بازی مثل لست یا انچارتد که خودت مثال زدی داره تمام این گزینه ها رو تو بهترین حالت به مخطاب میده ..خب منتقد نمره نده ؟ موسیقی بازی مشکل داره ؟ گیم پلی ؟ داستان ؟ اکشن بازی کمه ؟ وقتی یه بازی سینماتیک مثل انچارتد داره در هر زمینه بهترین رو عرضه میکنه منتقد نمره نده ؟
(سونی به همین سمت سو حرکت کنند این در حالی هست که نسل ها قبل استودیو سونی روی سینمایی بودن تمرکز نداشتند)
اول اینکه نسل های قبل تر تکنولوژی انیمیشن سازی و ساخت بازی اصلا مثل الان نبوده و مسلما بازی ها با مشکل ساخت مواجه بودن
ولی الان به لطف تکنولوژی های مختلف میشه بازی هایی ساخت که حتی با نشان دادن چهره شخصیت اصلی یا فرعی مخاطب رو جریحه دار کرد یا شاد کرد در حالی که چنین چیزی تو بازی های قدیمی اصلا وجود نداشت جز یه سری بازی های خاص..ولی امروزه این موضوع به یه استاندارد تبدیل شده و تمامی بازی ها سعی میکنن تاثیرگذار باشن
وگرنه استودیو های قدیمی سونی دقیقا سبکی بازی میسازن که از قدیم میساختن
به عنوان مثال ناتی داگ کراش و جک اند دکستر میساخت که اکشن ماجراجویی بودن ..لست و انچارتد هم در همین سبکه
سانتامونیکا گاد اف وار میساخت که هک اند اسلش و سینماتیک بود و الان هم داره همین کارو میکنه
ساکر پانچ هم اینفیمس میساخت که اکشن ماجراجویی بود والان هم با گوست داره همین کارو میکنه
مدیاملکول بازی پلتفرمر و خلاقانه میساخت و الان هم داره همین کارو میکنه
استودیو های قدیمی سونی تو سبکی که مهارت دارن از قدیم بازی میسازن یعنی چی به سبک سینماتیک بودن پیش میره ؟ الان ویچر یا سایبرپانک که یه بازی سینماتیک هستن کسی بهشون خورده میگیره ؟
راکستار ۲۰ ساله داره صرفا بازی هایی با یه سبک و یه فرمول میسازه کسی بهشون خورده میگیره ؟
این چه حرفیه
اگه بازی سینماتیکه صد در صد گیم پلی عالی هم داره
کدوم بازی سینماتیک سونی گیم پلی و مبارزات بازی مشکل داره ؟ همونقدر که تو سینماتیک مهارت به خرج میدن تو بحث مبارزات و کیم پلی تمام سعی شون رو انجام میدن و بهترین رو به مخاطب میدن
بازی های که من اشاره کردم درباره تاثیر که روی استودیو های دیگه سونی گذاشتن گفتم و اگر نه بازی های با کیفیتی هستند اما پیشرفت تکنولوژی دلیل این نمیشه که بازی سینمایی بسازی بعضی از استودیو این استعداد رو دارند رو دارند که بازی سینمایی بسازند و هیچ مشکلی وجود نداره اما همه استودیو ها نمیتوانند این قیمت رو پرداخت کنند ، بازی های سینمایی ذاتا پر خرج هستند پس بهتر هست استودیو که بلد هستند توی این زمینه باشند.
اما استودیو های سونی خیلی تغییر کردند این مسئله دیده میشه مخصوصا از نسل ۸ حتی مقر پلی استیشن هم تغییر کرده از ژاپن به کالیفرنیا ، آمریکا ، هیچ کس نمیتونه بگه استودیو های سونی تغییر کرده بعضی خوب بود و بعضی بد ،
البته دربارهی استودیو ها رو نمیشه با یک ناشر مقایسه کرد راکستار یک استودیو هست یا CDPR اما ولی پلی استیشن یک گروه هست مشکل درباره یک یا دو بازی نیست بلکه چندین بازی هست که سینمایی شدن.
چرا پیشرفت تکنولوژی باعث نمیشه بازی ها سینمایی شن ؟
برات از سینما مثال میزنم ..وقتی به وجود وامد فیلم ها به صورت تکه ای و سیاه سفید پخش می شدن ..بعد به صورت بی کلام و رو دور تند ..ایا الان چنین فیلمایی ساخت میشه ؟ چرا کسی نمیگه تکنولوژی دلیل نمیشه فیلم های از سبک قدیمی ساخته شن ؟ فیلمای بی کلام با دور تند (نمیدونم دیدی یا نه..مثل فیلم های چارلی چاپلین )
اومدیم جلوتر فیلم ها از این حالت خارج شدن و یواش یواش صداگذاری و دیالوگ به فیلم ها اضافه شد مثل مجموعه فیلم های لورل و هاردی
و تا امروزه که از جلوه های ویژه استفاده میکنن
سبک فیلم سازی ۱۸۰ درجه تغییر کرد
دقیقا همین رویه برای بازی سازی هم پیش رفته و از بازی های تخته ای و دو بعدی رسیدیم به چنین بازی های پر هزینه ای
نه تنها سونی بلکه تمامی بازی ها به سمت سینمایی شدن پیش رفتن و در اینده بیشتر هم خواهند شد
(البته دربارهی استودیو ها رو نمیشه با یک ناشر مقایسه کرد راکستار یک استودیو هست یا CDPR اما ولی پلی استیشن یک گروه هست )
راکستار اندازه ۱۰ ۱۵ تا استودیو سونی کارمند رسمی داره
خب همینم واقعا نشون دادن
سونی که هیچ همه توقع ۹۰ ب بالا دارن از شماها جیگر😁
اینکه سونی استودیوهاش وادار نمی کنه تا زودتر از موعد بازی شون عرضه کنن بهشون اعتماد داره نکته مثبتیه،حتی اینکه در رویداد اخیرش هیچ معرفی خاص و هیجان انگیزی نداشت بخشیش به همین موضوع بر می گرده و دوست ندارن فشاری بر روی استودیو ایجاد بشه
حتی در مورد اهمیت نمرات بازی هم تا حدودی میشه سونی را درک کرد، هیچ کس نمی تونه تاثیری که نظر منتقدین در افزایش یا کاهش فروش بازی و ایجاد فضایی مثبت یا منفی حول یک اثر داره را منکر بشه
اما نکته منفی در مورد این سیاست اینکه پلی استیشن عملا با اینکار داره خلاقیت و نو آوری و ریسک پذیری را در استودیوهاش گردن می زنه، استودیوهایی سونی دارن به سمتی حرکت می کنن که عملا بود و نبود شون برای این صنعت هیچ اهمیتی ندارد همان طور که بود و نبود راکستار دیگه برای صنعت بازیسازی اهمیتی ندارد
کامنت خوبی گذاشتی ولی اینکه میگی دارن به سمتی حرکت میکنن ک بود و نبودشون مثل راکستار دیگ اهمیتی نداره بی انصافیه بنظرم
این استیودیو های بزرگ ب موقعش خلاقیت هم نشون میدن و ترسی از این بابت ندارن این نظر منه
ریسک؟😐
چرا شماها انقدر بر عکسید🤣
ریسکی تر از ریبوت کردن گاد؟
ریسکی تر از داستان لست ۲؟
ریسکی تر از بودجه دادن برای ساخت دث استرندینگ؟
ریسکی تر از یودجه دادن برای دث ۲ که نسخه اولش کلا ۵ میلیون فروخته؟
این استودیو ها پایه های صنعت گیمن
اینارو برداری صنعت گیم میشه یوبیسافتو اکتیویژن و بازیایی مثل گالوم و ردفال و فور اسپوکن
من ریسکی داخل لست ۲ ندیدم، داستانی با ملاک قرار دادن جریانات حال حاضر فکر نکنم ریسک حساب بشه
منظورم از ریسک هم صرفا ریبوت پروژه ها نیست.صحبتم بیشتر در مورد فرصت دادن به ایده های مختلف حالا چه در قالب فعلی یا در قالب های متفاوت.وضعیت فعلی استودیوهایی سونی به این شکل که اولویت اول شون توسعه آثار است که یک فرم شکل گرفته شده دارن و بستر براشون برای رسیدن به اون نمره متایی مورد نظر فراهم تر مثلا چه دلیلی دارد که گوریلا گیمز اینقدر پروژه هاش اشباع بشه از سری هورایزون؟ از سمت دیگه وقتی این استودیوها از سال ۲۰۱۹ تا به الان از لحاظ نیرویی کار و.. به شدت توسعه پیدا کردن و می تونن حداقل دو پروژه همزمان توسعه بدهند چرا باید همه این پروژه ها به سمت بازی های با ساختار سینمایی و با تاکید بر موشن کپچر و جلوه های بصری حرکت کنن که منجر بشه به طولانی شدن بی حد و حصر فرآیند ساخت .اگر پلی آستین این اجازه را به این استودیوهای مطرح خودش بده تا کمی منعطف تر بشن (حداقل در برخی پروژه ها) هم بازه های عرضه بازی هاش کوتاه می شن هم تنوع در بازی هاش بیشتر میشه
در مورد دث استرندینگ هم ریسکی بودن پروژه تماما ماحصل عملکرد کوجیما بود اما بعد از عرضه سونی هم این ریسکی بودن پروژه را نپذیرفت و واکنش منفی به این موضوع داشت، حتی خود کوجیما هم در نسخه director’s cut از موضع اولیه خودش کوتاه اومد و این درصد ریسکی بود در نسخه دوم هم قطعا تنزل خواهد داشت
خب تو ریسکی ندیدی
کل داستان لست ۲ بر پایه ریسک درست شده
حال ندارم دوباره اسپول کنم توضیح بدم که چیکارا کردن
خب ریبوت کردن کامل یه بازی ایده نیست؟
داستان لست ۲ ایده نیست؟
دریمز و ترا وی ایده نیست؟
ریترنال ایده نیست؟
هورایزن کلا ۲ تا نسخه ازش اومده
اشباع؟
چرا استودیویی که کارش ساخت بازی سینماتیکه ( که قطعا خیلی پروژه سختری هم هست ) باید بازی های دیگه تحویل بده؟
چرا فرامسافتور با اون همه گروه فقط تمرکزش رو سبک سولزه ؟ چرا سبکای دیگه عرضه نمیکنه؟
استودیو های ps از نظر خلاقیت کاملا ازادن
به خاطر اینکه بازه ساخت بازیاش کم بشه بیاد از گرافیک و موشن کپچر بزنن؟
هر بازیی موشن کپچر داره یعنی ریسکی نیست؟
کوجیما پول و موتور و نیرو رو برای ساخت دث از کجا اورد؟
دث یه ip فرست پارتی حساب میشه که با کارگردانی کوجیما درست شده
واکنش منفی؟ اگه واکنش منفی داشت که اجازه ساخت قسمت دومشو نمیداد😂
درکتورز کات مگه فرقی کرده بود ؟😐
همون بازی بود با یه قسمتایی بیشتر
اصلا منطق خیلی داغونی داریا😐😂
یک بازی کاملا آنلاین از سری هورایزن در دست توسعه است که سال پیش یک تصویر ازش لینک شد، پروژه اصلی گوریلا گیمز نسخه سوم بازی هست فکر کنم معنی اشباع رسونده باشم
بازم میگم داستان لست ۲ نه ایده متمایزی هست نه خاص نیازی هم نمی بینم بحث های سه سال پیش اینجا دوباره از سر بگیرم صحبت در مورد بازیسازیه
از بین استودیوهایی پلی استیشن فقط ناتی داگ از سال ها پیش این روند توسعه آثار سینمایی را پیش گرفت سانتامونیکا اصلا همچنین اولویتی نداشت اینکه در نسل هشتم به این سمت سوق پیدا کرد دلیل بر این نمیشه که در برگشت به رویه سال های گذشتش ناتوان باشه
دقیقا به همین فرام سافتور نگاه کن در عرض ۱۴ سال ۵ ip جدید توسعه داده با اینکه همه این آثار در یک قالب می گنجن اما تفاوت فاحشی باهم دارند و بعید یک گیمر تجربه یکسانی از این بازی ها داشته باشه.این کاریه که استودیوهایی مطرح پلی استیشن هم می تونن انجام بدن فقط کافیه اون کمال گرایی در زمینه موشن کپچر و جلوه های بصری دچار تعدیل بشه و به جاش سایر مولفه ها هم در نظر گرفته بشن .درضمن من گفتم تغییر قالب ها یکی از گزینه هاس نه اینکه حتما باید همچین کاری صورت بگیر
نمی فهمم دلیل این همه تاکید بر روی موشن کپچر و گرافیک چیه؟اینکه تمام npc های فوربیدن وست موشن کپچر شدن چه نکته تمایز خاصی در تجربه گیمر ایجا کرد؟
موشن کپچر امروزه وقت گیر ترین و پر هزینه ترین فرآیند ساخت بازی محسوب میشه چه لزومی داره همه استودیو هایی پلی استیشن در همه پروژه هاشون همچین رویکردی داشته باشن؟ وقتی هزینه ها بالا میره طبیعتا ریسک پذیری هم میاد پایین
اگر بعضی از استودیو هایی پلی استیشن چند پروژه هم زمان در دست ساخت دارن مثلا ناتی داگ می تونه پروژه اصلیش همچنان همین رویکرد سابقش را ادامه بده اما به در قبال سایر تیم آیا انعطاف ممکن نیست؟ اگه امسال پلی استیشن چیزی برای نمایش نداشت بخشیش به همین طولانی شدن پروژه هاشون مربوط یکی از مهم ترین دلیلشم همین موضوعات مربوط به موشن کپچر
اینکه سونی تامین مالی استودیو کوجیما را برعهده داشت ربطی به موضوع ندارد همچنان ایده مال کوجیما بود،فکر کنم یادت باشه وقتی کوجیما گفت گیمر های آمریکایی چیزی از بازی نمی فهمن .
دقیقا فرق کرده بود همون بخش های که اضافه شد کاملا در راستایی جلب توجه گیمرها بود و یک تغییر واضح نسبت به نسخه اصلی، حتی در تریلر های این نسخه هم به درگیری با enemy ها تاکید می شد تا گیمرها راضی تر بشن
خب به همین ریترنال توسط استودیویی توسعه پیدا کرد که پلی استیشن ازش انتظار متایی ۹۰ نداشت و استودیو سازنده هم در توسعه بازی یک جورایی روی آوردن به تغییر قالب و در نهایت هم بازی تبدیل شد به یکی از باکیفیت ترین آثار پلی استیشن،یک ریسک که جواب داد، این موضوع می تونه تکرار بشه توسط تیم های متعدد زیر نظر پلی استیشن
خب داره از پتانسیل ip استفاده میکنه
بازی تازه ۲ قسمتش اومده
لست ۲ خیلی چیزای متمایزی داره که نمیخوای قبول کنی 😂
پس دلیل دو دستگی طرفدارا چی بود؟
چجوری بازیای سولز لایکو ip جدا حساب میکنی؟ وقعا تو فرقی بین دارک سولز دیمنز سولز و الدن رینگ میبینی؟ حتی انیمیشناشم از زمان دیمنز سولز یکیه هیچ تغییری توش ندادن
چون موشن کپچر دارن یعنی ریسک پذیری اومده پایین ( اونم ps که همه دارن از ریسک پذیری استودیوهاش حرف میزنن)
ولی وقتی موشن کپچر نباشه ریسک پذیری میره بالا🤦
چه ربطی داره اینا به هم
الان الدن رینگ چه ریسکی کرده؟
اصلا الدن رینگ چی به صنعت گیم اضافه کرده؟
خب هر وقت فرامسافتور بازی سینماتیک بسازه ناتیداگم از بازیای سینماتیک میاد بیرون 😂🤣
سونی کارگردان های استودیو هاشو نخریده
براش کار میکنن
دقیقا مثل کوجیما که برای سونی کار کرد با گوریلا همکاری کرد دث رو ساخت
اره ایده گاد اف وارم دوید جفی داد
الان خودش نیست پس ip دوید جفیه؟
نسخه درکتورز کات فرقی با نسخه اصلی نداشت
فقط چنتا بخش داستانی بهش اضافه شده بود
درگیری با انمی همون بود
مایکروسافت استودیو رو از صفر میسازه و ای پی اصلیش دستش میده تا بسازه بعد نمره بالای هشتاد میگره، هر وقت سونی همچین ریسکهایی کرد بیا اینجا حرف بزن
سانتامونیکا با کارنامه پنج عنوان بالا نود
مثل بثزدا
اره استودیوشو با کسایی میسازه که قبلا تو سانتا و ناتی داگ و راک استار دوره دیدن 😂
سونی همه استودیو هاشو پرورش داده
هیچ وقت دنبال انحصاری کردن ip نبوده
هیچ وقت ناشر نخریده
یعنی مایکروسافت بتسدا و نینجا تئوری و پلی گراند و …. رو از صفر ساخته ؟؟؟
نمیدونستم مایکروسافت اکتیویژن،بتسدا ابسیدین و… رو از صفر ساخته
داداش تو دوباره باید از سوم دبستان شروع کنی چون مشخصه معنی عدد صفر رو درست متوجه نشدی .
ریسک یه داستان برای سوار شدن رو موج رنگین کمانی چیه؟ کسی جرئت میکنه ازش ایراد بگیره؟ همین الان نمرات فیلمایی مثل واندروومن و مون لایت و بلک پنتر رو نگاه کن، اصلا با کیفیت فیلم هیچ ارتباطی ندارن
چه ریسکی داره ترکیب کردن یکی از محبوبترین شخصیتهای نمادین سونی با یکی از ترندترین محیطهای اون بازه زمانی(دوره اوج محبوبیت سریال وایکینگ و اسکایریم) با تم داستانی محبوبترین بازی سونی (لست)؟
ریسکی وجود نداره تو همکاری با کوجیما، این اسم انقدری بزرگ هست که اگه به جای بازی فقط کات سین پخش بشه هم، منتقدا جرئت نمره پایین دادن به بازی رو نداشته باشن، ملت هم رو حساب اسم سازنده و نمرات منتقدا بخرنش
قطع همکاری با کوجیما هم برای وجهه عمومی شرکت به شدت خطرناکه، مخصوصا تو بازه زمانی که داره حدود ۱۰ تا بازی سرویس محور داره میسازه
و البته این اصلا بد نیست، کلا سونی از قدیم هم معروف بوده که محافظهکار بودن و در اکثر جنبههای این شرکت دیده میشه چه در جنبه گیم، چه خارج از گیم
جرئت نکرد؟
همون سال هیچ کدوم از رسانه های بزرگ از ترس اینکه مردم تیکه پارشون نکنن بازی سالشونو به هف لایف و هیدیس میدادن
که بالاخره بازی به حقش رسید
ریسک وقتیه که یه داستانو دور مرگ یه شخصیت اصلی بچرخونی بعد کنترل قاتلو بدی دست بازی کن
که دیدی خود نیل دراکمنم گفت بازیکنا یا عاشق لست ۲ میشن یا ازش متنفر میشن
نمرات فیلم و بازی هیچ ربطی به هم ندارن
متاکریتیک برای فیلم خیلی وقته نابود شده
ریسک گاد این بود که زدن یه بازی هک اند اسلشو که معروف ترین شخصیت ps کاراکترش بود کبوندن از اول تو یه دنیای دیگه درست کردن با یه دوربینی که هیچ کس بجز یه بازی ایندی قبل اونا استفاده نکرده بود
اتفاقا نمره دث استرندینگ رو ps4 فکر کنم ۸۲ شد کل فروششم ۵ میلیون بود ولی بازم سونی اجازه ساخت قسمت دومشو داد
قطع همکاریی نبود
با توجه با پایان دث استرندینگ بازی تموم شد
قسمت دومی قرار نبود براش بیاد
محافظه کار به شرکتی مثل xbox میگن که کل شوکیسشو بثزدا براش میچرخوند
هیچکدوم از استودیو های خودش یه ip جدید نداشتن تحویل بدن ( بجز اونایی که تازه ساخته )
اگه بثزدا رو هم نمیخرید دوباره همون مثلث گیرز هیلو فورتزا رو عرضه میکرد
ریر سی آف تیوز رو ساخت که آیپی جدید نبود، اوروایلد هم که قبلا هفت، هشت نسخه داشته،
در مورد آبسیدن هم که داره رو ادامه سری پرطرفدار Avowed کار میکنه
پتیتمنت و گروندد هم که کم ریسکترین بازیهای چند سال اخیر بودن
ریسک واقعی گاد بود که یه بازی حرفهای با طرفدارای محدود رو تبدیل کردن به یه بازی کژوال برای مخاطب عام، سیستم های عقب مونده و دشمنای تکراری هم که بهونهش تایم نداشتن هنگام عرضه بوده انگار مجبور بودن سال ۲۰۱۸ بازی رو عرضه کنن
وای ساختن یه بازی ایندی با بودجه کم چقدر ریسکیه
وای چقدر ریسک
اگه کسی نمیخرید اون بودجه کم و زحمات ۱۲ نفر ادم هدر میرفت🤣
داشتن یه ریبوت از محبوب ترین شخصیت xbox انجام میدادن
با یه گیم پلی جدید
تازه باید با ساختن این بازی ایندی هم طرفدارای قدیم هم جدیدشونو راضی نگهدارن
چقدر ساخت یه بازی کو اپ ریسکیه 🤦
پس سونی قرار در طول نسل ۱۲ تا ریسککنه
چون گفتن ۱۲ تا سرویس محور میخوان بدن🤣
تو به اینا میگی ریسک؟
بعد به ریبوت محبوب ترین فرنچایز ps با یه گیم پلی و ظاهر جدید تو یه دنیای جدید با یه دوربین جدید با یه ایده ای که هیچ وقت انجام نشده
کدوم سیستم گاد عقب موندس؟ اینجاس که فشار کار میشه 🤣
یا داستان لست ۲ که طرفدارارو نصف کرد میگی ریسکی نبوده 🤦
انگار هرکی ip جدید میده یعنی داره ریسک میکنه🤦
۱: ریسک کردن ناتی داگ بخاطر سوار شدن رو موج رنگین کمانی نبود بخاطر اون داستان جاه طلبانه و کلی ویژگی هایی بود که اولین بار توی یک گیم میشد دید. (من خودم با اینکه توسط یک ایکس فن اسپویل شدم فقط و فقط بخاطر داستان بازی تونستم ازش لذت ببرم)
۲: بیشتر از هر بازی دیگه که فکر کنی درمورد لست مقالات مبنی بر ایرادات بازی وجود داره چه توی ایران چه خارج. و اینو با اطمینان بهت میگم اگر بازی انحصازی نبود متای بالاتری هم میتونست بگیره.
۳: بخاطر همین هست که دث متای ۱۰۰ داره دیگه؟ اسم این بهونه ها هم فقط برای سونی صدق نمیکنه همین الان بازی که کل مشکلات بخاطر ساختار اوپن وردش هست رو دارن میگن استانداردی جدید برای اوپن ورد ها.
۴: اون چیز هایی که شده بهونه چند تا مثلا منطقی برای بی ارزش نشون دادن لست ۲ رو توی خیلی از بازی های دیگه میشه دید. پس سوال اینجاست منتقد ها نمیتونستن به اون بازی ها هم متای بالا بدن؟
۱- در مورد چه ویژگی ریسکی داری حرف میزنی؟ اگه کشتن جوئل منظورته که دیسهانرد۲ همین کار رو با کوروو کرده بود قبل از اون و بکلش خاصی نداشت، اگه منظورت بازی کردن در نقش شخصیت مقابلت هست هم باز دیسهانرد تو دو دیالسی نسخه اول تو رو در نقش دوآد قرار میده و اتفاقا برخلاف لست ۲ موفق میشه بدون درامای بی معنی دلیل رفتار دوآد، پشیمانیش و جبرانش رو نشون بده،
۲- کسی جرئت نداشت در بازه انتشار این کار رو بکنه چون نقطه تمرکز اون گروه بود، الان تازه آروم آروم جرئت مطرح کردن ایرادات رو دارن پیدا میکنن
۳- اگه اسم کوجیما پشت این بازی نبود متای دث حتی به هفتاد هم نمیرسید
۴- نگاه کن این چیت برای گرفتن نمره بالا با هر کیفیتی نیست، یه چیت برای اینه که به داستان و مفهوم بازی گیر ندن ولی باید گیمپلی و گرافیک و صداگذاری درست باشه، نمونه بارز دیگر این ماجرا رو تو برنینگ شورز و مایلز مورالز میشه دید
مقایسه جوئل با کی؟ شخصیت جوئل یکی از بهترین و محبوب ترین شخصیت های گیمه بیشتر هیت هایی که سمت بازی روانه شده بخاطر مردن این شخصیت بود و اصلا قابل مقایسه نیست با دیس هانرد. ضمن اینکه اصلا از داستان بازی که بگذریم خیلی چیز های ریسکی توی این بازی وجود داره هنوز که هنوز مثلش نیومده.
میشه چند تا از ایرادات رو بگی؟ بعضی موقع ها تعجب میکنم این همه ایراد از لست میگیرن و باور کنی یا نکنی متای بازی ۹۷ یا ۹۶ نیست ۹۳ هست که همونم بخاطر چند تا منتقد که فقط اسمشون رو با انحصاری های سونی میشنویم اینجور شده.
میدونی مشکلم من اصلا با ایراد داشتن یا نداشتن بازی نیست مشکل من اینکه همین الان بازی هایی وجود داره که اگر بخوایم مثل لست باهاشون رفتار کنیم چند نمره متای بازی رو میارن پایین.
خیلی از بازی ها ایرادات زیادتری هم نسبت به لست دارن و متای بالاتری هم گرفتن یعنی اونا هم با موج سواری تونستن این متا رو بگیرن؟
گفتی ” ضمن اینکه اصلا از داستان بازی که بگذریم خیلی چیزای ریسکی توی این بازی وجود داره هنوز که هنوز مثلش نیومده ” میشه لطفا بگی چه چیزای ریسکی که هنوز مثلش نیومده؟
ببین بنظر خودم نزدیک ترین بازی که میشه نسبت به لست ۲ تجربه کرد ردد ۲ هست و بعدش طبق چیز هایی که شنیدم گاد ولی دوتا مشکل اساسی توی این بازی ها وجود داره که توی لست خبری ازش نیست…یکش مربوط میشه به گیمپلی بازی: هم ردد و هم لست سینماتیک و روایت محور هستن ولی خب گیمپلی داخل لست یک سطح جدیدی برای بازی های سینماتیک محسوب میشه یعنی علاوه بر ایکه گیمپلی بازی واقعگرایانه هست( با در نظر گرفتن سینماتیک و روایت محور بودن بازی ) جذابیت خودش رو حفظ کرده…خب اگه بخوام توضیح بدم چرا این اتفاق افتاده برای لست، طولانی میشه کامنت ولی خلاصه اش میشه بهترین بازی سینماتیک که تا به حال ساخته شده…یکی از ایرادات ردد هم دقیقا همین گیمپلی نه چندان جذابش بود که حتی از لحاظ گیمپلی میشه با دث هم مقایسه بشه…خب میرسیم به گاد اف وار، با اینکه یکی از بهترین گیمپلی های خلق شده هست ولی یک چیز مانع از لذت بردن کافی ازش میشه اونم سینماتیک شدن بازی هست که نتونسته مثل لست عمل کنه( با اینکه گیمپلی لست ۲ ساده تر و جمع و جور تر ولی خیلی جذابتر از گاد هست مخصوصا رو درجه سختی بالا)….چیز های دیگه هم هست که باعث بشه بگیم لست بهترین عنوان سینماتیک هست ولی بنظرم همین دوتا مثال کافیه.
چه ربطی داره برای طرفدارای دیسهانرد کوروو اگه از جوئل محبوبتر نبود، کمتر هم نبود
هیتی که بازی گرفت به این خاطر بود که نصف بازی رو در نقش ابی بازی میکنی ولی همچنان اکثرا ارتباط خوبی باهاش برقرار نکردن، سازنده هم حتی لطف نکرده که انتخابی به مخاطب بده، تو دیسهانرد دقیقا همین حرکت رو زده و موفق هم شده، جوری که خیلی ها دوآد رو بعد از دیالسی زنده گذاشتن و این انتخاب بازیکن بوده ولی تو لست هیچ انتخابی به بازیکن نمیده، بی انتخابی آدمای بیگناه رو میکشی، بی انتخابی از گناهکار اصلی میگذری
در مورد باقی موارد هم تا مثال نزنی نمیتونم نظر بدم
خب فکر کنم خودت جواب خودت رو دادی.
( ولی تو لست هیچ انتخابی به بازیکن نمیده )
اگر ناتی داگ میخواست به بازی کن حق انتخاب بده اصلا نمیتونست اونجور متفاوت چه توی مدیوم گیم چه توی سینما چرخه نفرت و انتقام رو نشون بده.
یک نکته ای هم که هست اینکه اکثر هیت بازی، قبل از انتشارش بود ولی بعد از تجربه بازی نظر خیلی ها برگشت و اینکه کلا کرکتر های بازی یکی از پییچیده ترین شخصیت های صنعت گیم هستن نباید توقع داشته باشی همه با اونا ارتباط بگیرین.
اتفاقا دقیقا دیسآنرد همین چرخه نفرت و انتقام رو به زیبایی هرچه تمامتر با سیستم low chaos/high chaos و انتخابهای بازیکن نشون داد، اگه راه راحتتر رو پیش بگیری، اگه به چرخه نفرت و انتقام حتی به قیمت جون بیگناهان ادامه بدی، در نهایت چیزی جز خشونت و اندوه بیشتر به دست نمیاری (یه شهر طاعونزده و وحشتزده، اجسادی که تو خیابونا تلنبار شده و دختری که داره ملکه میشه ولی از نفرت و خشم لبریزه)
فرام سافتور راکستار 👉👉
این دوتا هم خیلی وقته ریسکی نکردن
از بهترین استودیو های تاریخ کمتر از اینم انتظار نمیره
با چه منطقی میگی اینها بهترین استودیو ها هستند که حتی بلد نیستن یه بازی مولتی پلیر بزنن، اپیک گیم. بانجی، رسپاوون اونهایی که مولتی پلیر میزنند بهترین استودیوها هستند،
اپیک با فورتنایتش صرفا واسه کودکای ۱۰ ساله بهترینه واسه کسی که حقش تو سیو د وورلد خورده شده و بازیو سال ۲۰۱۸ دراپ کرده به قدری منفوره که خبر نداری
اسم ریسپاون هم امروزه جلو ی پی سی گیمر بیاری تنها چیزی که ازش میشنوی الفاظ رکیک هستو بس
تو دیگه چقدر عقب مونده ای معلومه فورتنایت پلیر بچه سالی فعلا که بیشتر مالتی پلیرا بدرد نخور و تکراری شدن تنها گیمای آنلاینی که بنظرم ارزش تجربه دارن League of legends و valorant هست از استودیوی افسانه ایه Riot Games بقیه ی گیمای آنلاین به مرور برای آدم کسل کننده میشن یا میرن اینقدر سراغ ساخت اسکین و محتوای پولی که گندشو در میارن
واکنش ریمیک زباله و فاجعهبار لست با متای ۸۸ روی ps5 و ۵۴ روی پیسی: نخوندم🗿
به زبون این یکی رو نمیفهمم یه نفر ترجمه کنه کسی نیست؟
این خودشم نمیفهمه چی میگه
گوگل ترنسلیت زدم گفت نمیفهمم این زبون بسته چی میگه
ای کاش یه سیستم نمره دهی مثل imdb وجود داشت که گیمرا بتونن نمره بدن با این تفاوت که بیاد مثلا اطلاعات از سایت مثل ایکس باکس و پلی اسیتشن بگیره , مثلا هر کسی ۲۰ تا بازی تموم کرده نمره بده و تاثیر بیشتر داشته باشه !!! و همینطور بشه نمره ها تغییر داد , طرف بازیش روز اول مشکل داشته ولی الان هزاران برابر بهتر شده , هم برای صنعت گیم خوب هست و هم برای گیمرا
این سیستم یه جایی درست حسابی پیاده میشد خیلی عالی بود
دیزگان خیلی حیف شد
فکر کنم دلیل ساخته نشدنش این بود که بیش از حد براش خرج شده بود
وگرنه سونی خودش میدونه که نمره کم اون به خاطر باگ های انریل انجین ۴ هست
سونی هم اگه توقع نداشته باشه شماها بلد نیستین بازی زیر متای نود بسازین
بازیاشونم همش یا گوتی میشن یا شانس گوتین همه از این دوتا استودیو همینارو انتظار دارند البته گوریلا گیمز و اینسامنیاکم دارن خودشونو نزدیک میکنن به این دوتا
ساکرپانچو یادت رفت
😂😂
اره یادم نبود.
لست ریمیک برای پی سی : نخوندم🗿
لست pc فقط به خاط پورت بدش این نمره رو کسب کرد که اونم ربطی به ناتی داگ نداره تقصیر آیرون گلکسی بود همچنین لست ریمیک هم به عنوان یک ریمیک نمره خوبی کسب کرد نباید انتظار داشت یک ریمیک نمرش به اندازه خود بازی بشه
من ترول نکردم فقط اینکه خیلی دوست داشتم تجربش کنم اصلا اسم ناتی داگ میاد یاد اون پورتش میوفتم اعصابم خورد میشه
من نگفتم ترول کردی داداش گفتم فقط تقصیر ناتی داگ نبود از پورت pc لست هم همه عصبانین یکیش خودمم
《شرکت سونی اعتماد زیادی به استودیوهای خود دارد و آنها را مجبور نمیکند تا زودتر از موعد یک بازی را عرضه کنند》
سازندگان بازی God of War 2018 : آره…آره
طبیعتاً انتظار طرفداران از این استودیو ها بالاست
راکستار هم…
بتسدا هم بزرگه و بازهاش نظر خیلیا رو جذب میکنه
فرام سافتور هم با اینکه به بازی جدیدش ایمان دارم ولی باز ممکنه مثلا چنتا منتقد باهاش ارتباط برقرار نکنن و متاش مثلا بشه۸۵
خیلیا یهویی انتقاد میکنن
عاشق اونایم که واسه یه چیز دعوا دارن که اون پلی استیشن و ایکس باکسه یه طوری دعوا میکنن سرش که انگار کنسولا رو خودشون ساختن و میخوان گودرتشو به رخ بکشن
خب همین حساسیت ها بوده که انقدر بازی خوب تحویل داده
انتظار ما هم از ناتی داگ و سانتامونیکا همینه
شرکت های دیگه هم میگن عیب نداره حالا بازی رو بسازین بدین بیرون هر چی شد شد متا رو کی داده کی گرقته
اینجاست که چشم بسته غیب می گویند
خیلی از بازیاشون خطیه کاش سبک های مختلفو هم امتحان میکردن این دو شرکت بعد از ۱۵ یا ۲۰ سال
نه تنها سونی بلکه طرفدار ها و گیمر ها
خب پول بده متارو ببرن بالا تو که تو این کار استادی 🤣🤣
ای کاش از اون پولایی که میگی سر دیزگانم خرج میکردن تا ساختش متوقف نشه
من خودم یک زمانی خیلی متا برام مهم بود ولی چند سالیه که برام کاملا بی اهمیته و فهمیدم اشتباه میکردم
کار ندارم سازنده ها با نقدای بازیهاشون خوشحال میشن نظر خودم راجع به بازی ای که تجربش میکنم برام مهمه
انقد که نمره براش مهمه فروش مهم نیست
غیر از این بود تعجب میکردم
به امید اینکه بقیه استودیو های سونی هم هم سطح Naughty Dog و Santa Monica Studio بشن 👍
اینسامنیاک داره کم کم به سطح شون میره
فقط امیدوارم اسپایدی ۲ اینسامنیاک رو تکون بده همون طور که آنچارتد ۲ ناتی داگ رو تکون داد
Insomniac Games از نظر کمیت از همه استودیو های سونی جلوتر و بهتره ولی خب هنوز تو زمینه کیفیت جا برای بهتر شدن داره
منم امیدوارم واقعا دوست دارم بازی متای بالا ۹۰ بگیره
والا من فکر میکنم سانتا مونیکا باید اول تلاش کنه به ناتی داگ برسه تا بقیه هم سطحش بشن مثالشو بزنم میتونم به همین سری گاد آف وار اشاره کنم که به قول یکی از دوستان باید تو همون نسخه سه تموم میشد و گاد پتانسیل کشتن خدایان مختلفو نداره و با ادامه دادن این سری میخوان یک شیردوشی حسابی راه بندازن هرچی باشه یکی از پردرامد ترین آی پی های سونیه و ولکنش نیستن ولی خلاف این عملکردو تویه ناتی داگ میبینیم که وقتی آنچارتد به بلوغ خودش رسید دیگه رهاش کرد و یک خاطره خوشو تو ذهن همه کاشت و راه درستشم همینه
God of War نماد و Mascot سونیه طبیعیه ازش نسخه جدید بسازه همونطور که مایکروسافت و نینتندو از Halo و Mario بازی میسازن بعد این همه مدت
Santa Monica Studio هم از Naughty Dog بالاتر و بهتر نباشه قطعا پایین تر نیست
Ezio (Spider-Man Edition)@
رزومه ناتی داگ
.
(Beat ’em up/Action/Adventure/Platformer)Crash Bandicoot Series
(Beat ’em up/Action/Adventure/Platformer) Jak And Daxter Series
(Action/Adventure/Third-Person Shooter) Uncharted Series
(Action/Adventure/Survival Horror) The Last of Us Series
.
رزومه سانتا مونیکا
.
(Action/Adventure/Hack And Slash) God of War Series
.
از این به بعد هروقت خواستی این دوتا رو باهم مقایسه کنی یک نگاه به تعداد بازی ها و سبکاشون بنداز تا متوجه بشی سانتا مونیکا هنوز فرسنگها با ناتی داگ فاصله داره در ضمن در مورد ریبوت گاد هم خود بارلوگ اعلام کرد از دلست الهام گرفتن و ساختنش پس بازم میگم سانتا مونیکا هنوز خیلی راه داره تا به تجربه و تخصص ناتی داگ برسه و سبک های مختلف مثل اون بسازه
Crash Bandicoot و Jak and Daxter رو چجوری بیتم آپ حساب کردی ؟ 😳
IP بالا هم دلیل بر بهتر بودن نیست وگرنه الان Ubisoft هم باید از Rockstar Games بهتر باشه !
به علاوه الان دارن IP جدید میسازن
قبل از این هم یه بازی به اسم Kinetica ساخته بودن یه بازی هم کنسل کردن که IP جدید بود
Ezio (Spider-Man Edition)@ اولا یک چیزی هست به نام گوگل کراش، جک و دکستر رو سرچ کن تا سبک بازیاشون رو ببینی چی نوشته البته اگه سواد خوندن داشته باشی نوشته بیتم آپ یکی از سبک های داخل بازیه بعید میدونم معنیه بیتم آپ رو هم بدونی، دوما بحث فقط تعداد آیپی نیست بحث کیفیت بالا و سبک های مختلف آیپی هاست که ناتی داگ تو همه اینا شاهکار کرده حتی یک بازی شکست خورده هم نداره، سانتا یک گاد داشته یکی همون بازی Kinetica که گفتی اصلا کسی نمیدونه همچین بازی وجود خارجی داره بعدم خودت داری میگی یک بازی هم کنسل کردن که یک آیپی جدید بود خب کجاست الان سبکش چیه شاهکار کرده اسمش چی بوده یک بازی کنسل شده رو هم حساب میکنی تو؟ هروقت سانتا مونیکا یک آیپی جدید ساخت که مثل گاد شاهکار کرد اونموقع میتونیم بگیم نزدیک شده به ناتی داگ باید ببینیم بارلوگ چی خواسته بعدم پسر خوب سطح سوادت رو ببر بالا کامنتا رو با دقت بخون جوابای بچگانه هم به من نده آرزو به دل موندم یک بار به تو ریپلای بزنم یک جواب منطقی ببینم اما زهی خیال باطل
تو گوگل سبک سری بازی های Horizon هم نوشته RPG ولی آیا RPG محسوب میشن ؟؟!!
تو یا واقعا نمیدونی چه بازی های بیتم آپ حساب میشن یا فقط از رو گوگل به این نتیجه میرسی یه بازی سبکش چیه
که تازه تو همون گوگل هم گشتم اصلا ندیدم جایی نوشته باشن Jak and Daxter و Crash Bandicoot بیتم آپ محسوب میشن
خب یه سری فقط داشته باشه مگه موفقیت فقط به تعداد سری بازیه ؟!!!
همون Jak and Daxter هم موفقیت بزرگی برای Naughty Dog نداشت اصل کاری ها Uncharted و The Last of Us بودن
Santa Monica Studio هم بخوای نخوای هم سطح Naughty Dog اگه نباشه و ازش بهتر نباشه قطعا ازش کمتر هم نیست
هر وقت به تو ریپلای زدم پشیمون شدم نرود میخ آهنی در سنگ اوکی هرچی تو بگی درسته
انتظار گیمرا هم از این دو جواهر گنجینه پلیستیشن کمتر از ۹۰ نیس
مگه غیر از اینه
بیا خودشونم دارن اعتراف میکنن
بایدم اینجور باشه …سونی که استودیوهاش هستن تمام گیمرها هم همچین انتظاری از این استودیوهای برتر دارن…
ایکس باکس خیلی خوش بینن یه سال میکفتن ردفال میاد الان کشتن استارفیلد میاد بازی که همه پسندم نیس
ولی گوریلا گیمز بنظرم خیلی استودیو خلاق تری هستن و سری کیل زون تو نسل ۷ یا هورایزن فورییدن وست خیلی قشنگ تر بود تا لست آف اس یا گاد آف وار
به نظرم این دوتا هردو کارشون عالی بود تو این سالها(البته اگه پورت پی سی لست رو در نظر نگیریم) و سونی تو این سالها خیلی موفق بود. امیدوارم ایکس باکسم امسال بتونه خودشو بکشه بالا (با اینکه از مایکروسافت خیلی کینه دارم که هیلو رو خراب کرد)
هر چی خوبه نمیمونه , گتسبی , سونی هم خوب بود به نظر من نمونده و شده مال مایکروسافت و میتونست حتی بازی انحصاری از راک استار واسه خودش داشته باشه , این مایکروسافت اصن مث گاو وحشی افتاد به جون سونی .