Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare
در یک کلام ، Call of Duty 4: Modern Warfare شاهکار بود. عنوانی که با دل کندن از جنگ جهانی و آمدن به دوران مدرن و گیم پلی عالی و تعریفی جدید از صحنه های سینمایی توانست مثل انفجار بمب صدا کرده و با ثبت امتیاز ۹۴ غوغایی به پا کند. با ادامه این موفقیت ها خیلی هم تعجب برانگیز نبود که ساخت قسمت بعدی به سرعت تایید شود . عنوانی که نمی توان آن را به مانند قسمت اول یک انقلاب نامید ، بلکه لقب کامل کننده بیشتر برازنده اش است و به هر حال بعد از این همه کش و قوس باید گفت که MW2 توانسته باری دیگر نام خود را به عنوان سلطان شوتر های اول شخص نسل حاضر ثبت کند.
نام : ۲ Call of Duty : Modern Warfare
سازنده : Infinity Ward
ناشر بازی : Activision
سبک بازی : First-person shooter
پلتفرم ها : pc ، PlayStation 3 , Xbox 360
نیرنگ عاملی برای تمامی جنگ ها:
بهتر است اول برای درک بهتر داستان به گذشته ها و چند سال پیش باز گردیم. سال ۲۰۱۱ فردی روس با نام ایمران زکایف که خود را در بین مردم یک میهن پرست می نامید قصد داشت با تغییر ذهنیت افکار عمومی و طرح ریزی یک سری حوادث بین المللی نقشه ی خود را برای براندازی حکومت وقت روسیه و احیای شوروی سابق عملی کند. اما طبق معمول ایالات متحده که که نقش سوپرمن و منجی دنیا را همیشه در فیلم ها و بازی های ویدیویی دارد ! در برابر زکایف قرار گرفته و با نبردی سخت نقشه های او را خنثی می سازند.
حال این بار در MW 2 پنج سال از آن حوادث می گذرد و علی رغم تلاش هایی که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده و همچنین نیروهای ویژه ی بریتانیا در قسمت گذشته داشته اند ، یک گروه دیگر کنترل فدراسیون روسیه را در اختیار قرار گرفته اند و با حیله ها و نیرنگ های خود از ایمران زکایف یک قهرمان ملی ساخته و مرگ او را شهادت طلبانه جلوه داده اند. کار به جایی رسیده که حتی مجسمه زکایف هم برای قدر دانی از زحماتش ! در وسط میدان سرخ قرار گرفته است. اوضاع کاملا برعکس آن چیزی شده که ایالات متحده و بریتانیا نسبت به مرگ زکایف در سر می پروراندند و به نوعی می توان گفت با دستان خودشان ( یعنی کشتن زکایف ) کمک شایانی به تروریست های روسیه کرده اند.
در همین حال یکی از معاونان سابق زکایف با نام ولادیمیر ماکاروف ، نسبت به مرگ او واکنش نشان داده و انتقام گرفتن از مسببان این قضیه را با تروریسم جهانی به مدت ۵ سال آغاز کرده است. البته در ابتدای داستان متوجه می شویم که آمریکا چندان به این قضیه واکنش نشان نداده ، تا جایی که حتی نیروهای نظامی این کشور را در حال مبارزه با افغانستان می بینیم. اما به علت حیله ی بزرگ ماکاروف و به لطف مدرک جعلی که ماکاروف با کشتن مامور مخفی آمریکا در فرودگاه روسیه بر جای می گذارد ، وانمود می کند که که کشتن مردم بی گناه در فرودگاه روسیه به دست تروریست ها ی آمریکایی اتفاق افتاده و حال این بهانه ی خوبی برای ماکاروف می شود تا به رویایی که از مدت ها پیش تحقق آن را در سر می پروراند برسد و عملا آتش جنگ بین روسیه و آمریکا شعله ور می شود. جنگی که ممکن است هر آن چه آمریکا تاکنون داشته است را نابود کند.
اما امید چندان رنگ نباخته و یک بار دیگر قهرمانان قسمت گذشته با نام های مک تاویش ، گوست و از همه مهم تر کاپیتان پرایس به همراه دیگر اعضا وظیه دارند تا با سفر به بیشتر نقاط جهان جلوی فعالیت های خرابکارانه ماکاروف را گرفته و امنیت را باز گردانند. هر چند که در این راه سخت با اتفاقات غیر قابل پیش بینی روبرو می شوند.
در محموع داستان بازی در دو جناح دنبال می شود ، که در بخش اول همان طور که اشاره شد گوست ، روچ ، مک تاویش ، کاپیتان پرایس و دیگر اعضای گروه وظیفه دارند که ماکاروف را پیدا کنند و در جناح دیگر که در کشور آمریکا می باشد وظیفه بازیباز این است که به مبارزه با سربازان روسیه بپردازد.
باید گفت که داستان MW2 نسبت به قسمت اول بسیار شفاف تر و بهتر شده و با یکی از بهترین روایت داستان سرایی در تاریخ بازی های ویدیویی روبرو می باشیم که به خوبی با پیچش های و شوک های غیر منتظره ای که در داستان ایجاد می شود در هر لحظه اشتیاق شما را برای پیش برد مراحل دو چندان می کند و همه چیز از شخصیت ها گرفته تا وقایع شفاف و قابل درک هستند که با پایان شجاعانه و بسیار زیبایی که دارد به خوبی انتظارات را بر آورده کرده است.
انقلاب نه ، ولی همچنان نفس گیر
همان طور که در اول متن هم به آن اشاره شد گیم پلی MW2 را نمی توان به مانند قسمت اول یک انقلاب نامید اما با تمامی این وجود با یک دنباله بسیار شایسته روبرو هستیم که تقریبا تمامی نواقصی که در قسمت قبلی وجود داشته را برطرف کرده است.
بخش تک نفره MW2 به همان اندازه لذت بخش است که بیش از این در قسمت گذشته تجربه کرده بودیم. حتی به نوعی می توان گفت که به لطف جاه طلبی سازندگان بازی ، اکشن این عنوان به بالاترین حد ممکن رسیده و لحظه ای از هیجان نمی ایستد.حتی آن دسته از مکانیک های گیم پلی که عملا بدون هیچ گونه تغییری باقی مانده اند آن قدر استادانه و با مهارت بسیار بالا اجرا شده اند که جای هیچ گونه شکایتی را باقی نمی گذارد. در واقع می توان گفت که سطح پالیشینگ مکانیک های بازی و بالانس کلی حاکم بر آن ها از قبل نیز بهتر شده است.
از آن گذشته تنوع در مراحل ، مکان ها و ماموریت های بازی نیز حرف اول را می زند و به لطف همه ی مواردی که به آن اشاره کردیم روند بازی هیچ وقت برای شما کسل کننده نخواهد شد. بازی مدام شما را به نقاط مختلفی از جهان از جمله برزیل ، روسیه ، زندان ها ، مناطق شهری ، برفی و دیگر مکان ها خواهد برد تا همواره جذابیت گیم پلی را در سطح تازه ای نگه دارد. البته متاستفانه همچنان به مانند گذشته مراحل بازی بسیار خطی می باشد و در بیشتر مراحل عملاشما وظیه دارید که از نقطه A به سمت نقطه B بروید. ولی جذابیت مراحل به قدری جالب است که نمی توان زیادی به چنین ایرادی خرده گرفت. ضمن این که MW 2 در اندک مراحل دست شما را در نحوه اتمام ماموریت باز می گذارد و بازیباز می تواند انتخاب کند که مرحله را یا به صورت مخفی کاری برود و یا به مانند رمبو به قلب دشمنان زده و هر جنبنده ای که در سر راهش قرار دارد را نابود کند. با این که هر کدام از مراحل مدت زمان نسبتا کمی را برای اتمام می خواهند ولی در هر لحظه برای شما تازه و متنوع خواهد بود. به گونه ای که لحظه ی خود را در حال راندن یک ماشین برفی خواهید دید و در لحظه ای دیگر سوار بر یک هلکوپتر در حال نابودی دشمنان هستید ، یا به یک باره وظیفه پشتیبانی هوایی را از طریق هواپیماهای بمب افکن در اختیار خواهید گرفت. از تعقیب و گریز های کوبنده ی بازی نیز هر چه قدر که بگوییم کم گفته ایم و هیجان این ماموریت ها به قدری بالا است که آدرنالین خون شما را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند.
به همه این موارد باید کنترل بسیار نرم و روان را هم اضافه کرد که یک سیستم تیراندازی لذت بخش هم چاشنی این بخش شده تا باعث بشود که MW 2 همچنان یک شوتر بی نظیر را بدون هیچ گونه تاخیری در کنترل ارایه بدهد. تنوع سلاح ها بسیار بیشتر از MW 1 شده به گونه ای که ممکن است حتی تا پایان بازی نتوانید از همه ی این سلاح ها استفاده کنید. البته یکی از اندک ویژگی های اضافه شده به بازی قابلیت حمل دو سلاح به طور همزمان است که بسیار جالبت توجه می باشد و در مواقعی که با انبوهی از دشمنان روبرو می شوید بسیار به کمک شما خواهد آمد. از دیگر موارد اضافه شده به MW2 می توان به قابلیت حمل یک سپر اشاره کرد که باعث شده تا بخش هایی از مبارزات نسبتا حالت تاکتیکی به خود بگیرند. بدین صورت که شما با داشتن یک سپر هم باعث این می شوید که تیری به شما برخورد نکند و هم تیراندازی را برای دیگر همرزمان راحت تر خواهید کرد و به نوعی نقش پشتیبانی از گروه را برعهده خواهید گرفت. اما چه چیزی توانسته لذت این عنوان شوتر را دو چندان کند ؟ خوب باید گفت که به لطف اجرای بازی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ، MW 2 نهایت دقت ، سرعت و لذت را در هنگام هدف گیری بر رو دشمنان به ارمغان می آورد.
به هوش مصنوعی بازی می رسیم ، ویژگی که همیشه باعث شده تا سری COD ، یک سر و گردن بالا تر از دیگر شوتر ها ی رقیب قرار بگیرد و MW2 هم از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی که دشمنان دارند به قدری عالی است که کم تر پیش می آید کوچک ترین اشتباهی انجام دهند و به خوبی از سلاح ها و قابلیت کاور گرفتن استفاده می کنند. جالب اینجاست که حتی اگر یک منطقه ی امن را برای خود پیدا کنید آن ها با نارنجک به استقبال شما خواهند آمد. اما از هوش مصنوعی فوق العاده همرزمان هر چه قدر بگوییم کم گفته ایم. در بیشتر بازی های شوتر مشاهده می شود که خیلی کم پیش می آید یارهای شما بتوانند مثل شما به مبارزه با دشمنان بپردازند ، اما MW 2 مشت محمکی بر روی تمامی این بازی ها می زند و میزان هوش مصنوعی همرزمان به قدری بالاست که حتی اگر خودتان هم اقدام به تیراندازی نکنید آن ها خودشان هر چند دیر ولی به هر حال منطقه را پاک سازی خواهند کرد و به ندرت پیش می آید که مشکلی برایتان ایجاد کنند.
بعد از عرضه ی mw1 تعریف جدیدی در ساخت صحنه های سینمایی یا همان setpiece ها به وجود آمد و حال می بینیم که MW2 توانسته این بخش را به اوج برساند. به عنوان مثال در یکی از سکانس ها از بلندی سقوط می کنید و بعد از بهوش آمدن باید با دست خالی از دست دشمنان که از هر طرف شما را محاصره کرده اند فرار کنید و امید داشته باشید که قبل از آن که زمان به صفر برسد خودتان را به هلکوپتر برسانید یا در بخشی دیگر در هنگام درگیری در یک نبرد خونین به یک باره خودتان را در خلا و فضا خواهید. اما یکی از به یادماندنی ترین لحظاتی که با آن روبرو می شوید قابلیت گذاشتن یک بمب کوچک بر روی در می باشد. بدین صورت که با انفجار آن برای مدت کوتاهی حرکت دشمنان به صورت آهسته خواهد شد و شما فرصت این را دارید که همه را به درک واصل کنید. از این دست setpiece های درخشان در MW2 کم نیستند و به لطف چالش های تکرار نشدنی و جذاب بسیار به یاد ماندنی می باشند.
مقاومت تا آخرین نفس
اگر از عدم حضور حالت co-op در بخش تک نفره گلایه هایی دارید MW 2 یکی از جدیدترین و لذت بخش ترین قسمت خود با نام ماموریت های Spec Ops را ارایه می دهد که در اصل مجموعه ای از ماموریت های بخش داستانی و نقشه های جدید را از زاویه متفاوتی و این بار به صورت دو نفره ( آفلاین یا آنلاین ) و با تک نفره به تصویر می کشد. در مجموع ۲۳ ماموریت مختلف در این حالت وجود که هر کدام از آن ها فوق العاده سرگرم کننده هستند و به ترتیب درجات سختی ستاره هایی برای اتمام هر مرحله به شما تعلق می گیرد.
هر چقدر که درجه سختی مراحل افزایش پیدا می کند متوجه خواهید شد که قادر نخواهید بود در برابر موجی از دشمنان و برخی از چالش ها زنده بمانید. این جاست که وجود یک همکار الزامیست و غیر ممکن است که بتوانید بعضی از این مراحل را به صورت تک نفره پیش ببرید. همکاری در بخش Spec Ops بسیار لذت بخش است و بسیار الزامیست. به گونه ای که یکی از بازیکنان می تواند در یک هواپیمای AC-130 نشسته و پشتیبانی هوایی را بر عهده داشته باشد و بازیکن دیگر وظیفه دارد که به نقطه ای که برای او تعیین شده برسد. در سه مرحله آخر حالت Spec Ops درجه سختی به قدری دشوار می شود که ممکن است حتی با وجود یک دوست بارها و بارها بمیرید. اما نحوه طراحی مراحل به قدری خوب است که نه تنها از مردن خود احساس ناراحتی و عصبانیت نخواهید داشت بلکه سعی خواهید کرد تا با درس گرفتن از اشتباهات گذشته بهترین روش را برای اتمام مراحل طراحی کنید.
Spec Ops عملا می تواند به محتوای بخش تک نفره کوتاه بازی بیفزاید و نه تنها تجربه آن حتی بدون وجود یک بازیکن دیگر نیز ازرشمند است و به طرز عجیبی تا ساعت ها شما را درگیر خود خواهد کرد ، بلکه تجهیزات و مکانیک های گیم پلی جدیدی را هم به بازی اضافه می کند که از مهم ترین آن می توان به کنترل دوربین های امنیتی متصل به تیر بارها اشاره کرد و در مجموع باید گفت که به هیچ وجه نباید تجربه بخش Spec Ops را از دست بدهید.
چند گروه خطرناک
مولتی پلیر MW2 بخشیست که می تواند تا مدت های طولانی شما را سرگرم کند. البته شباهت های مولتی پلیر MW 2 نسبت به قسمت اول بسیار زیاد است ولی با کمی دقت می توانیم متوجه اضافات و تغییرات جالبی باشیم که به ارزش های بخش مولتی پلیر افزوده است. Call of Duty 4 در مولتی پلیر خود سفارشی سازی زیادی را به ارمغان می آورد و حال MW 2 هم همین راه را ادامه داده است. به غیر از تنوع بی نظیر در انتخاب سلاح ها ، محتویات اضافه ای که می توان بر روی این سلاح ها قرار داد نیز چندین برابر شده و به عنوان مثال قابلیت کار گذاشتن دوربین حرارتی ، نارنجک انداز ، سنسورهای ضربان قلب و بیشتر را بر روی سلاح خود دارا خواهید بود. چنین مقدار زیادی زسفارشی سازی به شما اجازه می دهد که هر سلاح را در موقعیت های مختلف استفاده کنید.
گذشته از سلاح و تجهیزاتی که در هنگام درگیری با رقبا به شما کمک شایانی می کند ، پاداش های Killstreak هم افزایش پیدا کرده تا قدرت شما را در هنگام نبرد دو چندان کند. این پاداش ها که در حال حاضر قابلیت سفارشی سازی را هم دارا می باشند به بازیکن قابلیت کنترل هواپیمای بدون سرنشین ، استفاده از پشتیبانی هوایی ، تاکتیک های اتمی و بیشتر را می دهد. البته با استفاده از perk ها شما قادر خواهید بود که از این پاداش های اضافه استفاده کنید. قسمت جدیدی به اسم Death Streak نیز وجود دارد که مورد استفاده آیتم های موجود در این قسمت در موقع مردن شما یا تماشای KillCam یا موقع Respawn شدن شما است و اگر مثلا بدون کشتن حتی یک نفر ، سه یا پنج بار بمیرید یک جایزه کمکی مانند بسته های سلامتی به شما تعلق خواهد گرفت. هر چقدر نیز که رتبه شما بالاتر برود پاداش های killstreak/deathstreak بیشتر و بهتر خواهد شد.
در این بین قابلیت شخصی سازی نیز بسیار بیشتر از قبل شده و اگر از برخی از clantag های قدیمی بگذریم این بار شما می توانید لقب و آرم خودتان را هم سفارشی سازی کنید. علاوه بر این یکی از جالب ترین قسمت های مولتی پلیر MW2 ویژگی winning kill of a match است که در پایان وقت اتمام مولتی لیر نمود پیدا خواهد کرد و بدین صورت است که از بین تمامی بازیکنان فقط دو بازیکن برتر باقی خواهند ماند و شما از زوایه دید این دو بازیکن بازی را خواهید دید و می توانید مشاهده کنید که چگونه این دو بازیکن به دنبال یکدیگر هستند تا همدیگر را از بین ببرند.
البته ایرادتی هم می توان به مولتی پلیر گرفت از جمله این که در برخی از حالت ها قابلیت party chat وجود ندارد و برخی اشکالات دیگر نیز نظیر باگ دیده می شود و به عنوان مثال در بعضی لحظات در جایی گیر خواهید کرد و توانایی هیچ گونه حرکتی را نخواهید داشت. هر چند این باگ ها چندان زیاد نیستند که به ماهیت کلی مولتی پلیر لطمه ی بزند.
زیبایی های جنگ
با این MW 2 با انجین ارتقا یافته IW 4 ساخته شده ولی در زمینه گرافیک نسبت به قسمت اول پیشرفت چندان زیادی نکرده و می توان گفت که تنها به بهبود نقایص قسمت قبلی پرداخته است اما این بدان معنا نیست که با گرافیکی سطح پایین روبرو هستیم و هنوز هم MW 2 یکی از برترین گرافیک ها را در زمان خود ارایه می دهد. هر چند شاید برخی جنبه ها از جمله کیفیت پایین بعضی از بافت ها چندان جالب توجه نباشد اما بهبود آن در زمینه های سایه پردازی ، نورپردازی و فیزیک کاملا مشخص است. بخشی که باعث شده MW2 یک سر و گردن بالاتر از بازی های دیگر قرار بگیرد را می توان در انیمیشن های نرم و روان شخصیت ها چه آن هایی که اصلی هستند و چه آن های که فرعی هستند نامید که در هنگام حرکت کردن یا برخورد تیر به بدنشان بسیار واقع گرایانه می باشد.
البته MW2 تخریب پذیری بسیار کمی دارد ولی تخریب پذیری محیط هایی که خود سازندگان تعیین کرده اند شما را به وجد خواهد آورد و به همه ی این موارد باید انفجارهای پر تعداد را هم اضافه کرد که هیجان خاصی را به بازی داده است. علی رغم این که لحظه به لحظه ی بازی دارای زد و خورد ها و انفجارهای پر تعدادی می باشد ولی غیر ممکن است که با افت فریمی روبرو شوید و در تمامی لحظات بازی همچنان با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه بسیار روان و بدون هیچ گون تاخیری اجرا می شود. به طراحی بسیار خوب اسلحه ها نیز اشاره ای بکنیم که بسیار طبیعی ساخته شده و حتی نحوه تابش نور بر روی اسلحه ها نیز حیرت انگیز می باشد و اگر اندک باگ هایی که در بازی و به خصوص در بخش مولتی پلیر با آن روبرو می شوید را نادیده بگیریم ، MW 2 فارغ از هر گونه پارگی تصویر اجرا می شود که باعث شده لذت تجربه ی بصری بازی دو چندان شود.
نوستالژی موسیقی
شاید همه ی شما با من هم عقیده باشید که بخشی که توانسته لذت گیم پلی MW2 و صحنه های سینمایی بازی را دو چندان کند موسیقی های بسیار زیبا و حیرت انگیز آن است که به جرات می توان گفت که نقطه اوج MW2 همین کیفیت موسیقی های میخکوب کننده اش می باشد که به زیبایی هر چه تمام تر هیجان بخش های اکشن و پرزد خورد تا لحظات احساسی با موسیقی های قوی ترکیب شده است و به هیچ وجه از شنیدن این موسیقی ها خسته نخواهید شد. ( برای اثبات این مسئله کافیست که فقط موسیقی های بعضی از برنامه های تلویزیون را بشنوید تا به صورت خیلی شیک متوجه شوید که این موسیقی ها برای MW 2 است ! ) جالب اینجاست که بر خلاف قسمت اول MW خیلی کم پیش می آید که در حین انجام دادن مراحل موسیقی ها قطع شوند و در این نسخه هر لحظه با موسیقی های گوش نواز شما را هیجان زده خواهد کرد. البته خیلی هم تعجب برانگیز نیست زیرا وظیفه ساخت قطعات موسیقی بر عهده دو تن از استادان این بخش با نام های Hans Zimmer ، Lorne Balfe گذاشته شده که در سابقه ی کاریشان می توان به ساخت موسیقی های حماسه ای سه گانه ی بتمن کریستوفر نولان و بسیاری از فیلم ها و بازی های مشهور دیگر اشاره کرد. به شخصه هر چقدر که از موسیقی های به یادماندنی بازی تعریف کنم باز هم کم بوده و واقعا نمی توان هیچ جمله ای را در وصف این موزیک های شنیدنی و شاهکار به کار برد.
صدا گذاری بازی هم حتی در سطحی بالاتر از موسیقی آن قرار می گیرد . یک بار دیگر تمام شخصیت هایی که در قسمت قبلی MW وظیفه صداگذاری شخصیت ها را برعهده داشته اند بازگشته اند تا دوباره شاهد صداگذاری حرفه ای و خشن آن ها در بازی باشیم. در کل صداپیشگی شخصیت هابسیار مناسب است و با چهر ه ها هماهنگی کامل دارد و کاملا متناسب با حرکت لب ها بیان می شود. همچنین افکت هایی هم مانند انفجار ها , صدای شلیک اسلحه ها مشابه دنیای واقعی می باشد و حتی قدم زدن افراد بر روی هر شی و جهت صداها به زیبایی هر چه تمام تر ساخته شده است تا بازیباز را کاملا در یک جنگ واقعی درگیر کند.
حماسه مدرن
در نهایت Call of Duty: Modern Warfare 2 اثری کاملا منحصر به فرد و ناب است که نه تنها با گیم پلی منحصر به فرد و همچنان جذابش ما را غافلگیر کرد بلکه سازندگان با پرداختی عالی به سایر عناصر بازی نیز نشان دادند که که همه ی جوانب را در نظر گرفته اند. اگر چه به پایان رساندن این اثر تنها ۵ تا ۶ ساعت وقت شما را خواهد گرفت ولی در درجات سختی فوق العاده بالا می توانید این مدت زمان اتمام را مقداری افزایش دهید و مسلما با صحنه های سینمایی انفجاری و اکشن میخکوب کننده اش ما را به تکرار چند باره وا می دارد. عنوانی که با دارا بودن یک بخش آنلاین غنی در هر دو بخش Spec Ops و مولتی پلیر ، مقتدرانه ثابت کرده است که پرطرفدارترین شوتر اول شخص نسل و در واقع بهترین آن ها نیز است و در آخر نیز خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن های ما از این تجربه هالیوودی باقی خواهد ماند.
در دیدگاه بسیاری،MW2 آخرین عنوان موفق و مقتدر در سری Call of duty بوده است.پس از عرضه ی این عنوان،شرکت اکتیویژن وارد یک جنگ نابرابر و ناجوانمردانه با روئسای استودیو IW برای تصاحب سود بیشتر از فروش نجومی MW2 میشوند.این جنگ تا جایی ادامه پیدا میکند که روئسای این استودیو و تقریبا ۸۰% از افراد کلیدی این استودیو از جمله آقای محمد علوی،Level Designer این استودیو که از وی میتوان به عنوان نفر سوم این سری نام برد،اخراج شدند و در اینجا بود که قطار نوآوری سری COD بی مقصد رها شد و کلیشه و تکرار جایش را گرفت.میراثی که امروزه به عنوان Call of duty باقی مانده است،حاصل زحمات افرادی مانند Jason West و Vince Zampella هست که اگر Activision نجنبد،این میراث به تباهی کشیده میشود.پدران سری COD که زمانی سری Medal of Honor را ساخته بودند،هم اکنون در استودیو مستقل خود یعنی Respawn Entertainment باز هم برای شرکت EA Games یک فرانچایز جدید را به نام TitanFall استارت زده اند و نمایش طوفانی این بازی در E3 2013 که جوایز را درو کرد،نشان داد اشتباهی که شرکت Activision در اخراج این افراد داشت،یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ بازی سازی دنیا به شمار میرود.شاید برای شما جالب باشد بدانید IW در آن زمان سعی داشت سری Modern Warfare را به کل از COD جدا کرده و به یک فرانچایز مستقل تبدیل کند.عنوان MW3 قرار بود حداکثر سه سال بعد از MW2 ساخته شود و ایده های این بازی با چیزی که بعدا ساخته شد زمین تا آسمان تفاوت داشت.
دانیال نوروزی
نکته :
لازم به ذکر است که هزینه ساخت MW 2 بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار اعلام شده و این رقم با ترکیب تبلیغات و توزیع دیسک های MW 2 به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار نیز رسیده است ! ولی این رقم هنگفتی که Activision خرج کرده به راحتی با فروش بیش از ۲۶ میلیون نسخه ای این بازی و ثبت رکورد هایی جدید و با سودی فراوان جبران شده است .
برای آشنایی با بخش Gamefa Replay کلیک کنید
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
یادش بخیر :yes: ممنون بابت خبر
بازی جالبی بود والبته نقدخوبی هم بود ممنون :yes: :yes:
نوشتی بخش تک نفره زود تمام می شود.همین باعث شده تا بازی جذاب باشه که حتی بعد از تموم کردنش آدم تو کفش می مونه
یکی از بهترین بازیهای عمر بود 😥
باتشکر بابت نقد
یادش بخیر بهترین بود از داستان تا گیم پلیش عالی بود 😀 :yes:
:yes: مرسی……. کلا ۱.۲ عالی بود…
امید وارم ghost هم به همچین موفقیت های برسه…….
شاهکار بود این بازی…فقط گرافیکش تو PC چندان جالب نبود…واقعا ارزش چندین بار تموم کردن رو هم داشت.
خون که میپاشید روی صورت ادم خیلی حال میداد!!!
بتلفیلد حالا حالاها کار داره تا بخواد خاطره ساز بشه!
😉
عالی بود کارتون واقعا پولوتیک خوبی گرفتین نقد سه بازی MW1 2 و world at war به کاربران تحوتل جو نشون داد که کال اف دیوتی پیشینه ای قوی و کم نظیر داره و در فرنچایز های که هر چند سال یکبار عرضه میشوند چه برسه به هر سال چندین سر و گردن بالاتر بوده همیشه کال اف دیوتی بهترین بازی بوده در سبک خودش و این فروش ها حقش هست.امیدوارم نقد بررسی بلک اپس یک رو هم بذارید که به نظره من بهترین بود در سری کال اف .ضعیف ترین نسخه بازی و مایه ننگ این سری هست فقط و فقط بلک اپس دو هست که سیل عظیمی از رفدارن رو به این سری بد بین کرده و الان هم تو پیفروش لطمه بدی به ghost زده انشالله ghost بتونه پاسخ تمام اون بد دهانی هایی که به سری کال اف زدند پاسخ بده یک نسخه ا این بازی بد شدش دیگه همه ملت ریختن سره این بازی چرا فلان پشمدان اینها منظورم بچه های این سایت نیست تمام افراد گیمر ها هست چه خارجی چه ایرانی .در کل ممنون بابت تمام زحمت هاتون
عـالی بود :inlove:
مـرسی
من الان دوباره دارم Call Of Duty Modern warfare 1 &2 رو میرم
واقعایادش :shame: بخیر :shame: :shame: :shame: :shame:
طبق این روال فردا باید شاهد نقد cod bo باشیم 😀
نقت عالی بود امیر محمد جان ممنون :yes: :yes: :yes:
(نکته:اگه respawn از iw جدا نمی شد همین الان همه می دونستن که بتل می بره یا
cod :evilgrin: )
شاهکار بود از همه لحاظ :inlove: :inlove:
نقت: نقدت
یه سوال:
تو عکس zampella کدومه west کدومه ?:-) :cute:
در گوگل سرچ کردیم سوالمان را ولی باز هم ممنون
ضمنا یکی از بزکترین اشتباهات iw جدید این بود که جای این که پرایس بمیره mactavish مرد خیلی اشتباه بدی بود و اثرات خوبی هم نداشت(از نظر من)
یه سوال این اقای محمد علوی ایرنیه؟ چرا اخراج کرد این اکتیویژن بیشرف وگرنه mw3 با گرافیکی سالار و گیم پلی باور نکردنی پوز بتل فیلدو بخاک میزنه من به cod ghost زیاد امید ندارم
:no: :no: :no: :no: :no:
کلا زدید تو کار کال او ها
نقد خوبی بود ممنون
واقعا بهترین بازیی بود که تو عمرم بازی کردم.ولیکل بازی یه طرف،آهنگ تیتراژ اول و آخر بازی یه طرف!هنوزم وقتی این آنگ رو گوش میدم مو به تنم سیخ میشه.
ولیکل=ولی کل :sweat: :sweat:
بله دیگه مدال و بتل و آرما همشون تقلید از کال آفه
به محض موفقیت جنگاوری نوین (کال آف ۴) همه ازش کپی پیست کردن و تا امروز هم موفق نشدند :laugh: :yes: :yes:
مگه کشکه :laugh:
IW همیشه ایده های جدیدی برای اضافه کردن داشته 🙂 قطعا CoD Ghosts یه مسیر جدید براشون باز میکنه! میتونن مولتی پلیر جدید بیارن(البته هرگز هرگز هرگز به سوار شدن تانک :)) در CoD MP فکر نکنید! “بچه بازیه مگه؟!”) شخصیت های جدیدی رو شکل بدن که توی این کار ماهرن 🙂 مثه BlackBurn شخصیت نمیسازن. Ghost,Frost,Yuri,Soap,Price,Nikoly و … میسازن 🙂 حتی دشمن با پرستیژی مثه مکراو میسازن 🙂
این بازی عالی بود :yes: :yes: :yes:
کاشکی این ۲ نفر از اکتیویون اخراج نمی شدند :reallypissed: :reallypissed:
مرسی بابت نقد :yes: :yes: :yes:
بهترین در این سری بود واقعا عالی بود :yes:
با اینکه طرفدار بتل هستم و خواهم بود و کاری فعلا باهاش ندارم اما این بهترین بازی شوتر عمرم بود 😎 بهترین داستان سرایی بعد از نیمه جان ۲ برا من این بود / گرافیکش هم اون موقع 😮 این بود // حیف که اکتی خراب کرد :-(( ///<…………………..! لطفا نقد بایوشاک ۱ رو هم بزارید 😀 :yes:
عالی بود .
( شوقی که اولین تریلر گیم پلی این عنوان در من ایجاد کرد برای تجربش هیچ وقت فراموش نمیکنم )
این عنوان فوق العاده بود :yes:
ممنون بابت نقد :yes:
اقای جیریایی خواهشا سری مکس پین رو هم نقد کنید اگه نقد کنید فوق العاده میشه
فرزاد جان نقد نسخه ی سوم مکس پین را داداش بهزاد داره انجامش میده.
دمتون گرم 😀 😀
ممنون آقای جیریایی بابت نقد خوبتون :yes: واقعا در زمان خودش خیلی خوب بود ولی کاش استدیو از هم پاشیده نمیشد تا شاید کال به این وضعی که امروز داره نمیرسید :-/ ولی به نظر من تا حالا بهترین کال آفی که بازی کردم بلک آپس ۱ بود چون واقعا خیلی عالی بود 😐
درود گرم به جناب آقای نوروزی که با سخن زیبایشان واقعا ما راخوشحال میکنند چنین شخصی و قطعا اندک کسانی دیگر هستند . که واقعا در معنای واقعی کلام جمالت ذکر شده را ((درک)) می کنند.
و با این دیدگاه بلند دنیای گیم رانقد می کنند . خدا را شکر اگر ما ایرانیان فعلا بازی ساز نیستیم ولی تحلیل گرانی فهمیده داریم. که دنیای گیم را فقط به قصد جبه گیری کورکورانه یا تخریب ، یا تجلیل و تقلید بی دلیل و غیرمنطقی نقد نمی کنند.
این حداقل وجدان ما را خوشحال می کند.
با تشکر فراوان از شما پوریا صادقی
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
آقا دمت گرم سرbattlefield رو هم نقد کنی خیلی خوب میشه
واقعا دم همتون گرم رگباری دارید نقد میکنید ما بریم بخونیم 😉
ممنون بابت نقد محمد جان :yes:
امیر جان خسته نباشی …
حرفی ندارم ، چون این بازی واقعا فوق العاده بود …. خیلی خیلی جالب بود … اون مرحله ی فرودگاهش کلا شوکه کننده بود ، یه دفعه ای رو صفحه اومد که می خوای این مرحلرو بری یا نه ، بعدش که تیربار کردن مردم و ادامشم یکم دست و پنجه نرم کردن با پلیسا و آخرشم …..
خیلی خاطره با این بازی دارم ، کال اف واقعی به نظرم این نسخه و BO 1 بودن و البته کال ۲ و ۴ هم عالی بودن …
ممنون هادی جان. خیلی دوست داشتم که بهش نمره کامل بدم ولی حیف که گرافیک و یکم کوتاهی گیم پلیش ناخواسته تو نمره کلی تاثیر گذاشت
اسطوره ای هستش برای خودش. اشکمو تو آخرین درجه ی سختیش در آورد. کلا نمیدونم چرا تو این سری همیشه تو یه قسمتش لشگری از هر طرف میریزن سرت و تو آخرین درجه سختی از بیخ و بن عزراییل را جلوی چشات میبیی. 😀
البته این نسخه یک mw را تو آخرین درجه سختیش سر اون مرحله اوکراین گیر کردم همون جا که باید مقاومت کنی تا هلکوپتر پشتیبانی برسه اصلا نمیتونم ردش کنم از هر طرف میریزن سرت و با دو سه تیر میمیری. هادی نمیدونی قلقش چجوریه ؟
اوووووف اون مرحله دهنم سرویس شد … من که میرفتم تو یه خونه ( فک کنم سمت چپ یه خونست کنارش یه جا واسه سنگر گرفتن هست 😀 ) همون دو رو ورا مینشستم همرو سرویس می کردم … دور یارمم میگرفتم کلی مین میزاشتم که کسی نتونه نزدیکش بشه ، واقعا اون مرحله سخت بود ، بیش از ده بار باختم رو درجه ی آخر 😀
(یادم رفت بگم!) بیزحمت سری uncharted رو هم نقد کنید داشتم ost قسمت سوم uncharted رو گوش میدادم واقعا عالیه و حماسی و خیلی خوب تم عربی رو تو اهنگ ها رعایت کرده
خیلی بازیش حس داد :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
:inlove: :inlove:
این نسخه ی کالاف بی نظیر بوود :inlove:
ممنون امیرمحمد عزیز
:yes: :inlove:
نقد کامل و عالی بود. مرسی بازشم که اصلا حرف نداشت سر تاسر هیجان :rotfl:
خدا رحمت کنه اون مک تاویشو و گوست و سندمن رو توی اون عکس یکی مونده به آخری پرایس که عزرائیل هم حریفش نیست دمش گرم فقط پرایس و فقط کا آف :yes: :yes:
اولین بازی درست حسابی بود که تو این نسل بازی کردم :rotfl: :yes:
عالی بود داداش.نقدت نقص نداشت.خوشم اومد که به موسیقی خارق العاده ی این بازی و شاهکار هانس زیمر هم اشاره کردی 😉
به نظرمن mw2 بهترین کال او نسل بود.
بازم میگم نقدت عااااااااالی بود! :yes:
فکر کنم یه ۱۰ بازی این بازی رو خذف کردم و نصب کردم. 😛
واقعا شاهکار به این بازی میگن. :yes:
just call of duty ghosts (به امید زنده کردن خاطرات گذشته) :smug:
نقدت هم مثل همیشه بی یرو برگشت محشر بود. :inlove: :yes:
این بازی فوق العاده بود :yes: :yes: :yes: :laugh: 😀
در زمان خود گرافیک خوب بود ک هیچ با جرات میتونم بگم گرافیک میشه با BF3 مقایسه کرد !
گافیک ۴۰ گیم پلی ۳۹ اون یک نمره به خاطر کوتاه بودنش هست !
راستی من عاشق ضخصیت ماکروف بودم و هستم همچنین Soap McTavish !
تامید وارم Ghost بتونه دوباره این سری رو احیا کنه
این بزی حقش بود نمره کامل بگیره.ولی بازم ممنون. :yes:
بازی فوق العاده ای بود :-* :yes: :yes: :yes: :inlove:
با خوندن این مطلب مرگ گوست همش جلوی چشممه 😥 😥 😥 😥
چه خاطره هایی :-(( :-(( یادش بخیر ………………………
بسیار عالی تشکر!
بهترین و اخرین کد
بازیش شاهکار بود :inlove:
هوش مصنوعی بازیش فوق العاده بود 😮
ولی حقش نمره کامل بود 😉
ممنون امیر محمد جان … 😉
بهترین نسخه کالاف همین بازی بود … حتی الان هم بازیش میکنم 😐 :smug:
به نظر من اصلا نقد خوبی نبود.جقش نبود به این بازی نمره کامل ندین 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
بهترین شوتر عمرم هستش که حداقل بخش تکنفره رو ۵ یا ۶ بازی کردم
در باره موسیقی بازی هم که صدا وسیما از صبح تا شب آهنگ هاش رو در برنامه های مختلف مخصوصا در برنامه های حماسی از اونها زیاد استفاده می کند.
جالبه بدونید موسیقی تیتراژ مناظره ها هم موسیقی منوی crysis 2 بود :rotfl:
ممنون از تمامی دوستان.
در مورد نمره کامل هم من خودمم یه فن شدید cod هستم و خواهم بود و اما سیستم نمره دهی اینجوریه که به یه بخش نمره کم بدی تو نمره کلی تاثیر میزاره.
البته وقتی این نمرات را جمع کنیم و تقسیمش کنیم میشه ۳۹ که همون ۹.۷۵ میشه ولی اشتباه شده و ۳۸ نوشته شده.
چون من به بازی ۳۹ دادم.
این بازی نقطه برتری صنعت بازی های ویدئویی به سینما بود
جایی که پس از چند سال رکورد فروش تایتانیک شکسته شد و صنعت بازی های ویدئویی پیشتاز صنایع سرگرمی شد
به نظر من بهتره بگیم این بازی متمم نسخه اول بود.
به نظر من شما در مورد گرافیک این بازی کمی اغراق کردید، گرافیک این بازی در دوره خودش سطح بالا نبود.
اون دوران غول گرافیک تاریخ بازی های ویدئویی -“کرایسیس”- تو بازار موجود بود و صرف جذابیت های داستانی و گیم پلی فوق العاده اولین جنگ آوری مدرن بود که باعث شد بهترین بازی سال انتخاب بشه
نسخه دوم هم با همه پیشرفت هاش از نظر گرافیکی، باز هم عنوان تراز اول گرافیکی نبود
این ها نشانه اونه که گرافیک همیشه همه چیز یک بازی نیست و بهتره بگم یک بازی رو بیشتر یک داستان مناسب می سازه، چیزی که به خوبی در “Modern Warfare” مشاهده شد.
الان که دارم موسیقی متن “کرایسیس ۲” ساخته “هانس زیمر” رو گوش می دم باید تاکید کنم که باز موسیقایی این سری فوق العاده بالا بود. به اعتقاد من ساخت موسیقی بعد از این بازی، برای شرکت ها و بازی های دیگه هم اهمیت بیشتری پیدا کرد تا جایی که سری بعدی این بازی رو “برایان تایلر”، آهنگسازی کرد و “کرایتک” هم برای “کرایسیس ۲” به سراغ “هانس زیمر” رفت.
ضمنا در مورد سری اول این بازی، نکته این که: یکی از آهنگسازانش “هری گرگسون ویلیامز”، بود که شما اشاره نکردید.
هنوز هم حسرت این رو می خورم که کاش اکتیویژن بعد از جدایی تیم اصلی IW ادامه ای برای این سری نمی ساخت.
بعد از چند سال از عرضه این بازی ها، هنوز هم هر از چندگاهی مثل الان که به تازگی این بازی رو تمام کرد، نسخه های اول و دوم این بازی رو تجربه می کنم.
موفق و موید باشید، نقد عالی بود
ممنون از نظرات و دقت بالای شما دوست عزیز.
در مورد بخش اول صحبت ها آره متمم هستش ولی کامل کننده میشه گفت که بهتره.
در مورد گرافیک هم ایراداتی گرفتم ولی به نظرم اغراقی نبوده چون واقعا گرافیک برای عنوانی در سال ۲۰۰۹ در سطح خوبی بود و جتی تو نامزدهای برترین گرافیک سال هم بود
البته تو سال ۲۰۰۷ بایوشاک بهترین بازی سال شد ولی اگه منظورت بهترین بازی شوتر هستش که درسته.
اون سازنده ی موسیقی های هم همون طور که گفتی برای نسخه اولش هست و دیگه احتیاجی نبود تو نقد اشاره بشه.
باز ممنون.
واقعا بهترین شوترجهان هست که تو عمرم بود.چه مرحله هایی شد.واقعا بی نظیر بود این بازی بهترین COD بود که دیگه مثل این پیدا نمیشه. :inlove: :yes: :smug:
الان من تو شوکم که چرا نمره ی کاملی ندادین 😯 :struggle: :no:
بهش اشاره کردم و خودمم دوست داشتم که بهش نمره کامل بدم.
ولی وقتی مثلا به گرافیک یک یا دو نمره کم تر بدم تو نمره کلی تاثیر میزاره.
وگرنه من خیلی با این نسخش حال کردم.
نقد عالی بود امیر محمد عزیز کامل و جامع.. خسته نباشی :-))
MW2 واقعا بهترین شوتر نظامی هست که ساخته شده.. و واقعا بعد از اون هر بازیی انجام دادم برام کمی تکراری یا بی هیجان بودن.. چه مدال چه بتل چه بلک اوپس.. (هرچند کال اف دیوتی روند بهترین شدن رو ادامه داد و همیشه بهتر از رقبا ظاهر شد ۲۰۱۰.۲۰۱۱.۲۰۱۲.)
MW2 تا زنده ام یادم می مونه… همینطور پایان mw3 :-))
بازی قشنگی بود تو زمان خودش :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
ممنون امیر محمد جان.سری های کالاف دیوتی در این سری یعنی MW با نوآوری مدرن آمیخته شد و همین عوامل با درک بالای گیمر ها نسبت به این عنوان مواجه شد.ممکنه گیمر ها چند نسخه ی اخیر این فرانچایز رو فراموش کنن اما هیچوقت سری MW رو فراموش نخواهند کرد.منتظر نقد بلک اوپس یک هستم که به نظرم بهترین نسخه از این فرانچایز بود از نظر داستان همتا نداشت. :blush:
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :rotfl:
کاپیتان عزیز مکتاویش :inlove: این خنده های قشنگ رو نگهدار واسه زمانی که سلطان GHOSTS مثل سلطان MW3 حال بتل رو گرفت استفاده کن.. منم همراهی خواهم کرد… یا زمانی که مثل ۲۰۱۱ سایت سخت گیر EDGE به کال ۹ داد و به بتل ۸
:yes: :yes: :yes: :rotfl: Soldiers stand against their enemies, BUT GHOSTS HUNT THEM! :reallypissed:
واقعا مدرن ۳ نسبت به مدرن در هر زمینه افت بود ای کاش همونجا داستان استپ میشد.
واسه کلیشه ای مثل COD این نمره زیاده!
خیلی ناراحتم که Activision چنین بلایی سر این فرنچایز تاریخی اورد,فرنچایزی که برای همیشه توی ذهن خیلی از افراد میمونه,امیدوارم که تو بازیه Ghosts شاهد بازگشت قدرتمندی باشیم و مثل BO2 ناامیدمون نکنه,MW3 هم خیلی افت داشت ولی ناامیدکننده نبود (MW3 & BO2 تنها بازیهایی در سری COD بودند که فقط دو بار تمومشون کردم بقیه رو….).
امیر جان نقد زیبایی بود,افتادم یاد قدیم افسوس خوردم.(( یادش به خیر زمانی که با COD 2 به طور جدی وارد این عرصه شدم…))
چیزی ک برام عجیب بود این بود ک فک کردم پرایس با بقیه میمیره صحنه ی آخر توی مدرن ۱ .
اما چجوری سر از زندان در اورد؟