نقدها و نمرات بازی System Shock Remake منتشر شدند
ریمیک یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین بازیهای تاریخ یعنی System Shock توسط Night Dive Studios توسعه یافته است. در ادامه قصد داریم نگاهی به نقدها و نمرات این بازی بیندازیم.
در System Shock شما یک یک هکر مشهور و معروفترین دزد فضای سایبری در جهان بازی هستید. پس از گیر افتادن طی یک سرقت ریسکی، شما شش ماه را در یک کما میگذرانید و وقتی بیدار میشوید متوجه میشوید که فاجعه بسیار بدی اتفاق افتاده است. جراحها کجا هستند؟ چرا ایستگاه فضایی تبدیل به خرابهای شده است؟ Citadel Station که زمانی یکی از تسهیلات تحقیقاتی اصلی بوده حالا پر از سایبورگهای بیمغز، رباتها و موجودات جهش یافته است.
System Shock اصلی در سال ۱۹۹۴ عرضه شد. آن بازی توسط Looking Glass Studios توسعه یافته بود که در سال ۲۰۰۰ درهای خود را برای همیشه بست. در سال ۲۰۱۲ Night Dive Studios حقوق مربوط به System Shock 2 را به دست آورد و یک نسخه دیجیتالی از بازی را برای سیستم عاملهای مدرن عرضه کرد. پس از آن شاهد به دست آوردن تمام حقوق فرنچایز System Shock توسط Night Dive Studios بودیم. در سپتامبر ۲۰۱۵ این توسعهدهنده اعلام کرد که قصد دارد تا ریمیک System Shock اصلی را بسازد.
Noisy Pixel 8.5/10
System Shock در مقابل آزمون زمان ایستاده و به همین سبب سازندگان ریمیک آن نیاز به اعمال تغییرات زیادی روی ویژگیهای اصلی آن برای ارائه آن به گیمرهای امروزی نداشتهاند. اگر بازی اصلی را تجربه کرده باشید، عادت کردن به جلوههای بصری جدید کمی زمان میبرد، اما تجربه بازی از نظر گیمپلی پابرجا باقی مانده است. غرق شدن در این تجربه به هنگام هک کردن و مبارزه علیه یک هوش مصنوعی یاغی طبیعتا رخ میدهد.
Screen Rant 8/10
اولین بازی در سری System Shock هرگز ظاهر یا تجربهای بهتر از این نداشته است. جلوههای بصری آپدیت شده و گیمپلی روانتر باعث مدرنیزه شدن عنوانی شدهاند که بازیهای بسیاری بدون آن وجود نداشتند. در حالی که بازی هنوز روی کیبورد و ماوس تجربه برتری را دارد، رابط کاربری بازی باید تا زمان عرضه نسخههای کنسولی کمی تغییر کند تا برای کنترلر مناسبتر باشد. این ریمیک دلیل بسیار خوبی برای بازگشت به بازی یا تجربه آن برای اولین بار هستند. با این حال در نظر داشته باشید که بسیاری از سیستمهای بازی توسط طراحی مدرن بهبود بخشیده شدهاند.
PC Gamer 8/10
این بازی شاید کمی محافظهکارانه باشد، اما در مجموع با ریمیکی وفادارانه و هوشمند طرف هستیم که بهترین راه برای تجربه System Shock در دوران مدرن است.
COGconnected 7.8/10
System Shock در سال ۱۹۹۴ یک شاهکار نوآورانه بود. هر کسی که با این ریمیک در سال ۲۰۲۳ به سراغ بازی بیاید احتمالا از خود میپرسد که این همه سر و صدا برای چیست. در حالی که تمهای هوش مصنوعی افسار گسیخته و فساد شرکتی همچنان معنادار هستند، این نسخه به اندازه کافی پیش نمیرود تا System Shock را به اثری واقعا مدرن تبدیل کند. تقریبا هر چیزی که بازی اصلی خلق کرده به امری مورد انتظار در بازیهای مدرن تبدیل شده است. در حالی که منتظر یک ریبوت واقعی میمانیم، تجربه System Shock برای درک اهمیت ایدههای عالی آن مهم است.
TheSixthAxis 7/10
جدا از گرافیک مدرنیزه شده زرق و برقدار، این ریمیک همان System Shock قدیمی است. بیخود نیست که دنباله System Shock آن بازی را کاملا به اثری بیهوده تبدیل کرد. نتیجه نهایی اثری است که همچنان یک کلاسیک به شمار میرود، اما باید آن را با شرایط ویژهای بپذیرید. اگر میخواهید تاریخچه ژانر وحشت را بررسی کنید پس این بهترین نسخه برای تجربه این بازی است، اما احتمالا به راهنمایی برای دور زدن برخی از کهنهترین المانهای System Shock نیاز خواهید داشت.
DualShockers 6.2/10
با توجه به مشکلات زیاد روند توسعه آن، اینکه System Shock اثری پایدار و قابل بازی است یک معجزه کوچک به شمار میرود، اما با چسبیدن به طراحی قدیمی بازی اصلی این بازی بیشتر برای طرفداران سری است تا بازیکنان تازهوارد.
GamesRadar 6/10
یک ریمیک عجیب که لحظات ارزشمندی را دارد اما ورای یک ارتقای بصری چیز زیادی را به بازی اصلی اضافه نمیکند.
بازی System Shock Remake در حال حاضر برای پلتفرم PC در دسترس است.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
نایس
متاسفانه در سطح انتظارات عمل نکرد
ولی من تجربش میکنم
چیزی نیست که دهن منتقدای سال ۲۰۲۳ رو پر کنه و فکشونو بندازه ولی قطعا سیستم شاک بازا حال میکنن
دوست عزیز و کسایی که دیس لایک دادن از تم بازی و داستان که ایراد نگرفتن مشکل هوش مصنوعی و اضافه نکردن چیزی به بازیه. بازی فقط یه ارتقای گرافیکی ساده داشته
تو سیستم شاکو تا وسطاشم نرفتی انتظار چی داری الن دقیقا
نظر منقدای عزیزم
خلاصه ی نقدهای منفی بازی : بازی زیادی سخته و دستمون رو نمیگیره و باید خودمون یاد بگیریم. دقیقا همون عنوان قدیمی رو ریمیک کردن. فقط Visual بازی بهتر شده. همونطوری که من میخواستم. الان یه چندساعته دارم پلی میدم (کد kickstarter دادن) و لذت دارم میبرم. تنها ایرادی که میتونم بگیرم تا الان Clunky بودن کمبت بازیه. امیدوارم بودم این بهتر شده باشه ولی خیلی تغییری نکرده
اتمسفر و ساندترک بازی خیلی خوبه. انیمیشن های جدید ایتم ها رو هم دوست دارم. صدای SHODAN هم که هنوز جذاب و ترسناکه 🙂
یه چیزی هم اضافه کنم. تا الان حتی یه دونه باگ، گلیچ یا کرش هم نداشتم. Gmanlives هم که بازی رو تموم کرده گفت هیچ مشکلی نداشته. خیلی خاصه که یه بازی مدرن بدون مشکل عرضه بشه 🙂 اونم با تیم به این کوچکی
دیدگاه شما نشون میده از اون بازی هایی هست که الکی بهش انتقاد کردن…
حالا بازی بهینه سازی خوب و سیستم مورد نیاز مقبولی داره یا نه ؟!
اره جز یه جا مشکل پرفورمنس و افت فریم خاصی هم نداشته. گفتم فقط تنها ایرادی که میتونم از بازی بگیرم Melee بازیه
تبریک بهت ، بلاخره تونستی تجربه ش کنی ،اونم بدون مشکل خاص
برنامه همین “کلانکی“ بودن اکشن بازی هست در این اثر. سازنده هدف به کار گیری فکر مخاطب داشته تا سبکی نو ایجاد شه که ماهیتش گونه ای دیگست؛ بنابراین نمی خواسته اکشن بازی و حس قدرت اون در مقابل این قضیه بایسته، همون موضوعی که تو سایر بهترین های این سبکم رعایت شد مثل Thief. حتی مصاحبه سازنده هر دو اثر هنوز هست که با وجود طراحی اولیه مبارزات حرفه ای چطور بعد پلی تست برای این منظور تصمیم به داون گرید توانایی اکشن و رابط کاربریش گرفتن، و این گونه شد که ایمرسیو سیم شکل گرفت. کلا قبل اومدن بازی هم گفتم که مطمئنم این بار هم بیشتر ازش فراری می شن. مخصوصاً افرادی که به چشم اکشن سمتش میرن و حوصله تفکر ندارن. یا به چشم شبه ایمرسیو سیم های مدرن که بیشتر اکشن ماجراجویانه هستن و تنها با ویترین انتخاب های ایمرسیو سیمی. نسخه اولم چند ماه بعد Doom اول اومد و همین داستان داشت. در کنار همه اینا از این هم مطمئنم دوستانی که می دونن این اثر چیه ازش بینهایت لذت خواهند برد. از محدود آثاریه که دوست داشتم ریمیک شه.
به عنوان کسی که بازی رو پلی داده باید مخالفت کنم با حرف اول تون. کلانکی بودنش اصلا هدف دار نبوده. کاملا عاری از Weight و Impact هست و حتی صدای برخورد درست حسابی هم نداره. این چیزا رو میشه با اپدیت بهبود داد ولی تعجب میکنم که از زمان دمو تغییر خاصی نداشته توی این زمینه. تنها مشکل ریمیک همینه
.شدیدا Authentic به نسخه ی اصلی هست و حتی مپ و layout بازی هم تغییر خاصی نداشته. من که خیلی راضی بودم تا الان. ذره ای Hand holding نداره مثل نسخه ی اصلی و بخاطر همین خیلیا قراره بازی رو دراپ کنن.
فکر کنم سو تفاهم شده من صحبتم ماهیت بازی مبدا بود نه فقط ریمیک. بازی اصلی به عنوان یکی از کلانکی ترین اکشن ها و عجیب ترین رابط های کاربری تاریخ صنعت معروفه بین آثار بزرگ. واسه همینه که میگم مطمئنم با این عظمت خیلیارو فراری میده. من بعد دمو، ریمیک نهایی بازی نکردم و اینجا از تجربهم از نسخه اصلی صحبت کردم. و البته از صحبت های متعددی که این سال ها از وارن اسپکتر و داگ چرچ خوندم و شنیدم، مثل صحبت های انجام شده با چرچ در کتاب Game Design: Theory & Practice که توش علاوه بر رویکرد های جذاب تیم، از اشتباهات و کاستی های بازی و البته غیر ممکن های تکنولوژی وقت هم گفته.
بازی هایی مثل ثیف، سیستم شاک و حتی دئوس اکس اول رابط کاربری اکشن دشواری دارن چون بازیباز باید ترقیب شه تا با ماهیت بازی درگیر شه و نه چیز هایی که از آثار دیگه فرا گرفته. من نمی گم این داون گرید اکشن در بازی های اصلی کار درستی هست یا خیر، اما به گفته خودشون در نهایت راهکار سازنده این بوده. به نظر خودم مثلا می تونه به این منظور مهمات کمتر، سلاح های تخریب پذیر، شکنندگی بیشتر بازیباز، آثار سوء خشونت در دنیای بازی، دشمنان مقاوم در برابر سلاح های خاص و……. در دستور کار خودش قرار بده. یا به کار گرفتن ارتقای جذابیت سایر بخش ها به جای کم کردن این جذابیت اکشن به این شدت. کار هایی که تو بهترین ایمرسیو سیم های مدرن دیدیم مثل Prey, Dishonored, 2077 و حتی زلدا های اخیر که المان های ایمرسیو سیم عالی پیاده می کنن. اما خب این موارد منابع بالایی می طلبید برای اولین بازی یک سبک. کلا تو SS ها برنامه سازنده عدم اختصاص منابع ساخت در زمینه اکشن بود با این دلیل ساده که هدف، استفاده خلاقانه از سایر روش هاست. این محل اختصاص منابع مهمه برای پیدا کردن ارزش هدف هر بازی. هر بازی برای اهداف خودشه که در بخشی وقت و هزینه میذاره، طبیعیه دووم اول و دووم های جدید تمامیت ساختشون صرف اکشن ناب کنن و نه معما و داستان عمیق فلسفی، و سیستم شاک و ریمیکش هزینه ها و زیبایی هاشون در جایی دیگه باشه. با این همه توضیح میگم دمو به نظرم با توجه به هویت بازی تو زمینه اکشن به اندازه کافی جذابه که رو اعصاب نره و خب در ادامه می گم اینکه تغییرات در ریمیک باشه یا نباشه و اینکه اصلا در چه زمینه هایی باشه، همگی از مشکلات بی جواب سرطان ریمیک هستن. همچنین، اگه هدف بازی بدونیم متوجه خیلی چیزای دیگه می شیم. مثلا گیم پلی به قول شما کلانکی بازی اصلی به حس ترس و کلاستروفوبیک بازی اضافه می کرد که به گفته خودشون و تجربه ما از اهداف احساسی موفق بازی هست. مثل حذف ثبات لئون در زمان شلیک در ریمیک RE4 یا نبودن دوربین در گوشه تصویر در ریمیک RE2 که اونهام باعث شدن بازی بیش از هر وقتی به سمت اکشن تر شدن پیش بره تا این جنس از احساس وحشت و در پی اون کپ کام مجبور به اعمال چندین تغییر دیگه شد تا سعی کنه این اتفاق کمرنگ ترشه. در صورت نبود این مورد تو SS، شاید وقتی می دیدیم بازی «روح» خودش از دست داده بیشتر متوجه ارزش چنین تصمیماتی می شدیم.
در رابطه با لول دیزاین که گفتی، آره از چیزایی که تو دمو قابل بازیش دیدم بازی همونه به طوری که می شه چشم بسته رفت (هرچند اونقدرا محیط تنگ نیست و از حس کلاستروفوبیک محیط کم شده که بالا گفتیم حس اصلی بازی بود) و این عدم تغییر خوبه، به نظر من. نه که بازی نتونه بهتر باشه. اصلا بذار یکم حرف بزنم در موردش چون خیلی دوسش دارم بازیو! با وجود خوبی های پرشمار، در SS1 پر از جای پیشرفت هم هست. SS2 هم همینطور، به عنوان اولین قدم های سبکی که تو مرحله ی آزمون و خطا بود، و مهم تر از اون، تو مرحله ی اکتشاف و ساخت بودن در زمانی که سازنده برای اولین بار تلاش هایی می کرد و متوجه می شد تکنولوژی وقت اجازه و امکان رسیدن به مرحله اجرا بهش نمی ده. شاید اگه این دو بزرگوار با همون اطلاعات اما با تکنولوژی امروز SS می ساختن اثری خلق می شد که اینها جلوش شوخین. خب قطعا همینطور می شد. اما اگه قراره این دو نسازن، به عنوان خالق روح و تفکر پشت اثر، باورم اینه همچین ریمیک سطحی بهترین گزینست، با پایبندی به چیز هایی که شاید منفی به نظر بیاد به نظر شما یا خودم. بازی در زمینه های مختلف بی نقص نیست مثلا همون لول دیزاین بازی با اون همه خلاقیت ناب و خوبی هاش مشکلی در مسیر های تو در تو خودش داره، گم شدن، مسیر یابی و عبور یک باره می تونه جذاب باشه ولی عبور چند باره و طولانی مدت در هزارتو های تکراری در مسیرهای بازگشت دوباره و دوباره؟ خودم عاشق حفظ شدن اون مسیر ها و یکی شدن خود بازیباز با مراحل بازی هستم، اما شاید دلیلی داشت که در نسخه بعد بهش پرداخته شد و از نظر اکثریت SS2 بهبود پیدا کرد. اینجا یک سؤال پیش میاد:
آیا بازسازی باید قبول کنه خیلیا عاشق همین هزارتوی گیج کننده و تکراری SS1 شدن و این نکات بازی تعریف می کنن، یا اینکه ببینه سازنده اصلی خودش هم اینو قبول نداشته و مصاحبه کرده در رابطه باهاش و SS2 با دست کاری این موضوع یک بازی به مراتب پرهوادار تریه؟ فقط می تونم بگم دست زدن بهش کار وحشتناکیه اونم برای سازنده کوچک چون نه تنها کار هر کس نیست و هر تغییری چندین پیامد داره و ماهیت خود بازیه که باهاش تغییر پیدا می کنه، بلکه اصلا این تصمیم پاسخ قاطعی نداره.
آخر اینم بگم، دوست دارم اینکه ریمیک شده، اما تنها به عنوان یک آپدیت دست رسی بهتر. چون ریمیک وفادارانه می تونه تو موارد بسیار ایمنی مثل رابط کنترل، یو آی و کیفیت بصری از کهنگی خاص این اثر کم کنه. مخصوصا این بازی، به عنوان نه تنها اولین های ایمرسیو سیم بلکه از اولین های سبک سه بعدی اول شخص. خیلی سخته ارتباط باهاش حتی برای من که تقریباً همیشه ترجیح دادم نسخه های قدیمی بازی کنم تا ریمیک ها. بی دلیل نیست این بازی عموماً با چند ماد معروف پیشنهاد می شه حتی بین هوادارای چند آتیشه. این گروه هم معلومه از همین دسته هستن و دینشون همین روتوش بازیه و تا جایی که دیدم خوب انجام دادن. جالبه تغییراتی مشابه با تمام اون ماد های محبوب بازی اعمال کردن.
بازم ببخشید فقط دو تا جمله اول شاید جواب شما بود. اما یکم در هم تنیده شد و سخته کامنت جدا ازش در بیارم!
من منظور تون رو اشتباه متوجه شدم پس. اتفاقا لذت بردم از کامنت تون. بحث UI که میشه واقعا UI سیستم شاک ۱ سخت بود برام. حتی برای انداختن نارنجک باید از UI استفاده می کردی 🙂 حالا خوبه من نسخه ی enhanced رو پلی داده بودم که دوربین رو فیکس کرده بودن به ماوس.
درکل نسخهی دوم رو ترجیح میدم و توی ریمیک هم از UI و inventory نسخه ی دوم استفاده کردن.
یه چیزی هم اضافه کنم، مطمئنا دوباره قراره توی citadel Station گم بشین :))
انتظارم بیشتر بود ، ولی بخواطر المان های ترسش تجربش میکنم
همون سیستم شاک رو الان بازی کنی شرف داره به بیشتر بازیای آرپیجی در حالی که عملا آرپیجی نیست:)
معلومه بیشتر منتقدا نتونستن با پیچیدگی بازی ارتباط بگیرن و همینطوری نمره کم کردن
خب نشون میده با گیم خوبی طرفیم کسایی که نسخه اورجینال بازی کردن آیا بازیش داستان خوبی هم داره ؟؟؟؟
والا ما که گفتیم از تریلر گیم پلی که بازی شاخی نمیشه ولی دیس بارون شدیم 🗿🗿🗿🗿🗿🗿
ساخت خانه روی پایه های خانه قدیمی عاقبت خوشی ندارد
به امید ساخت ریمیک نسخه ۲ و مجوز گرفتن از چینی ها برای ادامه توسعه نسخه ۳
فعلا دو رو همین تیم دارن ریمستر میکنن. بنظرم کافیه فعلا براش. دومی از لحاظ داستانی خیلی بهتر هم هست و بنظرم از لحاظ گیمپلی از بایوشاک ۱ بهتره.
نسخه ی اول واقعا نیاز به ریمیک داشت. UI بازی شدیدا کلانکی بود