بهترین بازی های ایرانی قابل مقایسه با عناوین خارجی (قسمت اول)
اگر فکر میکنید که تمام بازی های کنسولی ساخته شده توسط استودیوهای داخلی آثار ضعیفی به شمار میروند، تا انتهای این مقاله همراه گیمفا باشید.
بگذارید با هم روراست باشیم. احتمالا بسیاری از ما به هنگام مواجهه با بازیهای ایرانی، نسبت به آنها گارد میگیریم و این موضوع تا حدودی طبیعی است. معمولا، بازیهای منتشر شده از سوی استودیوهای داخلی به دلایلی از جمله عدم بهرهوری از بودجه لازم و یا بلندپروازی بیش از حد نسبت به میزان علم تیمشان، ضعیف ظاهر شدهاند و متاسفانه نمیتوان این موضوع را کتمان کرد.
با این وجود، اگر بازیهای جذاب ایرانی روی پلتفرم موبایل از جمله خروسجنگی و پسر خوانده و غیره را کنار بگذاریم، هنوز نمیتوان گفت که تمامی بازیهای ایرانی موجود روی پلتفرم رایانههای شخصی و یا کنسولهای بازی بد هستند و در این بین معدود عناوینی پیدا میشوند که قابل مقایسه با بسیاری از عناوین آثار بوده و حتی از آنها پیشی میگیرند.
در این مقاله سعی کردم تا بهترین این آثار را انتخاب کرده و در ادامه آنها را به شما دوستان معرفی کنم. در نهایت هم به شما پیشنهاد میکنم که اگر بازی ایرانی واقعا جذابی دیدید که برخی از معیارها را با توجه به کم بودن بودجه و یا تعداد اعضای تیم رعایت نکردهاند، تهیه و تجربه کنید تا از آنها حمایت کرده و در نهایت نظر خود را برای کمک به بهبود تجربه این آثار در وبسایت و یا فروشگاههای داخلی مختلف ثبت نمایید.
۱- سری گرشاسپ
جالب است بدانید که هرچه تلاش کردم تا این لیست را به یک تاپ ۱۰ تبدیل کنم، بیش از ۹ بازی که واقعا لیاقت حضور در این لیست را داشته باشند پیدا نکردم و جالبتر آن که ۳ تا از این بازیها متعلق به استودیوی ددمیج/فنافزار هستند.
سری گرشاسپ را میتوان اولین اثری دانست که نام استودیوی فنافزار را بر سر زبانها انداخت. نسخه اول بازی، طی یک سری اتفاقات، کمی دیرتر از زمانی که باید عرضه شد و به همین دلیل، اندکی از نظر گرافیکی کهنه به نظر میرسید و شاید اگر بازی را کمی زودتر بازی میکردیم، آن را یک تجربه به مراتب کم باکیفیتتر میدانستیم. با این وجود، کماکان گرشاسپ یک تجربه خوب و سرگرمکننده به نسبت سال عرضه خود به شمار میرود.
بازی سعی داشت تا داستانی جالب از یک پهلوان ایرانی را با حال و هوای شاهنامه و گیمپلی مشابه با نسخههای نخستین سری خدای جنگ ارائه بدهد و این موضوع باعث شد که حتی برای مقدار کمی هم که شده، طعم یک اثر جذاب از روی شاهنامه را بچشیم و بیش از پیش به پتانسیل شدیدا بالای این کتاب برای ساخت عناوین مختلف پی ببریم.
اولین اثر منتشر شده، گرشاسپ: گرز ثریت نام داشت که در سال ۸۹ عرضه شد (البته همانطور که گفتیم میتوانستیم کمی زودتر شاهد این اثر باشیم) و در ادامه داستان او با تجربهای به نام گرشاسپ: راز اژدها ادامه پیدا کرد. گرز ثریت به هنگام انتشار توسط وبسایتهای معتبر بینالمللی نقد شد و امتیاز متاکریتیک ۵۳ (در ابتدا) برای بازی ثبت گشت. جالب است بدانید که وبسایت گیماسپات یکی از رسانههای معتبری بود که نقد این اثر را بر عهده گرفت.
در نقد این اثر آمده که بازی، روایت، آرت، موسیقی، اتمسفر و در نهایت کاتسینهای فوقالعاده و با کیفیتی دارد (یک بار دیگر این نقاط مثبت که عمیقا از شاهنامه سرچشمه گرفتهاند را بخوانید) و در نهایت به باگها، فیزیک بد و مبارزات بازی ایراد گرفته شده است.
استودیوی Dead Mage (فنافزار)، توسعه دهنده Garshasp: The Monster Slayer، به وضوح بازی God of War را به خوبی تجربه کرده است. این بازی اکشن ماجراجویی سوم شخص عمیقاً از چاه کریتوس و شرکتش مینوشد و سعی میکند استفاده سینمایی آن از زوایای دوربین، رویدادهای سریع و مبارزات سخت آن را تقلید کند.
اما در جایی که خدای جنگ استاد است، گرشاسپ صرفاً دانشآموز امیدوارکنندهای به شمار میآید که نوتهای مشابهای مینویسد، اما فاقد چیزی است که الهامبخش آن یعنی گاد آف وار را دوست داشتنی میکند. مشکلات بازی بسیار پایهای است.
گیم اسپات
در ادامه آمده:
صداگذاری بسیار خوب، صدای بوقهای فرانسوی و طراحی هنری جاهطلبانه، به خوبی نقش خود را در برانگیختن علاقه شما انجام میدهند. اما اجرای ساختار با شکست مواجه میشود: جایی که باید فشرده و ناجور باشد، جایی که نیاز به روان بودن دارد.
گیم اسپات
با این وجود، از آن جایی که بازی یکی از اولین پیشگامان ساخت آثار بزرگ در کشور به شمار میرود، کاملا قابل تقدیر است و شاید روزی دوباره نامی از این سری به گوشمان بخورد.
۲- شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور
باز هم استودیوی فنافزار و این بار یک تجربه دو بُعدی فوقالعاده سرگرمکننده که احتمالا خیلی از شما روی موبایل و یا کامپیوتر خود آن را تجربه کردهاید. این بار داستان حال و هوایی شرقی داشته و داستان نینجایی به نام کورو را روایت میکند که درگیر یک سری مسائل بین قبیلهای شده و حال بازیکن در نقش او قرار میگیرد تا به مبارزه با دشمنان پرداخته و داستان را پیش ببرد.
داستان بازی راضی کننده است و به خصوص هر چه به پایان خود نزدیکتر میشود، حرفهای جالب برای زدن پیدا میکند. با این وجود، شاید این موضوع از کمترین اهمیت در کلیت تجربه اثر برخوردار باشد چرا که بازی یک تجربه گیمپلی محور بوده و بیشتر جذابیت خود را مدیون این بخش است.
به طور کلی، شمشیر تاریکی یک تجربه پلتفرمر سریع محسوب میشود که در آن باید در کمترین زمان دشمنان مختلف را از پای درآورده و از سلاحهای کورو برای کشتن دشمنان نسبتا متنوع بازی استفاده کنید. گیمپلی و طراحی مراحل بازی بسیار جالب توجه هستند و به مانند دیگر عناوین استودیوی فنافزار طراحی هنری فوقالعاده، چه در بخش روایت مصور بازی و چه در بخش گیمپلی بر اثر حاکم است که آن را تبدیل به یکی دیگر از برترین بازیهای ایرانی میکند.
نسخه ابتدایی بازی توانست متای ۸۱ را برای نسخهی IOS کسب کرده و نمرهی ۹ از ۱۰ با رضایت ۸۸ درصدی خریداران را روی استیم ثبت نماید که پیشرفت قابل توجهای نسبت به بازی قبلی این استودیو محسوب میشود.
۳- فرزندان مورتا
هرچه پیش میرویم، پختگی استودیوی فنافزار بیش از پیش به چشم میخورد و حال این بار نه تنها یکی از بهترین بازیهای ایرانی، بلکه یکی از بهترین روگلایکهای موجود در تاریخ اینگونه بازیها را داریم که توانست نقدهای بسیار مثبتی را از سوی داوران داخلی و خارجی کسب نماید و شاید این اثر را بتوان گل سرسبد لیستمان دانست.
فرزندان مورتا، یک تجربه روگلایک با آرت پیکسلی بینظیر است که روایتی تاریک و فانتزی از یک خانواده را به بازیکن ارائه میدهد و از طرفی شما را در برابر انواع و اقسام موجودات اهریمنی مختلف قرار میدهد تا مبارزاتی فوقالعاده را به همراه اعضای این خانواده رقم بزنید.
بازی از نظر هنری بینظیر است و تمامی اصول و استانداردهای یک تجربه تمام کمال در آن رعایت شده و تجربه بازی با وجود نسخه فارسی بینظیر آن شدیدا توصیه میشود. جالب است بدانید که این بازی، متای ۸۰ را برای ۳ پلتفرم PC، ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ و امتیاز ۹۰ و ۸۰ را به ترتیب از گیماینفورمر و گیماسپات دریافت کرده است.
Children of Morta یک بازی درباره خانواده است. از نظر مکانیکی،بازی یک دانجن کراولر راضی کننده محسوب میشود که در آن دشمنان اهریمنی را در هم می کوبید، شخصیت های خود را ارتقا میدهید و توانایی های بهتری را آزاد میکنید تا بتوانید با یک سری از باسهای سخت و رو به رشد مواجه شوید. اما واقعاً در هسته، این یک بازی در مورد معنای عضویت در یک خانواده است و این که چگونه محاصره شدن توسط عزیزانتان می تواند شما را به فردی بهتر و قوی تر تبدیل کند.
گیم اسپات
۴- قصه بیستون
در مقالات خود و حتی در ابتدای این مطلب، بارها و بارها به شاهنامه و پتانسیلهای آن اشاره کردم و با این وجود، تمام پتانسیلهای فرهنگی و تاریخی ما در شاهنامه خلاصه نمیشود و آنقدر منبع جذاب، بکر و دست نخورده برای ساخت بازی داریم که واقعا استفاده نکردن از آنها حماقت است.
نمونه یکی از این آثار، داستان خسرو و شیرین از نظامی است که استودیوی بلک کیوب گیمز به خوبی توانستهاند تا با بهرهگیری از آن یک تجربه جذاب به نام قصه بیستون را طراحی و منتشر کنند. بازی یک اثر کاملا داستان محور است و سعی کرده تا با به کارگیری از انواع و اقسام روشهای درجه یک برای روایت یک بازی ویدیویی، تجربهای شیرین و به یادماندنی را تقدیم مخاطب کند و در این بین با گرافیک هنری و فوقالعادهی خود تا حدودی در این راه موفق شده است. شاید بزرگترین ضعف بازی را بتوان فدا شدن گیمپلی به خاطر کار روی بخش داستان و روایت بازی دانست.
بازی یکی از جدیدترین عناوین ایرانی منتشر شده در بازار است که روی پلتفرم رایانههای شخصی و ایکس باکس در دسترس قرار دارد. بیستون باعث میشود تا به بلک کیوب گیمز و آیندۀ آن امید داشته باشیم.
۵- شبگرد: طلوع تاریکی
شبگرد را به شخصه خیلی دوست دارم. این عنوان از آن آثاری است که توسط گیمرهایی مثل من و شما و با عشق ساخته شده بود و آنقدر فراز و نشیبهای عجیب و غریب، از جمله بحثهای مالی و عدم سوددهی قابل قبول سرش آمد که بعید میدانم سازندگانش علاقه داشته باشند تا باری دیگر به ساخت یک بازی ویدیویی اینچنینی بپردازند.
جالب است بدانید که حتی بازی مدتی فروشش کاملاً لغو و از تمامی فروشگاهها جمع شد و تازه مدتی است که دوباره شاهد فروش مجدد آن از طریق وبسایت هیولا هستیم که این مسئله به خودی خود ناراحتکننده است.
شبگرد داستانی جنایی/پلیسی را با حال و هوایی بسیار تاریک و البته شخصیتهایی فوقالعاده دوست داشتنی روایت میکند و چه کاتسینها و چه گرافیک کلی بازی با توجه به سال عرضه (سال ۹۳ و موتور گرافیکی آنریل انجین ۳) فوقالعاده بودند.
از طرفی، گیمپلی قابل قبول بود و مخاطبین را به یاد سری مکسپین میانداخت و با توجه به آن که بازی بسیاری از استانداردها را در بخش سینمایی و روایت رعایت میکند، این گیمپلی نیز راضیکننده به نظر میرسد.
وقتی به تجربهی این اثر مینشینم، باور نمیکنم که در سال ۹۳ توانایی ساخت چنین بازیهایی در تیمهای بازیسازی داخلی وجود داشت و حال پس از گذشت ۱۰ سال، کمتر استودیویی میبینیم که حتی به فکر ساخت بازیهای پریمیوم و بزرگتر برای کنسول بیفتد و اتفاقاتی که برای شبگرد و سازندگانش افتاد، یکی از تلخترین حقایق صنعت گیم کشور به شمار میرود.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
منطق میگه زیادی بازی های ایرانی یا نسخه اصلیش پولی یا ادامه مراحل پولی ، دیسکی هم براش نمیزنن میگن از فروشگاه فلان خریداری شود و … 👎😑
چرا آخه این آدم نمیفروشن ؟ 🤔🤌
واقعا مقاله خوبی هست و تشکر از نویسنده عزیز
متاسفانه بازی ساز های ایرانی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و واقعا دوستانی که اگر توانایی مالی خوبی دارند از این بازی های معرفی شده در مقاله با خریدنشون حمایت کنند فوق العاده کمک می کنن به این صنعت در کشورمون که اگه بخواین به مشکلات سازنده ها اشاره بکنیم نیاز به یک مقاله طولانی و مفصل هست،مشکلاتی نظیر عدم بودجه و سرمایه مناسب،عدم تبلیغات درست حسابی به طوری که متاسفانه نه شبکه های صدا و سیما و نه سایت های داخلی به صورت آنچنانی تبلیغاتی انجام نمیدن،حتی خوده سازنده ها هم توانایی سرمایه گذاری برای تبلیغ بازی خودشون ندارن چون رکن مهمی هست انجام تبلیغات برای یک بازی،تحریم های ناعادلانه و ستمگرانه،عدم حمایت سازمان های داخلی که فقط بلدن چند تا بازی به دلیل برچسب مسخره وجود مصادیق محتوای مجرمانه حذف کنن از سایت ها در صورتی که باید کمک سازنده های داخلی کنن و از طرفی چند تا سازمان داخلی هم فقط به بازی هایی بها میدن که داستان بازی باب میل و سلیقه اون ها ساخته بشه به عنوان مثال یکی از استدیوهایی که خوب داره با این محدودیت ها بازی میسازه در کنار استدیو فن افزار،استدیو منادیان بصیرت هست که من تاجایی که تحقیق کردم با این که علاقه مند به بازی هاشون نبودم ولی واقعا استاندارد ها رعایت کردن در ساخت بازی هاشون و چه بسا اگه آزادی عمل بهشون داده بشه میتونن خوش بدرخشند مثل استدیو dead mage
و نکته آخر برای پیشرفت این صنعت همه دخیل هستند
از من و شمای گیمر که با خرید بازی حمایت میکنیم از سازنده
تا من و شمای کاربر که با تحریک بقیه کمک میکنیم به فروش آثار داخلی
تا شمای نویسنده و مدیر سایت با معرفی و تبلیغ بازی ها
تا شما مسئول و سرمایه گذار و …
و حتی خود سازنده
پس همه به نوبه خود کمکی کنیم بر شکوفایی این صنعت
بخاطر کپی رایت عزیزم
طرف کلی وقت و هزینه کنه اونوقت بازیش کپی بشه ورشکست میشه که!
خیلی ساده بود!!
قشنگ ترینو منطقی ترین حرف ب جز کارو خلاقیتو جذابیت فقط پولو میبینن
فقط آدم میتونه بگه حیف پتانسیلی که از دست رفت/داره از دست میره..چه الدن رینگی از شاهنامه در میاد ..چه گیمی از تاریخ مون بیرون میاد … دمتون گرم آقای نوروزی 🌹
اگه قرار باشه از تاریخ / آثار هنری ایران یه بازی بسازن دوست دارید کدوم اثر یا برهه تاریخی باشه ؟؟
قطعا هفت خان رستم سبک سولزلایک💪🏻
آقای نوروزی دست مریزاد عجب مقاله ای
در مورد جواب شما دوست عزیز من خیلی دوست دارم ماجرای شاهنامه بصورت سولزلایک ساخته بشه،وای حتی رویاشم آدمو ازخود بی خود میکنه،به امید روزی که نخبهای کشورمون تو زمینه گیم دیده بشن و راه برای موفقیت تو این صنعت براشون همواربشه و برای کمپانیهای بزرگ کار کردن با ایرانیها و گرفتن آپی های ساخته شده توسط ایرانیها براشون آرزو بشه
Total War : Nader The Conqueror
Total war : Cyrus the great
بی شک شاهنامه
شاهنامه… این کتاب محشره برای بازی یا سریال… یه فرنچایز تو سبک ریبوت های گاد آو وار با تاکید بر داستان سرایی…
الدن رینگ چیه 🗿
چه گاد آف واری در بیاد از شاهنامه
چه استراتژی هایی میتونه از دوران قاجار در بیاد
اساسین هم درسته دست خودمون نیست ولی چی در بیاد از تاریخ
واقعا افسوس
مثلا یه بازی از اریو برزن بسازن چیییی میشهههههههه😍
ما که مثل ژاپن کشورهای دیگه دلسوز نهاد رسمی ملی نداریم برای ساپورت تاریخ ملی اصلا همونم قصدش هست از بین بره حالا بیاد هزینه دولتی بشه یا کمک واسه شاهنامه ادبیات فاخر کشور یا تاریخ ملی پس باید خودمون زحمت بکشیم اگه دلمون میسوزه به کمپانی ها ناشر ها بررگ بفرستیم اینارو یا رو پای خودش آدم واسته علاقه داری اگه آموزش خوب ببینی ایرانیان ثروتمند داخل خارج اونا که میفهمن پتانسیل ویدیو گیم سینما رو فرهنگی اقتصادی
تازه انقدر این مسایل رو جدی نگرفتیم که خیلی از موفقیت ها و دستاورد های داخلیمون داره به اسم کشور های دیگه ثبت میشه
برای مثال اگه اشتباه نکنم یه سریالی از بوعلی سینا ترکیه داره میسازه که داره اونو ترکیه ای نشون میده
تازه نامردا اومدن کل سلجوقیان هم توی سلجوقیان بزرگ زدن به نام ترکیه
حسن صباح رو گفتن ایرانیه و عوضی به تصویر کشیدنش
قافل از اینکه هم حسن صباح آدم درستی بود
هم سلجوقیا خودشون رورایرانی می نامیدن
هعی واقعا هعی
از هر دوره ای بسازن قشنگ میشه بازی خوبی ساخت از دوران باستان که پتانسیل بیشتری داره تا بعد از اسلام که بازم ما کسایی مثل لطفعلی خان رو داریم که معروفه به اخرین شمشیر زن شرق(انقدر در شمشیر زنی قهار بوده) تا دوران جنگ ایران عراق که بازم پتانسیل زیادی داره(ایران در جنگ عراق یه تک تیرانداز داشته که اسمش عبدالرسول زرینه حدود هفتصد شلیک منجر به مرگ داشت که این در تاریخ بی نظیره)
استعداد و پتانسیلش قطعا هست ولی متاسفانه کسی نیست به اینا اهمیت بده و قدر اینا رو بدونه
این آمارو راجع به تعداد kILL های اون یارو از کجا دراوردی خدایی
من چیز پر افتخاری از اون دوره ی تاریخی که نام بردید به بعد نمیبینم و اگر قراره به ایرانی بودنم افتخار کنم نهایت واسه دوره ساسانیان که رنگ و ریشه ایرانی دارن
شما وطن پرست نیستی اگه همون کسا نبودن الان ایران عضو عراق بود.الان شما بین ساسانیان تا الان اگه ایرانی نبودن چطور مدعی هستی ایرانی هستی؟؟این امار رو من ندادم خود عراقیا دادن به طوری که وقتی کشتنش عراقیا توی رادیو اعلام شادی میکردن. از سامانیان بگیر تا پهلوی همه حکومت ایرانی بودن خیلی جالبه یه عده در خارج میخوان این حکومت ها رو بزنن به نام خودشون اونوقت یه عده که خودشونو وطن پرست میبینن میگن نه ایرانی نیستن اعراب پس از تصرف ایران زبان رسمی رو عربی کردن ولی یغوب لیث بود که باعث زنده نگه داشتن زبان فارسی شد اگه شما بعد ورود اسلام ایران رو نمیشناسی مشکل خودته درضمن من متدین نیستم
این دوستان کلا دید اشتباهی به تاریخ دارن.. و کلا تاریخ کل میهن رو در یک دوره فقط می بینن
در حالی که همون داستان ماردوش و کاوه و حتی درفش کاویانی رو بر روی یک لوح فلزی در تمدن جیرفت پیدا کردند.. ببین این ملت چقدر کهن هست..
در مورد اون تک تیرانداز هم باید بگم یه دفتر چه خاطرات هم داره.. که تو اون دفترچه خاطرات کل کار هاش رو نوشته.. یعنی قشنگ می شه یه بازی پر و پیمون ازش ساخت و اخرش نوشت بر پایه خاطرات اون ساختیمش
یا حتی دوره غزنوی
متاسفانه اگر هم بیان قبل اسلام رو بسازن یا این سیستم نظارتی برای ساخت بازی میان گیر میدن و میگن این بازی محتوای اسلامی نداره و لغزش می کنن یا مجبور می کنن که قاعده های اسلامی رو اضافه کنن یا هم اگر به دست یک تیم تحت کنترل ارزشی ها باشه انتظار گرافیک بالا و فیزیک خوب رو ازش نداشته باش.
من خودم یک بازی رو بازی می کردم حالا صرفا تاریخ نبود یک ماشین بازی بود اگر(سرعت در شهرHD)رو بازی کردم اصلا فیزیک خشک و گرافیک رو تا آخر تنظیم کرده بودم گرافیک انگار پلی۲ بود فیزیک میگی ماشین فرمون نداره حالا بازی دیسکی بود و ماشین اولت هم پراید بود.😐
تازه جالب اینجاست که ما چندین برهه تاریخی مهم با حال و هوای فرهنگی متفاوت داریم که هر کدوم بهتر از دیگری هستن
شاهنامه با فضای حماسی و فانتزی خودش
دوره های مختلف قبل از اسلام مثل ساسانیان و هخامنشیان وحتی بعد از اسلام که ایرانی های مسلمان در دنیا به شدت تاثیر گذار و مهم بودند
فضای انقلابی هم در قرن گذشته داشتیم
فضای مسموم سیاسی و تحقیرامیز ملی در دو قرن قبل
در کل این کشور پتانسیلی داره که با دست گذاشتن روی هر قسمت از تاریخ و فرهنگ خودش بخشی از دنیا رو درگیر بکنه
اما متاسفانه این ظرفیت ها توجهی بهشون نمیشه
جنگ های دوره صفویه ازش یه اساسینز کرید حسابی در میاد
خود اساسینز مال ایرانن که اسم اصلی شون حشاشینه
اگر اهل بازی رومیزی هستی، بازی بلاد: سرزمین شمشیر و قلم رو بهت معرفی میکنم که تماما طراحیو ساختش مال ایرانه و حق کپی رایت هم داره.
دمت گرم حتما امتحانش می کنم
از افسانه های فارسی…
از دوره آریوبرزن، سورنا و…
خیلیا به فکر شاهنامه سولزلایک هستن ( که قشنگ پتانسیلش خیلی زیاده ..یه بازی با هفت تا باس ( هفت خان رستم ) و کلی اسکپلوریشن .. ولی اگه دقت کنید میبینید که داستان لطفعلی خان زند خیلی خیلی عالیه .. چطور بگم .. یه آنتاگونیست بخوایم براش درنظر بگیریم آغا محمدخان که اگه توی هرمدیوم این آدم رو حداقل شبیه به واقعیت دربیارن برگای هرآدمی میریزه ..اصلا تاریخ آدم به این عجیبی ندیده( والبته کاملا هم منفی و بد نیست ، خاکستریه ) .. از اون طرف لطفعلی خان زند که میگفتن خوش چهره ترین مرد مشرق زمینه و توی شمشیربازی و کار با سلاح سرد نمونه نداره .. کلی خیانت و رفاقت و ..شکل میگیره توی این دوره . کورشدن مردم کرمان به دست آغامحمدخان ..چقدر میشه صحنه های پر از تراژدی و احساس خلق کرد از سرگذشت این بشر
هولوکاست ایرانی رو هم از قلم نندازیم که در اون انگلیسی ها مردم ایران رو تلف کردند
فقط هم ما تنها نبودیم
شوروی هم با قحطی ساختگی توی اوکراین چند میلیون نفر به کشتن داد
یا قحطی بنگالی هند هم هست
البته این ۲ تا مربوط به جنگ جهانی دوم اند ولی دونستنش خالی از لطف نیست
حالا اینجا بحث ایران بود ولی ممنون
تنها کسی بوده تو مشرق زمین با دو دست شمشیر میزد
اصلا ببین .. کلا پروتاگونیست به دنیا اومده بوده فک کن فلش بک میزدن به دوران اسارت اغا محمدخان پیش کریم خان ( یهجورایی مث ابی تو د لست که بعضی مراحل با آنتاگونیست بازی پیش میره .. کاری به بازی ندارم گیر ندید همین مثاله اومد توی ذهنم اصلشو بچسبید) ..کلا جزو آرزوهامه ( دست نیافتنی ) که از این پتانسیل آغامحمدخان و لطفعلی خان استفاده کنن
بچه ها از همه دوره های تاریخی به اندازه کافی گفتن
منم باهاشون موافقم
اما یه بازه زمانی رو خیلی دوست دارم
اونم ایران تو دوره اواخر قاجار تا دوره رضا شاهه
منو دقیقا یاد رد دد میندازه
شدیدا پتانسیل بالایی داره
به نظرم یک بازی استراتژیک درباره تاریخ ایران میتونه جالب باشه مخصوصا ایران باستان چون برای دوره اسلام بازی crusader kings هست
چرا یک ترکیب مکانیک گاد آف وار+الدن رینگ یا دارک سولز نباشه؟
شمشیر تاریکی یه دنیا خاطرست برای من (واقعا باید از بازی با کیفیت بخصوص وطنی حمایت کرد)
درود بر شرفت Kieblack جان!
ایرانی اکثرا دست به قلم خوبی دارند و میبینید نقاط قوت این بازی ها داستانش
توی طراحی هم بد عمل نکردیم توی موسیقی هم متوسط هستیم
گیم پلی تنها ایراد بازی های ملی هست که با اندکی افزایش بودجه میشه از پسش براومد
با سری گرشاسپ خیلی حال کردم
بازی رو اورجینال بخرید قیمتی هم نداره
من به شخصه با گرشاسپ ، سرزمین رویا حال کردم
بازی های ایرانی در سیستم عامل اندروید هم خوب هستند مثل ۴۱۱۴۸
ولی به نظرم برای pc بگید فعلا بهتره
بازی های شوتر ایرانی مثل عملیات انهدام یا نبرد امرلی هم گرافیک خوب و گیمپلی خوبی داشتن
بازی سال های سیاه هم بازی عالی بود🗿😂 نمره من بهش = ۰ از ۲۰
تمام این استدیو ها اگر بودجه لازم رو داشته باشند می توانند در حد استدیو های برتر جهان ظاهر بشند و همه میدونم که اگر کاری رو باقدرت شروع کنند موفق می شوند
ولی در زمانی که اوضاع جامعه به گونه ای هست که آرگان های حیاتی مثل آموزش و پرورش که نهاد تربیت و تعلیم مردم سرزمین هست انقدر فقیر ومدارس دارای کمترین بودجه و رسیدگی و توجه هستند انتظار نمیره که در این زمینه ها سرمایه گذاری شود وانگار باید تمام سرمایه مملکت صرف خیانت و د…..و…..شود
وقتی بنیاد داریم به بازی هایی مثل لایت ریسپانس بودجه نمیده ولی به عملیات انهدام ۳ میده دیگه معلومه وضع چیه
متأسفانه
کامنت هفته !
فاقد اهمیت
اهمیت دادی که
جهت یادآوری:دی
این کشور دیگه درست بشو نیست من که دیگه بیخیالش شدم.)
هست.. چرا نیست.. کافیه مردم متحد بشن و این. درنده خو هارو پرت کنن بیرون.. اون موقه ایران به جا های نیک خودش می رسه
داداش درست میگه مردم ایران متحد نیستن متسفانه حالا حالا تغیر ایجاد نمیشه هنوز طرفداراشون زیادن بازم میگم متاسفانه 🤧
قبول دارم طرفدار شون زیاده.. ( تو پست فیلم مسیح اسکورسیزی دیدم همین قضیه رو 😑)
ولی با وجود این ها باز هم دسته ای از مردم رو می بینم که با وجود اینکه مشکل دارن با اینا ولی کلا جزو قشر خاکستری هستن و اصلا حاضر نیستن هیچ کاری کنند.. نمونه ش خانواده بنده .. باید مردم رو کمی به حرکت وادار کنیم..
بله درسته قشر خاکستری بیشترین سهم رو توی ایران دارن ولی کی قاطی میشن خدا میدونه؟
به سلام داروساز 😂 نزدی دارخونه آتو بیایم پیشت …😂
تو کلن از زندگی بیخیالی 😂پروفتو دیدم فهمیدم خیلی وقت شادروان شدی خودت خبر نداری 😂
کم حق بگو استاد
یکم به این بازی سازا بها بدن موضوع و استعداد زیاد داریم
همین محمد حسین خاکزاد خیلی کارش درسته ولی حیف که به بازی سازا تو ایران بها نمیدن
بها بدن؟
منظورت رانت دولتیه؟
بیشتر منظورم اینه که روش سرمایه گذاری نمیشه
داشتم مقاله رو میخوندم آمادگی داشتم اگه شبگرد توش نبود کامنتا رو به آتیش بکشم :))
شبگرد تنها ایرادش بهینه سازی ضعیفش بود. باقی چیزا بی نظیر بود. من که از بازی کردنش لذت بردم و به ایرانی بودنش افتخار کردم.
پ.ن: نمیدونستم فرزندان مورتا هم ایرانیه! زنده باد واقعا
حالا آدم نمیدونه به خاطر ایرانی بودنش افسوس بخوره یا نه که سازندگان همین فرزندان مورتا رو به دادگاه برای همین بازی احضار کرده بودن ( به علت وجود رقص و جادو اگه اشتباه نکنم
به دلیل بی حجابی هم بود
یارو اومد گفت اینا دیگه پیکسل ان ول کنین ناموسا 😂😂😂😂
اصلا تو خود تاریخ ایران تا قبل از اسلام ایرانیا اینجوری نبودن اینا میخوان همه چی رو اینجوری جلوه بدن
همین بهتر که نسازن اگه الان بسازن فقط باعث میشه پتانسیلشو هدر بدن و توی جهان هم مطمئن باشید اسممون بد در میره فک کن مثلا بخوان گردآفرید یا پوراندخت(اولین پادشاه زن ایران خیلیه ها زمانی که یونانی ها و رومی ها به زن نگاه تولید کننده سرباز نگاه میکردن ما پادشاه زن داشتیم حق دموکراسی براشون میزاشتیم)رو نشون بدن؟چطوری نشونش میدن (اصلا مگه میزان نشونش بدن؟) یا مثلا اریو برزن سورنا رستم ارش. اینا هیچی شاید جالب باشه براتون ما هم در اساطیرمون خدا داریم (مثل ثور یا زعوس) از بهرام(خدای جنگ ایرانی) سروش(خدای نظم) زروان(خدای زمان و سرنوشت) ایندرا(خدای اذرخش که البته بین ایرانیا و هندی ها مشترکه) اذر(خدای اتش) تا اناهیتا(خدای عشق و اب البته معبد اناهیتا در کرمانشاه واقع شده و میگن زیرش پر هست از گنجینه های عظیم که ژاپن یه بار پیشنهاد داد که بازسازیش میکنه ولی هر چی زیرشه برای خودشه )این همه پتانسل به نظرتون میزارن نشون بدن (یا تحت عنوان کفر نابودش میکنن) افسوس
یه سری از موفقیت ها باید با کسب تجربه باشه
نمیشه که بگیم بعدا قوی میشیم اون موقع میسازیم چه بسا اگه این فکر شما حاکم بود همین اندک اثار رو هم نداشتیم
در ضمن این حرف در دنیای امروزی با این مقدار از تکلونوژی و حجم از مثال و منبع برای یادگیری و اموزش زیاد معنی نداره
با کسب تجربه و ازمون و خطا میشه به موفقیت رسید به خصوص که ایرانی ها نشون دادن میتونن داخل خیلی از زمینه ها با وجود محدودیت به موفقیت برسن
کدوم موفقیت؟؟درباره کدوم موفقیت حرف میزنی؟فرستادن ماهواره؟ 😂داستان فرستادن ماهواره هاتونو بگم 😂نصفشون تو فضا گم شد نصف دیگش تو مدار قرار نگرفت؟نکنه دانش بنیان منظورته؟که نود درصد خوراکیه؟ یا مثلا فیلم سازی خفنی داریم؟بازی سازی خفنی داریم؟کدوم همین اثار اندک؟ در زمان قبل انقلاب ایران خودرو سازی داشت زمانی که فقط امریکا آلمان وژاپن و انگلیس خودروسازی داشت. ایران اقتصادش از کره و ژاپن بهتر بود حالا چی؟ ایران پاک ترین هوا رو داشت حالا چی؟کدوم موققیت ها حتی ترکیه هم صنعت بازی سازی داره افغانستان قبل طالبان صنعت بازی سازی داشت ازمون و خطا به چه قیمت؟ وقتی میتونی از متخصصان امریکایی کمک بگیری و خیلی راحت با کمترین هزینه ماهواره بفرستی چرا باید میلیارد ها دلار الکی خرج کنی که هیچ کدوم از ماهواره ها تو مدار قرار نگیره؟ (غیر از یک ماهواره که اونم روسیه فرستاد فضا 😂با ازمون خطای روسی) بس کنید تر خدا دومین ذخیره گاز و سومین نفت رو داریم سومین استخراج کننده لیتیم هستیم هفت درصد منابع معدنی دنیا رو داریم ولی اقتصاد داغون داریم توی هیچ صنعتی برتر نیستیم.
ببین من ساندیس خور نیستم ولی بگیم نداشتن موفقیت یکم بی انصافیه موفقیت بوده پلی کافی نبوده
نمی خواد خودتو خسته کنی
ایشون معنی آزمون و خطا رو یاد نگرفته.
لامصب یه بار نه دو بار نه سه بار
نهnبار
با اینکه ی سال میشه فرزندان مورتا رو از استیم خریدم ولی ی کم بیشتر بازی نکردم چون اون کسی که قرار بود باهاش بازی کنم یهو نیومد
با یکی از بچه های سایت هماهنگ کردیم بعد از امتحانات بریمش
ای کاش تریلر معرفی هم میذاشتید ازشون
اگه ی روزی پول داشتم ی استدیو بزرگ بازی سازی میزدم و کلی گیم خفن که همین الان ایده هاش تو ذهنم هست می ساختم اولین بازی یک باری بزرگ به اسم کوروش کبیر هخامنشیان بزرگ می ساختم
اقا منم پایم
حله پس شروع کنیم به ساختن XD 😂
هیچکدوم از بازیسازهای دنیا برای اینکه ایده هاشون رو تبدیل به گیم کنن نیومدن خودشون استودیو و شرکت بـــــزرگ گیم سازی تاسیس کنن. شما اگه ایده ایی داری میتونی اونا رو با همین استودیوهای گیم سازی موجود در میون بزاری یا اگه از گیم سازی چیزی بلدی (نه اینکه فقط چندتا ایده تو ذهنت داشته باشی) با دورهم گرد آوردن یه گروه کوچیک مثلاً از دوستان خودت یه دموی کوچیک از گیم و ایده ات بسازی و ببری به استودیوها نشون بدی و اگه خوششون بیاد یا برای ساخت اون بازی استخدامتون میکنن و ایده و گیم رو ازتون میخرن یا بهتون بودجه میدن تا بازی رو براشون بسازی.
فکر کن برای خیلی از بازی هام داستان هم نوشتم و حتی برای نسخه دوم و حتی سومش داستان نوشتم اما خب فعلا امکان ساختنش رو ندارم
داش اول فرار از ماتریکس فراموش نشه
داش اتفاقا دارم نقشه میکشم که فرارکنم
یادش بخیر چقد این شمشیر تاریکی رو بازی میکردم بازی عالی ای بود
گربه قَجَری چه طور و در چه سبک و سیاقی بود ؟ کسی اصن بازیش کرده بوده ؟
بازی گربه قجری یک ادونچر سوم شخص دو بعدی کوله پشتی محور است که بر مبنای برداشت اشیا، استفاده از آنها، تغییر و ترکیب ماهیت گیم پلی خود را شکل میدهد. عبور از موانع، پازلها و گفتگو های هدفمند بخش دیگری از گیم پلی بازی را تشکیل میدهند. معماهای بازی در دایره وسیعی قرار میگیرند که اغلب با چاشنی طنز آمیخته شدهاند.
یه بازی هم بود.. ارتش های فرا زمینی.. این بازی تو استیم از گرشاسپ نقد های بهتری دریافت کرد..و دیدگاه مثبت بیشتری به نمایش گذاشت
بازی nobodies left (اگه اسمش همین باشه) هم بزودی قراره بیاد و الهام گرفته شده از لست اف اس هست
امیدوارم بترکونه🔥
عزیز جان French horn رو بوق فرانسوی ترجمه کردید غلطه. به این ساز موسیقی، کر یا همون فرنچ هورن میگن. (البته این nitpick بود ولی خب تو کل مطلب این یه مورد رو مخم رفته بود ببخشید)
از حاشیه بگذرم، حیف که از این Dev های دوست داشتنی با این همه استعداد، استقبال نمیشه. یه چیز جالب بهتون بگم که نشون دهنده استعداد بالای Developer های ایرانیه: تیم سازنده گرشاسب نتونست لایسنس انجین مورد نظرش رو بگیره. یه نفر از تیمشون عهده دار قضیه انجین شد و کل رندرر رو خودش تو مدت زمان کم نوشت.
فقط نبرد امرلی 😂😂🤣🏳️🌈
🤔🤔
یجا شنیدم بودم مایکرو میخواسته این بازیو انحصاری کنه به دلیل قوانین سخت شرکت سازنده رفته سراغ کالاف
خیلی بازی توپیه
طوری که بگم کالاف داره اداشو درمیاره
من فکر نکنم ایران سوغاتی کشورشو بفروشه
مگه نمیدونی رئیس جمهور امریکا اومد یدونه از این بازی بهش داد😂
کال اف چیزی نیست در برابر این😂
نمیدونی راه ارتباط با عمو جیمی چیه؟
تابهش بگیم اصن خرید اکتی رو ول کنه بچسبه به این بازی
کافیه بخره و بیارش رو پلاس
داداش رقابت بهم میخوره نمیشه 😂
واقعا هدفشون گیم پلی نبود اونو بد دراوردن به درک لامصبا رو داستان بازی یکم کار میکردین
رو هیچیی کار نکردن
فقط یه بازی ساختن که بگن ایرانم بازی داره😂
تو یه نگاه به بازی no body’s left بنداز
به جای اینکه از این سازنده حمایت کنن میرن بازی میسازن از تاریخ عربستان و جنگ های عربا
رو هیچیی کار نکردن
فقط یه بازی ساختن که بگن ایرانم بازی داره😂
شما یه نگاه به بازی no body’s left بنداز
به جای اینکه از این سازنده حمایت کنن میرن بازی میسازن از تاریخ عربستان و جنگ های عربا
وای که چه پتانسیل های نابود شده ای فکرشو بکنید روی یسری بازی داغون و زباله مثل مختار و اینطوری سرمایه گذاری میشه بعد از همچین بازی های فوق العاده ای حمایت نمیشه خیلی از استدیوهای ایرانی اگر بهشون توجه کافی بشه میتونن حتی با استدیوهای بزرگ خارجی رقابت کنن مثلا چند روز پیش بازی بال های تاریکو روی موبایل نصب کردم داستان و نحوه روایتش فوق العادست طراحی معماهاشم خیلی خوبه حالا فکرشو بکنید همین بازی اگر بهش توجه کافی میشد شاید حتی میتونستیم شاهد یه سایلنت هیل ایرانی باشیم
جالب بود اسم شبگرد هیچ وقت به گوشم نخورده بود
بین این لیست من موفق به تجربه دو نسخه گرشاسپ و شمشیر تاریکی (موبایل) و شبگرد و فرزندان مورتا شدم
هر کدوم عالی بودن واقعا
شبگرد تو دوره خودش بی نظیر بود
فرزندان مورتا رو پلاس بود گرفتم خیلی خفن بود حتی زیرنویس و دوبله فارسی داره xd
واقعا خیلی بد عه که تو این مملکت به گیم اهمیت داده نمیشه یا میگن برای بچه هاست یا میگن مهم نیست واقعا ما در اینجا سازندگان ایندی داشتیم که ایده هاشون عالی و حتی با محدودیت های زیاد تونستن بهترین بازی در سطح خودشون رو بسازن
مشکل اینجاست
قسمتای بعدی: مختار _سفیر عشق الزامی
میتونستین ۴۱۱۴۸ رو هم بیارین بازی واقعا داستان قشنگی داره که واقعا واسم عجیب بود یه بازی ایرانی انقدر داستان خوبی داشته باشه فقط بدیش اینکه باید پول خرج کنی برای ادامه داستان
نه بنظر من خوب نیست زیاد فقط محیط سازیش خفنه
اسپویل
اخرش که شخصیت اصلی مرد اعصابم به هم ریخت
“استودیوهای داخلی”
عجیبه! تو سایت دد میج نوشتن که منتقل شدن به آمریکا و پیج بلک کیوب هم میگه تو هلند فعالیت دارن. بخاطر تحریم ها میگن یا واقعا خارج از کشور بازی هاشون رو میسازن؟
یادش بخیر شمشیر تاریکی فکر کنم نسخه دومش پولی بود
بازی ساختن تو ایران اندازه .. نمی ارزه.
آخه مگه یکی دیوونس بره اینهمه خرج ساخت یه بازی کنه با این وضع داغون تبلیغات و سرمایه گذاری(منظورم بازی بزرگه)
مگه اینکه از یه سری موضوعات اندک(که خودتون میدونید چیا هستن)تو بازی استفاده شه
سری ۴۱۱۴۸ هم میتونست توی این لیست باشه،نوروزی جان!
چقدر واقعا ناراحت کنندس که ازپتانسیلی که هست به دلایل برخی مشکلات نمیتونیم استفاده کنیم واقعا از تاریخ کشور وکتاب هایی همچون شاهنامه با پشت کارمیتونیم بازیهایی بسازیم که بابازیهای خارجی رقابت کنندفکر کنین از این هفت خان رستم آیا نمیشه بازی در حد دارک سایدرس سه با باسهای عالی که خیلی ازش خوشم میاد ساخت بنظرم از داستانهایی که هست در طول تاریخ حتی میتونیم فیلم وسریال هایی فوق العاده بسازیم شما همین الان ببینین مثال فیلم ۳۰۰که دارن چجور تاریخ رودستکاری میکنن وفیلمی تحقیر آمیز درست میکنن آیانباید به تاریخمون هم توجه کنیم که واقعا باشکوه امیدوارم یروز بشه که بهترین گیمها و فیلم وسریال ها از تاریخمون بسازیم….
جاابه که اکثرنشون هم مال سال ها پیش هستن … یعنی ما کلا داریم تو این صنعت پسرفت میکنیم. چون الان بازیی ندیدم که تو بوق باشه …
بنظر من فرزندان مورتا و شبگرد خیلی عالی بودن حتما تجربه شون کنید
واقعا مقاله خوبی هست و تشکر از نویسنده عزیز
متاسفانه بازی ساز های ایرانی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و واقعا دوستانی که اگر توانایی مالی خوبی دارند از این بازی های معرفی شده در مقاله با خریدنشون حمایت کنند فوق العاده کمک می کنن به این صنعت در کشورمون که اگه بخواین به مشکلات سازنده ها اشاره بکنیم نیاز به یک مقاله طولانی و مفصل هست،مشکلاتی نظیر عدم بودجه و سرمایه مناسب،عدم تبلیغات درست حسابی به طوری که متاسفانه نه شبکه های صدا و سیما و نه سایت های داخلی به صورت آنچنانی تبلیغاتی انجام نمیدن،حتی خوده سازنده ها هم توانایی سرمایه گذاری برای تبلیغ بازی خودشون ندارن چون رکن مهمی هست انجام تبلیغات برای یک بازی،تحریم های ناعادلانه و ستمگرانه،عدم حمایت سازمان های داخلی که فقط بلدن چند تا بازی به دلیل برچسب مسخره وجود مصادیق محتوای مجرمانه حذف کنن از سایت ها در صورتی که باید کمک سازنده های داخلی کنن و از طرفی چند تا سازمان داخلی هم فقط به بازی هایی بها میدن که داستان بازی باب میل و سلیقه اون ها ساخته بشه به عنوان مثال یکی از استدیوهایی که خوب داره با این محدودیت ها بازی میسازه در کنار استدیو فن افزار،استدیو منادیان بصیرت هست که من تاجایی که تحقیق کردم با این که علاقه مند به بازی هاشون نبودم ولی واقعا استاندارد ها رعایت کردن در ساخت بازی هاشون و چه بسا اگه آزادی عمل بهشون داده بشه میتونن خوش بدرخشند مثل استدیو dead mage
و نکته آخر برای پیشرفت این صنعت همه دخیل هستند
از من و شمای گیمر که با خرید بازی حمایت میکنیم از سازنده
تا من و شمای کاربر که با تحریک بقیه کمک میکنیم به فروش آثار داخلی
تا شمای نویسنده و مدیر سایت با معرفی و تبلیغ بازی ها
تا شما مسئول و سرمایه گذار و …
و حتی خود سازنده
پس همه به نوبه خود کمکی کنیم بر شکوفایی این صنعت
خیلی دلم میخواد فرزندان مورتا قانونی برای PS4 بگیرم ولی خب نمیتونم از PS Store بگیرم ، به نرخ دلار واقعا زیاده
سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای نوروزی گرانقدر
موضوع جذاب و جالبی رو انتخاب کردید. دم شما گرم 🌹🙂
و اما نظر درباره این موضوع…
خب… نظر شخصی من اینه که از بین همه اینها با بیستون بیشتر به عنوان یه بازی واقعا ایرانی موافقم. چرا؟ چون ای کاش المان های ایرانی داشتیم!
این بازی ها همه عالی یا قابل تحسین هستن. اما به عنوان مثال، طراحی ها اصلا نو نیستن. مثلا همین شبگرد؛ طراحیش منو یاد طراحی کاراکتر مرد نامرئی میندازه. یا همین گرشاسب هم همون طور که فرمودید، میخواسته هم وزن گاد آف وار بشه.
مشخصه اکثرا می خواستن به رویای ساخت یه مافیا، یه گاد آف وار و غیره برسن. اما بر فرض که برسن، اون وقت دیگه میشه مافیا و گاد آف وار. بازی یه بازی ایرانی واقعی نیست.
بازی های ژاپنی رو ببینید. درجا تشخیص میدید این مال ژاپنه. چرا!؟ چون طراحی و گیم پلی خاص خودشونو دارن. ولی این بازی های ایرانی اینطور نیستن؛ حداکثر بیستون توی این زمینه موفق باشه.
متاسفانه تا زمانی که گیر کردیم توی طراحی های غربی، ایرانی واقعی نمی تونیم بسازیم. حتی بازی مختار و پلو و چلو و چنان که خیلی روش کش و قوس میدن هم کپی پیست اساسینز کرید و بازی های دیگه هست و این یه فاجعه به نظرم میرسه 😔.
البته این یه نظر سلیقهای هست و گریبان گیر فیلمسازی و انیمیشن و خیلی حوزه های دیگه توی ایرانه(متاسفانه).
ممنون بابت زحمتی که کشیدید و اینکه این مقاله رو نوشتید. ❤🌹
شاهنمامه این نجات دهنده زبان پارسی شاهکارترین کتاب دنیاست
افسوس که اومده زیردست چندتا ابله
دوستان موضوع داستانی که برای بازی شروع کردم به نوشتن درباره تیم ویژه از تکاوران دریایی هست که برای پیدا کردن دو قایق گشتی در جزیره ای گمنام و مرموز که بعد از اخرین پیام که مخابره شد تنها صدای داد فریادشون از بی سیم شنیده شده بود از رادار محو شده بودن میرن ولی اونجا حوادث خونین در انتظار این تیم نگون بخت هست که با تجهیزات محدود و بدو احتمال دادن درگیری تنها با چند مسلسل دستی نارنجک به جستجو رفته بودن ولی در این جزیره به صورت وحشتناک اجساد قطعه قطعه شده افراد دو قایق گشتی میبینن و موجوداتی که در انتظار حمام خون هستند البته با کلی پیچ تاپ در داستان شخصیت هایی که به صورت اتفاقی وارد داستان میشن و البته شخصیت پردازی در داستان و روایت هر کاراکتر در داستان رعایت شده و حتی مراحل گیم پلی مکانیک بازی رو هم اوردم در داستان که باید توسط طراح مراحل از داستان بیرون کشیده بشه به نظرتون چطور البته تغییرات زیاد میدم توش قطعا با مشاوره های تخصصی که دارم میگیرم دوست دارم نظر شمارو بدونم موافقید لایک موافق نیستید دیس لایک ممنونم خیلی دوست دارم نظر شما رو بدونم به عنوان گیمر ممنون
@Peyman old gamer 1367
به نظرم داستان شما کمی کلیشه ای هست
نه اینکه بد باشه ولی موارد مشابهش زیاد دیدم
مثلا منو یاد داستان رزیدنت اویل ۱ میندازه که تیم آلفا رفته داخل یک منطقه و ناپدید شدن و حالا تیم بتا دارن میفرستن واسه پیدا کردن تیم آلفا .
مورد دوم اینکه شما باید داخل داستان بگی دوتا قایق گشتی واسه انجام چه عملیاتی رفتن و ناپدید شدن که حالا تیم دوم واسه جستجو اون ها اعزام شدن آیا واسه تفریح رفتن و یا خودشون هم مامور ویژه یا گشت بودن که واسه کمک به یه عده دیگه رفتن و ناپدید شدن
سوم اینکه بهتره شما به ما مشخصه جغرافیایی تقریبی بدی نه اینکه فقط بگی در یک جزیره،نمی گم دقیق ولی مثلا اگه بگی فلان جزیره یا یکی از جزایر واقع در حاشیه اقیانوس آرام یا مدیترانه یا… که من مخاطب بدونم کجا هستیم و آگاهی محیطی داشته باشم هر چند حتی جزیره خیالی باشه
مورد بعد این که این پیام مخابره شده چی بوده؟درخواست کمک برای مواجه با چی بوده؟
خورده پیام متنش چی بوده؟
و مورد آخر این که تیم نجات دوم از چه افرادی تشکیل شده چه تعداد من هستن و چه تعداد وومن و چه پیشینه داستانی از این افراد داریم و شخصیت اصلی باید یا پیشینه داستانی ازش داشته باشیم یا اینکه در طول داستان ذره ذره راجع به گذشتش آگاهی پیدا کنیم تا با کاراکتر اصلی آشنا شویم .
دقیقاً بله ممنون اره البته خوب میدونم کلیشه ای هست اما چون اولین داستانم هست روی این حساب نیاز به تجربه دارم بازم ممنون نکات خبلی مهمی رو فرمودید مرسی البته موارد رو کمی مشخص کردم جغرافیا منطقه خوب گفتم خلیج فارس باشه چون اونجا از لحاظ جغرافیایی و منابع هم غنی هست واز نظر تاریخی داستانی جاهای مرموز داره که پنانسیل داستان نوشتن یا لوکیشن بکر باشه بعد المان ترس رو خیلی روش فکر کردم خوب اگه بخام ماورایی باشه قطعا داشتن اسلحه بکار نمباد خوب جن روح زار رو که نمیشه با تفنگ کشت میره بحث معنوی کتاب دعا اما اگه عامل ترس عوامل آزمایشگاهی باشه که فیزیک بافت دارن مثل اویل یا امثال هم خوب اونجا قطعا سلاح حرف اول میزنه در هر صورت حتی گروه های شیطان پرستی یا افراطی مذهبی هم بزارم که تشکیلات یا قبیله خاص که اونجا هستن در هر صورت تو تمام بازی ها هر کدوم دیدیم اما اینجا اومدم عامل ترس کمی خلاقیت دادم بهش که نه خیلی هندی بازی بشه نه از اونور خشک بی روح جامپ اسکیر ها بجا بموقع استفاده درست طوری که عوامل ترس تازگی داشته باشه برای مخاطبم تو گیم خیلی مهمه خیلی بازی ها مشکلم همینه استفاده بموقع از المان ترس که اون تازگی داشته باشه درباره دلیل رفتن قایق های گشتی اولی داستان طوری نوشتم که خوب به طور کاملا اتفاقی از سیگنال های ناشناخته که طول موج مشخصی ندارن تو رادارشون دریافت میکنن مثلا دوست گرامی حالا کمی از داستان بازی رو اسپویل کنم😂 البته من کوچکتر از این حرفا هستم اسمم نویسنده داستان بازی باشه صرفا یه علاقمند و عاشق این صنعت هستم اما اول داستان میخام اینطور شروع بشه که تو داستان داستانی نوشتم اینو اما در بازی بازی ساز اینطور نشون بده خوب اول بازی دمو طبق معمول برای نشون دادن داستان بازی ایجاد هایپ در مخاطب اینطور شروع میشه دوتا قایق گشتی دارن با هم طبق وظیفه گشت میزنن و داخل قایق نیروها با هم شوخی بگو بخند و خوب شب هست و محیط دارک نور قایق اطراف روشن کرده بحث کیفیت صدا زاویه سینمایی دوربین هم خیلی مهمه برام اتفاقاتی این بین میوفته ناگهان سیگنالی دریافت میشه تو رادار که طول موج مشخصی نداره خیلی عجیبه سوال ایجاد میشه براشون هیچ جوره نشون نمیده چیه ناگهان صداهای مرموز داخل بیسیم میاد ارتباط قطع میشه انگار نیرویی داره اینارو میکشونه سمت جزیره خوب موسیقی کم کم ریتم اضطراب رو منتقل میکنه البته پله پله براشون عجیب همه چی هیچ ارتباطی با یگان پایگاه پنجم دریایی ندارن کم کم نزدیک جزیره ای میشن که انگار تا به حال ندیدن تو موقعیت جغرافیایی گشتی ناگهان صداهای خیلی ترسناک از هر نوع از جزیره داره بلند میشه وحشتناک جیغ طبل های شروع جنگ انگار تاریکی وهم جزیره بیشتر نشون داده میشه حالت اضطراب ترس بیشتر میشه میگم کیفیت صدا زاویه دوربین اینجا خیلی مهمه که بازی ساز باید خودشم ایده بده ناگهان اون لحظه…..اینطوری ایده اولیه هست البته قطعا مبتونه نوع اجرا متفاوت تر باشه در مرحله تهیه سند اولیه بازی نظرتون چیه؟
@Peyman old gamer 1367
خواهش دوست عزیز من فقط دارم از تجربه کوچکی که از انواع و اقسام بازی ها و داستان هایی که تجربه کردم از این صنعت برای شما بازگو میکنم و از نظر من شما چون علاقه به نگارش داستان داری،داستان نویسی کار بسیار سختی هست و داستانی که نوشته میشه بارها و بار ها نیاز به ویرایش و تغییر پیدا میکنه تا اون بیس اصلی و خوب کار در بیاد،خودم واقعا علاقه مند به این کار بودم ولی حیف وقت جای دیگه ای صرف میشه اما به هر حال داستان نویسی از نظر من مثل مقاله نویسی می مونه اما صد برابر سخت تر جوری که شما باید داستان به سه قسمت اصلی مقدمه،میانه و پایان بندی تقسیم کنی حالا باید این سه قسم جوری به تحریر در بیان که منی که دارم میخونم واسم جذابیت داشته باشه که بخوام ادامه داستان بخونم و کنجکاو بشم اما اگر هر کدوم از این سه بخش اللخصوص بخش مقدمه و میانی داستان جذابیت نداشته باشه ممکنه ول کنم داستان رو .
مورد بعد اینکه شما وقتی داری به داستان نوشتن فکر میکنی اصلا سکانس بندی بازی که مثلا دوربین داخل بازی از کجا فلان کاراکتر نمایش میده و چه نوع موسیقی پخش میشه و دوربین به کجا حرکت میکنه و … بزار کنار فقط رو خوده داستان تمرکز کن،سایر محتویات مربوط به بخش موزیک و تصویر نه داستان.
یه بازی قبل از ساخته شدن و یک فیلم نیز قبلاً از ساخته شدن ابتدا نیاز به یک داستان و یا فیلمنامه قوی دارن تا وار فاز تولید بشن پس خیلی مهمه
نکته بعد اینکه راجع به جادو و سلاح فرمودی اصلا هیچ محدودیتی نداره شما فکرت بزار بی نهایت باز باشه مثلا شخصیت اصلی با شخصیت فرعی از این جزیره آشنا میشه که این شخص بومی جزیره هست و راه و روش مقابله با موجودات رو بلده و فلان راه حل رو به کاراکتر اصلی نشان میده برای مقابله با این موجودات مثلا ساختن فشنگ های که با آب مقدس واقع در چشمه فلان غار جزیره ساخته میشن یا …
پس محدودیت معنا نداره
و نکته دیگه این که چیزهای عجیب و غریب اگه بتونی تو داستان به کار ببری که به ذهن قبلی ها خطور نکرده باشه اون باعث جذابیت و جدید بودن میشه و تکرار
واقعاً عالی سپاسگزارم بله دقیقاً مثلا من بارها شده بازی شروع خوبی هم داشته ولی وسطش تکراری شده انقدرهکه سرد شدم ادامه بدم درست میفرمایید داستان بازی یا فیلم باید جوری باشه که تا میخواد احساس تکرار حتی ایجاد کنه با معرفی یه کاراکتر جدید یا یه اتفاق غافلگیر کننده پرده برداشتن از راز مرموز مخاطب میخکوب کنه من بشخصه نویسندگی قلم سم لیک رو واقعا عاشقانه دوست دارم مکس پین یک و دو و نگارش داستانش قلب ادم رو میبرد با خودش یادش بخیر وقتی تازه اولا مکس پین یک منتشر شد بود سال دوهزار یک بود من دوازده سیزده سالم بود رو پی سی پلی دادم سر نسخه دوم من پانزده شانزده سالم بود جوری نسخه دوم داستانش اون لول دیزاین مراحل منو مسخ کرد هنوز بادم نرفته داستان زیبا یه طرف اون حال هوای برفی شبها نییورک و اژیر پلیس تو اون حال هوا اکشن گیم پلی گان پلی بازی همه و همه جادو میکرد ادمو استودیو متخصص داستان گویی رمدی ناتی داگ راک استار واقعاً حرفه ای ترین بهترین ها هستن
در مورد داستان هم دقیقا این مراحل مقدمه بعد ادامه تا پایان خیلی مهم هست که نوع نگارش شخصیت پردازی ها برخوردشون با هم سرنوشتشون خوب وقتی چاشنی هیجان غافلگیری البته به اندازه باشه خیلی مهمه مخاطب ما میخاییم نگه داریم خوب داستان فاخر بعد طراحی مراحل گیم پلی ارت بازی موسیقی بشه یه پکیج عالی درست گرافیک موشن کپچر تکنولوژی خیلی تاثیر دارن برای فروش ولی آثار ساده هم اما خلاق داربم که بیشتر نفروخته باشن کمتر نبودن اما کلا نویسندگی ویدیو گیم اگه درست اجرا بشه کنار موارد کیفی فنی چه شود
ارتشهای فرازمینی و خلیج عدن هم احتمالا تو لیست آینده هستن که بنده تجربه کردم،وجالب بودن
ایران در تولید بازی های کوچک و یا ایندی واقا قوی کار میکنه و باید این فرمون رو به دست بگیره الان اکثر بازی های ایرانی مخصوصا دو بعدی واقا حرفی واسه گفتن دارن
حالا که بحث بودجه و کمبود امکانات بازی سازی شده امیدوارم یه مقاله درباره هزینه های توسعه بازی های ایندی موفق مثل rimworld, stardew, Undertale, … نوشته بشه. تیم سازنده یک نفر بودن و خروجی فوق العاده. ابزار های هوش مصنوعی برای توسعه بازی کم کم دارن توسعه پیدا میکنن و این بازی سازی رو بیش از پیش آسون میکنه.
بازی شبان هم خوب بود، گرافیک هنری بازی هنوز هم جذابه.
امیدوارم بازی no body’s left بیاد و بترکونه
از همه ادوار تاریخ نام بردین غیر از اشکانیان اون دوران رم به اون عظمت از اشکانیان وحشت داشت و هخامنش ها که مکتب دانش بود
پس ۴۱۱۴۸ کجاست ؟
به بعضی از نظرات نگاه کردم که ابراز تاسف به خاطر پتانسیل های از دست رفته کرده بودند. اینکه واقعا کمتر کسی به فکر این ظرفیت هاست حقیقت داره. اما یک دلیل عمده که گفته نشد، اینه که اهمیت ندادن به این ظرفیت ها گاهی توسط خود سازنده ها صورت میگیره. سازندگان امروز، گیمرهای دیروز بودن و چه بسا خیلی هاشون یا ظرفیت هارو به کل نمیشناسن یا اگر هم میشناسن به صورت خواسته یا ناخواسته اثراتی که دوست دارن بسازن یا به ذهنشون میاد برا ساخت، از بازی های خارجی ایدشو گرفتن. به بازی خاصی اشاره نمیکنم تا باعث دلخوری نشه اما میخوام بگم بعضی از ما یا شاید اکثر ماها وقتی میگیم از شاهنامه بازی بسازیم در حد gow، شاهنامه و منش و مرامش رو نمیشناسیم و تفاوت های فاحشش رو با اساطیر یونان و … نمیدونیم.
تاحالا فکر کردین چرا بازی جدی ای در ایران ساخته نمیشه؟ چرا هیچ شرکت خارجی ای اینجا نماینده نداره؟ چرا هیچ بازی ای ترجمه فارسی روش قرار نمیگیره؟ برای اینکه ما تحریمیم و مهمترین تحریم، تحریم بانکی هست. یعنی اگر مثلا کپکام بخواد اینجا یک دفتر تاسیس کنه، هیچ راه قانونی ای برای انتقال و بازگشت ارز به ایران نداره! حالا هی برن فریاد بزنن که FATF بده و به گندکاریهای مافیایی شون ادامه بدن.
وای یاد حواشی و هایپ شبگرد افتادم
عجب روزایی بود
اون موقع این و ارتشهای فرازمینی دوتا از بازیهایی بودن که سر صحبتا بودن و هایپشون بالا بود
اگه درست یادم باشه ET Armies رو تو E3 هم نشون دادن
مبارزه در خلیج عدن بهترین بازی ایرانیه🗿
همه اینارو ول کنید ، با رویای فارکرای با تم سربداران بریم جلو🙂
شبگرد یکی از بهترین بازیای عمرم بود
داستان عالی
شخصیت پردازی عالی
ویلن های عالی
گرافیک عالی
موسیقی بی نظیر
و البته گیمپلیش هم مدیون Spec Ops The Line بود که اونم عالی بود
سر لودینگ هاشم پیر می شد آدم (حتی روی SSD)