طرح بازی بزرگ بعدی فرام سافتور به عنوان یک اثر متمرکز بر دزدان دریایی و Deep Sea
تصور بازی بزرگ بعدی از استودیوهای خلاق و ریسکپذیر بسیار جذاب است. از برخی تیمها در صنعت گیمینگ، انتظار ایدهها و رویکردهای کاملاً نوین را داریم. چه میشود اگر بازی بزرگ بعدی فرام سافتور با تم دزدان دریایی (Pirates) ساخته شود؟
گرایش شدید استودیوی فرام سافتور (From Software) به خلق آیپیها و فرنچایزهای جدید، باعث میشود تا حدس و گمان حول تمهای قابل اکتشاف جذاب و هیجانانگیز باشد. میتوان ساعتها پیرامون انواع تمها و پسزمینههای رواییای صحبت کرد که تیم فرام سافتور با برداشت منحصر به فرد خود، توانایی خلق بازیهای افسانهای را از دل آنها دارد. از محیطها و فضاسازی سرد، تکنولوژیکال و خشن Armored Core و دنیای فانتزی تاریک قرون وسطیای Dark Souls گرفته تا جهان ترسناک و خونین Bloodborne و قلمروی برگرفته از عصر سنگوکو ژاپن در Sekiro.
اعماق دریا (Deep Sea)، مفهومی است که در برخی بازیهای فرام سافتور به آن اشاره شده. حتی متونی در بلادبورن وجود دارند که چنین دنیا یا عصری را در بلادبورن تایید میکنند (Caryll Rune). برای مدتی طولانی، طرفداران فرام سافتور گمانهزنی میکردند که سرانجام در قالب یک بستۀالحاقی، اسپین آف یا بازی کاملاً جدید، فرام سافتور اثری خواهد ساخت که در یک جهان زیر آب جریان دارد، اما چه میشود اگر روزی میازاکی و تیمش این ایدۀ جذاب را گسترش دهند و در قالب یک بازی دزد دریایی به شدت تاریک و انتزاعی، دو دنیای تاریک متفاوت را در قالب اثری جهان باز ارائه دهند؟ جایی که در جزیرههای متعدد و دنیاهای مختلفی در زیر آب، به ماجراجویی و اکتشاف خواهید پرداخت؟
اتمسفر سنگین، مبارزات سریع و یک ویژگی منحصر به فرد
چه در مدیوم سینما و چه در مدیوم بازیهای ویدیویی، شاهد برداشتهای مختلفی از دزدان دریایی بودهایم؛ اما یک برداشت سورئال، خشونتبار، تاریک و ترسناک از دزدان دریایی و اقیانوسی گسترده، میتواند فوقالعاده ظاهر شود. دریاها پتانسیلی بینهایت در خود جای دادهاند و سوابق تایید میکنند که فرام سافتور میتواند یکی از خشونتبارترین، تاریکترین و رمزآلودترین بازیها با تم «اعماق دریاها» و «دزدان دریایی» را خلق کند. بلادبورن ثابت کرد که فرام سافتور به واسطۀ تزریق المانهای وحشت و به خصوص بهرهگیری از عناصر لاوکرفتی به یک بازی اکشن، میتواند بینظیر عمل کند و اتمسفری خارق از عادت را به وجود آورد.
چنین اثری، این پتانسیل را دارد تا نمونهای بهبود و تکامل یافته از سیستم مبارزات بلادبورن را در خود جای دهد. دزدان دریایی در کنار سلاح سرد، تپانچههای متعددی در اختیار داشتند که با ساختار مبارزات سریع بلادبورن همخوانی منحصر به فردی دارد. برای یک بازی سولز خلق شده توسط فرام سافتور، قرار گرفتن در نقش یک دزد دریایی ساده از حیث مبارزات کمی تکبُعدی به نظر میرسد؛ اینجا است که المانهای فانتزی تاریک (Dark Fantasy) در کنار تغییر فرم و خارج کردن شکل و شمایل دزدان دریایی به سمت هیولاهایی با قدرتهای منحصر به فرد، میتواند به عاملی نجاتدهنده و تنوعبخش در مبارزات تبدیل شود. کاراکتر اصلی میتواند خود بخشی از این کاراکترهای دِفرمه باشد و قابلیتهای منحصر به فردی در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر، بازگشت باشکوه TrickWeaponها از بلادبورن با بهبودهای ساختار و کمی، میتواند جذاب باشد. حالا انتظار میرود بیش از ۶۰ سلاح از نوع Trick در دسترس قرار بگیرند، در مبارزات تغییر فرم بدهند و استراتژی نبردها را تعیین کنند.
چنین اثری نیاز دارد تا درست به مانند بلادبورن، نه کاملاً به سمت یک بازی اکشن مطلق گرایش پیدا کند و نه شامل المانهای عمیق نقشآفرینی شود. بهرهگیری از المامهای RPG تا جایی که اکتشاف توجیه شود، کافی است و بازی باید تا جایی که استراتژیک بودن مبارزات را فراموش نمیکند، به مبانی اکشن تکیه دهد.
اما شاخصترین و متمایزترین بخش بازی میتواند خلق دو دنیایِ متفاوتِ «خشکی» و «زیر آب» به طور موازی باشد تا پلیر در قالب یک جهانِ باز، اکتشافی غنی را در آنها تجربه کند. جهانی را تصور کنید که چندین جزیرۀ بزرگ با محیطها و اتمسفرهای متفاوت به وسیلۀ دریایی وسیع به یکدیگر متصل شده و پلیر میتواند با کشتیای به شکل روح (که احضاری سریع به مانند تورنت در الدن رینگ دارد) به این مکانها سفر کند و از رمز و رازشان سر در آورد. اما در میانۀ داستان، کشتی شما قابلیت نفوذ به آب را کسب خواهد کرد و ناگهان متوجۀ جهانی خواهید شد که در عمق اقیانوس بنا شده است؛ جهانی که خدایان و هیولاهای آبی مختلفی در آن وجود خواهند داشت و جابهجایی در آن متفاوت از خشکی نخواهد بود و پلیر شناور نخواهد شد. در این سناریو، پلیر به شکلی غافلگیرکننده عملاً با نیمی از بازی آشنا خواهد شد که تا به حال فکرش را نمیکرد وجود داشته باشد. دنیای زیرین الدن رینگ و Siofra را در مقیاسی وصف نشدنی و بسیار بزرگتر تصور کنید.
مهمترین مزیت خلق دو دنیای کاملاً متفاوت به صورت موازی، این است که پتانسیل ارائۀ دو هدف و معنای متفاوت و شاید حتی متضاد از نظر فلسفی شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال، هدف از خلق دنیای روی آب (جزیرهها) ابتدا مطرح میشود و سپس زمانی که به دنیای زیر آب قدم میگذارید، متوجه میشوید که تا چه میزان خشکیها و مردمانی که زمانی در آنجا زندگی میکردند، تحت تاثیر خدایانی بودند که در اعماق دریاها حکمفرمایی میکنند. مطمئناً پرده برداشتن از حقایق فلسفی در چنین جهانی میتواند بسیار عمیق و جذاب باشد. این اتفاق دقیقا در اواسط بازی بلادبورن نیز رخ میدهد و حالا میتوان با خلق یک دنیای متفاوت، بیش از پیش بر این موضوع تاکید کرد. مزیت دیگری که به وجود میآید، خلق محتویات متنوع و تنوع بخشیدن به بازی است.
در چنین جهان باز و گستردهای، این پتانسیل وجود دارد که دانجنهای زیر آب را کاملاً متفاوت از دانجنهای خشکی طراحی کرد و تنوعی قابل توجه به فعالیتهای جانبی و دشمنان اختصاص داد. در عین حال، فعالیتهایی که در هنگان گشت و گذار با کشتی عجیب و سریع خود انجام میدهید، بخش چالشبرانگیز ماجرا خواهد بود. مطمئناً کسی از بازی فرام سافتور انتظار ندارد که به مانند Assassin’s Creed IV: Black Flag، یک نبرد دریایی کلاسیک میان دو کشتی را به تصویر بکشد، اما انتظار میرود محیطهای آبی هر طور که شده سرگرمکننده ظاهر شده و هدفشان تنها اتصال جزیرهها و خلق یک ورودی به دنیای دوم (زیر آب) نباشد. میتوان کشتیهای متنوع به همراه کاپیتانهای تسخیر شده یا گنجهای مختلف را در سرتاسر اقیانوس پراکنده ساخت و به جای نبردهای عظیم، از آنها به عنوان پایگاههایی استفاده کرد که اصولاً روی خشکی آنها را میبینم. راز موفقیت، متنوع و منحصر به فرد ساختن هر یک از این کشتیها و باس درون آنها خواهد بود.
از منظر جابهجایی، میتوان این قابلیت را به پلیر داد که روی آب راه برود یا با عدم استفاده از این قابلیت، به اعماق آب سقوط کند و وارد دنیای زیر آب شود. به عبارت دیگر، این پلیر است که در لحظه انتخاب میکند چه زمانی به اعماق دریاها وارد شود.
چنین پروژهای میتواند اولین بازی نسل بعدی فرام سافتور باشد و روی ورژن جدید و تحول یافتۀ موتورگرافیکی این استودیو خلق شود. تمرکز بازی روی محیطهای پوشیده از آب، خواستار طراحی باکیفیت آبها و امواج خواهد بود، چرا که در چنین اثری بیشترین چیزی که خواهیم دید اقیانوسها هستند. انتظار میرود تحول بصریای که از دارک سولز ۲ به بلادبورن دیدیم، در این عنوان نیز حس شود. اما از دید طراحی هنری، بازی نیاز به الهامی متفاوت و جدید از جهانی لاوکرفتی خواهد داشت، جهانی کاملاً متفاوت از بلادبورن. طراحی دشمنانی با الهام از کثولهو، باسهایی شبیه به پری دریایی دِفرمه شده با ظاهری ترسناک، دزدان دریایی که فُرم انسانی خود را از دست دادهاند و خلق نوآورانۀ هیولاها از موارد مورد انتظار خواهند بود. دشمنان در نیمۀ دوم بستۀالحاقی Old Hunters بازی بلادبورن، تا حد زیادی شبیه به موجوداتی هستند که از عنوانی با تم Deep Sea انتظار داریم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در برخی تصاویر مفهومی فاش شده از بازیهای قبلی فرام سافتور، موجودات دریایی زیادی دیده میشود.
چنین جهانی، در دنیای روی آب (خشکی)، به غیر از لگاسی دانجنهای عظیم، شامل دانجنهایی واقعگرایانهتر مانند روستاها و قلعههای متروکه و غارهای بزرگ به عنوان محتویات فرعی خواهد شد، در حالی که در زیر آب با شهرهای تخریب شده و دانجنهای باستانی مواجه خواهید شد. همانطور که پیشتر متذکر شدم، آبها که خشکیها را به یکدیگر متصل میکنند و دروازۀ ورود به دنیای زیرین محسوب میشوند، خود میتوانند بستری از محتویات را ارائه دهد؛ از کشتیهای دزدان دریایی با باسهای مختلف گرفته تا هیولاهای گوناگون. ایدۀ اصلی آن است که پلیر بتواند در هر لحظه که بخواهد روی آب راه برود. انتظار میرود فرام سافتور برای این عنوان تمرکز ویژهای روی متنوعسازی دانجنها داشته باشد و دنیای زیر آب این پتانسیل را در اختیار آنها قرار میدهد. در عین حال، هر جزیره باید شکل ظاهری منحصر به فرد و زیستبوم خاص خود را داشته باشد.
در نهایت، چیزی که به آن اطمینان داریم، آن است که اگر فرام سافتور یک بازی بر محور دزدان دریایی و Deep Sea را انتخاب کند، قطعاً یک برداشت تاریک و خونین از آن خواهد بود. اما مهم انتظار مخاطب است، آیا شما از چنین ایدهای استقبال میکنید؟
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات
عجب گیمی بشه زیر اب هم دارک و فضا سازی تاریک هم محیط ترسناک
بایوشاک سولزبورن ؟! 😂😂
ولی قراره خیلی چندش باشه 😁چون زیر آب یا هرجای دیگه در دریا موجودات چندش به قول بزرگان ترس های لاوکرفتی زیاد در خودش جا میده که خیلی هم عالیه
نکته جالبی اشاره کردی
اصلا بعضی ها نوعی فوبیا دارن که از موجودات زیر ابی می ترسن و این ترس با ترس معمولی فرق داره و بسیار شدید تره
یادمه سردبیر قبلی سایت اقای اقابابایی هم جز همین گروه بود و گفتن چون اساسینز در اقیانوس کوسه و موجودات دریایی خطرناک داشت از این قسمت بازی صرف نظر کردن
دقیقا باعث میشه خیلی ها شبا بی خواب بشن(من از دریا میترسم ولی تو گیم ترسی ندارم😂)
منم از عنکبوت و خرچنگ متنفرم
مخصوصا تو گیم
وای عنکبوت من اگر تو گیم هم بببینم جیغ میکشم 🥴تو جنوب کشور خرچنگ آب پز میکنند همونجا میدن دست مردم بخورند 🤢
عنکبوت چندشه ولی خرچنگا نازن چرا ازشون متنفری☹️
دوباره اون اتمسفر خاص بلادبورن ، تو فضای دارک دریا های راز آلود تکرار بشه …😍😍😍🍿⭐
آقای کریمی خسته نباشید.
مقاله رو خوندم مانند مقاله “سکیرو آینده نگرانه” بسیار جذاب بود.
این که فرام سافتور بیاد یک دنیای دریا و خشکی بسازد ایده نو و تمیزی هست که قابل اجرا هستش.(مخصوصا برای سبک سولز لایک یک بازی جدید می تونه باشه که تا حالا مثلش نبوده)
جدا از چیزایی که خودتون گفتید(مخصوصا ایده دیپ سی که خیلی جالب بود) بنظرم فایت های روی خود کشتی هم می تونه خوب باشه ، کشتی های دارک که در عمقشون موجودات خطرناکی وجود داره ، یا موجوداتی که از بیرون آب به کشتی حمله می کنند در حین جا به جایی میان جزیره ها.
درکل ممنون ، امیدوارم همچین ایده ای رو روزی عملی کنه.
به این میگن یه سری مقاله ی جذاب
موضوع هم که خیلی زیاده منتظرم قسمت های بعدی هستم👌
صحبت از این دنیا در بازی های مختلف میازاکی بوده، از دیمن سولز و بلادبورن تا دارک سولز ۳، سکیرو و الدن رینگ…
When Aldrich ruminated on the fading of the fire, it inspired visions of a coming age of the deep sea.
ایده ایه که مدت هاست در آینده جهان های میازاکی دیده می شه. از طرفی می شه تعبیر کرد که نگاهی لاوکرفتین به اعماق ناشناختست و از طرفی دیگه می شه فهمید از شور هاییه که میازاکی مدت هاست در سر می پرورونه. حتی نام ماریکا در الدن رینگ به معنای ستاره ی دریاست و فرزند نیمه مردش، شاهزاده ی مرگ، چهره ای از جنس وحشت های دریایی به خودش می گیره. خلاصه همواره این نما ها در جهان سازی این تیم بوده، مانند ابعاد متعدد دیگه، اینکه چنین بعدی بخواد هسته اصلی داستان و جهان بشه بحثی دیگست. و کاملا وابستست به اینکه آیا جذابیت کل اثر با چنین رویکردی در همین سطوح حفظ خواهد شد یا نه. به قول خود میازاکی سان: همیشه اول به مکانیزم ها و جذابیت ها نگاه می کنم و بعد داستان و جهان دورش شکل خواهد گرفت، و نه بالعکس.
با این روندی که دارید پیش میرید، انتظار دارم طرح بازی بر محوریت مانگا برزرک رو هم مطرح کنید.
Wowwwwwww🤩
ممنون از آقای کریمی. بهنظرم این سِری مقاله خیلی جالبه و میتونه راجب به خیلی از فرنچایزها و بازیسازها باشه. تصور اینکه یه سِری بازی به یه Setting بره که با خود فرنچایز خیلی تفاوت داره، ولی در عین حال میشه تصور کرد که یه نسخه از سری در همچین فضایی به خوبی بگُنجه و جواب بده همیشه چیز جذابی بوده. خود من هم همین چند وقت پیش داشتم به این فکر میکردم که یه جور دنباله برای نیِر میتونه چطوری باشه و دروغ نگم، کم کم داشتم به یه جایی میرسیدم که واقعا دلم میخواست اون بازی که تصور کردم رو برم! این ایده Deep sea هم چیزیه که همونطور که در مقاله بهش اشاره شد با دنیای بلادبورن همخوانی خیلی خوبی داره، حتی دارک سولز سه هم بهشکل خیلی گنگ به یه همچین چیزی میپرداخت که به هیچجا نرفت اون قضیه (فکر کنم تو اطلاعات روح آلدریچ نوشته شده بود که در رویاهاش Deep sea رو میبینه و اونجا یه جور دنیای دیگهست و یه چیزی تو این مایعها… ولی همونطور که گفتم بسیار گنگ بود و چیز بیشتری راجب به این قضیه نبود در بازی).
ممنون بابت مقاله.
بهتر از خود بازیای میازاکی فکر کردن درباره بازیای آینده میازاکیه
به نظرم برای خلق هنچین جهانی با اون اتسمفر سنگین به خصوص در زیر آب نمی شه بازی را جهان آزاد ساخت شاید یک گستردگی در حد dark souls 2 بهترین راه حل برای ایجاد تعادل باشه.همچین بازی به راحتی می تونه اوج طراحی هنری باس فایت های بازی های میازاکی باشه،میشه دوتا رویکرد کاملا متصاد بین دو جهان بازی حاکم کرد که در طراحی باس فایت ها و شیوه مبارزه شون کاملا نمایان باشه
البته همچین اثری قابلیت جهان آزاد بودن را هم داره (مشکلش اینکه بازی از اون اتمسفر مد نظر دور میشه) در چنین بازی جهان آزادی برای توجیح اکتشاف می تونن سیستم های جدید ایجاد کنن مثلا یک سیستم Trading در خصوص گنجینه های که گیمر پیدا میکنه
در کل دیدن یک جهان مرده در زیر آب که مایه های از وحشت هم با خودش داره می تونه بی نظیر باشه
این ایده ها رو به خود شرکت سازنده پیشنهاد بدید .
چرا این همه دیسلایک؟
جهان زیر آب رو موافقم ولی دزدان دریایی به هیچ وجه.
نمیدونم ایدهتون از دزد دریایی چیه، ولی pirates در قالب یک بازی فرام سافتور خیلی متفاوت متصور خواهد شد تا آثاری که تا الآن دیدیم، نزدیک ترین نمونش اهالی سنترال یارنام. قرار نیست فرم انسانی دزد دریایی رو داشته باشن. بلکه نمودی از خود انسانیشون باقی مونده و دِفرمه شدن.
بنظرنتون حالت جزیره جزیره باشه بهتر نیست
مثلا یه مپ پر از جزیرهای کوچیک بزرگ
داخل متن همینو نوشتم.
کلا تم pirates یکم با فضای سولز که دارکه به نظرم تضاد داره. به جاش تم فانتزی مثل necromancy و dark magic جذاب تره
اتمسفر خوبی رو میتونه پیاده کنه و قطعا به بهترین شکل اینکارو میکنه
اتمسفر سنگین بلادبورنی با چاشنی دریا و زیر آب
عجب چیزی بشه
ایده ی بسیار جذابیه ،
با این تم دزدان دریایی و ترکیب اون با تم لاوکرافتی و نبوغ میازاکی ، بسیار چیز جذابی به نظر میاد ،
بهترین اتمسفر کار های میازاکی بلادبورنه ، اما با همچین ایده ای میتونه بزنه رو دست اتمسفر بلادبورن ،
فقط تنها چیزی که نه تنها برای این ایده ، بلکه برای کل و بازی های آینده میازاکی میخوام اینه که جهان باز نباشن 😂🤦🏻
چون دوست ندارم کمیت رو به کیفیت ترجیح بدن ( کاری که به نظرم در الدن رینگ کردن ) ،
چون قشنگ ۹۵ درصد بازی های جهان باز = کمیت به کیفیت ترجیح داده میشن
سپاس از جناب کریمی ، مقاله بسیار جالبی بود 🙌🏻
من عاشق این سبک از مقاله ها هستم
برای یک ذهن رویا پرداز همچین مقالاتی یعنی خود زندگی.
ایده های جذابی هستن
امیدوارم در اینده شاهد همچین اثری باشیم
اتفاقا توی دی ال سی هم اشاره به دهکده ماهیگیری شده و دکل های کشتی هم دیده شده
لب ساحل هم نبرد داشتیم باباس نهایی و موجودات دریایی
خیلی جالب به نظر میرسه
چه شود
وای حاجی به بازی سگلز لایک با فضای تاریک که مخلوطی از زمان دزدان دریایی و کشتی هست و داستان بازی جالبتر میشه
هایپ🔥🔥🔥
همه تشنه بازی های هایت جدید هستن کاملا خلاقانه و جدید