سونی: لزوماً قرار نیست ۱۰ بازی شبیه به Fortnite و Destiny بسازیم
بهگفته رئیس استودیوهای پلی استیشن، رویکرد سرویسمحورِ جدید شرکت سونی لزوماً به معنی ساخت ۱۰ بازی مشابهِ عناوین Fortnite و Destiny نیست.
سالهاست که پلی استیشن بهعنوان خانه بزرگ عناوین داستان محور شناخته میشود و این موضوع خصوصاً در نسل گذشته که شرکتهای بازیسازی به ساخت بازیهای چندنفره، آنلاین و سرویسمحور رویآوردند، بهشدت بهچشم آمد. درحالی که بازار لوتباکسها و بستههای الحاقی داغ بود و ناشرین از عدم مطابقت سود و هزینه محصولاتشان گله میکردند، سونی با انتشار God of War 2018 به بازیکنان یک بازی کامل AAA عرضه کرد که نه از پرداختهای درونبرنامهای برای پوشش هزینههایش بهره میبرد و نه با انتشار بستههای الحاقی، برای جیب مخاطبان کیسه دوخته بود.
با تمام این اوصاف اما از آغاز نسل نهم، تغییرها شروع شد و سران سونی صراحتاً اعلام کردند که قصد دارند عناوین سرویسمحصور خود را گسترش دهند. آنها بانجی (Bungie)، استودیو سازنده سری بازیهای Destiny و Halo را خریدند تا سیاستهای سرویسمحورشان حول آن بچرخد و همان زمانها اعلام کردند که پلی استیشن قرار است تا مارس ۲۰۲۶ تعداد ۱۰ بازی سرویسمحور کند.
این تغییر رویکرد، برخی هواداران پلی استیشن که این پلتفرم را دقیقاً بهخاطر تجربه عناوین داستانی و باکیفیت انتخاب کرده بودند، نگران کرد و به تازگی و در همین خصوص، هرمان هالست (Herman Hulst)، رئیس استودیوهای جهانی پلی استیشن، در مصاحبهاش با GamesIndustry گفت:
«سرویسهای آنلاین» بهطور خودکار به این معنی نیستند که شرکت، در حال ساخت ۱۰ بازی مانند Fortnite و Destiny است. ما متوجه محیط رقابتی اطرافمان و نیز مدت زمانی که بازیبازان روی سرویسهای آنلاین میگذارند هستیم. ما میخواهیم بازیهایی با بالاترین کیفیت ممکن را به دست مخاطبان برسانیم.
وی در ادامه، موضوع را شکافت و توضیح داد:
استودیوهای پلی استیشن در حال ساخت بازیهای متنوع بسیاری هستند که میتوانند «سرویسمحور» اطلاق شوند اما در عین حال در دستهبندیِ ژانرهای متفاوتی قرار بگیرند، برنامههای انتشار گوناگونی برای آنها وجود داشته باشد و در مقیاسهای مختلفی ساخته شوند. ما همچنین بازیهایی برای مخاطبین متفاوتی میسازیم و من به ادامه دادن مسیر ساخت جهانها و داستانهایی که هوادارانِ پلی استیشن عاشق آنها هستند، اطمینان دارم.
هالست همچنین درباره خرید Firewalk و پیوستن اخیرِ این استودیو به خانواده پلی استیشن صحبتهایی بهمیان آورد و اظهار داشت:
مدت زیادی است که بهصورت نزدیک با یکدیگر کار میکنیم و در حال حاضر، واقعاً از این روند لذت میبریم. ما برای چیزی که در حال ساختنش هستیم، اعتماد بهنفس فوقالعادهای داریم.
سخنان هالست قابلتامل هستند؛ طبق گفتههای او، «سرویسمحور» لزوماً به معنای «صرفاً چندنفره» نیست و اگر رد صحبتهای او را بگیریم، میتوانیم آنها را به اثر جدید ناتی داگ ربط دهیم که به گفته دراکمن، این بازی بزرگترین ساخته آنلاین این استودیو است و در عین حال داستان خود را در قالبی چندنفره روایت میکند.
اما نظر شما در اینباره چیست؟ با گیمفا درمیان بگذارید.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
نظرات
من دیگه مطمئن شدم منظورش بازی ناتی داگ بود..
منم مطمئن هستم زباله ای پیش نخواهد بود مثل لست ریمیک
خب وقتی به ی بازی علاقه نداری، باور کن میتونی بهش توهینی نکنی!
مطمئن باش سخت نیست دوست عزیزم
خود لست ۱ عالی بود ولی لست ریمیک برایه شیردوشی بود و واقعا میشه به ریمیکش توهین کرد
ولی درکل زیاد نباید جدی بگیری برادرمن
زیادم جدیت نگرفتیم
شما رو به قرآن به این یارو لایکو دیسلایک ندید خودش میره پی کارش دیگه نمیاد فشار بخوره
مثل ردفال؟
بعد بازی ردفال ما متا ۶۴ خیلی بازی خوبی نه ؟
۶۳😂
ترجیحا پروفایلتو هوملندر بکن👍
همونجور که تو بازیای داستانی بهترینن میخوان توی لایو سرویس ها هم بهترین باشن
دوسه هاشون مثل فرتنایت بشه برد کردین
همین الان یک وارزون سالی تقریبا ۱ و نیم ملیارد دلار درآمد داره
چندتا مثل همین بزنن و بعد بشینن پول پارو کنن
ولشون کن با با لاف میزنن.
چند تا ؟
همین الان تو یه بازی مثال بزن اینقدر درامد داشته باشه. شاید فیفا ولی اونم نه اینقدر. همین الان بازیی به این بزرگی نیست اونوقت پلی استیشن بیاد اونم چند تا بازی مثل این بسازه؟
عجب کنسولی هست خدایی
بازی های ناب
شرکت های زیر مجموعه ناب و
اینکه از همه مهم تر استفاده درست از این طلا های ناب
اگه خدا خواست سری اس شاید فروختم مقداری روش گذاشتم پلی استیشن VR گرفتم اصلا تجربه خیلی متفاوتی داره فقط سوالی که برام پیش میاد باید برای تجربه اش حتما خوده کنسول هم باشه؟
آره باید خود کنسول هم باشه ، میتونی بجاش meta quest رو بگیری ارزون تر و بهتره واقعا یه کم تحقیق کن در موردش , خودمم میخوام بگیرمش
ممنون
چون خوده VR اندازه قیمت کنسوله دیگه بخوام باهم بگیرم باید ۵۰ تومنی بشه…
آره دقیقا ، اما متاکوئست بدون پیسی هم گیم داره داخلش واقعا خفنه
ببخشید ولی برام سوال شده فرناندو 🤔 چرا آنقدر طرز نوشتار کامنت هات عوض شده 🤨 احساس میکنم یکی دیگه هستی که خب آی دی همونه:/
سلام
چطور عوض شده؟
آره باید حتما خود پی اس فایو هم داشته باشی
بله برای تجبه وی آر پلی استیشن به خود کنسول پلی استیشن میاز بنظر من به حرف نفست گوش نکن او پی اس فایو بخر
PS5 که نظرم بود بعد VRبخرم
چون خیلی به تجربه اش علاقه دارم
اگر قرار بود پلی استیشن صرفا یک تقلید کار باشه، امروز بر روی قله کنسول های خانگی نایستاده بود.قبولت دارم هرمن هالست
در مورد بازی که جید ریموند داره می سازه خیلی مشتاقم؛کاش ماه بعد ازش رونمایی بشه
بازی های که سونی می سازه از ده کیلومتری شاهکاری مثل فورتنایت نمیتونه رد بشه
ببین چقدر ضربه خوردی این چند مدت و به خفت و خاری رسیدی که فورتنایت رو داری گیم حساب میکنی😂😂اشکال ندارع بالاخره جعبه ها هم تا سال دیگه یه گیم شاید گیرشون اومد
سونی خودکوشی کرد
این دیگه سم نبود اسید بود
تو چی میگی این وسط پوفیلا؟
حالا داداش نمیگم فورتنایت بازی متوسط ضعیف یا بدیه ولی از نظر من شاهکار دیگه نیست
داداش مطمِنی یکمی تفکر لازمه بعد قضاوت………………من همه کنسولهااز XBOX 360 مدل فالکون بگیر تاسری S واز سونی۱تا سونی ۵و PCچه زمان الان وچه سال ۲۰۰۸ چند سال داشتم اصلا یه زمان کلوپ بازیهای رایانه ای داشتم زمان XBOX360اصلا هیچ چیزی قابل مقایسه با انحصاری های سونی نیست بدون تعارف بعدا شما میگی ….
World of Warcraft مصداق بارز یه بازی لایو سرویسه که داستان محور هم محسوب میشه یا همین Destiny و یا احتمالا بعضی از بازی های سرویس محور سونی هم همینطوری باشن مثل بازی جدید Naughty Dog و Haven Studios
سونی اصلا نیروی کار wow رو نداره
باید دوتا استودیو در حد بانجی رو wow کار کنن مثل کاری که خوده بلیزارد انجام میده
حتی دستینی هم محتوایی اندازه wow نداره
منظور منو اشتباه برداشت کردی میگم لایو سرویس های سونی از نظر شباهت شبیه به World of Warcraft هستن که با اینکه بهشون میگن لایو سرویس ولی عملا داستان دارن و هی براشون اکسپنشن و DLC و آپدیت پولی و رایگان میاد
کل تاریخچه سونی اندازه wow نمیارزه کوچیکوار
ناتی داگ به روایت قوی خودش معروفه. به نظرم دو بازی ای که مثال زدی، اگرچه که داستان قوی ای دارند، ولی روایت داستانشون بیشتر به نمایش کات سین خلاصه میشه و انتظاری که از ناتی داگ، حول محور داستان سرایی میره، خیلی بالا تر از این حرفاست. باید ببینیم آیا ناتی داگ میتونه داستان خودش رو در قالب گیم پلی یک بازی سرویس محور روایت کنه یا مجبوره مثل سایر بازیهایی که مثال زدی روایت خودش رو در قالب چند تا کات سین خلاصه کنه.
Wow یه لقمه خیلی بزرگه که سونی قطعا نمیتونه هندلش کنه و ظرف سه ماه گیم رو از دسترس خارج میکنه بهتره سونی دنبال گیم های اکشن ادونچر داستانی خودش باشه تا بیاد یه mmorpg بسازه یا حتی کوچک تر در حد moba اینا گیمایی هستن که اصلا به مذاق کنسول پلیر ها نیست قطعا چون باید سعی کنن بیشتر و بیشتر از مهارت خودشون استفاده کنن
هرچه از سلطان رسد نکوست
بشدت هایپم برا انلاین لست
فقط یه سوال کسی که لست ۲ رو خریده دیگ انلاینش رایگانه ب نظرتون؟
بعید میدونم چون سرمایه گذاری زیادی برای لست انلاین کردن
طبق شایعات ممکنه کلاً رایگان باشه بازیش.
اخه داداش ناتیداگ برای این بازی وقت گذاشته
قطعا پولیه
فکر نکنم
بنواز که داری عالی مینوازی ، اگه بودجه ای که یه سری شرکتا دارن و نمیدونن باهاش چیکار کنن رو داشتی الان سالی ۱۲ تا انحصاری میدادی
فقط هرچی میسازی بتل رویال نساز
جز بازی لندن استودیو که چندوقت پیش به صورت رسمی معرفی شد و کانسپت آرت دادن
اون بازی پتانسیل بتل رویال داره ولی بقیه بازیا نه
لست انلاین رو بتل رویال نکن یا حداقل یه مود بتل رویال باشه نه اینکه کل بازی بتل رویال باشه
من نمیفهمم مشکلتون با بتل رویال چیه؟ اتفاقا به نظر من بتل رویال یکی از جذاب ترین سبک بازی های آنلاینه! برای مثال:پابجی به شخصه اعتقاد دارم پابجی تو بتل رویال رقیب نداره😄. گیم پلی واقعی گرایانه و به طرز (ناباورانه ای) اعتیاد آور و بالای هشتا مپ واسه بتل رویال!! یا بر فرض مثال وارزون که کلی مود واسه بتل رویال داره یا ایپکس که بتل رویاله جذابی داره ( به فورتنایت اعتقادی ندارم ولی اونم اسکیناش زیاده)
دقیقا دلیلش همین بازی هایی هست که اسم بردی
تو این ۴ ۵ سال که بتل رویال تو بورس بود کلی بازی بتل رویال منتشر شدن
ولی دقیقا همین بازی هایی که اسم بردی مانع از رشد و سود دهی کافی شد و استودیو ها رو بستن 🙂
با وجود وارزون و فورت نایت و ایپکس کسی سمت یه بتل رویال انحصاری نمیره
ساخت بتل رویال از لست یه خودزنی به خوده ناتی داگ و سونیه
بازی که کمتر از ۲ ۳ ماه فراموش میشه مثل سایر بازی های بتل رویال که له شدن و حتی اسمی ازشون برده نمیشه 🙂
اینو موافقم
خب این همون چیزی بود که من دوست داشتم بشنوم
۱۰ تا قرار نیست بسازه
۱۷ تا قراره بسازه
تنها خواسته ای که فقط از سونی دارم همین امثال بانجی و فایرواک و دوییشن و هیون استدیو و …. رو مجبور به ساخت بازی Live as a Service بکنه و نره استدیو هاش که تخصص شون بازی سینگل پلیر داستانی رو مجبور به ساخت این بازی ها کنه
ناتی داگ ، سنتامانیکا ، گوریلا ، ساکرپانچ ، اینسومنیاک و….. اینا کارشون بازی داستان محور ساختنه
متاسفانه بهجز سانتامونیکا بقیهشون بازی آنلاین در دست ساخت دارن… البته در کنار بازی های داستانی.
من همیشه از سونی و پلی استیشن انتظار بازی داستان محور و تک نفره بی نظیر دارم
در سالیان اخیر ماین شرکت بهتر از انتظارم عمل کرده و شاهکار های داستانی ایی به دنیای گیم اعطا کرده
چیزی که به سختی در بثیه ناشر ها می تونید پیدا کنید و دقیقا همینه که پلی استیشن رو به بهترین مکان برای بازی تبدیل می کنه
حالا که سیاست های جدید سونی مبنی بر اینه که به بازی های سرویس محور ورود قدرت مندی داشته باشن { پول خوبی توی این بازی ها هست و خیلی از ناشر ها می تلاش کردن واردش بشن و خیلی ها هم شکست خوردن سونی هم با تاخیر داره وارد می شه} انتظاری که دارم اینه که به هیچ عنوان ساخت بازی افلاین داستانی دچار اختلال نشه
یعنی اصلا دوست ندارم وقت و هزینه یک استودیویی که کارش ساخت بازی افلاینه سر بازی های انلاین بره
مثل ناتی داگ و لست انلاین
من زود قضاوت نمی کنم ولی با این سیاست مشکل دارم . کار ناتی داگ ساخت بازی با کیفیت داستانی هست نه ساخت بازی انلاین
مثلا گوریلا گیم و هورایزون انلاین رو شاید بتونم بپذیرم چرا که گوریلا همیشه یک بخش انلاین برای سری کیلزون تدارک می دید که کیفیت خوبی داشت
جیم رایان >>>>>> فیلِ بیخاصیت
این سرتیتر باعث میشه که بیشتر برای The Last of Us: Multiplayer هایپ باشم. تصوّر کن اون جهان، گرافیک و گیمپلی The Last of Us Part II را واردِ یک بازی بتلرویال کنند؛ فقط چطوری بازیکنها روی نقشه فرود خواهند آمد؟
اگه گفتن داستان داره فکر نکنم بتل رویال باشه
صد البته بازی های سرویس محور نیاز پلی استیشن هستش.
و سودی که عاید شرکت میکنه از بازی داستانی خیلی بیشتره.
ولی من همیشه نگران خودمم که با این اینترنت مزخرف چطوری میخوام با بقیه بازیکنا رقابت کنم؟🥲
حاجی از دیشب تاحالا چقدر خبر اومده زیر هر پست تو کامنتا جنگم 💀
*جنگه
امیدوارم شوتر هاش شبیه ار پی جی هاش نباشه
نمی دونم منظورتون چیه! هر کی دو تا شوتر در حد هر کدوم از Persona, Demon Souls, Nioh, Bloodborne, Final Fantasy و… داشته باشه بارش بستست.
اینا رو الان سونی ساخته مثلا؟
فکر نکنم مهدی جان سازنده عموما کس دیگست و سونی قرارداد بسته برای تولید آی پی یا انحصار آی پی مثلا با فرام سافتور، تیم نینجا و… ولی تا جایی که می دونم اینها RPG های موفق سونی بودن که خودم لذت بردم ازشون. خود استودیو های سونی تا جایی که یادمه تو این سبک چندان دست نمی برن مگر اینکه بخوایم Horizon یا Ragnarok آر پی جی محسوب کنیم. ولی خب مالکیت و انتشار آثاری مثل Bloodborne برای این برنده. خلاصه این نیست که RPG بد داشته باشه …
دقیقا بحث اینه که همه مثالهایی که زد ترد پارتی بودن، باید خوب مثال میزد مثل horizon
اینم همچین باهوش نیست فکر کنم تخم کفتر خورده😅خب معلومه که باید از اونا متفاوت باشن و تو ژانر های مختلف باشن،مگر نه که همپوشانی پیدا میکنند و سلایق مختلفم جذب نمیکنن😐
میترسم بازیای داستانی تا آخر نسل دیگ خیلی کم بده همش بشه بازیای سرویس محور و آنلاین
خیییلی منتظر لست فکشنم
سونی شوکیس میخوایم
خدایی همین بازی داستان مهور سگش به آنلاین می ارزه البته بعضی از آنلاین خوبن ولی درکل آفلاین خفن تره ❤️
بازی آفلاین راحت هست با بات بازی میکنی اعصاب خوردی نداره اکثرا نوب پلیرها این نوع بازی ها رو دوست دارند
حق باتو 👍🖕
سهام داران عزیز اگه ناراحت نمیشن نظر بدیم
سونی کاش خودشو با بازیهای سرویس محور خراب نکنه خداقل یه چیز درست درمون بده دست ملت
انقدر سر قرارداد اکتیویژن و کالاف خودتو حقیر نکن آبرومونو بردی
یه فرنچایز خفن در حد کالاف و بهترشو بساز
قشنگ بزن تو دهن مایکرو
واقعا خود هرمن هالست حرف خوبی زد یک سال پیش که بازی داستانی مثل خون تازه همیشه در صنعت گیم نیازه و سونی نشون داد که با بازی داستان محور با کیفیت مثل انچارتد گاد آف وار لست آف اس وغیره میشه هم به سود رسید هم مخاطب راضی کرد هم افتخار جوایز به دست اورد و باقی استودیو ها ناشرها رو مجبور کرد که بازی داستانی با کیفیت بسازن مخاطب های نوجوان رو در کنار بازی های انلاین به سمت بازی های داستانی جذاب کشوند پلی استیشن کمپانی تیک تو راک استار کپکام و در گذشته یوبی سافت واقعاً دین بزرگی با اثار داستان محور جذاب پوشش سلایق مختلف در صنعت گیم دارن حالا رویکرد سونی هوشمندانه هست امیدوارم اجراشم موفقیت آمیز باشه بازی داستانی سرویس محور هیچ سنی از گیمرها نیستن که داستان جذاب هیجانی رو دوست نداشته باشن فرمول مشخصی نداره حالا حتماً کلیشه همیشه ادم بد خوب یا انتقام گیمر بشونه پای بازی فقط بلکه داستان خلاقانه حتی از دید شخصیت منفی رو هم میتونه دوست داشتنی کنه دلیل بازی راک استار استاد اینکار یا داستان های فلسفی طرفداران خودشو داره منظور داستان قصه همیشه جذاب خوبی این مدیوم گیم هم همینه که شما داستان رو با کنترلر جلو میبری از مسیرهای مختلف یا حتی پایان های متفاوت فرقش با سینما و رمان همینه
سونی کلا به خاطر بازی های سینگل پلیر شده بهترین
فک کن برا لست آف اس بتل رویال بسازن بعد جوئل و ابی تیم اپ کنن بعد دنس بزنن بتل رویال برا استودیویی مثل ناتی داگ خیلی سمه
نه حالا مشخصاً اون بتل رویال روتین میتونه ایده های نیل دراگ من و تیمش رو داشته باشه چون نیل دراگ من گفته پروژه بزرگی هست الکی چیزی نمیگه وقتی چند سال میکشه داستان بنویسه همه جوانب در نظر میگیره راستی نیل دراگ من تو دانشگاه ام آی تی درس خونده بهترین دانشگاه فنی جهان شدیداً دانشجو ها ی خلاق و موفقی در رشته های خودشون به جهان معرفی کردن
لایو سرویسا 😑
نیل دراکمن: پروژه چندنفره دلست او آس (The Last of Us) بزرگترین و جاه طلبانه ترین پروژه استودیو ما خواهد بود، همین یک جمله کافیه واسه قدم گذاشتن تو دنیای پیشرفته و جدیدی که قراره به زودی به صنعت گیم اضافه بشه 🔥🔥🔥
احسنت به جیم رایان⚡️