آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

آیا ممکن است کنسول ایکس باکس سری اس در ادامه‌ نسل برای دارندگان آن و مایکروسافت مشکل‌ساز شود؟

دارندگان سری اس باید به محدودیت‌های سخت‌افزاری این کنسول آگاه باشند

حتما ضرب‌المثل «هر چقدر پول بدی آش می‌خوری» را شنیده‌اید. حقیقت این است وقتی مایکروسافت این امکان را فراهم کرد که مخاطبان بتوانند تنها با ۳۰۰ دلار، به نسل نهم وارد شوند، بایستی درک کرد که یک سری محدودیت‌ها، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. وقتی که شما با چنین مبلغ کمی مالک کنسول نسل نهمی می‌شوید، هر چقدر هم که مایکروسافت ضرر متحمل شود، باز هم طبیعی است که در بخش سخت‌افزاری شاهد عقب‌ماندگی قابل توجه‌ای نسبت به کنسول اصلی نسل نهم مایکروسافت یعنی سری ایکس خواهیم بود. اگر فردی سری اس را خریداری کرده، قطعا باید به این مورد آگاه باشد که اگر در ادامه نسل، خروجی فنی بازی‌ها برای این کنسول به ۳۰ فریم برسد، جای اعتراض و شکوه‌ای وجود ندارد؛ چرا که مبلغ صرف شده برای این کنسول، به مراتب پایین‌تر از برادر بزرگ‌تر آن و PS5 است. بنابراین، در وهله‌ اول مشخص است که دارندگان این کنسول، نمی‌توانند و نباید انتظار عملکرد مشابه یا حتی نزدیک به سری ایکس را داشته باشند.

درست است که تا به این جای نسل، هنوز اختلاف واقعی این دو کنسول هم‎خانواده آنچنان آشکار نبوده، اما در ادامه شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید که هنوز شاهد عرضه‌ آثار تماماً نسل نهمی به معنی واقعی نبوده‌ایم و برای مثال آثار ساخته شده با موتور جدید و قدرتمند Unreal Engine 5 هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. آیا فکر می‌کنید سری اس همچنان بتواند جدیدترین بازی‌های نسل نهمی، مخصوصا عناوین جهان آزاد وسیع را به خوبی اجرا کند؟ تقریبا مشخص است که سری اس، موج بعدی بازی‌های نسل نهم را روی خروجی تقریبی ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم اجرا خواهد کرد، به شرط آن که روی همین خروجی بتواند عملکرد ثابتی داشته باشد. فراموش نکنید که از Dying Light 2 گرفته تا Hogwarts Legacy، عناوین مختلفی در همین دو سال اخیر عرضه شدند که روی سری اس ۶۰ فریم اجرا نمی‌شدند (هر چند ماه‌ها بعد Techland با انتشار آپدیتی حالت ۶۰ فریم را به سری اس اضافه کرد اما هم نرخ فریم خروجی بسیار متغیر بود و هم رزولوشن بازی به زیر ۹۳۰p می‌رسید).

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آیا کنسول ایکس باکس سری اس پا به پای برادر بزرگ‌ترش تا آخر نسل می‌تواند ادامه دهد؟

مایکروسافت اجازه انتشار غیرهمزمان روی سری اس و ایکس را به سازندگان نمی‌دهد

از همان اولین روزهای نسل نهم، نظرات در مورد عرضه‌ دو کنسول نسل نهمی توسط مایکروسافت بسیار متناقض بود. برخی وجود کنسول ۳۰۰ دلاری برای ورود به نسل جدید را فرصتی فوق‌العاده در نظر گرفته و از این اتفاق به عنوان موهبتی بزرگ یاد می‌کردند؛ گروهی دیگر با وجود نظرات مثبت اولیه، معتقد بودند که به واسطه فاکتور‌های سخت‌افزاری، سری اس در ادامه نسل ابتدا پاپیچ سازندگان و توسعه‌دهندگان و سپس برای خریداران مشکل‌ساز می‌شود. در این بین برخی شایعات به این مسئله دامن زدند که برخی از عناوین نسل بعدی در سال‌های آینده، فقط برای کنسول قوی‌تر یعنی سری ایکس عرضه خواهند شد. مایکروسافت اما مقتدرانه خط بطلانی بر این ادعاها کشیده و اذعان کرد که نه تنها پشتیبانی از سری اس تا آخر نسل ادامه دارد، بلکه سازندگان اجازه ندارند نسخه‌های سری اس و ایکس را با اختلاف زمانی منتشر کنند.

این پشتیبانی قدرتمند، خیال بسیاری از طرفداران و صاحبان ایکس باکس سری اس را راحت کرد، اما حقیقت این است که این تمام ماجرا نیست. چند هفته پیش بود که Larian Studios، سازنده Baldur’s Gate III، اعلام کرد در زمان عرضه شاهد نسخه‌ ایکس باکس نخواهیم بود. این اتفاق نه به دلیل قراداد انحصاری با سونی رخ داد و نه به خاطر سیاست‌های انتشار، بلکه تنها دلیل این اتفاق، حالت Split Screen بازی روی سری اس است که دچار مشکل فنی شده. لاریان استودیوز دو گزینه پیش‌رو دارد: انتخاب اول این که قابلیت Split Screen را از نسخه‌ سری اس حذف کند که طبیعتا نه مایکروسافت اجازه چنین کاری را به آن‌ها می‌دهد و نه مخاطبان روی خوشی به این قضیه نشان می‌‌دهند. انتخاب دوم، این بود که در زمان عرضه، نسخه‌ سری ایکس عرضه شود اما نسخه‌ سری اس را تاخیر زده و تا زمان حل مشکل عرضه نکند. این انتخاب نیز غیرممکن بود چرا که مایکروسافت هرگز چنین اجازه‌ای به ناشران و توسعه‌دهندگان نمی‌دهد. پس آن‌ها مجبور شدند که نسخه‌ ایکس باکس بازی را به طور کلی تأخیر بزنند. در واقع، سیاست عرضه همزمان مایکروسافت، موجب می‌شود دارندگان سری ایکس نیز نتوانند در زمان عرضه به بازی دسترسی پیدا کنند.

حال بگذارید کمی فرضی صحبت کنیم. اگر عمر نسل نهم را شش یا هفت سال در نظر بگیریم، تا کنون نزدیک به دو سال و نیم از این نسل می‌گذرد؛ بنابراین، تقریبا یک سوم نسل را پشت‌سر گذاشته‌ایم. سوالی که ایجاد می‌شود این است که اگر تا پایان نسل فعلی که حداقل چهار و نیم سال از آن باقی است، عنوان بزرگ و عظیمی ساخته شود و سازندگان در مراحل تست متوجه شوند عملکرد خروجی و Performance نسخه‌ سری اس به دلیل ضعف سخت‌افزاری نامطلوب است، آن موقع چه تصمیمی خواهند گرفت؟ فرض کنید در مورد عنوانی مانند The Witcher 4 و GTA 6 صحبت می‌کنیم؛ آثاری که می‌دانیم فوق‌العاده وسیع خواهند بود و احتمالا تا حد ممکن از قوای سخت‌افزاری کنسول‌ها استفاده خواهند کرد. حال در چنین شرایطی، اگر سازندگان با چالش مواجه شوند چه تصمیمی خواهند گرفت؟ طبیعتا تاخیر نسخه‌ سری اس جزو محالات است چرا که با مخالفت سخت مایکروسافت مواجه می‌شود.

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
اگر به لیست آثاری که با فریم ۱۲۰ روی سری اس اجرا می‌شوند نگاهی بیندازیم، به خوبی متوجه می‌شویم اجرای مناسب این آثار ارتباطی با قدرت سری اس ندارد.

از طرف دیگر مایکروسافت اجازه نمی‌دهد یک بخش، قابلیت یا Feature اصلی در نسخه‌ سری اس غایب باشد. بنابراین سازندگان یا باید با صرف بودجه، زمان و نیروی انسانی بیشتر بازی را به شکل فوق‌العاده‌ای بهینه کنند، یا قید انتشار روی پلتفرم ایکس باکس را بزنند. چرا؟ چون حقیقت این است تقریبا در ۹۵ درصد آثار ترد پارتی، پلی‌استیشن بیشترین فروش و سودآوری را دارد و PC نیز در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. گاهی اوقات آن قدر اختلاف درصد زیاد است که شاید سازنده زحمت بیشتر برای عرضه‌ بازی روی اکوسیستم ایکس باکس را منطقی نداند. وقتی می‌دانید عنوان شما ۸۰ درصد روی پلی استیشن سودآوری دارد و با کم کردن سهم بازار PC، سهم ایکس باکس ممکن است کمتر از ۱۰ درصد باشد، آیا همچنان حاضر خواهید بود تا با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ مایکروسافت کار کنید؟ خصوصا شرکت‌ها و استودیوهایی که در بخش بهینه‌سازی و Optimization بدنام هستند و سابقه‌‌ خوبی در این زمینه ندارند.

حال شاهد یک بازی باخت-باخت از سوی مایکروسافت هستیم. اگر تا آخر نسل همچنان این اصرار قطعی به انتشار همزمان نسخه‌های مختلف ایکس باکس وجود داشته باشد، شک نکنید تا آخر نسل شاهد این مورد خواهیم بود که برخی سازنده‌ها به کل قید پلتفرم مایکروسافت را برای انتشار برخی آثار خواهند زد. حالت دوم که باز هم شکست محسوب می‌شود، این است که مایکروسافت رویه خود را عوض کند و آن وقت مخاطبان و دارندگان کنسول سری اس خشمگین خواهند شد. می‌توانید تصور کنید که مثلا نسخه‌ای از The Witcher عرضه شده، اما نسخه‌ سری اس هنگام لانچ در دسترس نباشد! به عنوان یکی از دارندگان سری اس قطعا ناامید خواهم شد.
مشکل این جاست که این اتفاق، تقریبا حتمی است و نه لزوما تمام عناوین، اما قطعا برخی عناوین بزرگ و عظیم و غالبا جهان آزاد، روی سری اس به مشکل خواهند خورد. فراموش نکنید در حال حاضر، برخی از آثار جدید روی سری اس دیگر ۶۰ فریم اجرا نمی‌شوند (مانند Hogwarts Legacy و The Calisto Protocol) و احتمال این که تا آخر نسل فریم خروجی کاملا به ۳۰ برسد وجود دارد.

استودیوهای داخلی مایکروسافت استثنا هستند
استودیو‌های ترد پارتی را کنار بگذاریم، خیال دارندگان سری اس، حداقل از بابت آثار و بازی‌های استودیوهای داخلی ایکس باکس می‌تواند راحت باشد، دلیل آن نیز تا حد زیادی مشخص است. از آن جایی که خبری از نسخه‌ پلی استیشن برای آثار داخلی این استودیوها نیست، می‌توانند به شکلی ویژه و متمرکز روی بهینه‌سازی آثار خود کار کنند تا خروجی عناوین آن‌ها روی سری اس به شکل قابل قبولی از کار در آید. به شخصه پیش‌بینی می‌کنم آثاری مثل Hellblade 2 و Redfall، به شکل مناسب خروجی ۶۰ فریم و احتمالا رزولوشن ۱۰۸۰P را ارائه دهند. همان طور که پیش‌تر شاهد این مسئله بودیم که در عنوان گرافیک محوری مثل Forza Horizon 5، سری اس دارای حالت Performance و نرخ فریم ۶۰ بود. بنابراین، دارندگان سری اس، حداقل تا یکی دو سال می‌توانند از بابت آثار فرست پارتی، خیالشان راحت باشد.

مایکروسافت باید خود را آماده اتفاق اجتناب ناپذیر بکند

حقیقت این است که با توجه به موارد گفته شده، احتمال این که در ادامه نسل، کنسول سری اس به پاشنه آشیل مایکروسافت تبدیل شود وجود دارد. از آنجایی که مایکروسافت وعده داده تا آخر نسل از این کنسول پشتیبانی کامل و مشابه سری ایکس را انجام دهد، باید دید در صورت وقوع مشکلاتی که به آن اشاره کردم، مثل ناتوانی در اجرای مناسب آثار آینده، چه سیاستی اتخاذ می‌کند. آیا به سازندگان اجازه می‌دهد که فقط برای سری ایکس اثر خود را عرضه کنند (بعید می‌دانم) یا این که اجازه تاخیر را به آن‌ها می‌دهد. مشکل این جاست که اگر مایکروسافت بخواهد سری اس را در ادامه نسل، حتی به صورت موردی نادیده بگیرد، میلیون‌ها نفری که سری اس را خریداری کرده‌اند، نسبت به وعده‌های مایکروسافت، بی‌اعتماد می‌شوند.

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آیا ممکن است نسخه‌ بعدی The Witcher عملکرد مناسبی روی سری اس نداشته باشد؟

به شخصه فکر می‌کنم در اوایل نسل، مایکروسافت صرفا قصد جذب حداکثری مخاطبان، آن هم به هر قیمتی را داشت و وقتی چنین تصمیم بزرگی می‌گیرید، فارغ از عواقب احتمالی آن، باید منتظر روزی باشید که خلف وعده می‌کنید و مخاطبان این مورد را به راحتی نخواهند پذیرفت. به عنوان کسی که دارای کنسول سری اس است می‌گویم، اگر در آینده عنوانی عرضه شود و به هر دلیلی، در دسترس سری اس قرار نگیرد یا بخشی از محتوای آن حذف شود، قطعا انگشت اتهام به سوی مایکروسافت است نه سازندگان. درست است که در برخی موارد سازندگان ضعف سخت‌افزاری سری اس را بهانه تنبلی خود در بهینه‌سازی می‌کنند، اما باید به آن‌ها نیز حق داد چرا که اختلاف قدرت و سخت‌افزار نسبت به سری ایکس و PS5 بسیار فاحش است.
در هر صورت، باید دید که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مایکروسافت چگونه شرایط را تحت کنترل می‌گیرد و چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

قدرت خیالی سری اس در ذهن برخی دارندگان این کنسول

«سری اس توانایی اجرای بازی‌ها روی ۱۲۰ فریم را دارد»؛ این جمله را ممکن است شنیده باشید. با این که ادعای مذکور حقیقت دارد، ولی در بطن خود چیز دیگری را جای داده است. یا ممکن است شنیده باشید که تعداد آثاری که روی سری اس ۱۲۰ فریم خروجی می‌دهند حتی از PS5 هم بیشتر است. مانند جمله‌ اول، حقیقت این جمله انکارناپذیر است، اما مشکل این جاست که به علت درست بودن این جمله‌ها اشاره نمی‌شود. تعداد آثار ۱۲۰ فریم روی سری اس بیشتر است، چرا که مایکروسافت قابلیت FPS Boost را ارائه کرد که به لطف آن، بسیاری از آثار قدیمی با فریم ۶۰ یا ۱۲۰ روی کنسول‌های نسل نهم ایکس باکس اجرا می‌شوند و حقیقت این است که FPS Boost اصلا ربطی به سازندگان نیز ندارد. از سوی دیگر، فراموش نکنید آثاری مثل Overcooked یا Ori، سنگین یا حجیم نیستند و از طرف دیگر عناوینی مانند Doom Eternal نیز نسل هشتمی محسوب می‌شوند.

بنابراین نباید این موضوع را نادیده گرفت که این موارد، هیچ ارتباطی با قدرت سخت‌افزاری سری اس ندارند چرا که خروجی آثار نسل نهمی حقیقت دیگری را نشان می‌دهد. بنابراین این موضوع که بخواهیم به واسطه برخی حقایق، قدرت سخت‌افزاری سری اس را فوق‌العاده جلوه دهیم و از آن به عنوان یک غول سخت‌افزاری، پا به پای برادر بزرگ‌ترش یعنی سری ایکس یاد کنیم، فقط فریب دادن خودمان است چرا که مشخصاً در ادامه‌ نسل، همانند دونده‌ای که نفس کم می‌آورد، سری اس نیز بعید است بتواند پابه‌پای سری ایکس یا حتی نزدیک به آن رقابت کند. به شخصه امیدوارم حداقل خروجی ۳۰ فریم با رزولوشن ۱۰۸۰ p را بتواند حفظ کند و از آن پایین‌تر نیاید، چون بسیاری از آثار، با خروجی فنی متوسط یا ضعیف، اصلا لذت‌بخش نخواهند بود و بیشتر مایه عصبانیت مخاطبان خواهند شد.

کنسول بین نسلی نیز دردی را دوا نمی‌کند

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که ممکن است مایکروسافت دست به عرضه‌ کنسولی میان نسلی بزند که قدرتش ما بین سری اس و ایکس است. فارغ از درست یا غلط بودن این شایعه، باید توجه کرد حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دردی را از مشکلات احتمالی آینده مایکروسافت دوا نمی‌کند. چرا که نباید فراموش کرد میلیون‌ها نفر دارای کنسول سری اس هستند و مایکروسافت نمی‌تواند ظرف دو سه سال آن‌ها را قانع کند که کنسول خود را عوض کنند! فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین مزایای خرید کنسول، همین موضوع عدم نیاز به ارتقا و تعویض در طول نسل است. بنابراین اگر قرار باشد دوباره دارندگان این کنسول، سری اس خود را فروخته و کنسول قوی‌تری خریداری کنند، پس هدف از عرضه‌ سری اس چه بود؟

حتی اگر این اتفاق رخ دهد، بدیهی است میلیون‌ها نفر از دارندگان سری اس کنسول خود را ارتقا نخواهند داد، در این شرایط تکلیف این افراد چه خواهد بود؟ آیا تا آخرین روز نسل نهم، عناوین مختلف ترد پارتی برای این کنسول عرضه خواهند شد؟ آیا خروجی فنی این آثار، تجربه‌ قابل قبولی را ارائه می‌دهد؟ آیا ممکن است مایکروسافت به سازنده‌ها این اجازه را بدهد که برخی قابلیت‌ها یا بخش‌های یک بازی را در نسخه‌ سری اس حذف کنند؟ زمان مشخص خواهد کرد.

سری اس، کنسول فوق‌العاده‌ای است اما ‌…
ایکس باکس سری اس، به عنوان یک کنسول پشتیبان فوق‌العاده عمل می‌کند. به همین دلیل اگر کسی PS5 داشته باشد و بخواهد آثار انحصاری متعدد آینده اکوسیستم ایکس باکس را تجربه کند، خرید این کنسول می‌تواند بسیار هوشمندانه و راه‌گشا باشد. اما حقیقت این است به عنوان یک کنسول اصلی، سری اس نمی‌تواند راضی کننده عمل کند. هر چند با توجه به قیمت سرسام‌آور کنسول‌ها در کشورمان، خرید سری اس نیز متاسفانه برای بسیاری دور از دسترس شده است. با این وجود، این کنسول بهترین راه برای ورود به نسل نهم بوده و هست و اگر کسی بتواند در ادامه کنسول سری اس را به کنسولی قوی‌تر تبدیل کند، عملا از کل نسل نهم بهرمند بوده و توانسته عناوین مختلف را تجربه کرده و از آن‌ها لذت ببرد. اما فارغ از این موضوع، حقیقت این است که سری اس ممکن است در ادامه‌ نسل برای مایکروسافت و دارندگان این کنسول به مسأله‌ای بغرنج تبدیل شود.

اگر تفاوت سخت‌افزاری این کنسول با کنسول‌های قوی‌تر نسل نهمی بیشتر و بیشتر آشکار شود، ممکن است سازندگان قید انتشار بازی خود روی این کنسول را بزنند و در صورت مخالفت مایکروسافت، بعید نیست که حتی کلا برخی آثار روی اکوسیستم ایکس باکس عرضه نشوند. همچنین، همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، خطر این موضوع نیز وجود دارد که برخی ویژگی‌ها یا بخش‌های یک اثر، روی سری اس در دسترس نباشند؛ البته اگر مایکروسافت اجازه چنین کاری را به سازنده‌ها بدهد. اما مسأله این است که سازنده‌ها تا چه زمانی به سیاست‌های سخت‌گیرانه مایکروسافت عمل کرده و از آن‌ها پیروی می‌کنند؟ آیا ممکن است برخی از آثار آینده، به خاطر محدودیت‌های سری اس از یک طرف و سخت‌گیری مایکروسافت از طرف دیگر، کلا برای ایکس باکس عرضه نشوند؟

نظر شما گیمفایی‌ها در این مورد چیست؟ فارغ از تعصب و علاقه، فکر می‌کنید این کنسول تا آخر نسل می‌تواند خود را سر پا نگه دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

گیمر ساده (در انتظار تیک آبی)HesamarianOkabe RintarouAl "Sonny" PacinoA.mFernandoBig WalleRRepatriatearmanDARKSIRENیوهانHamedخستهnobodygod of warmehdi_cd2006matinesfOmid_Fsho0ashil0omore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ruby گفت:

    اقای زاهدی توی متن گفتن که اگه یسری امکانات توی سری اس نباشه صاحبان این کنسول عصبانی میشن، ولی بنظرم نبود این این امکانات توی هر دو کنسول، باعث عصبانیت بیشتر سری ایکس دارها میشه

    Big WalleRFernandomehdi_cd2006Young boyNullMax22Mincraftred-eyed Banished KnightAtomic Soldierمحمدامین حیدری
    • دقیقا به همین دلیله که میگم تبدیل به یه بازی دو سر باخت میشه برای مایکروسافت. هر راه حلی انتخاب کنه یسری عواقب بد براش رخ میده و یه کروه عظیم ناراضی میشن

      mehdi_cd2006Young boybiomaxNullASSADullahMax22Mincraftگیمری عادیred-eyed Banished KnightBrainiacmore
      • justgamexb گفت:

        نه وقتی خورده مایکروسافت اعلام کرده تا آخر نسل پشتیبانی میشه پس هیچ اتفاقی هم نمیفته مطمئن باشید

        red-eyed Banished Knightreza Assassin'smehdi_cd2006Young boybiomaxمترسک ( pc gamer ) 💚
        • Joel Miller گفت:

          Justgamexb@ عزیز دل منظور مایکروسافت بابت همین حرفی که شما میگی زده استودیوهای فرست پارتی خودش بوده اینکه گفته تا آخر نسل پشتیبانی میکنه از سری اس در واقع خیالش از استودیوهای خودش راحت بوده اما در مورد استودیوهای تردپارتی هنوز چیزی مشخص نیست که در آینده از این کنسول حمایت کنن یا نه چون هنوز بازی های بزرگشون رو عرضع نکردن استودیوهای بزرگ مشکل چندانی با این قضیه ندارن چون هم نیرو و وقتش رو دارن هم بودجش رو اما در مورد استودیوهای مستقل موضوع فرق میکنه بخاطر همین چندتاشون صداشون در اومده چون اسمشون روشه مستقل یعنی از جیب پول میزارن بازی میسازن برعکس استودیوهای بزرگ ناشرای کله گنده ای مثل مایکروسافت و سونی یا نینتندو ندارن که ازشون حمایت بشه، چرا اگر میخوان ازشون حمایت بشه اونوقت دیگه باید بازیشون رو انحصاری کنند

          justgamexb
  • Jimmy گفت:

    ولی اگه بتونه مثل ماتریکس اجرا کنه خیلی خوب میشه
    آخه اونم با آنریل انجین ۵ ساخته شده بود
    اما همه چی به سازنده ها بستگی داره
    آخر نسل ۳۰ فریم بده حرفی نیست ولی اگه کنارش بذارن منطقی نیست

    Fernandonima_mwاز پیروان bloodyblade.RedMincraftBrainiacبیگ اسموک مناطق سولزلایککاکاسنگی
    • ماتریکس یه دمو بود و حتی نمیشه اسمش رو بازی گذاشت
      یه بازی کامل به مراتب شرایطش فرق میکنه

      Fernandomehdi_cd2006Tom
    • Tom گفت:

      میتریکس یه دموی کوتاه بود
      الان یه بازی کامل نسل نهی مثل دد اسپیس داره ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم اجرا میشه
      اصلا نمیدونم چجوری قراره هلبلید رو اجرا کنه
      گرافیکش که خیلی بیشتر از دد اسپیسه تو تریلرا
      خودشونم که میگن خیلی بزرگ تر از قسمت اوله
      پس همه جوره از دد اسپیس اجراش سخت تره

      Fernandomehdi_cd2006گیمری عادی
    • agha mahan گفت:

      ماتریکس یه گیم نبود بیشتر یه دمو بود مثل مود لست گاردین فورتنایت

      Fernandoگیمری عادیTom
    • Joel Miller گفت:

      Jimmy@ دوست عزیز ماتریکس یک نسخه دمو بود و کوتاه حجمی هم نداره شما تصور کن همون جهان ماتریکس رو بخوان به عنوان یک بازی کامل در بیارن رو سری اس قطعا به مشکل میخوره دیگه اون کیفیت و اون گرافیکی که تو دمو دیدی تو بازی اصلی نیست به مراتب پایین تره و مشکلاتش هم بیشتره چون شما وقتی یک بازی کامل میسازی پر جزییاتش میکنی مشکلات از یه جا میزنه بیرون واسه همینه که اینجا باید تخصص و تجربه داشته باشی بتونی همزمان همه اینارو فیکس کنی که مشکلات کمتری داشته باشن شما فکرمیکنی برای چی بیشتر بازی ها روز عرضه مشکلات زیادی دارن و هی آپدیت میدن براشون بخاطر همین تخصص و تجربس حالا یک سازنده میببینی حرفه ای تره واسه همین بازیش مشکلی نداره اما یک سازنده مییبنی هنوز بلد نیست بازی رو بهینه سازی کنه

      گیمری عادی
    • سازنده‌ها باید دست‌شون باز باشه…. فکر می‌کنم بتونن تا آخر نسل بهینه‌سازی بکنن.

  • ایکس باکس یه راه حل داره یه میان نسلی عرضه کنه ببری کنسول استو بهشون بدی با مثلا ۱۰۰ دلار بیشتر میان نسلیو بگیری مثل اپل که برنامه ریسایکلینگ و ترید این داره و سعی کنه با تبلیغات و افر های زیاد مردمو بکشونه سمت اون کنسول

    FernandoMincraftTin Tinگیمری عادیBrainiacبیگ اسموک مناطق سولزلایکAbolfazl
  • Jimmy گفت:

    ولی جداً اگه دووم بیاره خیلی کنسول مقرون بصرفه ایه

    رامینBig WalleRاز پیروان bloodyblade.RedMincraftگیمری عادیAbolfazl
  • تازه فروش xbox ss تو بعضی جا ها از sx هم بیشتر micro با اینکار فقط میخواست اختلاف ایجاد شده با ps رو با عرضه یه کنسول اونم با قیمت خیلی پایین تر پوشش بده و اگرنه عرضه یه sx دیجیتالی بسیار منطقی تر بود در هر حال فکر میکنم بازی های نسل نهمی هم برای Ss عرضه خواهند شد فارغ از اینکه رزولوشن ۱۰۸۰ یا زیر اون همراه با ۳۰ fps رو پوشش بدن اما بسیاری از ویژگی های گرافیکی در اونها غایب خواهد بود یا بخش هایی از بازی حذف خواهند شد البته قطعا بازی هایی هم(third party) منتشر نخواهند شد برای این کنسول در کل سیاست ها و کارهایی که xbox داره انجام میده نمودش تو اینده بسیار مشخص تر و واضح تر خواهد بود

    mehdi_cd2006Young boyo0ashil0oRoyalknightASSADullahاز پیروان bloodyblade.RedMax22Mincraftگیمری عادی
  • واقعا ماکروسافت چرا این نسل این کنسول رو عرضه کرد نمیدونم چرا من خودم قصد خریدن سری اس داشتم اما نخریدم چون ترسیدم و گفتم احتمالا به مشکل بخورم تا آخر نسل و نگرفتم من مطمئن هستم که این کنسول تو اواخر نسل بازی های بزرگ رو حتی 30FPS هم نمی تونه اجرا کنه و امکان داره FPS خیلی بدی بده و ممکن باعث عقب موندگی توی نسل ۹ بشه

    mehdi_cd2006Young boyBig WalleRMax22از پیروان bloodyblade.RedMincraftگیمری عادی
  • Tom گفت:

    الان اول نسله
    یه بازی مثل دد اسپیس ریمیک داره با رزولوشن ۱۰۸۰ و ۳۰ fps اجرا میشه
    در حالی که خیلی از نور پردازیش هم کمتر کردن
    وسطای نسل میخواد چیکار کنه
    اصلا بازی فرست پارتی xbox مثل هلبلید که تو تریلر ها خییلی گرافیکش از دد اسپیس بیشتره میخواد چیکار کنه؟

    mehdi_cd2006Young boybiomaxMax22Mincraftگیمری عادی
  • Jimmy گفت:

    یه چیز دیگه ای هم هست
    معمولاً شرکتا از چند سال قبل ساخت و توسعه کنسولا رو شروع می کنن و خیلی غیر منطقیه که مایکروسافت تیم مهندسیش فکر بعدشو نکرده باشه ، و قطعا سری اس رزولوشن ۴k رو هدف قرار نداده و اگه تا آخر نسل ۱۰۸۰ بده کارش درسته
    آخر نسل هم احتمالاً ۶۰ فریم نمیده چون معمولاً آخر نسل کنسولا دیگه مثل اولشون که قدرت ندارن ، حتی سری ایکس و ps5 هم ممکنه که ۶۰ فریم نیارن ولی خب قطعا رزولوشن وکیفیت بیشتری نسبت به سری اس دارن
    سری اس اگه ۱۰۸۰ بده واقعا میشه گفت که مایکروسافت تصمیم درستی گرفته

    از پیروان bloodyblade.Redگیمری عادیMincraft
  • Max22 گفت:

    خب اینجا مشخص میشه کسی مثل مارک سرنی که خودش بازیساز هست وقتی میاد با مشورت بازیسازها که بیشتر به چه سخت افزاری احتیاج دارن کنسول طراحی میکنه به چشم میاد.نوبغ این فرد رو میروسونه!
    بیشتر طراح کنسول ایکس باکس به شخصی میخوره صرفا مهندس سخت افزار باشه تا یه بازیساز!

    mehdi_cd2006Young boyMax22از پیروان bloodyblade.RedTomگیمری عادیMincraft
  • من شخصا همچنان معتقدم سری اس تا اخر نسل دوام میاره
    اکتیویژن بلیزارد – بتسدا و کل استودیو هاش و ار طرفی فرست پارتی های خوده XBOX که تعداد بسیار بالایی از استودیو های AA و AAA ساز رو شکل میدن سری اس رو تا آخرین لحظه ساپورت میکنن (استودیو های اکتی و بتسدا خودشون سرجمع از بزرگ ترین ها در این صنعت هستن )
    میمونه سایر استودیو ها
    ما سابقه داشتن بازی هایی حتی با رزولوشن 572P روی سری اس بودیم!!!! و در اینده هم احتمالا بازی هایی با همین رزولوشن ها بیاد ولی اینکه ناشرین بزرگ قید سری اس یا کلا X|S رو بزنن من بعید میدونم
    از استودیو های کوچک تر آره احتمال داره منابع و بودجه کافی برای بهینه سازی رو نداشته باشن و این اتفاق بیفته اما اینکه امثال تیک تو یا EA بیان قید X|S رو بزنن محاله ممکنه

    Ashen undead the bearerOmid_Fshgod of warmehdi_cd2006Young boyاز پیروان bloodyblade.Redگیمری عادیMincraftBrainiacjustgamexb
    • سلام
      دقیقا توی متن هم اشاره کردم کل استودیوهای داخلی ایکس باکس استثنا هستند، اما دووم آوردن تا اخر نسل یه بحثه، چجوری دووم آوردن هم یه بحث دیگه! اگه صرفا شاهد یه پورت ۳۰ فریم با رزولوشن عجیب و غریب ۷۰۰p باشیم مثلا، آیا واقعی مخاطب برای بازی ترغیب میشه؟ آیا نسل بعد هم می‌تونه به وعده‌های مایکروسافت اعتماد کنه؟
      این وسط یسری بازیا مثلا بازیای ورزشی و کالاف قطعا مشکلی ندارن تا آخر نسل، ولی خب اینا بخشی از بازار محسوب میشن.

      god of waro0ashil0ored-eyed Banished KnightASSADullahMax22گیمری عادیMincraft.Brainiacمحمدامین حیدریmore
      • Jimmy گفت:

        آقای زاهدی
        این کنسول فوق العادست ولی کسی که می خره می دونه که باید به ۱۰۸۰ قانع بشه
        به احتمال زیاد هر سه کنسول نمی تونن رزولوشن مورد نظر رو حفظ کنن اما قطعا ps5 و سری ایکس رزولوشن و کیفیت بهتری خواهند داشت
        به احتمال زیاد هر سه کنسول ۶۰ فریم رو نمیدن چون قطعا اول نسل قوی تر از آخر نسلن
        بحث رزولوشنه که زیر ۷۰۰ نره برای سری اس

        mehdi_cd2006Young boyred-eyed Banished Knightاز پیروان bloodyblade.RedBAXY bachsMincraft
      • سلام مصطفی عزیز دل
        این طوری در نظر بگیر ما بگیم یکسری از استودیو هایی که بودجه و منابع کافی برای بهینه سازی ندارن میان مثلا آره بازی رو با حداقل رزولوشن و فریم برای سری اس پورت میکن(همون مثلا ۷۲۰ و ۳۰ فریم)
        خب سوالی که اینجا هست اصلا چند نفر از دارندگان سری اس قراره اینا رو بازی کنن؟؟
        خوده من و شما در سال چه تعداد بازی میخریم که باز بیایم مثلا یه بازی از یه استودیو ۴۰ ۵۰ نقره که بازیشون مثلا روی سری اس 570P هست رو بریم بخریم و شکایت داشته باشیم؟؟؟
        اصل حرفم اینه امثال EA یا تیک تو به هیچ وجه به مشکل نمیخورن (انتشار رد دد ۲ روی سخت افزار ۱/۳ ترافلاپسی ONE اثبات حرفم هست)
        حالا این وسط یه بازی میاد از یه استودیو کوچک که مثلا با حداقل رزولوشن اجرا میشه خب چه تعداد قراره اصلا اون بازی رو تهیه کنن؟ اصلا آنالیز اون بازی ارزشی داره در برابر ناشرین و استودیوهای بزرگ که ما اون رو مبنا قرار بدیم؟؟

        Omid_Fshmehdi_cd2006Lu BuMax22از پیروان bloodyblade.RedMincraft
        • اتفاقا آثار مستقل یا AA آنچنان مشکل خاصی روی سری اس نداشتن و آثار بزرگ معمولا محدودیت‌های بیشتری نشون دادن. مهم‌تر از همه، واقعا فکر می‌کنی GTA 6 و Witcher 4 و خلاصه بازیای دو سه سال آینده روی سری اس، ولو با بهینه‌سازی مطلوب، خروجی خوبی داشته باشن؟ بعید می‌دونم.
          اتفاقا نگرانی اصلی همین آثار AAA بزرگه. راکستار هم احتمالا تا آخر نسل فقط یه GTA بده، آنچنان ناشر تاثیر گذاری حساب نمیشه نسبت به سهم بازار.

          Shark Gamermehdi_cd2006Young boyگیمری عادیمحمدامین حیدریMICROSOFT.xbox one
          • آره چرا که نه
            هم GTA بعدی و هم ویچر بعدی با رزولوشن داینامیک ۱۰۸۰P (شما بگیر حداقل 720P) و فریم ۳۰ روی سری اس اجرا میشن به لحاظ کیفیت تکسچر ها- سایه زنی ها- نور پردازی هم یه لول از PS5و SX ضعیف تر خواهد بود
            همون طور که رد دد۲ روی ONE عرضه شد و همزمان ۴ برابر ضعیف تر از ONE X توی خروجی رزولوشن بود اینجا هم همین اتفاق برای سری اس میفته
            به نظر من اتفاقا مشکل سره استودیو های با بودجه و منابع کمتر هست
            به هر حال زمان مشخص میکنه سرنوشت این کنسول رو

            Shark GamerBAXY bachsOmid_Fshmehdi_cd2006گیمری عادی
  • mıład گفت:

    دم مایکرو گرم که حداقل به فکر قشر ضعیف بود حتی به اشتباه اما سونی چی ولی به هرحال سونی برای ما ایرانیا دوس داشتنیه 💙

    Shark GamerThunderDoommehdi_cd2006THE GOD LASTاز پیروان bloodyblade.Red
  • اصلا کاری به اینکه جواب میده تا اخر نسل یا نه ندارم ولی واقعا حالم بد میشه که خیلیا نمیتونن حتی همین سری اس رو بخرن و بتونن باهاش بازیای نسل نهمو انجام بدن. از گرونی همینو بس که خیلیا دوس دارن فایو بخرن ولی جیبشونو نگا میکنن میبینن همون اس رو هم نمیتونن بخرن.خیلیا تو همین سایت هستن که درسته کنسول ندارن ولی عاشق بازین میان اینجا تریلرا رو میبینن اخبارو دنبال میکنن کامنت میزارن. واقعا غصم میگیره که حتی نمیشه از بازی کردن لذت برد تو این کشور.سری اس ۹ تومن بود الان فکر کنم هفده هیجده. خب یه بچه ی هیجده ساله که نمیتونه خودش بخره. پدرشم تو این اوضاع اقتصادی میگه هیجده تومنو بدم بچه بشینه بازی کنه؟ میزنه به یه زخم زندگی. بماند که اگرم با هزار بدبختی بشه خرید مشکل بعدی تلویزیونه که باید از تلویزیون خونه استفاده کنه اونم یا اخر شبا یا وقتی که پدرش خونه نیس.
    میدونید چیه گیمر بودن تو ایران خیلی سخته💔
    من تو هیجده نوزده سالگی اینطوری بودم بازیا رو تو کلوپ تموم میکردم انقدر ذوق داشتم ولی همه چی تو همون سن خوب بود الان نه فایو حال میده نه هیچی
    سعی کنید تو همین سن پایین جر بدید گیمو 😄🥰🤟

    ThunderDoomHadesHamednobodymatinesfYoung boyRoyalknightsilent-man(Motor Edition)SadraNullmore
  • دقیقا کسایی که سری اس میگیرن حتی شاید نتونن انحصاری های مایکرو رو اجرا کنن و بعد باید برن سراغ سرویس ابری مایکروسافت
    که متاسفانه ما به خاطر نت نمیتونیم از چنین قابلیتی استفاده کنیم💔💔

    Young boyRoyalknightسعید پرهیزیBig WalleRBAXY bachsاز پیروان bloodyblade.Red
    • من فقط شبا میتونم بازی کنم صب تا شب مغازه ام شبا هوس میکنم یکم کالاف انلاین بازی کنم انقدر اینترنت کش و قوس داره بعد چند بار امتحان کردن به سرور کالاف وصل میشه
      از پلاس میخوام چیزیو دانلود کنم دو روز کنسول رست موده
      یکی از دسته هام مشکل دریفت پیدا کرده نه میشه درستش کرد نه میشه یکی دیگه خرید چهار میلیونه.
      الان جنگ ستارگان داره میاد نسخه جدیدش هکی که نمیشه زد ظرفیت سه قانونی یه تومنه ظرفیت سه اشتراکی شیشصد تومن هی باید یه ساعت یبار از بازی بیای بیرون نتو روشن کنی دوباره خاموش کنی بری تو گیم
      گیمر بودن سخته ولی گیمر موندن از اونم سختتره 😄💔

  • Truegamer گفت:

    سازنده بازی ها خیلی راحت میتونن یه پورت جداگانه برای سری اس انجام بدن مثل کاری که برای سوییچ انجام میدن و انقدر هم این کنسول رو بهانه نکنن برای کم کاری های خودشون

    Kingfors.Max22از پیروان bloodyblade.RedBAXY bachsAbolfazl
    • Kingfors گفت:

      حرف شما مثل اینه سال دیگه برای کنسول های نسل هشت نسخه جداگانه بسازند ! حرفی که شما میزنید هم موجب تاخیر بازی میشه هم کم کاری روی نسخه های ps5 و xbsx ، البته که سازندگان هیچوقت این کار رو انجام نمی‌دهند ولی اگه راهی داشت که لطمه ای به کیفیت بازی نزنه و دارندگان کنسول تا آخر نسل ازش لذت ببرند ، من ازش استقبال میکردم.

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا