برخی از طرفداران عقیده دارند Resident Evil 4 باعث نابودی ژانر وحشت شده است
با وجود آن که Resident Evil 4 یکی از محبوبترین و برترین نسخههای این فرنچایز به شمار میرود، عدهای عقیده دارند که منجر به نابودی ژانر وحشت در دههی اخیر شده است.
بازسازی Resident Evil 4 از شرکت کپکام (Capcom) سرانجام منتشر شد و از حق نگذریم، اثری فوق العاده است. یک تجربه عالی و متشکل از همه چیزهایی که در مورد بازی اورجینال دوست داشتیم؛ از جمله یک فروشنده اسلحهی مرموز و یک هیولای انسانی اره برقی به دست!
بازسازی نسخه سال ۲۰۰۵ توسط کپکام، ترکیبی از گیمپلی و داستانسرایی امروزی بوده و با ارائه گرافیکی امروزی، در کنار ریمیک نسخه دوم، یکی از بهترین بازسازیهای ساخته شده توسط کپکام به شمار میرود و اکثر منتقدین نیز، حسابی از این اثر تمجید کردهاند.
این ریمیک باعث شده تا بهتر از نسخه هفتم سری، دوباره شاهد بازگشت به ریشهها و تاریخ سری باشیم و بهتر از آن، بازسازیهای منتشر شده از سوی کپکام منجر به الهامگیری بسیاری از دیگر عناوین وحشت کلاسیک شده است، از جمله Dead Space که اخیراً منتشر شد.
با وجود تمامی این موارد، تاثیر نسخه چهارم این سری بر بازیهای وحشت معاصر غیرقابل چشمپوشی است، زیرا اکثر المانهای این عنوان در آنها دیده میشود. جالب است بدانید که عدهای از طرفداران سری Resident Evil، نسخه چهارم را اثری نمیدانند که منجر به رسیدن سری به دوران طلاییاش شد، بلکه آن را شروعی بر روند نزولی آن میدانند.
Minx از کانال بازیهای ترسناک یوتیوب KrinxTV میگوید:
حس وحشت با موفقیت Resident Evil ۴ تقریباً از بین رفت. این بازی تلنگری به صنعت گیم بود که به بازیسازان هشدار میداد: مردم اکشن و تیراندازی میخواهند، نه حس تعلیق و ترس. این نشانگر پایان سبک وحشت بقا به سبک PS۲ بود که حتی فرنچایزهای خارقالعادهای مانند Silent Hill را به آزمایش نسخههای اکشن و افتضاح سوق داد.
ریچارد لی برسلین، ژورنالیست Gamingbible در این باره میگوید:
به طور عینی، Resident Evil ۴ یک بازی شگفتانگیز است. تجربهی آن نیز بسیار روان بوده و برای همیشه یک کلاسیک جاودانه باقی خواهد ماند؛ اما این بازی یک اثر وحشت بقا نیست.
اما چه چیزی باعث شد تا سری Resident Evil بعد از نسخه چهارم تغییر کند؟ تا زمانی که لیان اسکات کندی در بازی چهارم روی کار بیاید، کپکام به یک فرمول دقیق و آزمایش شده پایبند بود. بازیهای قبلی به خوبی سبک وحشت بقاء را به تصویر میکشیدند. زوایای دوربین ثابت، مهمات و خط سلامتی محدود و همچنین ذخیرهسازی دستی به همراه باسفایتهای وحشتناک و البته پراکندگی زامبیها در سرتاسر بازی از مواردی بود که حسابی روی این سبک تاکید میکرد. Resident Evil ۴ از این فرمول جدا شد و خود را بیش از آن که به عناصر وحشت وابسته کند، تبدیل به یک تجربه اکشن ناب شد.
Bibby، استریمر Ice Cream Uploads، توضیح می دهد:
نه تنها Resident Evil ۴ فرمول بعدی این سری را شکل داد، بلکه ساختار این آثار را به یک تجربه سومشخص با دوربین روی شانه تبدیل کرد. آیا بدون این حالت دوربین، آثاری چون God of War منتشر میشدند؟ Mass Effect چطور؟
البته که او در مورد تاثیر ماندگار Resident Evil 4 روی صنعت گیم اشتباه نمی کند. تنها در ایالات متحده آمریکا و اروپا در عرض یک ماه، بیش از نیم میلیون نسخه از بازی فروش رفت و در نهایت، مجموعاً بیش از ۱۱ میلیون فروش در چندین پلتفرم به خود اختصاص داد؛ تازه این فروش بدون در نظر گرفتن نسخه بازسازی شده سری است. همانطور که بعد از انتشار PlayerUnknown’s Battlegrounds در سال ۲۰۱۶، اکثر بازیسازان به سمت ساخت تجربههای بتلرویال سوق پیدا کردند، توسعهدهندگان نیز به سرعت برخی از پرکاربردترین ویژگیهای Resident Evil 4 از جمله دوربین روی شانه آن را به بازی خود آوردند.
Adam Turnbull، یک انیماتور حرفه ای در صنعت بازیهای ویدیویی، میگوید:
ما فرنچایزهای بزرگی مانند Dead Space را (با الهام از RE4) را در بازار مشاهده کردیم. اما من فکر میکنم که همچنان طرفداران بازیهای ترسناک با گیمپلی کندتر را برای مدتی طولانی از دست دادیم و مدتی طول کشید تا گیمرها متوجه شدند که ما کماکان به این سبک نیاز داریم.
همین امر در مورد کپکام نیز صدق میکند که به دنبال تغییر فرمول خود تا خلق فاجعهای به نام Resident Evil 6 پیش میرود، البته که این شرکت فروش ناامیدکننده بازی را «همکاری سازمانی ناکافی» و موازات با ساخت عناوین دیگر اعلام کرد.
شاید بهترین مدرک علیه نسخه ششم سری را بتوان اصلاح فوری مسیر سری با انتشاربازی هفتم در سال ۲۰۱۷ دانست که در زمینه ترس بهتر از نسخههای قبلی عمل میکرد. Shane Erin Elvis، یکی از گیمرهای با تجربه، میگوید:
Resident Evil 4 ممکن است محل تولید وحشت اکشنمحور باشد. اما این بازی را میتوان نمونهی فیلمهای ابرقهرمانی آن روزگار دانست. نتیجهی این بازی آن بود که Resident Evil 4 و ۵ به طور کامل وحشت تاریک خود را از دست دادند.
از تمامی این حرفها که بگذریم، بازسازی نسخه چهارم عرضه شده و دوباره این بحثها به موضوعی داغ در جمع طرفداران رزیدنت ایول تبدیل شده است. با این وجود، بسیاری از طرفداران کماکان این اثر را دوست دارند و به تجربه آن خواهند پرداخت.
خلاصه آن که، این بحثها همواره از سوی طرفداران Resident Evil مطرح بوده و با این وجود، این سری سالیان سال است که به بقای خود ادامه داده است. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا نسخهی چهارم Resident Evil را دلیل افت این سری در نسخههای بعدی میدانید؟
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
نظرات
والا نسخه ۶ من بازی کردم بدم نیامد حد اقل از بخش لیان خوشم اومد . اره درسته زامبی تفنگ دار مستخرست اما . حالا حتما جو بازی که نباید همش تاریک باشه .
مشکل ما ایرانی ها اینه تا میبینیم یکی داره رو حرف ما حرف حقیقت میزنه میزاریمش جایه کسی که حسودی میکنه ….مشکل ما گیمر ها و مردم ایران اینه حسودی همو میکنیم …. یکی نظر داده فلانه…. دیگری زیر نظرش نوشته چون دستگاه Xbox one هست بازی برا دستگاهت نیومده… بد نظر دادی ….یا مورد تمسخر میگیرین همدیگرو…. این فرهنگ غلط رو بندازین کنار کسی که نداره چون شرایط واسش سخته دستگاه جدید بگیره … ازجمله اقتصادی…گرونی …اونیم که داره نباید اختلاف طبقاتی بزاره و بگه چون من دارم ….پس تویی که نداری حق نداری نظر بدی ….بعنوان یک شخصیتی که ۳۰ سالمه و تجربه کردم این نظرو دادم ..