سازندهی سابق The Last of Us: ساخت بازیهای خطی آسانتر است
بروس استریلی (Bruce Straley)، یکی از کارگردانان The Last of Us، در صفحهی توییتر خود از آسانتر بودن ساخت بازیهای ویدیویی خطی سخن گفته است.
استریلی در کنار نیل دراکمن (Neil Druckmann) و نزدیک به یک دههی پیش، مسئولیت کارگردانی The Last of Us را در استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) بر عهده داشت. او پیش از آن هم از سازندگان مجموعهی Uncharted و Jack & Daxter به حساب میآمد و هر دو مجموعهی یادشده بازیهایی خطی بودهاند. بنابراین، توییت اخیر او چندان هم تعجبآور نیست.
ساخت بازیهای خطی آسانتر است. این هم از این. بالأخره گفتمش.
بروس استریلی
این توییت ساده اما، باعث شد که در قسمت نظرات، بحثی میان کاربران مختلف در بگیرد. به این دلیل، استریلی توضیح بیشتری دربارهی پیام پیشین خود داد و گفت:
شما دیوانهاید! نه فکر میکردم که این موضوع تا این حد بحثبرانگیز باشد و نه منظورم این بود که یک سبک از سبکی دیگر برتر است، اما شما …
بروس استریلی
بحث برتری بازیهای خطی و غیرخطی بر یکدیگر را که کنار بگذاریم، به نظر میرسد عقیدهی استریلی مبنی بر سادهتر بودن ساخت این عناوین ریشه در سابقهی کاری او و عدم کارگردانی یک بازی غیرخطی داشته باشد. بازیسازان دیگری نیز به این بحث پیوسته و نظرات خود را در این باره به اشتراک گذاشتهاند که برای مشاهدهشان میتوانید به توییتر مراجعه کنید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
این هیترا وایستادن تا بروس بنده خدا یه چی بگه بپرن بهش. تو توییتش نه حرف از این زد که کدوم بازی بهتره یا کدوم سبک بهتره اما سریع مورد قضاوت قرار گرفت. بخدا به اینا نمیشه گفت گیمر
تویبتر فضاش سمیه کلا
چشم بسته غیب گفته داداشمون
کاملا هم غیب نگفته.
این نکته رو دیوید جفی هم به دفعات در استریمش گفته و همچنین بارها اشاره کرده که ساخت دو بازی آخرش که آنلاین بودند فوقالعاده سخت بوده و حتی اگر که تصمیم به بازگشت به صنعت گیم بگیره، دیگه به هیچ وجه سمت ساخت بازی آنلاین نمیره!
یعنی کسی تو این موضوع شک داشته؟؟🤔
تنهایی به این نتیجه رسیدی؟😂
عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای قربانپور.
به شخصه علاقه و احترام زیادی برای یکی از خالقین خاطرهساز این صنعت قائلم.
توئیت دوم این طراح به خوبی نشان از وضعیت تأسفبار جامعه گیمینگ داشته که بخش زیادی از آن نیز به نداشتن دانش در این حوزه گره خورده است.
مبحث امروز را به Graphic Design اختصاص میدهم و در مورد انواع آن با شما میگویم.
به طور خلاصه ما دو نوع Graphic Design داریم:
1 – Graphic Design
2 – Digital Graphic Design
اگر در جایی صرفاً به عبارت Graphic Design اشاره شد بدانید این نوع از طراحی گرافیک، صرفاً به نقاشی و هر آنچه که به صورت دستی و بر روی کاغذ یا مواردی مشابه خلق میشود اطلاق میگردد.
با این حال امروزه مصطلح است که از عبارت Graphic Design برای Digital Graphic Design استفاده میشود و این رویه امروز عادی شده است.
Digital Graphic Design کاربردهای وسیع و متنوعی داشته که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1 – طراحی وب یا Web Design
2 – طراحی بازاریابی و تبلیغات یا Marketing and Advertising Design
3 – متحرکسازی یا پویانمایی یا Animation
4 – Game Design یا طراحی بازی
موارد و زیرشاخههای Digital Graphic Design بسیار گستردهتر از موارد فوق میباشد که میتوان به کاربرد آن در علوم هوافضا، اخترشناسی، پزشکی و معماری و سایر علوم اشاره کرد که هر یک دنیا و گستردگی خاص خود را داشته که از سواد این بنده حقیر خارج است. با این حال بحث اصلی بر سر بازیهای ویدیویی است.
در پیامهای آتی به مبحث شیرین Visual Art Styles که بخشی مهمی از Digital Graphic Design میباشد، در بازیهای ویدیویی اشارهای گذرا خواهم داشت. بسیار کاربردی و آموزنده و البته شیرین. جایی که ما زبان طراحی یک بازی ویدیویی را به خوبی درک خواهیم کرد.
دمت گرم ابوالفضل عزیز
مطالبت بسیار آموزندس❤️
از همه سخت تر هم نقش آفرینی ها و بازی های mmo هستن
فارغ از اینکه کدام آسانتر است، صراحتاً عقیده دارم بازی های خطی که ساختار درستی دارند، (مثل کارهای خود ناتی داگ یا مثلا آثار مترو ۱ و ۲ از فور ای اوکراین و …) قطعا جذابیت بیشتری حداقل برای من دارند و اتفاقا اثر خطی خوب درست کردن، به مراتب سخت تر از یه بازی غیر خطی بی سر و ته هستش که صدتا داستان به درد نخور رو توو یه جهان باز پوچ میخواد با هم ببره جلو.
بروس عزیز، خودزنی کرده به نظرم. من باهاش مخالفم.
خطی خوب ساختن اتفاقا کار بسیار سختیه، چون ریسکش بسیار بالاس و اگه بد باشه بدجور زمین می خوره. ولی یه بازی غیر خطی که عمدتا از جهان های بزرگ بهره میبره، می تونه نقاط ضعفش رو با گستردگی جهان یا فعالیت ها یا داستان ها بپوشونه.
“من باهاش مخالفم.”
وقتی حرف میزنم بهتره به جایگاه مون دقت کنیم
الان دقیقاً شما با کدوم رزومه و تجربه در زمینه بازی سازی با بروس استریلی مخالفی؟؟
البته ایشون نگفته بازی خطی خوب ساختن کار راحتیه بلکه منظورش اینه در مقایسه با بازی های جهان باز کار راحت تریه. کلا بازی های جهان باز به شدت ساختار بدی دارند اما به دلیل محتوای زیادی که در اختیار مخاطب قرار میدند ارزشمند میشن حتی منتقدین هم موقع نقد چنین آثاری سخت گیری کمتری میکنند.
جهان بازی خوب ساختن هم کار خیلی خیلی سختی هست
ایشون به صورت کلی گفتن
خطی هم داری که بدرد جرز دیوار هم نمیخوره فقط تو جهان بازها نیست
اینکه ساخت بازی خطی آسون تر هست ساختش یه فکت دیگه
ربطی به خوب بودن و بد بودن بازی نداره
بروس استرالی در ساخت بازی The Last of Us : Part 2 نقشی ندارد
کامنت های این پست خیلی جالبه
مخصوصا کامنت اول 😕
ساخت ریمیک برای شیر دوشی هم آسان هست
بله ولی ساخت بازی های اشغال متا قرمز گوجه ایی آنقدر سخت و در برخی مواقع غیر ممکن است که فقط و فقط ایکس باکس میتونه ازش بر بیاد.
این حجم از فیشار خوردن هم بسیار سخت و در مواقعی غیر ممکن است – فقط گیم های ۲۰۲۳ سونی رو با مایکروسافت مقایسه کن تا به عمق چرت بودن حرفت پی ببری
گیم های ۲۰۲۳ که فقط یک ماه ازش گذشته و اونم یه گیم دپزاری انحصاری زمانی رو با کل بازی های شما مقایسه کنم؟ شما که اصلا بازی ندارید فقط تاخیر میاندازید و الآنم رفتید تو کار لوازم آشپزخانه .
بابیلون رو هیچوقت از یاد نبر خب؟؟؟ با یک بازیکن پلیر 🙏🤣
نه یادم نمیره همونطور که کراس فایر ایکس و اسکورن و پسر روم و های آن لایف و فالکونیر و …
رو یادم نمیره . بازم بگم؟
گفتی بابیلون
یاد کراس فایر
های ان لایف
افتادم
اسکورن . اسکورن رو اینا یادشون نمیاد
قبلش هی میگفتن این بازی قراره این سبک رو جابجا کنه.
اون کار برای فشاری کردن شماست
چشم بسته غیب گفتی
چشم بسته غیب گفت ، مهم اینه هر پروژه ای تو هر وسعتی به بهترین نحو ممکن ساخته شه ، خوب ساختن از همه چیز سخت تره . الان جهان باز هایی داریم که شاهکارن همینطور جهان باز هایی داریم که پر از ایراد و مشکلن همینطور بازی های خطی .
اینو به یوبیسافت بگین !
جمله ی بروس استریلی عزیز کمی مبهمه.
“سخت” بودن اینجا باید بیشتر توضیح داده بشه و همچنین “کیفیت” هم در نظر گرفته بشه.
ما یه سخت داریم به معنای طاقت فرسا بودن که خب طبیعتا ساخت بازیهای خطی (معمولا) مراحل ساخت سریع تری داره. و یه سخت داریم به معنای تولید اثری درخور که ساختنش کار هر سازنده ای نباشه که این دیگه به خطی بودن یا نبودن اثر ربط نداره…
مثلا ساخت the last of us یا resident evil با وجود خطی بودن از عهده ی خیلی از سازندگان بر نمیاد و براشون سخته محتوایی با این کیفیت تولید کنن اما بازیهای جهان باز یوبیسافت جدیدا به سطحی رسیده که خیلیا میتونن با همون فرمول بازیهایی بسازن حتی باکیفیت تر از خود یوبیسافت.
حال اونکه بهترین مقایسه برای اثبات حرفی که بروس استریلی گفته مقایسه هر عنوان با خودشه…
مثلا قطعا ساخت یه God of War جهان باز با همین کیفیت برای سانتامونیکا سخت تره.
یا کاری که استاد میازاکی با الدن رینگ انجام داد دقیقا تحقق این رویای سخت بود که تونست فرمول برنده ی خودش رو از حالت خطی (حالا سولزبورن ها خیلیم خطی نبودن) در بیاره و یه جهان آزاد بسازه که تا حدود زیادی کیفیت آثار قبلیش رو هم حفظ کرده بود و حتی در زمینه هایی بهتر هم شده بود.((که شد بهترین بازی سال یا حتی یکی از بهترین های تاریخ گیم))
آفرین خوب توضیح دادی. به نظر من منظورش از سختی پروسه ساخت بازیه که طاقت فرسا میشه کاری به کیفیت کار نداره.
قطعا منظورش همین بوده که گفتی.
من فقط خواستم شرح بدم چی باعث این تنش و اختلاف نظرها شده.
خب بله
من تجربه بازی سازی ندارم
ولی در بعضی از موارد بازی خطی ساختن راحتره
ولی این چیزی از ارزش های اون بازیساز هایی که بازی های خطی فوق فوقالعاده میسازن (مثل ناتی داگ) کم نمیکنه
دوستان حرفش کلیه ، بحث بازیه خوب و بد نیست
همین الان اگ میازاکی ام بود تو سایت ،تایید میکنه ساخت الدن رینگ سخت تر از بلاد بورنو دارک سولز بوده😂
قابل توجه اون فن بوی هایی که استارفیلد (بازی آر پی جی) رو با لست (بازی خطی) مقایسه می کردن (تو رو خدا بعد از یه هفته این یکی رو دیگه تایید کنید!)
ساختن بازی مثل witcher یا GTA ویا starfield با بازی های خطی اصلا قابل مقایسه نیست.
بازی جهان باز خوب ساختن کار هر استودیدی نیست اگرم که نقش آفرینی و با کلی پیچیدگی های دیگه باشه که استودیوهای انگشت شماری هست که میتونه بسازه اینچنین جهان هایی رو.
کسایی که یه کم از باز سازی و برنامه نویسی سر در میارن میفهمن تفاوت و سطح این پروژه هارو.
مرسی که مارو از این جهل نجات دادی