نقد و بررسی بازی Wanted: Dead
آیا بازی Wanted:Dead که در تریلرهای خود نوید عنوانی جذاب و سرگرم کننده را میداد، موفق شده است تا در واقعیت نیز عملکرد خوبی داشته باشد؟
در میان عناوین بزرگ و پرهزینه، گاهی اوقات شاهد عرضهی عناوین کوچکتری هستیم که با تبلیغ بخش یا قابلیت خاصی از خود، سعی در جذب مخاطب دارند. عنوان Wanted: Dead یکی از همین عناوین بود که از همان نمایشهای اولیه خود، روی سیستم قطع عضو، مبارزات مرگبار، گیمپلی سرعتی و فینیشرهای خود مانور میداد.
حال پس از تجربهی بازی و بررسی آن، باید بگویم آواز دهل شنیدن از دور خوش است و در واقعیت، مواردی که در تریلرها شاهد آن بودیم، به مانند سراب، وجود خارجی نداشتند! با نقد و بررسی بازی همراه ما باشید.
داستان Wanted: Dead، حول گروه و Squad ویژهای در هنگ کنگ میچرخد که نقش ضد زامبی دارند و در طول اتفاقات بازی که در یک هفته رقم میخورند، باید از دسیسههای مختلفی پردهبرداری کنند. ما نقش یکی از اعضای گروه، یعنی Stone را بر عهده میگیریم؛ مأموری تعلیم دیده و ماهر که هم در استفاده از سلاحهای سرد مثل شمشیر تبحر دارد و هم از انواع سلاحهای گرم، از کلت گرفته تا سلاحهای اتوماتیک استفاده میکند.
داستان بازی، به معنای واقعی کلمه ساده و سطحی است و کل بستر روایی آن، در کشتن دشمنان در یک اتاق یا منطقه و پیشروی کردن خلاصه میشود. نه خبری از سوپرایزهای داستانی هست، نه خبری از رشد شخصیتی کاراکترهای بازی. داستان و روایت Wanted: Dead، یادآور قصۀ برخی عناوین دو دهه پیش است که هیچ پیچش و عمق خاصی نداشته و صرفا به پیشروی صرف خلاصه میشدند.
در کنار هدفهای داستانی تکراری، ماموریتهای یکنواخت و قصهای سطحی، صداگذاری ضعیف شخصیتهای بازی، خصوصا خود Stone که شخصیت اصلی بازی است، یکی دیگر از عواملی به شمار میرود که بازی را برای شما غیر قابل تحملتر میکند. نه تنها صداگذاری شخصیتها ناامیدکننده و ضعیف صورت گرفته، بلکه معمولا همخوانی خوبی با چهره آنها نیز ندارد.
در کل باید بگویم داستان بازی Wanted:Dead، یکی از ناامید کنندهترین بخشهای بازی به شمار میرود، اما به شکل حیرتانگیزی، در میان مشکلات و ضعفهای دیگر بازی گم میشود! سازندگان بازی، پیش از عرضه، از Wanted:Dead به عنوان ترکیبی از Cyberpunk 2077 و Ninja Gaiden یاد و بازی خود را به عنوان مخلوطی از مبارزات نزدیک و دور تبلیغ میکردند. اما حقیقت این است که این مقایسه و این نوع معرفی کردن بازی، یک توهین به عناوین نام برده شده و شعور مخاطبان است!
گیمپلی و مبارزات بازی، به صورت ترکیبی و تلفیقی هستند و از المانهای مختلفی استفاده میکنند. از یک طرف شاهد سیستم کاورگیری و استفاده از سلاحهای گرم مختلف مثل SMG و AR هستیم و از طرف دیگر، Stone از فاصلهی نزدیک، با شمشیر خود به سراغ دشمنان میرود. اما مشکلی که وجود دارد این است که گیمپلی بازی، بینهایت سردرگم و بلاتکلیف است. در هر سکانس مبارزه، دشمنان پشت کاور قرار گرفته و به تیراندازی مشغول میشوند و شما و اعضای تیمتان نیز همین کار را میکنید، اما سی ثانیه بعد، کاملا همه چیز به هم میریزد. دشمنان جایگیری عجیبی انجام میدهند، همتیمیهای شما به وسط مهلکه میروند و خود شما نیز از یک طرف به طرف دیگر خواهید رفت. سیستم کاورگیری بازی کمی مشکل دارد و به خاطر این که کاملا خودکار است، برخی لحظات عملکرد بدی بر جای میگذارد و برخی اجسام را به عنوان کاور و پوشش شناسایی نمیکند.
از طرف دیگر، معمولا به سرعت گلولههای شما تمام میشود و میبایست از فاصله نزدیک و با بهرهگیری از شمشیر و کلت خود، دشمنان را از پای درآورید. اما مشکل این جا است باید به سمت دشمنانی که به شما شلیک میکنند بدوید و این به معنای از دست دادن بخش قابل توجهای از سلامتی شما است. نکته جالب این است که هوش مصنوعی دشمنان، یک فاجعه تمام عیار محسوب میشود؛ آنها شما را گم میکنند، رفتارهای عجیب از خود نشان میدهند و حتی عملا میتوانید در کنار آنها کاور بگیرید! در کل مبارزات بازی گیجکننده و آشفته هستند و احتمالا در طول مبارزه، بسیاری از لحظات افراد خودی را با دشمن اشتباه میکنید.
از هوش مصنوعی افتضاح و مبارزات اعصاب خرد کن بگذریم، مشکل دیگر بازی این است که هم تنوع دشمنان بسیار کم است و هم بازی به سرعت روندی یکنواخت به خود میگیرد. در را باز کنید، دشمنان را شکست دهید، کمی جلو بروید، کات سینی بد ساخت و ضعیف را تجربه کنید و این روند را ادامه دهید!
در واقع، وقتی که تنها بیست دقیقه از بازی را تجربه کنید، مشکلات روی هم تلنبار شده را به وضوح میبینید و عملا رغبتی به ادامه دادن آن نخواهید داشت. از هوش مصنوعی افتضاح و رفتارهای سینوسی دشمنان گرفته، تا مشکلات سیستم کاورگیری و گانپلی خشک، بازی کلکسیونی کمنظیر از نقاط ضعف بزرگ و کوچک است. در واقع بخواهم صادقانه صحبت کنم، بازی تنها در دو بخش کمی عملکرد خوبی دارد. اولی تنوع بالای Finisherهای موجود در بازی است که تعداد زیادی از آنها را شاهد هستیم و طراحی قابلقبولی نیز دارند و دوم، عمق و جذابیت خوب درخت مهارتهای بازی است. به غیر از این دو مورد، دیگر بازی نقطه قوت دیگری ندارد و فقط شاهد مشکلات مختلف هستیم!
فکر میکنم یکی از دلایلی که بازی Wanted:Dead تا این اندازه خروجی ضعیف و ناامیدکننده داشته، تصمیمهای اشتباه سازندگان بوده است. از انتخاب آرت استایل نسبتا واقعگرایانه گرفته، تا شلوغ کردن مبارزات و قرار دادن المانهای مختلف گیمپلی، بدون در نظر گرفتن پتانسیلهای ساختاری بازی. در واقع تفکر سازندگان این بوده است که هر چه قابلیت، توانایی و اکشن بیشتری در بازی قرار دهیم و بگنجانیم، گیمپلی جذابتر خواهد شد! اما در واقعیت، این تصمیمهای اشتباه، بازی را به کام مرگ و شکست کشاندند. شاید تنها نکته مثبت تجربهی Wanted:Dead، باگها و لحظات خندهداری باشد که از شدت احمقانه و عجیب بودن، شما را بخندانند!
در مورد گرافیک بازی نیز باید بگویم با یک فاجعهی دیگر طرف هستیم. خصوصا کیفیت بافتها و تکسچرها در کاتسینها شما را از شدت ضعیف بودن مبهوت میسازند؛ البته، حداقل چهرهها کمی طراحی آبرومندانهتری دارند. اما در این بخش نیز شاهد مشکلات و ضعفهای مختلفی هستیم.
Wanted: Dead
بازی Wanted:Dead، بار دیگر نشان میدهد که تریلرهای پیش از انتشار تا چه اندازه میتوانند فریبنده و از واقعیت به دور باشند. از هوش مصنوعی افتضاح دشمنان گرفته تا مشکلات گیمپلی، ضعف سیستم کاورگیری، صداگذاری شخصیتها، داستان سطحی و گرافیک هنری ناامیدکننده، بازی Wanted:Dead کلکسیونی از مشکلات مختلف و در یک کلام یک ناامیدی کامل است. حتی به تجربهی این عنوان فکر هم نکنید که اصلا ارزش وقت و پول شما را ندارد.
نکات مثبت:
- عمق مناسب درخت مهارتها
- تنوع بالای فینیشرها
نکات منفی:
- داستانی سطحی، پوچ و ضعیف
- شخصیت پردازی ناامیدکننده
- هوش مصنوعی افتضاح دشمنان
- شلوغی و سردرگمی بیش از حد میدان مبارزات
- گانپلی ضعیف
- مشکلات کاورگیری
- تنوع پایین دشمنان
- تکراری شدن مراحل و یکنواختی مبارزت
- صداگذاری نامناسب شخصیتها
- طراحی ضعیف مراحل
۴.۷
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
صنعت گیم به فنا رفت.
خسته نباشید آقای زاهدی
این همه بازی خوب داشتیم در این چند وقت
اتفاقا به نظرم الان دوران اوج سنعت گیمه
حالا یکی دو تا بازی فاجعه می بینی دلیل نمی شه ضنعت گیم رو به فنا باشه
اوج نسل ۷ بود ، بعد از سال ۲۰۱۴ همش در حال سقوطه
داداش چه جوووووی دادی!!!دوران اوج گیییم؟!الااااان؟!آخ اگر اون موقع ها بووودی میفهمیدی ما چه خون دلی می خوریم
چقدر ایده تو بازی ها کم شده..به والله بعضی اوقات تتریس کلاسیک بازی کردن بیشتر حال میده تا این بازی ها که اصلا ارزش به سمتشون رفتن رو ندارن…
minecraft با اون سادگیش بعد از این همه سال هنوز محبوب ترین بازی جهانه اون وقت این بازیا هم آبروی هرچی بازیه بردن
اخرین باری که گیمفا به یک بازی همچین نمره ایی داد رو یادم نمی یاد
پارسال بود کراسفایر ایکس !!!
اون نکات مثبتم دیگه نمیگفتی آقای زاهدی یعنی درب و داغون بودن از همه جاش میباره💀
اوه چه ایراد های فاجعه ایی داره، خدا بهتون صبر بده که بازیش کردین و همچنین نقد …
😂😂😂
فکر کن اینقدر مشکلات زیاده باید دنبال نقطه قوت بگردی 🤦♂️
خوبه من منتقد نیستم زجر بکشم 😂
خیلی این صنعت خطرناک شده خرج بازی خیلی زیاد احتمال شکست هم زیاد
از همون تریلرش فهمیدم چ چیز بدیه
نمیدونم واقعا سازنده ها نمیفهمن خودشون 😑
بلع چقد این بازی خوبه واقعا چقدر یه بازی میتونه خدا باشه البته در دنیای موازی ……
خسته نباشید آقای زاهدی خدا بهتون صبر بده همچنین اثر سخیفی پلی دادید
از من به شما نصیحت، اگه بهتون مجانی هم این بازی رو خواستن بدن قبول نکنین😉
سلام و شب بخیر خدمت جناب آقای مصطفی زاهدی.
عصبانیت و بروز احساسات در قلم و نقد حضرتعالی، تأمل برانگیز بود.
یکی از دلایلی که یک عنوان ممکن است نتواند موفق ظاهر شود به ساختار طراحی مراحل باز میگردد. از این رو تیم طراحی مراحل بایستی حسابی باتجربه و با دانش بالا باشند.
به بخش سوم از الزامات یک طراحی مرحله خوب میرسیم.
۳ – یک طراحی مرحله/مراحل خوب هرگز به بازیکن نمیگوید چگونه بایستی کاری را انجام دهد بلکه به او میگوید چه کاری را بایستی انجام دهد.
همه چیز در متن فوق پیداست و شاید بقیه موارد توضیح اضافه باشد. Portal یکی از ماندگارترین و بهترین مثالها برای بند فوق میباشد.
طراح بایستی از تکنیکهایی همچون متمایزسازی بصری برای اجسام، فرم یا قالب، نورپردازی و انیمیشن برای این مهم در راستای رسیدن به مورد فوق بهره جوید. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.
https://s2.uupload.ir/files/71z3ir685tl_wzaa.jpg
بدترین کار برای یک طراح این است که دست مخاطب خود را در طول یک مرحله گرفته و مدام به او گوشزد کند که مراقب او است. این یعنی طراح برای مخاطب خود آنچنان که شایسته است ارزشی قائل نیست و به هوش و ذکاوت او شک دارد. (البته که گاهی اوقات نیز هوش و ذکاوت برخی از طراحان همچون برخی از مخاطبین مبتدی میباشد)
سلام خدمت آقای چمنی عزیز
قطعا بحث شما در مورد طراحی مراحل درسته، بازی مشکلات اساسی و ریشهای داره تو زمینه طراحی مراحل طوری که آدم فکر میکنه طراحان بازی افرادی مبتدی بودن (در حالی که سابقه قابل قبولی دارن)
اما مشکل اصلی این بازی، اینه که در هیچ یک از بخشهای بازی، کوچکترین مورد مثبتی دیده نمیشه و برای یک بازی که توی سال ۲۰۲۳ عرضه میشه، وانتد:دد یک فاجعه کامله.
آقای زاهدی فقط داشته تلاش میکرده نقاط قوت پیدا کنه😐
خسته نباشید
خیلی ممنون آقای زاهدی
بعد از آقای آقابابایی که نمیدونم چرا دیگه نیستن
نقدای شما خیلی به دل آدم میشینه
کاملا تخصصی و بدون تعصب
گیم پلی بازی از روی تریلرا بنظر میرسید بازی خوبیه و ایده خوبی پشت ساخت بازیه
هرچند از روی گرافیک و طراحی کاراکترا معلوم بود استودیوی تازه کار و کم بودجه ای پشتشه
امیدوار بودم یه بازی خوبی باشه و نسخه بعدیش با بودجه درست و حسابی یه چیز خوبی بشه
احساس میکردم بازی ایرادایی داشته باشه ولی توقع نداشتم تا این اندازه گند بزنه
آقای زاهدی هیچچچچ وقت من ندیدم بگه اصصصلا نزدیک این بازی هم نشید
دیگه ببین چه آشی پختن 😂😂
با این همه نکته منفی کلی بهش راجب نمره ارفاق کردید تازه🤣
بازی نچسب
به به چه شاهکاری حتما میخرمش