گزارش: بازیهای AAA برای سودآوری ناشران بزرگ به فروش ۱۰ میلیونی نیاز دارند
طبق یک گزارش جدید، بازیهای AAA در صورتی که بیش از ۱۰ میلیون نسخه را به فروش برسانند، توسط ناشران بزرگ به عنوان یک اثر سودآور در نظر گرفته میشوند.
به گفتهی جف گراب (Jeff Grubb)، که به خاطر منابع مختلف خود در صنعت بازی شهرت دارد، ناشران بزرگ بازیهای AAA را تنها در صورتی سودآور میدانند که موفق به فروش بیش از ۱۰ میلیون نسخه شوند. آقای گراب در توییتر اخیراً نظرات جدید خود را در مورد وضعیت فعلی بازیهای AAA به اشتراک گذاشته است. او بر اساس تحلیل منابع خود این تصور را دارد که بازیهای لایسنس شده در این دوران به عنوان بزرگترین المان موفقیت در نظر گرفته میشوند و این همان موردی است که باید از ناشران بزرگ برای ۵ سال آینده انتظار داشته باشیم.
او در ادامه توضیح داد که به گفته منابع خود، بازیهای بزرگ باید تا حد امکان به فروش ۱۰ میلیون واحدی دست یابند و این کار با عناوین لایسنس شده آسانتر است. با این حال، به نظر نمیرسد که جف گراب دقیقاً با این مفهوم موافق باشد، زیرا موارد متناقضی نیز در این خصوص وجود دارد.
به عنوان مثال، میتوان به بازی God of War Ragnarok اشاره کرد. استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) مدتی پیش اعلام کرد که مجموع فروش این عنوان محبوب به بیش از ۱۰ میلیون نسخه رسیده و آن را به سریعترین فروش یک بازی انحصاری پلی استیشن تبدیل کرده است. این بازی در حال حاضر روی کنسولهای پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ در دسترس قرار دارد.
نظر شما در این خصوص چیست؟
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
- شرکت Sweet Baby نقشی در پروسه ساخت Dragon Age: The Veilguard نداشته است
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات
بستگی به بودجه و هزینه ساختشون داره تریپل a داریم تا تریپل a خیلی از تریپل a ها با ۵ میلیون نسخه فروشم به سود آوری میرسن یا حتی کمتر ولی اونایی که بالای ۱۰ میلیون میفروشن دیگه کار بزرگی کردن
Ghost of Tsushima با فروش ۸.۵ میلیون نسخه : آهان
سونی سی درصد سهم کنسول رو نمی ده. به همین خاطر این آمار می تونه سی درصد برای سونی کاهش پیدا کنه که مثلا ۱۰ میلیون نسخه یعنی چیزی بین ۶ تا ۷ میلیون نسخه.
نظر دادن حقه هر کسی هستش ولی لازم نیست سر هر چیزی نظر داده بشه.
اون ۴۶ نفری که لایک کردن هم باید واقعا اطلاعاتشون رو افزایش بدن. لازم نیست هر چی دیدین و خوشتون اومد لایک کنید.
Ghost of Tsushima فرست پارتی دیگه ۳۰ درصدی وجود نداره اون واسه شرکت های ترد پارتیه
خوب یکم بازی کوچک تر ولی با خلاقیت بیشتر بسازین که با فروش ۱ میلیونی هم موفق حساب بشن
مثلا بازی هایی مثل high-on-life و hi fi Rush و Pentiment
باور کنید اینقدر اوضاع بازی های aaa خراب شده که چند تا بازی گوشی چند صد مگابایتی با قیمت زیر ۱۰ دلار محتوای بیشتری از این بازی های پر خرج دارن
وضع بازی های aaa الان خرابه؟ چرا همچین فکری میکنی من که دارم خیلی حال میکنم.
Elden ring , GOW , Hogwarts legacy : بیا پایین
این روزا اگر گیم خوب بخوایم باید همین گیم های داستانی و AAA خوب بفروشن چون همه چی داره به سمت پول پرستی و و گیم های انلاین میره و نمیخوام چند وقت دیگه از صنعت گیم فقط فورتنایت و .. بمونن
گیمتی داستانی جایی نمیرن
دلایل زیادی هم داره که جایی نمیرن
خیالت راحت🤟
به امید خدا واقعا
(بازیهای لایسنس شده در این دوران به عنوان بزرگترین المان موفقیت در نظر گرفته میشوند) متوجه نشدم یعنی چی؟!
یعنی بازی هایی مثل Star Wars Jedi: Survivor یا Marvel’s Spider-Man
چیزایی که از رو فیلم ها یا ابر قهرمان ها ساخته میشن
هاگوارد لجسی
اسپایدر من
ولورین
بت من
استار وارز
کلآ ip های که از قبل فن بیس بزرگی دارن و موفقیتشان تغریبآ تضمین شده است(حداقل از نظر فروش)
لجسی؟!
حالا هر چی لکسی
نمیدونم چرا همه دنبال غلط گرفتن از من هستن
منم دقیقا همین فکر می کردم چپن به نظرم انکان نداره با یه تیم چند صد نفری یه بازی بتونه راحت پیشرفت کنه
عه پشت صحنه رو بنفش کردی…
این کیبورد کوفتی چقدر بد تایپ کرده اهه
خیلی از بازیای خوب هستن که به این فروش نمیرسن.بخاطر همین انتظار بالای سهامداراست که اکتیویژن رو مجبور میکنن به ساخت هر ساله کالاف
بخاطر همین هست که آینده صنعت گیم متعلق به سرویس های اشتراکی و گیمپس هست
دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره، بزودی همه ناشر ها به سمت سرویس های اشتراکی مهاجرت میکنن و معیار فروش بازی به طور کلی حذف میشه
مثل قدیم که کمپانی هایی که سریال میساختن از طریق فروش dvd درآمد داشتن ولی با بالا رفتن هزینه ها همشون به سرویس های اشتراکی کوچ کردن
مایکروسافت هم با گیمپس همین کار رو داره انجام میده و تبدیل به نتفلیکس صنعت گیم میشه
همین گیمپس ۱۸۰ دلاری رو اگر تو کمترین حالت ممکن و با ۵۰ میلیون کاربر در نظر بگیرید سالیانه بالای ۹ میلیارد دلار درآمدزایی داره چیزی که ۱۰ تا بازی AAA هم نمیتونن بهش برسن
اون زمان دیگه بازی aaa مثل god of war , last of us و … ساخته نمیشن چون عملا دیگه شرکت ها پول ساخت همچین بازیایی رو ندارن و مجبورن برای اینکه سرویس بتونه پلیر هاش رو نگه داره تند تند بازی بدن تا سرویس پر شه و این از کیفیت بازی ها به شدت کم میکنه
نظر یک سونی فن:
مایکرو به خاطر گیم پس مجبوره با سرعت نور بازی منتشر کنه تا یک موقع سرویسش بدون بازی نمونه
و اما واقعیت: مایکرو نه تنها با سرعت نور بازی منتشر نمی کنه بلکه با سرعت کمتر از لاک پشت داره بازی منتشر می کنه
نظر یک فن بوی:
مایکرو مجبوره به خاطر گیم پس به سازنده های بازی فرصت نده و دو الی سه سال بیشتر وقت نده لذا استودیوهای نینجا تئوری و ابسیدین و اینگزایل باید تو دو سه سال سریع بازیشونو منتشر کنن مثلا اگه ساخت بازی اوود و هلبلید از ۲۰۱۸ شروع شده باید ۲۰۲۱ منتشر بشن
و اما واقعیت:
مایکرو نه تنها برای انتشار بازی استودیوهاش مدت تعیین نمی کنه بلکه زمان رو دست خودشون میزاره و الان ۵ الی ۶ سال بازی ها مدت زمان ساخت دارن
خواهشا قبل این که نظرتونو بیان کنید یه نگاه هم به واقعیت بندازین ببینین آیا حرفتون مطابق با واقع هست؟؟ آیا مایکرو تند تند داره بازی منتشر می کنه؟؟؟ آیا مدت زمان ساخت بازی ها دو الی سه سال هستن؟؟؟
خب شما درست بخون بعد بیا جواب دندان شکن بده ، من گفتم بازی های تریپل a ای مثل لست یا گاد آف وار و … . میشه اسم چند تا بازی در این سطح رو که مایکروسافت یا هر کمپانی دیگه ای که تو یکسال اخیر رو گیم پس قرار داده رو بیاری . فکر نمی کنم اصلا بازی در اون سطح رو گیم پس باشه . چرا ؟ چون همچین بازیایی به فروش خودشون مطمئنا و میدونن مردم حاضرن ۷۰ ۸۰ دلار بابت این بازی ها پرداخت کنن تازه بعدش وارد چرخه های تخفیف میشه حسابی که فروش کرد بعد میاد روی سرویس اینجوری هم شرکت بازیساز سود کرده و هم شرکت ارائه دهنده سرویس و هم پلیر ها .
بعد من یه جا برام سوال اونجایی که شما میگی والا بازی تند و تند بازی براش نمیسازه اونوقت چرا باید یکی اون سرویس رو بخره ؟ وقتی میتونه با پول یکسال سرویس بره ۲ ۳ تا بازی مطرحی که تو اون سال منتشر شده رو بخره . البته من اینو برای ایران مطرح نمیکنم که اکانت های ظرفیتی هست .
اولا مایکرو اگه بازی منتشر نکرده به خاطر اینه که از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ شروع به ساخت بازی نسل نهمی کرد لذا طبیعیه که سال های اول نسل نه نتونه بازی منتشر کنه
سونی اگه سالهای اول تونست بازی منتشر کنه چون از ۲۰۱۶ برای نسل نه بازی می ساخت نه از ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸
ثانیا گفتی اگه تند تند بازی منتشر نکنه پس کی سرویس رو می خره
جوابش خیلی خیلی واضحه ولی بازم میگم
مگه فقط بازی های خود مایکرو روز عرضه میان گیم پس؟؟؟ الان همین اسفند مایکرو دو بازی روز عرضه داره: وولانگ و بازی اتومیک هرتز
که هیچ کدوم رو مایکرو نساخته و با بقیه قرارداد بسته روز عرضه بیان گیم پس
پس فقط قرار نیست هر ماه فقط خود استودیوهای مایکرو بازی منتشر کنن بلکه خیلی اوقات مایکرو با بقیه قرار داد می بنده و همین خودش دلیل بر شارژ کردن اشتراک گیم پس میشه
الان مثلا بازی ا پلیگ تیل دو یا بازی پرسونا ۵ و بازی های دیگه که میان روز عرضه گیم پس بخش بزرگیشونو اصلا مایکرو نساخته این طوری استودیوهای خود مایکرو وقت می کنن بشینن رو بازی های خودشون کار کنن
دلیل بعدی برای شارژ اشتراک گیم پس بازی هایی هستن که هر ماه میان گیم پس به عبارتی اگر خود مایکرو بازی منتشر نکنه همین که هر ماه یه تعداد بازی قراره بیاد سرویس گیم پس دلیل بر شارژ اشتراک گیم پس میشه
حتما لازم نیست خود مایکرو بازی منتشر کنه تا مخاطب گیم پس رو شارژ کنه
دلیل سوم برای خرید گیم پس ۴۰۰ تا بازی هست که سال های قبل به گیم پس اضافه شدن مثلا دوم اترنال اری فرزا هرایزن پنج اسکایریم بازی های بتسدا بازی های الکترونیک آرتز و…
پس بنابر این لازم نیست خود مایکرو هر ماه بازی منتشر کنه
اگه قراره تند تند بازی منتشر کنه پس چرا نمی کنه؟؟؟ اگه قرار بر پروسه ساخت دو سه ساله بود الان باید ۸۰ درصد بازی های نسل نهمی مایکرو منتشر میشدن چون از پروسه ساختشون ۴ الی ۵ سال گذشته
پس خیلی مشخص و واضح هست که هدف مایکرو انتشار تند تند بازی ها نیست
ثالثا مایکرو از طریق افزایش استودیو ها می خواد بازی بیشتر منتشر کنه نه از طریق کوتاه کردن پروسه ساخت بازی ها
یعنی مایکرو پروسه ساخت بازی ها رو روی ۵ و ۶ سال میزاره ولی تعداد استودیو ها رو چند برابر می کنه تا از طریق چند برابر کردن استودیو ها بتونه بازی بیشتر منتشر کنه و پروسه ساخت بازی ها رو روی ۵ یا ۶ سال نگه میداره
در مورد سوال دیگه ات گفتی مایکرو چندتا بازی در حد گاد داره ببین ساخت بازی های بزرگ ۵ یا ۶ و بعضا ۷ سال طول می کشه پس مایکرو باید این زمان رو به استودیوهاش بده اگه از ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شروع به ساخت بازی کرده پس باید تا ۵ و ۶ سال که میشه ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ صبر کنه
اگه قرار باشه رو استودیوها فشار بیاره دیگه نمی تونه در حد گاد و لست بازی بسازه
بحث سر اینه که مایکرو ساخت بازی نسل نهمی رو باید از ۲۰۱۶ شروع می کرد نه ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸
زمانی که دیر شروع به ساخت بازی می کنی بازی هات هم تا دوسه سال اول نسل آماده نمیشن
توضیحات دیگه هم هست کامنتم طولانی میشه ولی
خب اول اینکه میای میگی خب هر ماه بازی میاد رو گیم پس بخاطر اینه که گیم پس میخرن پس نیاین هی بگین پلاس اصلا عددی نیست جلو گیم پس اونجوری باشه پلاس هم هر ماه بازی میاره تازه میشه بازی های سطح اسنشیال رو اد لایبرری کرد تازه علاوه بر اون اکثر انحصاریاش هم رو این سرویس هست . اینیم که میگی همش از ۲۰۱۸ شروع به ساخت بازی کرده نسل قبل چی نسل قبلش چی اصلا بازی بین نسلی چی ؟ بعدشم ۷ ۸ سال برای بازی های خیلی خیلی پیچیدست مثل رد دد ۲ والا همین رگنارک تهش ۴ الی ۶ سال زمان برده بعد تازه بازی که انقدر زمان میبره باید شاهکار شه نه یه بازی معمولی .
حالا من اصلا بحثم این نیست چرا مایکروسافت بازی نداره . بحثم اینه بازی خوب میفروشه و نهایتا تو یکسال کلی سود میکنه و نیاز نیست بیاد روی سرویس بازی که روز عرضه بیاد روی سرویس حداقل برای سونی میگم مطمئنا اون بازی فروش آنچنان نمیکنه فقط برای پر کردن سرویس
کلا همه به فکر سود بیشترن عاشق چشم و ابروی ما نیستن پس وقتی اینجوری میتونه مثل رگنارک تو ۲ ۳ ماه ۲ تا ۳ برابر هزینه ساخت بازی رو دربیاره احمق که این کار رو نکنه ؟
عرضه بازی ها روز عرضه گیم پس یک مدل تجارت هستش ربطی به این نداره که میگی چون فروش زیاد نمی کنه رو سرویس میزارتش
الان مثلا استارفیلد از ۲۰۱۵ تا الان ۸ سال در حال ساخت می دونی یعنی چی؟؟ حداقل ده ملیون فروش می کرد استارفیلد
یا الدر اسکروز ۶ یا بازی بعدی ایدسافتور
اینا حداقل ده ملیون میفروشن ولی مایکرو میزارتش روز عرضه گیم پس چون تجارتش این طوریه
اگه آینده ی صنعت گیم قراره به نتفیلیکسی شدن ختم بشه از همین الان میشه نابودی کیفیت و از بین رفتن خلاقیت رو حس کرد
ملاک قرار دادن تعداد نسخه های فروخته شده زیاد دقیق نیست مثلا میزان درآمدی که از فروش ده میلیون نسخه ای فوربیدن وست نصیب سونی شده با درآمد راگناروک که بدون تخفیف ده میلیون نسخه فروخته قابل مقایسه نیست.
اعمال کردن معیار درآمد یه بازی ملاک بهتریه
البته باید به این موضوع هم توجه کنیم که ناشر ها از هر بازی انتظار فروش ده میلیون نسخه ای ندارن هر چقدر یه ناشر این مطلب اولویت قرار بده نو آوری و ریکس پذیری و خلق آثار متنوع با چالش روبه رو میشه
هر بازی تریپل ای نمی تونه به این حد از فروش برسه
ده میلیون که خیلیه یعنی انقد هزینه ساخت تریپل ای رفته بالا
امیدوارم یه پیشرفتی صورت بگیره و پروسه ساخت کوتاه تر و بصرفه تر بشه وگرنه با این اوضاع شرکتای بزرگ بیخیال ای پی های جدید میشن
چطوره که سازندگان و ناشران هم برای دستیابی به میزان رضایت بیشتر مخاطبان یکم خلاقیت و ریسک پذیری بیشتری به خرج بدن؟؟
خسته شدیم از آی پی هایی که سالانه میان و فقط یه کپی پیست خلاقانه!!! از نسخه های قبلی هستن
وضعیت جوری شده که بازیهای مستقل گمنام، چندین مرتبه لذت بخش تر از تریپل ای های پر خرج شرکتای بزرگ از آب در میان
نمیگن که زیر ۱۰ میلیون سودآوری نداره
میگن موفق به حساب نمیان
این همه روش وقت میزارن
فرض کن یه هزینه بزرگی کردی مثلا ۵ سال یا بیشتر کلی ادم رو محصول کار میکنن تا بالاخره یه سود گنده ای بده
اون پول عظیم شاید جای دیگه خرج میشد اون اندازه روش وقت میزاشتن مثلا میتونست بهتر سود بده (نسبت به یه بازی با فروش کم)
در ضمن توسعه دهنده ها باید هزینه ساخت بازی بعدیشون و گسترش دادن گروهشون هم تامین بشه
الان اینسامنیاک داره رو دو تا عنوان کار میکنه دلیلش اینه قاعدتا
صرفا بحث یر به یر شدن نیست