حامی جاده ها | نقد و بررسی بازی ایرانی جاده های نبرد
بازی های ویدئویی در ایران چند سالی می شود که جانی دوباره گرفته و رشد مثبتی داشته است. اکثر بازیسازهای ایرانی به سراغ بازی هایی می روند که طیف نوجوانان را جذب کند. عوامل استودیوی پارسه جرئت به خرج دادند و سراغ ساخت یک بازی در سبک “دفاع از قلعه” رفتند. بازی “جاده های نبرد” عنوان این بازیست که توانسته نظرهای مثبتی را تا کنون دریافت کند. عنوانی که ارزش یک نقد و بررسی را در گیمفا دارد.
نام: جاده های نبرد (Roads of battle)
سازنده: استودیوی پارسه
ناشر: استودیوپارسه(دیجیتالی)
سبک: دفاع از قلعه (Tower Defance)
پلتفرم : PC
شروع یک نبرد:
همانند اکثر بازی های ویدئویی در سبک دفاع از قلعه که محور داستانی بر پایه حمله بیگانگان به کره زمین تعریف شده است، بازی جاده های نبرد نیز از این قاعده مستثنی نیست. دشمنانی بیگانه به سیاره بازیباز به نام “سی نپ” حمله ور شده اند. این داستان فقط بستره اصلی برای پیشبرد بازیست و اهمیت چندانی در این سبک ندارد که داستانی با پیچش های خاص و سکانس های پر زد و خورد وجود داشته باشد. ولی طراحان بازی حداقل می توانستند چند کاراکتر مثبت و منفی در بازی تزریق کنند. این نقطه ضعف فاحشی نیست ولی برای بازی های ویدئویی در زیر شاخه استراتژی، وجود حداقل یک کاراکتر منفی الزامی است. هیچ تنش خاصی نیز در بخش داستانی وجود ندارد و بازیباز در شرایط ثابت تا انتهای بازی همراه است.
خوشبختانه اشتباه مضحکانه ایی که در بخش داستانی بازی های ایرانی در باب غلط های املایی وجود دارد در این بازی دیده نمی شود و باید گفت استودیوی پارسه طراحان بسیار خوش ذوقی دارد که برای جزئیات بازی خود وسواس خاصی قائل هستند.
Segan X و دیگر هیچ!
در نگاه اولیه، بازیباز گمان می کند که انجین بازی به صورت آماده تهیه شده است ولی در کمال ناباوری باید گفت که انجین بازی را خودِ عوامل سازنده، ساخته اند و تحت عنوان Segan X نام دارد. این انجین توسط مدیر پروژه بازی جاده های نبرد، آقای سجاد بیگ جانی ساخته و پرداخته شده است. پس تمامی انیمیشن های داخل بازی، فیزیک فعال و نحوه پراکندگی پارتیکل های بازی پس از انفجار حاصل دست رنج ۲ سال زحمت عوامل سازنده استودیوی پارسه می باشد که قریب به ۲ سال مشغول ساخت و بهینه سازی انجین Segan X بوده اند.
محیط های بازی دارای جزئیات کمی هستند ولی با این حال بافت های موجود در بازی به خوبی پرداخته شده اند. شاید طراحان بازی نگران پردازش نقشه های بازی در سیستم بوده اند که جزئیات بیشتری را به نقشه های بازی تزریق نکرده اند. به هر حال چه کوتاهی بوده، چه تدبیراندیشی به جز چند باگ بسیار کم، بازیباز از محیط های متنوع بازی جاده های نبرد لذت خواهد برد. محیط های بازی نیز شامل مزرعه، قبرستان و… است که تنوع قابل قبولی دارد و در مراحل پایانی نیز بازیباز مسلما به وجد خواهد آمد.برای اطلاعات بیشتر از موتور ایرانی SeganX میتوانید به دو مقاله ی اختصاصی و تخصصی آن در گیمفا از اینجا مراجعه کنید.
نوای خاموش:
معمولا موسیقی های الکترونیک و ترنس در بازی های هم سبک و هم تراز جاده های نبرد استفاده می شود. خوشبختانه ساندتراک های این بازی نیز از زیرشاخه راک و الکترونیک می باشد ولی به نسبت تعداد ماموریت های بازی، تعدد ساندتراک ها کافی نیست و اغلب در حین انجام بازی، بازیباز چیزی نمی شنود. نه دیالوگی رد و بدل می شود و نه نوایی تحریک کننده! همین امر به نسبت ساده سبب می شود تا بازیباز از روند بازی خسته شود. کم کاری در این بخش به شدت حس می شود.
حامی جاده ها:
همانند دیگر بازی های هم تراز، باید بازیباز در معبر دشمنان، تاورهایی تعبیه سازد تا از رسیدن دشمن به مقصد جلوگیری کند. بازیباز شاهد طیف وسیعی از تاورها در ماموریت ها می باشد که هر تاور به نوع خاصی از دشمنان آسیب می رساند. هر تاور نیز قدرت ارتقا دارد و بازیباز بسته به راهبرد بازی، آنها را ارتقا خواهد داد.
منحنی سختی بازی اصلا قابل پیش بینی نیست و طی ماموریت های بازی، حالت سینوسی دارد. به عبارت دیگر مرحله ایی سخت پیش روی بازیباز قرار می گیرد. این احتمال وجود دارد تا مرحله بعدی آسان تر باشد! شاید این ابتکار طراحان بازی بوده باشد که بازیباز از سختی بازی زده نشود ولی در بازی های دفاع از قلعه نظیر Anomaly و یا Zombies Vs planets، معمولا قانون بدین شکل است که منحنی سختی به صورت خطی افزایش پیدا کند تا بازیباز در مراحل نهایی به چالش کشیده شود. عدم وجود منبع (Source) خارجی یکی دیگر از مشکلاتیست که در بازی شاهد هستید. به زبان دیگر، بازیباز برای ایجاد تاورهای جدید باید دشمنان بازی را نابود سازد تا اندک سرمایه ایی برای ساخت تاور جدید بدست آورد. عمق فاجعه در اینجاست که در یورش های نهایی دشمنان، سرمایه بازیباز تقریبا خالی شده و بازیباز فقط باید شاهد درگیری های بازی باشد. چه برنده میدان باشد، چه بازنده در یورش نهایی عملا بازیباز دخالت چندانی ندارد!
چندین قدرت ویژه نیز برای انجام ماموریت ها در اختیار بازیباز است که در ابتدا کاملا در اختیار بازیباز نیست. برای استفاده از قدرت ها باید از سرمایه استفاده کرد. خوشبختانه تعادل خوبی میان قدرت های ویژه وجود دارد و صرفا استفاده از قدرت های ویژه منجر به موفقیت در ماموریت نخواهد شد. چه بسا استفاده نابجا منجر به شکست نیز می شود!
جاده های نبرد ارزش تکرار مجدد نیز دارد. سازندگان عاملی به نام ستاره را در بازی معرفی کردند که سبب ارتقای بنیان تاورها (Structure) می شود. به عنوان مثال با کسب هر ستاره می توان شعاع تیررس، مقدار آسیب و … منحصر به هر تاور را ارتقا بخشید. همچنین اچیومنت ها نیز می توانند بازیباز را تحریک کند تا ماموریت ها را چندین بار تکرار کنند.
جاده های نبرد بازی بسیار خوش ساختی است که اگر بتوانید با مشکلات جزیی آن کنار بیایید، نزدیک به ۱۰ ساعت تجربه دلچسبی برای شما به ارمغان خواهد آورد. استودیوی پارسه با عرضه این بازی نشان داده است که صنعت بازیسازی ایران می تواند در ژانرهایی به غیر از اکشن نیز موفق ظاهر شود. تجربه بازی “جاده های نبرد” را به تمامی هواداران سبک دفاع از قلعه و استراتژی هم زمان توصیه می کنیم.
برای خرید این بازی استاندارد ایرانی میتوانید از طریق وب سایت GameUp،به صورت دیجیتالی آن را خریداری و از این اثر ایرانی حمایت کنید
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- ۱۰ بازی که در نیمه دوم خستهکننده میشوند
- تحقیقات جدید FTC علیه مایکروسافت آغاز شده است
- سهگانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه
- گزارش: نام رمزی بازی بعدی ناتی داگ Jordan است
- تئوریهای طرفداران درباره GTA 6 باعث خنده اعضای راکستار میشوند
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
- ۱۰ بازی که هیچ یک از دنبالههای آنها در حد بازی اول ظاهر نشدند
- حجم بازی Indiana Jones and the Great Circle فاش شد
نظرات
به امید پیشرفت های بیشتر و بهتر :yes:
من که کلا خوشم نیومد از بازی :no:
واقعا زحمت این دوستانمون درخصوص موتور Segan X عالیه و ما واقعا کیفیت نهایی مطلوبی مشاهده کردیم درثانی رسول الکی به یه بازی امتیاز ۳۵ از ۴۰ به گیم پلی نمیده بنابراین تجربش میتونه برای علاقه مندان به این سبک لذت بخش باشه :yes:
خوشم امد :yes: 😀
مر۳۰
:no: :no: :no: :no: :no:
خوبه.ممنون بابت نقد
گیم پلیش که عالیه و گرافیکش هم برای یک بازی ایرانی خیلی خوبه,ممنون.
مرسی.نمره ندادی
نه اومد 😀
ما ها کم کم داریم بیشرفت میکنیم به امید روزی که بازیامون بهترین ها باشند و بتوانند با بازی های خارجی رقابت کنند :yes: .ممنون بابت نقد :rotfl:
قبل از اینکه بخونم فکر میکردم چون بازی ایرانیه برای حمایتش بیشتر از خودتون الکی نمره بدین اما خوشبختانه کاملا به حق بود
ساخت موتور جدید توسط خود استدیو از کل بازی بیشتر ارزش داره برای پیشرفت ساخت بازی های استراتژی واقعا کمک زیادی میکنه که زمینه ی ساخت بازی های دیگه فراهم میشه…ممنون
مرسی از نقدت رسول جان!
به نظر من این بازی قطعا ارزش تجربه رو داره..به خصوص این که یک بازی ایرانی هست و با قیمت مناسبی عرضه میشه..خیلی عالیه که یک بازی استاندارد ایرانی دیگه وارد بازار شده!
امیدوارم استودیو پارسه در محصولات بعدیشون موفق تر باشن!
بازی دلچسبی نیست . ممنون بابت خبر
دارم دانلود میکنم ببینم چیه ولی من از این جور بازیها هرزوری باشه خوشم میاد.
ممنون. :yes:
من یبهت امید دارم :-))
من بهت امید دارم :-))
ادم وقتی به منوی فارسیش نگاه میکنه حال میکنه…هر چیم باشه ارزش بازی کردن داره…
امیدوارم توی نمایشگاه بازی برای فروش بزارن این شکلی بهتره :shy:
ممنون از نقدت :yes:
راستی بازی سیاووش هم امروز به صورت دیجیتالی تو سایت http://www.gameup.ir منتشر شد . :laugh: 😎
بیاید با هم به رقابت بپردازیم :yes: :shy: :shy:
از این سبک خوشم میاد :yes:
اگر رایگان بود دانلود میکردم! 😀 :rotfl:
هههههههی بالاخره نفر اول شدم :laugh: :laugh: 😀 😀 :chic: :chic: :chic:
مرسی آقای خردمندی بابت نقد کامل
انشالا میخوام اولین بازی ایرانی رو تجربه کنم
من از بازی استراتژیک اصلا خوشم نمیاد ولی بجاش بازی شبگرد و وارتایم ۲ و ایتی
آرمیز رو حتما می گیرم.
لطفا زمان عرضه ی این ۳ بازی رو بگید.
خیلی خوبه مخصوصا موتور که ساختن احسنت
ممنون بابت نفد. از این بازی خوشم میاد.
نفد=نقد :-((
مرسی به امید این که بازی های ایرانی عالی و بی عیب تولید بشن….. :yes:
رفتیم برا سفارش :yes: :yes:
عدم شخصیت پردازی در بخش داستانی.. 😐
الان این نکته ی منفی برای یه تاور دیفنز به حساب میاد…؟؟؟؟؟ 😮
کلا اهل استراتژیک اینها این جور بازی ها نیستم وگرنه میخریدم
ساخت اولین انجین کاملا ایرانی ( نه فقط عوض کردن کدها ! ) … گیم پلی راضی کننده ، گرافیک نسبتا خوب …. یه بازی ایرانی که استاندارد های سبکشو رعایت کرده … میشه جاده های نبر …
از بازیش خوشم اومد … واقعا عالی بود … نمرشم به نظرم قابل قبوله و تا ۲۵ هم بگیره مشکلی نیست چون با بازیای ایرانی مقایسه نشده بلکه با صاحب نام های این سبک مقایسه شده و این خوبه …
بازیش قابل تحمله یعنی میشه باهاش یکی دو روز خودتو سرگرم کنی ولی بعد دور روز از بازی زده میشی . ی جورایی تکرارایه کسل کنندست ب قول آقا ی خردمندی آخرای بازی باید فقط نگاه کنی :sarcasm:
من آخرای بازی می رم تلویزیون نگاه میکنم بعد میام میبینم بردم 😮
ولی در کل بدک نیست من از این سبک خوشم نمیاد ولی بدک نبود خصوصا گرافیکش و اینکه با انجن ایرانی ساخته شده امید وارم شاهد یه بازی دیگه در سبک استرتژیک با این انجن باشیم ی بازی که ایران هخامنشی رو نشون بده مثل Stronghold ی دفعه بگه نامه ای از اسکندر یا فرعون مصر بعد سربازای کماندار رو براش به خط کنی بزنی پدر رو دربیاری :yes:
سلام
توی لینک خرید بازی ، باید کد کوپن رو هم وارد کنیم ؟ کد کوپن چیه ؟
بازی سیاوش رو هم نمیتونم بخرم .