نقد و بررسی بازی Vampire Survivors؛ نبرد یک در برابر هزار
بازی Vampire Survivors اثری به شمار میرود که در نگاه اول ممکن است حتی به آن توجه نکنید، اما وقتی پا به دنیای کوچکش بگذارید، مدتی شما را سرگرم خواهد کرد.
طبیعتا تمامی بازیها قصد ندارند تا یک تجربهی بزرگ و پر از ماجراجویی را برای شما رقم بزنند و بسیاری از آنها صرفا آثار کوچک و مستقلی هستند که توسط سازندگانی با اراده و البته بودجههایی بسیار کم طراحی شدهاند و اتفاقا در بین آنها عناوین با ارزشی پیدا خواهد شد.
امروز هم دست بر قضا قرار است به سراغ بازی Vampire Survivors برویم؛ اثری که حتی سازندۀ آن هم انتظار نداشت روزی به موفقیت کنونی دست پیدا کند. شما را دعوت میکنم تا با گیمفا و نقد و بررسی عنوان Vampire Survivors همراه باشید.
زمینهایی فرش شده از اهریمن
Vampire Survivors ایدههای سادهای دارد و اتفاقا همین ساده بودن بازی است که بر جذابیت آن افزوده. بازی داستان به خصوصی ندارد که بتوان راجع به آن صحبت کرد و صرفا دربارهی دراکولایی است که تصمیم گرفته تا با احضار موجوداتی اهریمنی، نسل بشر را از بین ببرد و حال در این راه قهرمانانی قصد جلوگیری از این واقعه را دارند.
بازی با احتساب بستهی الحاقی Legacy of the Moonspell از یازده Stage و مرحلهی مختلف تشکیل شده است که تمامی آنها بیپایان هستند و به شما فرصت داده میشود تا در هر یک رکوردی را به ثمر برسانید و Questهای مربوطهاش را تکمیل کنید تا استیج بعدی باز (آنلاک) شود.
روند کلی Vampire Survivors به این صورت است که بسته به کاراکتری که انتخاب میکنید، یک سلاح ابتدایی به شما داده میشود و شخصیت شما به شکل خودکار و در بازۀ زمانی مشخصی از آن استفاده میکند. در این بین، موجی از موجودات شیطانی مختلف به سمت شما حملهور میشوند. وظیفهی شما آن است که با سلاحهایی که در اختیار دارید، از استراتژی درستی استفاده کنید و به کمک ترکیب سلاحهایی که در اختیار دارید، اهریمنها را نابود کنید.
[جالب است بدانید یکی از آثاری که نزدیکترین تجربه را نسبت به این بازی برای شما به ارمغان خواهد آورد و عملا میتوان گفت که سلاحها و روندش به آن شباهت دارد، Survivors.io است که ابتدا در سال ۲۰۲۰ برای ios عرضه شد و در حال حاضر روی اندروید نیز در دسترس قرار گرفته و بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود دارد]
از روند بازی میگفتم؛ در Vampire Survivors با کشتن شیاطین و خونآشامها و دیگر اهریمنها، یک سری الماس با رنگهای مختلف در اختیار شما قرار میگیرد که بسته به رنگ آن الماس، سطح شخصیت شما افزایش پیدا میکند و با پر شدن نوار XP و لول آپ کردن، بازی ۳ سلاح، آیتم و یا آپگرید جدید به صورت شانسی برایتان درنظر میگیرد که البته تنها میتوانید یکی از آنها را به دلخواه انتخاب کنید.
دقت داشته باشید که در نهایت، تنها اجازهی حمل ۶ سلاح را خواهید داشت و پس از آن، آیتمهایی که به هنگام افزایش سطح کاراکتر برای شما قابل انتخاب هستند، به آپگریدها و مواردی چون افزایش آسیبرسانی و یا سلامتی کاراکتر محدود خواهند شد.
از این موارد که بگذریم، بازی برای ایجاد نوعی حس هیجان و دوری از یکنواخت شدن، یک سری ویژگی در خود جای داده است تا به گیمپلی خود عمق و تنوع ببخشد. برای مثال، در صورت از بین بردن یک سری دشمنان مخصوص که نوعی مینیباس محسوب میشوند و البته در ابتدای بازی بسیار کم حضور پیدا میکنند، یک سری لوت به شما داده میشود که بسته به شانس شما، بین ۱ تا ۵ آپگرید مختلف را به شما هدیه میدهند و به همراه آن، اندکی پول دست شما را خواهد گرفت.
تمامی ۱۱ استیج (۵ استیج اصلی و باقی به عنوان پاداش) در ابتدا قابل دسترسی نیستند و به مرور زمان به آنها دسترسی پیدا خواهید کرد. البته، حتی در صورتی که کاراکترهای جدید را در طول بازی بیابید، باید مقداری پول خرج کنید تا این کاراکترها به اصطلاح Unlock شوند و سپس تونایی استفاده از آنها را خواهید داشت. از دیگر بخشهایی که در آنها باید سکههای خود را خرج کنید، بخش ارتقای آیتمها و پاورآپهاست که در طول روند بازی بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
غیر از لوتباکسها، یک سری جعبه و یا موارد مشابه در نقشهی بازی وجود دارد که درونشان آیتمهای سلامتی، پول و یا پاورآپ مخصوص پیدا میشود که از بین این موارد، معمولا پول و سکه است که داخل جعبهها وجود دارد و متاسفانه شانس پیدا کردن آیتمهای سلامتی و یا پاورآپ به شکل غیرمعقولی بسیار کم خواهد بود.
دشمنان بازی از نظر ظاهری متنوع هستند و اتفاقا طراحی قابل قبولی هم دارند و البته اکثر آنها از حیث مبارزه، تفاوتشان به سرعت و میزان سلامتی در نظر گرفته شده برایشان خلاصه میشود. دشمنان به طور کلی، مکانیزمی زامبی مانند دارند که به شما نزدیک شده و صرفا با برخورد به شما، آسیب وارد میکنند و در این بین، برخی از آنها قابلیتهای ویژهای هم دارند. به طور کلی، طراحی بیش از ۱۰۰ موجود اهریمنی، آن هم توسط یک شخص تحسینبرانگیز است.
Vampire Survivors عملا به همین سادگی است که توضیح دادم و این روند تا جایی پیش میرود که سرانجام در برابر دشمنان بازی کم بیاورید و کشته شوید و هیچ خط نهایی مشخصی برای مراحل در نظر گرفته نشده است. اما آیا این روند خوب است و خستهکننده نمیشود؟
Vampire Survivors به طور کلی در ابتدای تجربه، اثری سرگرم و معتادکننده به شمار میرود و علت اصلی آن هم عطش ناخودآگاه گیمر برای پیشروی در بازی است. طبیعتا شما دوست دارید تا کوئستهای مختلف را برای دسترسی به بخشهای گوناگون بازی چون نقشه، فروشگاه و غیره کامل کنید، قویتر شوید و با موج قدرتمندتری از دشمنان مبارزه کنید.
انصافا هم در ابتدای کار این روند جواب داده است و شاید نهایتا اگر دو تا سه روز وقت بگذارید، بتوانید تمامی استیجهای بازی و موارد مختلف را کشف کنید و به معنای واقعی از بازی و روند آن لذت ببرید. اما درست موقعی که یک ترکیب یا به اصطلاح بیلد درست و حسابی در بازی پیدا میکنید، دیگر آن استیج هیچ جذابیتی برای شما نخواهد داشت و کاراکتر شما هم شکستناپذیر میشود.
مثلا به تصویر بالا فوق کنید. این تصویر مربوط به استیج سوم بازی است و توانستم برای این استیج، یک ترکیب سلاح بسیار مناسب پیدا کنم و آنها را تا آخرین لول تقویت کنم. بعد از انجام این کار، دست از کیبورد کشیدم و به هیولاهای بخت برگشتهای که به سمتم یورش میآوردند و حتی توانایی نزدیک شدن به کاراکترم را نداشتند خیره شدم.
این کشت و کشتار دقایقی طول کشید و بازی هم هر چه هیولای اهریمنی داشت به سمتم روانه کرد و در آخر وقتی دید هیچ راه فراری ندارد، آنقدر اهریمنهای سطح بالا اسپاون کرد تا در نهایت وقتی حتی جای انداختن سوزن در مانیتور نبود، کاراکتر من در بالاترین سطح ممکن کشته شد، بدون این که کار خاصی از دست من بر بیاید چرا که عملا مهارت جایی در این بخش از بازی نداشت و کاراکتر من صرفا در موجی از دشمنان گرفتار شده بود.
بازی، توازن و تعادل مناسبی میان سلاحهای ارائه شده ندارد و برخی از آنها خیلی قوی و برخی خیلی ضعیف هستند و به طور شانسی ممکن است یک بار ترکیبی خیلی خوب و دفعهی بعد ترکیبی نه چندان خوب در اختیار شما قرار بگیرد.
عملا بعد از گذراندن قسمتی از هر استیج، دیگر چالشی برای شما ایجاد نمیشود و صرفا باید منتظر بمانید تا در نهایت به جایی برسید که دیگر کاری از دستتان بر نخواهد آمد و صبر کنید تا کاراکترتان مقاومت کند و در نهایت دار فانی را وداع بگوید!
تمام حرف من این است که بازی پتانسیل آن را داشت تا چیزی بیش از یک تجربهی ساده بر مبنای سطح آیتم و دشمنان باشد و حداقل مرگ بازیکن نه بر سر قدرت کم تجهیزاتش و نبود امکان آپگرید آنها، بلکه از روی ناچاری نباشد و شکستها در طول بازی از روی اشتباهات خود گیمر نشات بگیرند.
در کل اشتباه نکنید، Vampire Survivors کماکان یک بازی خوب و سرگرمکننده است و صرفا کیفیت خوب بازی در اوایل، ناخودآگاه انتظارات را از آن اندکی بالا خواهد برد. با این وجود، ارائهی تعداد بسیاری سلاح جذاب، طراحی نه چندان بد محیط و البته مراحلی که به عنوان پاداش ارائه میشوند و به گیمپی تنوع میبخشند، کمک شایانی کردهاند تا Vampire Survivors اثری یکبار مصرف نباشد و بتوان آن را حداقل چند روزی به صورت مداوم بازی کرد و لذت برد.
یکی از جادوییترین قسمتهای Vampire Survivors که به شخصه بیشتر از باقی قسمتهای بازی از آن لذت بردم، موسیقیهای فوقالعاده شنیدنی و بعضاً نوستالژیک اثر است که حال و هوایی خونآشامی و فضای بازیهای قدیمی به خصوص سری Castlevania را زنده میکند و با تم حماسیای که دارند، قطعا شما را غرق در خود خواهند کرد و به مراتب روی کیفیت تجربهی نهایی، تاثیر مثبتی میگذارند.
Vampire Survivors
Vampire Survivors ساده، سرگرم کننده و صد البته برای روزهای ابتدایی تجربهاش اثری اعتیاد آور و جذاب خواهد بود، اما به خاطر مشکلاتی مثل متعادل نبودن آیتمها، نحوۀ Spawn یا ظاهر شدن دشمنان در محیط و در نهایت، عدم تاثیر مهارت پلیر بر روند بازی، در بخشهای نهایی هر یک از مراحل، بعد از مدتی جذابیت خود را از دست میدهد و دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
نکات مثبت:
- ارائۀ تجربهای جذاب در اوایل بازی که باعث میشود آن را رها نکنید
- موسیقی بینظیر
- تعداد بالای آیتمها و دشمنان و کاراکترهای قابل بازی
- وجود استیجهایی به عنوان پاداش که تاثیر به سزایی روی حفظ تنوع مراحل دارند
نکات منفی:
- عدم ایجاد تعادل میان قدرت سلاحها
- عدم تمرکز بازی بر مهارت گیمر در بخشهای نهایی مراحل
۸
این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
نظرات
بسیار سپاسگزارم برای نقد این بازی عالی، فقط به یک نکته اشاره نکردین و اون امکان ترکیب سلاح ها باهم و ساخت سلاح های جدید و هیبریدی با قابلیت های جدیده که بنظرم خیلی به جذابیت بازی افزوده. مرسی
چرا انقد عکس کاور و خود گیم فرق داره😑
چونکه استایل بازی رترو و به سبک سگا و کنسولهای قدیمیه.
اون زمان که ما بازیهارو میخریدیم کاورها همینجوری بود، کاور بازیها مثل نسل هشت بود ولی خودشون نه.
ولی اگه نظر منو میخوای اینو حتما بازی کن، عالیه.
آقای نوروزی عزیز لطف کنید نقاط قوتی که تو نقد بهش اشاره کردید رو کپی کنید بفرستید برای سازنده ای که گفته نمی دونم چرا بازیم انقدر با استقبال مواجه شد ، بلکه بنده خدا کمی از این گیجی در بیاد 😂
تو مقالهی چگونه بازیساز شویم هم اشاره کردم.
گاهی ممکنه یه ایدهی کوچیک انقدر جذاب باشه که خودتون هم از چیزی که ساختید تعجب کنید.
بخاطر همین سعی کنید ایدههای کوچیکتون هم جدی بگیرید
نقد بسیار خوبی بود، فقط یک جایی اشتباه داشتید فکر کنم اگر هر استیج تا سی دقیقه زنده بمونید میشه استیج رو تموم کرد، البته باز هم کاراکتر میمیره ولی اینبار خود عزراییل(ریپر) میاد😀😀😀
ممنون رضا جان.
اشتباهی رخ نداده، ولی بخشی که اشاره کردم در مورد اسپاون دشمنان سطح بالا و این که کاری از دست پلیر بر نمیاد ریپر رو هم شامل میشد. راههایی وجود داره تا بازی رو بیش از ۳۰ دقیقه هم ادامه بدید و به همین علت اشارهای به ریپر نکردم. در کل بازم یه جبر خاصی در بازی وجود داره که آزار دهندس و کاری از دست پلیر بر نمیاد و مرگ حتمی و از پیش تعیین شدهای در بازی وجود داره.
حق داری کاملا قبول دارم، فکر کنم سازنده بنده خدا خودش هم فکر نمیکرد بازیش انقدر مخاطب داشته باشه
اسپویل:
ریپر رو که میشه کشت و بعد به عنوان کرکتری که میتونید باهاش بازی کنید باز میشه،
وقتی ریپر رو بکشید یه عزراییل دیگه که سفید رنگه میاد سراغتون دیگه به اون کلا نمیشه دمِجی وارد کرد.
من خودم تا نزدیک ۳۲ دیقه بازی رو بردم جلو،
اصلا یه اچیومنت هست که وقتی بازی رو تا ۳۱ دیقه میکشونی بهت میده.
سلام آقای نوروزی نقد فوق العاده ای بود
دستخوش
سلام،
ممنون آقا بهزاد🌸
خسته نباشید آقای نوروزی بابت نقد خوبتون
کاش رو موبایلم بود
بازی خوبیه