چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟

چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۲ شدت گرفت؟

آرش بوالحسنی
۱۳:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟

ایکس باکس و پلی استیشن چند ماه اخیر را صرف نبرد و دعوی حقوقی بر سر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت کرده‌اند. جنگ کنسولی هیچ وقت تا این حد خونین نبوده است.

جنگ کنسولی پدیده‌ی تازه‌ای در جهان بازی‌های ویدیویی نیست. در روزگار Genesis و SNES، سگا سعی داشت طرفداران بازی را متقاعد کند که کنسول آن‌ها برتر از نینتندو است. با این حال، در دوران کنونی بازی‌های ویدیویی و با وجود ویژگی‌هایی مثل Cross-Play، سونی و مایکروسافت اکثر اوقات با یکدیگر کنار آمده‌اند، اما این اواخر و خصوصا در جریان سال ۲۰۲۲ قضیه کمی متفاوت بوده است.

مایکروسافت اولین ضربه را با یک خبر غافلگیرکننده زد: این شرکت قصد داشت و دارد که اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند. این معامله با وجود شوکه‌کننده بودن، ابدا تنها خرید بزرگ در صنعت بازی‌های ویدیویی نیست. در واقع سونی و مایکروسافت چند سال اخیر را صرف خرید ناشران و توسعه‌دهندگان کرده‌اند تا قلمروی خود را گسترش دهند. سونی در سال ۲۰۲۱ استودیوهای بلوپوینت گیمز و هاوس‌مارک (Housemarque) را خریداری کرد؛ سال قبل از آن هم مایکروسافت با خرید زنیمکس مدیا (Zenimax Media) صاحب بتسدا (Bethesda) و تمام آی‌پی‌های متعلق به آن شد. اوایل امسال هم سونی به سراغ بانجی رفت و سازنده‌ی سه‌گانه‌ی افسانه‌ای Halo و فرنچایز Destiny را به یک استودیوی پلی استیشن تبدیل کرد.

ایکس باکس و بتسدا

چرا قضیه در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد این قدر متفاوت است؟ برای شروع باید گفت که مایکروسافت برنامه دارد تا حدود ۶۹ میلیارد دلار را صرف این معامله کند. در مقایسه باید گفت که این شرکت مجموعا ۸.۱ میلیارد دلار را صرف خرید زنی‌مکس مدیا کرد که در زمان خود رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شد. در صورت نهایی شدن این معامله، مایکروسافت صاحب فرنچایزهای بزرگی مثل Call of Duty و Diablo و حتی غول جهان بازی‌های موبایلی یعنی Candy Crush خواهد شد. روی کاغذ مایکروسافت قادر خواهد بود تا فرنچایز Call of Duty که در طول عمر خود بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته است را، به یک فرنچایز انحصاری تبدیل کرده و بازیکنان را مجبور به خرید ایکس باکس یا اشتراک گیم پس (Game Pass) کند.

به همین سبب، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکس باکس، قول داده که فرنچایز Call of Duty را روی پلی استیشن نگه دارد تا مانع از ترس و وحشت بازیکنان شود. نشریه‌ی Forbes هم در این باره نوشته است که مایکروسافت قول داده تا زمانی که کنسول پلی استیشن وجود داشته باشد، بازی‌های Call of Duty هم روی آن عرضه شوند. اسپنسر حتی به سونی پیشنهاد فروش Call of Duty به عنوان بخشی از سرویس اشتراکی پلی استیشن را هم داده است. با این حال، این پیشنهادات و وعده‌ها، ظاهرا کوچک‌ترین تاثیری در تغییر نظر سونی نداشته‌اند.

چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟

به عقیده‌ی مایکروسافت، سونی همیشه نسبت به رقبای بزرگ خود رفتار خصمانه‌ای داشته و پشت صحنه دائما در تلاش برای جلوگیری از موفقیت ایکس باکس بوده است. اخیرا مایکروسافت انگشت اشاره را به خاطر چندین دلیل مختلف به سمت سونی گرفته است. اسپنسر در مصاحبه‌ای با Second Request گفت که سونی تنها مخالف بزرگ معامله‌ی اکتیویژن بلیزارد بوده و آن‌ها قصد دارند تا حکمرانی خود روی بازار کنسول را حفظ کنند. به گفته‌ی اسپنسر، سونی با کوچک نگه داشتن ایکس باکس، پلی استیشن را رشد می‌دهد. در یک جلسه‌ی سالانه با سهامداران، نایب رئیس مایکروسافت یعنی برد اسمیت (Brad Smith)، صحبت‌های اسپنسر را تایید کرد و گفت که ایکس باکس در مقایسه با ۲۸۶ انحصاری پلی استیشن، تنها ۵۹ بازی انحصاری دارد.

در پاسخی طولانی به تحقیقات CMA در بریتانیا، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت دلایل خود برای موافقت یا مخالفت با معامله‌ی اکتیویژن بلیزارد را بیان کردند. مایکروسافت مدعی شد که سونی سهم بسیار بزرگ‌تری از بازار را در اختیار دارد و خرید اکتیویژن بلیزارد تنها به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به سونی نزدیک‌تر شده و عرصه‌ی رقابت را تنگ‌تر کنند. سونی هم گفت که این معامله کاملا بخش بازی‌های ویدیویی آن‌ها را فلج کرده و بازیکنان را وادار به خرید ایکس باکس خواهد کرد.

برخی از اتهامات این دو شرکت به یکدیگر حتی تحریک آمیزتر هم بوده است. برای مثال مایکروسافت مدعی شده که سونی سعی دارد تا با پرداخت پول به سایر شرکت‌ها، مانع از عرضه‌ی برخی بازی‌های روی ایکس باکس و سرویس Game Pass شود. در مقابل هم سونی گفته که مایکروسافت قصد دارد تا پلی استیشن را تبدیل به نینتندویی دیگر کند و خرید اکتیویژن بلیزارد هم قدمی به سمت این هدف است.

در مصاحبه‌ای با Gamesindustry.biz، محقق و تحلیل‌گر بازار یعنی پیرس هاردینگ-رولز، گفت که در صورت اضافه شدن Call of Duty به Game Pass، عده‌ی زیادی به سمت این سرویس کوچ خواهند کرد. سونی هم در پاسخ به CMA متذکر شد که از نظر تعداد مشترک، PlayStation Plus همین حالا از Game Pass بسیار عقب‌تر است.

با این حال در طول تمام این جدال‌ها، اسپنسر بارها گفته که Call of Duty را برای پلی استیشن عرضه خواهد کرد و حتی قول عرضه‌ی این فرنچایز برای کنسول‌های نینتندو در ده سال آینده را هم داده است. اسپنسر سابقه‌ی خوبی در کار کردن با شرکت‌های رقیب دارد. مثال خوب این مهم Minecraft است. استودیوی خالق Minecraft، موجانگ، در سال ۲۰۱۴ توسط مایکروسافت خریداری شد، اما Minecraft هنوز روی پلتفرم‌های دیگر در دسترس است. یکی از بازی‌های دیگر این فرنچایز یعنی Minecraft Dungeons هم روی تمام پلتفرم‌ها عرضه شده است.

باید گفت که این اواخر، مایکروسافت به قرارداد پیشین بتسدا با سونی در رابطه با انحصار زمانی بودن Deathloop و Ghostwire: Tokyo احترام گذاشته است. البته دارندگان پلی استیشن دیگر قادر به تجربه‌ی عناوین دیگر بتسدا در آینده مثل Starfield و The Outer Worlds 2 نخواهند بود. اما طرفداران ایکس باکس هم همین حالا قادر به تجربه‌ی فرنچایزهایی مثل The Last of Us و God of War نیستند. البته هیچکدام از این فرنچایزها از نظر محبوبیت به Call of Duty و Minecraft نمی‌رسند.

چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟

به خاطر تلاش‌های اخیر FTC در جهت جلوگیری از نهایی شدن خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، آینده‌ی این معامله در حال حاضر کاملا نامشخص است. با این حال، آینده‌ی این قضیه هر چه که باشد، سال ۲۰۲۲ به خوبی احساسات واقعی سونی و مایکروسافت نسبت به یکدیگر را به ما نشان داد. این دو شرکت شاید در ظاهر رابطه‌ی خوبی با هم داشته باشند، اما کینه‌ی آن‌ها پشت درهای بسته رو به رشد است و شاید اوضاع در سال ۲۰۲۳ بدتر از این هم شود.

Visible 6-tigh manCameraManTitanfallAlborzTES fanDARKSIRENZ2656BehzaadامینPayaCastAli 0zadeStalkerLonesome guy the Mad Oneمنم یکی مثل خودتTlou part 2 game of the centuryarmanRpgFanBehzad zargaryHalo.reachMavrickmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟
چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Dark.knight گفت:

    رقابت امسال که کاملا یه طرفه و به نفع پلی استیشن بود از همه لحاظ احتمالا منظورتون رقابت برای تایید شدن معامله باید باشه

    KratosCameraManAlborzZ2656PayaCastAli 0zadeStalkerChiefMãhdīærگیمری عادیmore
    • Dirtyomnic گفت:

      والا سونی خودش ساخته هرچی که داره و الانم داره نتایج زحمات چندسالشو میگیره و بازارو گرفته به دست و این خریدای ایکس باکس چیزی جز حسادت و ناتوانی نیست ، چی میشد ایکس باکس همون سیاست نسل هفتو داشت هی یادش بخیر ۳۶۰ سلطان بود سلطاننننن

      CameraManMegaAlborzWiliercrownDracolaZ2656ASSADullahRezaPASARGADPayaCastmore
    • *ایکس باکس و پلی استیشن چند ماه اخیر را صرف نبرد و دعوی حقوقی بر سر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت کرده‌اند*

      Ezio Auditore da Firenzeقاتل فنبویZ2656PayaCastStalkerAbolfazlگیمری عادیSouls/godTlou part 2 game of the century
    • دقیقا، رقابتی که باید حداقل “فعلا” صورت نگرفته، معامله اکتیویژن هم که بحثش جداست و امیدوادم به نفع هر دو شرکت نتیجه تموم شه

      قاتل فنبویمحمدامین حیدریStalkerAbolfazlگیمری عادیSouls/godHitasepTlou part 2 game of the century
    • از همه لحاظ که فقط لحاظ انحصاری منظورتونه دیگه، لحاظ دیگه ایی نیست دیگه یدونه سرویس اشتراکی میمونه که خب گیم پسه دیگه، ولی انحصاری بخصوص فرست پارتی فکر کنم بجز پنتیمنت و گراوندد چیز دیگه ایی نبود

      PayaCast...Eternal...Ezio Auditore da FirenzeMaster bladeگیمری عادیSouls/godHitasepTlou part 2 game of the century
      • دیگه شعر نگید
        همه قبول دارن امسال سونی از همه نظر بهتر بود

        Tlou part 2 game of the centuryETERNALMAN
      • ABDVD گفت:

        خود انحصاری تنها عاملیه که بخوای بخاطرش کنسول تهیه کنی پس فقط چندتا عنوان انحصاری ساده نیستن پیش زمینه ی فروش پلتفرمم هستن
        الان جمع فروش هر دو سری جدید ایکس باکس تازه رسیده به رقمی که پلیستیشن در اوایل ۲۰۲۲ ثبت کرده بود
        از نظر سود عناوین مولتی پلتفرمم باز سونی میتازه
        هرچی عنوان پر فروش بود امسال بیشترین میزان فروشش تو استور پلیشتیشن بود نمونشم COD : MW2 و ELDEN RING
        ناگفته نمونه گاد آف وار رگناروک هم که جدول فروش بریتانیا رو تا دو هفته تصرف کرد و فروش پنج میلیون نسخه رو رقم زد که انحصاری همین پلتفرمه

        Ezio Auditore da FirenzeHitasepTlou part 2 game of the century
        • عزیز من براتون از معتبرترین وبسایت های انگلیسی زبان مقاله میفرستم با این تیتر، “اکس باکس با وجود اینکه انحصاری فرست پارتی نداشت اما همچنان در رقابت عقب نماند”، یه بازی از سونی بعد از دوسال برای پی سی میاد همه فَن هاش قاتی میکنن که آآآآی… پی اسه و انحصاری هاش و اگر اینکارو ادامه بده دیگه نمیخریمو از این حرف ها، حالا مایکروسافت تمااام بازی ها و خدماتش رو رووز عرضه و بطور همزمان هم برای پی سی میده و هم از طریق اکس کلود روی چندین سخت افزار دیگه از تلویزیون گرفته تا گوشی موبایل قابل استفاده میکنه، حالا بنظرت اگر نینتندو و سونی هم تمااام خدمات و بازی هاشون رو روز عرضه روو پی سی و چند پلتفرم دیگه عرضه کنن چه اتفاقی برای فروش کنسولشون میوفته؟؟ اصلا سیاست های بازاریابی سه شرکت یکی نیست که شما بخوای بازار فروش سخت افزار مقایسه کنی، حالا همه این اوصاف رو بزار در کنار اینکه تحت تاثیر خرید اکتی مایکرو حتی یک فرست پارتی بزرگ هم منتشر نکرد امسال و اینجوری داره رقابت میکنه، سونی بیشتر با بازار ژاپن پیش افتاده، به فروش بازارهای اروپا و بخصوص آمریکا نگاه کنید که چقدر اختلاف نزدیکه و پیارسال که مایکرو بیشتر هم بود توو این دو منطقه بخصوص آمریکا.
          انصاف داشته باش توو تحلیل هات

          StarfaildA,,shHitasepTlou part 2 game of the century
  • Loligager گفت:

    برنده نسل نهم با اختلاف زیادی مایکروسافت خواهد بود مخصوصا بعد از عرضه استارفیلد و تکمیل خرید اکتیویژن و انحصاری شدن تمام آیپی های مشهور اکتیویژن بجز کالاف

    آینده صنعت گیم کلاد گیمینگ هست که در این بخش مایکروسافت با xcloud بیرقیب هست و گیمپس هم در حال تبدیل نتفلیکس صنعت گیم هست

    تازه خرید های بعدی مایکروسافت مثل خود نتفلیکس و بخش گیمینگ وارنر هم اضافه کنید

    سونی هم هیچی انحصاری برای ۲۰۲۳ و آینده نداره و دست خالی تر از همیشه هست فقط یک اسپایدرمن ۲ هست اونم در طوفان استارفیلد و بقیه گیمای مایکروسافت دیده نخواهد شد

    KratosMegaA,,shAlborz? am i mehdiHitasepΚύρος ο Μέγαςxbox.homeASSADullahWitcher Geraltmore
  • god of war گفت:

    بند اخر عالی بود
    واقعا درسته
    حداقل خوبی ایی که داشت دیگه شاهد داداشمی گفتن های این دو شرکت به هم نیستم
    ظاهر ساری هایی که واقعا منو اذیت می کرد

    Visible 6-tigh manAlborzقاتل فنبویASSADullahWitcher GeraltPayaCastAli 0zadeStalkerGodTheMfbjgmore
  • Dirtyomnic گفت:

    خب خداییش زوره این حرکت مایکروسافت اقا اگه میتونی خودت استودیو بساز پرورش بده شاهکار تحویل بده یعنی چی بری شرکتای بزرگو اثبات شده رو بخری الان حیف استارفیلد نمیاد روی پلی استیشن واقعا غبطه میخورم که نمیاد -____-

    MegaAlborzMaster bladeDracolaکاکاسنگیPayaCastfarshadxAli 0zadeStalkerچپ دستmore
    • Hitasep گفت:

      استارفیلد قرار بود انحصاری پی اس باشه حتی بدون اینکه سونی بتسدا رو خریده باشتش
      اگه انحصاری پی اس میشد عیب نداشت؟

      MegaETERNALMANPlaystation x BungieTlou part 2 game of the centuryاپوزوسیون گیمفاMaster blade
    • Hasan0930 گفت:

      پرورش استودیو اولا یکی دونسل طول می کشه
      ثانیا اگه منظورت از پرورش استودیو خرید استودیوهای مستقله که مایکرو دبل فاین کمپولشن گیمز و اینگزایل رو خریده که همشون قبلا مستقل میساختن
      مایکرو یه استانداری بین پرورش و خرید آماده رو در نظر گرفته به دو دلیل:
      ۱. پرورش استودیو ده سال طول می کشه
      ۲. رقبای تازه وروردی مثل آمازون و گوگل که باید در نطفه خفه میشدن خرید آماده همین الان اونا رو از صنعت گیم حذف می کرد همونطور که گوگل رو حدف کرد مایکرو
      رقبای تازه ورود دیگه مثل اپل هم شایعاتش بود که با خرید آماده در جا ورودشون به شدت سخت تر میشد
      مایکرو بعد خرید اکتیویژن بلیزارد کینگ دیگه باید بشینه رو پرورش استودیو کار کنه چون خرید آماده دیگه به صلاح نیست که احتمالا تایید هم نشه
      همین الان هم مایکرو استودیوهای پرورشی مثل مون استودیو و آسوبو رو داره که خیلی هم عالین و باید روشون بیش تر وقت بذاره

      Hasan0930MegaHitasepTlou part 2 game of the centuryاپوزوسیون گیمفا
      • با مون استودیو که به مشکل خوردن شدید با مدیریتش هم هست مشکل و بعیده که حل بشه ولی آسوبو چرا. رقابت گوگل و مایکرو هم درست گفتی، ویدیوگیم تنها و تنها جایی بود که مایکروسافت تونست گوگل رو شکست بده و حذف کنه، سیاست های بازاریابی مایکرو به کُلللللل با با سونی متفاوته

        MegaHitasep
    • farhadqp گفت:

      هر کمپانی سیاستای خودشو داره و قانونی نیومده که همه مثل هم باشند. اینکه ماکروسافت بازی هاش رو همزمان هم رو اکس باکس و هم رو پی سی منتشر میکنه باعث میشه که سونی هم همین کارو کنه؟

  • farshadx گفت:

    سونی به رگلاتورها گفته پلاس از گیم پس عقب هست و گیم پس ۲۹ میلیون مشترک داره
    ولی تو جلسه های خودشون میگن ما ۵۰ میلیون مشترک داریم اونا ۲۰ میلیون
    واقعآ حرفهای سونی دیگه خنده دار شده
    یا خودش رو با نینتندو مقایسه می‌کنه
    یکی نیست بهش بگه الآ نینتندو سویچ نسل هشتی از ۲ کنسول نسل نهمی فروش بیشتری داره میخوای مثال بزنید حداقل بگو سگا بگو اتاری نه شرکت موفقی مثل نینتندو

    A.OffMegaAlborzMaster bladeNathan MillerکاکاسنگیPayaCastStalkerچپ دست...Eternal...more
  • “اوایل امسال هم سونی به سراغ بانجی رفت و سازنده‌ی سه‌گانه‌ی افسانه‌ای Halo و فرنچایز Destiny را به یک استودیوی پلی استیشن تبدیل کرد.”
    قراردادشون طوری هست که بانجی مستقیما یک استودیوی پلی استیشن حساب نمیشه و در اصل زیرمجموعه بخش سرگرمی های تعاملی سونی هست !

    Ali 0zadeاپوزوسیون گیمفاAbolfazlگیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the century
  • lord--sega گفت:

    کنسول مفتشم گرونه
    چه برسه دعوا سرش که بسی بی خردی هست

    AshenMegaAlborzPlaystation x Bungieدین وینچسترDracolaPASARGADPayaCastAli 0zadeمحمدmore
  • I'm Predator گفت:

    مایکروسافت داره قدرتمندتر و قدرتمندتر میشه اما خودش گویای همه چیز تو سال ۲۰۲۲ با وجود عدم عرضه فرست پارتی بزرگ فروش ایکس باکس پایاپای بود با پلیستیشن از طرفی هم گیم پس همچنان در حال رشد حالا رشد مورد نظر مایکروسافت بدست نیومده
    اما ریاکارانه ترین حرف حرف سوتی بود که گفت پلاس بسیار عقب تر از گیم پس بعد به یکماه نرسید گفت پلاس ما کیلومترها جلوتر از گیم پس رذل تر و حقیرتر از جیم رایان و مجموعه سونی وجود نداشته و نداره در آخر هم بگم قرارداد می‌ره دادگاه اونجا دیگه سونی در کار نخواهد بود در دادگاه به آمار و اسناد و مدارک و صد البته امتیازات مایکروسافت به رقبا نگاه خواهند کرد
    قرارداد هم در نهایت تایید خواهد شد و ازیو که حتی پلیستیشن نداره و وابسته به ویندوز مایکروسافت از شدت فشار گریه خواهد کرد خخخخخخ

    AlborzPlaystation x BungieMaster bladeDracolaPayaCastfarshadxAli 0zadeStalkerچپ دستmahdi12345more
  • Master blade گفت:

    از این به بعد شدتش بیشتر هم میشه
    مایکروسافت تو نسل ۸ با سیاست اسپنسر خیلی به سونی باج میدادن و به جاش فکر میکردن سونی در مقابل خرید هاشون موضع گیری نمیکنه ولی سونی با سیلی زد تو صورتشون

    از اون طرف مایکروسافت تو این چند سال آروم آروم با گیمپس داشت خنجرش رو میسابید تا جای خرید دیجیتالی بازی ها رو بگیره و بعد هم خرید هاش مستقیما مرز های محتوای کنسولی سونی هدف گرفت و مطمئنا سونی به هیچ وجه منتظر نابود شدن بخش گیمینگش نمیمونه

    از این بعد شاهد جدال خشن تر و سیاست های خصمانه تری هستیم

    AlborzPASARGADStalkerچپ دستاپوزوسیون گیمفاmahdi12345Ezio Auditore da FirenzeAbolfazlHitasepTlou part 2 game of the century
  • نبرد؟؟
    ایکس باکس که کلن یه چنتا گیم متا زرد و متا قرمز داد که!!😂

    کراس فایر متای پایین ۴۰ قرمز آلبالویی

    اسکورن متا ۷۰ زرد رنگ
    های آن لایف متا ۶۷ زرد رنگ
    یه بارم که گراندد رو با متای ۸۲ مسخره کردن، ایکس فنه برگشت گفت بازیای آنلاین متاشون زیاد مهم نیست😂

    نبردی صورت نگرفته که. فقط عمو فیل برای تایید خرید داشت زجه میزد و میگفت سونی انحصاری زیاد داره و سلطه داره به بازار

    MegaStarfaildAlborzDracolaxbox.homefarshadxEllie terminatorAli 0zadeStalkerچپ دستmore
  • یه نکته کوچک اینکه بازی اوتروردز دو توسط ابسدین در حال ساخته و توسط اکس باکس استودیوز هم قراره منتشر بشه و ارتباطی به بتزدا نداره. بنظر من جنگ کنسولی بد نیست، هم بازار گیمینگ رو داغ میکنه و هم نگاه ها به سمتش بیشتر میاد و کلا جذاب تر میکنه صحنه رو، یادتونه روزگار دادگاهِ اپل و اپیک چه روزگار باحالی داشتیم 😊 یه عده فاز روشنفکری برمیدارن خلافشو میگن و الانم میان دیس میدن، اسپنر تورو یادم نره بدو دیس بده 😆😆

    Ali 0zadeچپ دستmahdi12345Ezio Auditore da FirenzeTlou part 2 game of the century
  • بدون تعصب میگم: قرارداد اکتیویژن بلیزارد تایید نشه این نسل هم سونی برنده میشه همونطور که تو این دو سال شده

    AlborzPlaystation x BungiePASARGADAli 0zadeStalkerگیمری عادیSouls/godHitasepTlou part 2 game of the century
    • دوستم سال اول رو که مایکرو بدون احتساب بتزدا بهترین ناشر سال و تاریخ متاکریتیک شد، چجوری سال اول برنده رو سونی اعلام کردی خدا عالمه

      Ezio Auditore da FirenzePlaystation x BungieHitasepTlou part 2 game of the century
    • farshadx گفت:

      این xbox اون xbox نسل هشت نیست که با گند زدن های دان متریک شروع کرده بود
      این نسل رقابت خیلی تنگاتنگ تر خواهد بود

      Ezio Auditore da FirenzeAlborzTlou part 2 game of the century
      • الان هم هنوز با اون موفقیت های عظیم نسل هفتش فاصله زیادی داره تا اینجا هر چی داشته از صدقه سری خرید بتسدا و ناشر ها بوده هر وقت خودش آی پی خلق کرد و استودیو پرورش داد اونوقت بیا صجبت کنیم
        اگرم میخوای سونی و خریدهاش رو مثال بزنی باید بگم اونا ناشر نبودن و استودیو های مستقلی بودن که بعد از خریداری معروف شدن و به اینی که الان هستن رسیدن برخلاف مایکروسافت

        farshadx
        • farshadx گفت:

          اتفاقآ از نظر فروش بهترین نسل رو دارن تجربه میکنن
          این که خریده باشه یا ساخته باشه اصلآ اهمیت ندارد
          مهم اینه که این نسل دارن خیلی خوب کار میکنن مهم اینه
          اینکه امثال تو گیر دادن به خرید و یا پرورش نشون از چیزه دیگه ای هست وگرنه به هر حال رشد کرده و کار خارج از عرف و یا خلافی انجام نداده

          Ezio Auditore da Firenze
          • وان هم زمانی که اومده بود اوایل خوب میفروخت فروش رو آخر کار باید دید
            حرفت مثل این میمونه یه پسره با تقلب نمرش بشه ۲۰ یه پسره دیگه با درس خوندن بعد بگی اهمیتی نداره
            دوست دارم بدونم همین سونی اگه این خرید ها رو بکنه بازم اینطوری رفتار میکنی یا نه
            این خرید ناشر فقط به ضرر رقابته

            Halo.reachfarshadx
            • farshadx گفت:

              تقلب یه کار غیر قانونی و جرم هست
              کجای دنیا پرداخت پول برای خریدن رو غیر قانونی و جرم حساب میکنن؟!
              سونی هم بخره کسی کاریش ندارم تا جایی که قانون اجازه میده بخره
              این سیاست های سونی هست که کثیف هستن و منم مخالفشون هستم
              تو میگی به ضرر رقابت هست؟!
              اتفاقآ رقابت رو هم تشدید میکنه

              Ezio Auditore da Firenze
              • خب اینم جرم که سازمان ها دارن بهش گیر میدن 😂
                جالبه میگی خریدن مشکلی نداره ولی هنوز نمیدونی تو دنیای تجارت و رقابت کنسول همه قرارداد انحصاری میبندن و خود اینکار ها رو سال ها قبل نینتندو و سگا انجام دادن

                Halo.reachfarshadx
                • farshadx گفت:

                  سازمان ها فقط دارن نظارت میکنن که جرم رخ نده وگرنه جرمی پرکار نیست عقل کل
                  این همه قرار داد دارن اجباری نیست اتفاقآ این بازی کثیف رو سونی شروع کرد نه سگا
                  هر کی هم انجام داده باشه دلیل نمیشه شرکتها نتونن خرید کنن حرفت مثل جک میمونه چون بقیه قرار داد میبندن ماکرو حق نداره بخره ماکرو بد

                  Ezio Auditore da Firenze
              • “اتفاقآ این بازی کثیف رو سونی شروع کرد نه سگا”
                اینو جایی بگی بهت پناهندگی میدن 😂
                همه میدونن انحصاری از قدیم و ندیم تو همه صنعت ها بخصوص گیم بوده و هست و خواهد بود اینکه یه عده از اونجایی که مایکرو بی عرضه بود به این توهم رسیدن که سونی فقط انحصاری میکنه مشکل از منطق پر ایراد خودشونه
                وگرنه همین نینتندو و سگا ۱۰ برابر بدتر با هم سر محتوای انحصاری دعوا داشتن منبع پادکست بازیسنتر هر چند میدونم الان باز فشاری میشی نمیتونی تحمل کنی حرفای اون ها رو هم سعی میکنی نقض کنی یه طورایی :)))
                بالا بری پایین بیای خرید اکتیویژن سر تا پاش مشکله

                • farshadx گفت:

                  خیلی فشار به خودت نیار
                  بله انحصاری بوده ولی اینجوری که پول میدادن براشون بسازن نه قرارداد ببندن که رو کنسولهای دیگه نیاد
                  همین الآ نینتندو دقیقآ همین کارو می‌کنه
                  اما سونی اومد با قرار دادهاش سگا رو نابود کرد این فکت هست
                  حالا هر خری هرچی نمی‌خواد بگه
                  برعکس تو دیگه میخوای حقایق رو هم لاپوشونی کنی برای سونی بابا این ماله لعنتی رو بنداز زمین سهامت کم نمیشه
                  بالا بری پایین بیایی هیتلری بیشتر نیستی
                  اگر خرید ماکرو تایید بشه سکته رو زدی
                  اگرم نشه بشخصه برام مهم نیست چون مثل تو آبروی خودمو براش نبردم

              • اتفاقا اون زمان هم همچین چیزایی بوده برو دادگاه های سگا و نینتندو و انحصارگراییشون رو ببین بعد بیا حرف بزن

    • PASARGAD گفت:

      با اینکه هیتر اعظمی ولی با این حرفت موافقم

  • legendboy گفت:

    کاملا درسته وقتی بحث رقابت و پول وسط میاد دیگه اون ظاهر سازیهای الکی کنار میره. این مدت هردوی سونی و ماکروسافت به قدری مزخرف گفتن که برای دو نسل کافیه. بخشی از مزخرفات هر دو جبهه:
    +ماکروسافت: رقیب اصلی ما سونی نیست بلکه اپله!
    -سونی: سرویس پلاس برای رقابت با گیمپس ایجا نشده!
    +ماکروسافت: سونی کلی ip انحصاری خوب داره ولی ما انحصار گرا نیستیم پول خرید اکتیویژنم اسپنسر و نادلا با پول کارگری این ۷۰ میلیون دلار رو جمع کردن!
    -سونی: اگه کالاف انحصاری بشه ما به خاک سیاه میشینیم و جیم رایان مجبوره برای تهیه حقوق کارمندا وام قرض الحسنه بگیره !
    این فقط چند درصد از مزخرفات طرفین بود.

    AlborzPlaystation x BungieArtin_GamearASSADullahآرتور فریمنPASARGADStalkerچپ دستmahdi12345Ezio Auditore da Firenzemore
  • Souls/god گفت:

    کاری که چند سالی بود پلی استیشن می‌کرد و بازی انحصاری و … الان مایکروسافت میخواد سر سونی در بیاره ولی مایکرو داره مظلوم نمایی میکنه که ما فلانیم و ….
    در کل سونی نباید کوتاه بیاد و برای اینکه کلک مایکروسافت بکنه باید رو پلی پلاس بیشتر کار کنه و انحصاری های بیشتر و باکیفیت تری مثل همیشه بسازه مایکروسافت هم به جای اینکه بره ماهی بخره بره ماهیگیری یاد بگیره با اون بازی هاش که به گرد بازی های انحصاری سونی نمیرسن.اگه گیم پس نبود نصف این فت بوی های مایکرو اصلا وجود نداشتن.اگه پلی پلاس مثل گیم پس رشد خوبی داشته باشه مطمئنا خیلی از همین فن بوی های مایکرو میان سمت سونی.ولی در کل بخوای حساب کنی به غیر از گیم پس نسبت بهتری گیم های سونی به مایکرو حداقل ۶۰ یا ۷۰ به ۳۰ یا ۴۰
    این رو الان مطمئنا فن بوی های مایکرو قبول ندارن🤣🤣

    AlborzAli 0zadeStalkerAbolfazlگیمری عادیSouls/godHitasepTlou part 2 game of the centuryاردشیر پاپکان
  • Lu Bu گفت:

    💢 اکانت رسمی ایکس‌باکس‌ در اینستاگرام تایید کرد بازی‌های زیر حتما در سال ۲۰۲۳ به سرویس گیمپس افزوده خواهند شد:

    • Hollow Knight: Silksong
    • Starfield
    • Forza Motorsport
    • Redfall
    • Minecraft Legends
    • Party Animals
    • Wo Long: Fallen Dynasty
    • S.T.A.L.K.E.R 2
    • Lies of P
    • Ark 2
    • Monster Hunter: Rise
    • Atomic Heart
    • Flintlock: The Siege of Dawn
    • The Last Case of Benedict Fox

    MegaPlaystation x Bungieمحمدامین حیدریfarshadxStalkerچپ دستHalo.reachاپوزوسیون گیمفاmahdi12345Abolfazlmore
  • جالبه تمام دلایلش مالی و خریداری هست. از نظر بازی اصلا رقابتی نبود که بخواد شدت بگیره 😂😂😂😂

    MegaStarfaildAli 0zadeاپوزوسیون گیمفاAbolfazlDKzeroگیمری عادیTlou part 2 game of the century
  • Lu Bu گفت:

    شش تا از این موارد انحصاری کامل یا زمانی خواهند بود و به احتمال زیاد حضور هل بلید دو هست و سه بازی به اسم ولانگ .اتومیک هارت. مانستر هانتر .و پرسونا سه وچهار .کامین سون خوردن و تا یه ماه دیگ همشون گیم پس خواهند بود .مفت مفت پلی بدین حال کنین

    MegaPASARGADچپ دستHalo.reachاپوزوسیون گیمفاmahdi12345HitasepTlou part 2 game of the century
  • سینا گفت:

    نظر خاصی ندارم، باید ببینیم چی میشه.

    Stalkerسینا
  • Brith lord گفت:

    امسال که برنده رقابت پلی استیشن بود سال بعد هم به احتمال زیاد همینه مگر اینکه ستارفیلد چیزای زیادی تو چنته داشته باشه

    Souls/godPASARGADAli 0zadeStalkerچپ دستاپوزوسیون گیمفاmahdi12345DKzeroگیمری عادیHitasepmore
  • مایکروسافت میتونه کل سونی رو بخره و تبدیل به انباری کنه، جنگی در کار نیست، سونی فقط سنگ اندازی میکنه، مایکرو تصمیم گرفته جدی تر از قبل وارد صنعت گیم بشه و کار از همین حالا تموم شدس برای سونی. نسل قبلی شاید خیلی دنبال بازار ویدیو گیم نبودن اما الان هدفشون تغییر کرده واسه همینه سونی خودشو خیس کرده

    Ali 0zadeچپ دستmahdi12345Abolfazlگیمری عادیSouls/godTlou part 2 game of the century
  • Majima گفت:

    در بیرون از زمین مسابقه رو شاید اما داخل زمین سونی با اختلاف خیلی زیاد برد

    Souls/godStalkerگیمری عادیTlou part 2 game of the centuryاردشیر پاپکان
  • Bad Tom گفت:

    بنده از همین حالا اعلام می کنم خرید اکتیویژن کاملا به نفع منه، بقیه تون رو نمی دونم ولی من دوست دارم مفتی کالاف پلی بدم🫡

    MegaPASARGADStalkerچپ دستاپوزوسیون گیمفاmahdi12345DKzeroSouls/godTlou part 2 game of the century
  • اینکه جامعه ی جهانی داره فراتر از مرزهای تایین شده کشورها عمل میکنه کاملا ثابت شدس، منظورم چیه ، منظورم اینکه کشورها دیگه زیاد نمیتونن شرکتهای چند ملیتی رو تحت فشار بذارن و در واقع این شرکتها هستن که تا حدودی امروز دارن سیاست های یک کشور رو تحت شعاع عملکرد خودشون قرار میدن و یه جورایی منافع شرکتها کم کم به منافع کشورها داره میچربه ، حالا بحثم چیه ، بحثم اینکه با همه گیر شدن فناوری ها و بهم پیوستن فرهنگ ها و رسیدن به اهدافی که شرکتهای چند ملیتی یکجورایی نشون دهنده اونها هستن ، در آینده احتمال زیاد باید شاهد جنگ بین هوادارهای شرکتها باشیم و جنگ بین قومیت ها و ملت ها یک امر دموده و تاریخ مصرف گذشته میشه … البته طول میکشه که به اون جهان برسیم ،اما میرسیم قطعا

    StalkerTlou part 2 game of the century
  • زیرا انحصاریهای سونی پدر ماکرو رو دراورده

    لورد آلفاSouls/godStalkerAbolfazlگیمری عادیTlou part 2 game of the century
  • این رقابت هاواقعابه نفع گیمرهاست.تاوقتی همچین رقابت هاباشه.گیمرمی تونه بیشترسودکنه.نمونش رقابت همین گیم پس باپلی استیشن پلاسه که به نفع گیمرهای پلی استیشن وایکس باکس شد
    امیدوارم که رقابت شبیه نسل۸ یک طرفه نباشه.ودوکمپانی ازتمام ظرفیت هابتونن استفاده کنن

    Halo.reachAlborzHitasepfarshadxStalkerچپ دستmahdi12345Ezio Auditore da Firenzeگیمری عادیLu Bumore
    • رقابتی که توش ناشر های بزرگ خریداری بشن و بشن فرست پارتی سونی و مایکروسافت اسمش رقابت نیست نابودی صنعت گیمه !
      رقابت یعنی اینکه سونی و مایکروسافت مثل نسل هفت باشن همشون به فکر انحصاری ساختن باشن اونم با قرارداد های سکند پارتی و ترد پارتی و خرید استودیو نه ناشر !!!

      قاتل فنبویSouls/godHalo.reachAlborzHitasep
      • Halo.reach گفت:

        چطوری قراره با خرید اکتیویژن توسط مایکروسافتی که سهمش از بازار نسبت به سونی کمتره صنعت گیم واژگون بشه و نابود بشه؟

        Ezio Auditore da Firenze
        • تو هنوز داری از دکل حرف های ۱ سال پیش ساتیا نادلا که بیشتر مغلطه بود بالا میری ؟ 😂
          اون حرف ها رو زد واسه اینکه قرارداد رو زودتر نهایی کنه وگرنه هیچ ضمانتی نیست بعد تایید شدن و گذشت یکی دو سال بازم پشت سونی باشه !
          بماند که همین الان مایکرو باز سخنان گوهر بار داده گفته اصلا نمیدونه کالاف کی عرضه شده و چند تا استودیو روش کار میکنن لابد از اون حرف هاش هم میخوای دفاع کنی بگی درست میگه ؟ 😂😂

          Halo.reach
  • Hitasep گفت:

    یه جا رو اصلاج کنید
    بازی The Outer Worlds 2 برای ابسدین هست نه بتسدا

    چپ دستHalo.reachاپوزوسیون گیمفاmahdi12345Ezio Auditore da FirenzeDKzeroTlou part 2 game of the century
  • Geralt74 گفت:

    من به شخصه عاشق گاد اف وارم
    هر نسل هم یه سری ازش عرضه میشه
    یا عنوان هورایزن
    ولی مسلما حاضر نیستم به خاطر یکی دوتا بازی یه کنسول بخرم
    ترجیح میدم یه کنسول داشته باشم که هوای پلیرو داشه باشه نه هوای خودشو
    جدا از بحث قیمتش که تو کشور خودم حدود ۱۰۰ دلار ارزونتر از پلی فایوه ، ۲۰۰ گیگ حافظش بیشتره و عمر دستش هم بهتره
    اکسترنال هم میخوووره
    من اینارو به بازی انحصاریایی که نسل ۸ خیلی باهاش خاطره دارم ترجیح میدم
    ولی همه‌ی سلایق محترمن❤️

    اپوزوسیون گیمفاآرتور فریمنStalkerچپ دستNinja theoreyEzio Auditore da FirenzeMãhdīærTlou part 2 game of the century
  • arash arman07 گفت:

    سلام ببینید من نه فن هیچ کدوم از این کنسولام نه علاقه ای به پیروزی یکی از اینا دارم من فقط گیمرم وعاشق بازی کردن بازی ها با بالاترین کیفیتم عاشق رشد کردن دنیای گیمم عاشق ساخته شدن بازی های مثل گاد آف وار لست آف آس هورایزن…. بازی هایی که تو این تایمی که اینهمه حجمه هست وحالمون بده بشه بهش تکیه کرد و باهاش کمی آرامش به دست آورد و غرق دنیای گیم شد ولی یک نکته ای که مهمه بو و میخام بگم اینه که استدیویی مثل اکتیویژن یک استدیوی بازی سازی بینهایت خفنه که داره رشد میکنه و پر طرفداره که مایروسافت دازه با خریدش لغمه آماده رو از آن خود میکنه که در مقابل سونی داره استدیوهایی که بسیار کوچیک بودن ولی توانایی بزرگ شدن و خفن شدن داشتنو رشد میده کمک میکنه وبه یه ابر قدرت تبدیل میکنه کاری که سونی میکنه به نظر من قابل ستایشه حالا اگه مایکروسافت هم بیاد استدیو درست کنه یا استدیو های بازی سازی کوچیکو بگیره و توسعه بده کارش عالیه و میشه رقابت درست مثل استدیویه نینجاتئوری که به خوبی استعدادشو فهمید و رشدش داد اگه رقابت در این سمتو سو باشه به نظر من فقط باعث رشد دنیای گیم میشه و همه کیف میکنن به امید روزای خفن و خوب برای همه ما گیمرا ❤️

    MegaStalkerچپ دستگیمری عادیTlou part 2 game of the century
  • Starfaild گفت:

    مایکرو روی شیطانی خودش رو با انحصاری کردن عناوین بتسدا نشون داد و این رویه هم برای عناوین اکتیویژن پیش میگیره و اونارو از پلتفرم های دیگه سلب میکنه بنظرم هر طور شده باید جلوی خرید گرفته بشه
    جالبه بعضی از دوستان ایکس باکس فن میگن سونی نمیخواد رقابت کنه اجازه خرید رو نمیده :/
    مایکرو همین الانم بیشتر از سونی استودیو داره وقتی با وجود همه اینا امسال نتونست یه بازی درست حسابی بده
    سونی تا الان موفقیت هاشو مدیون تلاش های خودش بود بدست آورده مایکرو چیکار کرده بجز خرید ؟؟هیچکدوم از ایپیای که الان داره خودش خلق نکرده بلکه خریده
    حرف مایکرو در مورد رقابت مثل این میمونه اپل بره تمام شرکت های پردازنده موبایل یا برند های موبایل رو تصاحب کنه بعد بیاد به سامسونگ بگه بیا رقابت کن واقعا خنده داره
    در کل به نظرم ۸۰ درصد لغوه و امیدوارم همینطور بشه

    StarfaildHitasepASSADullahfarshadxSouls/godاپوزوسیون گیمفاچپ دستAiden Pearce...Eternal...گیمر غمگینmore
    • برای یه بخش از حرفت که گفتی مایکروسافت همه ی آیپی هاشو خریده، هم حرفت درسته هم غلط. برای مثال، مایکروسافت هیلو رو از بانجی خرید اما اینم در نظر بگیر که اگه مایکروسافت نبود و اگه مایکروسافت سرمایه گذاری نمیکرد، بانجی نمیتونست هیلویی بسازه و در نتیجه هیلو اصلا وجود نداشت. پس مایکروسافت حق داره اینکار رو بکنه چون هیلو با پول مایکروسافت ساخته شد. یا فورتزا هورایزن. همین قضیه ی هیلو برای فورتزا هورایزن و پلی گراند گیمز هم هست(جدای از اینکه فورتزا هورایزن قرار بود یه اسپیناف از موتوراسپورت باشه که توسط فکر کنم turn 10 ساخته میشد که اونم باز مثل قضیه ی هیلو هستش). البته من یه آیپی رو میشناسم که مایکروسافت سرمایه گذاری نکرد و اول پول داد و انحصاری کرد و بعدش آیپی رو خرید. اون آیپی هم گیرز هستش که سه گانه ی اول توسط اپیک با سرمایه ی خود اپیک ساخته شد و مایکروسافت فقط پول داد و ۳ گانه اول رو انحصاری کرد و بعد از ۳ گانه، به اپیک پول داد و آیپی گیرز رو خرید. گیرز با سرمایه مایکروسافت ساخته نشد ولی مایکروسافت پول داد و انحصاریش کرد(چیزی که خیلی از فنبوی های ایکس باکس نمیدونن و یا اگه هم بدونن، خودشون رو به ندونستن میزنن)

      HitasepStarfaild
    • دوستم فقط اول کامنتت رو خوندم و فقط بهت میگم که دل خوش نکن چون قرارداد تایید میشه، خوده اف تی سی هم امید به لغو قرارداد نداره و فقط میخواد با شکایت های پی در پی اینچنینی دادگاه قانع کنه قانون ادغام های ورتیکال رو عوض کنه، اگر هم فکر میکنی قراره انحصاری کنه که پس آماده شو، ولی خب لب کلام اینه: قرارداد تایید میشه و تقریبا قطعیه مگررر خوده مایکروسافت قبل از رای نهایی دادگاه کنار بکشه خودش، هیچکدوم از بازی های لایو سرویس یعنی کال آو و دایابلو و اورواچ مثل ماینکرفت انحصاری نخواهند شد، ولی تمام آیپی های سینگل پلیر نظیر کراش انحصاری خواهند شد، لایوسرویس ها فقط برای گیم پس اند، البته کلا اکس باکس اینروزا یعنی گیم پس، راستی خواستی بگو ده پونزده تا مقاله انگلیسی زبان خفن از وکلای کله گنده در زمینه نظارتی برات بفرستم که چشم انداز آینده اکتیویژن برات روشن شه

      StarfaildTlou part 2 game of the centuryHitasep
    • ASSADullah گفت:

      واقعا دوستان متوجه نیستن.
      این قرارداد هیچ نفعی برای ما گیمرها نداره. شاید در نگاه اول چیزی خوبی باشه و اینکه کالاف و گیم های دیگه وارد گیم پس بشن…. ولی به چه قیمت آیا کالاف میتونه همون کیفیت سابق رو داشته باشه. چرا به صنعت سینما نگاه نمیکنید…
      واقعا میشه با همین سرویس های اشتراکی مثل ارباب حلقه ۲۰۰۱ ساخت.؟؟. خودتونه که شاهد هستین کیفیت سینما چقدر کاهش داشته
      اگر صنعت گیم هم به سمت سرویس اشتراکی بره( که مایکرو داره همین کار رو میکنه) مطمن باشید گیم ها به بدی سریال ارباب حلقه ها میشن شایدم بدتر.

      فقط به فکر خودمون نباشیم.
      واقعا دیدن روزی که بازی های باکیفیت (نسل ۷ مایکرو) و سونی و نیتندو (این آخری برای خودش دنیای دیگه ای داره )
      نباشن. صنعت گیم نخواهد بود

      StarfaildEzio Auditore da FirenzeASSADullahTlou part 2 game of the centuryHitasep
      • Hitasep گفت:

        خب بیا برسی کنیم
        اکتیویژن سالهاست که همین طوری نشسته هر سال یه کالاف{شما بخونید وارزون با اسم جدید} عرضه میکنه
        کمپین داستانی کوتاه گیمپلی نسبت به کالاف های قبل داغون
        فقط کالاف میسازن که اسکین و اینجور چیزا بفروشن و پول در بیارن
        حالا این شد کالاف و اکتیویژن بریم سراغ بیلزارد
        بیلزارد از وقتی زیر شاخه اکتیویژن شد رفت تو بدترین حالت خودش تو تاریخ خودش
        استارکرفت کجاس؟ دیابلو به زور ازش خبر میدن اورواچ چی شد یه گیم شوتر برای یه ناشری که فقط استراتژی میسازه با یه اپدیت اسم اورواچ دو گذاشتن
        بعد میدونی اکتیویژن چی کم داره؟
        فضای کاری و مدیریت
        ماکروسافت بارها ثابت کرده تو ساخت یه چهارچوب سازمانی خوب ماهره و همین کارو هم کرده
        و وقتی فضای کاری مناسبی داشته باشن میتونن کالاف بسازن اونم با کیفیت بیلزارد بیچاره از زیر سایه اکتیویژن در میاد و میشه چیزی که قبلا بود

        MãhdīærEzio Auditore da FirenzeStarfaildTlou part 2 game of the century
        • ASSADullah گفت:

          ببین عزیز موضوع فقط کالاف نیست. مایکرو داره صنعت گیم رو به سمت سرویس اشتراکی میبره. مهر کلیدی هم همین کالاف هست.
          شما به این فکر نمیکنید بعد از خرید چه اتفاقی میفته. وقتی همه متمایل بشن به گیم پس دیگه سونی اینجا نمیتونه مثل سابق بازی های با کیفیت بالا بسازه. چون فروش سخت افزار خیلی کم میشه و برای زنده موندن باید هزینه های ساخت رو کم کنن و اینجاست که کابوس صنعت گیم شروع میشه. چون مطمن باش با این اوضاع دیگه گیم های مثل گاد و …نمیبینی.

          مایکرو بارها ثابت کرده….
          عزیز چرا از هیلو حرف نمیزنی. شرکتی که از عهده یک IP اونم ip بیس مایکرو بر نیاد چطور میشه اطمینان داد کالاف از اینی که هست بدتر نشه.
          موضوع کیفیت، شما خودتون بازی های این نسل و نسل قبل رو با ۷ مایکرو مقایسه کنید.
          مگر مایکرو فرقی داشت با نسل ۷ چرا نتونست مثل قبل موفق عمل کنه.

          قبول دارم این اکتی گند زده به IP هاش ولی این ضعف دلیل نمیشه که مایکرو بیاد اون بخره.

          ASSADullahEzio Auditore da Firenze
          • Hitasep گفت:

            اولا که این کارو ماکروسافت نکرده اطلاعات یکم جمع کن
            گوگل اپل امازون ماکروسافت و متا {فیسبوک سابق که همین تغییر اسم داره حرف منو ثابت میکنه }
            اینا همشون میخوان تو رقابت متاورس ببرن و متاورس یعنی مخاطب و چه حوضه از سرگرمیه که فوقوالعاده مخاطب و سود داره؟ گیم
            برو فیلم ready player one یا free guy رو ببین که با مفهوم متاورس اشنا بشی
            قبل ماکروسافت متا میخواست اکتیویژن رو بخره
            وقتی یکی مثل گوگل میاد و استادیا رو تاسیس میکنه که یه پلتفرم بر اساس کلوده باید اینو متوجه بشی
            متاورس اینده تکنولوژیه فاز سوم اینترنت و دیر یا زود میاد
            الان تو نگران نابودی سونی ای اینو باید به جیم رایان بگی که اصلا این موضوع رو جدی نمیگیره
            یه مثال برات میزنم موقعی که کارت گرافیک های سه بعدی اومد مسلما کلی بازی دو بعدی بود که معروف بودن اما وقتی جهان جدید مدیوم جدید و یه تعریف جدیدی برای مخاطب و توسعه دهنده میاد باید یا خودشون رو تغییر بدن یا به تاریخ بپیوندن مثل بازی های سونیک که سه بعدی شدن و تهدید رو تبدیل به فرصت کردن
            هیلو دلیل محکمی براش وجود داره سازنده اصلیش رو از دست داده اگه سر هر گیمی همچین بلایی بیاد مطمین باش وضعیت جالبی براش در نمیاد
            اگه بازم مخالفی جواب تک تک حرفام رو بده

            • ASSADullah گفت:

              ببین زیادی ماکارونیش کردی. موضوع ساده هست.
              در کل چیزی هست بین کمیت و کیفیت فکر نکنم چیزی سختی باشه که نشه درکش کرد.
              تمام چیزی که خواستم بگم همون بالا هست میتونی دوباره بخونی شاید بهتر تونستی بفهمی.

              موفق باشی

            • Loligager گفت:

              استادیا که شکست خورد سروراش هم بستن

              • Hitasep گفت:

                درست کردن سرویس اونم برای پلتفرم واحد کار اسونی نیست و سالها طول میکشه
                برو کامنت های پست معرفی پلتفرم استادیا رو بخون هم سرویس نسبت به قیمت و بازی ها عالی به نظر میرسید هم کاربرا خوششون اومده بود ولی شکست خورد
                برای همینه میگم ماکروسافت تو سرویس بیش از حد جلوعه

                • Loligager گفت:

                  دقیقا مثل گیمپس که هم یک سرویس نسبت به قیمت و بازی ها عالی بنظر میاد اما کاربراش از پلاس کمتره در نتیجه بزودی به سرنوشت استادیا دچار میشه

              • Hitasep گفت:

                گیمپس با وجود داشتن کیفیت بالا و تعداد بازی های روز عرضه زیاد از همه وجه بهتر از پلاسه
                پلاس فقط مشترکینش بالاتر بود اونم تازه فقط ۷ میلیون
                که با رشد منفی دو میلیونی مواجه شد و الان اختلافشون چیزی حدود ۴ تا ۵ میلیونه تازه اگه رشد گیمپس رو در نظر نگیریم
                و اینم بگیم کالاف ۴۰۰ میلیون پلیر فعال داره و فقط اگه ۱۰۰ تاش فقط رو پیسی گیمپس بخرن سود گیمپس از مجموع سود سرویس نتفیلیکس و دیزنی هم بیشتر میشه

  • کینه سونی و مایکروسافت
    سال ها اینو داشتن ولی سعی داشتن پنهانش کنن
    خودشونو نشون دادن
    ولی خوب هرچی بشه نمیشه گفت حق با سونیه یا مایکرو
    چون هر شرکتی به نفع خودش کار میکنه ولی این کار مایکرو دوست داشتم که به انحصار زمانی deaths loop & ghostwrite
    احترام گذاشت
    امیدوارم به نفع ما گیمرا باشه

    Ezio Auditore da FirenzeHitasepfarshadxچپ دستاپوزوسیون گیمفاmahdi12345گیمری عادیTlou part 2 game of the century
  • اگه اسپنسر همینجوری ادامه بده باعث نابودی صنعت گیم میشه
    مثال خرید بتسدا که بازی های جدیدش انحصاری ولی گفته بود قرار نیست این اتفاق بیفتد و من از اسپنسر خوشم نمیاد ن به خاطر فن پلی استیشن بودن از اول بدم میومد

    farshadxSouls/godچپ دستAiden Pearce...Eternal...mahdi12345Ezio Auditore da Firenzeگیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the century
  • PASARGAD گفت:

    ولی جدا از این حواشی خرید رقابت این نسل که خیلی خوب بوده انحصاریای خوب سونی باعث شد ایکس باکس هم به ساخت بازی بپردازه از اونور گیم پس هم باعث به وجود اومدن پلاس جدید شد

    شبح اسپارتانASSADullahSouls/godاپوزوسیون گیمفاچپ دستmahdi12345گیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the century
  • arman گفت:

    هرچی این خرید زود تر تموم شه بهتره با میشه یا نمیشه ، فقط این cma کی جوابش بیاد خدا میدونه

    armanHitasep
  • Ninja theorey گفت:

    فکر نمیکنم خرید اکتیویژن خیلی تاثیر روی سونی داشته باشه از تعداد خریداران کم میشود اما نه به اندازه ایی که اثر گذار باشه ولی سونی نمیخواد همین تعداد مشتری هم از دست بده مثلا من حاضر نیستم با کنترلی غیر playstation پلی بدم همین الان غیر انحصاری سونی بازی دیگری ندارم و اصلا حال نمیکنم
    میخوام بگم طرفدار سونی هیچوقت این کنسول ترک نمیکنه اما کسایی هستند که فقط کنسول سونی خرید میکنن اما هیچ بازی انخصاری از سونی ندارن فقط بخاطر کیفیت یا جو عمومی رقبت به خرید playstation میکنن

    Tlou part 2 game of the centuryشبح اسپارتانHitasep
  • mahdirh گفت:

    در واقع نبرد این دو مثل جنگ سرد می‌مونه برای دنیای گیم

  • به نظرم خریدش باید نهایی بشه اینجوری رقابتم شدت می گیره و سونی یه شوتر درست درمون میده الانم داره با بانجی سر چند پروزه همکاری می کنه از سونی می خوام موفقیت نسل هشتمشو تکرار کنه اگه مایکرو هم پیشرفت کنه چه بهتر

  • Amiran گفت:

    من یه مدت نبودم دوباره برگشتم با یه اکانت دیگه

    اولین نکته این که سال ۲۰۲۲ برخلاف سونی اکس باکس کمی شل گرفت به نظرم و خب امیدوارم سال جدید رو پر قدرت شروع کنه
    واقعیتش جدای از همه نظر ها به نظرم انحصاری کردن اکتویژن واقعا بده برای گیمر ها نمیدونم چرا بعضی ها خوشحال هستن
    اینکه بخره بد نیست ها یا حتی برای مثال در اکس باکس زودتر عرضه بشه برای مثال یه بازی الان بیاد شش ماه دیگه برای پلتفرم های دیگه بیاد ولی اینکه نیاد بده به نظرم‌
    نکته دوم و خیلی عجیبتر اینکه هر چی گشتم هالک ایرانی رو ندیدم نابود شد بالاخره؟

    چه یه سوال داشتم خدمت دوستانی که الدن رینگ رو بازی کردن
    من تازه ریختم بازی جالبیه فقط من داشتم بازی میکردم حس کردم ایتمی نیست با اینکه باس اول کشته بودم لولم هم سی و خورده ای است زدم گوگل ببینم واسه سبک ستاره شناس چی خوبه دیدم راحت ترینش عصای morning star است که قوی هم هست رفتم دیدم درش صندوقش اصلا بازه
    یه چنتا چیز گشتم همشون نبودن نه فقط سلاح حتی زره و موجوداتی که میتونی احضار کنی. دلیلش چی می‌تونه باشه احتمال داره به خاطر اینکه نسخه بازی که برام ریخته ( اکانت هکی بازی میکنم ) یک است اینطوریه؟ سبک های سامورایی زندانی با استعداد و پیامبر و قهرمان رو هم انتخاب کردم بازم نبود چیزی
    مشکل بازی من است ؟

چرا نبرد ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2022 شدت گرفت؟