نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا

دهه ۸۰ میلادی میزبان ظهور شخصیت‌های تاثیرگذار و سنت‌شکنی در تاریخ دنیای انیمه بوده است.

دنیای انیمه سرشار از شخصیت‌ها، روایات و مفاهیم عمیق و تاثیرگذاری است که در هیچ مدیوم دیگری نمی‌تواند همانند آن‌ها را تجربه کرد. مواردی که باعث شده تا آثار سینمایی یا تلویزیونی انیمه از طرفدارانی وفادار و دو آتیشه در سراسر جهان برخوردار باشند.

دهه ۸۰ میلادی را می‌توان نقطه عطفی در صنعت انیمه به حساب آورد که آثار ساخته شده در آن دوران، انقلابی را در ژانرهای مختلف رقم زده و شخصیت‌های جذاب، چالش‌برانگیز و ماندگار را برای مخاطبین به ارمغان آوردند که هنوز هم پس از گذشت چندین دهه نه تنها ذره‌ای از محبوبیت و شهرت آن‌ها کاسته نشده، بلکه مخاطبین جدید این صنعت نیز با رویی باز به سراغ آن‌ها می‌روند.

به همین سبب نیز در نظر گرفتیم تا به معرفی ماندگارترین شخصیت‌های معرفی شده در انیمه‌های دهه ۸۰ پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. شخصیت‌هایی که علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی در به تصویر کشیدن سبک جدیدی از انیمه‌ها اما همچنان بی‌رقیب بوده و آثار جدید این صنعت به هیچ وجه تاب رقابت با آن‌ها را نداشته‌اند.

شخصیت ریو سائبا

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
City Hunter

انیمه City Hunter (شکارچی شهر) در ژانرهای اکشن، کمدی، معمایی و شونن را می‌توان به عنوان یکی از آثار خاطره‌انگیز دهه ۸۰ میلادی خطاب کرد که از داستانی درگیر کننده برخوردار بوده است.

این مجموعه سریال که که بین سال‌ها ۱۹۸۵ الی ۱۹۹۱ پخش شده است، روایت‌گر یک کاراگاه خصوصی به نام ریو سائبا می‌باشد که وظیفه اجرای عدالت در کشور غرق در آشوبش را بر عهده دارد. او که در فنون رزمی و کار با اسلحه یک خبره به تمام معنا محسوی می‌شود، رقم‌زننده برخی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های سبک شنون محسوب شده و به عنوان پدر این دسته از آثار شناخته می‌شود. ریو سائبا وطن‌پرستی ماهر و در عین حال عجیب و غریب است که برای تحقق اهداف خود هیچ اما و اگری را به حساب نیاورده و هر فردی که قصد به همین زدن امنیت کشور و زیر سوال بردن قانون را داشته باشد، با او طرف خواهد بود.

پگاسوس سیا

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Saint Seiya

فرنچایز Saint Seiya (سینت سیا) که از دهه ۸۰ میلادی تاکنون به طریق مختلف ادامه یافته، با این حال مجموعه اصلی بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ طی ۱۱۴ قسمت برای مخاطبین به ارمغان آورده شده است.

داستان این مجموعه حول محور یک جوان یتیم به نام سیا است که به قدرتی کهن در یونان باستان دست یافته و صاحب قدرت‌هایی می‌شود که به او لقب پگاسوس سیا را اهدا می‌کند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این فرنچایز برای چندین دهه به طریق مختلف گسترش یافته و در حال پخش می‌باشد، با این حال شناخته شده‌ترین و مشهورترین شخصیت این فرنچایز پگاسوس سیا نام دارد؛ جوانی مهربان، قابل اعتماد، بسیار قدرتمند و حافظ جان انسان‌ها که بارها و بارها در مقابل تهدیداتی بسیار خطرناک قرار گرفته و موفق به پیروزی در برابر نیروهای خبیث بوده است. پگاسوس سیا شخصیت بسیار محبوب و بزرگ در نزد مخاطبین دنیای انیمه بوده و شخصیت‌های بسیاری در طی دو دهه گذشته با الهام از قدرت‌ها و رفتارهای وی شکل گرفته‌اند که نمایانگر تاثیرگذاری او در نزد خالقین و بینندگان این صنعت بوده است.

دی

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Vampire Hunter D

انیمه سریالی Vampire Hunter D (دی شکارچی خون‌آشام) که نخستین اثر آن در سال ۱۹۸۵ منتشر شده است، روایتی متفاوت از نبرد بین خیر و شر را به تصویر کشیده است.

این انیمه که در بر گیرنده المان‌های وسترن، وحشت لاوکرفتی و عناصر علمی-تخیلی می‌باشد، روایت‌گر زمین پس از یک جنگ هسته‌ای ویرانگر است که توسط گونه‌های مختلف خون‌آشام به تصاحب درآمده و در این بین سر و کله یک نیمه خون‌آشام و نیمه انسان به نام دی پیدا می‌شود که می‌تواند شرایط بر روی این سیاره را تمام و کمال دگرگون نماید. شخصیت دی جزو آن دست از ضدقهرمانان خوش‌تیپ و بسیار حرفه‌ای می‌باشد که جامعه چندان روی خوشی به وی نشان نداده و او به تنهایی در مقابل تهدیدات مختلف ایستادگی می‌کند. دی را می‌توان به عنوان منبع الهام شخصیت‌های مشهوری در طول دو دهه گذشته دنیای انیمه خطاب کرد که هر یک از آن‌ها، جنبه‌های گوناگونی از دی را به تصویر کشیده‌اند. او قطعاً برای طرفداران آثار خون‌آشامی به شخصیتی بدل شده است که هیچگاه فراموش نخواهد شد.

جو یابوکی

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Ashita no Joe

انیمه Ashita no Joe (آشیتا نو جو) که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ در دسترس مخاطبین قرار گرفته است، تاثیرات بسیاری در آثار بوکس‌محور داشته و شخصیت اصلی آن نیز هنوز هم به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین قهرمانان داستان‌های ورزشی شناخته می‌شود.

این انیمه روایت‌گر یک جوان عیاش است که در حین کلاه‌برداری دستگیر شده و به زندان منتقل می‌شود. زندگی او در زندان برخلاف پیش‌بینی‌هایش پیش رفته و با افرادی آشنا می‌شود که مسبب یادگیری ورزش بوکس شده و عملاً به یک مبارز رینگ بدل می‌گردد. رشد شخصیتی جو و تبدیل او از یک دزد کلاه‌بردار به یک بوکسور حرفه‌ای را می‌توان به عنوان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین آرک‌های شخصیتی تاریخ دنیای انیمه به حساب آورد که مجموعه Hajime no Ippo (هاجیمه نو ایپو) نیز الهامات بسیاری از آن گرفته است. نکته جالب توجه درباره روند Ashita no Joe در این است که مسابقات بوکس آن در اکثر مواقع برخلاف پیش‌بینی‌های بینندگان رقم خورده و جو را در شرایط چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد که تصمیمات او و سبک زندگی‌اش می‌تواند تاثیرات بسیاری برای مخاطبینی با هر سن و جنیستی داشته باشد.

یانگ ون‌لی

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Legend of the Galactic Heroes

مجموعه Legend of the Galactic Heroes (افسانه قهرمانان کهکشانی) که از اوایل دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ تهیه شده است را نه تنها می‌توان به عنوان جنگ ستارگان دنیای انیمه خطاب کرد، بلکه یکی از حماسی‌ترین و پرجزییات‌ترین ساخته‌های این صنعت می‌باشد که هنوز هم هیچ اثری در به تصویر کشیدن داستان فضایی نتوانسته تا با این مجموعه به رقابت بپردازد.

داستان این مجموعه در آینده بسیار دوری از زندگی بشریت جریان داشته و کهکشان تحت کنترل گروه‌های مختلفی از انسان‌ها و موجودات فضایی درآمده است. با این حال ۲ ابرقدرت وارد جنگی ۱۵۰ ساله می‌شوند که تمام کهشکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از ۲ شخصیت اصلی این مجموعه یانگ ون‌لی نام دارد که رهبری نیروهای آزاد کهکشان را بر عهده داشته و علی‌رغم برخی از اشتباهاتی که در طول زندگی رقم زده است اما رفته رفته به فرمانده‌ای بسیار مقتدر و بزرگ بدل می‌گردد که ارتش نیروهای آزاد را در مقابل ارتش امپراطوری به پیروزی‌های بزرگی می‌رساند. تقابل یانگ ون‌لی با رهبر ارتش امپراطوری پس از گذشت چندین دهه هنوز هم جذاب بوده و به عنوان یکی از تقابل‌های نمادین تاریخ دنیای انیمه محسوب می‌شود.

پیکولو و پدرش، پادشاه پیکولو

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Dragon Ball

مجموعه طولانی Dragon Ball (دراگون بال) را می‌توان به عنوان یکی از فرنچایزهای صاحب سبک و بسیار طولانی تاریخ صنعت انیمه به حساب آورد که نخستین مجموعه آن بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ به تصویر کشیده شده است.

داستان کلی انیمه Dragon Ball حول محور گروهی از نوجوانان است که سعی دارند تا قدرت‌های خود را پیدا کرده و در برابر تهدیدات شرارت‌بار موجودات تاریکی ایستادگی کنند. شخصیت‌های شرور مجموعه اصلی این فرنچایز، پیکولو و پدرش، پادشاه پیکولو نام دارند که علی‌رغم نام خنده‌دارشان اما به عنوان یکی از خطرناک‌ترین و بی‌رحم‌ترین شخصیت‌های شرور تاریخ انیمه محسوب می‌شوند که دست به کشتارهای بسیار بزرگی زده‌اند. شرارت‌های آن‌ها به حدی هولناک است که گاهاً باعث تغییر لحن این انیمه کمدی به آثار ترسناک نیز شده‌اند. رویارویی‌ آن‌ها با قهرمان این مجموعه یعنی گوکو شامل برخی از زیباترین صحنه‌های مبارزه تاریخ این مدیوم می‌باشد که بسیار حماسی و تماشایی بوده و سرشار از آدرنالین خالصی است که می‌تواند مخاطبین خود را هیجان‌زده نماید. شرارت‌های این دو پس از گذشت بیش از دو دهه هنوز هم زبانزد بینندگان دنیای انیمه بوده و همین مسئله سبب شده تا آن‌ها به شخصیت‌های ماندگاری از دهه ۸۰ تبدیل بشوند.

کنشیرو

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Fist of the North Star

انیمه Fist of the North Star (مشت ستاره شمالی) اثری در ژانرهای ماجراجویی و هنرهای رزمی می‌باشد که بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ برای مخاطبین به ارمغان آورده شده است.

پس از آن که یک نبرد هسته‌ای در دهه ۱۹۹۰ به وقوع می‌پیوندد، تمام تمدن‌های بشری رو به انقراض رفته و عملاً انسان‌ها به چندین هزار سال قبل بازگشته و رویه زندگی کاملاً اولیه‌ای را در پیش می‌گیرند. در این بین شاهد حضور شخصیتی به نام کنشین هستیم که مسبب خلق شخصیت‌های محبوبی همچون گاتز یا جاناتان جوستار در انیمه‌های Berserk و JoJo’s Bizarre شده است. او علی‌رغم این که چندان در نزد اطرافیانش محبوب نبوده و از ظاهری خشن بهره می‌برد اما قلبی بسیار مهربان و دلسوز داشته و بارها برای نجات جان انسان‌ها تا سر حد مرگ پیش رفته است. داستان عاطفی او و معشوقش و وقایعی که به سبب عشق بین آن‌ها به وقوع می‌پیوندد، با گذشت چندین دهه هنوز هم جذاب و تازگی داشته و در جهان نابود شده توسط بمب‌های هسته‌ای، شاهد داستانی بسیار زیبا و تاثیرگذار هستیم که شخصیت‌پردازی کنشیرو می‌تواند ذهن و قلب مخاطبین را به چالش بکشد.

سون گوکو

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Dragon Ball

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، مجموعه Dragon Ball یکی از آثار بزرگ و شناخته شده تاریخ دنیای انیمه می‌باشد که هر یک از آثار تلویزیونی یا سینمایی آن با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی بینندگان مواجه شده است.

شخصیت اصلی این مجموعه که سون گوکو نام داشته و به سبب مجموعه Dragon Ball از همان دوران کودکی با او آشنا می‌شویم، با قاطعیت الهام بخش‌ترین شخصیت تاریخ دنیای انیمه محسوب می‌شود که از ویژگی‌های بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بهره برده و شخصیت‌های بسیاری در طول چند دهه گذشته برگرفته از او به وجود آمده‌اند. گوکو شخصیت بسیار قدرتمند و غیرقابل کنترلی است که هیچ چیزی در دنیا به اندازه دوستان و نزدیکانش برایش اهمیت ندارد. نکته جالب توجه درباره سیر شخصیتی گوکو در این است که Dragon Ball روایتی کمدی و مفحر از او را به تصویر کشیده و رفته رفته از طریق مجموعه‌های بعدی شاهد روایت بسیار جدی و بعضاً بی‌رحمانه از گوکو هستیم که ذهن مخاطبین را به چالش می‌کشد. همچنین باید اشاره کرد که سکانس‌های نبرد سون گوکو با دشمنانش نه تنها جزو بهترین رویارویی‌های صنعت انیمه محسوب می‌شود، بلکه به حدی هیجان‌انگیز، حماسی و جذاب به تصویر کشیده شده‌اند که شما را بر سر جایتان میخکوب خواهد کرد.

رینهارد ون لوهن‌گرام

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Legend of the Galactic Heroes

درباره مجموعه جذاب Legend of the Galactic Heroes اشاره کردیم که به نوعی جنگ ستارگان دنیای انیمه محسوب شده و از شخصیت‌ها و وقایع بزرگ و متعددی بهره می‌برد که تا مدت‌ها می‌تواند شما را سرگرم نماید.

در حالی که یانگ ون‌لی رهبری جبهه نیروهای آزاد کهکشان را بر عهده داشته و از استراتژی‌های غافلگیر کننده‌ای بهره می‌برد، نیروهای ارتش امپراطوری نیز توسط نابغه‌ای به نام رینهارد ون لوهن‌گرام هدایت می‌شوند که جزو یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های ساخته شده در طول تاریخ دنیای انیمه لقب گرفته است. رینهارد باور دارد که میزان لیاقت و زحمات وی باید جایگاهش در این امپراطوری را تعیین نماید و نه اصل و نصب خانوادگی‌اش؛ مسئله‌ای که سبب شده تا به طرزی باورنکردنی شاهد طی کردن پله‌های ترقی توسط او باشیم تا در نهایت به عنوان پادشاه تمام کهشکان لقب بگیرد. او شباهت انکارناپذیری با شخصیت لولوچ لامپروج از مجموعه Code Geass داشته و همین موضوع می‌تواند میزان جذاب و سبک شخصیت‌پردازی او را در نزد مخاطبین تعریف نماید. با توجه به این که انیمه Legend of the Galactic Heroes تحت بازسازی مدرنی قرار گرفته است، تماشای نبردهای فضایی و ماجراجویی‌های رینهارد ون لوهن‌گرام می‌تواند تا مدت‌ها خاطراتی فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

رائوح

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
Fist of the North Star

مجموعه Fist of the North Star با الهام از نبردهای هسته‌ای و ترکیب آن با عناصر آخرالزمانی و هنرهای ررزمی یک محصول تکرار نشدنی و بسیار جذاب را به وجود آورده که شخصیت اصلی آن یعنی کنشیرو نیز می‌تواند شما را مجذوب نماید.

رائوح که به عنوان برادرر کنشیرو شناخته می‌شود، یکی از شخصیت‌های شرور و بسیار منفور مجموعه Fist of the North Star می‌باشد که تقابلی افسانه‌ای و حماسی با کنشیرو داشته و با قاطعیت می‌توان گفت که در ژانر خودشان هیچ انیمه و هیچ تقابلی نتوانسته تا به چنین میزانی از حماسه و مبارزات نفس‌گیر دست پیدا کند. این دو برادر که بر سر حق تاج و تخت بارها رویاروی سکدیگر قرار گرفته‌اند، برای رسیدن به اهداف خود هیچ رحمی نسبت به یکدیگر نداشته و لحظاتی بعضاً ترسناک را نیز پدید آورده‌اند. رائوح علی‌رغم نیات شوم و هولناکی که دارد اما سرگذشتی دردناک و قابل تأمل را پشت سر گذاشته و همن مسئله باعث شده تا به عنوان یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های ماندگار دهه ۸۰ لقب بگیرد که دنیای انیمه علی‌رغم تلاش‌های بسیار اما هیچ شخصیتی را در حد و اندازه او برای مخاطبین پدید نیاورده است.


آیا از بینندگان آثار دنیای انیمه در دهه ۸۰ محسوب می‌شوید؟ بهترین مجموعه ساخته شده در آن دهه از نظر شما چه اثری می‌باشد؟ آیا در کنار نام‌های استفاده شده در این مقاله، شخصیت دیگری را سراغ دارید که متعلق به آثار دوران دهه ۸۰ بوده و هنوز هم ذره‌ای از جذابیت و محبوبیت آن کاسته نشده باشد؟ با توجه به اسامی نام برده شده، آیا شخصیت دیگری را سراغ دارید که بتواند در حد و اندازه هر یک از آن‌ها قرار بگیرد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

UNCLE ARTHURBehzad zargaryEspressoDota2aliushakaramazofmatrix4221489𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭Hamid moviegod of war????یوهانLone wolf

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا
نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به شخصیت‌های ماندگار دنیای انیمه در دهه ۸۰ - گیمفا