نقد و بررسی بازی Warzone 2؛ جای وردانسک خالی!
آیا روزشماری هواداران Warzone برای نسخهی جدید یعنی Warzone 2.0، نتیجه دلخواه را به همراه داشته است؟ با نقد و بررسی این اثر بتل رویال همراه گیمفا باشید.
بتل رویالها چند سالی است که بازار آثار آنلاین و رقابتی را تصاحب کردهاند و فوقالعاده محبوب و سودآور شدهاند. یکی از بزرگترین آثار این ژانر، بازی Warzone بود که توانست در عرض دو سال، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را جذب خود کند. پس از سه سال، ماه قبل شاهد عرضهی نسخهی جدید این بتل رویال محبوب از سوی اکتیویژن بلیزارد بودیم و اکنون در این مقاله، به بررسی این عنوان میپردازیم.
ساختار بتل رویال Warzone 2.0، مانند تمام بتل رویالهای یک دهه اخیر است. در واقع، بهتر است بگویم هر چقدر نسخهی اول Warzone در مقایسه با رقبای بزرگ این ژانر متفاوت و خاص بود (به لطف مواردی مثل Buy Stationها، وجود Loadout و موارد دیگر)، وارزون ۲ الهامگیریهای مشهودی از دیگر آثار بتل رویال داشته و کاملا با نسخهی اول متفاوت است.
در اینجا هدفی کاملاً مشخص وجود دارد. شما به صورت انفرادی یا تیمی (بسته به مود انتخاب شده)، از هواپیما به بیرون پریده و در مکان مورد نظر خود در نقشه فرود میآیید. بعد از آن میبایست به Loot کردن پرداخته و با پیدا کردن سلاح، تجهیزات، پول و سایر آیتمها، خود را برای نبرد مجهز کنید.
اولین و بزرگترین تفاوت Warzone 2.0 با دیگر بتل رویالها و حتی نسخهی اول وارزون، واقعگرایانهتر بودن آن است. همانطور که در بررسی Call of Duty Modern Warfare 2 اشاره کردم، در کل بازی ریتمی نسبتا کند و واقعی دارد و از حرکت کاراکتر، تا نحوهی Recoil گیری و حذف قابلیتهایی مثل Bunny Hop و Slide Cancel، در کل شاهد بتل رویالی کندتر، تاکتیکیتر و واقعگرایانهتر هستیم. سازندگان آن قدر به جنبه واقعگرایی بازی اهمیت دادهاند که محبور به حذف و تغییر موارد متعددی در گیمپلی شدهاند. برای مثال، دیگر قابلیت استفاده از Armor Plate هنگام دویدن وجود ندارد و هنگام Armor زدن، سرعت حرکت شما بر خلاف وارزون قبلی، به شدت کاهش مییابد.
از یک سو وسایل نقلیه بازی دارای سلامتی کمتری هستند و با سرعت بیشتری خراب میشوند و از طرف دیگر، حالا امکان استفاده بیرویه از وسایل نقلیه وجود ندارد؛ چرا که این وسایل نیاز به سوخت دارند و شما میبایست هنگام Loot کردن، در صورت صلاحدید، بنزین نیز همراه خود بردارید یا در پمپ بنزینها سوختگیری کنید.
صحبت از لوت کردن شد، بد نیست به سیستم Inventory بازی اشاره کنیم. مانند PUBG، هر بازیکن دارای یک Backpack است که تعداد محدودی جا برای برداشتن آیتم دارد. مهمات، Lethal و Tactical Equipment، Self Revive، آرمور و در کل تمام آیتمهای موجود به غیر از پول، فضای Backpack شما را اشغال میکنند. لازم به ذکر است که همانند PUBG، میتوانید Backpackهایی با فضای بیشتر پیدا کنید. نکته جالب این است که سیستم Backpack یا کولهپشتی با وجود عملکرد نسبتا سینوسی خود، قابلیتهای جدیدی در ساختار گیمپلی ایجاد کرده است. برای مثال، شما میتوانید دو یا سه Self Revive به همراه داشته باشید و یا همین کار را برای Gas Mask انجام دهید! از طرف دیگر، امکان قرار دادن سلاح سوم در کوله پشتیهای بزرگتر وجود دارد و حتی میتوانید درون Backpack، یک Backpack دیگر قرار دهید!
این قابلیت برای مواقعی مفید است که مثلا شما و هم تیمیهایتان کنار هم نیستید و یکی از شما، لوت ارزشمندی مانند Self Revive اضافه پیدا کرده است، او میتواند آن را درون کوله پشتی بگذارد و هنگام دیدار مجدد، آن را به شما بدهد.
البته سیستم Inventory بازی یک ایراد بسیار بزرگ دارد و آن نیز چگونگی لوت کردن Backpack دشمنان بعد از کشتن آنهاست. بر خلاف نسخهی قبلی، دیگر شاهد ریخته شدن کل آیتمها و Loot آنها روی زمین نیستیم و باید Backpack آن دشمن را روی زمین پیدا کنید، با آن تعامل برقرار کرده و به صورت دستی آیتمهای مورد نیاز را بردارید. در اوایل بازی، این مسئله آنچنان مشکل ساز نیست، اما در اواخر هر راند که درگیریها شدیدتر و سریعتر میشود، این مسئله مشکل ساز خواهد شد. دفعات زیادی بود که هنگام لوت کردن دشمنان، مورد حمله قرار گرفتم و عملا به هیچ وجه نمیتوانستم از خود دفاع کنم. به نظرم سیستم Backpack، حداقل هنگام لوت کردن دشمنان، نیازمند بازنگری کلی است چرا که موجب مرگ ناعادلانه بسیاری از پلیرها میشود.
یکی دیگر از بزرگترین تفاوتهای Warzone 2.0 با نسخهی قبلی، عدم امکان خرید Loadout از Buy Stationها است. در طول بازی، به صورت خطی شاهد افتادن Loadoutهای یک بار مصرفی هستیم که معمولا لوت کردن آنها فوقالعاده خطرناک است، زیرا مرکز توجه دشمنان قرار میگیرد. اگر حاضر نباشید به این روش Loadout انتخابی خود را بردارید، میتوانید با پرداخت ۵۰۰۰ دلار از فروشگاه بازی، یکی از سلاحهای شخصیسازی شدهی خود را خریداری کنید.
حقیقتا اصلا و ابدا با حذف Loadoutها و تغییر روش کلی خرید سلاحها موافق نیستم. اکثر مخاطبان نیز دو دسته شدهاند و برخی از ساختار جدید راضی هستند و دسته دیگر، مثل من به طور کلی از این ساختار رضایت ندارند. به شخصه اعتقاد دارم اگر یک مکانیزم، ساختار، قابلیت یا ویژگی در بازی ویدیویی فارغ از سبک و ژانر آن، هم پیادهسازی مناسب و طراحی اصولی و استانداری دارد و هم مخاطبان از آن راضی هستند، تغییر کامل آن، بدون هدف منطقی و بدون جایگزین کردن آن با ساختاری بهتر، جذابتر و کاملتر، تصمیم درستی به شمار نمیآید. البته بدیهی است در این زمینه، ممکن است دیدگاهها و نقطه نظرات مختلفی وجود داشته باشد.
قابلیت شنا کردن، عمق بیشتری به مبارزات بازی داده است و هنگام نبردهای سریع یا فرار، استفاده از آب یا قایق میتواند راه جذابی برای فرار از مهلکه باشد. البته باید اشاره کنم که در راستای واقع گرایانه شدن بازی، حرکت، Handling و شتاب گرفتن وسایل نقلیه مختلف، از خشکی گرفته تا مسیرهای هوایی و آبی، بسیار آرام و کند است و بر خلاف نسخهی قبلی وارزون، در خیلی از لحظات استفاده از ماشین یا هلیکوپتر برای فرار نتیجه مطلوبی نخواهد داشت چرا که آن قدر شتاب وسایل نقلیه پایین است (سلامتی پایین وسایل نقلیه را هم در نظر بگیرید) که دشمنان قبل از فرار، شما را گلوله باران خواهند کرد.
در کل، اصلا و ابدا روی وسایل نقلیه به مانند قبل حساب باز نکنید. در وارزون قبلی، در خیلی از لحظات استفاده از ماشین و هلیکوپتر به کلی ورق مبارزات را بر میگرداند، اما در وارزون جدید، به خاطر کاهش قدرت، سرعت و چالاکی وسایل نقلیه و وجود محدودیتی مثل سوخت، وسایل نقلیه نقش کمرنگتری را ایفا میکنند.
فروشگاهها یا همان Buy Stationهای بازی نیز دچار تغییرات فراوانی شدهاند. پیش از هر چیز، همانطور که اشاره کردم، امکان خرید Loadout از آنها دیگر وجود ندارد. از طرف دیگر، خرید برخی آیتمها مثل Self Revive نیز دیگر امکانپذیر نیست که البته این تصمیم منطقی است، چرا که به خاطر اضافه شدن Backpack، برخی مخاطبان میتوانستند به تعداد بالا سلف ریوایو خریداری کنند و عملا ساختار بازی از حالت تعادل خارج میشد.
دیگر تغییر این فروشگاهها، محدود شدن فروش برخی آیتمها مثل UAV است. دیگر نمیتوانید از یک فروشگاه به تعداد بالا UAV خریداری کنید و موجودی آنها حالا محدودیت دارد. نکته این جاست که موجودی مشترک است و اگر تیم دیگری آیتمی خاص را خریداری کرده باشد، موجودی آن برای همه به اتمام میرسد.
بد نیست در مورد Contractهای بازی نیز کمی صحبت کنیم. در این بخش نیز شاهد حذف و اضافههای مختلفی هستیم. Contractهای Recon و Scavenger از بازی حذف شدهاند و شاهد Contractهای جایگزین هستیم.
قرارداد Safecracker جانشین Scavenger شده است و در قالب این Contract، باید سه گاو صندوق مختلف را منفجر کرده و لوت کنید. این Contract محبوبترین قراداد در نقشه محسوب میشود. معمولا در نقاطی که این قرارداد وجود دارد، تیمهای مختلفی مشغول مبارزه و نبرد هستند. قرارداد Intel نیز جانشین Recon شده است که باید در طی آن، لپتاپی را پیدا کرده و فایلی را آپلود و هنگام آپلود از آن محافظت کنید. مانند Recon، پاداش این قرارداد، مشخص کردن منطقه امن بعدی برای شما و Squad شماست. در کل بخش قرادادها جزو معدود بخشهایی بوده که تغییرات ایجاد شده در آنها منفی نیستند و خصوصا Contract محبوب Safecracker، ویژگی اضافه شدهی جذابی به حساب میآید.
برویم سراغ مود DMZ. در قالب این حالت بازی، ۱۵ تیم به نبرد با یکدیگر و هوشمصنوعیهای پراکنده شده در نقشه میپردازند. در واقع مود DMZ، تجربهای PvPvE به شمار میآید. در این مود خبری از بیرون پریدن از هواپیما نیست و اسکواد شما به صورت شانسی در نقطهای مشخص Spawn میشود. متأسفانه همین مورد در برخی Roundها مشکلساز شده و ممکن است در مکان نامناسبی ظاهر شوید.
در DMZ باید لوت کنید، قراردادهای متعدد را انجام دهید، با بقیه مخاطبان انسانی مبارزه کنید و در نهایت، با Exfill، از نقشه خارج شده و سلاحها و آیتمهای کسب شده خود را برای دستهای بعدی ذخیره کنید. بزرگترین نقطهی قوت DMZ، تنوع فوقالعاده Contractهای آن است. از تحویل محموله با کامیون گرفته تا ردگیری و پیدا کردن مواد رادیواکتیو و شکار اسکوادهای دیگر، تنوع این قراردادها بسیار راضی کننده است. همچنین برخی Blueprintها و جوایز خاص مختص به این مود هستند؛ به طور مثال، برای آزاد کردن سلاح M13B، باید باس فایت Chemist را شکست داده و با سلاح او، Exfill کنید (از نقشه خارج شوید).
در کل DMZ تجربهای متفاوت از بتل رویال ارائه میدهد و بیشتر روی نبرد PvE تمرکز دارد. متاسفانه پس از آپدیت منتشر شده در اوایل فصل، میران سلامتی، آسیب و سختی باتها به شکل غیرمنطقیای زیاد شده و به همین دلیل، شخصا فعلا رغبتی برای تجربهی این مود ندارم.
همانطور که در نقد Call of Duty Modern Warfare 2 اشاره کردم، رابط کاربری (UI) بازی به شدت طراحی ضعیف، غیراستاندارد و بدی دارد و اصلا مخاطب نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند. واقعا نمیدانم هدف Infinity Ward از تغییر رابط کاربری نسخهی ۲۰۱۹ چه بود. رابط کاربری نیازی به تغییر نداشت اما تغییرات جدید، بسیار ظاهر بدی برای منوهای بازی ایجاد کردهاند و در کل، به شدت از آنها ناراضی هستم.
سری Call of duty در بخش صداگذاری، همواره عملکرد فوقالعادهای داشته و Modern Warfare 2 و در این مورد، Warzone 2.0، یک مثال فوقالعادهی دیگر در این زمینه محسوب میشوند. Infinity Ward بار دیگر مهارت بینظیر خود در بخش صداگذاری سلاحها را به رخ کشیده است. همان طور که به خوبی میدانید، در آثار شوتر، صداگذاری نقش بزرگی را حول ایجاد ارتباط میان مخاطب و دنیای بازی ایفا میکند و سلاحهای مختلف، از AR گرفته تا SMG، کاملاً حس و حال تیراندازی را به مخاطب انتقال میدهند.
گرافیک هنری بازی، همانند نسخهی اصلی رضایتبخش است و در کل، از کیفیت بافتها گرفته تا طراحی محیط، شاهد عملکرد مناسبی هستیم. از طرف دیگر، خوشبختانه به شخصه شاهد مشکل فنی یا باگ گرافیکی خاصی نبودم و این مسئله بهینهسازی خوب بازی را نشان میدهد.
Warzone 2
بازی Warzone 2.0، با وجود آن که تجربهای نسبتاً قابلقبول را برای یک اثر بتل رویال را ارائه میدهد، اما متاسفانه در برخی زمینهها نسبت به نسخهی اصلی دچار پسرفت شده است و از طرف دیگر، از پتانسیلهای بالقوه استفادۀ کافی را نمیبرد. همچنان تجربهی بازی همراه با دوستان، میتواند لحظات جذابی را برای شما به ارمغان بیاورد، اما نه به جذابی وارزون قبلی و نبرد در نقشۀ وردانسک.
نکات مثبت:
- گانپلی روان
- نقشهی جذاب
- طراحی خاص گولاگ
- تنوع مناسب Contractها
- اضافه شدن برخی ویژگیهای منحصر به فرد و جدید
- صداگذاری فوقالعاده
نکات منفی:
- رابط کاربری فوقالعاده ضعیف
- متعادل نبودن هوش مصنوعی در مود DMZ
- حذف شدن برخی ویژگیهای جذاب نسخهی قبل
- المانهای واقعگرایانه بیش از حد
- الگوبرداری بیدلیل از سایر آثار بتل رویال
- دور شدن از هویت وارزون
۷.۸
این بازی روی PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
تونسته در جذب کسایی که وارزون ۱ بازی نمیکردن موفق عمل کنه ولی عوضش یکی مثل منی که به وارزون ۱ عادت کردم اصلا برام قابل حضم نیست که کنسل اسلاید نیست تو این بازی! ماشالا بازی هم طوری ساخته شده که جماعت بچه سال رو به طرف خودش میکشونه به خاطر واقع گرایانه بودن. واقعا بهش ۰ هم نمیدم باید شبیه وارزون ۱ میبود نه اینکه تغییر بدن موومنت بازی رو اون از حذف کردن وردانسک و اوردن مپ و گان های مسخره ی ونگارد اینم از این
سرهنگ تو که خودت کالاف هستی ، دیگه بازی کردن برا چیته🤣🤣
اصلا وارزون قرار نبود اسلاید کنسل داشته باشه . من که راضی هستم
وارزون یک که داشت اگه منظورت وارزون دو هست باید بگم پلیر زیاد از دست داده خیلیا وارزون یکو ترجیح میدن
۱ هم همین طور قرار نبود مومنت سریع داشته باشه
ولی راضی کننده بود وارزون ۲ اصن چیزی به نام موومنت وجود نداره یه کمپر بشینه اون گوشه خونه و تو بی خبر وارد خونه بشی عملا نمیتونی سریع فرار کنی چون موومنت این اجازرو بهت نمیده و بازی میشه بازی کمپرا
بازی رو باید با استراتژی ببری حالا یکی از استراتژی ها کمپ هست یکی راش به آرومی و راش سریع وقتی که میدونی یارو دمجه
پس با کمپ موافقی متاسفم برات .شما نوبا هستین گند میزنین به گیما
همچین میگی انگار خودت یک سره در حال راش هستی …
نه من کمپی که بشینی و ده تا کلی مور و… و با شاتگان کمپ کنی موافق نیستم
چیزی که من موافق اینکه شما میتونی کمپ کنی و کسی هم نمیتونه جلو تو بگیره ولی در کل خود کمپ یک استراتژی میشه و اینگه شما از یک کمپی میمیری تقصیر من نیست ،میخواستی راش ندی
خدا شفات که نمی فهمم از کجا فکر میکنی من نوبم .اگه نوب بودم عرضه پلی دادن همه کالاف ها رو نداشتم
مثل اینکه تو واقعیت بگی داشت کمپ نکن راش بده بزنمت😐😂
در پاسخ به اون حرفت.
ما نمیتونیم جلوی کمپر رو بگیریم.
ولی این عیب بازی حساب میاد که کمپر میطلبه.بازی میتونه یه طوری بچینه مپو که کمپر توش کم بشه نه اینکه هم موومنتو کند کنه و هم اون همه خونه تو مپ بزاره . وارزون ۲
لابد باید کل مپ زمین خالی باشه تا کمپری هم نباشه… ..
اونا خواستن مپ رو شبیه به شهر بسازن و هدف شون کمپر و اینا نبوده . داخل خونه هم دیگه میشه با مومنت فرار کرد یا کمپر هارو تموم کرد من خودم یک استریم خارجی رو دیدم که خیلی خوب کمپر را رو میزنه …
دیس و لایک مهم نیس ولی میدونم ۹۰ درصد اونایی که دیس دادن اصن پلتفرمی برای بازی کردن ندارن اگه هم دارن جفت وارزون یک و دو رو بازی نکردن و از رو استریم چار نفر و ویدیو ها نظر میدن
من این رو بازی نکردم نه اینو نه ۱ رو …ولی به نظر تغییراتش خوب بود …مثلا سه تا دایره ایده خیلی جالبی هست ..و یا حالت DMZ خیلی جذاب هستش …رنگ و روی نقشه هم باز شده …..البته من سطحی دارم می گم …شاید اونی که بازی کرده دیدگاهش متفاوت باشه
وارزون یک بتل رویال خیلی سریع هست .راستش من ترجیح میدم پابجی بازی کنم.
پابجی هم چندان بازی (کُندی) نیست ولی اوکی 👍
هرگز نتونستم با بازی اول شخص ارتباط بگیرم
گولاگ جدید و صدا گذاری جدید از نظر من جزو نکات منفی ان.
و اینکه بازی بیش از حد واقع گرایانه شده واقعا رو اعصابه.
خیلی از وارزون ۱ ضعیف تره من هم وارزون ۲ هم dmz رو چند روزی بازی کردم solo فان نیست مولتی پلیر عادی از همه چی بهتره حیف که بخاطر وارزون مسخره تمرکز اکتیویژن رفته رو وارزون محتوای مولتی پلیر کم شده
هوش مصنویی واقعا عجیبه البته فکر کنم خواستن بازیکنهای نوب و پرو رو شبیه سازی کنن .مثلا بعضیهاشون ۱۰۰ تا تیر میزنن بهت نمیخوره بعضیهاشون هنوز از پشت دیوار نیومدی بیرون میزننت .البته اینکه تو اسموک به صورت دقیق میزننت باگه
من واقعا نمیدونم هر کی هر چیزی رو واسه گیم میگیره اولین گزینش کالاف دیوتی وارزون و جی تی ای آنلاین است.بابا مگه بقیه بازیها کشک ان؟
لودوت قراره بیاد و حتی یک نفر تونست دیدم با نسخه آزمایشی با ۲۰۰۰ دلار لودوت خرید که البته قیمتش را زیاد میکنند وقتی بخوان اد کنند . در مورد هوش مصنوعی که خیلی قوی هست ، میشه گفت یک جورایی منطقیه بخاطر اینکه اگه قرار باشه هر هوش مصنوعی دمیج کشک بده ، پس دیگه بازی آسون میشه و فایده ای نداره با اینکه رو عصاب هست ولی منطقیه
من بزرگترین مشکلی که باهاش دارم محدود بودن آیتم های شاپه،، فکر کن یه عالمه پول داری دونه دونه دنبال شاپ ها میگردی هیچکدوم uav ندارن چرا چون قبلا یکی خریده.
ممنون بابت نقد
واقعا لیاقت اینو داره که بهش بگیم سلطان بازی آنلاین هستش کالاف
وارزون یک تا قبل بلک اپس عالی بود
حتی بعدشم راضی بودم اما از وقتی وردانسک رفت بازی حس و حال قدیمو نداشت
وارزون دورو با وارزون یکی که بعد ونگارد وجود داشت مقایسه میکنم خیلی راضیم ازش
پ ن : وقتی ایتما تو قفسه باگ میخورن و نمیشه برداشت خیلی رو مخه
لوداوتم که خیلی بد موقع میاد
کاشکی تایم افتادنشو کمتر کنن
قضیه چیه گیمای بتل رویال همیشه یه مرگیشون هست
دوستان من نسخه استیم بازی رو دارم..گرافیکش قبل اینکه برم تو بازی اوکیه ولی وقتی تو گیم میره انگار مه آلودو تاره
چیکار باید کنم؟
گرافیکم rx580
بهترین تنظیمات برا بازی به صورت شفاف ، میری میذاری رو مینیموم بعد اسکیل رزولیشن رو ۱۰۰ آپ اسکیلینگ آف، تکسچر نورمال پارتیکل کوایلیتی های، مونشن بلور ها کلا آف عمق تصویر آف، فیلم گرین ۲۰ درصد، فیلد آو ویوو ۱۱۰ لرزش ها ۵۰ درصد برای اصلحه واید، آنلیمیت اف پی اس وی سینک آف فول اسکرین اکسکلوسیو
یه آپدیت ۷ گیگی دادن امیدوارم مشکلاتشو حل کرده باشن
بهترین عنوان ممکن برای نقد و بررسی این بازی بود دمتون گرم.
مشکلات بازی اصلی ترینش رابط کاربری و پرش دراز کش هست که خیلی بازی رو از واقعیت دور کرده اول به نظر لذت بخش میاد ولی با این قابلیت کار های بشدت غیر واقعی میشه انجام داد. سیستم کلی مبارزه بسیار بسیار عالی هست حتا بهتر از وارزون یک. مپ در حد وردانسک اصلا نیست. پروکسیمتی چت فوق العاده هست. اینونتوری محشر. همه چیز عالیست به غیر از اون جامپ دراز کش
و طراحی یو آی، و مپ در عین حال که بد نیست ولی جای وردانسک بشدت خالیست….
بابا بشینید پابجی بازی کنید
شوخی بودا
سلام
ی مرد پیدا نمیشه اسلحه m13b رو برام تو DMZ بندازه میخوام آزادش کنم
زحمت ش رو حتما جبران میکنم👍
NEMESirS#2407638
یا به ID:@NEMESirS در روبیکا، ایتا، تلگرام بهم پیام بدید