مصاحبه وب سایت CVG با PATRICK SÖDERLUND از شرکت EA Games/قسمت دوم
آقای Patrick Soderlund از مقامات بلند پایه و تاثیرگذار شرکت EA Games است که نقش اساسی در ارائه و بازاریابی بازیهای این شرکت را برعهده دارد.در قسمت اول مصاحبه وب سایت CVG با ایشان،نکات مهمی در مورد موتور Frostbite و بازیهای نسل بعد ارائه شد.حال در قسمت دوم مصاحبه،ادامه ی سخنان ایشان در مورد ip های دیگر شرکت EA را مطالعه خواهید کرد
به نظر شما در آیندهی نزدیک ما بیشتر عناوینی رو میبینیم که هم برای نسل حاضر و هم برای نسل بعد عرضه شه؟ و فکر میکنید از چه زمانی کمپانیها فقط برای آخرین نسل بازیها عنواناشون رو عرضه کنن؟
در واقع، قدرت سخت افزاری موجود میتونه جوابش رو بده. اگه همهی مصرف کنندهها همین الان به این قضیه راضی باشن میشه این کارو انجام داد. اما به هر حال فعلا بیشتر فروشها روی کنسولهای نسل حاضره. چون که هنوز مبناهای زیادی برای نسل بعد نصب نشده.
تاریخ ثابت کرده که در سال اول اکثر بازیها برای هر دو نسل عرضه میشن و سال دوم کمتر و کمتر میشه و وقتی هم به سال سوم میرسیم شاید اصلا هیچ عنوان قابل توجهی برای نسل قدیمی وجود نداشته باشه به جز دو یا سه عنوان برجسته. پس به نظرم این فرایند نیاز به ۱۸ تا ۲۴ ماه داره.
اگرچه سیستم معرفی بازیهاتون فوقالعاده بود، اما من انتظار داشتم تا IPهای جدید بیشتری از شرکت شما ببینیم. به عنوان یه تیم شما به این قضیه فکر میکنید؟
ما اینطوری بهش نگاه میکنیم … آیا EA به IP های جدید اهمیت میده؟ آره! آیا ما روی کارای جدید فکر میکنیم؟ قطعا… آیا بعضی از اون کارای جدید احیا کردن دوبارهی عناوین قدیمی مثل Mirror’s Edge خواهد بود؟ بله… آیا اونا عناوین دارای مجوزی مثل Star Wars خواهند بود؟ بله… آیا ما عناوینی داریم که هنوز اونا رو نمایش ندادیم بهشون به عنوان IPهای جدید نگاه میکنیم؟ قطعا همینطوره.
اما من فکر میکنم اگه نگاهی به سیستم معرفی ما در E3 داشته باشید، میبینید که ما از IP جدید Titanfall رونمایی کردیم. از عنوان دوست داشتنی Mirror’s Edge که دوباره برگشته. از عنوانی که مثل رویا تو بهشت میمونه مثل Star Wars: Battlefront. به نظر من Dice با این بازیها حس خوبی را منتقل کرده.
پس اینها سه عنوان مهم هستند که به همراه Battlefield 4 حرفهای زیادی برای گفتن دارن. Battlefield 4 عنوانیه که من فکر میکنم با تغییرات و پیشرفتی که داشته بهترین نمایش E3 بوده و گام بلندی برای ما در عرصهی عرضهی بازیها بر روی کنسول و کامپیوترهای خانگی. هیچ نمایش دیگهای کاری که Battlefield 4 انجام داد رو نتونست تکرار کنه و این منو خیلی خوشحال کرد. من فکر میکنیم ما تنها گروهی هستیم که بتونیم از پس همچین بازیی بر بیایم و کسای دیگهای نتونن بازی به این پیچیدگی رو بسازن. این واقعا باعث میشه من حس خوبی داشته باشم.
و بالاخره نمایش Need For Speed. شاید شما بگید که این عنوان هجدهم یا نوزدهم از این عنوان باشه. اما شما برید بازیهای دیگه رو امتحان کنید. من قول میدم هنوز حس و حالی در این عنوان وجود داره که تو هیچ بازی دیگهای نیست.
من فکر میکنم ما نمایش قابل قبولی داشتیم و حس میکنم بازیهای جدید زیادی داریم. از این گذشته با عناوین جدید زیادی داریم که هروقت آمادهی عرضه باشند آنها را نمایش خواهیم داد.
یکی از بزرگترین سورپرایزهای نمایش EA این بود که Dice روی Starwars: Battlefront کار میکنه. همونطور که گفتید این یه همکاریه که تو بهشتا ایجاد شده. ولی این همکاریا کمتر ایجاد میشه.
خوشحالم که اینو میگی. این اتفاق نزدیک بود اصلا پیش نیاد. یه اتفاق خیلی کسل کننده در جریان بود. مثل خیلی از شایعات. وقتی که با بچههای Dice، Karl Magnus و Patrick Bach صحبت میکردم بهشون دربارهی مذاکراتمون با Disney توضیح دادم. اونا هم گفتم داری چیکار میکنی؟! چرا با زودتر حرف نزده بودی؟! ما میخوایم Battlefront رو بسازیم.
Dice یک تیم خیلی قوی و خلاقه که بیشتر روی IPهای جدید و یا IPهای خودش کار میکنه. کمتر روی عنوانی مثل Starwars کار میکنه. اما این دفعه کاملا فرق داشت. تیم Dice واقعا به ساخت بازی علاقه نشون میداد و حالتی پیش اومده بود که انگار میگفتن لطفا اجازه بدین این بازی بسازیم!
پس من با یه مشاوره با رئیس احساس کردم که بهترین کار ممکنه. چون Diceدوست داره این بازی رو بسازه و قراره یه بازی فوقالعاده خوب بشه. پس ما مشورت کردیم و بازی رو به Dice سپردیم.
امکان اینکه به ما بگید که کدوم استعدادهای کلیدی روی این بازی کار میکنن هست؟
مطمئن باشید کسایی تو Dice کار میکنن که پیشینهی بسیار خوبی دارن. خود Patrick درگیر این بازیه تا این بازی به طور کامل پیشرفت کنه. این بازی تو سوئد و استکهلم ساخته میشه.
اگه بخوایم دربارهی خود بازی صحبت کنیم باید بگم که ما هدف اصلیمون یه عنوان جدیده. در واقع این Star Wars: Battlefront به سبک Dice خواهد بود. بازیهای اصلی Battlefront در واقع از Battlefield الهام بسیار زیادی گرفتن. اونطور که بچههای Dice میگن، این بازی داره به خونهاش برمیگرده. این همهی چیزیه که میتونیم راجع بهش بگیم.
و قطعا سورپرایز دیگهتون Mirror’s Edge 2 بود. نسخهی قبلی این بازی از نظر تبلیغات جهان رو خیلی پر نکرد. اما به هر ترتیب نظر خیلیها رو به خودش جلب کرد و نظر عمومی مردم روی این بازی مطلوب بود. میشه گفت که برگشتن این عنوان به خاطر علاقهی طرفداران بود نه یک حرکت از پیش تعیین شده از سوی خود کمپانی؟
هم آره هم نه. قطعا این عنوانی بود که خیلی از طرفدارا از ما خواسته بودن تا اون رو بسازیم. اما خود ما هم دوست داشتیم تا این بازی رو بسازیم و اون رو عرضه کنیم. این عنوانی بود که Dice دوست داشت روش کار کنه. اونا فکر میکردن مه نسخهی اول این بازی یه تلاش خیلی خوب و مفید بود اما ویژگیهای اصلی بازی رو به نمایش نذاشت!
کاری که ما موفق به انجامش شدیم، ایجاد یه بازی با محیط و گیم پلیی بود که قبلا هیچوقت ایجاد نشده بود. از همه گذشته ایجاد شخصیت دوست داشتنیی مثل Faith و از همه مهمتر یک IP جدید که هیچکس مثل اون رو قبلا ندیده بود. این سه مورد اگه درست در کنار هم قرار داده میشدند به یه موفقیت بزرگ ختم میشد. ولی به هر حال اونا به این موضوع به عنوان تلاش اول قابل قبول نگاه میکردن.بذارید باهاتون رو راست باشم. ما روی این بازی فکرای زیادی کردیم و تیمای آزمایشی زیادی رو برای کار روی این عنوان انتخاب کردیم. جوجهکشیهای زیادی از این تیمها انجام شد ولی مطلوبترین نتیجهی ممکن به وجود نیومد تا اینکه Sara Jansson که حالا تهیه کنندهی همین عنوان اومد و به Karl Magnus Troedsson زنگ زد و بهش گفت من ایدهی جدیدی دارم. باید همین حالا بازی رو بسازیم!
قسمت جالبش این بود که این بازی رو نمیشد تو نسل حاضر ساخت و فقط میشد تو نسل بعد این بازی رو عرضه کرد.اونوقت بود که من فهمیدم ما حرفایی برای گفتن داریم. پس تصمیم گرفتیم این بازی رو بسازیم. ما نزدیک به ۲.۵ واحد از این بازی رو فروختیم که فوقالعاده بود.ما مطمئنیم که این عنوان یه عنوان دوست داشتنی و موفق میشه. مردم از اون لذت میبرن. بعضی اوقات شما باید به حرف دلتون گوش بدید و نظرات دقیق و پیشبینیهای علمی رو کنار بذارید. خوشحالم که در این کمپانی کار میکنم که اجازهی ورود به چنین موقعیتهایی رو به ما میده.
مشخصا شما زیاد از جزئیات صحبت نمیکنید. اما اونطور که به نظر میرسه انگار قراره تغییرات بنیادی زیادی ایجاد شه؟
گوش کنید، شما نمیتونید وقتی یه کاری رو بارها و بارها تکرار میکنید موفق باشید. شما باید با خودتون صادق باشید و به همه چیز خوب نگاه کنید. چه اتفاقات خوبی افتاد و چه اتفاقات بدی پیش اومد. چیزی که مشخصه اینه که مردم از این بازی و از Faith خوششون اومد و از ایدهای که تو این بازی پیاده شد.
ولی من فکر میکنم ما بعضی از نکات منفی بازی را ندیدیم. اینکه بازی گاهی اوقات زیادی سخت بود و خیلی راحت از بلندیها روی زمین میافتادیم و یا دویدنهای ساده هم اونقدرا کامل نبودن. علاوه بر اون مشکلای دیگهای هم وجود داشت. ما به بازی نگاه میکنیم و نکات مثبت و منفی رو ارزیابی میکنیم. سعی میکنیم در آینده نکات مثبت رو نگه داریم و اونارو افزایش بدیم و نکات منفی رو ترمیم کنیم.
متاسفانه نمیتونم از نوآوری های این بازی صحبت کنم. کاش میتونستم!
فرانک گیبوا گفته که بازی Mirror’s Edge 2 یک عنوان Open World خواهد بود.
کی میدونه؟ شاید باشه شایدم نباشه. ما داریم دربارهی این قضیه صحبت نمیکنیم. اون صحبت کرده.چیزی که من میتونم بگم اینه که چاشنی Action Adventure تو این بازی بیشتر میشه. دوییدنها، پریدنها و همه چیز بهتر از قبل خواهند بود.گاهی اوقات وقتی به عقب برمیگردم احساس میکنم بازیهای خیلی خوبی در گذشته بازی کردم. ولی وقتی اونارو بازی میکنم با خودم میگم واقعا همین بود؟! چون این روزا بازیا در حال پیشرفت هستن هر روز بهتر و بهتر میشن. بازیهای قدیمی هرچهقدر خوب باز هم قدیمی میشن و اون قدرت نمایی رو از نظر ظاهری از دست میدن. گرافیک، صداگذاری و خیلی چیزهای دیگه در مقایسه با بازیهای امروز اونقدر قوی نیستن.
پس ما نیاز داریم به سمت پیشرفت حرکت کنیم. من فکر میکنم داستان تو بازیها نکتهی دیگهایه که ما میتونیم توش پیشرفت زیادی داشته باشیم. ما برای ایجاد دنیای قوی و به یاد موندنی نیاز به داستان قوی داریم و داستان اهمیت بسیار زیادی داره.
پایان مصاحبه
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
- فیل اسپنسر: Starfield انحصاری Xbox باقی نخواهد ماند
نظرات
ممنون بابت مقاله.
:yes: :yes: :yes:
با این که شرکت مورد علاقه ام یوبیه ولی از ea هم خوشم میاد 😉
درسته EA سال گذشته منفور تلقی شد اما واقعا با بازی هاش خیلی ها مون رو سرگرم می کنه. :yes: :yes: :yes:
واقعاip های شاخی داره این شرکت.بنده جز نیدفور اسپید به بتل و تیتان و mirror edge علاقه دارم وبا این صحبتا واقعا معلومه که تلاش کردن و از اشتباهاتشون درس گرفتن و نکات مثبتشون رو تقویت کردن.ایشالاکه شاهده ip های بهتروبیشتری ازاین شرکت باشیم.خسته نباشی مانی جان واقعا خسته نباشی
کلا EA زد همه بازیهش خراب کرد
اون از simscity
اون از dead space
اون از nfs ms 2
اون هم از bt3
و خیلی بازی های دیگه .
با بازی mirorr s adge خیلی حال کردم و باید دید نسخه بعدش چیکار میکنه :yes:
همچنین باید دید بتل چیکار میکنه هر چند به پای گیم پلی کال اف نمیرسه :evilgrin:
خسته نباشی مانی جان :yes:
بازی هایش واقعا عالیه :yes:
خیلی با صحبت هاش حال کردم تمام تمرکزشون روی HP های جدید نیست و یا تمرکزشون بر روی بازی های قدیمی نیست کلا میخوان با کارهاشون گیمر ها رو راضی نگه دارن Mirror’s Edge یه عنوان کامل از همه لحاظ بود(تو زمان خودش) اکشن,ماجراجویی,مخفیکاری,و…کلا هدف EA محبوب شدن بین گرمر هاست و این شرمت از لحاظ گرافیکی بهترین ها رو عرضه میکنه… 🙂
شرکت. :-X :sweat:
داداش اون ip هست نه HP تصحیح کن 😉
حالا ما یه سوتی دادیم تو باید به رومون بیاری؟کلا هروقت شبا منو دیدی این اشتباهات رو هم ببین!من از شما معذرت میخوام! 😐 😉
کی گفته خراب کرده شما خوشتون نیمده :reallypissed:
خراب کرد دیگه داداش
need for speed most wanted 2 که اصلا چیزی نبود همش مسابقه و تعویض ماشین بود
simscity 3 هم که کلا نمیشد افلاین بازی کرد و باید حتما اورجینال میبود و به اینترنت نیاز داشت
bt3 که اصلا چیزی نبود که ازش انتظار میرفت حداقل با bad company خیلی حال کردم
اون از مدال افتخار. 😐
دیگه فقط dead space 3 بود که بهش امید داشتم که اصلا باید جزو بازی ها اکشن دونستش تا ترسناک
این اواخر نسل هفتم کلا EA ضعیف عمل کرده 😐
army of two و fuse وcrysis هم اضافه کن…
دیگه یادویر نداشتم داداش 😉
فکر نکنم اهل مس افکت باشید
ولی شماره ی دو واقعا نقش آفرینی بود.گشتن سیارات برای پیدا کردن غنایم و آپگرید کردن سفینه که اگه نکنی بیشتر شخصیتا میمیرن ولی برا من همه زنده موندن و تو نسخه ۳ پورتشون کردم
مس افکت۳ حسابی نابود بود
فقط اکشن شده بود
مس افکت رو هم خراب کرد
نسخه ی سومش هم فوق العاده بود …ولی نه مثل نسخه ی دوم…
کجاش فوق العاده بود آرش.داستانش آره ولی بخاطر اینکه ea سریع بازی رو بده بیرون اصلا نقش آفرینی نداشت
همش این سیاره بکش اون سیاره بکش همین.نه چالشی نه چیزی
ولی نسخه ی ۲ یرات بیشتر بودن.احساس بینشون خیلی عالی بود.نقش آفرینی کاملی داشت
یه جا خوندم EA بزرگترین شرکت ساخت و انتشار بازیه
راست یا دروغش با خودشون ولی به نظر من حداقل از گرافیک و موضوع بازی حرف اول رو میزنه
که اصلی ترین فاکتور های یه بازی اینان
مقام UbiSoft محفوظه البته :yes: :yes: :yes: :yes:
اصلی ترین فاکتور بازی داستان وگیم پلی بازی هست.به بایوشاک نگاهی بندازید!شاهکاربود شاهکار!
اون قضیش فرق داره….سازنده های بایوشاک همه برای خودشون یک پا نابغه هستن و بایوشاک جزو برترین بازی های نسل هست…نباید با هر بازیی مقایسه بشه :yes:
خوب نمیشه گفت چون از ادهای مثل ken levine چیز جز شاهکار نمیشه دید
البته EA یکی از با تجربه ترین شرکته ها توی خلقه اثر اون زما ها که EA بازی bt میزند هنوز شرکتا مثل یوبی.اکتیویژن و 2k نبودند
همچنین EA جزو شرکتهای هست که همیشه پیشتاز بوده 😉
چه ربطی داره عزیز من !…اتاری هم قدیمی بود ولی همین چند وقت پیش اعلام ورشکستگی کرد…اون زمان که بتل می ساخت یوبیسافت و اکتیویژن نبودن ؟!…بتل یکسال بعد کال اف به وجود اومد و سال تاسیس ea و یوبیسافت و Bethesda تقریبا یکی هست و اکتیویژن از این ها هم قدیمی تر هست …ولی Bethesda کجا و اکتیویژن کجا !…بی خود رو سال تاسیس جو ندید…ذوق و علایق یک کمپانی سرنوشتو رقم میزنه…که الان Bethesda واقعا تو اوج به سر میبره …چون فقط به پول فکر نمی کنه و ارزش و کیفیت بازی براش مهمه …نذاشتن بخش انلاین برای یک بازی خیلی حرفه !
نه اقا ارش اشتب نشه من منظورم این بود که EA توی نواوری خلاقیت بسیاری داره و این توی bf سابت کرده
همچنین استودیو های خیلی خوبی داره که هر کدومشون توی یه سبک کار میکنه که از بهتری و با تجربه ترینشون EA SPORTE هست.
من به شخصه با titan fall خیلی حال کردم ولی حیف که انحصاری
و از عضا فقط بخش انلاین داره که کلا با اینجور سیاست ها برای کرک نشون بازی مخالفم که یوبی هم داره همین کار با ip هاش میکنه 😉
بلی من و شما که میخوایم با ۲۵۰۰ تومان یه اثری که کلی واسش زحمت کشیده شده رو بخریم باید با کرک نشدن مخالف باشیم … البته حقم داریم با این وضع پول تو ایران… دیگه کی میتونه ۱۲۰ تومان بده بازی اوریجینال همون کرکشو هم گاهی اوقات … به هر حال فکر کنم چند ساله آینده کرک هیچ مفهومی نداشته باشه البته با کد بندیه بازی ها که هنوز نمیتونن روی فایل های اجرایی exe مایکروسافت تلفیق بدن … خدا رو شکر کنید که بازی ها واسه ویندوز میاد که هیچ امنیت و انعطاف درست حسابی نداره.. اگه واسه غولی مثل OS Mac میومد کرک هیچ معنی نداشت
چی داداش؟؟
تا اون جایی که من میدونم EA از سال ۱۹۸۱ داره بازی میسازه یعنی ۳۱ سال من اولین بازی که ازش دیدم تو سگا بود بعد داری میگی سال تاسیس EA با یوبی یکیه…؟؟؟
من که نمیدونم ولی اصلا فکر نمیکنم همچین چیزی باشه…اگر هست سال تاسیس یوبی رو با مدرک بهم بگو…
ممنون…
البته باید بگم اکتیویژن اولین شرکتی بود که شروع کرد به برنامه نویسی برای بازیها. از سال ۱۹۷۸ میلادی. از دورهای که آتاری مدل VCS2600 فراگیر شده بود، شرکت اکتیویژن با کمک کارکنان آتاری وارد عرصهی برنامه نویسی صرف برای بازیها شد.
EA سال ۸۲ تاسیس شد و یوبیسافت سال ۸۶ (شکی بود به ویکی مراجعه کنید !)…
مرسی ۱ خوندم اینم خوب بود مرسی بابت ترجمه. :yes:
این بازی عشقه.. نسخه ۱ خیلی حال داد :inlove: :inlove:
mirror’s edge میخواد واقعا مارو شگفت زده کنه ! 😉
من نمیدونم آقای نوروزی یا آقای خردمندی این کامنت من رو میبینن یا نه
ولی خدا شاهده نزاشتید ما از هیصیتمون دفاع کنیم تو بحث دیشبی.من رفتم نظراشون رو خوندم.کاربرارو که همه رو نوب خوندن.مدیر سایت رو مسخره کردن
شکل سایت رو مسخره کردن.اونوقت آقای نوروزی میگن شما کاری نداشته باشید
پس شما یزره از ما دفاع کنید
raiden اسم واقیت چی داداش؟
من و کورش سیاح رفتیم توی سایتشون انقدر باهاشون حرف زدیم که خودمون پشیمون شدیم از رفتن به اون سایت
همش میگفت نوب فا و اسپم فا
باور کن ون میخواستم یه چیزی بهشون بگم ولی گفتم خیلی اماتورن ولشون کن
بخاطر ستاره نظر میدن.خخخخخخخخخخخ :laugh:
ون = من
اشتب شد 😀
:yes:
دوست عزیز قرار نیست جنگ راه بندازین! هر کسی یه دیدگاهی داره. چه خوب، چه بد ما راه خودمون رو میریم. بحث تموم شده. لطفا دیگه پیگری نفرمایید 🙂
raiden شدیدا بات موافقم :yes:
تو ماس افکت ۲ من تونستم ۱۲-۱۰ نفر جنگجو داشته باشم که هر کدوم مسائل مأموریت های شخصی خودشو داشت.محبوب ترینشون هم برای من Grant بود که تو هر مأموریتی با خودم میبردمش.
اما تو ماس افکت ۳ همش چهار تا جنگجو داشتم که تازه Grant هم بینشون نبود!گرافیکش آنچنان تغییر نکرده بود،پایانشم به اندازه قبلی حماسی نبود!(نظر شخصی)
شخصیت مورد علاقه ی من garrus و thane بودش
خدا لعنت کنه ea رو