نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست

ماهان حسن زاده
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

فیلم Pinocchio اثری محصول ۲۰۲۲ و به کارگردانی رابرت زمکیس می‌باشد که در کنار ساخته دل‌تورو که هنوز منتشر نشده است، جدیدترین آثار ساخته شده از این قصه افسانه‌ای هستند.

فیلم Pinocchio از همان ابتدا و قبل از انتشار سر و صداها و حواشی بسیار زیادی داشت. این روزها در تمام محافل سینمایی صحبت از رنگین پوستان و حمایت‌های این روزهای هالیوود و آثار مختلف سینمایی از آن‌ها است.

عده زیادی معتقد هستند که اینگونه حمایت‌ها از افراد رنگین پوست بسیار به سمت افراط رفته و اصل موضوع و هدف را از بین برده‌اند. در واقع رفتارهای اخیر هالیوود عوض آنکه کمک کننده به وضعیت رنگین پوستان باشد، بیشتر وضعیت را در خلاف جهت این موضوع پیش برده است.

دقیقا همین موضوع یکی از مورد بحث‌ترین مسائل درباره فیلم Pinocchio بود. چرا که در این فیلم نیز اتفاقی مشابه رخ داده است.

فرشته مهربان که در نسخه اورجینال و قصه پینوکیو فردی سفید پوست با موهای بور بوده، در جدیدترین ساخته سینمایی از این قصه تبدیل به شخصیتی در تضاد کامل با نسخه اصلی شده است.

این اتفاق باعث شد تا با پخش شدن تریلرها و تیزرهای فیلم Pinocchio، این اثر از همان ابتدا مورد حمله و انتقاد بسیاری از مردم قرار گیرد.

در واقع آن‌ها معتقد بودند که تغییر رنگ پوست یک شخصیت سفید پوست راه حل موضوع نبوده و هالیوود باید تلاش کند تا شخصیت‌های اورجینال و واقعی رنگین پوست بسازد نه آنکه صرفا شخصیت‌های سفید پوست را به رنگین پوست تغییر دهد.

باید بگویم که با این نظریه موافق هستم و معتقدم که اینگونه رفتارها همیشه جواب عکس داده و خواهند داد. البته که چنین موضوعاتی هرگز ارتباطی با کیفیت سینمایی یک اثر ندارند.

اما خود فیلم Pinocchio به مثابه یک اثر سینمایی نیز اشکالاتی دارد که جدای از بحث تغییر شخصیت‌ها، به فیلم ضربه زده‌اند.

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

داستان فیلم Pinocchio همان قصه‌ای است که بارها از زمان کودکی خود شنیده یا آن را تماشا کرده‌ایم. داستان پیرمردی دوست داشتنی به نام ژپتو که (در این فیلم تام هنکس نقش آن را بازی می‌کند) شخصی تنها است که در دنیا تنها یک گربه و یک ماهی کوچک در تنگ دارد. او عروسکی چوبی ساخته است و بر اثر آرزوی او به هنگام عبور ستاره آرزوها، این عروسک چوبی زنده شده و جان می‌گیرد.

اولین مسئله‌ای که می‌توانست مخاطب را امیدوار کند تا دوباره شاهد بازسازی‌ها و لایواکشن‌های ضعیف دیزنی نباشد، حضور نام رابرت زمکیس به عنوان کارگردان فیلم بود.

کارگردانی که آثار بسیار خوبی همچون فارست گامپ را در کارنامه دارد. اما حتی او نیز نتوانست Pinocchio را نجات دهد و بار دیگر شاهد سناریوی تکراری نابود کردن آثار اورجینال با لایواکشن‌های بی‌کیفیت بودیم.

اولین سوالی که قطعا ذهن هر بیننده‌ای را درگیر می‌کند دلیل ساخت این فیلم می‌باشد. واقعا دلیل ساخت این فیلم چیست؟ چرا باید سعی کرد یک انیمیشن را صحنه به صحنه بازسازی کرد در حالی که حتی در همین عمل نیز شکست خورده و بسیاری از موارد مهم را از قلم می‌اندازد.

اگر تنها دلیل بازسازی‌های این چنینی جلوه بصری بهتر باشد که باید گفت فیلم توهینی به تمام پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر سینما است.

به شخصه مدت‌ها بود چنین جلوه ویژه بد و مصنوعی ندیده بودم که تا این حد توی ذوق زده و بیننده را اذیت کند. گویا پینوکیو به زور به فیلم و تصاویر اضافه شده است و یک دانشجوی تدوین بر روی این پروژه کار کرده است.

پینوکیو حتی با وجود آنکه یک عروسک است، در فیلم بسیار عجیب و غیرواقعی است و از آن بدتر لحظاتی که او با انسان‌ها مثل ژپتو در ارتباط قرار می‌گیرد. صحنه‌های به آغوش کشیدن پینوکیو توسط ژپتو به قدری ضعیف و مصنوعی هستند که بیشتر تبدیل به لحظاتی خنده‌دار می‌شوند.

در واقع در تمام لحظات فیلم حس می‌شود که پینوکیو و ژپتو از دو دنیای متفاوت بوده‌اند که به هیچ شکلی به یکدیگر پیوند نمی‌خورند. فیلم از نظر بصری یک اثر تماما شکست‌خورده است.

نسخه اورجینال Pinocchio پر از لحظات جذاب و دیدنی است و البته همگی آن را به قصه‌ای جالب و آموزنده درباره نتایج اعمال می‌شناسیم. همچنین از شخصیت‌های همیشه ماندگار و جذاب آن نمی‌توان گذشت.

در فیلم Pinocchio محصول ۲۰۲۲ هیچ چیز حتی نزدیک به نسخه اورجینال خود نمی‌باشد. تمام آدم بدهای قصه در نسخه اورجینال خبیث، ترسناک و شرور به نظر می‌رسند اما در این نسخه بیشتر مانند احمق‌هایی هستند که توانایی انجام کوچک‌ترین کارها را ندارند.

نکته اصلی و مهم قصه پینوکیو، رویارویی پینوکیو با عواقب تصمیم‌های خود و درس‌هایی است که از آن‌ها و اتفاقات پیش افتاده می‌گیرد.

در نسخه Pinocchio ۲۰۲۲ اما ابدا چنین چیزی وجود نداشته و دیده و احساس نمی‌شود‌. در فیلم، پینوکیو هرگز با عواقب بد دروغ گفتن، دزدی کردن و تمام اعمال بد خود روبرو نمی‌شود.

در حالی که این موضوع در نسخه اورجینال به بهترین شکل به تصویر کشیده شده و مخاطب کاملا آن را حس می‌کند. او اصلا در عمل کار بدی نمی‌کند. بنظر می‌رسد او قبلا مدت زیادی به عنوان یک انسان زندگی کرده و خود خوب و بد را از یکدیگر تشخیص می‌دهد. در این صورت چه نیازی به وجدان داشت؟

لحظه مربوط به رفتن پینوکیو به جزیره شادی و گرفتاری او در آنجا در نسخه اورجینال، به دلیل انتخابات اشتباه و غلط پینوکیو است که بعدها با عواقبش روبرو می‌شود.

اما در این نسخه رفتن او به جزیره شادی، منطق روایی نداشته و بیشتر بر اساس و پایه یک اتفاق است یا شاید بتوان گفت او فقط به جزیره شادی می‌رود تا فیلم بتواند ادامه پیدا کند.

بنابراین هیچگونه لحظه آموزنده‌ای در فیلم بر خلاف ذات این قصه وجود ندارد. چیزی برای روبرویی وجود ندارد پینوکیو کار بدی انجام نمی‌دهد که با عواقب آن روبرو شود بنابراین کل اثر بی معنی است. فیلم اساسا اثری تک بعدی و بدون روح و جان است. درست برعکس چیزی که در نسخه اصلی اتفاق افتاد و دلیل آن همین تصمیمات عجیب و بد گروه سازنده است.

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

علاوه بر آن، فیلم در بخش بازی‌ها نیز چندان موفق نیست. حتی تام هنکس دوست داشتنی نیز در فیلم بازی‌‌ای سطحی و تک بعدی داشته و نمایش او عاری از هرگونه حس می‌باشد.

صداگذاری‌ها نیز دچار اشکالاتی هستند که بزرگترین آن، یکسان و یکنواخت بودن صداها است. صدای شخصیت‌ها در مواقع مختلف عملا شبیه و یکسان بوده و با توجه به موقعیت موجود هیچ تغییر لحنی در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. بنابراین صداها نیز رباتیک و بدون هیچگونه احساسی هستند.

از نمونه نابودی شخصیت‌ها در فیلم Pinocchio محصول ۲۰۲۲ دربرابر نخسه اورجینال خود را می‌توان در Monstero، هیولای غول‌پیکر دریایی دید.

در Pinocchio اورجینال او به خوبی شکل می‌گیرد و بنابراین ترسناک بودن او کاملا درک و حس می‌شود. اما در این فیلم او فقط موجودی غول‌پیکر با سر و شکلی عجیب است بنابراین هیچگونه تنشی در لحظات مربوط به رویارویی با او نیز ایجاد نمی‌شود.

فیلم Pinocchio ۲۰۲۲ در پایان خود نیز بحث‌برانگیز است. فیلم به یک پایان مثلا مدرن روی آورده و ترجیح می‌دهد در میانه حرکت کرده و عملا تبدیل شدن پینوکیو به یک پسر واقعی را تایید نمی‌کند.

فیلم در پایان خود به جای آن که چیزی را که پینوکیو لایق آن بود به او بدهد، از جمله “او در اعماق وجودش به اندازه هر کس دیگری یک پسر واقعی بود” استفاده می‌کند. در واقع در پایان فیلم نیز تمام هدف فیلم بی‌معنی می‌شود.

پینوکیو در فیلم ۲۰۲۲ نه تنها با عواقب اعمال بد خود مواجه نمی‌شود، بلکه پاداش اعمال خوب خود را نیز نمی‌گیرد در حالی که این قصه همیشه با تبدیل شدن پینوکیو به یک پسر واقعی به پایان می‌رسد.

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

در پایان باید گفت فیلم Pinocchio محصول ۲۰۲۲ اثری است برای اتلاف وقت که یک نسخه اورجینال افسانه‌ای دارد.

با وجود چنین نسخه ماندگاری، دلیل ساخت چنین فیلمی واقعا مشخص نیست. فیلم حتی در زمینه‌های بصری که باید نسبت به نسخه اورجینال و نسخه‌های قبلی خود بهتر باشد، شکست می‌خورد و در این زمینه واقعا ضعیف است.

فیلمی که تلاش کرده تا صحنه به صحنه پینوکیو را مثل نسخه اورجینال پیش ببرد اما هر جایی که قصد می‌کند کاری متفاوت انجام دهد، تصمیمی اشتباه می‌گیرد.

فیلم Pinocchio ۲۰۲۲ اثری تک بعدی و بی روح می‌باشد که شباهتی به آن قصه و شخصیت‌های دوست داشتنی عمیق ندارد. پینوکیویی که نه اشتباه می‌کند و نه تاثیرات منفی دروغ گفتن و غیره را می‌بیند و تمام فیلم را هدر می‌دهد.

فیلمی که در تمام زمینه‌ها حتی بازی‌ها و صداگذاری‌ها شکست خورده است و بار دیگر باید از دیزنی پرسید که دلیل ساخت چنین آثاری چیست؟

DARKSIRENDream in Red (Playstation T)متینvahid gamerامیر حسینKratosPorfosor

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی فیلم Pinocchio | محکوم به شکست - گیمفا