لغو معامله مایکروسافت و اکتیویژن می‌تواند برای سونی گران تمام شود

نصیر فرزان
۱۶:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۱۰

تنظیم‌کنندگان بازار حول معامله بین مایکروسافت و اکتیویژن سخت‌گیری‌ می‌کنند که شاید به لغو آن منجر شود؛ اما این‌ نتیجه در نهایت ممکن است به ضرر سونی تمام شود.

تکمیل پروسه تصاحب اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت، روز به‌ روز پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، سوالی که پیش می‌آید این است که اگر معاملۀ مذکور به سرانجام‌ نرسد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اوایل امسال، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد تا با رقمی بالغ بر ۶۸.۷ میلیارد دلار، اقدام به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد کند. این معامله، بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ صنعت گیم و حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، خبر وقوع این معامله زمانی منتشر شد که وضعیت اقتصاد جهانی مبهم‌تر از همیشه بوده و نرخ تورم به صورت سرسام‌آوری در حال افزایش است. در عین حال، وضعیت بی‌ثبات سیاسی این روزهای جهان را نیز نباید به سادگی فراموش کرد.

همه این موارد، باعث می‌شوند تا به راحتی بتوانیم بگوییم که ما در حال زندگی در شرایطی غیرمعمول هستیم. بسیاری چنین استدلال می‌کنند که تنظیم‌کنندگان این قبیل قراردادها (Regulators)، در دهه گذشته آن‌طور که باید و شاید وظایف خود را به گونۀ درست انجام نداده‌اند. شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی، اقدام به خرید بخش عمده‌ای از رقبای خود نموده و عملا سایر کمپانی‌ها را از بازار رقابت خارج نموده‌اند.

فیسبوک که هم‌اکنون به نام متا (Meta) نیز شناخته می‌شود، اینستاگرام و واتساپ را به خود الحاق نموده و از این طریق به یک غول بی‌رقیب در دنیای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. گوگل بیش از هر زمان دیگر، بازار موتورهای جست‌و‌جو‌گر را تحت سلطه خود قرار داده و در موقعیتی قرار گرفته که به راحتی و با ایجاد تغییراتی کوچک در الگوریتم خود، می‌تواند روی سرنوشت کسب‌و‌کارهای بسیاری تاثیر بگذارد.

دیزنی (Disney)، با وجود این‌که قسمت عمده‌ای از بازار سرگرمی را در اختیار داشت، اقدام به تصاحب مارول (Marvel)، فرنچایز Star Wars، فاکس (Fox) و تعداد زیادی از برندهای مختلف دیگر نموده و عرصه را برای رقابت، بیش از پیش تنگ کرده است. حال در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که دوران تصاحب بی‌رویه شرکت‌های رقیب، در حال سپری شدن بوده و دیگر کمتر شاهد وقوع چنین قراردادهایی خواهیم بود.

دوران تصاحب رقبا، به نظر می‌رسد که رفته‌رفته در حال تمام شدن است چرا که کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی که به نام Big tech نیز شناخته می‌شوند، زیر ذره‌بین تنظیم‌کنندگان قراردادها قرار گرفته‌اند. اخیراً، نهاد ناظر بر بازار و رقابت‌ها در انگلستان (CMA)، مانع از این شد که متا به یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه GIF یعنی Giphy دست پیدا کند. این در حالیست که پیش‌تر، متا اقدام به خرید کمپانی‌های در حال پیشرفت بسیاری در دنیای شبکه‌های اجتماعی نموده بود. از سوی دیگر، اخیراً گلدمن ساکس (Goldman Sachs) کمک کرد تا یکی از موکلینش، بخش زیادی از سهام اکتیویژن را وارد بازار خرید کند؛ این‌ موضوع خود منجر به این شد تا تکمیل مراحل تصاحب این شرکت از سوی مایکروسافت مبهم‌تر از همیشه به نظر برسد. به هر ترتیب، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که خرید اکتیویژن از سوی مایکروسافت، در مرحله‌ی خطرناکی قرار داشته باشد. سوالی که در این زمان مطرح می‌شود، این است که اگر این معامله تکمیل نشود، قدم بعدی مایکروسافت چه خواهد بود؟

آیا ممکن است قرارداد اکتیویژن و مایکروسافت تکمیل نشود؟

در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که دلایل عدم تکمیل بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ صنعت گیمینگ، روز‌ به‌ روز در حال افزایش است. نهادهایی از قبیل CMA، نگرانی خود را بابت تاثیر چنین خریدهای بزرگی بر بازار رقابت اعلام‌ نموده‌اند و معتقدند که این قبیل قراردادها، زیان‌ بسیاری را به بار خواهند آورد.

در ماه گذشته، CMA اقدام به انتشار یک سند مضحک نمود و با استناد بر آن، موضع خود در قبال الحاق اکتیویژن به مایکروسافت را اعلام کرد. این بیانیه از این جهت مضحک بود که عملا به نظر می‌رسید که CMA به عنوان سخن‌گوی سونی در حال سنگ‌اندازی است و قصد ندارد تا اجازه بدهد تا مایکروسافت به اکتیویژن دست پیدا کند. بیانیه‌ی عجیب، یک‌طرفه و مبهم CMA، به وضوح نمایان‌گر این بود که این تنظیم‌کننده قرارداد، نسبت به ابعاد این معامله و دیگر اتفاقاتی که اخیراً در صنعت گیمینگ روی داده، کاملا بی‌اطلاع است.

در سند منتشر شده از سوی CMA، به این نکته اشاره شده که مایکروسافت به صورت پیوسته، در حال دریافت محتوای انحصاری از استودیوهایی بوده که در تملک‌اش قرار دارند؛ این نهاد، به بازی‌های چند پلتفرمی از قبیل Minecraft Dungeons و Minecraft Legends اشاره نموده و نگرانی خود را بابت انحصاری شدن بازی‌های سرویس‌محوری هم‌چون Fallout 76 و Elder Scrolls online اعلام نموده است. CMA در این بیانیه یک طرفه، به بازی‌ای به نام Project Midnight و انحصاری شدن آن از سوی مایکروسافت اشاره می‌کند؛ پروژه‌ای که در کمال تعجب وجود خارجی ندارد. از سوی دیگر، CMA غافل از این بود که برخی از محتوای متعلق به مایکروسافت، به خصوص آثار تولیدی توسط بتسدا (Bethesda)، در حال حاضر در سرویس‌های اشتراکی سونی موجود هستند.

در چنین شرایطی، وقتی این نهاد اعلام می‌کند که مایکروسافت از طریق تصاحب فرنچایز Call of Duty، قصد آسیب رساندن به سونی را دارد، به راحتی دیده می‌شود که سازمان مذکور، این حقیقت که سونی تسلط زیادی بر بازار دارد را در نظر نمی‌گیرد. نکته مهم و اساسی این است که حتی پس از تصاحب اکتیویژن از سوی مایکروسافت نیز، تسلط سونی بر بازار بیشتر از مایکروسافت خواهد بود.

سند منتشر شده از سوی CMA، به راحتی از ارزیابی مایکروسافت حول محور این موضوع که پیش‌تر اعلام نموده بود که نینتندو حتی بدون داشتن Call of Duty نیز یک شرکت موفق است، غافل شده بود. CMA در اظهار نظری عجیب در این‌باره، اعلام کرد که نینتندو در حال رقابت با پلی‌استیشن و ایکس‌باکس نیست.

بی‌طرف عمل نکردن تنظیم‌کنندگان بازار رقابت

به اعتقاد CMA، نینتندو یک رقیب برای دو غول دیگر صنعت گیمینگ محسوب نمی‌شود؛ چرا که عناوین تولید شده برای آن، بیشتر خانواده‌محور هستند. به وضوح مشخص است که اعضای این نهاد، هیچ اطلاعی راجع به این حقیقت که نینتندو دارای بازی‌های خشونت‌آمیز بسیاریست ندارند؛ بازی‌هایی که حتی برخی از آن‌ها به دلیل سکانس‌های غیر قابل تحمل‌شان، از سوی ایکس‌باکس ممنوع اعلام شده‌اند.

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که چرا در این‌ مقاله به نهاد CMA انتقادات زیادی وارد می‌شود؟ علت اساسی این است که نهادهای تصمیم‌گیرنده برای صنعت گیم، هیچ درک و شناختی نسبت به آن نداشته و به صورت کورکورانه مسائل را مورد تحلیل قرار می‌دهند. بسیاری از اظهار نظرهای CMA، چنین به نظر می‌آیند که گویا برگرفته از پست‌های موجود در توییتر هستند. به وضوح مشخص است که این نهاد، هیچ بررسی همه جانبه‌ای حول محور الحاق اکتیویژن به مایکروسافت نداشته و بر اساس داده‌های حقیقی و وضعیت بازار، به موضوع ورود نکرده است. وقتی CMA به صورت آشکار نسبت به تبعات تکمیل معامله مذکور اعلام نگرانی می‌کند، حداقل کاری که باید انجام دهد، این است که به عنوان یک نهاد مسئول اعلام نماید که قرارداد مذکور چگونه و از چه طریقی روی بازار در بریتانیا تاثیر می‌گذارد.

اگر قرار باشد که فاکتوری باعث شود تا این معامله برهم بخورد، دلیل آن را باید در بی‌لیاقتی و پرونده‌سازی تنظیم‌کنندگان بازار جست‌و‌جو کرد. این نهادها برای چندین دهه متوالی، اجازه داده‌اند تا غول‌های عرصه تکنولوژی، شرکت‌های خرده‌پای دیگر را تصاحب نمایند. در چنین شرایطی، تنظیم‌کنندگان باید از خود بپرسند که چگونه اجازه دادند تا متا باعث نابودی اینستاگرام شده و با الحاق واتساپ به خود، امنیت کاربران را به شدت با مخاطره مواجه سازد؟ در دنیایی که شرکت گوگل می‌تواند به راحتی تعیین کند که شما چه مواردی را در اینترنت مشاهده کنید و نحوه اولویت‌بندی همه‌چیز را با الگوریتم‌های غیرشفاف خود تعیین می‌کند، باید از این نهادها سوال شود که نقش‌تان در کنترل این وضعیت چه بوده است؟

مایکروسافت در پاسخ به مخالفت CMA اعلام کرد که این نهاد در تصمیم‌گیری خود اشتباه کرده است. اگر قرار باشد که به صورت بی‌طرفانه به موضوع نگاه کنیم، دیده می‌شود که علت رنجش مایکروسافت از این نهاد کاملا قابل درک است. برخلاف موتورهای جست‌و‌جو‌گر و شبکه‌های اجتماعی، صنعت گیمینگ زنده و رقابتی بوده و برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و مستقل در آن، یک بازار پررونق محسوب می‌شود. این در حالیست که این موضوع راجع به دیگر صنایع فعال در اینترنت که تنظیم‌کنندگان قراردادها در موردشان کوتاهی کرده‌اند، صدق نمی‌کند.

باید خاطر نشان کرد که در شرایط فعلی، هیچ تضمینی وجود ندارد که قرارداد اکتیویژن و مایکروسافت، مراحل نهایی خود را سپری نکند. ممکن است مایکروسافت مجبور به پذیرش بعضی شروط از قبیل انتشار نسخه‌های بعدی فرنچایز Call of Duty برای پلی‌استیشن شود. با این وجود، بیایید فرض کنیم که این قرارداد در نهایت تایید نشود؛ در این حالت، مایکروسافت چه گزینه‌های دیگری را پیش رو خواهد داشت؟

اگر خرید شکست بخورد؛ مایکروسافت چه خواهد کرد؟

دخالت سونی در قرارداد بین اکتیویژن و مایکروسافت و حمایت همه جانبه CMA از غول ژاپنی، ممکن است باعث شود تا مایکروسافت سیاست فعلی خود را تغییر داده و یک بار دیگر یاد و خاطره‌ی سیاست تهاجمی این شرکت در دوران کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ را زنده نماید.

برای سال‌ها، مایکروسافت رفتاری را در پیش گرفته که گویی قصد دارد تا در یک دنیای آرمانی، یک رقابت سالم با پلی‌استیشن داشته باشد و از این طریق، باعث اعتلای صنعت گیمینگ شود. مایکروسافت در طول این سال‌ها، پشتیبانی خود را از Fallout 76 ،Minecraft و The Elder Scrolls Online ادامه داده است. این‌ها عناوینی هستند که پیش از تصاحب شرکت‌های مربوطه‌شان تولید شده‌اند. در عین حال، سونی به صورت مکرر در حال کسب شهرت به دلیل انحصاری نمودن بخشی از محتوای عناوینی از قبیل Destiny و Call of Duty بوده و از این طریق کاربران ایکس باکس و PC را از تجربه محتوای بسیاری محروم نموده است. از سوی دیگر، سونی در حال انحصاری کردن بازی‌های محبوبی از قبیل Final Fantasy به صورت زمانی بوده و از این طریق، باعث شده تا گیمرهای پلتفرم‌های دیگر نسبت به این‌که چه زمانی می‌توانند بازی مورد علاقه خود را تجربه کنند، در دنیایی از شک و تردید قرار بگیرند.

علت بیان این موضوعات، نقد سیاست‌های سونی نیست. ما راجع به یک تجارت پردرآمد صحبت می‌کنیم و به همین دلیل، می‌توان به سونی حول تاکتیک‌هایی که در سالیان اخیر در دست گرفته، حق داد.

به هر صورت، وقتی صحبت از اکتیویژن و فرنچایز محبوب Call of Duty می‌شود، بسیاری از بازیکنان می‌خواهند تا مسئولیت ریاست این شرکت به شخصی غیر از بابی کوتک (Bobby Kotick) داده شود. در طول دوران مدیریت کوتک، اخبار زیادی حول محور آزار جنسیتی و فرهنگ کاری نامناسب در استودیوهای اکتیویژن به گوش رسید و حتی منجر به این شد تا علیه این شرکت، یک پرونده قضایی در کالیفرنیا باز شود.

از طرف دیگر، گیمرها امیدوارند تا فرنچایز‌های فراموش‌شده‌ی اکتیویژن بلیزارد از قبیل Starcraft و Guitar Hero یک بار دیگر احیا شوند. موضوعی که توسط مدیر عامل بخش گیمینگ مایکروسافت یعنی فیل اسپنسر (Phil Spencer)، به صورت ضمنی به آن اشاره شد. در شرایط کنونی، اکتیویژن بلیزارد به شرکتی تبدیل شده که تعداد زیادی IP محبوب را کنار گذاشته و ترجیح می‌دهد تا به جای میلیاردها دلار، میلیون‌ها دلار کسب درامد داشته باشد.

وقتی صحبت از تنظیم وضعیت بازار و رقابت‌ها می‌شود، قسمت کلیدی ماجرا که بسیاری از نهادها به شکلی کنایه‌آمیز آن را در نظر نمی‌گیرند، گیمرها هستند. فارغ از این‌که راجع به کدام پلتفرم در حال صحبت هستیم، حقیقت امر این است که گیمرها از این معامله سود خواهند برد. این‌ معامله باعث می‌شود تا بازی‌های بیشتری به پلتفرم‌های مختلف راه پیدا کنند. از سوی دیگر، کارکنان اکتیویژن بلیزارد نیز به وضوح از این قرارداد سود خواهند نمود؛ چرا که مایکروسافت از همین حالا نشان داده که با فرهنگ کاری موجود در بلیزارد مخالف است. اما دیده می‌شود که تنظیم‌کنندگان رقابت، به صورت یک‌جانبه به موضوع نگاه کرده و موضعی را اختیار نموده‌اند که بیشترین سود را به شرکت سونی برساند.

با همه‌ی این اوصاف، این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است در آینده اتفاقاتی رخ دهد که سونی بابت درگیر کردن خود در این معامله احساس پشیمانی کند. در دنیایی که مایکروسافت خود را در موضعی می‌بیند که تنظیم‌کنندگان رقابت، سیاست‌ها و دیدگاه‌های سونی را بر آن تحمیل می‌کنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در نهایت سونی خود را در جایگاهی ببیند که مایکروسافت و ایکس باکس با تمام قوا به آن حمله می‌کنند.

اما منظور از این اعلان جنگ چیست؟ مایکروسافت به راحتی می‌تواند با پرداخت پول بیشتر معامله بازاریابی با اکتیویژن بر سر فرنچایز Call of Duty را از چنگ سونی بیرون بیاورد. همچنین، این شرکت می‌تواند با استفاده از یک سرمایه هنگفت، استودیوی اسکوئر انیکس (Square Enix) را‌ متقاعد کند تا نسخه‌های بعدی فرنچایز Final Fantasy را به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس عرضه کنند. علاوه بر این، مایکروسافت می‌تواند با بهره‌گیری از میلیون‌ها دلار، عناوینی مانند GTA ،Persona و Monster Hunter را انحصاری زمانی کند. حتی این غول امریکایی می‌تواند سیاست تنسنت (Tencent) را اتخاذ کرده و در کمپانی‌های مختلف، به صورت استراتژیک اقدام به خرید سهام کرده و روی پروسه تصمیم‌گیری در آن‌ها به گونه مستقیم دخالت نماید و از این طریق سونی را به حاشیه براند.

با لغو معامله فعلی، مایکروسافت نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار پول برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مختلف در دست خواهد داشت. در وضعیت پر‌التهاب فعلی، به کار نگرفتن چنین سرمایه‌ای، یک گزینه غیر‌عقلانی محسوب می‌شود. با این اوصاف، دیده می‌شود که این غول عرصه تکنولوژی، در صورتی که مجبور شود تا از معامله با اکتیویژن منصرف شود، گزینه‌های جایگزین بسیاری خواهد داشت.

مایکروسافت به راحتی می‌تواند وضعیت را به گونه‌ای رقم بزند که در صورت لغو این معامله بزرگ، کاربران پلی‌استیشن از تجربه تعداد بیشتری از عناوین محروم شوند. در چنین شرایطی، نهادهای تنظیم‌کننده بازار قادر نخواهند بود تا مانع سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت شوند؛ چرا که این نهادها، حق مداخله در قراردادی که بین دو کمپانی مستقل صورت گرفته را ندارند.

حقیقت این است که سونی می‌داند مایکروسافت Call of Duty را به یک فرنچایز انحصاری تبدیل نخواهد کرد. Minecraft یک مثال مهم محسوب می‌شود چرا که انحصاری نمودن آن می‌توانست به معنای یک زیان بزرگ برای مایکروسافت باشد. این شرکت، در سال ۲۰۱۵ انتقادات بسیاری را به دلیل انحصاری کردن Rise of the Tomb Raider به صورت زمانی دریافت کرد و به همین دلیل، دیگر چنین سیاستی را در پیش نگرفت. با این‌حال، لغو قرارداد فعلی می‌تواند فرمول بازی را تا حد زیادی تغیبر دهد.

پیامی که تنظیم‌کنندگان بازار رقابت ممکن است در پایان به مایکروسافت ارائه نمایند، این است که مانند سونی رقابت کند. این در حالیست که پیام این نهاد به کارمندان اکتیویژن، چیزی غیر از این‌که آن‌ها لیاقت تغییر شرایط را ندارند، نخواهد بود. از سوی دیگر، با لغو قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، CMA به گیمرها این پیام را می‌فرستد که این چرخه بی‌نهایت از بازی‌‌های Call of Duty را که به صورت متوالی و همه‌ساله عرضه می‌شوند، بدون هرگونه اعتراضی بپذیرند. از سوی دیگر، اخذ چنین تصمیمی منجر به این می‌شود که عناوینی از قبیل Starcraft ،Guitar Hero و Prototype احیا نشوند.

علت وجود نهادهایی از قبیل CMA، این است که بازیکنان به آسان‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین روش ممکن، بتوانند بازی‌های مورد علاقه خود را تجربه کنند. در صورتی که این تنظیم‌کننده، مانع از این شود که فرنچایز CoD به گیم پس راه پیدا کند، دیده می‌شود که این عمل در تضاد شدید با نفس وجود چنین نهادهایی خواهد بود. CMA می‌گوید که بازیکنان پلتفرم‌های PC و Xbox، باید برای خرید Call of Duty به جای ۱۰ دلار که رقم ناچیزی محسوب می‌شود، ۷۰ دلار هزینه نمایند؛ زیرا سونی که رهبر فعلی بازار صنعت گیمینگ محسوب می‌شود، با این معامله احساس خوشنودی نمی‌کند و آن را خلاف روح رقابت می‌داند. دیده می‌شود که مداخله CMA در این موضوع، هیچ جنبه منطقی‌ای ندارد و مانند همیشه، وقتی یک نهاد دولتی به صنعت گیمینگ ورود می‌کند، تصمیمات گرفته شده بدون درنظر گرفتن سهولت گیمرها و رفاه حال آنان است.

به هر ترتیب، اگر تنظیم‌کنندگان بازار رقابت، روی تصمیم فعلی‌شان پافشاری کنند، ممکن است که مایکروسافت نیز بخواهد به روش خودشان به آن‌ها پاسخ دهد. اگر این شرکت محبور شود تا طبق اصول سونی به رقابت بپردازد، به وضوح مشخص است که می‌تواند رقابت را برای این غول ژاپنی به مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر از وضعیت فعلی نماید.

منبع: WindowsCentral

کچل در زمستانAmir RingoRezaDeadshotMicrosoft fan boyHalo.reach?riddler؟GidoraGG77M.Khgod of warDARKSIRENArmanprsaref44hosseinfarshadxBehzaadچپ دستTitanfallmihawkmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AladarGR گفت:

    مشخصا کالاف انحصاری نمیشه.

    Amir RingoMicrosoft fan boyMasoudGG77M.KhhosseinKratosچپ دستTitanfallmore
  • چقدر مقاله دادید …..یکی منو روشن کنه بلاخره تصاحب کنه خوبه یا نکنه ؟؟ اگه اره به ضرر کیه مایکرو یا سونی ؟؟؟واقعا اینقدر تیتر دادن ادم باورش نمیشه این قدر پیچیده اخه

    کچل در زمستانمنم یکی مثل خودتGGRezaBehzaadچپ دستTitanfallدروازه بان جهنم🌚🗿🤝aliushakaramazofBrainiac( خداحافظ )more
    • MIRAS گفت:

      تو عقل نداری
      امدی مبپرسی اگه خرید تکمیل شه به ضرر مایکرو یا سونی؟

      کچل در زمستانGG77Rezaچپ دستSkyrim : The Elder Scrolls Vدروازه بان جهنم🌚🗿🤝Brainiac( خداحافظ )Hitasep.more
    • Capitan گفت:

      دو دقیقه وقت بزار و مقاله رو با دقت بخون به جای سوال پرسیدن

      کچل در زمستانGG77Armanprsچپ دستSkyrim : The Elder Scrolls Vدروازه بان جهنم🌚🗿🤝zilaromهادی صفائیBrainiac( خداحافظ )more
    • شرط میبندم مقاله رو نخوندی همینطوری اومدی کامنت گذاشتی

      GG77چپ دستHitasepدروازه بان جهنم🌚🗿🤝Pouria_gamer_goty
    • mamad1166 گفت:

      خوب و بدش برای هر کس متفاوته برای کسانی که پلی استیشن دارن قصد هم ندارن کنسولشون رو عوض کنن خوب اوضاع همینجور خوبه
      اما برای بقیه گیمرها کارکنان اکتیویژن بلیزارد سهام داران اکتیویژن بلیزارد دوستداران سایر آی پی های اکتیویژن بلیزارد خریده شدنش بهتره
      عملا لغو این معامله فقط به دلیل حمایت از سونی هست چون وجود سونی وابسته به کالاف نیست ما دو میلیارد پلیر داریم چند نفرشون کالاف بازی میکنن ۱۰۰ میلیون ؟

      کچل در زمستان77M.KhZ2656Hitasep
      • morfin گفت:

        وجود سونی و هر کنسول دیگه ای کاملاوابسته به کال اف هست کلا ۲۰ میلیون پی اس فایو فروخته شده تو یک سال که ماهیانه وارزون بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون پلیر داره که تقریبا چهل درصدشون کنسول سونی دارن و خیلی ها که عاشق کا اف هستن از وارزون متنفرن و مولتی خود گیم رو ترجیح می دن و خیلی ها هم فقط کمپین رو دوست دارن که با یک حساب سرسری اگه کال اف انحصاری بشه سونی بد بخت می شه ولی از اونجایی که چهل درصد پلیر ها هم برای سونی هستن اکتیویژن بلیزارد هم بدبخت می شه و اگه ماکرو خریده باشدشون با ضرری که می ده اونم بد بخت می شه که این اتفاق کاملا قفله .و ما دو میلیارد پلیر هم نداریم .می گن ۳ میلیارد هست که مامان بزرگ فلانی هم که سر الزایمر کندی کراش می زنه گیمر حساب می شه جمعا ایکس سونی زیر دویست پنجاه ملیون کاربر دارن

        کچل در زمستانGGگیمری عادیmamad1166Squatlatex
      • Squatlatex گفت:

        ۱۰۰ میلیون تازه بازی مجانی وارزون رو میرن تازه این عدد۱۵۰ میلیون بود که یک ریزش خیلی بزرگ رخ داده اون کالافی هم که فروش می‌ره به این دلیل سونی میگه نباید انحصار بشه چون سالی بین ۵تا۱۰ میلیون بسته به علاقه گیمر ها فروش می‌ره و عدد کمی هم نیست.

        گیمری عادی
      • mamad1166 گفت:

        نگفتم سونی از کالاف سود نمیبره گفتم وجودش وابسته به کالاف نیست
        یک مثال ساده میزنم علت اینکه کنسول سونی تو نسل هشت فضایی بیشتر فروخت و عملا یک رقابت کاملا یک طرفه دیدیم فقط به خاطر یک بازی بوده ؟ یا مجموعه ای از بازی ها و خدمات و کیفیت و … ؟
        اگر تو نسل هشت کالاف محتوای انحصاری برای ایکس باکس داشت نه ps4 آیا باعث میشد فاصله نسل هشت بین ایکس باکس و پلی استیشن از بین بره قطعا نه.

        به دلیل نفوذ زیاد کالاف میشه گفت مایکروسافت باید تضمین بده بازی روی پلی استیشن هم میاد اما نمیشه بگیم خرید لغو چون کالاف مهمه!!
        همین حالا خریده شدن ناشر مهمی مثل بدستا آیا باعث کند شدن فروش پلی ۵ شد حتی یک کنسول هم میزان فروش پیش بینی شده پلی۵ کم نشد چون نفوذ سونی در بازار وابسته به یک بازی نیست و این دفاع سازمان انگلیس از سونی عجیبه چون همین حالا یک رقابت به شدت نابرابر رو شاهد هستیم که به لحاظ مالی اصلا به نفع گیمر نیست (کاری به کیفیت ندارم چون سونی فارغ از شرایط رقابت و وضعیت رقیب همیشه بازیاش با کیفیت بوده)
        اگر رقیب سونی یک شرکت مولتی میلیاردر یعنی مایکروسافت نبود و یه شرکت کنسول ساز بسیار کوچک تر مثل سگا و آتاری و … مدت ها بیش بازار کنسول رو گذاشته بود کنار و شاهد یک مونوپلی می‌بودیم اگر رقیب جدیدی وارد نمیشد
        فرق بازار گیم اینه که مایکروسافت حتی اگر خطا بره باز هم صاحب درصدی از بازار گیم هست و براحتی میتونه توسط سایر بازیگران به دلیل زیاده خواهی تنبیه بشه مثل کاری که EA با سگا دریمکست انجام داد !!!

        Squatlatex
  • Mãhdīær گفت:

    اگر خرید لغو بشه مایکرو با میتونه با اون ۷۰ میلیارد بازی هایی رو انحصاری بکنه که جَدا در جد مولتی بودن.

    کچل در زمستانMicrosoft fan boy77Rezaچپ دستدروازه بان جهنم🌚🗿🤝aliushakaramazofAlirezaهادی صفائی𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988more
    • Hasan0930 گفت:

      دقیقا
      سونی فکر نمی کنه که اگه مایکرو متوجه بشه با رویکرد خرید ناشر نمی تونه جلو بره رویکرد خود سونی رو در پیش میگیره یعنی بازی های مختلف محتوای انحصاری برای ایکس باکس دارن و با ناشرهای مختلف سر انحصار زمانی بازیهاشون قرارداد می بنده

      و خدا میدونه با اون ۷۰ ملیارد دلار چند ده تا بازی رو انحصاری کنه و چند ده تا بازی محتوای انحصاری داشته باشن و این باز به ضرر سونی تموم میشه

      کچل در زمستانMicrosoft fan boyRezaچپ دستAhmad_bkTitanfallدروازه بان جهنم🌚🗿🤝Hasan0930Brainiac( خداحافظ )Hitasepmore
  • استغفرالله سهام دارای اینجا په چیکار کنن؟

    گیمری عادی77M.Khچپ دستدروازه بان جهنم🌚🗿🤝هادی صفائی𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Brainiac( خداحافظ )🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴ممدmore
  • Squatlatex گفت:

    لغو شدنش والا وحشتناک تره چون اگه این خرید انجام بشه مایکروسافت سر خریدهای بعدی بیشتر از همیشه می‌ره زیر ذره بین اما اگه نخره این هفتاد میلیارد سرمایه گذاری رو که داره می‌ره سراغ قرارداد های انحصاری که داخل متن هم اشاره شد و از طرفی اگه کالاف بره رو سرویس عرضه سالانه به احتمال خیلی زیاد متوقف میشه چون تنوع تو سرویس مهم تره اصلا منطقیه که رو سرویس ۲۵ تا کالاف باشه؟ آدم میخواد چیکار؟ولی اگه پروتوتایپ و کرش و…احیا بشن اون سرویس جلا میاد.
    یعنیcma آنقدر قدرت داره که لغو کنه من که بعید بدونم مایکروسافت قوی ترین وکلا رو داره و وقتی میگن خرید انجام میشه رو هوا حرف نمی‌زنن.
    پ.ن: لعنت به دیزنی این همه پول از کجا میاد؟ هر فرنچایزی هم که خرید نابودش کرد حالا مال خودش که توش پر نژاد پرستی هست بماند اون موقع اینا کجا بودن؟.

    کچل در زمستانMicrosoft fan boy77M.Khچپ دستfarshadxدروازه بان جهنم🌚🗿🤝هادی صفائیBrainiac( خداحافظ )Z2656more
  • Majima گفت:

    اولویت سونی اینه که این قرارداد نهایی نشه و در نتیجه مایکرو مالک ایپی کال او دیوتی نشه و روی سرویس این شرکت قرارنگیره ( چون قطعا باعث رشد چشمگیر این سرویس خواهد شد ) حالا به هر قیمتی که شده ، چون دیگه نه از محتوای انحصاری خبری خواهد بود و حتی ممکنه بعضی کژوال گیمر ها سوییچ کنن روی ایکس باکس برای استفاده از سرویس گیمپس. پس قطعا سونی به این موضوع که فلان بازی محتوای انحصاری برای ایکس باکس داره ، کمتر اهمیت میده تا اینکه کال او دیوتی انحصاری ایکس باکس بشه.
    یه موضوع دیگه هم توی متن بهش اشاره شد که در صورت لغو خرید مایکرو با پرداخت مبلغی gta رو انحصاری زمانی کنه، بنظرم بعیده چون هم فروش بازی های راکستار روی پلی استیشن بیشتر از اکس باکسه و هم پلیر های پلی استیشن به طرز قابل توجهی بیشترن ( برای gta online میگم ) پس بعید می دونم راکستار مثلا حاضر بشه gta vi رو یک سال انحصاری زمانی اکس باکس قراربده ، مگه با پرداخت مبلغ هنگفت و سرسام آور
    اما خب درسته مایکرو درصورت لغو خرید میتونه بیاد سراغ ناشر های کوچک و کم دردسر تر مثل یوبی یا کپکام ، بعید هم هست سونی دخالت کنه چون انحصاری یا روی سرویس قرار گرفتن مثلا watch dogs اصلا قابل قیاس با کالاف نیست و بعیده مشکل ساز شه برای این خرید

    چپ دستfarshadxدروازه بان جهنم🌚🗿🤝aliushakaramazofهادی صفائیMajimaBrainiac( خداحافظ )HitasepPlaystation x Bungieعلیmore
    • Dastan گفت:

      در مورد GTA یک بار همچین اتفاقی افتاده مایکروسافت امد دی ال سی GTA رو مایکروسافت زمانی کرد

      کچل در زمستانMajimaچپ دستدروازه بان جهنم🌚🗿🤝هادی صفائیBrainiac( خداحافظ )علیAllliHitasepCapitanmore
      • Squatlatex گفت:

        نسل ۷ با الان قابل قیاس نیست اون زمان هم بازی های ترد پارتی پورتشون رو ps3 سخت بود برندxbox هم قوی بود و سرویس گیم پس هم وجود نداشت و مشتری ها مثل الان عادت به سرویس نکرده بودن(ترد پارتی که مایکرو تبلیغ می‌کنه نه همه بازی ها) بنظرت مایکرو چند میلیارد باید بده تا gta بره رو سرویس؟ و چقدر هم باید پول بده که این بازی که الان بخش آنلاین هم داره و وابسته به پلیر هست انحصاری بشه.

        گیمری عادیدروازه بان جهنم🌚🗿🤝Abolfazl𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Brainiac( خداحافظ )Hitasep.MR.BADGUY
        • farshadx گفت:

          ۲ میلیارد برای ۲ سال انحصاری زمانی GTA بعدی برای اومدنش رو گیم پس ۳ تا ۳.۵میلیارد
          برای اینکه کلآ انحصاری xbox بشه بین ۴ تا ۵ میلیارد برای اینکه انحصاری کردن نسخه جدید
          ماکرو پول داره و تیک تو هم gta میسازه برای پول دراوردن
          البته انشالله که به اونجا نرسیم ولی اگر این اتفاق بخواد بیوفته و ماکرو سر لج بیوفته به راحتی مثل اب خوردن با ۷۰ میلیارد میتونه کل بازار رو انحصاری کنه هیچ بنی بشری هم نمیتونه جلوش رو بگیره
          به نظر من خریده شدن اکتیویژن و انحصاری نشدن کالاف دیوتی خیلی خیلی برای سونی به صرفه تر هست
          چون وقتی برسن به قضیه قرار داد انحصاری پول ماکرو خیلی بیشتر میتونه خود نمایی کنه تا این خرید
          و متاسفانه مثل چیزی که الآ میبینی اونجا دیگه هیچ رگلاتور و قاضی و غیره ای هم نمیتونه جلوشو بگیره
          اصلآ هم نیاز نداره دنبال همه بازیها بره
          چند تا فرانچایز بزرگ رو ۱ نسل انحصاری کنه براش کافیه
          call of duty
          gta
          pess و فیفا
          شاید با چند تا بازی دیگه
          همین چند تا بازی رو بتونه ۱ نسل انحصاری کنه کار خودش رو انجام داده

          کچل در زمستانmahdi12345...Eternal...چپ دستHitasepAhmad_bk
          • Squatlatex گفت:

            کل بازیهایی که اومدن رو گیم پس ۴ میلیارد دلار هزینشون نشده ارزش این رو داره که پول کل اسکوئر رو سر یک سال انحصاری و اومدن رو سرویس بده؟ بازم میگم پول مایکرو بینهایت نیست الکی نیست که میگن اپل تو خرید خیلی خسیس هستش چون افت سهام شرکت های بزرگ تر رو بیشتر زمین می‌زنه زمین.

            Hitasepگیمری عادی
            • farshadx گفت:

              مثلمآ زیاده ولی به نظر من برای انحصاری کردنش برای ۱ نسل و پشت بندش بقیه بازیهایی که گفتم ارزش داره
              همین چند بازی انحصاری بشن فروش xbox بیشتر از ۱۲۰ میلیون تضمین شده است
              حتی اگر روی گیم پس نیان
              مثلمآ ریسک بزرگی هم وجود داره سونی به هیچ وجه نمیتونه چنین ریسکی انجام بده
              اما واسه شرکتی با ۲ تریلیون دلار قیمت داره این ریسک به مراتب کمتر هست

              Hitasepامیر حسین
              • Squatlatex گفت:

                یک نسل فقط ۵ میلیارد؟اونم واسه نیومدن رو ps5 وps4 که درکنار pc بزرگ ترین فن بیس رو دارن و ریسک اینکه خیلی ها نرن سمت بازیشون رو هم به جون بخر فقط ۵ میلیارد؟ اگه مایکرو می‌خواست از اینکارا بکنه تا الان ده بار انجام میداد چون لید پلتفرم نیست و محبوبیت کمتری داره نمیتونه.
                پ.ن،:مایکرو یک خریت کرد ۱۰۰ میلیون دلار داد تومب ریدر رو یک سال انحصار کرد به اندازه کافی روش شیلنگ گرفتن افکار عمومی رو هم در نظر بگیر.

                farshadxHitasepگیمری عادی
                • farshadx گفت:

                  ۵ میلیارد برای یک نسل
                  این عداد حدث و گمانه و قطعیت نداره

                  Hitasep
                • farshadx گفت:

                  مگه سونی به افکار عمومی اهمیت میده؟!
                  وقتی فاینال و اسپایدر منو انحصاری می‌کرد؟!
                  یا وقتی برای داره اینقدر وجحه خودش رو خراب میکنه براش مهمه؟!

                  Hitasep
                • farshadx گفت:

                  مقاله درباره اینه که اگر این خرید لغو بشه ماکرو با این ۷۰ میلیارد چیکار میکنه
                  بازم محض اطلاع جناب عالی میگم
                  این ۷۰ میلیارد دلار بودجه به بخش xbox داده شده و پشت این بودجه هدف و فکر بوده
                  به این معنی هست که اول و اخر xbox باید این پول رو خرج کنه
                  مقاله داره میگه اگر نتونن این پول رو خرج خرید کنن چه گذینه هایی جلو دستشون دارن
                  اصلآ محبوبیت کمتر و فن بیس سونی اهمیتی نداره “”لید پلتفرم اصلآ معنی دیگه ای داره شاید منظورت لیدر بازار یا کنسول باشه””
                  وقتی بازیهای که گفتم بخصوص gta انحصاری بشه این فن بیس مجبوره بره سمت کنسول های xbox و میرن هم مطمعآ باش
                  البته همه این موارد بستگی داره که ماکرو چنین تصمیمی بگیره و در این راستا حرکت کنه
                  اما اینکه امثال شما اینجا نشستید و میگید نه نمیتونه کلآ یه بحث کودکانه است
                  مثل نسل ۸ که میگفتین xbox نابود میشه ولی نسل ۹ بشددت قویتر برگشته
                  تونستن میتونه مهم خواستن هست

                  مترسک ( pc gamer ) 💚
          • god of war گفت:

            عاره داداش اکتی و تک تو به خاطر ۳ میلیارد دلار بی خیال ده میلیون کاربر پلی استیشن می شه
            بازی های شرقی پسند مثل ff و پرسونا هم اصلا حرفشو نزنی سنگین تره
            در بهترین حالت انحصاری زمانی بتونه بکنه
            ضمن اینکه اخرین پروژه ایی که به یک استودیو پول داد بازی بسازه بازی رمدی بود که حرفی ندارم کلا

            halkerHitasepmahdi12345امیر حسینSquatlatex
      • درسته اما دی ال سی یه بازی قطعا اهمیت کمتری داره تا اینکه کل بازی بخواد انحصاری حتی زمانی باشه. نمیگم اهمیت نداره ولی اهمیتش کمتره

        Z2656Hitasepدروازه بان جهنم🌚🗿🤝
    • Capitan گفت:

      اگر خرید لغو بشه مایکروسافت ۷۰ میلیارد رو بر میداره تیک و تو و راکستار رو سر هم با ۳۰ ۴۰ میلیارد میخره
      اون موقع هم cma هیچ غلطی نمیتونه بکنه چون تیک تو سهمش از بازار یک پنجم اکتیویژن حساب میشه

      ...Eternal...چپ دستBrainiac( خداحافظ )HitasepEzio Auditore da FirenzeSami 227علی
  • MIRAS گفت:

    وای اول لغو خرید دیدم فقلبم ریخت فک کردم لغو شد😂
    خب معلومه گرون تموم میشه اگه خرید لغو شه مایکروسافت گشنه به استدیو میمونه ممیونه ۷۰ میلیارد دلار پول و کمپانی های بزرگی مث ea تیک تو یوبیسافت و …..
    پ.ن:الان اتزیو داره واس اون بندی که گفته بود روز به روز احتمال لغو شدن خرید هست دارع بندری میزنه و قراراه چرت بگه

    امیر حسینچپ دستTitanfallدروازه بان جهنم🌚🗿🤝Mmfb🏴Brainiac( خداحافظ )MR.BADGUYعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)علیmahdi12345more
  • The Cat Lady گفت:

    چرا بعضی ها وانمود میکنن ماکروسافت تردپارتی انحصاری نمیکنه؟ کل انحصاری های امسالشون تردپارتیه!

    Microsoft fan boyvaan 2farshadxAbolfazlBrainiac( خداحافظ )halker...Eternal...Z2656علیAhmad_bkmore
    • ALIREZA0111 گفت:

      چون بهشون القا شده فقط سونی اینکارو میکنه

      گیمری عادیامیر حسینvaan 2Z2656چپ دستAhmad_bkTitanfallfarshadxAbolfazl𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988more
    • Capitan گفت:

      منطورت انحصاری کردن بازی های aa. وایندیه؟
      که اونم کمتر از ۶ ماه انحصار xbox میمونه

      اسپنسر راستگوhalkerمترسک ( pc gamer ) 💚چپ دستS.mBrainiac( خداحافظ )Hitasep...Eternal...Z2656زمین 52more
      • The Cat Lady گفت:

        Stalker 2، Warhammer 40K: Darktide، Ark 2 و High on Life به نظر شما ایندی هستن؟
        در ضمن اول آخر داره عمل انحصاری کردن تردپارتی رو انجام میده، شرط و شروط نداره. اکس باکس اگه پلیربیس پلی استیشن رو داشت محتوای بازی هایی مثل کال آف رو بازم انحصاری میکرد، مثل همون نسل ۷ و اوایل نسل ۸.

        اسپنسر راستگوhalkerگیمری عادیامیر حسینZ2656...Eternal...HitasepTitanfallCapitanarman
        • Capitan گفت:

          اولا بازی هایی که گفتی هنوز نیومدن

          دوما به غیر از ark 2 بقیه بازی هایی که نوشتی aa هستن

          سوما همه اینا انحصاری زمانی چند ماهه هستن نه مثل سونی دو ساله

          اسپنسر راستگوhalkerگیمری عادی
          • The Cat Lady گفت:

            اولا اینکه هنوز نیومدن به این معنی نیست که ماکروسافت انحصاری نمیکنه.
            دوما سری استاکر و واهمر فوق العاده محبوب هستن و در کل بازم به این معنی نیست ماکروسافت انحصاری نمیکنه.
            سوما هیچ جا رسمی نگفته این بازی ها تا چه مدت انحصاری هستن. سونی هم بازی کوتاه مدت انحصاری میکنه ندیدم به اسم اونا رو بیارین، همش وانمود میکنید دوساله هستن و بازم همه ی اینا به این معنی نیست ماکروسافت انحصاری نمیکنه. حالا باز بهونه بیارید مدتش اینقدره ایندیه فلانه.

            اسپنسر راستگوگیمری عادی
    • farshadx گفت:

      چون سونی ۵ برابر بیشتر از xbox اینکارو انجام میده و هیچ کس هم نمیبینه
      ماکرو سال ۲۰۲۱ با فرست پارتی هاش ۵۰ انحصاری داشته
      در حالی که سونی ۲۸۰ تا انحصاری داشته
      اصلآ قابل قیاس نیستن
      حالا بماند واسه ماکرو حتی ۱ سال هم نمیشن ولی واسه سونی کمترین حالت ۱ سال هست

      اسپنسر راستگوZ2656...Eternal...چپ دستHitasepAhmad_bk
      • The Cat Lady گفت:

        انحصاری داشتن ≠ انحصاری کردن
        دلیل اینکه “سونی ۲۸۰ تا انحصاری داشته”، پلیربیس بزرگتر پلی استیشن هست که باعث میشه ناشرها تصمیم بگیرن روی پلتفرم با پلیرهای بیشتر منتشر کنن. در ضمن خیلی از این بازی ها رو سال ها پیش خوده ماکروسافت پس زده ولی سونی قبول کرده حمایت کنه. خوبه همین چند روز پیش خبر پشیمانی ماکروسافت از رد کردن گنشین رو گذاشتن.
        “حالا بماند واسه ماکرو حتی ۱ سال هم نمیشن ولی واسه سونی کمترین حالت ۱ سال هست”
        دیگه یه سال و نیم سال نداره. اگه انحصاری زمانی کردن بده، چرا همون “کمتر از ۱ سالش” رو انجام میدن؟ اگه انحصاری کردن بده، چرا ناشر میخرن و بازی هاش رو انحصاری میکنن؟

        اسپنسر راستگوHitasepگیمری عادی
        • farshadx گفت:

          “”یربیس بزرگتر پلی استیشن هست که باعث میشه ناشرها تصمیم بگیرن روی پلتفرم با پلیرهای بیشتر منتشر کنن””
          “”در ضمن خیلی از این بازی ها رو سال ها پیش خوده ماکروسافت پس زده ولی سونی قبول کرده حمایت کنه. خوبه همین چند روز پیش خبر پشیمانی ماکروسافت از رد کردن گنشین رو گذاشتن.””
          میدونی به اینا میگن ماله کشی پروتو پلا یا چرتو پرت
          هیچ سازنده ای نمیاد سود خودش رو کم کنه این بهانه هارو فقط سونی فن ها بلدن بیارن اصلا در باور یه بزینس من چنین چیزی مثل جوک میمونه اونا هم بازی ساختن و براش سرمایه گذاری کردن و میخوان بیشترین تعداد بازی رو بخرن و انجام بدن تا به بیشترین سود برسن
          اگر انحصاری میشه معنی اش اینه که از تعداد زیادی از مشتری هاشون محروم میشن و سودشون کمتر میشه این وسط این سود رو از سونی یا ماکرو میگیرن که میشه همون قرار داد انحصاری
          اصلآ ۱% هم این حرفهایی که خودشون دوست داشتن ضرر کنن رو برا من یکی نگید لطفآ
          چیزی که داری میگی واسه نسل های گذشته است نه زمان حال اونا گذشت و رفت
          اما جالب بهت هم گفتم ۵۰ در برابر ۲۸۰ نصف سال در برابر ۱ سال
          بنظرت کدومشون باید بگیم انحصار طلب؟!
          چرا سونی ۱ سال رو انجام میده؟! چرا ۲ سال رو انجام میده؟!
          چرا سونی استودیو میخره؟!
          اصلآ این سوالها چه ربطی داره؟!
          وقتی رقیبش تو یک سال ۲۸۰ تا بازی انحصاری کرده میخوای بشینه و هیچ کاری نکنه؟!
          واقعآ توقع داری چیکار کنه؟!

          اسپنسر راستگوHitasep
          • The Cat Lady گفت:

            آره مدیر بازی های مارول میاد ماله کشی میکنه برای سونی که گفت ماکروسافت پیشنهاد بازی انحصاری از شخصیت های مارول رو رد کرد، خوده ماکروسافت برای سونی ماله کشی میکنه وقتی میگه پشیمون شدیم دست رد به گنشین زدیم.
            بهونه ی سود و چرت پرت هایی که بعد نوشتی فقط در مورد بازی های بزرگ یا کژوال پسند صدق میکنه. اکثر اون ۲۸۰ بازی، بازی های ژاپنی یا ایندی هستند و برای ناشر سود نداره وقت و پول صرف بازاریابی و پورت نسخه ی اکس باکس کنه.
            “وقتی رقیبش تو یک سال ۲۸۰ تا بازی انحصاری کرده میخوای بشینه و هیچ کاری نکنه؟!”
            من یه چی دیگه میگم تو مغلطه میکنی و طفره میری و چیزه مفیدی نمیگی به جای درست فکر کردن و جواب دادن. من نگفتم انحصاری نکنن، من گفتم دورو نباشن و بعضی ها وانمود نکنن ماکروسافت همون کارهای سونی رو انجام نمیده. اگه اصل کار بده، پس هر جور انجامش بدی بده. دیگه شرط و شروط و زمان و مقدار نداره.

            اسپنسر راستگوHitasepfarshadxگیمری عادی
            • farshadx گفت:

              برعکس شما داری مغلطه میکنی شما حاضر نیستی بگی کار سونی اشتباه هست
              ولی تو بوغ و کرنا میکنی کار ماکرو اشتباه هست
              گفتم اونا واسه گذشته است و سونی بابت تک تکشون پول داده مارول واسه رضای خدا اسپایدرمن نداده به سونی
              همچنین گنشین شما داری میگی اینا خودشون خواستن بازیشون انحصاری بشه و ربطی به سونی نداره
              کلآ داری پرتو پلا میگی
              نمیدونستم ژاپنی ها واسه رضای خدا بازی میسازن
              شما دارین رفتار سونی رو توجیح میکنید ولی وقتی ماکرو این کارو بکنه مشکل دارید باهاش
              این دری و یارو اینجا نگید پورت ضعیفه و خودشون نخواستن و پولش رو نداشتن و… پس چرا انحصاری شدن؟!
              چرا سونی بهشون پول داده اصلآ حرفهاتون با عقل سلیم جور نیست
              بله شرطو شروط نداره ولی شما سونی که استاد این کار هست رو نمیگی ولی داری به ماکرو که خیلی خیلی کمتر از سونی این کارو میکنه گیر میدی
              شما وقتی میتونی این حرف رو بزنی که اول به سونی گیر داده باشی بعد راه برات باز از کوچیکتر هم انتقاد کنی
              مشکل اینجاست شما بزرگرو نمیخوای ببینی

              اسپنسر راستگومترسک ( pc gamer ) 💚Hitasep
      • Sony Home گفت:

        اسم اون ۲۸۰ تا انحصاری سونی رو بگو

        اسپنسر راستگوThe Cat LadyfarshadxAbolfazl
          • Sony Home گفت:

            اون ۲۸۰ تا رو مایکروسافت تو جواب CMA گفته بود نه خود CMA😂☕

            بعد هم ملت تو توییتر تحقیق کردن مشخص شد از اول نسل تا الان سونی فقط ۵۹ تا انحصاری داشته و این ۲۸۰ تا false information بوده

            https://twitter.com/Zuby_Tech/status/1582693470296166400?s=19

            اسپنسر راستگو
            • farshadx گفت:

              بله با حذف بازیهای ژاپنی تعداد به ۵۹ رسیده👍
              ملت نیستن فن بوی سونی هستن دارن ماله میکشن
              سونی خیلی وقته بازار ژاپن رو یک طرفه انحصاری کرده
              طبق گفته سونی ۲۵ میلیون ps5 فروخته + ۱۲۰ اندی هم ps4 همین تویت فن بوی داره میگه حتی نزدیک ۱۵۰ میلیون نیست کنسول های سونی
              حقیقتآ منبع برامون از تویت فن بویها نیارید ممنون میشم

              اسپنسر راستگو
              • Sony Home گفت:

                خود بازیساز های ژاپنی علاقه ای ندارن گیماشون رو پورت کنن رو ایکس باکس چون فروش نداره و حتی هزینه پورتش هم در نمیاد😂☕

                اگر خود مایکروسافت بهشون یک پولی بده حاضر میشن پورت کنن مثل guilty gear strive و ni no Kuni و persona چون هیچ قراردادی بین سونی و بازیساز نیست

                تا الان هم ۱۱۷ میلیون کنسول ps4 فروش رفته با ۲۵ میلیون ps5 که بازم کمتر از ۱۵۰ میلیون هست

                خوشم میاد هیچی نمیدونی😂☕✍️

                اسپنسر راستگو
  • The Firefly گفت:

    کی این خرید تایید میشه ما راحت بشیم؟

    77S.mBrainiac( خداحافظ )علیmahdi12345Dota2HitasepSquatlatexarman
  • این خرید فقط به ضرر صنعت گیمه چون باعث میشه رقابت یه طرفه بشه کالاف کم چیزی نیست که هر کسی بتونه واسش رقیب بسازه و باهاش رقابت کنه همین که بیاد رو گیمپس خودش یعنی باخت سونی حتی اگه انحصاری هم نباشن چون خیلی ها رو جذب میکنه سمت ایکس باکس
    به هر حال امیدوارم خرید لغو بشه

    کچل در زمستانHalo.reachمحمدAshen undead the bearerSnake and kratos❤️چپ دستTitanfallfarshadxPouria_gamer_gotyRPKmore
    • arman گفت:

      بابا والا بلا با یک کالاف سونی نابود نمیشه بفهم دوبرابر کنسول فروخته کالاف حد اکثر ۲۰ میل پلیر هم روی پی اس داشته باشه نصف شون هم برن ایکس‌باکس بگیرن که صد سال نمیرن بازم پلیر های پلی استیشن بیشتره . خدا شفات بده
      یجور میگه که انگار همه پی اس می‌خرن تا کالاف بازی کنند ☕️

      Kratosچپ دستTitanfallPouria_gamer_gotyBrainiac( خداحافظ )halkerعلیmahdi12345Ahmad_bk𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔more
      • Squatlatex گفت:

        هر روز که اتزیو بیشترحرف میزنه بیشتر به اینکه خدا وجود نداره باور پیدا میکنم اینهمه دعا میکنن این سر عقل بیاد پس خدا چرا جواب نیمده؟xd.
        پ.ن:اون نسل که سونی بازیها رو کنسولش بد پورت میشدن گرون تر هم بود و هیلو و گیرز داشتن میتازوندن و gta و کالاف و الدر انحصاری بودن تکون نخورد الان که اینهمه استودیو داره و پر فروش ترین کنسول خانگی هست و مشکل پورت برای ترد پارتی و…هم نداره چطوری نابود میشه؟.

        کچل در زمستانHalo.reachگیمری عادیPCMRZ2656چپ دستTitanfallfarshadxPouria_gamer_gotyAbolfazlmore
        • دانشمند اونجا بحث سر یه اشتباه بیزینسی بود !
          اینجا بحث سر خرید بزرگ ترین ناشر تاریخه که یکی از مهم ترین آی پی های تاریخ دستشه که رو PS همیشه پر فروشه و اومدنش رو گیمپس قطعا ضربه میزنه به بازار سونی الان بازم فکر میکنی خریدش هیچ اتفاقی واسه سونی نداره که سونی داره انقدر دست و پا میزنه ؟!!!

          کچل در زمستانHalo.reachSnake and kratos❤️چپ دستAhmad_bkTitanfallfarshadxS.mPouria_gamer_gotyBrainiac( خداحافظ )more
      • وقتی ۶۰ ۷۰ درصد کژوال پلیر و پر فروش ترین فرنچایز رو استور سونی کالاف به نظرت تاثیر نمیزاره ؟!!!
        خودت رو نادون فرض کردی یا منو ؟
        فنبوی بازی و ماله کشیدن هم حدی داره

        کچل در زمستانHalo.reachSnake and kratos❤️Z2656چپ دستTitanfallfarshadxPouria_gamer_gotyMasterBrainiac( خداحافظ )more
      • Abolfazl گفت:

        سر پست ” علاقه اسپنسر به عرضه کالاف روی سوییچ ” من همین حرفا رو زدم بهم دیس دادی و کلی مخالفت کردی باهاش و با ذوق و شوق گفتی درآمد سونی از کالاف پودر میشه و گیمرا میرن سمت ایکس باکس 😏😒
        الآن همون حرفای منو اومدی اینجا میگی🤨😮😑
        به نظرم خودتو به دکتری چیزی نشون بده😂🤣

        Halo.reachZ2656...Eternal...HitasepCapitanarman
      • حالت خوبه ؟؟؟ خود جیم رایان میگه بیشتر درآمد پلی از کالاف بوده و در فروش ترین بازی هم کالاف بوده نه انحصاری های خود سونی!!! انگار هنوز نمیدونی کالاف چقد بازی بزرگیه! راحت تعیین می‌کنه گیمر بره چه کنسولی بخره! سه تا بازی این قدرت رو دارن. کالاف, فیفا, جی تی ای!!! هر کدوم از اینا انحصاری بشه یا محتوای انحصاری داشته باشه واسه یه کنسول، کنسول رقیب فاتحه ش خونده س. فکر می‌کنی چرا پلی فروشش بیشتر بوده؟ جدا از بحث انحصاری و اسم برندش، پلی همیشه محتوای انحصاری از کالاف داشته. فک کن این قضیه بر عکس بشه. فقط محتوای انحصاری نه انحصار کامل بازی. مطمئن باش توی مدت کوتاهی کلی پلیر میرن سمت اکس باکس. فک می‌کنی جیم رایان او.س.ک.وله که انقد پیگیر عدم تایید قرارداده ؟؟؟؟؟؟!!!!!

        Hitaseparmanگیمری عادی
        • arman گفت:

          بازی که روی پی اس حداکثر ۲۰ میل میفروشه که پی اس ۱۲۰ میل فروخته سونی رو نابود میکنه؟
          لابد همه ۲۰ میل نفر میرن ایکس‌باکس می‌خرند
          تازه اگر ضرر کنه کمتر از ۱۵ درصد درآمدش رو از دست میده
          مطمعن باش همه که پی اس دارن نمیرن بفروشن ایکس‌باکس بگیرن
          مایکروسافت هم ۷۰ میلیارد داده که سونی ضرر نکنه ؟ در زم من که فکر میکنم انحصاری نمیکنه مثل ماینکرفت همین ماینکرفت دست کالاف رو از فروش نسخه بسته

          armanHitasep
    • Arshia.1 گفت:

      آره به ضرر صنعت گیمه چون اتزیو میگه

      Halo.reach...Eternal...چپ دستS.mBrainiac( خداحافظ )armanhalkerHitasepPlaystation x Bungieعلیmore
    • MIRAS گفت:

      حتب فنای سونی هم دبگه بهت دیس میدن…ببین کارت به کجا کشیده شده انقد دبگه داری چرت میگی

      کچل در زمستانHalo.reachhossein...Eternal...چپ دستBrainiac( خداحافظ )armanhalkerHitasepعلیmore
      • اونا فن نیستن فنبوین کسی یکم فکر داشته میفهمه این خرید به ضرر صنعت گیم و رقاب هست و روی سونی تاثیر منفی میزاره یا نه !

        کچل در زمستانHalo.reachAshen undead the bearerhosseinSnake and kratos❤️Z2656چپ دستTitanfallCapitanPouria_gamer_gotymore
        • Hitasep گفت:

          ببین به کجا رسیدیم اتزیو اونیه که میفهمه

          کچل در زمستانHalo.reachBahramSnake and kratos❤️Z2656...Eternal...چپ دستfarshadxCapitanarmanmore
        • هر وقت یاد گرفتی که مخاطب اصلی رو گیمر بدونی و به نفع گیمر نظر بدی نه به نفع سرمایه دار و کمپانی میتونیم بهت امیدوار بشیم که گیمر هستی در غیر این صورت هیچی از گیم سر در نمیاری
          یه سوال به من جواب بده تو گیمر هستی یا مالک سونی ؟ از دید یه ادمی که ایکس باکس داره نگاه کن با این خرید موافقی یا مخالف ؟ از جهت یه گیمر هم بهش نکاه من به نفع گیمره یا نه؟
          مشکل تو اینه که چون یه کنسول پی اس داری از دید مالک سونی بهش نگاه میکنی نه از نظر یه گیمر

          کچل در زمستانHalo.reach...Eternal...چپ دستHitasepfarshadxEzio Auditore da FirenzeCapitanRyder
          • farshadx گفت:

            ایشون کلآ کنسول نداره
            ولی بشددت فن سونی هست
            اینو گفتم بدونی با چه بشری داری بحث میکنی
            رک بگم ایشون نمیخواد که بفهمه اگر میخواست بفهمه خیلی بهش توضیح داده خیلی بیشتر از شما
            ولی نخواست بفهمه

            کچل در زمستانHalo.reachمترسک ( pc gamer ) 💚BahramZ2656...Eternal...چپ دستHitasep
          • من به عنوان کسی که هر دو کنسول رو داره و البته بیشتر هم کنسول مایکروسافت داشتم از نظر زمانی تو زندیگم میگم بنظرم به ضرر صنعت گیمه و برعکسش هم اگه سونی اینکارو کرده بود هم به نظرم به ضرر این صنعته هیچ کمپانی نباید از پولی که خارج از این صنعت درومده بیاد و همچین خرید بزرگی بکنه نفس این خرید مشکل داره اتفاقا کاربرای ایکس باکس و گیم پس دارن برای سود کوتاه مدت خودشون یه ضرر به این بزرگی به این صنعت وهنر رو نمیبینن این خرید انجام بشه دو حالت داره یا مایکروسافت موفق میشه و سونی و تمام استودیوهاشو به زیر میکشه که در این حالت مهمترین بازیگر و موتور محرک نوآوری و خلاقیت این صنعتو به زیر کشیده و نابود کرده یا موفق نمیشه و بعد از چند سال اکتیویژن و کال آف فن بیسشون رو از دست میدن و یه چیزی میشه مثل نوکیا خرید دیگه ی مایکرو و اکتیویژن هم به فراموشی سپرده میشه و در این صورت هم بزرگ ترین استودیوی مستقل گیمینگ نابود شده و اینم به ضرر گیمینگ هست فقط یه حالت وجود داره که برد برده و اونم اینه که مایکروسافت رشد و سود اکتیویژن براش مهم باشه و صرفا برای خود اکتیویژن این خریدو کرده باشه نه برای رشد سرویسش که خیلی بعیده .

            کچل در زمستانHitasepگیمری عادی
    • اصن کالاف انحصاری شه ، بیاد رو گیم پس رقابت هم از بین بره سونی هم سهامش ۵۰ درصد سقوط کنه خب؟؟ مشکل تو چیه؟ مگه سهامدار سونی چیزی هستی؟😐این خرید ۱۰۰۰ درصد به نفع (گیمراس) و به ضرر (شرکتا) که شرکت ها هم به درک مهم نیستن

      چپ دستHitasepfarshadxRyderS.mBrainiac( خداحافظ )armanhalker.علیmore
      • ۱۰۰۰ درصد به نفع گیمرای ایکس باکسه نه PS !
        این خرید فقط باعث میشه چرخه رقابت یه طرفه بشه و همه برن سمت ایکس باکس به خاطر کالاف و وجودش رو گیمپس چطوری این خرید به نفع همست الان ؟!
        شرکت ها هم مهمن چون بازی ها از همین ها به وجود میان حالا اینکه تفکرات تو سطحیه مشکل من نیست

        کچل در زمستانMicrosoft fan boyHalo.reachSnake and kratos❤️Z2656...Eternal...چپ دستHitasepTitanfallfarshadxmore
        • تو طرز فکرت مال عصر حجره دوست عزیز ، گیمر از شرکت مهم تره چون شرکتا بازی رو برا ما درست میکنن اگر ما بازی به مزاقمون خوش نیادو بازی رو نخریم شرکت ورشکست میشه و اگه ما بخوایم شرکتارو رو سرمون حلوا حلوا کنیم میرسیم به جایی که ریمستر ریمیکو با ۷۰ دلار میکنن تو پاچمون تازه طلبکارم میشن ازما! دومن کالاف انحصاری نمیشه با کلی دلیل که کامنتمو طولانی میکنه اما از محتوای انحصاری واسه ps خبری نیست سومن اومدن کالاف رو گیم پس ضرر به توعه؟ اگه با عقل یه انسان سالم به قضیه نگاه کنیم فقط سودو منفعت تو این کاره ضرری نمیبینم برا خودم! ینی با یه نگاه ساده بدون فکر کردنم میشه فهمید فقط منفعته لازمه توضیح بدم چرا؟!

          کچل در زمستانHalo.reachParhamمترسک ( pc gamer ) 💚farshadx...Eternal...چپ دستHitasepTitanfallCapitanmore
        • arman گفت:

          مشکل داری ایکس‌باکس بخر 😉

          مترسک ( pc gamer ) 💚...Eternal...چپ دستHitasepTitanfallCapitanarmanPouria_gamer_gotyEzio Auditore da Firenze
        • گیمر عاقل میره جایی که بهش علاقه داره اگه به پلی استیشن علاقه داری پس پاش میمونی کالاف هم با هفتاد دلار میخری مثل همیشه پس معلومه تو گیمر نیستی چون ترس داری مبادا بری سمت ایکس باکس از حرفات معلومه کسی که عشق سونی باشه پاش میمونه نه اینکه به خاطر کالاف بره سمت ایکس باکس

          ...Eternal...ژنرال اردکچپ دستHitasepTitanfallfarshadxCapitan
    • 3obhan گفت:

      دیگه داری تکراری میشی یکم با خلاقیت ترول کن حداقل تو هر مقاله همین حرفو میزنی! لازم نیست جوابتو بدم تو مقاله های قبلی دوستان از خجالتت در اومدن

      Halo.reachBahramAshen undead the bearerچپ دستTitanfallfarshadxPouria_gamer_gotyarmanBrainiac( خداحافظ )halkermore
    • yennefer گفت:

      اصلا برن سمت ایکس باکس مگه چی میشه؟ 😂
      نکنه نگران افت سهامتی؟
      هیچکس تو ایران به اندازه تو گیر سود و ضرر سونی نیست
      بعد ربط ضرر سونی به ضرر گیم چیه؟
      اتفاقا به سود صنعت گیم هست
      وقتی شرکت هایی مثل EA و Take-Two حمایت کردن تو چیکاره ای؟

      کچل در زمستانمترسک ( pc gamer ) 💚...Eternal...چپ دستHitasepTitanfallEzio Auditore da FirenzeCapitan
      • اینکه یه پلت فرم مثل سونی حدف بشه و نابود بشه به ضرر گیمرا نیست اونوقت یه بازی فقط یه بازی مثل کالاف بیاد روی گیم پس به سود جامعه ی گیمیراست واقعا خنده داره خوش بختانه عزیز من مردم جهان اینقدر به سود و زیان کوتاه مدت فکر نمیکنن این بیماری مردم ماست و به همین دلیلم الان وضع کشور اینه بخاطر اینکه اینقدر به سود کوتاه مدت نگاه میکنیم نمیبینی که اگه سونی حذف بشه اون وقت باید ماهی صد دلارم بهت فرو کنه گیم پسو بخری بمالی به چشمت.

        کچل در زمستانمترسک ( pc gamer ) 💚Hitasep
  • مطمئن باشید سونی فکر اونجاش رو هم کرده .

    کچل در زمستانMicrosoft fan boyZ2656چپ دستTitanfallfarshadxS.myenneferBrainiac( خداحافظ )halkermore
  • مرگ بر انحصاری – باید آزاد باشی و راحت گیم بزنی

    MR.BADGUYچپ دستBrainiac( خداحافظ ).tothegametime پیج رسمی اینستاگرامعلیDota2AllliHitasepEzio Auditore da Firenzemore
  • ainz گفت:

    عجب سیرکی شده این صنعت بابا جم کنید بساطونو
    این خرید لغو بشه با اون پول خداتا بازی یا استودیو دیگه می تونه بخره

    کچل در زمستانMicrosoft fan boyBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیل.scorpionesزمین 52علیAllliHitasepmore
  • siavash گفت:

    دیگه از حوصله خارجه بحث کردن
    حس بحثش نیست صادقانه

    77Kratosچپ دستAbolfazlBrainiac( خداحافظ )زمین 52Sami 227علیCapitanHitasepmore
  • AXEL STONE گفت:

    با حرفای آقای اسپنسر فیل فهمیدم که این اتفاق اگر عملی بشه به نفع گیمرا یا همون گیمورا* تمام خواهد شد.

    77چپ دستBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلزمین 52علیDota2AllliCapitanHitasepmore
  • Arshia.1 گفت:

    Cma تنش خاریده که قرار داد توی دادگاه تکمیل بشه

    به هر حال اگه هم تکمیل نشد که احتمالش کمه ، همون طور که توی متن نوشته شده مایکروسافت با این پول خیلی کار های بزرگی میتونه انجام بده نمونش انحصاری شدن فاینال فانتزی و انحصاری زمانی بازی های بزرگی مثل gta
    سونی هم صد در صد این براش بد تر تمام میشه

    کچل در زمستانMicrosoft fan boy77چپ دستBrainiac( خداحافظ )halkerI'm Predatorعلیmahdi12345Dota2more
  • arman گفت:

    خیلی مقاله منطقی بود دستتون درد نکنه 🤝🏻
    الان کاربر ازیو میگه نه سونی نابود میشه 😉😂😂😂

    کچل در زمستان77چپ دستChieffarshadxBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلhalkerSami 227علیmore
  • Porfosor گفت:

    جیم فشاری باباندش cma تو بن بسته 😅

    Microsoft fan boyچپ دستعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)AllliCapitanHitasepEzio Auditore da Firenzeammar_iraqiSquatlatex
  • ammar_iraqi گفت:

    ایکس باکس به هر دری بزنه به پلی استیشن نمیرسه.

    کچل در زمستانMR.BADGUYMicrosoft fan boySnake and kratos❤️چپ دستfarshadxyenneferBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلhalkermore
  • فکر کنم نویسنده با سونی پدرکشتگی داشته واقعا نمی‌دونم این همه نفرت از سونی از کجا میاد

    کچل در زمستانMicrosoft fan boy77Ashen undead the bearerSnake and kratos❤️چپ دستNobodyChieffarshadxAbolfazlmore
  • حرص مایکروسافت در انحصار کامل کردن بازی های بتسدا بعد از نهایی شدن معامله و فریب دادن کاربرای پلی استیشن در اون زمان معلومه باعث بی اعتمادی میشه . یک مثالش اینه که اینفینیتی وارد و بلیزارد الآن دارن رو یه آی پی جدید کار می کنن و تا الآن حداقل یکیشون باید معرفی میشد ولی طماع بودن مایکروسافت برای انحصار باعث عدم معرفی قبل از نهایی شدن قرار داد شده

    کچل در زمستانچپ دستChieffarshadxCapitanAbolfazlyenneferhalkerChris redfieldZ2656more
  • متقاعد کننده بود… ممنون از توضیحاتتون

    Ashen undead the bearerChieffarshadxCapitanBrainiac( خداحافظ )Sami 227علیmahdi12345Ahmad_bkDota2more
  • ps3 with xbox گفت:

    متن رو که میخونی ادم فکر میکنه سهامدار اصلی مایکروسافت نویسندشه کل متن شده ضد سونی و به نفع مایکرو اره مایکرو اکتی رو بخره میشه بهترین دوران اخه نیس هر سال مایکرو داره بهترین بازیهای سال رو میده بیرون 😂😂مرد مومن این چجور متن نوشتن با این تعصب کورکورانس انگار سونی اومده دست گزاشته رو بازیهایی که از اول مولتی بوده و میخاد انحصاریش کنه جا این کارا به مایکرو بگو با ۷۰ میلیارد دلارت برو یه بازی بساز که یه سال حداقل کاندید بهترین بازی سال بشه برنده شدنش پیشکش

    Microsoft fan boyAshen undead the bearerجعبه خالیSnake and kratos❤️چپ دستfarshadxAbolfazlمترسک ( pc gamer ) 💚yenneferمنتقد بزرگ صنعت گیمینگmore
  • ی جورایی حس حماسی داره این متن ، مایکروسافت ، ببر زخمی

    Geralt of Riviaچپ دستBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلHitasepعلیCapitan
  • peyman3 گفت:

    به نظرم سونی ضربه رو وقتی خورد که بتسدا رفت زیر مجموعه مایکروسافت. انکار نمی کنم عظمت کال آف یا مثلا اورواچ و ورد آف وارکرفت رو اما چیزی که از خرید بتسدا نصیب مایکروسافت شد خیلی بزرگ تر از چیزیه که دیده میشه. الان در سبک های عامه پسند همه چیز داره مایکروسافت و اتفاقا در بعضی جز بهترین هاست. مثلا بازی های نقش آفرینی، ریسینگ، شوتر اول شخص و حتی ترسناک. تنها یک مورد ضعف داره اونم اکشن ادونچر سوم شخص سینمایی در حد و اندازه کارهای ناتی داگ و راکستار که اینم به نظرم رفع میشه. در نتیجه درسته این خرید خیلی می تونه کمک کنه به برند ایکس باکس اما نبودش هم باعث نمیشه این هیولا ضعیف بشه. سونی سیاستی که در قبال این خرید داره، با اینکه فریب کارانه و بی اخلاقه اما در دنیای تجارت درسته( تا حدی شبیه سیاست که با دروغ و فریب جلو میره) یا بهتر بگم چاره ای نداره و فهمیده مایکروسافت با پنبه در حال سر بریدنشه :))) البته که حقشه!

    گیمری عادیچپ دستChiefمنتقد بزرگ صنعت گیمینگBrainiac( خداحافظ )HitasepعلیSami 227Capitanmahdi12345more
  • مقاله خیلی گیمرانه ای بود.

    خود مقاله میگه “ برخلاف موتورهای جست‌و‌جو‌گر و شبکه‌های اجتماعی، صنعت گیمینگ زنده و رقابتی بوده و برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و مستقل در آن، یک بازار پررونق محسوب می‌شود. این در حالیست که این موضوع راجع به دیگر صنایع فعال در اینترنت که تنظیم‌کنندگان قراردادها در موردشان کوتاهی کرده‌اند، صدق نمی‌کند”. این چیزیه که امثال CMA کلا نگاه متفاوتی بهش دارن. اگر بنا بود امثال CMA اینطوری مسائلو ببینن که کلا دنیا یه جور دیگه ای بود الان.

    پ.ن. این مقاله کلا مقوله استریم، مارکت موبایل و عظمت اکتیویژن رو نادیده گرفته. این خرید به مایکروسافت تو جبهه های زیادی برتری میده، نه فقط بازار کنسول و پی سی.

    پ.ن. فکر کنم همه میدونیم که سونی دنبال چیه. ولی واسم سواله که غیر از سونی امثال گوگل یا اپل چیا گفتن!!؟

    mahdi12345چپ دستfarshadxBrainiac( خداحافظ )HitasepCapitan
    • Fel lord گفت:

      یکی از انتقادات من به رویکرد سازمان CMA این هست که فقط پیگیر کال او دیوتی به عنوان همه چیز این قراداد هست. این سازمان باید درک کنه یا با یه سرچ ساده می‌تونه بفهمه درآمد بخش King از مجموع اکتیویژن بیلیزارد مدتی هست که بیشتره. کال او دیوتی فروش مقطعی داره و عمده سرویس محور اکتیویژن کال او دیوتی موبایل و وارزون هستند. این سازمان داره قدرتی که مایکروسافت با استفاده از پتانسیل های بخش King به همراه زیر ساخت های مایکروسافت در بخش موبایل میگیره را نادیده گرفته. کال او دیوتی بله مهم است، بله بر روی تصمیم بازیکنان بذای انتخاب پلتفرم‌ تاثیر می‌گذارد، مثل زمانی که بازیکنان از اکس باکس ۳۶۰ به پلی استیشن ۴ نقل مکان کردند ولی اصل موضوع تنها و تنها کال او دیوتی نیست. به خاطر همین هست که میگن سازمان CMA از پس این قراداد بر نمیاید و آگاهی به صنعت گیم ندارد. هرچند در اخر این خرید تکمیل میشه.

  • Hitasep گفت:

    من موندم چرا یه سریا فکر میکنن کالاف انحصاری میشه
    ایکس باکس داره ضرر میده این باید یه جور جبران شه
    خب مگه مریضن ماشین چاپ پول رو انحصاری کنن
    راحت میندازن رو گیمپس هم سود گیمپس رو میگیرن هم سود فروش رو پی اس
    مقاله کاملی بود اگه لغو بشه هفتاد میلیارد پول کمی نیست میشه کلی از جی تی ای و امسال اون یا حتی اون طور که اشاره شد فاینال فانتزی انحصاری در آورد
    این خرید به سوده لغو بشه باز باید بشینیم کالاف متا هفتاد سالانه بازی کنیم

    mahdi12345armanBrainiac( خداحافظ )علیCapitan
  • Capitan گفت:

    یعنی فقط باید به نویسنده این مقاله گفت :
    حلالت 👍

    ...Eternal...مترسک ( pc gamer ) 💚منتقد بزرگ صنعت گیمینگBrainiac( خداحافظ )Hitasepعلی
  • Ali Sali گفت:

    احساس میکنم کل مقاله رو یه فن دو تا آتیشه مایکروسافت نوشته، به شدت احساساتی و فقط بر اساس حدس و گمان بی منطق.

    Microsoft fan boyچپ دستChieffarshadxمترسک ( pc gamer ) 💚منتقد بزرگ صنعت گیمینگBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلHitasep...Eternal...more
  • Black Knight گفت:

    بنظرم لغو بشه بهتره چون اکتیویژن شرکت بازیسازی آنچان خوبی نیست مثل ناتی داگ یا ……. PS. مایکروسافت یه خرید عالی داشت اونم بتسدا رو خرید بنظرم الان وقتشه چند تا بازی رو انحصاری کنه برا خودش برای رقابت با لست اف اس یا گاد اف وار

    Microsoft fan boyچپ دستfarshadxBrainiac( خداحافظ )پدر بزرگ دانته و ویرجیلHitasepMMYKINGعلیCapitanBahram
  • arn گفت:

    واقعاً این شرایط کی تموم می‌شه؟ به خدا دیگه ملت خسته‌ان.

    Hitasep
  • Dis گفت:

    داداش های گلم داداش های گل گلم داداش های… دوستان من بلاخره بعد ۱۰۰۰۰۰۰۰ سال xbox گرفتم 😐 خببب قضیه اینه که من نمیدونم از کجا گیم پس بخرم خود گیمفا هم سایت cdkeyshare معرفی کرده استتتت میخوام از جای معتبر بخرم فردا کنسولم نره جهنم خلاصه بگید از کجا میخرید بوس به کلتون فقط زود بگین من میخوام بازی کنم 🙂

    Hitasep
  • crystal sky گفت:

    اگه لغو بشه شکی نکنید ماکرو از لج سونی تمام بازیهای استودیوهایی رو که خریده انحصاری میکنه و با اون ۷۰ میلیارد هم میره چند تا استودیو گردن کلفت در حد بتزدا رو میخره بازیهای اونا رو هم انحصاری میکنه به نظرم سونی نباید بیش از حد فشار بیاره که اخرش به ضررش تموم بشه

    Microsoft fan boymahdi12345HitasepCapitan
  • Alireza گفت:

    منطق CMA در رابطه با نینتندو خداس!😂😂

    Microsoft fan boymahdi12345.چپ دستHitasepCapitan
  • zilarom گفت:

    آیه نویسنده مطلب خوب بود و منطقی،با عقلم جور در اومد،فقط اون قسمت راجع به نینتندو رو قبول ندارم،کسایی که مثل من قدیمیه سایتن،حتما یادشون بار ها تو همین سایت نوشته شد که نینتندو راهش رو از رقبا جدا کرده و به سوی دیگه می‌ره و البته موفق هم هست

    Hitasep
  • Nion گفت:

    مایکروسافت اصلا به فکر انحصاری کردن Call نیست ، قطعا با آوردنش به گیم پس میخواد سرویسش رو تضمین کنه … خود به خود اینکارش بزرگترین ضربه به سونی هست …

    mahdi12345چپ دستHitasepCapitan
  • vaan 2 گفت:

    بیشتر از واکنش رگولاتوری ها، این مقاله بود که یک طرفه و مغرضانه بود… خصوصا این بخشش…

    برای سال‌ها، مایکروسافت رفتاری را در پیش گرفته که گویی قصد دارد تا در یک دنیای آرمانی، یک رقابت سالم با پلی‌استیشن داشته باشد و از این طریق، باعث اعتلای صنعت گیمینگ شود.

    مایکروسافت به سبک و سباق سونی رقابت کنه؟ تقریبا مایکروسافت ۲۰ سال فرصت داشت به اون سبک رقابت کنه، دقیقا دلیل این تغییر رفتار و ابر خرید های ده ها میلیاردی حاصل شکست مایکروسافت در یک رقابت متعارف بوده…

    mahdi12345.farshadxgod of war
    • در این ۲۰ سال، مدیریت برند ایکس باکس یکپارچه و ثابت نبوده مدیران ایکس باکس زمان شروع فعالیت خودشون ایده متفاوتی داشتن تا زمان پایان فعالیت و اصلی ترین مشکل این برند هم همین مدیریت اشتباه بوده. زمانی که دان متریک شروع به فعالیت کرد، ایده‌ای مشابه با انتهای دوران فعالیتش نداشت. ایکس باکس سیاست‌های متفاوتی رو تست کرده از رویکرد مشابه سونی گرفته تا سرویس گیم پس/ از رویکرد انحصارگرایی تا رویکردی سنسوری و کینکت و دور شدن از گیمینگ با همه کاره شدن ایکس باکس وان و …..

      در طول این ۲۰ سال که گفتید “مایکروسافت فرصت داشته و کاری نکرده”، دقیقا رویکرد مشابه سونی رو پیش گرفت و خیلی کارها هم انجام داد، در نسل هفتم و با Xbox 360 مایکروسافت بیش از نیمی از نسل رو جلوتر از سونی بود هم با قیمت‌گذاری منطقی‌تر هم با ارائۀ انحصاری های فوق‌العاده از هیلوها گرفته تا فورزا و گرز که در اوج خودشون بودن تا انحصاری کردن محتوای ترد پارتی مثل alan wake و mass effect و بعدها در اوایل دورۀ xone با کوانتوم بریک و رایز و Rise of the Tomb Raider… این مسیر رو ادامه داد (این لیست بسیار بلند بالاتر هست من فقط چیزایی که در ذهنم بود رو ذکر کردم) آن هم در مقابل یک کمپانی با پایه‌های بهتر و قدیمی‌تر و محبوبیت بیشتر در میان گیمرها تونست به این موفقیت دست پیدا کنه؛ در بازاری که سونی داشت یکه‌تازی میکرد. پس این دیدگاه سطحی که مایکروسافت نمیتونه مثل سونی به سمت انحصاری کردن ترد پارتی بره یا در طول این ۲۰ سال این کار رو نکرده (سیاست سونی رو اجرایی نکرده) یا ناشی از سن گیمری پایین شماست که از نسل هشتم وارد ماجرا شدید، یا این که فراموشی بهتون دست داده. اگر خرید اکتیویژن تایید نشه، پیامی که مایکروسافت دریافت میکنه، اینه که باید برای موفقیت مسیر سونی رو پیش بگیری.

      سیاست خرید هم تا ۴ سال پیش روی میز مایکروسافت نبود، اما ناگهان چندین استودیو از جمله نینجا تئوری و آبسیدین و بعد بتسدا و حالا (احتمالا) اکتیویژن خریداری شدن، مطمئناً در حال حاضر تمرکز بر خرید و تصاحب هست، وگرنه توسعه و انحصاری کردن محتوای ترد پارتی یک رویکرد پیش پا افتاده برای مایکروسافته که به راحتی میتونه به این سیاست روی بیاره اگر خریدهایی که قصد انجامش رو داره به نتیجه نرسن.اگرچه همین الآن هم قراردادهایی بسته شده مثل The Medium یا Scorn یا bright memmory یا somerville یا tunic و REPLACED و THE ascent و the stalker 2 و …
      دلیل تغییر سیاست مایکروسافت و خریدهایی به این عظمت، رویکرد سرویس‌محور و جاه‌طلبی مایکروسافت فراتر از یکی دو تا قرارداد ترد پارتی هست، مقیاس تفکر مایکروسافت حول موضوع گیمینگ و پتانسیل های مالی ای که داره خیلی گسترده‎تر و ریسکی‌تر از سونی هست و در یک سطح مشابه قرار نمیگیرن، این میتونه کاملاً به یک Fail و شکست تبدیل بشه و یا میتونه مایکروسافت رو به یکه‌تاز گیمینگ نه صرفا از دیدگاه هنری بلکه از نگاه مالی تبدیل کنه، بنابراین دلیل این نبوده که مایکروسافت نمیتونه قرارداد ترد پارتی ببنده یا شکست خورده و میخواد جبران کنه، چون جبران کردن میتونست ۳ تا کمپانی مثل بتسدا باشه نه یک شرکت ۷۰ میلیارد دلاری با محتویاتی که احتمالا انحصاری نخواهند شد.

      mahdi12345MR.BADGUYHitasep.مترسک ( pc gamer ) 💚Bahramfarshadxچپ دست
      • Vahidvh گفت:

        جناب کریمی من با قسمت اول گفته این دوستمون موافقم. بنطر منم مقاله یکم مغرضانه بود و حس طرفداری از مایکرو به ادم دست میداد

        Hitasepگیمری عادیgod of war
        • من با قسمت‌هایی از مقاله موافق نیستم مثلاً با بخش‌هایی مانند:
          ۱- «برای سال‌ها، مایکروسافت رفتاری را در پیش گرفته که گویی قصد دارد تا در یک دنیای آرمانی، یک رقابت سالم با پلی‌استیشن داشته باشد و از این طریق، باعث اعتلای صنعت گیمینگ شود. مایکروسافت در طول این سال‌ها، پشتیبانی خود را از Fallout 76 ،Minecraft و The Elder Scrolls Online ادامه داده است.»

          همیشه گفتم، کمپانی‌ سونی و مایکروسافت طرف خوب و بد ماجرا نیستند، هر دو در یک سمت قرار دارن و در طول تاریخ هم هر کاری انجام دادن برای سودآورری بوده، حالا ممکنه دست پایین رقابت رو داشته باشن در بازه‌ای از زمان و مجبور به اعطای مزایای بیشتر و ضرر باشن برای بقاء یا ممکنه دست بالاتر رو داشته باشن و قیمت های بالا تعیین کنن و … و اگر Minecraft و fallout 76 و TES Online روی پلی استیشن هستند، برای دست و دلبازی مایکروسافت نیست، بلکه بخاطر بیس کاربری و پلیرهای زیاد این پلتفرمه که به وضوح فیل اسپنسر به این موضوع اشاره داشته.

          ۲- « استودیوی اسکوئر انیکس (Square Enix) را‌ متقاعد کند تا نسخه‌های بعدی فرنچایز Final Fantasy را به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس عرضه کنند. علاوه بر این، مایکروسافت می‌تواند با بهره‌گیری از میلیون‌ها دلار، عناوینی مانند GTA ،Persona و Monster Hunter را انحصاری زمانی کند.»:

          به نظر من، اگر قراداد اکتیویژن + مایکروسافت بسته نشه، مایکروسافت بیشتر به محتویات انحصاری روی خواهد آورد و سیاستی شبیه به سونی رو پیش میگیره، اما اینطور نیست که اگر قرارداد به نتیجه نرسید، مایکروسافت برای انتقام‌جویی و به دور از منطق، میلیاردها هزینه کنه برای انحصاری زمانی کردن GTA 6 و میلیون‌ها دلار برای Final Fantasy. باید بین میزان هزینه‌ای که میشه و خروجی مالی، بیس کاربری ایکس باکس، فن بیس آثاری مثل ff روی ایکس باکس و دستاوردهایی که از یک قرارداد حاصل میشه ارتباطی منطقی وجود داشته باشه.

          ۳- این که مقاله کلاً پتانسیل‌های ابری و Cloud و زیرساخت‌های ویندوز و لایسنسینگ مایکروسافت رو کنار میذاره و تحلیلی در موردشون انجام نمیده، در صورتی که این معامله فقط مربوط به سونی نیست بلکه ۷۰ درصد مربوط به سایر کمپانی ها و شرایطه موجود در بازار هست.

          با این وجود، با بسیاری از قسمت‌های مقاله موافقم مثل بهبود وضعیت اکتیویژن بلیزارد و بی‌دقتی‌های CMA حول تحلیل موضوع و ارائۀ دلایلی به شدت غیرمنطقی و غیرحرفه‌ای و چندین مورد دیگه.

          mahdi12345MR.BADGUYگیمری عادیچپ دست.Vahidvhfarshadx
    • god of war گفت:

      کل مقاله سمت ماکرو بود
      سونی شیطانه و ماکرو فرشته
      واقعا ترجمه همچین مقاله ای در حالی که ده ها و ۱د ها مقاله بهتر وجود داره جای بحث شدید داره

      mahdi12345Hitasepچپ دست.Vahidvh
  • god of war گفت:

    مقاله کاملا یک طرفه بود
    یه جای مقاله می گه ماکرو اگه خرید نهایی نشه می ره کلی بازی انحصاری می کنه
    اون کسی که این مقاله رو نوشته به صورت احمقانه ایی نمی دونسته که بازی ایی مثل فاینال فانتزی عمده مخاطبش روی پلی استیشن هست
    اصلا اکثرا مخاطبش شرقی بوده و هست و ای پی ایی بوده که با سونی رشد کرده
    اسکوئر باید دیوانه و یا ماکرو ضرر کامل فروش ترفتنش رو تامین کنه تا دست به همچین کاری بزنه
    کل مقاله می گه
    عاره ماکرو بیاد ای پی های قدیمی رو احیا می کنه و به نفع گیم هست
    چرا ؟؟؟
    چرا الان ای پی های قدیمی خودش رو احیا نمی کنه؟؟
    و ده تا چیز مسخره دیگه که توی مقاله نوشته شده مثل اینکه ماینکرفت رو ده بار مثال می زنه ولی از هلبلید و استارفیلد که صد برابر بزرگ تر هستن چیزی نمی گه
    من کاری ندارم که این خرید درست هست و یا نه ولی شما مقاله ایی که قراره ترجمه کنی رو بهتر انتخاب کن

    Hitasepگیمری عادیچپ دستVahidvh
  • تنظیم کنندگان بی عقل بازار رقابت اگه میتونستن بازار رو تنظیم کنن الآن نه مایکروسافتی وجود داشت نه اپلی و نه گوگل و شرکتهایی که یکه تاز هستند..

    سونی رو باش دلش رو به چی خوش کرده..
    اینجا دنیاست ..اینجا فقط پوله که حرف میزنه
    تنظیم کننده سیخی چند؟
    مایکروسافت اگه بخواد میتونه سونی با خرج کردن پول بیشتر له کنه..
    قوانین همیشه برای ضعیفهاست، نه غنی ها متاسفانه..

    Hitasepmahdi12345گیمری عادیVahidvhgod of war
  • من که اصلا از این جنگ کنسولی خوشم نمی یاد بنظرم به نفه گیمر ها بود اگه جنگ کنسولی و بازی انحصاری برای پلتفرم ها وجود نداشت 🤔