پیشنمایش Overwatch 2؛ بررسی و تحلیل بتای بازی
بازی Overwatch 2 قرار است به زودی منتشر شود و بعد از تجربهی نسخهی بتا، فرصت خوبیست تا با هم، تمامی اطلاعاتی که از این بازی در دست داریم را بررسی کنیم.
Overwatch از محبوبترین و موفقترین بازیهای منتشر شده توسط بلیزارد (Blizzard) به شمار میرود و آنقدر کیفیت این اثر در هنگام عرضه بالا بود که در گیم آواردز سال ۲۰۱۶، توانست عنوان بهترین بازی سال را به دست بیاورد. تیراندازی و گانپلی Overwatch بسیار خوب عمل میکرد و از طرفی، بلیزارد برای هر یک از قهرمانان بازی سنگتمام گذاشته بود. برای مثال قبل از عرضهی هر یک از هیروها، یک انیمیشن کوتاه با کیفیت بسیار بالا برای آنها ساخته میشد و سرگذشت وی را به تصویر میکشید.
از Overwatch تا مدتها به خوبی پشتیبانی میشد و ایونتهای مختلفی را در بازی شاهد بودیم؛ اما متاسفانه طی مشکلاتی که برای کمپانی بلیزارد رخ داد (شکایات، خروج اعضای قدیمی و مطرح، سیاستهای مالی جدید و …)، Overwatch نیز، مانند دیگر آثار ساخته شده توسط این کمپانی، کم کم به نابودی کشانده شد و در حال حاضر، بازی از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
پشتیبانی ضعیف، سرورهای خالی از بازیکن، تکرار ایونتهای گذشته، اسکینها و محتوای بیکیفیت و ضعیف و موارد این چنینی، از مشکلاتی حال حاضر Overwatch 1 هستند. امیدواریم تا با عرضهی نسخهی دوم، این موارد رفع شوند.
اطلاعات منتشر شده تا به امروز
شاید بزرگترین تغییری که در Overwatch 2 اعمال خواهد شد، قیمت آن است. این اثر، یک بازی free to play خواهد بود و برای تجربهی آن، نیاز به پرداخت هزینهی خاصی نیست. اگر از دارندگان نسخهی اول باشید، باید بدانید که تنها تفاوتی که بازی میان شما و دیگر پلیرهای قائل شده، یک گیفتباکس است.
محتوای این گیفتباکس شامل دو اسکین اپیک، یک آیکون مخصوص برای پروفایل و البته یک سورپرایز ویژه خواهد بود. (مشخص شد، این سورپرایز بزرگ (!)، تنها دسترسی زودهنگام به شخصیت Kiriko است.)
از دیگر اتفاقات مهمی که قرار است در Overwatch 2 شاهد باشیم، حذف لوت باکسها توسط بلیزارد خواهد بود. در این نسخه، دیگر امکان خرید این جعبهها وجود ندارد و سیستم بتلپس (Battle Pass) جدید بازی، جایگزین این مورد میشود. بتلپس مذکور توسط ارز جدیدی که در نسخهی دوم وجود خواهد داشت قابل خریداری است و برای دریافت آن، نیازمند پرداخت پول واقعی خواهید بود.
بتل پس فصل اول شامل موارد زیر میشود:
- قهرمان جدید بازی: Kriko
- ۲۰% XP بیشتر
- ۱ عدد اسکین Epic
- تمام اسکینهای Mythic فصل اول
- ۵ اسکین Legendary
- ۵۶ آیتم جدید دیگر که باقی بازیکنان به آنها دسترسی نخواهند داشت
سکههای شما در Overwatch 1 به نسخهی دوم نیز منتقل خواهند شد؛ اما لوتباکسهایی که هنوز باز نکردهاید، به صورت اتوماتیک باز خواهند شد و به Inventory شخصیت شما اضافه میشوند. در کل نگران هزینههایی که تا به حال کردهاید، نباشید.
یک پک Watchpoint در بازی وجود دارد که از همین حالا میتوانید آن را به قیمت ۴۰ دلار تهیه کنید. با خرید این پک، ۲ اسکین مخصوص از قهرمانهای جدید، ۲,۰۰۰ واحد پول مخصوص بازی و بتلپس فصل اول را به دست خواهید آورد که به نظر قیمت آن را توجیه میکنند.
بازی قرار است دارای یک بخش داستانی نیز باشد که به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد و البته برای تجربهی آن، باید هزینه کنید. در آینده اطلاعات بیشتری در مورد این بخش در دسترس قرار خواهد گرفت.
Overwatch 2 قرار است در ۱۳ مهر ، به صورت دسترسی زودهنگام یا همان Early Access عرضه شود و در روز عرضه، تنها شاهد ۲ نقشۀ جدید نسبت به نسخهی اصلی بازی خواهیم بود. ۴ قهرمان جدید نیز به بازی اضافه خواهد شد و شاهد اولین اسکین Mythic خواهیم بود که طی اطلاعات داده شده، خواهید توانست رنگ و جزئیات و علائم موجود بر آن را شخصیسازی کنید. البته جالب است بدانید که این اسکین، تنها با هزینهی واقعی قابل دریافت است!
از قهرمانانی که قرار است به بازی اضافه شوند، به دو مورد از آنها به صورت عمومی اشاره شده بود و در بتاهای منتشر شده، شاهد این دو هیرو و قابلیتهای ویژهی آنها بودیم. اولین قهرمان جدید Sojourn نام دارد که یک هیروی کلاس تهاجمی و آسیبرسانی است و دومین آنها، Junker queen است که در کلاس تانک قرار دارد.
به تازگی، از قهرمان جدید بازی یعنی Kiriko نیز رونمایی شد که در کلاس ساپورت یا پشتیبانی قرار دارد. برای آن که از روز اول به Kiriko دسترسی داشته باشید، باید بتلپس فصل اول را خریداری کنید و یا از خریداران Overwatch 1 باشید که کمی ناعادلانه است.
Overwatch تمرکز مالی خود را روی آیتمهای تزئینی میگذارد و تمامی پلیرها، دسترسی رایگانی به قهرمانان جدید داشتند و باید دید که سیاستهای جدید بلیزارد در جهت ارائهی قهرمانهای جدید، به چه صورت خواهد بود.
این نکته را هم باید یادآور شد که از ۳ تا ۱۷ آبان (۲۵ اکتبر تا ۸ نوامبر)، شاهد ایونت جدیدی از Dr.Junkestein خواهیم بود که با نام Junkestine’s Revenge: The Warth of The Bride شناخته میشود و به مناسبت هالووین در دسترس کاربران قرار میگیرد.
نگاهی به بتای منتشر شده
در ۲۸ ژوئن شاهد دومین بتای این بازی بودیم که در طی آن میتوانستید سری به مود Quick match بزنید و آن را تجربه کنید. ۲ قهرمان از ۴ قهرمان جدید بازی در دسترس قرار داشتند و فرصت خوبی بود تا مهارتهای این دو شخصیت را تست کنیم.
Junker queen به عنوان یک تانک زیادی تهاجمی است و کمی مهارتهای او نامتعادل است. Sojourn نیز قابلیت چندان ویژهای جهت ارائه ندارد و به شخصه ترجیح دادم تا به جای او از Soldier 76 استفاده کنم.
قابلیتهای Junker queen:
- Jagged Blade: نوعی چاقو که پرتاب میشود و بعد از پرتاب به دست شما باز میگردد و به حریف آسیب (Damage) وارد میکند.
- Carnage: با استفاده از این قابلیت، Junker queen تبر خود را چرخانده و به حریف، آسیب وارد میکند.
- Commanding Shout: با استفاده از این قابلیت، ۲۰۰ واحد به سلامتی شما و ۱۰۰ واحد به سلامتی همتیمیهای اطراف شما اضافه شده و ۳۰ درصد سرعتتان افزایش پیدا میکند.
- Rampage: آلتیمیت کاراکتر است که با استفاده از آن به سمت دشمنان یورش برده و علاوه بر کم کردن سلامتی آنها، تا مدتی توانایی بازیابی سلامت دشمنانی که آسیب دیدهاند را سلب میکند.
قابلیتهای Sojourn:
- Power Slide: با استفاده از این قابلیت میتوانید روی زمین سُر بخورید (مانند بازی Apex legends).
- Disruptor Shot: نوعی شلیک است که به وسیلهی آن سرعت دشمن کم شده و آسیب میبینید.
- Overclock: این قابلیت، آلتیمیت کاراکتر است. ضربهی ثانویهی سلاح Sojourn، با استفاده از انرژی شارژ شده توسط بازیکن فعال میشود، با فعال سازی Overclock، تا مدتی این انرژی ذخیره و در حالت حداکثری قرار میگیرد و میتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
قابلیتهای Kiriko:
- Kunai: با عرض خسته باشید خدمت بلیزارد (!)، این قابلیت همان مهارت Shuriken گنجی است که برای Kiriko به شکل کونای درآمده است!
- Swift step: با استفاده از این قابلیت، میتوانید موقعیت یکی از هم تیمیهای خود را انتخاب، و به سمت او تلپورت شوید.
- Healing Ofuda: با استفاده از این قابلیت، میتوانید نوعی طلسم ایجاد کنید که همتیمیهای شما را ردیابی میکند، و سطح سلامتی آنها را افزایش داده یا به اصطلاح Heal میکند.
- Kitsune Rush: آلتیمیت این شخصیت است که با استفاده از آن، میتواند روباه خود را احضار کند و افرادی از تیم که مسیر روباه را دنبال کنند، سرعت و دمیجشان افزایش پیدا میکند و Cooldown قابلیتهایشان نیز، کاهش پیدا خواهد کرد.
یک مود یا حالات جدید نیز به بازی اضافه شده است که Push نام دارد. در این مود، یک ربات بزرگ در بازی وجود دارد که در طرفین او یک محموله قرار گرفته است. تیمها وظیفه دارند تا کنترل ربات را در دست قرار بگیرند و هریک که بتواند این محموله را بیشتر به پایگاه خود نزدیک کند، برنده خواهد بود.
برخی از هیروهای بازی نیز دچار تغییراتی شدهاند که متاسفانه برخی از این تغییرات روی عملکرد بازی، تاثیر منفی میگذارند. مهمترین این تغییرات به شرح زیر است:
Bastion: این هیرو دیگر قابلیت تعمیر خود را ندارد. وقتی از مینیگان خود استفاده میکند، میتواند حرکت کند و دیگر ثابت نخواهد بود، آلتیمیت این شخصیت به طور کامل عوض شده و به جای تبدیل شدن به تانک، به یک خمپاره انداز تبدیل میشود میتواند به ۳ هدف شلیک کند. همچنین او توانایی شلیک یک بمب پلاسما را به عنوان یک قابلیت جدید خواهد داشت.
Cassidy: کسدی ( در گذشته به نام مکری شناخته میشد) دیگر توانایی پرتاب فلشبنگ نخواهد داشت و به جای آن میتواند نوعی استیک بامب پرتاب کند که با توجه به آسیب بسیار کم آن، به شدت این شخصیت را تضعیف کرده است.
Doomfist: یکی از عجیبترین تغییرات موجود در Oveerwatch 2، تبدیل کلاس دومفیست به تانک است! آسیب این کاراکتر به شدت نرف شده است و شاهد ضعیف شدن او هستیم. دیگر قابلیت آپرکات وجود ندارد و میتوانید به جای آن، آسیبرسانی حریف را برای مدت کوتاهی بلاک کنید. ذاتا این کاراکتر به عنوان یک آسیبرسان خطرناک خلق شده است و تغییر آن به تانک، تاثیر منفی روی روند بازی میگذارد.
Mei: او دیگر توانایی فریز کردن دشمنان را ندارد و تفنگ او صرفا به حریف آسیب وارد خواهد کرد! این مورد نیز بسیار عجیب به نظر میرسد چرا که اصلیترین قابلیت می، همین تفنگ سرماساز اوست که توانایی فریز کردن دشمنان را داشت و با از دست دادن این قابلیت، پلیرهای Mei، خوشحال نخواهند شد.
Moira: گوی Decay او (گوی بنفشی که آسیب وارد میکرد) دیگر در هوا شناور نخواهد بود و مانند گلوله عمل خواهد کرد. همچنین استفاده از این گوی تاثیری روی گوی ریجنریشن یا بازیابی نخواهد گذاشت و کول داون آنها روی یک دیگر تاثیر نخواهند گذاشت و مستقل از یک دیگر عمل خواهند کرد.
Orisa: اوریسا نیز به طور کامل تغییر کرده است و دیگر خبری از سپر محافظ او نخواهد بود. به جای سپر، اوریسا از یک نوع نیزه برای حمله و دفاع استفاده میکند. گلولههای او حالا دیگر یک سری گوی پلاسما هستند. نیزه قابلیت پرتاب شدن دارد و در صورت برخورد، علاوه بر وارد کردن آسیب، حریف را ۰.۲ ثانیه غیرفعال میکند. همچنین با چرخاندن این نیزه میتوانید حدود ۲ ثانیه، آسیب حریف (شامل ضربات فیزیکی نمیشود) را بلاک کنید. آلتیمیت او نیز با چرخاندن همین نیزه اتفاق میافتد و میتواند تا حدود ۲۲۵ آسیب را به حریفها وارد کرده و همزمان آنها را به سمت خود بکشد.
یکی دیگر از قسمتهایی که دچار تغییر شده، جدول امتیازات مسابقات است. مشخصات و امتیازهایی که در طی بازی به آن دسترسی دارید، دچار تغییر شده و دیگر خبری از مدالهای مختلف برای تعیین رتبهی شما در یک بخش خاص نخواهد بود و از این به بعد، اطلاعات مذکور صرفا به صورت یک لیست به نمایش در خواهند آمد.
سرورهای بازی اوضاع بهتری نسبت به نسخهی اول دارند و در کسری از ثانیه، خواهید توانست تا به راحتی وارد مسابقات شوید و مشکلی در این بخش نخواهید داشت. خبر خوب دیگر آن است که سیستم مچ میکینگ اصلی به ۲ حالت تقسیم شده است.
در حالت اول شما به صورت آزاد میتوانید قهرمان خود را جهت شرکت در رقابتها انتخاب کنید. در حالت دوم مجبور هستید تا قهرمانان خود را بر اساس کلاس آنها انتخاب کنید: ۱ تانک، ۲ آسیبرسان و ۲ قهرمان پشتیبان. درست است! تعداد قهرمانان هر تیم به ۵ عدد کاهش پیدا کرده است و دیگر تانک دوم در بازی حضور نخواهد داشت.
به طور کلی تغییرات Overwatch 2 بسیار کم بوده و ظاهر کلی بازی با نسخهی اول تفاوت چندانی نداشته است. به عبارتی، بهتر بود تا این تغییرات در قالب یک آپدیت جدید برای بازی اول عرضه شود و ارائهی آنها به عنوان یک عنوان جدید، کمی منفعتجویانه است.
آیندهی این عنوان چه خواهد شد؟
با توجه به تعداد بالای طرفداران Overwatch و همچنین کیفیت بالای نسخهی اول، انتظار از اثر دوم بسیار بالا است.
تجربهی بتای این بازی به طور کلی چندان امیدوارکننده نبود. عدم ایجاد تغییرات اساسی در بازی، ضعیف شدن شخصیتهای آشنای این سری، در دسترس نبودن بخش داستانی در روز عرضه و سیاستهای مالی جدید، چندان جالب به نظر نمیرسد.
گویا Overwtach 2 یک بازی جدید نیست و صرفا آپدیتی نسبتا بزرگ محسوب میشود که هدف آن چیزی جز خالی کردن جیب پلیرها نیست و احتمالاً همان روندی را که در Diablo Immortal شاهد بودیم، در Overwatch 2 نیز تکرار خواهد شد.
با وجود تمامی این موارد، باید تا عرضهی زودهنگام بازی در روز سیزدهم ماه مهر صبر کرد و دید که آیا بلیزارد مانند بازیهای اخیرش ضعیف عمل کرده است یا خواهد توانست به خوبی از بازی پشتیبانی کند.
نظر شما چیست؟ آیا به آیندهی این بازی امید دارید؟
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
البته این رو هم نباید نادیده گرفت که جدا از ضعیف بودن بسیاری از بازی های سرویس محور در شروع کار،بسیاری از بازی های آرلی اکسس هم تا چند وقت بعد از قرارگیری در این حالت بازی باکیفیتی نیستندو که میشه همین گرایندد رو براش مثال زد که دیدید الان چقدر بازی باکیفیتیه
در کل باید تا عرضه رسمی برای بازی هایی مثل اورواچ ۲ برای رسیدن به نهایت کیفیت خارق العاده شون صبر کرد
موافقم
یا خدا بازی چرا اینقدر خراب شد !!!!
آخه کی به فریز می مشکل داشت ای بابا
کلا سعی کردن ابیلیتی هایی که باعث متوقف شدن یا استان شدن کاراکتر میشه رو حذف کنن
مثل همین قدرت می یا فلش بنگ مکری
خوب بده یکی از استراتژی های قشنگ گیم استان کردن هاست
یادش بخیر نسخه اولش رو تو ps4 بازی کردم عجب شاهکاری بود:))
ولی از موقعی که حق انچارتد رو خورد یکم ازش بدم اومد ولی الان بهش بیشتر فکر میکنم میفهمم حقش بود با اون خاطراتی که برام رقم زد👌🏻👌🏻
الان که از نبود اورواچ دو سیزن دارم apex و کمی فورت میزنم میفهمم قدرت بلیزارد یعنی چی
5 سال اورواچ رو با اینکه محتوی جدید نمیداد بازی کردم خسته نشدم
دو روز بقیه بازیها رو میزنی حوصله ات نمیکشه
واقعا اورواچ با بازیهای دیگه قابل مقایسه نیست
نظر شخصی:
اِیپکس یه سر و گردن از همه ـشون بالاتره