نگاهی به پتانسیل بالای اساطیر ایران در ساخت بازی ویدیویی
امروز قصد داریم به اساطیر ایران و پتانسیل بالای آنها در زمینۀ ساخت یک بازی ویدیویی تمام عیار بپردازیم. با گیمفا همراه باشید.
داستانهای اساطیری نقش مهمی در تبلیغ فرهنگ یک جامعه دارند و از طرفی جذابیت بالای این داستانها باعث شده است تا در دنیای ویدیوگیم و سینما شاهد استفادههای متعدد از افسانههای دیگر ملتها، از داستانهای نورس گرفته تا خدایان روم، مصر، یونان و غیره باشیم.
یکی از مشکلاتی که متاسفانه در صنعت ویدیوگیم کشورمان با آن مواجه هستیم، این است که بازیسازان کشور تمایل کمتری به استفاده از اسطورهها و افسانههای ملی ایرانی برای ساخت بازیهای خود نشان دادهاند، تا جایی که جز چند بازی انگشتشمار، شاهد موارد دیگری نبودهایم.
کشور ایران هزاران سال قدمت دارد و همین موضوع باعث شده است تا شاهد افسانههای بی شماری در آن باشیم. از ژنرالهایی که شجاعانه از خاک ایران دفاع کردهاند گرفته، تا موجودات افسانهای مانند سیمرغ و مانتیکور و غیره. تمامی این موارد دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی ویدیویی جذاب هستند.
در ادامه قرار است تا با هم موارد موجود در کتب و داستانهای اساطیر ایران برای ساخت بازیهای ویدیویی را بررسی کنیم؛ پس اگر شما هم علاقهمند هستید تا با این پتانسیل های معطل مانده آشنا شوید، با ادامهی این مطلب همراه گیمفا باشید.
شاهنامه، یک منبع غنی
همانطور که می دانید، شاهنامه آنقدر پتانسیل بالایی برای ساخت بازی ویدیویی دارد که هرچه از آن مثال بزنیم باز هم نمیتوان تمام کاندیدهای موجود در آن را نام برد، ولی در این مقاله تنها به چند مورد از این داستانها اشاره و به آنها اکتفا خواهیم کرد.
مطمئن هستم تا به حال حداقل یک بار داستان انقلاب بزرگ کاوهی آهنگر در برابر ضحاک را شنیدهاید و احتمالا با من هم عقیده باشید که ساخت یک بازی نقش آفرینی جهان باز با اقتباس از این داستان تا چه حد میتواند جذاب باشد. موجودات افسانهای متعدد در داستان، مانند شیاطین و اهریمنها، وجود یک باس فایت نهایی جذاب (ضحاک) و شخصیت پردازی خوب کاوهی آهنگر، همگی دست به دست هم دادهاند تا بتوانند یک انتخاب مناسب برای ساخت بازی شکل گیرد.
از رستم نیز میتوان به عنوان مطرحترین شخصیت شاهنامه نام برد و آنقدر داستان و حماسههای جذابی از او در شاهنامه وجود دارد که عملا نمیتوان برتری خاصی بین آنها در نظر گرفت. از هفت خوان رستم گرفته تا مبارزه با دیو سفید و داستان بیژن و منیژه همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. شاید حتی بتوان گفت که ساخت یک سری بازی از زندگی رستم به صورت هک اند اسلش میتواند خبر از یک God of War ایرانی را بدهد و بتوان با استفاده از روایت زندگی این شخصیت بزرگ، یک بازی جذاب پر از موجودات افسانه ای مختلف خلق کرد.
البته شاهنامه صرفا محدود به این موارد نیست و داستانهای بکر و دست نخوردهی بسیاری در شاهکار فردوسی موجود است که میتوان از آنها نیز برای ساخت یک بازی فانتزی جذاب استفاده کرد و تنها با کمی جستوجو در این کتاب، میتوان به گزینههای بسیار خوبی دست یافت.
حیات وحش فانتزی ایرانی
یکی از مواردی که می تواند در بازیها به خصوص عناوین جهان آزاد جذاب ظاهر شود، یک حیات وحش و محیط زیست پویاست که مخاطب بتواند از مناظر بازی لذت ببرد و در عین حال، گشت و گذار در محیطهای بازی خسته کننده ظاهر نشود. حال اگر قرار باشد تا یک بازی با حال و هوای فانتزی و اساطیری بسازیم، این جهان نیازمند موجودات مختلف و جنگلهای کهن و موارد این چنینی خواهد بود.
خبر خوب این است که افسانههای ایرانی میتوانند یکی از بهترین منابع برای خلق یک محیط زیست پویا در یک بازی باشند. تعداد موجودات افسانهای در فرهنگ کهن ایران بسیار زیاد است و از آنها میتوان یک حیات وحش زیبا و جذاب ساخت و حتی از این حیوانات در داستان بازی نیز استفاده کرد. سیمرغ، ققنوس، اژدها، پریها، گاو بالدار، آشوزرتشتها، مردهخوارها و دوالها و غیره، هر یک به قدری جذاب هستند که میتوانند به عنوان بخشی از دشمنان را برعهده بگیرند.
آنتاگونیستهای پرابهت
آیا قبول دارید که یک شخصیت منفی ترسناک و جذاب میتواند حتی باعث موفقیت یک فیلم یا بازی شود؟ برای مثال هربار که صدای نفس کشیدن دارث ویدر یا خندههای شیطانی جوکر را می شنویم و یا با واس در Far Cry 3 برخورد میکنیم، حس می کنیم که حتی ممکن است تماشا کردن این کاراکترها از شخصیت مثبت فیلم نیز جذاب تر باشد!
اگر فکر می کنید که این شخصیتها تنها کاراکترهایی هستند که میتوان از بین بهترین کاراکترهای منفی خلق شده یاد کرد، بهتر است تا سری به کتابهای کهن ایرانی و یا حتی شاهنامه بزنید. دیوسپید، فولاد زره، اکه منه و اندر دیو، اسپنجغر، ملمداس و جهی دیو هریک آنتاگونیستی بسیار پرابهت هستند و با خواندن داستان آنها غرق در شخصیت پردازی بسیار خوبشان خواهید شد.
میتوان از این شخصیتها به عنوان باس فایتهای موجود در طول بازی و یا شخصیت منفی اصلی داستان استفاده کرد و حتی با کمی خلاقیت آنها را برای خلق بازی خود تغییر داد و شاید بتوان از تمامی این شخصیتها برای ساخت یک بازی سولزلایک استفاده کرد!
پروتاگونیستهای جذاب
قهرمان اصلی داستان نیز یکی دیگر از عناصر کلیدی خلق یک اثر جذاب محسوب میشود و عملا میتوان گفت که ساخت بازی بدون استفاده از این عنصر، بی معنی است. همانطور که میدانید ایران در طول تاریخ، کشوری قهرمانپرور بوده و تا دلتان بخواهد میتوان از این شخصیتها و حماسههایشان تعریف کرد.
از ایزدان ایرانی مانند آناهیتا گرفته، تا فرماندههای دورهی اشکانی، آریوبرزن، شخصیتهای شاهنامه، سپاه جاویدان و غیره که هر یک آنقدر داستانها، درامها و حماسهها رقم زدهاند که میشود برای هریک سری بازی مخصوص به خود را ساخت و حتی بتوان از آنها در ژانرها و سبکهای مختلف استفاده کرد.
رویدادهای تاریخی فراوان
همانطور که گفتیم، ایران کشوری کهن است و همین موضوع باعث شده تا جنگها، بحرانها و اتفاقات بیشماری در آن رخ دهد و امکان ندارد تاریخ دورهای خاص از کشورمان را مطالعه کنید و با یک داستان جذاب که پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی ویدیویی را دارد برخورد نکنید.
برای مثال با سرزدن به دوران هخامنشی، به پدیدههای عجیب و شخصیتهای جذابی بر خواهید خورد که نام بردن از تمامی آنها شاید یک مقالهی کامل طلب کند! تنها توجه به پتانسیل بالای ساخت یک بازی استراتژیک از دوران هخامنشی با وجود دانشمندان، مهندسین و ژنرالهای مهم آن دوره، میتواند باعث خلق ایدههای متعددی شود تا بتوان به کمک آن دست به خلق آثار بسیار بزرگی زد.
یک نکته ی مهم!
اقتباس مستقیم از افسانهها و اساطیر میتواند تا حدی جوابگو باشد و موفقیت بازی را تضمین کند. برای مثال استودیوی لهستانی CD PROJEKT RED با اقتباس از سری کتاب های ویچر (که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید) توانسته است تا یک سهگانهی جذاب را خلق کند و برای مدتی به موفقیت و محبوبیت بالایی در جهان برسد؛ اما میتوان گفت که لزوما کپی صرف، بهترین راه برای خلق یک بازی ویدیویی نیست و حتی در این سری بازی نیز به صورت کامل و دقیق از کتاب اقتباس نشده و کمی در داستان و شخصیتهای بازی تغییرات به وجود آمده است.
همانطور که گفتیم منابع کثیری برای پیدا کردن یک داستان خوب در کشورمان وجود دارد که میتوانید با سر زدن به کتابخانههای موجود در کشور، موارد بسیاری را بیابید. البته باید به این موضوع دقت کنید که خلاقیت نیز امر مهمی در ساخت یک داستان جذاب برای بازی ایفا میکند. برای مثال می توان به عنوان God of War اشاره کرد که درست است از اساطیر یونان و خدایان المپ استفاده میکند، اما سازندگان بازی با خلق کریتوس توانستهاند داستان خودشان را در این دنیا روایت کنند و عملا خلق کریتوس باعث شده تا دست سازندگان در ساخت بازی بسیار باز شود و دیگر محدود به منبع خاصی نباشند.
به طور کلی میتوان گفت که کپی کردن یک داستان به صورت مستقیم در بازی شاید گاهی جوابگو باشد، اما ترکیب داستان و تخیل نویسندگان برای خلق یک داستان جدید امریست که میتواند بسیار تاثیرگذارتر باشد و اینگونه افرادی که با این داستانها آشنا هستند نیز برای تجربهی یک داستان جدید از شخصیت محبوبشان بیشتر ترغیب میشوند.
برای مثال در بین بازی های ایرانی میتوان به سری بازیهای گرشاسپ از استودیوی فن افزار اشاره کرد که اگرچه بازیهای بیایرادی نبودند، ولی وجود یک داستان اساطیری ایرانی و همچنین خلاقیت سازندگان بازی باعث شده بود تا کم و بیش با بازی خوبی طرف باشیم و از طرفی عرضهی جهانی آن باعث شد تا طرفداران خارجی نیز به سمت بازی جذب شوند و همین موضوع خبر از تاثیر بالای ادغام افسانههای ایرانی و خلاقیت نویسندگان بازی برای جذب مخاطب را میدهد.
کلام پایانی
تمامی مواردی که گفته شد تنها قطرهای از اقیانوس پهناور پتانسیل های موجود برای خلق یک بازی در کشور عزیزمان بود. نکتهی قابل توجه این است که ما نیز به مانند بسیاری از کشورهای کهن دارای پتانسیلهای بسیاری برای خلق داستان و آثار بزرگ هستیم و استفاده نکردن از این موارد کم لطفی به خودمان است.
امیدواریم که در آینده شاهد خلق عناوین داخلی بیشتری با موضوع اساطیر و شخصیتهای ایرانی باشیم و سازندگان داخلی نیز کمی گارد خودشان را نسبت به استفاده از این پدیدههای ملی پایین آورند و موفقیتهای کشورمان را در صنعت ساخت ویدیو گیم شاهد باشیم.
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- تحلیلگر: Ghost of Tsushima ارزش سرگرمی و عدم تحمیل ایدئولوژی را در اولویت قرار داد
نظرات
یک پروژه بین المللی درمورد خاورمیانه در جریانه که ایران هم در اون هست و هنوز در مراحل پیش تولیده، ولی برخلاف تصور ها و شایعات از سری AC نیست! این پروژه که در فروم های XBOXCreators ازش یاد شده قراره تا چندماه دیگه رونمائی بشه و بخشی از سازندگانش هم ایرانی هستن
من چندوقت قبل هم یسری نکات از جی تی ای و لیک از صحبتای دولپرای ارشد PlayStation و XBOX گفتم که بعدا تائید شدن، اگر این موضوع صحت داشته باشه قراره یه آی پی نقش آفرینی جدید با سناریو ایران داشته باشیم!
اگر شد بعدا هم یه بخشی دیگه از اطلاعات این گیم رو لیک میکنم ;))
نفوذ ایلومیناتی به گیمفا
لیکر کی بودی تو =)))
نه اینا مهم نیست بازیساز باید سفارشی باشه سفیر shit تولید کنه جای اینکه از شاهنامه و…شاهکار تولید کنه!!!.
قشنگ تنها کشوری هستیم که فرهنگ بقیه رو جایگزین مال خودمون کردیم اونم فرهنگی که بومی های خودش ولش کردن رفتن سراغ مدرنیته شدن.
از تکنولوژی و علم دنیا به خاطر توهمات عقب افتادیم این مشکل در موسیقی و سینمای هم هست هیچ خروجی نداریم مهم ترین دلیلش اینکه اموزش درستی نداریم ما توی دانشگاهای مهندسیمون دینی تدریس میشه
بله دین عامل تمام پسرفت ها و کمبودهای ماست….
نه دین عاملش نیس عمومی کردن دین عاملشه، دین یه چیز کاملا شخصیه
زیبا👌👌👌
جدا از اساطیر قدیمی حتی از اونایی که جدیدا خلق شدن هم میشه بازی ساخت، مثل کمیک ایلیا
ساخت بازی از اساطیر ایرانی ایده خوبی هست ولی مهم اجرا کردن این مورد هست مخصوصا اگر در سطح جهانی بخواد منتشر بشه و مشکلی در زمینه معدن داستانی نداریم ولی در اجرا و ساختار گیم پلی تعریفی نیست ، هر پیش آید خوش آید. (:
فرض کنید تو الدن رینگ ما رستم بودیم و باس فایت آخر ضحاک بود و اون غول های گنده سفید هم دیو های سفید بودن 😎
چه چیزی میشد انصافا
اونوقت تو یک سایت عزیز همسایه دوستان مسخره میکنند قابلیت های خوب این اقیانوس رو برای بازیسازی…
اگه فقط از شاهنامه بخوان بازی با کیفیت خوب بسازن tlou و god و… رو میزاره کنار سونی بیاد همچین پروژه عظیمی رو به چند استودیو همزمان بده کار بکنن (ناتی داگ و سانتا مونیکا و بند استدیو) قطعا یه پروژه عالی میشه که برای همه یه یادگار بزرگ رو میزاره به جا
یا خدا تشابه فامیلی مقاله نوشتی؟ دمت گرم
😅
پتانسیل مختار بیشتره 😏😅
ایران کلی پتانسیل برای ساخت بازی داره ولی متاسفانه اینجا بهش بها نمیدن و بازی های ویدئویی رو جدی نمیگیرن اگه جدی میگرفتن الان جزء تاپ های این صنعت بودیم ولی خب فعلا چسبیدیم به چند تا گیم موبایل که همون ها هم کپی پیست خارجی هان
من خودم چون تو این صنعت پروژه های مختلفی کار کردم و ساز و کارش دستم میاد و حتی با یکی از استودیو ها هم یه مدت همکاری داشتم تو این زمینه واقعا مشکل دست استودیو و این افراد نیست.
با رئیس استودیو مدریک که بازی هایی مثل نیسان آبی و اینا زده یه صحبتی داشتم ایشون قبل اینکه اینجا شروع بکار کنه از زبون خودش میگفت که بسیار ایده ها و آینده ی زیباتری میخواسته تو ایت صنعت تو ایران رقم بزنه و واقعا اطلاعات بسیار بالایی هم تو صنعت گیم داشت اما اعتراف هم کرد و حقم داشت که میگفت از یه طرف بازیهامون هیچ حمایتی نمیشد(ایندی ساز های ایران بسیار ایده های قوی دارن و با افراد مهمی برخورد کردم و از نزدیک دیدم) ولی این عدم حمایت و ناتوانی تو گرفتن بازخورد قوی حتی از طرف مردم ایران براشون صرف نکرد و مجبور به تغییر سبک شدند.
همین الان شما بخوای یه بازی مثل سلست بسازی بدی پیسی یا موبایل بشدت مطمئنم که بسیار بسیار کم فروش میره چرا که متاسفانه تبلیغات هم میشه اکثرا کسی به این بازی ها به چشم حمایت کردنشون نگاه نمیکنه و دو اینکه مخاطب ایرانی بازی هایی مثل کندی کراش و اینارو بیشتر علاقه داره تو گوشی بازی کنه تا همچین بازی هایی مثل سلست.
و همین رویه باعث میشه کسی مثل خاکزاد(اگه اسمشو درست گفته باشم) نیاد از پروژه کوچیکی شروع بکار کنه و سعی بکنه یه بازی که مسلما هزینه زیادی براش برده بسازه تا بتونه پلیر های کژوال ایرانی که از اکشن ادونچر خوششون میاد و جذب کنه درحالی که همچین قضیه ای برای ایندی سازا نیست.حمایتم نیست طرف مجبور میشه کلا با هدف پول بسازه وقتی کسی تحویلش نمیگیره
خدایی حرص میخورم وقتی میبینم با این همه استعداد نشستیم داریم کلون های بازی های موبایلی رو میسازیم
خودم تنها بازی موبایلی که واقعا خوب میدونمش و ایرانیه یکی ۴۱۱۴۸ عه که بهترین بازی ایرانی که بازی کردم یکی هم پسرخوانده به جزء این دوتا هیچکدوم بازی های خوبی نبودن
کاش بیشتر از طرف بنیاد بهشون توجه بشه پتانسیل زیاد هست
به صورت تئوری جذابه ولی وقتی پای عمل میرسه، متاسفانه ما قدرت اجرایی کردن و از اون مهمتر، درست پیاده کردن رو نداریم
اول از همه باید میهن پرستی خودمون و کلیشههای مرسوم رو بذاریم کنار ولی وقتی پای یه بازی با اساطیر ملی خودمون میرسه، معمولا این اتفاق نمیوفته و جدا از بحث فنی که ما با خیلی استودیوهای بزرگ فاصله داریم، حتی تو داستان و شخصیت پردازی هم لنگ میزنیم و نمیتونیم چیزی بیشتر از ابرقهرمانی کلیشهای با تمهای از مد افتاده پیاده کنیم
در کل، موضوع جذابه ولی برای پیاده کردنش باید از قالب خسته کننده و تکراری خودمون بیرون بیایم و جاهطلبانهتر فکر کنیم
به امید موفقیت ایران عزیز
بدبختی اینجایست که کسی نمی خواد این پتانسیل رو ببینه
با این همه ثروتی ک تو ایران هست ما باید تو همه چیز جزو تاپ ترین کشورها میبودیم
باید ملتی پولدار و شاد با کشوری زیبا میبودیم تا بقیه از جمله سلبریتی ها بیان تو کشورمون تفریح کنن نه مثل الان ک هرکیو ببینی میخواد از کشور فرار کنه
باید بهترین بازی هارو راجب تاریخمون میساختیم و ب بقیه تاریخمون رو نشون میدادیم نه اینکه صبر کنیم یه شرکت خارجی بیاد راجب ایران بازی بسازه که اونم داریم میبینم پرنس اف پرشیا شده بود پرنس اف ایندیا
و خیلی موارد دیگه که باید جزو بهترینا میبودیم
اما افسوس ک هرچیزی گفتم الان برعکسه و جزو اخریا هستیم
چ بلایی سره کشورمون اوردن …….
ممنون بابت این مقاله زیبا. به نظر من فرهنگ ایران از اون معدود پتانسیل های حال حاضره که به بن بست نخورده. افسانه های غربی و شرقی تا حد ممکن ازشون اثرات مختلفی ساخته شده و صدها نمونه ازشون دیدیم، به عبارتی دیگه خیلی کلیشه ای شده و چیزی جدیدی دیگه ندارن؛ مثلا انیمیشن شرک، ارباب حلقه ها، رمان های ویچر و…همه از افسانه های باستانی اروپایی الهام گرفتن و به راحتی شباهتشون رو میشه دید اما افسانه های پارسی واقعا تازگی دارن و اگه استودیوی کاربلدی بتونه ازشون بازی بسازه من اطمینان دارم که بین اثرات دیگه برجسته میشه. البته اینم بگم که اگه قراره مثل همیشه بازی هایی ضعیف بسازن ترجیح میدم که اصلا نسازن.
ساخت یه عنوان استراتژیک هم میتونه بسیار جذاب باشه؛برای مثال در نقش کوروش بزرگ هدایت ایران رو به دست بگیریم؛با توجه به چالش های اون زمان ایران(داخلی و خارجی) میتونه گیم چالش برانگیزی باشه.
در بازی ancient wars به داستان خشایار شاه و فتح آتن پرداخته میشه و واقعا حیفه اگر خودمون از اساطیر بی شمارمون بازی نسازیم.
جناب نوروزی ممنون جامع و بموقع بود
اما یک نکته خیلی مهم هست
اون هم دیده نشدن و نپرداخته شدن ب اساطیر ایران باستان طی دهه های اخیر هست
وقتی خود ما از خدایان باستان ایرانی و تاریخ غنی خودمون بی خبر هستیم و کتاب ها رمان ها و مجلات مسور های به روز تهیه نمیکنیم چه برسه به انیمیشن ها و فیلم های با کیفیت چطور انتظار داشته باشیم دنیا به ما و تاریخ و فرهنگمون جذب بشه
تا زمانی که ما نتونیم جذابیت های دنیای ایران باستان رو عمیق و ریشه ای به دنیا نشون بدیم هیچ آگاهی و در آخر هیچ گرایشی برای ساخت بازی و فیلم از اساطیر ما صورت نمیگیره
فقط اقتباس صورت میگیره همونطور که تو سری هری پاتر یا حتی ارباب حلقه ها و هابیت ها از منابع ما استفاده یا بهتر بگم سو استفاده شده
موافقم
حتی فکر اینم که با ضحاک یا دیو سفید و اکوان دیو بجنگیم هیجان انگیزه .
امیدوارم روزی عنوانی درخور برای تاریخ ایران ساخته بشه
سانسور، سانسور و سانسور
امیدوارم یک کمپانی خارجی به همراه تیمی از محققین و دکترهای ادبیات ایرانی از شاهنامه و داستانهای ریز و درشت اون بازی یا انیمه درست کنند.
تصور کنید داستان بیژن و منیژه یا شیرین و فرهاد رو روایت کنیم و یا رستم بخواد کمی مست شود، این خلاقیت هایی است که میشود به وفور به شاهنامه و داستانهای مولوی و نظامی اضافه کرد ولی افسوس…….
فقط خوندن همین مقاله و نام های اصیل ایرانی خودش کافی بود تا حال ادم خوب بشه ممنون ازتون
لطف دارید
پتانسیل ایران خیلی بالاست حتی بالاتر از یونان و روم ولی اینجا همه تحت نظرن که علاقه کار رو ازشون میگیره. مثلا شما اگه داستان رستم رو بخواین بسازین با اینکه رستم متعلق به ایران باستان و کهنه ولی باید سرباز مطیع فرمانده باشه نمازش سر وقت باشه و جمعه ها بره نماز جماعت. تورانیان باید شباهت به آمریکا و غرب داشته باشن. تهمینه و باقی بانوان کلاً از داستان بازی باید حذف بشوند و … در غیر اینصورت شما اجازه کار ندارین و بازی توقیفه. اگه دروغ میگم بگو دروغ میگی
جدا از این مواردی که گفتید شاهنامه و افسانه های کهن ایرانی پتانسیل خارق العاده زیادی در جهان سازی دارند
چرا نباید از شاهکار شاهنامه کمیک بیاد؟چرا نباید از افسانه ها یک جهان سازی در حد دی سی و مارول کرد(ما چه چیزی کمتر از اونها داریم؟)
چرا نباید از این اساطیر فیلم ساخت؟(۱-حمایت نشدن ۲-بودجه گزاف۳-مخاطب کم!)چرا نباید از جهان سازی این آثار حمایت کرد؟
امیدوارم یک روزی برسه که حداقل از شاهنامه بتونند جهانی بسازند که در جهان آوازش بپیچه
واقعا
فقط فکر کنم یه بار کمیک رو دیدم ولی خوب همونطور که گفتید هنوز جای کار داره
اقا این مقاله هارو نزارین!اعصاب ادم میریزه به هم!وقتی میدونیم هیچ وقت این کار انجام نمیشه و…ولش کن
در پتانسیل بالای اساطیر ایران در ساخت بازی و حتی فیلم هیچ شکی نیست و شاید بشه گفت بالاترین پتانسیل رو تو کل دنیا داره چون سالها خاک خورده و کسی دست بهش نزده،ولی ساختش به صورت خیلی با کیفیت توی ایران به دلایل مالی و تکنولوژی و غیره … غیر ممکن هست. بنظرم اگر قرار باشه بازی یا فیلمی از اساطیر ایران ساخته بشه باید فقط بدست ایرانی ها باشه چون غربی ها(به غیر از اساتید دانشگاه غربی که ایرانشناس یا باستانشناس هستند) شناخت درستی از ما ایرانی ها ندارند و فرهنگ مارو به غلط با فرهنگ اعراب یکی میدونن. ایرانی هایی که خارج از کشور هستند اگر منابع مالی و تکنولوژی در دست داشته باشه می تونن این کار رو انجام بدن.
یکی دیگه از داستانهایی که بنظرم میشه بازی و فیلم ساخت ازش قصه های هزارو یک شب شهرزاد هست. البته همه میدونیم فیلمها و بازییهایی از روی قصه های شهرزاد ساخته شده که همگی به غلط به فرهنگ اعراب متصل شدن و اصالت ایرانی درستی نداشتن.
آره این یکی واقعا حرصش بیشتره بسازن هم اشتباه یا عربی میسازن…نمی دونم کی یادشون داده یا بهشون گفته هر جا دینشون اسلام باشه (که زمانی بود دست کم برای این مملکت) فرهنگشونم عربیه
منم خیلی موافقم … اما با اینکه بگیم یه چی در حد خدای جنگ بسازیم کاملا مخالفم … بازی سازهای ایرانی هیچ وقت نمیتونن یه چیزی حتی در حد خدای جنگ ۱ و ۲ بسازن !!!! ….لابد با خودتون میگید چرا داری این حرفو میزنی ،،، خوب بهتره یه نگاه به بودجه هایی که میدم بیندازید…. بعنوان مثال هزینه ساخت خدای جنگ ۲ چیزی نزدیک چهل میلیون دلار شد ، خدای جنگ ۳ بودجه ش ۴۵ میلیون دلار و god of war accension هم بودجه ش ۵۰ میلیون دلار شده یعنی به پول ایران میشه هزار و پانصد میلیارد تومان!!!!!!!! حالا با خودتون بشینید چرتکه بندازید ببینید کدوم بازیساز ایرانی توان تامین چنین بودجه خفنی رو تنها واسه یک بازی داره ؟؟؟ حتی خود حکومت هم بیاد وسط باز نمی تونه چنین بودجه ای رو واسه یه بازی تامین کنه ،، ما نهایتا بتونیم بچه های مورتا بسازیم یا گرشاسب و مختار بسازیم … چیزی در حد خدای جنگ و اساسین و پرنس پرشیا و بازی های دیگه غربی واقعا کار ما نیست و نمیتونیم از پسش بربیاییم و باهاشون در اون سطح رقابت کنیم ، نظرم ناراحت کننده س ولی واقعیت همینیه که گفتم
جالب اینه کشور های دیگه مثل هند هم شروع کردن به تولید چنین آثاری هرچند در سطح متوسط.. چند روز پیش تو یوتیوب یه کلیپ دیدن از یه بازی به اسم Raji که در مورد اساطیر هند بود ساخته خود هند هم بود با اینکه خیلی پروژه بزرگی نبود اما جالب به نظر می رسید طراحی هنری خوبی هم داشت .
توی ایرانم چندتا پروژه مثل Tale of bistoon و گرشاسب هم انجام شده که باز در حد متوسط بودن ولی خب از هیچی بهتره
غیر از اساطیر، تاریخ ایران هم بی نهایت غنی هست مثلا یکی از وقایعی که بازی یا فیلم یا سریال فوقالعاده ای میشه ازش ساخت بیرون کردن یونانی ها از ایران توسط اشکانیان هست
از حسرت های زندگی ام همیشه این بوده که چرا با وجود این همه اساطسر جذاب و داستان های غنی تو کشورمون همچنین بازی هایی رو شاهد نبودیم. امیدوارم این اتفاق به زودی بیفته. خدا رو چه دیدین، شاید روزی انقدر پولدار شدم که خودم یه کمپانی بسازم و همچنین ایده ای رو عملی بکنم.
ایران کشور چند هزار سال است و تاریخ خیلی غنی داره ولی بازی سازان خیلی محدود و اجزا ندارن ایده های خود را به صورت کلی پیاده کنن به همین خاطر براشون مشکل و از طرفی خارجی ها هم چیزی از ایران نمیدونن و چهره های ایرانی خیلی بد نشون میدن و به جای شخصیت های ایرانی از شخصیت عربی استفاده میکنن تنها ایرانی های خارج از کشور میتونن کاری کنن اگه بخوان
بازیسازی توی کشور زخودمون که امیدی بهش نیس
هم به دلایل فرهنگی سیاسی
هم بحث بودجه و حمایت
هم اینکه ایرانیا اکثرا پول ندارن اریجینال خرید کنن با قیمت مثلا یکی دو میلیون (داشته باشن هم به بازی ایرانی نمیدن)
استفاده شرکتای خارجی از منابع تاریخی ماهم که بخاطر موقعیت سیاسی ما تو دنیا کنسله
اساسین کرید و پرنس آو پرشیا یه نمونهش. خودشون میدونن ایران گزینه خوبیه واسه بازیشون ولی بنا به دلایلی نمیتونن