زنگ خطر برای سقوط ژانر ابرقهرمانی در سینما
ژانر ابرقهرمانی که در طی چندسال گذشته یکهتاز فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی بوده است، به تازگی دچار اشتباهاتی شده که میتواند منجر به سقوطش بشود.
در تمام طول تاریخ سینما و تلویزیون، همیشه ژانرهای مختلفی برای دورههای مختلف حاکم این مدیوم از سرگرمی بوده است که فراز و نشیبهای مختلفی را تجربه کرده و در کنار گذاشته شده است. مسئلهای که به تازگی گریبانگیر ژانر ابرقهرمانی شده تا جایی که کارشناسان هالییود این موضوع را “فرسودگی ابرقهرمانی” خطاب کردهاند.
در طی دو الی سه دهه گذشته دیسی و مارول ساخت فیلمهای ابرقهرمانی خود را افزایش داده تا جایی که شاهد خلق دنیاهای تحت عناوین MCU و DCEU هستیم؛ جایی که مجموعهای از فیلمها و سریالها تحت یک جهان واحد شکل گرفته و اتفاقات گستردهای را رقم میزنند. این موضوع باعث شده تا در طول سال میزبان انتشار چندین و چند فیلم و سریال مختلف حول محور ابرقهرمانان باشیم.
با وجود این که هنوز هم سینماگران خواهان تماشای آثار این ژانر هستند؛ اما نشانههای بسیاری مبنی بر فرسودگی این آثار طی دو الی سه سال اخیر نمایان شده که میتواند حاکمیت ابرقهرمانان بر سینما و تلویزیون را مورد تهدید قرار بدهد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به ۱۰ موردی بپردازیم که در صورت نادیده گرفته شدن، سقوط این ژانر محبوب و پرفروش را در پی خواهد داشت.
تکراری شدن داستانها
یکی از مسائلی که به تازگی انتقاد بینندگان و منتقدان را در پی داشته است، خطوط داستانی روایت شده برای ابرقهرمانان میباشد که آن جادوی چند سال گذشته خود را از دست داده است. اکثر آثار منتشر شده بیش از حد تکراری و قابل پیشبینی شده و مخاطبین خود را خسته کردهاند.
دنیای سینمایی دیسی و مارول که هر کدام شامل دهها فیلم و سریال مختلف است، طی چند وقت اخیر چنان بیرمق و فاقد جذابیت شدهاند که تماشاگران مانند قبل برای تماشای آثارشان هیجانزده نیستند. این مسئله بیانگر این واقعیت است که مارول و دیسی باید از فرمولهای بدون ریسک خود فاصله گرفته و اوضاع را تغییر دهند. زیرا در صورت ادامه این فرمول تکراری، با شکست پروژههای خود در نزد مردم روبرو خواهند شد.
نادیده گرفتن شخصیتهای محبوب
این یک واقعیت است که برخلاف دنیای کمیک، در آثار سینمایی و تلویزیونی نمیتوان یک بازیگر را تا ابد برای یک شخصیت محدود کرد. به همین دلیل در طی چند سال گذشته شاهد ملحق شدن یا کنار گذاشته شدن برخی از شخصیتهای ژانر ابرقهرمانی هستیم.
با این حال در این بین شاهد کنار گذاشتن برخی از شخصیتهای پرطرفداری هستیم که علیرغم خواست مردم، هیچ استفادهای از آنها نشده و با شخصیتهای درجه چندم جایگزین میشوند. همچنین در سمت مقابل شاهد عدم ساخت فیلمهای تیمی هستیم که با وجود دنیاهای واحد MCU و DCEU امری غیرمنطقی میباشد.
به عنوان مثال، مردم مانند قبل در هز فاز دنیای سینمایی مارول نمیتوانند منتظر وقایع بزرگی همچون The Avengers باشند تا بتوانند شخصیتهای موردعلاقه خود را کنار یکدیگر مشاهده نمایند. زمانی که شما ادعای داشتن یک دنیای سینمایی واحد را دارید، پس باید در آثار مختلف، توانایی کنار هم قرار دادن شخصیتهای مختلف را داشته باشید.
افزایش نقدهای منفی منتقدین
طی چندسال گذشته کیفیت آثار ابرقهرمانی چنان افت شدیدی داشته که حتی صدای منتقدین را نیز درآورده است. البته که DCEU از همان روزهای نخست در حال دست و پنجه نرم کردن با نقدهای شدید بوده است؛ اما MCU که روزی میزبان بازخوردهای به شدت مثبت بوده نیز در حال افت قابل تامل در نزد منتقدین است.
منتقدین در گزارشات خود به وضوح اشاره دارند که آثار ابرقهرمانی بیش از پیش اشباع شده و هیچ تنوع و خلاقیتی در آنها دیده نمیشود. این که هر کدام از کمپانی های دیسی یا مارول در سال چندین فیلم و سریال را پخش نماید، قطعاً باعث خواهد شد تا کمیت بر کیفیت ارجعیت پیدا کرده تا جایی آثارشان افت قابل توجهی پیدا نمایند.
تکیه بیش از حد بر حضور افتخاری شخصیتهای معروف
زمانی که کمپانیهای فیلمسازی نسبت به کیفیت آثار خود یا میزان استقبال از آنها دچار شک و تردید میشوند، دست به تاکتیکی خاص زده تا بتوانند مردم را به سینما بکشانند. مسئلهای که به وضوح برای دو فیلم Spider-Man: No Way Home و Doctor Strange in the Multiverse of Madness رخ داد و شاهد حضور شخصیتهایی بودیم که تنها برای هیجان کاذب و پنهان کردن نقصهای داستانی وارد فیلم شده بودند.
متاسفانه MCU و DCEU با ورود به بحث جهانهای موازی، به جای آن که دست به خلق رخدادها و اتفاقات جدید و منحصر به فرد بزنند، شخصیتهایی را وارد فیلمهای خود کردهاند که نه تنها هیچ کارکرد مثبتی در روایت داستان ندارند، بلکه به عنوان پردهای عمل میکنند که نقصها و اشکالات یک پروژه را پنهان مینماید.
با وجود این که در گذشته حضور شخصیتهای معرفی نشده یا محبوب در طول تیتراژ فیلمهای ابرقهرمانی یک سورپرایز بزرگ محسوب میشد، اما امروزه این مسئله چنان تکراری و قابل پیشبینی شده که دیگر هیچ جذابیتی برای مخاطبین ندارد.
تبلیغات دهان به دهان منفی
تبلیغات دهان به دهان در سایتهای آنلاینی همچون IMDB یا راتن تومیتوز میتواند باعث شود تا مخاطبین در سراسر جهان با یکدیگر در ارتباط بوده و باعث افزایش یا کاهش استقبال از یک اثر بشوند.
این مسئله در مواجه با انتشار آثار ابرقهرمانی اخیر باعث شده تا میزان فروش یا بینندگان آنها با افتی قابل تامل مواجه شده و مخاطبین را نسبت به پروژههای آینده بدبین نماید. دیگر مثل قبل با تریلرهای حماسی و تبلیغات خوش رنگ و لعاب نمیشود مخاطبین را گمراه کرد و رکوردهای دروغین بر جای گذاشت. افت فروش فیلمهای ابرقهرمانی استودیو مارول در طی دو فیلم اخیرشان این موضوع را ثابت کرده که موج اول تماشاگران به هیچ عنوان نمیتواند مدرک خوبی برای حفظ میزان فروش در هفتههای بعدی باشد.
افت فروش آثار ابرقهرمانی در گیشه
همانطور که در بالا ذکر شد، تریلرها و تبلیغات خوش رنگ و لعاب نمیتواند باعث موفقیت اثری شود که مملو از مشکلات متعدد است. اکران آثاری همچون Eternals، Black Widow و یا Morbius نشان داده که علیرغم این که آنها همچنان میتوانند چند صد میلیون فروش داشته باشند، اما با استقبال چند ده برابر کمتری نسبت به گذشته مواجه هستند.
این زنگ خطری برای آینده استودیوهای فیلمسازی در ژانر ابرقهرمانی است که نسبت به خطرات آینده آگاه باشند. مردم علیرغم علاقهای که به این ژانر دارند، اما حاضر نیستند تا برای تماشای هر اثر بیکیفتی به سینما رفته تا پول و زمان خود را هدر دهند. همین فروش چند صد میلیونی اگر که مورد رسیدگی قرار نگیرد، به فروش چند ده میلیونی تبدیل شده و رسماً میتواند منجر به ورشکستگی سازندگان خود بشود.
کاهش چشمگیر علاقه مردم به این ژانر
ژانر ابرقهرمانی به دلیل زرق و برق متفاوتی که داشت، به یکباره مورد توجه مردم تمام دنیا قرار گرفت تا حدی که حتی ضعیفترین فیلمهای این ژانر با فروش سرسامآوری مواجه میشد. با این حال نظرسنجیهای اخیری که در کشور آمریکا صورت گرفته است، نشان داده که مردم مانند قبل به این آثار علاقه نداشته و از تماشای بیوقفه ابرقهرمانان خسته شدهاند.
به عنوان مثال، طبق نظرسنجی Morning Consult که اخیراً صورت گرفته است، تنها ۲۳ درصد از مردم به تماشای آثار ابرقهرمانی علاقه دارند که حتی آنها نیز تا حدی از وقایع و روایات تکراری خسته شدهاند. این عدد اگرچه در حال حاضر کوچک به نظر میرسد، اما با روند فعلی مارول و دیسی که حاضر به انجام هیچگونه ریسک و تغییری نیستند، به زودی میتوانیم شاهد سیل گستردهتری از مردم ناراضی باشیم.
عدم پاسخگویی باکس آفیس به آثار ابرقهرمانی
این یک واقعیت است که آثار ابرقهرمانی با هر کیفیتی که منتشر شوند، در هفته اول خود فروش سرسامآوری را تجربه میکنند. با این حال افت فروش گسترده از هفته دوم آغاز شده و تبدیل به یک ناامیدی میشود. به عنوان مثال تابستان امسال با وجود اکران دو فیلم پرهزینه و بزرگ از سوی مارول، اما این Top Gun: Maverick بود که تمامی رکوردها را جابجا کرده و فروشی بالای یک میلیارد دلار را رقم زد.
البته که هنوز هم آثار ابرقهرمانی سود قابل توجهی را نصیب کمپانیها خود میکنند، اما با وجود افزایش افت فروشهای بیش از ۶۰ درصد، قطعاً نمیتوان آنها را فیلمهایی پرفروش یا رکورد زننده خطاب کرد. قدرت ماندگاری در باکس آفیس بسته به جلب نظر مردم و منتقدین است؛ دو مسئلهای که میتواند از طریق تبلیغ دهان به دهان به سود یا به ضرر یک اثر منجر شود.
انتقادات شدید و تند کارگردانان بزرگ سینما
ژانر ابرقهرمانی از آغاز یک دودستگی بین کارگردانان سینما ایجاد کرده بود. با این حال نامهای بزرگی همچون مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) یا ریدلی اسکات (Ridley Scott) انتقادات شدید و تندی را نسبت به چنین آثاری بروز دادهاند که باعث ایجاد حواشی و فضایی منفی شده است.
میتوان به نوعی گفت که اسکورسیزی آغازگر این جریان بر علیه آثار ابرقهرمانی بود که باعث شد تا اختلافات گستردهای بین افراد شناخته شده سینما در بگیرد. انتقاد این از دست از افراد حول محور فرمول تکراری و اشباع شده این آثار باعث شده تا کیفیت کلی سینما تحتالشعاع قرار بگیرد.
انتشار زود به زود آثار ابرقهرمانی
در گذشته ساخت یک دنباله برای آثار ابرقهرمانی به مانند یک آرزو برای هواداران مارول و دیسی بود؛ با این حال رویه این دو کمپانی کاملاً تغییر پیدا کرده و شاهد اکران زود به زود فیلمهایشان هستیم. این مسئله باعث شده تا مخاطبین تشنگی سابق برای تماشای این آثار را نداشته و بسیار عادی با آنها برخورد نمایند.
به عنوان مثال، در دنیای سینمایی مارول شاهد دهها فیلم و سریال هستیم که قطاروار پشت سر هم اکران و پخش شده و مخاطب را خسته میکنند. بینندگان در دنیای امروز به سختی میتوانند وقت خالی پیدا کنند که هر ماه به تماشای تنها یک ژانر اختصاص دهند. قطعاً این موضوع باعث شده تا کیفیت آثار ابرقهرمانی نیز لطمه دیده و در جلوههای ویژه یا روایت داستانی ترکشهای این موضوع را به وضوح شاهد باشیم.
نظر شما چیست؟ به عقیده شما ژانر ابرقهرمانی از چه مسائلی رنج میبرد؟ آثار این ژانر در طی چند سال آینده به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد؟
منبع: CBR
پر بحثترینها
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
نظرات
ژانر ابر قهرمانی هم مثل بقیه ژانر ها توی هالیوود میاد کنار شبیه به ژانر وحشت در دهه ۸۰ یا وسترن در دهه ۵۰ بعد تبدیل میشه به یک ژانر که همیشه وجود داره مثل گانگستری یا وسترن ، پس نگرانی نیست که محو بشن ولی مثل قبل پر رونق نیست اند همونطور که بالا دلایل سقوط ژانر ابر قهرمانی رو گفت ، البته بعد از اون هم یک ژانر ظهور پیدا میشه و دوباره همین قاعده پیش میره ، پس بهتر از همین الان لذت ببرید از فیلم یا سریالی که دوست دارید.
خیالتان راحت تا اون زمانی اشخاصی باشن ، که برن
فیلم تور و عشق تندر ، سریال میس مارولو( خدایا چقد من بدم میاد از این دختر ) ، شی هالکو ، با تعصب هر چه تمام
ببینن و وقتی یه چیز میگی انگار فحشبهشون دادی ،
هیچ مشکلی واسه ژانر ابرقهرمانی پیش نمیاد .
منطق یسری از دوستان الان اینطوری شده : سونی میاد فیلم میسازه از یه شخصیت درجه یک ، دشمن مردعنکبوتی مثلا ،
فرض کن ونوم : کککااااکووو سونی گند میزنه به تمام ابهت این شخصیت این چه وضعیته ( حالا درست میگنا)
بعد مارول استودیو یه فیلم میسازه از قوچ علی اوجاقلو : کااااااکووووو این عجب فیلمی بشه ناموس وکیلییییی، واقعا که مارول این شخصیتو به اون حقی که باید میرسونه الله وکیلیییی .
همه چی شده مسخره بازی یکی میاد میگه من میخوام دنیا رو نابود کنم ( با یه صدای خفن و یه اوریجینز دارک مثلا) بعد یه یکی میاد که از غذا قدرت های فیلان و بیسال به دست آورده
میگه : من جلوی تو را خواهم گرفت کیثافتتتت. و تمام.
شی هالکو ببین اخه تورو زینب ، آدم یاده مایک ویزافسکی و فیونا میفته ، کو اون ابهت هالک شگفت انگیز ؟
چرا اینجوری شده ؟ اهان مثل ببیی از تانوس کتک خورده
به به عجب مقاله ای با بند بندش موافقم.
بنظر خودم مردم میخوان آثار متفاوت ببینن به عنوان مثال سریال the boys و لازمه اثری متفاوت اینه که خشونت هم وارد ماجرا بشه ولی دیزنی گرفته فیلم هارو با پیش فرض ۱۳ سال میسازه البته خشونت تهی بدرد نمیخوره و باید یک فلسفه ای پشتش باشه.
حتی جنگ ستارگان هم دیگه حس قبل رو نداره سریال کنوبی قطع عضو حتی نداره گفتم لایت سیبر چرا اینجوری شده یا یکی از حرف های دوستان سر جدای فالن اوردر افتادم که دیزنی قطع عضو رو برداشته و حتی بهea هم اجازه نداده.
به یاد بیاورید روزگاری که میگفتیم ژانر ابرقهرمانی هم روزی مانند ژانر وسترن که طرفداران زیادی داشت اما بعد ها سلیقه مردم عوض شد و کنار رفت ابر قهرمانی هم زمانی سلیقه مردم عوض خواهد شد و فقط به طرفداران خودش محدود خواهد شد
ولی همه میگفتن نخیر این موج آمده که بماند و سینما را نابود کند
ولی اکنون میبینیم که حرف چه کسی درست از آب درآمد
سلام دوست عزیزم انشالله که همیشه تندرست و سلامت باشید.
به نظرم تنها ژانر های که از بین نمیرن یکی وسترن و یکی ژانر وحشت چون حتی در بازی های ویدیویی این دو پیشتاز هستند وسترن که شرکت بزرگ راکستار زحمتش رو کشیده و براش مثل آب خوردنه وحشت هم استودیو های زیادی از جمله کپکام سابقه طولانی داره ابر قهرمانی دیگه به درد نمیخوره البته اگر فقط از سری بازی بتمن فاکتور بگیریم. مثلاً فیلم خوب بد زشت نگاه کنی بعد بری red dead 2 بازی کنی یا رزیدنت ایول نگاه کنی بعد بری ریمیک دو بازی کنی خیلی خفن میشه.
حیف نیست ادم وقتشو سر برنامه کودک مارول هدر بده
مارول و استودیو های دیگه آمریکا همونایی که از آثار بی مفهوم و سطح سینمای ژاپن قشنگ تر هستن
ثور ۴ که افتضاح بود برای نوزاد ها ساختن
اصلا نتونستم درک کنم چرا باید بزرگسالان به این ژانر علاقه داشته باشن ؟
این ژانر کاملا مختص کودکان و نوجوانان هست.
حالا باز یه فلسفه ای رو بخواد بیان کنه مثل ماتریکس یه چیزی ، یه حرفی برای گفتن داشته باشه خوبه
حتی بتمن هم فقط سه گانه نولان خوب بود
انشالله که ژانر ابر قهرمانی بن کل نابود بشه
بیشترش تقصر ماورل.دیزنی و سونی گند زده به ژانر ابر قهرمانی انگار قصدشون واقعا همین وای به حال دی سی که سالی یکی دوتا فیلم میسازه
بهتر این ژانر همون ژانر بروسلی و آرنولد و ژان کلود ون دام و راکیه اون مدل قرن بیستمیش بود این قرن بیست و یکمیشه :)) جفتشم مفتشون گرونه امیدوارم شرشون هرچه زود تر از دنیای بازی و فیلم خصوصا فیلم کنده بشه باز سونی یه دو تا بازی خوب از اسپایدر من ساخت یا یه سری آرکهام از بتمن ساخته شد که خوب بود زمان خودش ولی دیگه از حد داره میگذره و توکسیک میشه.
این ژانر پوچه پوچه چیزی برای گفتن نداشت فقط ساخته شده برای پول و گیشه .تنها بتمن موندگاره که این چند سال اخیر به گند کشیدنش ولی نجات پیدادمیکنه
بدترین موضوع همین انتشار زود به زودشون هست که روی کیفیت فیلم و سریالها هم تاثیر گذاشته قشنگ مشخصه فقط یه چیزی تحت عنوان اسم و کارکتر میسازن که ساخته باشن و توجه عمیقی به کیفیت اثارشون ندارن دیگه. اولین بازی که ناامید شدم بخاطر فیلم آیرونمن ۳ بود که بازززز اون موقع میشد کنار اومد.
دیزنی به مارول میرینه وارنر به دیسی میرینه
اینم باید می گفت که دیگه انقدر از این کمپین های مسخره مثل فمنیست( شخصیتی که همه باهاش عشق می کردیم، یهو زن شه) یا مثلا انقدر سر این نژاد پرستی سعی کردن مانور بدن. که دیگه حالت داشت به هم می خورد. من مخالفت نمی کنم. با این چیزا. ولی به نظرم اگه می خوان مثلا اینا هم تو فیلماشون باشن، یه تعادل نشون بدن. البته باز تو مارول و دیسی این قضیه کمتر به چشم می خوره.