چه بر سر بازیهای The Matrix گذشت و آیا بازگشتی در راه است؟
مجموعههای بسیاری در دنیای سینما با پتانسیل زیاد برای اقتباس یک بازی ویدیویی وجود دارند. سری The Matrix همیشه یکی از این گزینههای مستعد بوده است.
به صراحت میتوان گفت که The Matrix یکی از بهترین فرنچایزهای علمی تخیلی تمام دورانهاست، اما برای اینکه این موضوع قوت بیشتری بگیرد، احتمالاً لازم است تا بهطور کلی وجود عنوان The Matrix Resurrections را از ذهن پاک کرد. خواهران واچوفسکی (Wachowski)، جهانی غنی و عمیق را در کنار شخصیتهایی قهرمانانه و فراموش نشدنی خلق کردند. با تفاسیر قبل و فهرست بلندبالای مفاهیم علمی تخیلی پیچیدهای که در آن وجود داشت، The Matrix انتخابی درجه یک برای اقتباس یک بازی ویدیویی به نظر میرسد. تلاشهایی بیدریغ برای ورود این آیپی مستعد به دنیای بازیهای ویدیویی صورت گرفت، ولیکن این تلاشها در گذشته کنار رفتند. اگر به وضعیت فعلی نگاه کنیم، حتی اشارهای هم به یک بازی جدید Matrix نمیشود. این موضوع سوالی را در ذهن شکل میدهد؛ دقیقاً چه بر سر بازیهای The Matrix آمد و آیا نسخهای دیگر از بازیهای این فرنچایز توسعه خواهد یافت یا خیر؟
همانطور که پیشتر اشاره شد، مفاهیم علمی تخیلی فراوان و جهان دیجیتالی The Matrix، این عنوان را به گزینهای بینقص برای ساخت یک بازی ویدیویی تبدیل میکند. از قرار معلوم، خالقین این جهان نیز روی این موضوع اتفاق نظر داشتند؛ و حتی خیلی قبلتر از اینکه نسخه اول فیلم منتشر شود، ایده ساخت یک بازی را به استودیوی شاینی اینترتینمنت (Shiny Entertainment) دادند. اما از آن جهت که این استودیو در آن زمان علاقهای به دنبال کردن عناوین لایسنس شده نداشت و خواهران واچوفسکی نمیتوانستند بدون جلوههای ویژه و موارد دیگر، مفهوم فیلم را آن طور که باید به آنها منتقل کنند، شاینی اینترتینمنت این پروژه را قبول نکرد. منتهی زمانی که The Matrix روی پرده رفت، استودیوی یادشده بهشدت خواهان ساخت یک بازی از روی این عنوان شد.
و از قضا، واچوفسکیها باری دیگر ساخت بازی Matrix را به استودیوی شاینی اینترتینمنت پیشنهاد و این بار این استودیو با کمال میل ساخت بازی را قبول میکند. هرچند، بازی Enter The Matrix لازم بود تا در طی زمانی کوتاه، مقارن با انتشار The Matrix Reloaded آماده شود که توسعه و چرخههای تولید را برای این تیم بسیار مسئلهساز کرد. با این وجود که تیم سازنده توانست این موانع را کنار زده و Enter The Matrix را در ماه مِه ۲۰۰۳ عرضه کند، این بازی اصلاً در حد و اندازههای یک محصول تحسینبرانگیز نبود.
بازی Enter The Matrix امتیاز ۶۲ را از وبسایت مشهور متاکریتیک را دریافت کرد. این بازی لیست طولانی از اشکالات بخش بصری، گیمپلی و ثبات فنی داشت که حس شتابزدگی در تمام جنبههای ساخت را منتقل میکرد؛ و با این وجود که المانهای داستانی فیلم وارد این عنوان شده بودند، چون تنها هدایت Niobe یا Ghost را به جای نئو (Neo)، پروتاگونیست فیلمها، بر عهده داشتیم، این بازی باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران شده بود. اما مثل بسیاری از عناوین لایسنس شده آن زمان، انتقادات صورت گرفته تأثیر بسیار کمی روی فروش بازی گذاشتند و Enter The Matrix طبق گزارشات، توانست بیش از ۵ میلیون نسخه به فروش برساند.
شاینی اینترتینمنت فرصتی دوباره برای ساخت بازیای از روی فرنچایز مذکور را به دست آورد و The Matrix: Path of Neo در سال ۲۰۰۵ انتشار یافت. بازی The Matrix: Path of Neo با توجه به انتقادات سازنده پیرامون اثر قبل خود، هدایت شخصیت توماس اندرسون، شخصیت اصلی فیلمها، در تعدادی از بهیادماندنیترین صحنههای این سهگانه را برای بازیبازان به عمل آورد. با برنامه کاری بسیار راحتتر و منابع الهام بیشتر، The Matrix: Path of Neo تجربهای بهتر و کاملتر را ارائه داد.
درست است که شاهد اثری خارقالعاده نبودیم، ولیکن شاینی اینترتینمنت با فراهم آوردن تجربه لحظات بینظیر از سهگانه The Matrix، توانست بهخوبی روح موجود در فیلمها را به بازی منتقل کند؛ و برخلاف فیلم که در پایان آن نئو زندگی خود را برای هدفی والاتر فدا میکند، در The Matrix: Path of Neo شاهد زنده ماندن نئو در جنگ نهایی علیه Mecha Smith بودیم، در حالی که نوای آهنگ بینظیر “We Are The Champions” از کوئین (Queen) افسانهای به گوش میرسید. از آن گذشته، حتی خواهران واچوفسکی نیز قبل از نمایش این پایانِ جایگزین برای سهگانه، در این بازی اقتباسشده از مجموعۀ خود ظاهر میشوند.
بازی The Matrix: Path of Neo با دریافت امتیاز ۷۳ برای کنسول ایکس باکس در وبسایت متاکریتیک، توانست بازخوردهای بهتری نسبت به Enter The Matrix دریافت کند. اما چون با انتشار فیلمی از این سری همراه نبود، حتی با این وجود که رقم فروش آن گزارش نشده است، این بازی نتوانست در بخش تبلیغاتی موفق ظاهر شود.
در همان سال انتشار Path of Neo، استودیوی مونولیث پروداکشنز (Monolith Productions) نیز بازی The Matrix Online را عرضه کرد؛ یک بازی MMORPG در جهان فیلمهای The Matrix. توسعهدهندگان آن و خواهران واچوفسکی از آن جهت که بازی یادشده را ادامهدهنده راه فیلمها خطاب کردند، بسیار به آن امیدوار بودند. عنوان The Matrix Online ایدههای نابی را در بر داشت؛ برای مثال، کلاسهای مختلف بازی و اینکه به سرانجام رساندن مأموریتها برای یکی از تشکیلات، چگونه روی اعتماد دو گروه دیگر آن تأثیرگذار بود و از این قبیل موارد. از بد روزگار، The Matrix Online زمانی عرضه شد که بازار بازیهای MMORPG بهشدت در حال اشباع بود؛ و بازیکنان کمی به این بازی سرویس محور پیوستند. با این وجود که استودیوی مونولیث ادامۀ توسعه این بازی را به سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) واگذار کرد و این این بخش از سونی چند سال به ایجاد محتوا برای آن ادامه داد، سرانجام بازی The Matrix Online در سال ۲۰۰۹ به دلیل تعداد مشترکین کم از دسترس خارج شد.
با نگاه کلی به ماجرا، میتوان علت نتایج نامطلوب بازیهای این مجموعه را متوجه شد. Enter The Matrix عمدتاً به این خاطر که یک بازی لایسنس شده بود و عرضه آن با یکی از موردانتظارترین فیلمهای آن زمان، یعنی The Matrix Reloaded، همراه شده بود، بهصورت زودگذر در معرض توجهات قرار گرفت. نسخه بعدی آن به خوبی تلاش کرد تا برترین لحظات فرنچایز را دوباره در قامت یک بازی به تصویر بکشد، اما به دلیل عدم وجود یک فیلم ضمیمه، احتمالاً بازی نتوانست در بازار به خوبی عمل کند. به همین منوال، The Matrix Online نیز یک محصول شایسته بود، ولیکن در زمانی عرضه شد که بازار از رقیبان تشنه به توجه مخاطب اشباع شده بود. با دو شکست متوالی در هر دو زمینۀ بازخوردها و تبلیغات، همچنین نبود ادامهای برای The Matrix Trilogy، میل به این عنوان به تدریج تا جایی کاهش یافت که هیچکس به بازیای جدید از Matrix اهمیتی نمیداد.
با بررسی وضعیت فعلی، میتوان دریافت که دموی The Matrix Awakens Unreal Engine 5 باری دیگر شعلههای امید را در قلب طرفداران همیشگی این فرنچایز شعلهور کرده است. با توجه به فندوم عظیم ایجاد شده برای این دموی فنی رایگان و فیلم The Matrix Resurrections که روی پرده رفت، فکر در دست ساخت بودن یک بازی از Matrix منطقی به نظر میرسد. اما در حقیقت، حتی جایی اشارهای بیاساس هم به توسعهی بازیای از Matrix صورت نگرفته است؛ چه برسد به موارد افشا شده یا گزارشی از جزئیات آن. حتی دموی مذکور نیز بهزودی از دسترس خارج خواهد شد. بر همین اساس، گویا توسعه یک بازی از سری Matrix در آینده نزدیک محتمل نیست.
افسوس، زیرا این صنعت پتانسیل کافی برای ساخت یک بازی از این مجموعه سینمایی را در خود دارد. شاید بتوان استودیوی رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment) را گزینهی خوبی دانست، خصوصاً بعد از ویژگیهای مبارزهای بینظیر و اتمسفر دلشورهآوری که در بازی Control ارائه کرد. کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) نیز ممکن است یک کاندید عالی حول این ایده باشد، چون Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty هم دارای ایدههای مشابهای در راستای گیر افتادن در یک دنیای مجازی بود و کوجیما استاد وارد کردن بازیبازان به یک تجربه پر از دسیسه است. اگرچه میتوان نام این استودیوها و ایدههای ساخت یک بازی Matrix را بهطور مفصل شرح داد، اما ظاهراً واقعیت تلخ این است که به احتمال فراوان، حداقل تا آینده خیلی دور، خبری از آن نخواهد شد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
ماتریکسی که با انریل ۵ بودو موقعی که دیدم ایموشنال شدم یه لحظه
یه مسئله اینجاست
اون دمو رو استودیو The Coalition ساخته بود استودیو که مال مایکروسافت هستش ,
از اونجایی مالکیت ماتریکس مال برادروانر هست بعید میدونم حق انتشارش رو بده مثلا مایکروسافت , برادر وارنر هم خودش استودیو داره که بتونه همچین بازیی بزنه
همچین بازیی باید یه ناشر بزرگ پشتش باشه که ناشر بزرگ نمیاد این بازی بزرگ رو به استودیو مستقل بده
کوالیشنو اپیک باهم ساخته بودن
ماتریکس path of neo،زمان خودش اسطوره ای بود. به شدت جذاب و اکشن. کلی انیمیشن ضبط شده برای موقعیت های متفاوت
، کلی سلاح سرد از اون میله های بلند بگیر تا تبر و چاقو و.. حتی کاتانا و مبارزه با سامورایی هاو کلی هم سلاح گرم. ولی هیچ کدوم مشت و لگد کیانو نمیشدن
کاش نویسنده محترم، ویدئو کامبت path of neo رو هم ضمیمه میکرد که متوجه بشید اون زمان چقدر در نوع خودش سینماتیک و هالیوودی بوده
اونایی که بازی نکردن، لذت ببرن و اونایی که تجربه کردن، تجدید خاطره کنن
https://uupload.ir/view/the_matrix_path_of_neo_-_stylish_chateau_battle(720p)_7lnx.mp4/
پسر خاطراتمونو زنده کردی
یادش بخیر
خیلی خوب بود خیلی
عاشق سیستم مبارزاتش بودم
اون موقع حکم فیلم هندی داشت برامون :دی
منو یاد بتمن انداخت
مطلب به گزینهی خیلی خوبی اشاره کرد، استودیو رمدی با توجه به خلاقیتی که در طراحی گیمپلی جذاب و اکشن عناوینی چون آلن ویک، کنترل و البته تا حدودی مکس پین نشون داده و توانایی داستانسرایی خوبش میتونه بهترین گزینه برای ساخت ماتریکس باشه. اما دربارهی کوجیما پروداکشنز مطمئن نیستم که بتونه پخته عمل کنه.
فقط اندرو تیت در این باره اطلاع کافی داره XD
اندرو تیت کیه؟اسمش زیاد میاد
تو اداره میده میده
ماتریکس دیگه تموم شده
Enter the matrix یکی از بدترین اقتباس ها از روی فیلم سینمایی بود.
برعکس path of neo که واقعا فک برانداز بود گرافیک و انمیشن و اتمسفرش روی ایکس باکس و واقعا انقلابی بود
خیلیم انقلابی نبودا گرافیکش
اگه کنگفو بخواین دوتا بازی بهتون پیشنهاد میدم یکیش The matrix path of Neo دومی Sleeping Dogs
یه بازی هم بود من تو PS2 دیده بودم اونم بد نبود، فک کنم نسخه PC هم داشت
ما مایکروسافت فن ها خیلی وقته از ماتریکس اومدیم بیرون😎💪💚
این گیم گرافیک فوق العاده ای داشت اما چون فقط یه دمو بود خیلی چیز بزرگی نبود ولی گرافیکش تو کات سینای اول بازی شبیه یه فیلم سینمایی تو واقعیت بود توی خود گیمپلیشم گرافیک بالایی داشت اما اون چیزی نشد که بقیه میخواستن تازه فک کنم این بازی یه تبلیغ برای ماتریکس رستاخیز ها بود
در کل روحش شاد و یادش گرامی بازی متوسطی بود
باید اندرو تاته رو بیارن که داستان جذاب بشه ! (آهنگ: خونواده رام نمیده خونواده رام نمیده)