آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۱ ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

آیا نمایش اخیر بازی Starfield، نوید عنوانی درخشان را به ما می‌دهد یا عنوانی که سرنوشتش آن قدر‌ها هم روشن نیست؟

قابل تأمل؛ بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک جهان آزاد هیچ گاه دارای گیم‌پلی عمیق نبوده‌اند

اگر نگاهی به برجسته‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های ویدیویی داشته باشیم، متوجه می‌شویم تقرییا هیچ‌وقت آن‌ها به داشتن گیم‌پلی و مبارزات عمیق و چند لایه معروف نبوده‌اند. اگر کسی از ما بپرسد چرا The Witcher 3 یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ است، بعید به نظر می‌رسد جواب ما مبارزات و گیم‌پلی باشد؛ چرا که قطعا مواردی مانند کمیت و کیفیت محتوا، داستان و شخصیت پردازی قوی و صد البته مراحل فرعی بی‌نظیر باعث شده‌اند تا The Witcher 3 به این درجه از موفقیت و محبوبیت برسد.

مثال بارز دیگر این زمینه دو فرنچایز Fallout و The Elder Scrolls هستند که هر دو جزو قدیمی‌ترین آثار کلاسیک نقش‌آفرینی به شمار می‌آیند و البته لازم به ذکر است که هر دو، ساخته‌ی Bethesda هستند.
از دو نسخه‌ی Oblivion و Skyrim غالبا به عنوان برترین آثار سری و برخی از بهترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ یاد می‌شود. اگر یک بررسی کلی داشته باشیم، دوباره متوجه می‌شویم که علت موفقیت، محبوبیت و اثرگذاری این آثار، مبارزات و گیم‌پلی آن‌ها نبوده است. بازی Skyrim حتی در زمان عرضه در سال ۲۰۱۱, مبارزات و گیم‌پلی ساده و شاید کمی Outdated داشت، با این حال نه تنها موفق به کسب متای ۹۵ شد، بلکه در رقابت بهترین‌های سال، توانست در عملکردی بی‌نظیر زلدا، Portal 2 و Batman: Arkham City را نیز پشت سر بگذارد!

بیش از یک دهه بعد از عرضه‌ی Skyrim، هنوز محتویات جدیدی از روی این عنوان در شبکه‌های مجازی ساخته می‌شود و بعضا شاهد کشف راز و رمز‌ها و مراحل جدید کشف نشده در این عنوان هستیم! بازی Skyrim بدون داشتن گیم‌پلی جدید، پیچیده و عمیق یا گرافیکی فوق‌العاده در زمان عرضه، به لطف مکانیزم‌های عمیق نقش‌آفرینی، محتوای فوق‌العاده گسترده و دنیای جذاب، نه تنها نام خود را به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ ماندگار ساخت، بلکه سال‌ها پس از عرضه هنوز چیز‌های جدید برای کشف شدن در بازی وجود دارد.

سری Fallout هم وضعیت مشابهی دارد و خصوصا دو نسخه سوم و چهارم، از لحاظ گان پلی، انیمیشن‌های حرکتی و مبارزات نسبت به آثار هم دوره خود به مراتب ضعیف‌تر و قدیمی‌تر بودند. اما اگر بررسی کنیم، از تمام رقبای خود عملکرد بهتری چه در بخش فروش و چه در بخش نمرات از خود به جای گذاشتند.

آثار شرقی نیز وضعیت مشابهی دارند و در کل، بازی‌های نقش‌آفرینی جهان آزاد کلاسیک، بیشتر بر روی محتوا، جهان سازی و المان‌های نقش‌آفرینی تمرکز دارند و به نظر می‌رسد مخاطبان نیز همین انتظار را از سازندگان این چنین آثار دارند‌.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
برای یک ماجراجویی عظیم آماده‌اید؟

کمیت یا کیفیت، یکی را باید فدا کنید!

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر شاهد یک بازی جهان آزاد عظیم و محتویاتی در اندازه The Witcher 3 و Skyrim، اما با مبارزات و انیمیشن‌های God of War یا به پیشرفتگی و واقع‌گرایانه بودن The Last of Us Part Two بودیم؟ جواب این است، ساخت چنین عنوانی، تقریبا غیرممکن یا بهتر است بگویم از لحاظ مالی غیر منطقی است، مگر در شرایط فوق‌العاده خاص.

دلیل این که آثار خطی گرافیک فوق‌العاده‌ای دارند، مبارزات آن‌ها فوق‌العاده روان و به روز است و از لحاظ فنی فوق‌العاده هستند، این است که سازندگان با یک پروژه ده دوازده ساعته سر و کار دارند. بازی که بعد از دو یا سه مرتبه تجربه، از Collectibles گرفته تا مناطق فرعی و مخفی، دیگر چیز جدیدی برای کشف شدن توسط مخاطب در آن وجود ندارد، تعداد شخصیت‌ها انگشت شمار است و از همه لحاظ سازندگان با کمیتی فوق‌العاده کم طرف هستند. حال فرض کنیم دنیای The Witcher 3، کیفیت هنری، مبارزاتی و عملیاتی The Last of Us Part Two را داشت! این به این معنی است که سازندگان می‌بایست برای هزاران NPC، به صورت دقیق طراحی چهره و انیمشین انجام دهند، تک تک غار‌ها، مناطق و ساختمان‌ها را به صورت دستی طراحی کنند و صدها هزار خط دیالوگ بنویسند و ضبط کنند و ده‌ها مدل دشمن مختلف را طراحی کنند. این به معنای وجود کوهی از انیمیشن‌ها و داده‌های جدید است که برای ساخت این پروژه، به چندین هزار نفر، چند صد میلیون دلار و سال‌ها وقت نیاز دارید. بهترین مثال در این زمینه؟ بازی Red Dead Redemption 2 که طی هشت سال، با بیش از هزار و ششصد نفر و با بودجه‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ساخته شد و می‌توان گفت تنها بازی جهان آزاد عظیم تاریخ است که از لحاظ کیفیت نیز بی‌نظیر عمل می‌کند. اما فراموش نکنید بتسدا،  سونی یا یوبی‌سافت قابل مقایسه با راکستار نیستند و احتمال نخواهند بود.

یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد کم محتوا، محکوم به فراموشی است

اجازه دهید یک مثال از آن روی سکه نیز در این زمینه بزنم. بازی Cyberpunk 2077. بازی‌ای که با سر و صدا و حوادث و حواشی فوق‌العاده زیادی عرضه شد و اکنون، با این که دو سال از عرضه‌ی بازی بیشتر نمی‌گذرد، این عنوان از لحاظ رسانه‌ای مرده است. مشکلات فنی و دروغ‌های سازندگان و موارد مختلف را کنار بگذاریم، دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان در کم محتوا بودن این اثر جست و جو کرد. این عنوان و The Witcher 3 سازنده یکسانی دارند اما از لحاظ محتوا فرسنگ‌ها بین آن‌ها اختلاف وجود دارد! جالب است بدانید بودجه، نیروی انسانی و زمان توسعه Cyberpunk 2077 به مراتب بیشتر از The Witcher 3 بود اما از لحاظ عملکرد شرایط به طور متفاوتی رقم خورد.

حال تصور کنید Cyberpunk 2077، دارای دنیایی عظیم و هزاران راز و رمز مختلف بود. آن وقت یک دهه پس از عرضه همچنان Community این عنوان فعال بود و بازی همچنان محتوای جدید برای عرضه می‌توانست ارائه کند!
در پایان بد نیست به Elden Ring نیز اشاره کنم. همه به خوبی می‌دانیم از لحاظ بهینه سازی، گرافیک هنری، انیمیشن‌ها و HUD، بازی Elden Ring اصلا و ابدا نکته خاص و منحصر به فردی ندارد و در بسیاری از این زمینه‌ها مثل بهینه‌سازی فاجعه عمل می‌کند. اما این عنوان، رسالت یک بازی نقش‌آفرینی را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانده است. محتوای فوق‌العاده گسترده و جذاب و اصولی بودن گشت و گذار، در کنار حس پیشرفت فوق‌العاده. وقتی مخاطب با صد ساعت محتوای جذاب و فوق‌العاده مواجه است و از کاوش و جست و جو لذت می‌برد، آیا به واقع گرایانه بودن مبارزات اهمیت می‌دهد؟ آیا به این مسئله که شمشیر یا زره از داخل بدن شخصیت اصلی عبور می‌کند اهمیت می‌دهد؟ جواب مشخص است.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
به احتمال بسیار زیاد، نقشه‌ی سیارات مختلف Starfield بعد اکتشاف و گشت ‌‌و گذار، به عکس بالا شباهت پیدا کنند!

به نظر می‌رسد رسالت اصلی Starfield، کاوش گسترده و ارائه محتویات عظیم باشد

با توجه به تریلر بازی و اطلاعات منتشر شده، دنیای Starfield بسیار عظیم است و از ۱۰۰ مجموعه و بیش از ۱۰۰۰ سیاره تشکیل شده است. با توجه به گستردگی دنیای بازی، به شخصه فکر می‌کنم با یک اسکایریم دیگر از لحاظ محتوا هستیم و Starfield کاملا توانایی این را دارد تا سال‌ها بعد از عرضه، با راز و رمز‌ها و محتویات پنهان و آشکار خود مخاطبان را غافلگیر سازد.
به نظر می‌رسد ساختار و Layout سیاره‌های فرعی به صورت ماشینی ساخته می‌شود اما جزییات این دنیاها به صورت دستی شخصی‌سازی شده باشد. آیا تمام این سیاره‌ها دارای عمق و محتوای زیاد خواهند بود؟ منطقی فکر کنیم بعید به نظر می‌رسد. با این وجود سیاره‌ها و مجموعه‌های متعدد می‌تواند ضامن این قضیه باشد که تنوع محیطی، تنوع دشمنان و فعالیت‌ها نیز بسیار زیاد خواهد بود.

کمیت بالا، کیفیت کم؟
یک حقیقت وجود دارد، وقتی جایی کمیت زیاد می‌شود، کیفیت کاهش می‌یابد. این یک حقیقت است. نگاهی به آثار جهان آزاد یوبی‌سافت یا دیگر جهان آزاد‌هایی بیاندازید که محتوای زیادی دارند. در این دسته آثار شاهد مراحل تکراری، Quest‌های بعضا بی‌نهایت و NPC‌های کپی پیست شده هستیم که دلیل این اتفاقات محتویات زیاد بازی است. پس بدیهی است Starfield نیز وقتی سخن از ۱۰۰۰ سیاره به میان می‌آورد، احتمالا کیفیت خروجی آن‌ها در نتیجه‌ی کمیت فوق‌العاده بالای آن‌ها کاهش یافته است.
اما حقیقت این است اگر یک بازی نقش‌آفرینی جهان باز، گشت و گذار مناسبی داشته باشد، المان‌های نقش‌آفرینی آن مانند سیستم پیشرفت (Progression System)، اصولی طراحی‌ شده باشند و از فضاسازی، دنیا‌سازی و شخصیت پردازی مناسبی برخوردار باشد، تکرار در محتوا آن‌چنان نکته منفی به شمار نمی‌آید. چیزی که آثاری مثل Elden Ring و Skyrim به نحو احسن آن را انجام دادند.

گیم‌پلی بازی؛ نسبتاً قدیمی و خشک اما قابل پیش‌بینی
قبل از آن‌ که شاهد گیم‌پلی بازی Starfield باشیم، کاملا حدس می‌زدم با یک گیم‌پلی معمولی و احتمالا کمی Outdated طرف باشیم و این اتفاق نیز رخ داد. سیستم شوتینگ و گان پلی بازی، انیمیشن حرکات در حالت اول شخص و هوش مصنوعی بازی را به هیچ وجه نمی‌توان فوق‌العاده، جذاب یا نسل بعدی خواند. اما سوال اصلی این است که آیا گیم‌پلی معمولی Starfield ناامید کننده بود؟

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آیا گیم‌پلی بازی Starfield ناامیدکننده بود؟ اگر جواب شما بله است، احتمالا با دیدی اشتباه نسبت به آثار نقش‌آفرینی جهان آزاد نگاه می‌کنید. درست است که گیم‌پلی بازی اصلا و ابدا نسل بعدی نبود و شاهد نکته غافلگیر کننده‌ای نیز نبودیم، اما آیا این مسئله اهمیت زیادی دارد؟

گیم‌پلی بازی Starfield قطعا عالی نیست ولی بازی نیازی به مبارزات عالی ندارد

بار دیگر شما را به خواندن چند پاراگراف اول این مقاله دعوت می‌کنم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، آثار نقش‌آفرینی جهان آزاد به ندرت به واسطه مبارزات و گیم‌پلی به شهرت و محبوبیت می‌رسند و داستان، دنیا سازی و محتوای گسترده بیشترین نقش را در موفقیت یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد ایفا می‌کند. آیا این موضوع دلیلی می‌شود تا سازندگان در زمینه گیم‌پلی کم کاری کنند؟

اصلا و ابدا. اما فراموش نکنید آثار بتسدا هر چند در زمینه فنی و روان بودن کمی لنگ می‌زنند، اما در بخش آزادی عمل، مکانیزم‌های متعدد و تنوع شیوه‌های مبارزه بسیار قابل‌قبول عمل کرده‌اند. اگر Skyrim و Fallout 4 را معیار مقایسه قرار دهیم و بازی Starfield از لحاظ تنوع سلاح، گستردگی روش‌های مبارزه، سیستم ارتقا عمیق شخصیت و گزینه‌های شخصی‌سازی موفق عمل کند، می‌توان گفت کاملا انتظارات را برآورده ساخته است. بار دیگر تکرار می‌کنم. آثاری در وسعت بالا و گستردگی عظیم، نمی‌توانند لزوما در همه‌ی جوانب بی‌نقص عمل کنند و شاهد یک عنوان همه چیز تمام باشیم. اما موضوع این است که نیازی نیز به این کار نیست.

چه عواملی می‌توانند پاشنه آشیل Starfield باشند؟

عوامل مختلفی می‌توانند برای این عنوان بزرگ مشکل‌ساز شوند، اما در بطن این موارد در ابتدا می‌توان به موارد فنی و مشکلات بهینه‌سازی اشاره کرد. متاسفانه بتسدا همانند فرام سافتور در بخش بهینه‌سازی آثار خود، خصوصا روی پلتفرم PC سابقه‌ی بسیار بدی را از خود نشان داده و از افت فریم گرفته تا انواع و اقسام باگ‌های گرافیکی، مشکلات فنی و موارد مشابه، بخش جداناپذیر آثار بتسدا بوده‌اند. آیا Starfield نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت؟

قطعا تا زمان عرضه‌ی بازی چیزی مشخص نیست اما چند لحظه خاص در تریلر بازی، شاهد افت فریمی ناچیز بودیم که نگران کننده است. از طرف دیگر، فراموش نکنید Starfield عنوانی بسیار عظیم است و این وسعت می‌تواند به عنوان شمشیر دو لبه عمل کرده و از لحاظ فنی مشکل ساز شود و مشکلاتی مثل دیر لود شدن Texture‌ها، لود نشدن اجسام یا افت فریم در لحظات و مکان‌های شلوغ را در پی داشته باشد. البته بار دیگر اشاره می‌کنم این موارد تنها حدس و گمان هستند و ممکن است نتیجه‌ی خروجی بسیار بهینه و مناسب باشد که البته تقریبا بعید است.

مورد بعدی که می‌تواند برای Starfield مشکل ساز شود، محتویات سیاره‌های فرعی آن است. درست است که تعداد آن‌ها فوق‌العاده زیاد است، اما موضوع مهم این است که آیا از لحاظ طراحی، تنوع دشمنان، وجود فعالیت‌ها، ساختار مراحل و دنیاسازی نیز شاهد خلاقیت سازندگان هستیم یا با مکان‌های تکراری و Objective‌های تکراری مواجه خواهیم شد.در کل کمی نسبت به این قضیه بد بین هستم و حس می‌کنم اگر تعداد این سیاره‌ها معقول‌تر می‌بود شاید این نگرانی وجود نداشت. البته که پر واضح است هر گونه قضاوت و نتیجه‌گیری از انصاف و منطق به دور است چرا که تا بازی را تجربه نکنیم تمام این موارد گمانه‌زنی‌‌ صرف هستند.

چه عواملی می‌توانند نقطه‌ی قوت Starfield باشند؟

اول از همه به نظر می‌رسد از لحاظ محتوا، تعداد Quest‌ها و فعالیت‌ها، بازی Starfield بار دیگر خاطرات Skyrim را زنده کند و کوهی از محتویات را در اختیار مخاطبان قرار دهد. به نظر می‌رسد تمرکز سازندگان نیز به شدت روی همین موضوع بوده است و تعداد بالای سیاره‌ها نیز خود دلیلی بر این ادعاست.

از طرف دیگر وجود Faction‌های مختلف، گروه‌های مختلف و افرادی که به واسطه تصمیمات شما می‌توانند متحد یا دشمن شما باشند، می‌توانند عمق و ارزش تکرار بالایی به بازی ببخشد. به نظر می‌رسد تعداد شخصیت‌های فرعی که می‌توان آن‌ها را استخدام کرد بسیار قابل‌توجه است که این مسئله نیز موضوعی بسیار امیدوار کننده به شمار می‌آید.
در ادامه باید به درخت‌های مهارت و سیستم پیشرفت اشاره کرد که معمولا در بازی‌های بتسدا بسیار استادانه و اصولی طراحی‌ می‌شوند و با توجه به وسعت بازی و تنوع کارهایی که می‌توان در این دنیا انجام داد، می‌توان امیدوار بود که ساز و کار ارتقا و پیشرفت در این بازی مانند آثار گذشته بتسدا جذاب و اعتیادآور باشد.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
همان طور که احتمال داده می‌شد، گشت و گذار برای کسب مواد معدنی و منابع اولیه در سیارات مختلف بخش قابل‌توجهی از گیم‌پلی، خصوصا برای ارتقا‌های مختلغ را تشکیل می‌دهد.

سخن پایانی:
بدیهی است که تا زمان عرضه‌ی بازی، هر گونه صحبت قطعی در مورد یک اثر غیرعقلانی است، با این وجود با توجه به مستندات و اطلاعاتی که در دست داریم، یک‌سری پیش‌بینی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها کاملا منطقی و معقول به نظر می‌رسد.
آیا گیم‌پلی بازی Starfield کمی خشک و قدیمی به نظر می‌رسد؟ قطعا. اما آیا لزوما این موضوع اهمیت فوق‌العاده مهمی دارد؟ برای یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد وسیع خیر. چرا که مواردی مثل داستان، دنیاسازی و محتویات سیاره‌ها، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. آیا Starfield یک عنوان موفق خواهد بود؟ زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد اما اگر Starfield موفق شود، هیچ گونه جای تعجبی وجود ندارد.

Moein MM2MMYKINGMmfb🏴FernandoSkyrim : The Elder Scrolls Vامیررضا ایزدپناهCommunistEren Yeagerمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادامینModyرضا ویسی‌نیاAmir1990Menherakun0Mmfbهالک ایرانیAn anonymousDARKSIRENETERNALMANzamanisasan2more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بازی خیلی امیدوار کننده بود
    بزرگترین حسن بازی هم جهان وسیع و گسترده اون بود که انصافا نور پردازی های به روزی داشت و همچنین تنوع بالای محیطی رو شاهد بودیم
    اینکه در دو حالت سوم و اول شخص میتونی بازی رو پیش ببری نکته ظریف اما خیلی مثبتی هست و درس عبرتی شد سایبر پانک برای لجاجت های بی مورد
    بنظر میرسه هنوز چیزهای زیادی برای نشون دادن وجود داره
    اما اینو یادمون نره اولین ها خیلی زمان بر و پیچیده جلو میرن و نباید توقعمون رو خیلی بالا ببریم
    استارفیلد میتونه شروع یک بازی الهام بخش باشه
    تنها موردی که باید بهش پرداخته بشه کیفیت هست که نباید فدای کمیت بازی بشه همین

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیکاپتان استخونیکارمند خستهharryshadowSTARFIELDEspresso
  • مقاله خیلی عالی 👍
    قشنگ سطح و توقع و انتظارات از استارفیلد رو توضیح داد

    Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیکاپتان استخونیکارمند خستهامیر حسینDream in Red (Playstation T)STARFIELDParhamETERNALMAN
  • Armin Ezati گفت:

    تنها نگرانی من تعداد زیاد سیارات و وجود فچ کوئست ها هستش مگرنه از تریلر گیم پلی واقعا خوب و راضی کننده بود و من ایرادی درش ندیدم

    KdKdSkyrim : The Elder Scrolls Vامیر حسینهالک ایرانیAlireza1882همسایه ( فن بوی = پنچری )shadowSTARFIELDfarshadxParhammore
    • من یه ایده دارم که اگر درست از آب دربیاد ،احتمال داره حتی ۱۰۰۰ سیاره هم کم باشه برای بازی ، البته فکر نمیکنم دقیقا بخوان همین فکر من رو پیاده بکنن ، اما احتمال داره که از استارفیلد به عنوان منبع بازی بعدی آنلاین این سبک استفاده کنن … استارفیلد‌آنلاین …..

      که بازیکنها در هر سیاره ایی که خواستن ،شهر بسازن ، ثبت بشه و برای بقیه ی بازیکنها پایگاه اونها قابل مشاهده ،حمله، غارت و غیره باشه … که اگر این رو فرض بگیریم ،۱۰۰۰ سیاره کم هم هست ….

      در مورد گان پلی من یکم شک دارم که بخوان یا بتونن بهترش بکنن … در مورد گرافیک هم به نظرم آخر حد خودشه و بالاتر نمیره …
      اما در مورد کوئستها قطعا ورای تصورمونن و تازه با هر آپدیت بیشتر هم میشن ….
      در کل بازی به نظرم انقلابی خواهد بود

      Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAlireza1882Mr. PCMR_WilliamEspresso
    • استارفیلد بزرگ ترین بازی بتسدا از لحاظ Handcrafted content هستش. هرچی باشه کمبود محتوا نداره.

      اون سیستم Procedural generation یی که بتسدا استفاده میکنه فقط برای خلق دنیا نیست. برای خلق کوئست های Random Encounter هم هست. پتانسیل اینکه صدها ساعت بازی کنی و کلی از Encounter های خاص رو نببینی زیاده

      سیاره ها هم مثل واقعیت بیشترشون خالی هستن یا مثل دانجن های اسکایریم عمل میکنن. تاد گفت که سیاره ای Handcrafted با سیاره های Generated متفاوتن و متوجه میشین که کدوم کدومه.

      کیفیت رو فدای کمیت نکردن. اون آپشن رو اضافه کردن که اگه کسی خواست Explore کنه بره بکنه. کسی هم نمیخواد فقط با داستان و کرکترا جلو میره. اینکه ۱۰ سیاره Handcrafted باشه و هزار تا جنریتد جدا از هم نیستن. هردو همزمان میتونن توی بازی باشن

      من اون اوایل ترجیح می دادم که بازی ۱۰ تا سیاره بیشتر نداشته باشه ولی چه Space Exploration یی می شد اگه میخواستن با Invisible walls و محدودیت خراب کنن تجربه مون رو؟

      farshadxDARKSIRENهالک ایرانیArmin EzatiEspressoSTARFIELDsorena
  • Silverhand گفت:

    سایبرپانکی دیگر در راه است!!!

    Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882کاکاسنگیکارمند خستهTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)saeedgreatهمسایه ( فن بوی = پنچری )more
  • SSrM گفت:

    “گیم‌پلی بازی Starfield قطعا عالی نیست ولی بازی نیازی به مبارزات عالی ندارد”

    قطع امید کامل از اقای زاهدی ✋️
    هیچی نمیتونم بگم جز اینکه خوش باشین فعلا با این‌ مقالات تا وقتی نمرات افتضاح مردم رو ببینین دقت کنین گفتم مردم نه با پول

    Skyrim : The Elder Scrolls Vرضا ویسی‌نیاfarshadxپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENETERNALMANهالک ایرانیAlireza1882کاکاسنگیکارمند خستهmore
  • arash arman07 گفت:

    شما جوری راجب بازی حرف میزنین انگا این بازی یه بازیی که باید بری توش بچرخی و مناظر مختلف و ببینی و با خانواده بشینی سفره پهن کنی….. بابا بهترین بازیی که کلان بودجه توش هزینه شده وقتی شلیک میکنی گلوله ازnpc ها رد میشه اصن بهشون نمیخوره npcهای بسیار خشکن و جوری که ادم از بازی ضده میشه خدایی بازی باید جوری باشه که آدمو به وجد هم بیاره در کنار یدک کشیدن اسم نسل نهمی واقعا نبود این بازی مطمعنم خوب از آب در نمیاد مخقوصن با هوش مصنویی بینهایت افتضاحشون…..

    Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلامیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیکاکاسنگیکارمند خستهharryPilgrimDream in Red (Playstation T)more
  • استارفیلد فقط به آزادی عمل ، یه داستان درست و حسابی و تنوع مراحل در مقیاس بالا نیاز داره ، یعنی سیصد ساعت محتوا با تنوع بالا
    بقیش بره به درک:)

    Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلهالک ایرانیAlireza1882کارمند خستهامیر حسینDream in Red (Playstation T)همسایه ( فن بوی = پنچری )ژنرال اردکJin sakaimore
  • Pcfan arash گفت:

    تک تک بهانه ها و ماست مالی کردن مقاله دلایل رد کردن داره.
    “بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک جهان آزاد هیچ گاه دارای گیم‌پلی عمیق نبوده‌اند”
    بازی های فرام سافتور و مس افکت سلام میرسونه.
    “کمیت یا کیفیت، یکی را باید فدا کنید!”تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر شاهد یک بازی جهان آزاد عظیم و محتویاتی در اندازه The Witcher 3 و Skyrim، اما با مبارزات و انیمیشن‌های God of War یا به پیشرفتگی و واقع‌گرایانه بودن The Last of Us Part Two بودیم؟
    رددد سلام میرسونه.بودجه و زمان رو هم نمیشه ماست مالی کرد چون اولا بتزدا به بودجه بی نهایت مایکروسافت وصله ثانیا این بازی ببشترین پروسه زمان ساخت تاریخ بتزدا رو داره و حداقل ۶_۷ سال براش صرف شده.
    زیر ۹۰ بگیره قطعا شکست خیلی بزرگیه

    Skyrim : The Elder Scrolls Vرضا ویسی‌نیاامیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیIran_gamerکاکاسنگیharryshadowArnaldmore
    • سلام
      اول: عزیزم شما اینقدر نمیدونی فرام سافتور قبل الدن اصلا جهان باز نساخته!
      دوم: مس افکت رو اکثرا به خاطر داستان و روایتش دوست داشتن، بعدشم الان ببینین به چه روزی افتاده!
      سوم: حداقل چند خط رو بخون عزیزم بعد کامنت بذار. آخر همون پاراگراف گفتم تنها بازی جهان آزاد عظیم با کیفیت بالا که چیزی رو قربانی نکرده رد دد ردمپشن دو. بعد میای همون رو کامنت میذاری؟

      Skyrim : The Elder Scrolls Vرضا ویسی‌نیاپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )Alireza1882کارمند خستهSquatlatexPilgrimmore
      • Pcfan arash گفت:

        خوندم، منم در ادامه گفتم که بودجه و زمان رو نمیشه بهانه قرار داد.چون فالوت ۴ سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود و قبل از اون هم بازی حتما در مراحل پیش تولید بود.با احتساب همون ۲۰۱۶ الان ۶ سال کامل هست در دست توسعه است(مثل رددد پیش تولید رو حساب کنیم حداقل ۸ سال زمان ساختش هست)بودجه هم که توی اواسط کار مایکروسافت اومد جلو و اصلا از این بابت مشکلی نداشتن.

        Skyrim : The Elder Scrolls Vfarshadxامیر حسینپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENETERNALMANهالک ایرانیEspressoTlou part 2 game of the century
    • والا سانتا مونیکا با ۵۰۰ نفر نیرو مبخولد یک بازی اکشن ادونچر خطی بسازه ۵ سال تو ساخته
      بعد اینا از یه بازی به بزرگی استارفیلد توقع گرافیک واقعگرایانه راکستار رو دارن 😂
      خداوکیلی چی میزنید شما؟

      Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )Alireza1882(MANI(depression hater🦜👆khWitcher Geraltکارمند خستهEspressomore
    • جالبیش اینجاس آقای زاهدی خودش تو مقاله گفته اصلا قابل مقایسه با راکستار نیست چی میزنی داداش

      Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلهالک ایرانیکارمند خستهshadowTlou part 2 game of the century
    • Mr. PC گفت:

      نمیدونم چرا وقتی که چیزی از گیم حالیتون نیست میاید کامنت بزارید. صرفا جهت بیشتر دیده شدن یا شاید هم اینجا رو با تلگرام اشتباه گرفتین. بتسدا گیم ورک استودیو یدونه شعبه داره که این شعبه شامل ۴۵۰ نفر هست. در مقابل راکستار که در سراسر دنیا شعبه داره و حداقل کارکنانش بالای ۲۰۰۰ نفر هستن. چرا فکر میکنید هر گردی گردو هست؟ چون ردد جهان بازه باید با استارفیلدی که جهان بازه که فقط تریلر گیم پلیی ازش اومده که هنوز بازی در حالت بتا قرار داره و هنوز یک بازی کاملی نیست مقایسه بکنید که خودتون رو روشن فکر نشون بدین ؟ نمیدونم چرا بعضی از دوستان علاقه زیاد به کف بینی و پیش بینی آینده دارن! هنوز چیزی مشخص نیست که این بازی گوتی میشه یا نه ولی اینکه میاید الدن رینگ رو با استارفیلد مقایسه بکنید اوج بی سوادی و بی تجربگی هست که احتمالا زیر ۱۶ سال هستن اینجور افراد. حتی قدرت تشخیص سبک های مختلف بازی ها رو ندارن. کسی که بیاد سندباکس خطی که با جهان باز ترکیب شده رو با بازی که از پایه و اساس جهان باز با محوریت آزادی عمل رو که استودیوی بتسدا در این حیطه تخصص داره رو مقایسه میکنه واقعا از سبک های مختف گیم چیزی حالیش نیست. شما حتی نمیدونید که یک بازی هیچ وقت نمیشه به عنوان یک بازی کامل از هر لحاظ باشه مثلا هم جهان باز هم داستان خطی فوق العاده و همراه با انیمیشن ها حرفه ای و واقع گرایانه و همراه با مبارزات واقع گرایانه و غیره همه رو باهم داشته باشه. چرا شما از لست ۲ ایراد آزادی عمل کم رو نمیگیرین ؟ چرا از گاد اف وار ایراد آزادی عمل پایین رو نمیگیرین ؟ خب وقتی که یه بازی قرار سندباکس خطی باشه طبیعتن پتانسیل انیمشن سازی و داستان خطی با کیفیت بیشتری رو داره. اما فرض کن یه بازی با عظمتی مثل استارفیلد که بخواد تمام نقاط قوت بازی های سونی رو داشته باشه که خیلی بعیده با شعبه ی ۴۵۰ نفری.

      Skyrim : The Elder Scrolls VfarshadxThe CourierDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )EspressoAlireza1882XERXEShosseinmore
    • آره داش حرفت حقه
      فقط اینکه رد دد آلمان نقش آفرینی هم داشت ؟

  • Squatlatex2 گفت:

    بنظرم اگه انتخاب های جذاب و متعدد داشته باشه و لوت بازی جذاب باشه و ماموریت های فرعی با معنا باشند قطعا یک rpg شاهکار میشه ولی ابر شاهکار نه!!! نبود سیستم مبارزه و هوش مصنوعی جذاب و…مانع اینکار میشن و این ایراد برای بازی که ۲۵ سال داره ساخته میشه و میگن تو ۲۰ سال اخیر مورد انتظارترین rpg بوده(حتی بیشتر از سایبر پانک) انتظار میره که یک گزینه وجود داشته باشه تا دیالوگ ههای شخصیت اصلی رو خاموش یا روشن کنی برای گیمر امروزی که اکثرا جوان هستن و بیشترین پول رو خرج میکنن قابل قبول نیست وگرنه برای کسایی که از قدیم طرفدار کارهای بتسدا بودن اصلا مشکل بزرگی نیست.
    اما بزرگ ترین چیزی که می‌تونه کاملا نتیجه بازی رو از یک شاهکار به یک بازی بد تبدیل کنه همون شمشیر دولبه ۱۰۰۰ سیاره است اگه اکتشاف جذاب نباشه اگه گیمر رو جذب به نکنه بازی نابود میشه یکی از مهم ترین دلایل موفقیت ویچر همین گشت و گذار ها داخل بازی بود و البته هر rpg دیگه که بخواد قوی عمل کنه و همه اینها رو فقط زمان مشخص می‌کنه نه حرف اینفلوعنسر و هیتر.

    کارمند خستهshadowShinjiMikami
  • البته گفتید رد دد باید بگیم که بازی چندین برابر بزرگتر از رد دد هست و حتی راکستار هم نمیتونه چنین گیمی با گرافیک خفن بروز بده بیرون همین حالا ده ساله رو جی تی ای کار میکنه که به عظمت استارفیلد نمیرسه این پروژه بخواد با گرافیگ روز برسه باید ۲۰ سالی روش کار بشه که باز وقتی میرسیم ب اون زمان از گرافیک روز عقب تره

    DARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882Witcher Geraltکارمند خستههمسایه ( فن بوی = پنچری )scorpionesSquatlatexAmir.rockstarAlbertmore
  • MAX گفت:

    حالا میخان گند کاری رو جمع کنن اتفاقا گرافیک و انیمیشن خوب بسیار تاثیر داره توی دید پلیر .خدارو شکر بازیهای انحصاری سونی هستن که توی همه چیز سطح صنعت گیم رو بالا بردن ودیگه این زباله ها دیگه نمیتونن به ما غالب کنن اون از هیلو اینفنیت ابنم از این زباله هیلو که سریع فراموش شد امید دارم اینا با این نمایش با این افت فریم و گرافیک نسل هفتمی به زباله دان تاریخ برن . هنوز یادمه نمایش پارسال که تو سفینه بود و همه از گراافیکش صحبت میکردن و تادهاوارد از جهش نسل و پیچیدگی گرافیک بازی میگفت ولی یه عده دوست دارن همیشه گول بخورن .ولی مهم نیست .

    DARKSIRENهالک ایرانیIran_gamerharryامیر حسینTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)همسایه ( فن بوی = پنچری )shadowh00manmore
  • یه واقعیتی هست اونم اینه که بازی ها در هرسبک و سیاقی که باشند باید در بدترین تنبل ترین حالت در هر نسل تغییر و پیشرفت کنن. چون این پیشرفت و دیدن و تجربه ی چیز های جدید نسبت به قبل هست که کلا انسان رو به خودش میکشه. تو فکر کن اصلا ده روز پشت سر هم کباب بخوری بابا روز یازدهم دیگه حالت بهم میخوره چون دیگه تکراریه چون دیگه چیز جدید میخوای. حالا تو بازی ها هم من نمیگم لاکپشت های نینجا یا قارچ خور رو بیاد با گرافیک پشم ریزون ماتریکس درست کنه ولی دیگه از یه جا به بعد تو بگی rpg یا هر بازی دیگه نیاز داره که یسری چیزا رو تو بازی از هر نظری بهبود ببخشه.استاندارد ها بروز رسانی شه. از گرافیک گرفته و انیمیشن ها تا محتوای داخل بازی. حالا بگیم محتوای غنی بازی های rpg بتزدا عالیه ولی فکر کن من یه مخاطب گیمری هستم که اصلا تا حالا rpg بازی نکردم و میخوام برم تریلر starfield رو ببینم. ۵ دقیقه میبینم میگم این دیگه چه افتضاحیه و شرکت سازنده همینجا یه مخاطب و حداقل مبلغ ۷۰ دلار از دست میده. الام ما داریم میریم نسل نهم و قبل اون هم بازی هایی رو تجربه کردیم مثل رد دد که جهان بازه و دارای محتوای غنی و در عین حال گرافیک بالا یا هورایزن فوربیدن وست که تکتک انیمیشن هاش دستی درست شده. حالا وقتی اینا که بازی های نسل هشتم هستن من میام ناخودآگاه از یه بازیه نسل مهمی انتظاراتی دارم. ولی استار فیلد میاد چیکار میکنه میاد با درخت های نسل هفتمی و کاراکتر هایی که حین صحبت کاملا تو دوربین هستن و چشاشون همه لوچه موقع حرف زدن هم دارن تلو تلو میلرزن برا خودشون. هرچی باشه باید یه حداقلی از این استاندارد رو رعایت کنن؟ یا نه بگن چون rpg اصلا وللش بقیه چیزا رو سرهم میکنیم میدیم بازی کنن. من اینو به عنوان یک مخاطب و customer نمیخرم اصلا میخوامش چیکار.

    هالک ایرانیIran_gamerSquatlatexWitcher Geraltامیر حسینDream in Red (Playstation T)Tlou part 2 game of the centuryshadowShinjiMikamiجیمmore
  • سلام به همه.
    دارم از ایکس باکس گیم پس پیسی دانلود میکنم و سرعت دانلود خیلی خیلی کند هست چیکار کنم با وی.پی.ان که سرعت بالای ۲ مگ نمیره با دی. ان ا.س هایی که میزنم سرعت بالای ۱۰۰ کیلوبایت نمیره چیکار کنم یه مایکروسافت فلایت سیمولایتور دانلود میخوام بکنم مثل اینکه باید ۱ ماه بزارم دانلود یه راه حل بگید لطفا ممنونتون میشم

    هالک ایرانیshadow
  • Siavashkhan13 گفت:

    یک یادآوری بکنم در مورد اینکه میفرمایید بازی های نقش آفرینی معمولا گیم پلی عمیق نمیتونن داشته باشن یا ندارن باید بگم نقش آفرینی های بلیزارد مثل دیابلو به گیم پلی عمیقشون در کنار محتوا قابل توجه مشهورن

    farshadxDream in Red (Playstation T)shadow
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا