نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda

مهدی رضایی
۱۹:۴۲ ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

نمایش مورد انتظار Xbox در ۱۲ ژوئن سرانجام به پایان رسید و در طی آن اتفاقات مهم زیادی رخ داد. در این مقاله نگاهی داریم به عملکرد Xbox در این مراسم.

سال ۲۰۲۲ برخلاف آنچه مایکروسافت قبل از شروع نسل ادعا کرده بود (عرضه‌ی یک بازی فرست پارتی هر ۴ ماه یکبار)، سالی خالی از بازی‌های فرست‌پارتی برای این شرکت و کنسول Xbox بود. با این وجود، فروش خوب کنسول‌های Xbox Series X|S و صدالبته استودیوهای پرتعداد این ابرکمپانی، طرفداران این کنسول و گیمرها را به آینده‌ی این برند امیدوار نگه می‌داشت. نمایش Xbox Bethesda Showcase آخرین شانس مایکروسافت برای رونمایی از برنامه‌هایش در ادامه‌ی نسل و بازگرداندن گیمرهای ناامیدشده از برنامه‌ی خالی کنسول Xbox به سمت خودش بود. اما نقاط ضعف و قوت این مراسم چه بودند؟

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

در این مراسم، منتظر نام‌های بزرگی چون Hellblade 2، Redfall، Starfield، Indiana Jones، State Of Decay 3،Forza Motorsport و … بودیم و خوشبختانه چند مورد از این عناوین نمایش‌های قابل قبولی داشتند. Redfall با اولین تریلر گیم‌پلی خود، نشان داد استودیوی Arkane حتی در سبک چندنفره هم می‌تواند بازی‌های خوبی بسازد و به نوعی انگار Left 4 Dead و Dishonored در یک اثر Co-op با هم ترکیب شده بودند. در این بازی همکاری حرف اول را می‌زند و نکته‌ی متمایزکننده‌ی این اثر با بازی‌های هم سبک، استفاده از جادو در مقابل خون آشام‌ها است که تنوع زیادی به گیم‌پلی بخشیده است. این بازی در تاریخ نامعلومی از ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.

سری Forza دو معرفی بزرگ در این مراسم داشت. اولین آن DLC بازی Forza Horizon 5 به نام Hot Wheels بود که با ماشین‌های کوچک شبیه به مسابقات فرمول یک در پیست‌هایی باریک و معلق در هوا به رقابتی هیجان‌انگیز می‌پردازید و دومی هم معرفی Forza Motorsport که به نوعی یک ریبوت برای سری محسوب می‌شود. به گفته‌ی مایکروسافت، این بازی پرجزئیات‌ترین و عمیق‌ترین تجربه‌ی ریسینگ در تاریخ بازی‌های ویدئویی خواهد بود و بهترین بازی سری Motorsport و ژانر شبیه‌ساز خواهد بود. یک تریلر In-Game هم از بازی پخش شد که کیفیت قابل توجهی داشت. این بازی هم برای سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

xbox

بدون شک بزرگترین بازی First Party مایکروسافت در این مراسم، به Bethesda و نام Starfield تعلق داشت. عنوانی که با یک نمایش نسبتا طولانی، چشم همگان را به خود خیره کرد و نشان داد بتسدا هنوز هم استاد ساخت بازی‌های پرجزئیات و فوق‌العاده‌ی نقش‌آفرینی است. بلاخره توانستیم از گیم‌پلی جستجو و مبارزات استارفیلد به صورت اول شخص و سوم شخص نمایشی ببینیم و نسبت به زمان باقیمانده تا انتشار بازی، چیزهایی که از این عنوان نشان داده شد بسیار عالی بود.

کیفیت بصری، محیط‌های بزرگ، گان‌پلی راضی‌کننده، سیستم ساخت کاراکتر و Skill ها و وجود ۱۰۰۰ سیاره برای جستجو که همه‌ هم قابل ورود خواهند بود، هر گیمری را راضی کرد. به گفته تاد هاوارد سیستم شخصی‌سازی و پیشرفت شخصیت در این بازی، ترکیبی از نقاط مثبت در این حیث از بازی‌های قبلی این استودیو بوده و کامل‌ترین سیستم ساخت شخصیت و مهارت‌ها را در این بازی خواهیم دید. همچنین در این بازی خواهید توانست پیشینه‌ی شخصیت خود را مشخص کنید و حتی برای خود سفینه بسازید و آن را پیشرفت دهید.

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

تقریبا هر آنچه در ذهنتان برای یک بازی فضایی برای انجام دادن وجود دارد، در بازی Starfield دیده می‌شود. از استخدام شخصیت‌هایی که حین بازی ملاقات می‌کنی برای کار در سفینه‌ی شما گرفته، تا دزدیدن سفینه‌های دیگران و سفر به سیارت دیگر بدون محدودیتی خاص. حتی کیفیت چهره‌ها هم در بازی به مراتب از بازی‌های قبلی بتسدا بهتر بوده و با وجود آنکه کیفیت فنی بازی جای کار دارد؛ با یک بازی نسل نهمی کامل روبه‌رو هستیم.

از انحصاری‌های AAA مایکروسافت عنوان دیگری نشان داده نشد. خبری از Hellbalde 2 ،Avowed و بازی استودیوی Initiative یعنی Perfect Dark نبود و غیبت این عناوین نقطه‌ی ضعفی برای این نمایش محسوب می‌شد. هر چقدر وجود Redfall ،Starfield و Forza برای این نمایش مثبت بود؛ نبود این عناوین نیز برای طرفداران مایکروسافت ناامیدکننده محسوب می‌شود.

gamepass

خوشبختانه Game pass در این مراسم به شدت درخشید. عناوین فرست‌ پارتی AAA نام برده شده به اضافه‌ی تعداد زیادی عنوان فرست‌پارتی کوچک‌تر و بازی‌های ترد پارتی که بهترین‌ها را در ادامه خواهیم گفت تا ژوئن سال بعد به این سرویس اضافه می‌شوند و مجموعا ۴۳ بازی باکیفیت برای عرضه روی این سرویس تا ۱۲ ماه آینده معرفی شدند. به جز این عناوین، قطعا بازی‌های دیگری هم به تدریج برای این سرویس تا تاریخ مذکور معرفی خواهند شد و این نمایش دلایل زیادی را برای نگه‌داشتن این سرویس اشتراکی به گیمرهای Xbox و PC داد.

عنوان Grounded در سپتامبر سال جاری یعنی کمتر از سه ماه دیگر به صورت کامل توسط Obsidian منتشر می‌شود و نسخه‌ی کامل آن نیز روی گیم‌پس قرار می‌گیرد. طرفداران بازی‌های Survival به شدت با این بازی سرگرم خواهند شد و با توجه به کیفیت خوب نسخه‎‌ی Early Access، احتمالا با استقبال منتقدان نیز مواجه شود. عنوان Pentiment نیز بازی دیگر استودیوی Obsidian است که حال و هوای یک داستان جنایی در قرون وسطی را دارد. این بازی در نوامبر ۲۰۲۲ به صورت انحصاری برای Xbox و PC عرضه می‌شود. متاسفانه خبری از بزرگترین بازی در حال ساخت Obsidian یعنی Avowed نبود ولی این دو بازی تا حدی جای خالی آن را پر کردند.

استودیوی موجانگ نیز بازی پرطرفدار Minecraft Legends را معرفی کرد که یک بازی استراتژی Real-Time است با اتمسفر ماینکرافت و جالب است بدانید که تریلر دو دقیقه‌ای این بازی، پربازدیدترین تریلر این نمایش بعد از Starfield به حساب می‌آید! نمایش بازی‌های جدید استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت در اینجا به پایان رسید و به جز این موارد، تنها شاهد چند بسته‌ی الحاقی برای بازی‌های Sea Of Thieves ،Microsoft Flight Simulator و Elder Scrolls و Fallout 76 بودیم. لازم به ذکر است که بسته‌ی الحاقی بازی Elder scrolls online به نام High Isle فقط برای کنسول‌های Xbox و PC عرضه می‌شود. بسته‌ی الحاقی The Pitt برای Fallout نیز همین وضعیت را دارد.

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

اما سورپرایزهای مایکروسافت در اینجا به پایان نمی‌رسد. بازی‌های ترد پارتی باکیفیتی نیز برای Game pass معرفی شدند. عنوان مورد انتظار Wo Lang: Fallen Dynasty که یک بازی سولزلایک شبیه به Nioh است و توسط Team Ninja ساخته می‌شود، در اوایل سال ۲۰۲۳ برای گیم پس در روز عرضه در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین از گیم‌پلی A Plague Tale:Requiem نیز رونمایی شد که این عنوان هم از دیگر بازی‌های Third Party است که روز عرضه برای گیم‌پس در دسترس خواهد بود.

اما سورپرایزهای ژاپنی و آسیایی مراسم فقط مربوط به Wo lang نمی‌شود، عنوان Naraka: Bladepoint که یک بتل رویال بسیار باکیفیت چینی است و در آسیا روی پلتفرم PC طرفداران زیادی داشت، به صورت انحصاری زمانی حدود یک هفته‌ی دیگر برای کنسول‌های Xbox در نسل هشتم و نهم عرضه می‌شود. این عنوان هم مثل تمامی بازی‌های گفته شده، روز عرضه در گیم‌پس خواهد بود.

عرضه‌ی سه‌گانه Persona برای گیم پس یکی از بهترین اخبار این مراسم بود. بازی‌های Persona 3 Portable، Persona 4 Golden و Persona 5 Royal برای Xbox و Xbox Gamepass منتشر می‌شوند. عرضه‌ی این بازی‌ها از جدیدترین نسخه‌، یعنی Persona 5 Royal آغاز می‌شود و این عنوان در ۲۱ اکتبر سال جاری برای کنسول مذکور عرضه می‌شود. دو عنوان دیگر در سال ۲۰۲۳ به گیم‌پس اضافه می‌شوند. عرضه‌ی بهترین نسخه‌های هر شماره برای ایکس باکس نشان از اهمیت‌دادن مایکروسافت به طرفداران ژاپنی خود دارد.

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

قبل از مراسم اخباری از همکاری هیدئو کوجیما با Xbox و عرضه‌ی یک بازی انحصاری برای این کنسول به نام Overdose درز کرده بود که این خبر توسط شخص کوجیما در این مراسم تایید شد؛ البته نامی از بازی برده نشد و خبر بد برای ایرانیان این است که بازی تنها توسط Xcloud قابل تجربه خواهد بود و به صورت Native برای Xbox و PC عرضه نمی‌شود! بعد از مراسم نیز، کوجیما تایید کرد با وجود این همکاری انحصاری، این بازیساز محبوب همچنان برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن نیز بازی تولید خواهد کرد.

از دیگر نکات خوب این نمایش می‌توان به عرضه‌ی تمام بازی‌های Riot Games برای PC Gamepass اشاره کرد. عناوین League Of Legends، Teamfight Tactics و Valotant به همراه تمامی قهرمان‌ها و ایجنت‌ها در تاریخی نزدیک روی این سرویس‌ در دسترس خواهند بود. همچنین بازی فوق‌العاده موردانتظار Hollowknight: Silksong که حدود سه سال است گیمرها انتظار آن را می‌کشند، سرانجام با یک تریلر رونمایی شد و مهم‌تر از آن از روز اول در Gamepass قابل بازی خواهد بود.

یکی از نکات مبهم این نمایش، بازی Diablo IV بود. این عنوان با وجود آن که در کنفرانس Xbox معرفی شد و بتای عمومی آن نیز برای ثبت نام برای همه‌ی پلتفرم‌ها در دسترس قرار گرفت، برای گیم‌پس معرفی نشد. البته این مورد احتمالا به دلیل رسمی نشدن قرارداد بین اکتیویژن بیلیزارد و مایکروسافت است و به احتمال زیاد این عنوان هم در سال ۲۰۲۳ و همزمان با انتشار رسمی روی Game pass در دسترس قرار بگیرد.

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

کمی هم به سراغ بازی‌های کوچک‌تر، اما باکیفیت این مراسم و گیم‌پس برویم. یکی از این بازی‌ها عنوان High Of Life بود که توسط سازندگان Rick And Morty به نام Squanch Games ساخته می‌شود. این بازی که گرافیک انیمیشن‌مانندی هم دارد، یک اکشن اول شخص مروبوط به از بین بردن یک گروه بزرگ مواد مخدر است که سرشار از عناصر طنز است. سلاح‌های شما در این بازی به طرز بامزه‌ای حین بازی با شما صحبت می‌کنند و با یک بازی بسیار مفرح روبه رو خواهیم بود.

بازی Scorn نیز که یک عنوان ترسناک با گرافیک واقع‌گرایانه است در اکتبر سال جاری برای همه پلتفرم‌ها و گیم‌پس عرضه می‌شود. همچنین بازی As Dusk Falls که قبلا نیز رونمایی شده بود، حدود یک ماه دیگر و در اواسط ماه جولای در دسترس خواهد بود. این عناوین قبلا برای گیم‌پس معرفی شده بودند. جالب است بدانید سازندگان بازی As Dusk Falls گروهی از کارمندان سابق سونی و استودیوی Quantic Dreams هستند که به صورت مستقل استودیوی Interior Nights را تشکیل داده و حالا با Xbox همکاری می‌کنند.

عنوان Flintlock: The Siege Of Dawn از دیگر بازی‌های باکیفیت معرفی شده برای گیم‌پس در روز عرضه بود. این عنوان یک Action-RPG جهان باز است که گیم‌پلی مبارزات آن سولزلایک خواهد بود. The Last Case Of Benedit Fox نیز یک بازی پلتفرمر-ادونچر است که فضای بازی‌های معمایی و کاراگاهی را دارد. سبکگرافیک هنری، مبارزات و پازل‌های بازی توجه بسیاری از علاقمندان به این سبک را به خود جلب کرد. همچنین ناشر خوشنام بازی‌های ادونچر، Annapurna Interactive بازی Cocoon را معرفی کرد. این عنوان یک بازی ماجراجویی با دوربین ایزومتریک خواهد بود.

از دیگر عناوین قابل توجه که در نمایش Extended این Showcase رونمایی شدند یا صرفا خیلی سریع فقط نامی از آن‌ها در مراسم برده شد، می‌توان به بازی‌های Valheim و Texas Chainssaw Massacare اشاره کرد که در سال ۲۰۲۳ روی Xbox Game pass عرضه خواهند شد. البته عنوان اول در سال جاری روی PC Game pass در دسترس قرار می‌گیرد. عنوان Midnight Fight Express در آگوست سال جاری و بازی موردانتظار Party Animal نیز در اواخر امسال عرضه خواهد شد.

با توجه به رویدادهای مراسم Xbox Bethesda Showcase می‌توان گفت دست مایکروسافت برای سال آینده پر خواهد بود. همچنین عرضه‌ی بازی‌های ژاپنی و آسیایی پرتعداد روی Xbox و Game pass نشان از همکاری بیشتر مایکروسافت با استودیوهای ژاپنی و عرضه‌ی بازی‌های شرقی دارد. جای خالی بازی‌های فرست‌پارتی بزرگ مایکروسافت در مراسم حس می‌شد و جا داشت حداقل گیم‌پلی کوتاهی از Hellblade 2 و Avowed ببینیم.

با این حال دست مایکروسافت برای بازی‌های انحصاری در ادامه‌ی ۲۰۲۲ نیز خالی نیست؛ نسخه‌ی کامل Grounded، بازی Pentiment و عنوان انحصاری زمانی Party Animals در چند ماه آینده عرضه خواهند شد؛ به اضافه‌ی آن که عناوین باکیفیت زیادی را نیز برای گیم‌پس در همین سال جاری خواهیم دید. نظر شما در مورد نمایش مایکروسافت و بازی‌های معرفی شده برای این کنسول و سرویس Game pass چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Moein MM2ModyLittle∞GodSami 227alinerdامیر حسینRebel2292CommunisthosseinعلیPorfosorTlou part 2 game of the centuryEren YeagersorenafarshadxÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔ...امینETERNALMANDARKSIRENmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا
نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی جامع به رویداد Xbox and Bethesda - گیمفا