نقد و بررسی بازی Sniper Elite 5؛ ارتش یک نفره
آیا بازی Sniper Elite 5 بر خلاف آثار قبلی این سری از سطح معمولی فراتر میرود؟ در نقد و بررسی این بازی به این سوال میپردازیم.
سری Sniper Elite را باید از آن دسته فرنچایزهای AA دانست که سازندگان آن، هدف کلی و چهارچوبی معین را برای آن ترسیم کرده و خارج از این چهارچوب دست به اقدامی نمیزنند. از همان نسخهی اول، روال کلی سری Sniper Elite مشخص بوده است. تک تیراندازی ماهر که یک تنه میتواند سرنوشت جنگ را تغییر دهد و نود درصد وقت خود را به Snipe کردن اختصاص میدهد و هر از چندگاهی دست به مخفیکاری یا درگیری مستقیم نیز میزند.
اما با محبوبیت روزافزون آثاری که حق انتخاب بین مخفیکاری و درگیری را به مخاطبان میدادند، استودیو Rebellion کم کم تغییرات کلی در این فرنچایز ایجاد کرد و با ایجاد اصلاحاتی در طراحی مراحل، ساختار بازی و ساختار Objectiveها، تا حدی امکان نبرد مستقیم و آتش بازی را نیز برای مخاطبان فراهم ساخته است.
با تمام این مواردی که گفته شد، آیا Sniper Elite 5 مانند نسخههای قبلی سری یک عنوان معمولی و صرفا سرگرمکننده است یا حرفهای بیشتری برای گفتن دارد؟ برای جواب این سوال همراه ما باشید.
کلیشهی ارتش یک نفره
داستان کلی نسخههای Sniper Elite، همیشه پیرامون رشادتهای Karl Fairburne بوده است و ما در نقش این تک تیرانداز آلمانیالاصل آمریکایی، به طور مداوم نقشههای نازیها را خراب میکنیم. فضای کلی مشترک است؛ به یک پایگاه نفوذ کنید و سیستم مخابراتی آن را از کار بیاندازید، فلان افراد خودی را نجات دهید یا فلان ژنرال مهم نازی را از پای درآورید.
داستان Sniper Elite 5 نیز همان روند همیشگی سری را پیش گرفته است. البته این بار نسبت به نسخهی چهارم تعداد و زمان کاتسینهای بازی بیشتر است اما در نهایت با داستانی تک بعدی، پوشالی و ساده طرف هستیم که کاملا مشخص است خود سازندگان نیز برای آنها اولویت نبوده است. داستان کلی این نسخه نیز پیرامون همکاری Karl Fairburne با افراد مختلف فرانسوی است تا در نهایت بتوانند پروژه مخفی نازیها که با نام Kraken شناخته میشود را نابود کنند. در طول مسیر Karl Fairburne با مأمورها و افراد مختلف فرانسوی و برخی از دوستان قدیمی خود نیز روبهرو میشود که متاسفانه این کش و قوسهای داستانی نیز نمیتوانند داستان سطحی و ناامید شده این نسخه را نجات دهند.
از بعد شخصیتپردازی البته اوضاع Sniper Elite 5 تا قابلتوجهی نسبت به نسخههای قبلی بهتر است و به لطف صداگذاری حرفهایتر و نگارش بهتر، حداقل شخصیتهای فرعی کمی باورپذیرتر هستند. اما مشکل داستان بازی و روایت آن بسیار عمیقتر از این حرفهاست. البته به این نکته نیز اشاره کنم که پر واضح است سازندگان تمرکز اصلی خود را روی مبارزات بازی گذاشتهاند و به داستان بازی بیشتر به چشم یک بستر کلی نگاه کردهاند. بستری که در خلال آن میتوانند مراحل و موقعیتهای گوناگونی را برای تجربه خلق کنند.
تکتیرانداز خسته!
روال کلی بازی مشخص است. در طول ده مرحلهی بازی، در یک محیط بزرگ و گسترده قرار گرفته و یکسری Objective اصلی و فرعی را پیش روی خود میگیرید. از ترور کردن فردی مهم گرفته، تا خراب کردن تجهیزات یا ساختمانی خاص. در این بین دست شما تا حد بسیاری زیادی برای انتخاب نحوهی پیشروی بازی است. میتوانید به مناطق بلند و استراتژیک یا اصطلاحا Vintage Pointها رفته و با استفاده از دوربین خود دشمنان را مشخص کرده و از همانجا با گلولههای بیصدا آنها را از پای درآورید، یا میتوانید آهسته و پیوسته به مقرها ، ساختمانها و دژهای دشمن نفوذ کنید و با استفاده از المان مخفی کاری، استفاده از راههای میانبر و فرعی مثل پشتبامها یا کوچههای پشتی به هدف خود برسید و آن را کامل کنید.
صد البته حالت سوم یا همان درگیری مستقیم نیز امکان پذیر است و خود من تمام نسخههای این سری را با حالت اکشن و آتش بازی تجربه میکنم که حس هیجان و جذابیت بالایی را به من منتقل میکند.
هنوز بازی تا حد زیادی بر پایهی Sniping بنا شده است که نکتهی بدیهی به شمار میآید. اما در اینجا چند موضوع مهم مطرح میشود. اول اینکه به دلایل نامشخصی، کنترل بازی نرمی و روانی لازم و صد در صدی را ندارد و هنگام جابهجایی شخصیت، کمی حس بد قلق بودن به شما دست میدهد. این مورد هم میتواند به خاطر انیمیشنهای حرکتی و موشن کپچر نامطلوب باشد و هم به خاطر فیزیک حرکات شخصیت اصلی. اما برای من به شخصه، کنترل حرکتی بازی برای یک عنوان که در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود اصلا راضی کننده نبود.
بخش Sniping بازی همچنان لذتبخش است و سوراخ کردن جمجمه، قفسه سینه و کل بخشهای مختلف بدن به لطف قابلیت X-ray و حالت صحنه آهسته، حس بسیار خوبی را منتقل
میکند. گان پلی بازی خصوصا در بخش سلاحهای ثانویه یا همان SMGها نسبت به نسخهی قبل به مراتب پیشرفت کرده و کمی از آن حالت فوقالعاده مصنوعی و خشک درآمده است. سیستم کاور گیری بازی کمی ممکن است بد قلق باشد اما پس از اینکه به آن عادت کنید فوقالعاده در جریان مبارزات به شما کمک خواهد کرد.
نکته جالبی که در همان یکی دو مرحلهی ابتدایی به آن پی بردم، این بود که ساختار مراحل تغییر کرده و خصوصا در بخشهای شهری یا ساختمانی، شاهد میانبرها، راههای فرار و گزینههای مختلف پیشروی هستیم. Karl Fairburne در این نسخه چابکتر و سریعتر است و میتواند از یکسری شاخهها و دیوار ها بالا رود و در بعضی از بخشها کمی عنصر پلتفرمینگ نیز به بازی اضافه شده و برای راهیابی به برخی ساختمانها و مناطق خاص باید از پنجرهها، سقف یا گزینههای مشابه استفاده کنید.
بهبود ساختار بازی و طراحی مراحل، باعث شده در صورت مخفیکاری حتی اگر گیر بیافتید، بتوانید با سرعت از نقطهی مورد نظر دور شده و در کوچهای فرعی یا ارتفاعی بالا پناه بگیرید و رد خود را از بین ببرید. البته از آن جایی که کوچکترین اهمیتی به لو رفتن نمیدادم به جای فرار موقت، یک حمام خون حسابی راه میانداختم!
نکته دیگر این است که تعداد دشمنان نسبت به نسخهی چهارم کمی کمتر شده اما پراکندگی آنها بیشتر است و این مسئله باعث میشود کمی با تفکر بیشتر به پیشروی در بازی بپردازید. چندین بار چه در مراحل ابتدایی و چه در مراحل آخر، به خاطر سبک بازی مستقیم، به نوعی توسط دشمنان محاصره میشدم و از سه یا چهار طرف متفاوت به من شلیک میشد که معمولا کار سختی برای نجات خود از این وضعیت داشتم. مشخص است هوش مصنوعی دشمنان و سرعت پیدا کردن شما توسط آنها بهبود پیدا کرده و بیشتر باید حواس خود را جمع کنید تا شما را پیدا نکنند.
در کل با وجود یکسری موارد مثل مشکلات کنترل، Objectiveهای نسبتا تکراری و موارد دیگر، تجربهی کلی بازی نیز لذت بخش است اما یک مشکل بزرگ با این بازی دارم. سازنده بازی یعنی Rebellion کاملا سعی کرده است این سری را در چهارچوبی مشخص نگه دارد و اجازه خلاقیت و المانهای جدید را نمیدهد. اگر دقیق بررسی کنید، به غیر از یکسری موارد کلی مثل شخصیسازی سلاحها یا بهبود طراحی مراحل، کاملا ساختار عناوین مختلف این سری ثابت است و برای مثال هیچگاه شاهد قابلیتها و سکانسهای جدید و نوآورانه مثل قابلیت راندن ماشین، تعقیب و گریز یا موارد مختلف دیگر نیستیم. در صورتی که تم و بستر بازی کاملا این شرایط را مهیا ساخته است تا سازندگان از محدوده امن خود خارج شوند و کمی خلاقیت به خرج دهند.
در بخش گرافیک عملکرد بازی سینوسی است. در قسمت هنری باید گفت با آن که گرافیک بازی، کیفیت بافتها و طراحی چهرهها را نمیتوان عالی یا فوقالعاده دانست، اما به نسبت یک عنوان AA قابلقبول و راضی کننده است. هر چند انتظار جهش بیشتری از بعد گرافیکی نسبت به نسخهی چهارم داشتم.
در بخش فنی اما کمی موضوع متفاوت است. در پلتفرم Xbox Series S و حالت پرفورمنس شاهد افتفریمهای نسبتا متعددی بودم و در لحظات شلوغ یا چرخاندن ناگهانی دوربین، کاملا مشخص است فریم ریت بازی افت میکند. با توجه به شنیدههای حتی روی پلتفرم PC نیز بازی دچار مشکلات فنی و اجرایی است و به نظر میرسد از بعد فنی و بهینهسازی، شرکت Rebellion نتوانسته کار خود را به طور کامل انجام دهد.
بخش صداگذاری بازی نیز حالتی دوگانه دارد. همانطور که ابتدای مقاله گفتم صداگذاری شخصیتها به صورت کلی کاملا رضایتبخش است. اما مشکل این جاست شاهد یکسری مشکلات نسبتا عجیب بودم. برای مثال در چند سکانس مختلف، هنگام انفجار هیچ صدایی پخش نمیشد یا با تأخیر شنیده میشد که مشکلی پیش پا افتاده و نسبتا خندهدار است اما واقعا میتواند به تجربهی کلی بازی لطمه وارد کند. خوشبختانه ساندترک بازی عملکرد مطلوبی دارد و یک اتمسفر کلی و مطابق یا حالت بازی و فضای جنگ جهانی دوم را ارائه میکند.
Sniper Elite 5
بازی Sniper Elite 5 کاملا پا جای پای عناوین قبلی سری میگذارد و شاهد سوپرایز یا خلاقیت خاصی نیستیم. با این وجود، بازی سرگرمکننده و لذتبخش است و میتوانید لحظات سرگرمکنندهای را برای خودتان رقم بزنید. البته نسبت به مشکلات و ضعفهای مختلف بازی آگاه باشید و سطح انتظارات خود را در حد معقول نگه دارید.
نکات مثبت:
- تکتیراندازی لذتبخش
- آزادی عمل مناسب برای پیشروی
- طراحی مراحل مناسب و عمیق
- گرافیک هنری مطلوب
- محتوای قابلقبول
نکات منفی:
- کنترل خشک شخصیت اصلی
- داستان سطحی و بیاهمیت
- مشکلات فنی مختلف مانند باگ در صدای انفجار
- عدم وجود خلاقیت
- مشکلات بهینهسازی
۷
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
دوستان یک نکته را توجه کنید،
سرورهای بازی روی Xbox در دسترس نبودند و امکان تجربهی آنلاین برای بنده مهیا نشد. به همین دلیل در مورد بخش invasion و multiplayer حرفی در نقد و بررسی گفته نشده است.
بسیار عالی
اونها هم چیزی برا گفتن ندارن.
ممنون از شما
نمیدونم چرا منتقدین راحت نمره خوبی به این اثر دادن با معایبی شما هم برشمردید بنظرم از ۷ هم کمتر باید میگرفت
آقای زاهدی منم تا الان نتونستم روی اکس باکس به مولتی و سوروایو و اینویژن وصل بشم.گمان کردم بخاطر شیر شدن گیم پس روی اکانتمه ولی باز با اکانت اصلی رفتم تو باز هم نشد که کانکت شم و با ارور تایم اوت۱۲۰۱۱ مواجه شدم.قید بازیو زدم دیگه.امید وارم مشکل از سمت خودشون باشه و سریع تر درست کنن
سلام
دقیقا به منم ارور ۱۲۰۱۱ میده
واقعا کلافه کننده است.
اصل لذت این بازی به co-op campaign بوده همیشه
همون مشکلات نسخه قبلی رو داره. ظاهراً اصلا به نقدا توجه نمی کنن.
نباید هم توجه کنن به حرف چهار نفر
کار درستی میکنن
(مشکلات فنی مختلف مانند باگ در صدای انفجار) این باگ واسه منم هستش زمان شلیک خمپاره انداز ها یا همون توپ اصلا هیچ صدایی نمی یاد :/
بنظرم سری Ghost Warrior بهتر از سری Elite است.
تک تیر اندازی لذت بخش و آزادی عمل رو که داشت.
گرافیکش هم که دیدم زیاد نصبت به نسخه قبل تغییر خاصی نکرده بود.
کلا تغییرات جدید در حد آپدیت های بزرگ برای بازی خلاصه میشن البته اگه از بهینه نبودن بازی بگذریم.
من بودم ۶.۵ یا ۶ میدادم
مقاله عالی بود
با این کنترل خشک واقعا موافقم
تو نسخه سوم رو هم که من تجربه کردم دقیقا همین مشکل وجود داشت انگار یه قلقه خاصی داره
اونوقت برای چی وقتی از کیفیت بافت پایین و هوش مصنوعی افتضاح بازی گفتم دیس خوردم خدا داند
درود بر شما اقای زاهدی عزیز
با توجه به نقد مربوطه، این نسخه آدم رو ترغیب به تجربهش نمیکنه پس!
همانطور ک قبلم هم عرض کردم، بیشتر شبیه به یک DLC جدید هستش تا یه Next Number !
قشنگ مشخصه همون گیمپلی نسخه دوم هستش بدون هیچتغییرات خاصی
گرافیک هم ک دقیقا واسه نسخه سوم هستش
دردود مقاله عالی 👏👏👏
من تا حالا این سری، جز ۳ که کلا یک مرحله رفتم اصلا بازی نکردم…
و یعنی از نسخه ۲ واقعا تغیر نداشته؟ 😅
جالبه واقعا….
به قول یکی از دوستان تنها نکتهای که همیشه به چشم میاد، فقط همین x Ray بازی هست ،و ساختار کلی یکسانه.
سلام
تو نسخه چهارم بازی خیلی بازتر و گستردهتر شد.
کلا هر نسخه رو به توسعه و گسترش هست.
منتها بیشتر ابعادی، عمقش بالاوپایین میشود.
بله دوست عزیز متاسفانه تغییر چشمگیری ب خودش ندیده! میتونید ی سر ب یوتیوب و تماشای گیمپلی نسخه های جدیدش رو امتحان کنید و با چشم خودتون ببینید ک گیمپلی همونه :دی
Women 😁☕
قشنگ میگردی ببینی کجا ی کامنت نوشتم
زیرش یه ریپ بزنی :دی
حالت خوبه؟ کدوم کامنتم بهت فشار آورده دوست عزیز؟
آقا کنترل خشک رو اصلا قبول ندارم اتفاقا یکی از لذت بخش ترین قسمت های بازی برای من گیم پلی و کنترل کاراکتر داستان بازی هم که میگین خوب نیست به نظرم داستان جنگ جهانی دوم رو به خوبی روایت کرده با تشکر
سلام
خب مثل همیشه یه بازی مظلوم گیر اوردید و تاختید بهش، غیر از این هم انتظار نمیرفت.
هر چند من از آقای زاهدی انتظار نداشتم.
متأسفانه نمراتی که میدید مثل اکثر وبسایتها، از مطلبتون جدا ست.
مردم هم که فقط زورشون به این بازیها میرسه، قدرتپرست اند و عاشق پرستیدن بازیهای بزرگ، جنبه ندارند بشینیم Red Dead و The Last of us را نابود کنیم یکم چیز یاد بگیریم. واقعا چنین بازیهایی از نظر ساختاری چیزی بیشتر از Sniper Elite و… ندارند.
فقط یکم پرهزینهتر و سینماییتر اند، از طرفی یکم پولیششده و پوستکندهتر.
خود این بازی در ارائه یک تجربه سرگرمکننده موفق هست؛ تنها مشکلی که ازش میشود گرفت دشمنان و هوش مصنوعی ست، مخفیکاری نصفهونیمه و ساختاری که گاهی لنگ میزند و کلا سطح تعامل بازی با گیمر گهگاهی افت میکند.
الآن مثلا حرکات خشک، لازمه راجب حرکات ویرانکننده GTA V صحبتی کنم؟ یا راجب IV؟ یا Witcher 3؟
تو GTA V و Witcher 3 که واقعا یک فاجعه ست!
آخه مثلا بازیهای AAA دیگه چه خلاقیتی دارند؟ از Portal حرف میزنید یا Hollow Knight و Hades؟ آخرین AAAهای که خلاقیت داشتند همین Zelda و Deathloop و آثار معدود جستهگریختهای هست که سال یکی دو تا میآیند. همشون هم که باید زیر سایه Red Dead و Tlou باشند.
راجب داستان هم اتفاقا همین بازیها با دوری از کاتسینبازی و این مزخرفات، با اینکه دستاوردی ندارند، ولی حداقل خیانتی هم نمیکنند و الکی گنده نمیشوند.
۷ نمره بدی نیست. یعنی «خوب» پوست کنده ترش کنن و پولیش ترش کنن و بازتر و آزادانه ترش کنن برسونیمش به ۹ ایده خلاقانه بذارن بشه ۱۰.
سلام
نمره رو میتونید حتی شخصی بدید، اصلا ۲ بدید و بگید که ارتباط نگرفت! واقعا مهم ارتباطه نه ویژگیهای جزئی.
یا مثلا ۲ بدید و بگید: خوب بود، جالب توجه!
اما اینکه متن و نتیجه متفاوته خوب نیست، و اینکه Reviewهای ما نصفش شده توضیح و تبلیغ بازی (مثل پیشنمایش) نه تجزیهوتحلیل آنها. از طرفی واقعا این هم هست که نگاه درست و دقیقی نیست! کیلویی یه حرکتی میزنیم؛ دیگه هیچوقت از یه بازی گنده انتقاد نمیکنید و یا از یه بازی کوچک حمایت کنید. (دومی بیشتر)
باید یه پایه و نگاه محکمی برای خودتون جور کنید. (باید خوب اومدم!)
Sniper Elite بنظرم اندازه کافی باز هست، رو کاغذ، در اجرا مشکل داره. مشکل این بازی نمره ۷ها هم معمولا همینه که باعث میشه با عده زیادی ارتباط نگیرند.
نتیجه گیری که میخونه به نمره هفت اتفاقا.
سلام
نمره ۷ میخونه، ولی وقتی که یه بازی معروف که فقط یکم از این بهتره، نمره ۸ بگیره، نه ۱۰!
این اتفاق، معلول و نشانه دوقطبی شدن بازیها به ۲ سمت شاهکارها و بینقصها و درپیتهای سرگرمکننده است.
مثل تبعیض میمونه، همزمان که یکی الکی گنده میشه، مسلما هم یکی الکی کوبیده میشه.
نمیدونم متوجه شدید یا نه، ۷ دادن به SE 5 مثل این میمونه که دولت، فقط از معلمها مالیات بگیر و به بقیه کاری نداشتهباشه.
به امید خدا بهمن ps5 . مدر وارفار ۲. گاد آف وار راگناروک . و عشق من گاست آف سوشیما آنلاین و استوری
والا من که مشگلی با هیچکدوم از عیب هاش ندارم
ولی بزارین یه چیزی بگم…
اگه قراره یه بازی نقد بشه بهتره کسی اونو نقد کنه که خوره اون بازیه نه این که رهگذری یه سری به بازی بزنین و بگین آره این نقده منه…
خود دانید
اگه نظر منی که همه سری های اسنایپر الایت رو بازی کردم رو میخواهید نسخه ۵ بازی هیچ فرقی با نسخه های قبلی نکرده
مثلاً فرقش با نسخه قبلی اینه که جلوی اسم نسخه قبلی ۴ بود جلوی این ۵ هستش
اگه میخواهید بازی کنید که حس اسنایپر حرفه ای رو بده این بازی مال شما نیست و باید به گزینه های دیگه برید