نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا

اثر Trek To Yomi دو مفهوم طراحی هنری سیاه و سفید و تم سامورایی را با هم ترکیب کرده و ماجراجویی کوچکی است که می‌توان آن را ادای دین به آکیرا کوروساوا دانست.

بازی‌های مستقل و کوچک دنیای خاص و متفاوت خود را دارند. معمولا نه باید انتظار محتوای خاص و طولانی را داشته باشید (آثار روگ لایک را استثنا در نظر بگیرید)، و نه قرار است با مکانیزم‌های پیچیده و خاصی طرف باشیم. اما در عین حال برخی از این آثار مستقل آن‌چنان جذاب و خوش‌ساخت هستند که با وجود سادگی ظاهری، فوق‌العاده لذت‌بخش هستند.

عنوان Trek to Yomi البته با بسیاری از این آثار مستقل متفاوت است. اولا این که بازی با هدف خاصی توسعه یافته است که جلوتر به آن می‌پردازم، دوما این بازی یک تجربه‌ی بسیار کوتاه است که نمی‌توان انتظار خیلی زیادی از آن داشت و سوما، به اذعان خود سازندگان، این عنوان ادای دینی به آثار هنرمند افسانه‌ای سینمای ژاپن، آکیرا کوروساوا است که این ادای دین در بسیاری از قاب‌بندی‌ها و صد البته سبک سفید و زیادی بازی کاملا مشخص است.

آکیرا کوروساوا کارگردان و فیلم‌نامه نویس ژاپنی است که برخی از فیلم‌های او مانند هفت سامورایی در زمره‌ی برترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارند. او همواره به سبک های نگارش، استفاده متفاوت از قاب‌بندی و تصویربرداری و فیلمبرداری مشهور بوده است.

نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا

روایت همیشگی ظهور یک سامورایی
یکی از کلیشه‌ای‌ترین شروع‌ها در آثار شرقی و خصوصا ژاپنی، به این گونه است که داستان با پسر بچه‌ای تحت تعلیم یک استاد آغاز می‌شود که پس از مدت بسیار کوتاه طی اتفاقی او استاد خود را از دست می‌دهد و او اکنون باید جا پای استاد مرحومش بذارد. در این جا داستان دو شاخه می‌شود. یا این مرد جوان به دنبال انتقام می‌رود یا مسیر قهرمان شدن را طی می‌کند.

trek to yomi
همان کلیشه‌ی همیشگی …

داستان Trek to Yomi دقیقا به همین شکل آغاز می‌شود. ما در نقش سامورایی جوانی به نام Hiroki هستیم که تحت تعلیم استاد سامورایی است. در همین بین و در یکی از این روز‌ها، راهزنان به دهکده Yomi حمله می‌کنند و استاد به دفاع از روستا می‌پردازد. بعد از فعل و انفعالات مختلف، همان‌طور که مشخص است استاد سامورایی در راه نجات روستا و دفاع از Hiroki کشته می‌شود.

سال‌ها از آن اتفاق می‌گذرد و اکنون Hiroki به سامورایی‌ای جوان و قدرتمندی تبدیل شده است. دوباره راهزنان به Yomi و دهکده‌های اطراف حمله می‌کنند و این بار Hiroki با عزمی جزم، سعی می‌کند راهزنان را قلع و قمع کند.

trek to yomi
مبارزات بازی اکثرا در مقابل راهزنان انجام می‌شود

داستان بازی شروع، روند و حتی پایانی قابل پیش‌بینی دارد و انتظار هیچ‌گونه پیچش داستانی یا سوپرایز خاصی نداشته نباشید. البته بازی از المان‌های تخیلی نیز برخوردار است که اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنم چرا که خودتان باید بازی را تجربه کنید. اما در هر صورت باید گفت داستان بازی کاملا معمولی و ساده است و از این بابت نمی‌توان انتظار داستانی جذاب یا متفاوت را داشت. شرافت، خانواده، سامورایی، خیر و شر و خیانت مفاهیم تکراری آثار سامورایی هستند که در Trek to Yomi نیز دیده می‌شوند.

بازی طراحی دو بعدی دارد و مبارزات بازی نیز به شکل دو بعدی صورت می‌گیرد. حمله سریع، حمله قوی و قابلیت بلاک و پری کردن کل گیم پلی بازی را تشکیل می‌دهند و در طول سه تا چهار ساعت تجربه‌ی بازی، روند مبارزات یکنواخت و مشخص است. البته بازی دارای سلاح‌های از راه دور مختلفی مثل کمان و سلاح باروتی نیز هست که البته مهمات این سلاح‌ها بسیار کمیاب است و نمی‌توانید صرفا با تکیه بر آن‌ها در بازی پیش‌روی کنید.

تنوع دشمنان بازی آن چنان زیاد نیست و تمام دشمنانی که از راه نزدیک به شما حمله می‌کنند، با زمان‌بندی دقیق و صرفا استفاده از Heavy Attack‌ها قابل شکست دادن هستند. البته برخی دشمنان مختلف مثل جادوگر یا کمان‌دار‌ها هم در بازی وجود دارند که زیاد عمق خاصی به مبارزات بازی اضافه نمی‌کنند.

trek to yomi
قاب‌بندی‌های بازی تحسین برانگیز هستند.

بازی کمبو‌ها و حملات ترکیبی مختلفی دارد که با پیش‌روی در بازی و شکست دشمنان اصلی و فرعی مختلف کمبو‌های جدید سریع و قدرتی برای شما آزاد می‌شوند و دست شما برای مبارزه با دشمنان باز‌تر است. البته مشکل این‌جاست آن قدر مبارزات بازی سطحی و مشخص هستند که با همان ابتدایی‌ترین کمبو‌ها می‌توانید بازی را تمام کنید.

بزرگ‌ترین مشکل بازی همین است. پس از ربع ساعت ابتدایی، مبارزات بازی کاملا یکنواخت و تکراری می‌شوند. وارد یک محیط شوید، چند دشمن را دهید، به معبد برسید و سلامتی خود را پر کرده و پیشرفت خود را ذخیره کنید، دوباره وارد منطقه‌ای جدید شوید و همین روند ثابت و مشخص ادامه دارد. در این بین تنها چیزی که کمی از یکنواختی شدید بازی جلوگیری کرده طراحی هنری زیبای بازی و قاب‌بندی‌های فوق‌العاده خاص آن است که برخی قاب‌ها و شات‌های بازی به طور کامل از آثار آکیرا کوروساوا و خصوصا هفت سامورایی الهام گرفته شده‌اند.

trek to yomi

به زیبایی یک قاب نقاشی
طراحی هنری بازی واقعا چشم‌نواز است. هر چند کل بازی ساختار سیاه و سفید دارد، اما شاهد برخی از خلاقانه‌ترین و هنرمند‌انه‌ترین کادربندی‌ها و سکانس‌ها در بازی‌های مستقل هستیم. از نبرد روی پل چوبی شکسته که پشت آن خورشید در حال غروب است گرفته، تا محیط‌های مختلف دیگر که هر کدام به نوع خاصی هنرمندانه و خاص طراحی شده‌اند.

می‌توان به راحتی گفت همین طراحی هنری قوی بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت بازی محسوب می‌شود چرا که Trek to Yomi در بخش مبارزات و داستان، واقعا حرف زیادی برای گفتن ندارد.
در زمینه موسیقی هم باید گفت همخوانی ساندترک بازی با لحظات خاص و مفاهیم مشخص مانند انتقام، غم از دست دادن یا پیروزی ستودنی است و موسیقی مناسب در کنار صداگذاری کاملا ژاپنی و طراحی اصولی، Trek to Yomi را به اثری تمام ژاپنی تبدیل ساخته‌اند.


Trek to Yomi

اگر به سرویس گیم پس دسترسی دارید، تجربه‌ی یک باره‌ی این عنوان خالی از لطف نیست، اما در غیر این‌ صورت پرداخت بیست دلار در شرایط فعلی برای این عنوان، آنچنان تصمیم عاقلانه‌ای به حساب نمی‌آید، چرا که بازی کمبود‌های مختلفی دارد و به شدت کوتاه است.


نکات مثبت:

  • طراحی هنری زیبا
  • قاب‌بندی هنرمندانه
  • موسیقی مناسب

نکات منفی:

  • داستان ساده، قابل پیش‌بینی و سطحی
  • تنوع پایین دشمنان
  • مبارزات بازی یکنواخت می‌شوند

۶

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر و روی پلی استیشن ۴ تجربه و بررسی شده است.

Moein MM2...PorfosorAliدروازه بان جهنم🌚🗿🤝DARKSIRENbjbejbdjeعلیJin sakaisnowgirlmeysambامیر حسینPlayStation Studios PS5Amirhossein80🤘Mohsenj74شبح اسپارتان🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉یوهانVisible 6-tigh manKing Jim Ryanmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • scorpiones گفت:

    پس فکر نکنم بازیش زیاد ارزش بازی کردن داشته باشه چون داستان خوبی نداره و کم کم خسته کننده میشه.

    Meme.shezRondaپدر بزرگ دانته و ویرجیلAmirsadeqbjbejbdjeعلیP.morgan 𔓙Jin sakaimeysambEspressomore
  • Arnald گفت:

    من یکی رو که جذب کرد به خودش.
    اینکه گفتید یکنواخته منو یاد یه فیلم سامورایی میندازه اسمشو هنوزم نمیدونم در کل فیلم یک ساعتو نیمه که یه سامورایی داره یه جمعیتو با شمشیر میزنه ولی اینا نمیمیرن
    ینی کل فیلم ۱ دقیقس که فقط ۹۰ بار پشت سرهم تکرار میشه D:

    Moein MM2Rondamamadiii(ThomasAngelo(Born in vigiatoahmadP.morgan 𔓙Jin sakaiEspressoKing Jim Ryan
    • ahmad گفت:

      سلام ، اسم فیلمی که گفتی Blade of the Immortal 2017 (تیغ جاودانگی) هست که توش شخصی به نام مانجی تحت تعقیب هست و روی سرش جایزه تعیین کردن بعد خواهرش رو گروگان میگیرن و میکشن بعد اینم قاطی میکنه یه تنه یه لشکر رو میزنه قلع و قمع میکنه ،،، شخصا تا حالا هیچ اکشن شمشیری ای به این کیفیت و طبیعی بودن ندیدم ،،، احساس میکردم دارم مستند واقعی میبینم …. اما حیف بعدش فیلمش از سیاه و سفید تبدیل به فیلم رنگی میشه ، حیف

      Moein MM2Arnald
  • JUST me گفت:

    حالا کاری ندارم که طبق گفته منتقد دشمنای بازی تنوع ندارن یا احتمالا بعد از مدتی مبارزات یکنواخت میشه..
    مشکل اینه تو قسمت اصلی یعنی داستان چیزی نداره که گیمر رو به سمت جلو بکشونه
    شخصا وقتی بازی میبینم که از نظر داستانی بهش اهمیت داده شده با مشکلات گیم پلی یا غیره کنار میام.

    ممنون بابت نقد

    Moein MM2bjbejbdjeP.morgan 𔓙Jin sakaiEspresso
    • یعنی بازی میکنی که برات داستان تعریف کنن!!!!🤔
      یعنی بازی گیم پلیش مشکل داشته باشه و داستان خوبی روایت کنه باهاش کنار میای 🤔

      دقیقا برعکس من ، بازی فقط کافیه گیم پلی خیلی خوبی داشته باشه ، داستانش رو یک کودک نوزادم نوشته باشه برای من اهمیت نداره ….

      Moein MM2پدر بزرگ دانته و ویرجیلfbjgAmir(PC & PS4)
      • JUST me گفت:

        دوست عزیز سلایق من تو یکسان نیس
        چرا داستان تعریف نکنن؟
        کن لوین/سم لیک/میازاکی/کوجیما/دراکمن/دن هاوزر/شینجی میکامی/دیوید کیج/ و غیره اینها داستان های زیبایی خلق کردن
        شاید دید شما به گیم فقط سرگرمی باشه یا اصلا علاقه ای به استوری نداشته باشید.

        Moein MM2پدر بزرگ دانته و ویرجیل
        • اگه گیم رو یک هنر بدونیم ، باید اینو بفهمیم که هنر برای هنره ، یعنی نمیشه بگیم که ازون اثر هنری باید مفهوم عجیب یا موضوعی فلسفی برداشت بشه ، یعنی نمیشه فرم کارو فدای محتوا کنیم …
          در مرحله ی بعد ، هر هنری یک هسته داره ، هسته ی موسیقی ، خود موسیقی و زیبایی شناسی ، ملودی و …
          ولی هسته ی هنری ویدئوگیم ، خود گیمه ، گیم پلی جذاب در کنار داستان جذاب ، اما نمیشه گیم پلی یعنی هسته ی اصلی رو فدای داستان کرد ، اگه اینجوری بشه ، یعنی این قربانی کردن رخ بده ، بازی تبدیل به یه اثر سینمایی/انیمیشنی میشه .
          برای مثال : د لست اف اس ، گاد اف وار ، گیرز اف وار و هیلو
          ( از هر دو کنسول مثال زدم که مشکلی نباشه )
          به نظرم این بازی ها تونستن تعادل و بالانس بین گیم پلی و داستانشون پیاده کنن ( مثال های بهتر دیگه ای هم هست اما خواستم انحصاری بگم )
          و اینکه نخواستم نظرمو تحمیل کنم امیدوارم ناراحت نشید

          Moein MM2
  • درود بر شما بابت نوشتن نقد و بررسی بازی
    Trek to yomi درکل بازی بدی نیس
    اما چیزی که زیاد تو بازی ب چشم میاد ب عنوان ی آپشن ضعیف، سیستم مبارزاتشه
    و اینکه گرافیک سیاه و سفید واقعا نچسبی داره ک ب دل آدم نمیشینه

    Moein MM2mamadiiibjbejbdje
  • moj45taba گفت:

    بازیش اینطوره که یه سری دشمن میان میکشی بعد میری جلو سیو میکنه بازیو و روز از نو .اولاش شاید مجذوبش بشید ولی تا آخر نمیتونه شما رو پای بازی نگه داره واقعا حیف که چنین پنانسیلی هدر رفت

    Moein MM2mamadiiiK1
  • mamadiii گفت:

    این بازی معرکه س طراحی هنری معرکه جوری که فکر میکنید واقعا داخل محیط هستید فقط دوست دارید راه برید فوق العاده س اصلا شک نکید
    شاید مورد علاقه کسی که نقد کرده نبوده به ه حال هر کسی یه جوریه ولی این نمره اصلا لایق نیست
    نمره من ده از ده هستش همه چیش عالیه

نقد و بررسی بازی Trek To Yomi؛ شرافت یک سامورایی - گیمفا