رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog

آرمان زرمهر
۱۶:۵۶ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا

سری Sonic The Hedgehog یکی از خاطره‌انگیزترین فرنچایزهای صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و امروز قرار است دوره‌ای بر برخی حقیقت‌های جالب آن داشته باشیم.

اولین نسخه‌ی این فرنچایز برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ پا به دنیای بازی‌های ویدئویی گذاشت و به سرعت به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت و طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد. چندی پیش قسمت دوم فیلم سینمایی اقتباسی از این جوجه تیغی دوست داشتنی نیز اکران شد و از همین رو بهترین زمان برای یک قسمت از رتروگیم با محوریت این فرنچایز است. با گیمفا و یک قسمت دیگر از رتروگیم همراه باشید.

۱۰. اولین حضور Sonic در یک بازی ویدئویی به شکل خوش‌بو کننده ماشین

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
حضور شخصیت Sonic در برخی بازی‌ها به شکل کامئو حتی قبل از شروع کار خود در صنعت بازی‌های ویدئویی نشان از پتانسیل بالای این کاراکتر دارد

بله تیتر را درست خوانده‌اید، یک خوش‌بو کننده‌ی ماشین! شاید با خود بگویید چنین چیزی چطور قبل از انتشار اولین نسخه‌ی این فرنچایز ممکن است؟ داستان از این قرار است که شخصیت Sonic حدود شش ماه قبل از انتشار اولین نسخه‌ی فرنچایز Sonic The Hedgehog، در یکی دیگر از عناوین کمپانی سگا به نام Rad Mobile که یک بازی مسابقه‌ای آرکید به شمار می‌آید، حضور داشت.

در حالت اول شخص این بازی، شما می‌توانستید Sonic را مشاهده کنید که به عنوان یک خش‌بو کننده جلوی صورت راننده آویزان است. البته این شخصیت قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی اول فرنچایز اختصاصی‌اش علاوه‌بر Rad Mobile، در یک بازی غیر رسمی به نام The Adventures of Quik & Silva برای کنسول Amiga نیز حضور داشت. این بازی همراه با مجله‌ی Amiga Fun به طور رایگان به خریداران اهدا می‌شد و در آن Sonic نقش یکی از دشمنان بازی را ایفا می‌کند.

از آن‌ جایی که این بازی به صورت رایگان عرضه می‌شد، سگا هیچ‌گونه شکایتی را در قبال استفاده‌ی غیر رسمی از شخصیت ساخته شده توسط این کمپانی قبل از عرضه‌ی بازی‌اش انجام نداد، اما در آخر بسیار جالب است که این شخصیت قبل از شروع راهش در گیمینگ، همچنان در برخی عناوین حضور داشته است.

۹. Sonic به دلیل اطلاعات غلط سازندگان توانایی پایینی در شنا داشت

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
مراحل Labyrinth Zone و Scrap Brain Zone در نسخه‌ اولیه، به دلیل وجود آب در برخی بخش‌ها، نیاز به زمان و صبر بیشتری برای به اتمام رساندن بودند و جالب است که یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های شخصیت Sonic به دلیل اطلاعات غلط سازندگان درون او نهفته شده است.

ناسازگاری شخصیت Sonic با محیط، همیشه بخشی از خصوصیات شخصیت او چه در انیمیشن‌هایش و چه در بازی‌های مختلف فرنچایزش بوده، اما جالب است بدانید که این ضعف کاراکتر او که بخش‌های اعصاب خوردکنی همچون Labyrinth Zone را در نسخه‌ی اول بازی پدید آورد، به دلیل اطلاعات غلطی بوده است که سازندگان در زمینه‌ی توانایی شنا کردن جوجه تیغی‌ها داشتند.

آقای Yuji Naka کارگردان نسخه‌ی اول این فرنچایز اظهار داشته است که این خصوصیت شخصیت Sonic به تفکر اشتباه او حول عدم توانایی جوجه تیغی‌ها در شنا کردن اعمال شده است و از همین رو Sonic در آب، بسیار آهسته‌تر از حالت عادی حرکت می‌کند.

اما در اصل آقای Yuji Naka اشتباه کرده است! جوجه تیغی‌ها از توانایی بالایی در شنا کردن برخوردار هستند و این یعنی یکی از خصوصیات برجسته‌ی این شخصیت کاملاً بر اساس یک دانش اشتباه در بازی اعمال شده است.

۸. الگوگیری سازندگان از شخصیت‌های برجسته

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
سگا الگوبرداری‌های بسیار جالبی از سه فرد مشهور آن دوره همچون Michael Jackson کرد و در حال که این سه شخص، خصوصیات مشابه زیادی ندارند، اما پکیج ترکیبی آن‌ها یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تاریخ بازی‌های ویدئویی را خلق کرد.

سگا در هنگام ساخت این شخصیت سعی داشت از برخی شخصیت‌های برجسته‌ی دهه‌ی ۹۰ که بسیاری با آن‌ها آشنا بودند الگوبرداری کند و نتیجه‌ی آن سه نوع الگوبرداری کاملاً متفاوت و حتی متضاد بود که با هم ترکیب شدند. به عنوان مثال، سگا برای رنگ کفش‌های این شخصیت، از Santa Claus یا همان بابا نوئل خودمان الگو برداری کرده و رنگ سفید و قرمز را برای آن در نظر گرفته است. از طرف دیگر، طراحی کفش‌های او نیز بر اساس کفش‌های Michael Jackson فقید در موزیک ویدیوی مشهور Bad انجام شد.

برای خصوصیات اخلاقی Sonic، سگا به سراغ Bill Clinton رئیس جمهور آمریکا که در آن دوره به عنوان شهردار ایالت Arkansas فعالیت می‌کرد رفت و سعی داشت شخصیتی شوخ‌طبع و در عین حال توانا و متعهد خلق کند. در نهایت، نتیجه‌ی تمام این الگوبرداری‌های عجیب و غریب، شخصیت دوست داشتنی‌ای است که دهه‌ها در دل گیمرها جای دارد.

۷. همکاری Michael Jackson در ساخت موسیقی Sonic 3

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند سلطان پاپ هم گاهی در کلوپ‌های بازی سرگرم تجربه‌ی عناوین Sonic بوده است. همکاری Michael Jackson و سگا عنوان جذابی به نام Moonwalker را به وجود آورد و حتی اگر سگا تا ابد هم همکاری‌اش با این هنرمند بر سر سومین نسخه‌ی Sonic را انکار کند، شواهد همه گواه بر تضاد آن هستند.

حال که نام سلطان موسیقی پاپ به میان آمد، بد نیست اشاره‌ای به موسیقی عنوان Sonic 3 بکنیم. در آن دوره، مایکل با سگا همکاری‌های زیادی داشت. این هنرمند برجسته یکی از طرفداران پروپاقرص فرنچایز Sonic The Hedgehog بود و سگا نیز علاقه‌ی زیادی به او داشت. آن‌ها حتی با همکاری او، عنوانی به نام Michael Jackson’s Moonwalker ساختند.

در ادامه‌ی موفقیت‌های عنوان Moonwalker، سگا تصمیم گرفت برای ساخت موسیقی نسخه‌ی سوم Sonic The Hedgehog از او کمک بگیرد. طبق اطلاعات در دست، مایکل جکسون به شدت از این فرصت پیش آمده استقبال کرده بود اما به دلیل محدودیت‌های کنسول Sega Genesis در زمینه‌ی صداگذاری، او از روند ساخت موسیقی راضی نبود و از سگا درخواست کرد که نام او به عنوان یک دست اندرکار در ساخت موسیقی بازی برده نشود و کمی بعد از این موضوع نیز، اتهامات مبنی بر کودک آزاری او همه جا را فرا گرفت و سگا نیز به طور کلی همکاری او در ساخت موسیقی قسمت سوم Sonic را مخفی کرد و تا همین امروز نیز این موضوع را رد می‌کند.

طبق اعلام این کمپانی، هیچ‌‌کدام از موسیقی‌های ساخته شده توسط این هنرمند به نسخه‌ی نهایی راه پیدا نکردند؛ اما افرادی که در کنار او در ساخت موسیقی همکاری می‌کردند، اظهار داشتند که جداسازی ترکیب موسیقی بازی و ساخته‌های مایکل غیر ممکن است و این موسیقی‌ها به نسخه‌ی نهایی راه یافته‌اند. طرفداران فرنچایز نیز به شباهت‌های بین تیتراژ پایانی نسخه‌ی سوم و موسیقی Stranger In Moscow اشاره کرده‌اند. در هر صورت، بسیار ناراحت‌کننده است که این هنرمند افسانه‌ای نتوانست به طور رسمی به عنوان آهنگساز این بازی معرفی شود.

۶. حذف گروه راک Sonic از تیتراژ پایانی

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
تصور شخصیت Sonic در یک بند راک می‌تواند بسیار جالب باشد و مایه تاسف است که این بخش از نسخه‌ی نهایی بازی حذف شد.

اگر استارتاپ بازی‌های آن دوره‌ی سگا را به یاد داشته باشید، قطعا صدای SEGAAA نیز در ذهن شما نقش بسته است. حال جالب است بدانید که برای جای دادن این صدا داخل کارتریج بازی، به درخواست کارگردان نسخه‌ی اول یعنی Yuji Naka، برخی بخش‌های بازی برای باز کردن فضا برای این صدا حذف شدند!

از آن جایی که این صدا در بسیاری از تبلیغات اولین نسخه‌ی فرنچایز Sonic The Hedgehog وجود داشت و تقریباً از نام سگا جدا ناپذیر بود، کارگردان بازی به دلیل علاقه‌ای که به آن داشت، از برنامه نویسان بازی درخواست کرد که به نوعی در هنگام آغاز بازی از آن استفاده کنند و به دلیل آن که حدود یک هشتم حجم کارتریج را اشغال می‌کرد، سازندگان مجبور به حذف برخی بخش‌های بازی از جمله گروه راک Sonic شدند.

این صحنه قرار بود در تیتراژ پایانی بازی پخش شود و Sonic را به عنوان خواننده‌ی یک گروه راک به تصویر بکشد که در حال خواندن است.

۵. صدای ترمز گرفتن Sonic در Outrun

sonic
Sonic با وجود آن که خود الگوی بسیاری از عناوین پس از خودش بوده و هست اما جالب است که ببینیم چطور برخی تکه‌های هرچند ریز آن از عناوین گذشته‌ی سگا گرفته شده‌اند.

در طول تاریخ این فرنچایز، صداهای به یادماندنی زیادی شنیده شده است. از صدای لذت‌بخش جمع کردن حلقه‌ها تا صدای پریدن‌های Sonic. اما بین تمام این صداها، یکی از آن‌ها قدمتش به قبل از ظهور این فرنچایز باز می‌گردد. این صدا، صدای ترمز گرفتن Sonic برای ایستادن است که شباهت زیادی به کشیده شدن لاستیک ماشین روی زمین دارد و این شباهت تصادفی نیست.

فرنچایز Outrun که یکی دیگر از فرنچایزهای کمپانی سگا محسوب می‌شود برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ از این صدا برای تایر ماشین‌ها استفاده کرد. امروزه هر کسی که عناوین فرنچایز Sonic The Hedgehog را تجربه کرده است، به محض شنیدن این صدا به سرعت به یاد تلاش‌های این شخصیت دوست‌داشتنی برای ایستادن می‌افتد، اما بد نیست که بدانیم این صدا در ابتدا در عنوان آرکید Outrun استفاده شده است.

۴. Flicky Bluebird و وجود آن قبل از Sonic

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
Flicky نیز همچون Outrun تکه‌ای کوچک از این پازل بزرگ است که با وجود آن که تا قبل از نسخه‌ی Sonic 3D Blast آن چنان در معرض توجه‌ها نبود اما باز هم نقش خود را برای کامل کردن این فرنچایز انجام داده است. حتی عنوان Sonic 3D Blast در هستۀ گیم‌پلی شباهت‌هایی با Flicky دارد.

در طول نسخه‌ی اول بازی Sonic The Hedgehog، شما با از بین بردن Batnikها می‌توانستید کاراکتری به نام Flicky Bluebird را نجات دهید. این کاراکتر در صفحه‌ی پایانی مراحل نسخه‌ی Master System نیز حضور داشت و نقش پر رنگ‌تری نیز در بازی Sonic 3D Blast ایفا می‌کرد؛ به طوری که شما برای پیش‌روی در بازی نیازمند پیدا کردن انواع مختلفی از آن‌ها بودید.

حال جالب است بدانید که این کاراکتر قبل از فرنچایز Sonic وجود داشته است و حتی یک بازی اختصاصی به نام Flicky نیز دارد! این بازی در سال ۱۹۸۴ عرضه شد و شما را در نقش Flicky قرار می‌داد که می‌بایست جوجه‌هایش را پیدا کند. شما هم‌زمان با پیدا کردن و جمع‌آوری آن‌ها باید از گربه‌ها نیز دوری کنید. این بازی در ابتدا برای دستگاه‌های آرکید و سپس در سال ۱۹۹۱ نیز برای کنسول Sega Genesis عرضه گردید.

۳. بازگشت محتوای حذف شده پس از ۲۰ سال!

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
گیمرها و طرفداران یک فرنچایز گاهی اوقات بهتر از کمپانی سازنده کمبودها و نیاز‌های جامعه‌ی طرفداران را درک می‌کنند و بازگرداندن Hidden Palace به لطف Taxman و Stealth، قطعا باعث خوش‌حالی بسیاری از طرفداران این فرنچایز شد.

عنوان Sonic The Hedgehog 2 با وجود آن که بازی بسیار لذت‌بخشی بود، اما به دلیل فشارهای سگا برای عرضه‌ی سریع‌تر بازی، شامل تمامی ایده‌ها و مراحل طراحی شده از سوی سازندگان نمی‌شد، مراحلی که در نسخۀ بتا حضور داشتند. اگر طرفداران این فرنچایز را بشناسید، می‌دانید که به سادگی با این دسته از مسائل کنار نمی‌آیند؛ از همین رو، نسخه‌ی بتای بازی توسط آن‌ها در یک رویداد گیمینگ دزدیده شد و طرفداران توانستند به این مراحل حذف شده دست یابند.

اما بین تمام این مراحل ناقص، یکی از آن‌ها به نام Hidden Palace به طور کامل طراحی شده بود و طرفداران به شدت از حضور نداشتن آن در نسخه‌ی نهایی ناراحت بودند. اما این مرحله پس از ۲۰ سال در نسخه‌ی موبایل این بازی حضور یافت! دو تن از طرفداران این بازی به نام‌های Christian Whitehead و Simon Thomley که بیشتر با نام‌های مستعار Taxman و Stealth شناخته می‌شدند، با عرضه‌ی دوباره‌ی Sonic CD، خود را ثابت کردند و در نهایت سگا وظیفه‌ی ریمستر کردن نسخه‌ی دوم Sonic برای موبایل را به آن‌ها محول کرد.

چه چیزی بهتر از آن که طرفداران یک بازی برای جامعه‌ی حول و محور آن، بازی بسازند؟ این دو تن در حالی که روند توسعه‌ی این بازی را طی می‌کردند، مرحله‌ی Hidden Palace را نیز ریمستر کردند و در بازی قرار دادند. در نهایت، پس از ۲۰ سال، این مرحله به طور رسمی پا به Sonic The Hedgehog 2 گذاشت.

۲. الگوبرداری از Mario برای طراحی دکتر Egg Man

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
انتخاب Egg Man به عنوان دشمن اصلی Sonic شاید کمی نمادین هم باشد، چرا که که نینتندو و سگا در آن دوره رقبای سرسخت یکدیگر بودند.

در دوره‌ای که کمپانی سگا در حال ایده‌پردازی برای بازی Sonic بود، نینتندو با شخصیت Mario خودش حسابی معروف شده بود و سگا نیز به دلیل رقابت مستقیم با این کمپانی، سعی بر خلق کاراکتری داشت که بتواند با Mario رقابت کند. سگا از کارکنانش خواست تا طراحی‌های خود را برای این شخصیت ارائه دهند و در این بین Naoto Ohshima تعدادی طراحی متفاوت را ارائه داد از جمله طراحی‌ای به نام “Mr Needlemouse” که بعدها به عنوان شخصیت Sonic انتخاب شد؛ اما در این بین دکتر Egg Man نیز وجود داشت.

این شخصیت دارای سبیلی بلند و هیکلی مشابه به شخصیت Mario بود و زمانی که سگا در حال بررسی طراحی‌های Ohshima بود، علاوه بر Sonic تصمیم گرفتند شخصیت Egg Man را به عنوان دشمن اصلی بازی انتخاب کنند. نام این شخصیت در ژاپن Egg Man نام گرفت، در حالی که در آمریکا به او نام Ivo Robotnik را دادند.

۱. Sonic قرار بود یک خرگوش باشد!

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
این خرگوش جزو پروتوتایپ‌های اولیه‌ای است که سگا برای Sonic در نظر داشت و اگر آن‌ها تصمیم به تغییر مسیر ساخت بازی نمی‌گرفتند، شاید امروز داشتیم درباره‌ی این شخصیت و یک فرنچایز کاملا متفاوت صحبت می‌کردیم.

در طی توسعه‌ی عناوین مختلف در طول تاریخ صنعت گیم، تغییرات زیادی اعمال شدند و بسیاری از بازی‌هایی که امروزه عاشقشان هستیم و با آن‌ها خاطره ساخته‌ایم، ممکن بود چیزی کاملا متفاوت باشند. Sonic نیز سهم خود را از این تغییر و تحولات توسعه دارد. قبل از این که سگا به طراحی‌های Ohshima علاقه نشان دهد، در دوره‌ای از پروسه‌ی ساخت بازی، این شخصیت تازه نفس قرار بود یک خرگوش با گوش‌های بسیار بلند باشد!

هسته‌ی گیم‌پلی بازی نیز قرار بود حول محور این خرگوش، برداشتن آیتم‌های مختلف با گوش‌هایش و پرتاب آن‌ها به سوی دشمنانش بچرخد. در آن دوره، این یک ایده‌ی تازه و متفاوت با هر چیزی به حساب می‌آمد که نینتندو تا به آن مقطع از زمان انجام داده بود، اما پس از طراحی موتور بازی، سگا تصمیم گرفت تغییراتی را در مفاهیم ابتدایی اعمال کند. آن‌ها قصد داشتند قدرت سخت‌افزاری و سرعت کنسول Sega Genesis را به نمایش بگذارند و این موضوع با ایده‌ی پرتاب اشیا در یک راستا نبودند به همین دلیل آن‌ها شروع به ایده‌پردازی‌های بیشتر کردند.

سگا تصمیم گرفت که هسته‌ی گیم‌پلی بازی را ساده‌تر اما سریع‌تر کند و به جای یک ایده‌ی جدید به سراغ یک تجربه‌ی پلتفرمینگ سرعتی برود و در نهایت شخصیت Sonic، این جوجه‌تیغی آبی‌رنگ دوست‌داشتنی خلق شد که برای همه‌ی ما در طول سالیان سال خاطره‌سازی کرد. چه کسی می‌داند که اگر سگا از همان ایده‌ی اولیه‌ی خود پیروی می‌کرد چه پیش می‌آمد.


فرنچایز Sonic The Hedgehog قطعاً یک ایده‌ی تازه و متفاوت در ژانر پلتفرمینگ محسوب می‌شد که توانست طرفداران با وفا و سرسخت زیادی را در سراسر دنیا پیدا کند. در حالی که در چند سال اخیر شاهد عناوینی قدرتمند همچون نسخه‌های سابق این فرنچایز نبودیم، اما سگا با معرفی Sonic Frontiers، دوباره نور امید را در دل طرفداران زنده کرد و همه‌ی دوست‌داران آن از جمله بنده به شدت مشتاق بازگشت این شخصیت در قالب اثری خوش‌ساخت هستیم.

نظر شما درباره‌ی Sonic Frontiers چیست؟ آیا می‌تواند دوباره به رقیبی سرسخت برای کاراکترهای نینتندو تبدیل شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Moein MM2snowgirl😈Sadra_gamer😈DARKSIRENایمان غلامی مهرآبادی❤GOD OF WAR❤CapitandeathwingsmeysambGramy kchibikenpachiBHAALJin sakaiEspressoمحمد حسین کریمی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Espresso گفت:

    ممنون بخاطر این مقاله
    از نظرم هنوز سونیک ۲ بهترین نسخه سونیکه

    ™PatrickMoein MM2snowgirl😈Sadra_gamer😈❤GOD OF WAR❤Amir(PC & PS4)oniichanآرمان زرمهرCapitanJin sakai
  • (سونیک قرار بود یک خرگوش باشد)

    ‌منی رو بگو که فکر میکردم خرگوشه🥲

    ™PatrickMoein MM2snowgirl😈Sadra_gamer😈K1DARKSIREN❤GOD OF WAR❤CapitanThomas fu**ing shelbyJin sakai
  • sonicer گفت:

    البته اگمن نام تحقیر آمیز دکتر روبوتنیک هستش، ضمن اینکه ایده اصلی طراحی اون از رئیس جمهور آمریکا (ترمن) برداشته شد.
    قبل از اولین بازی، سونیک در بازی دیگه ای که مسابقه ماشین بود، در یک بیلبورد تو جاده هم دیده شده بود.

    ™PatrickMoein MM2snowgirl😈Sadra_gamer😈Espresso❤GOD OF WAR❤آرمان زرمهر
  • درود بر آرمان زرمهر عزیز💐💐💜🌺
    خیلی خیلی ممنونم هم بخاطر مطلب و یادآوری سونیک و هم بخاطر یادآوری بازی flicky (هیچوقت هم نتوستم تمومش کنم و بعد از چند مرحله میباختم).اگه اشتباه نکنم flicky به صورت پیش‌فرض روی سگا جنسیس به همراه چند بازیه دیگه نصب بود.یاد سگا جنسیس بخیر یادمه شورش در شهر ۱ (streets of rage) که جزو بازیای پیش‌فرض بود رو که میرفتی توش اون تیتراژ اولیه که یه متنی بود (که کلیت داستان اون متن بود) و همراه باهاش اون موسیقی معروفش هم پلی میشد اکثر وقت‌ها زبانش ژاپنی بود و باید با اون دکمه آبیه بازیو ۷-۸ باری ریست میکردی تا متن انگلیسی میشد😂😂 نمیدونم فقط برای من اینطور بود یا بقیه هم این تجربه رو داشتن.
    خسته‌نباشی آرمان جان🌻🌻🌹

    Moein MM2BHAALEspresso
  • شماره ی ۹ واقعا مسخره است😐
    اخه فقط چون اوشیمای فلان فلان شده نمیدونسته جوجه تیغی ها شنا بلد بودن اون تو اب راه میرفت؟؟؟؟؟اگه من اوشیما بودم از خجالت خودمو دفن میکردم. و ما یه فامیل داریم عاشق مایکل جکسونه اما از اهنگ سونیک متنفره اگه بفهمه مایکل جکسون ساخته اتش یا از اون خدابیامرز ناراحت میشه یا عاشق سونیک میشه🤣

    Moein MM2Espresso
رتروگیم؛ ۱۰ حقیقت جالب از فرنچایز Sonic The Hedgehog - گیمفا