بازی Elden Ring نامهای عاشقانه به مانگای Berserk است
هیدتاکا میازاکی همیشه ارادت خاصی نسبت به آثار کنتارو میورا داشته است. آخرین اثر فرام سافتور یعنی بازی Elden Ring هم از این قاعده مستثنی نیست. از زمان عرضهی Demon’s Souls دیدهایم که مانگای Berserk و جهان فانتزی تاریک و ناامید آن، تاثیر قابل توجهای روی عناوین فرام سافتور داشته است.
جهان و شخصیتهای Dark Souls و Bloodborne بعضا انگار از صفحات Berserk مستقیم به جهان بازی منتقل شدهاند. Bloodborne فراتر از Dark Souls به اثرپذیری از مانگای میورا ادامه داد و حس و حال آخرالزمانی شهر یارنام شباهت زیادی به Berserk داشت. برخی از نمادگراییهای این مانگا بار دیگر مستقیما به جهان بازی منتقل شده بودند. عشق و علاقهی میازاکی نسبت به هنر میورا در سالهای گذشته کاملا واضح بوده است.
Elden Ring به نوعی اوجگیری این ادای احترام و علاقه است. جهان بازی یعنی «سرزمین میانه» یک نامهی عاشقانهی تمامعیار و یکپارچه به سری مانگای Berserk محسوب میشود هر دوی این آثار در مدیوم خود شاهکار هستند. الهام گرفتن فرام سافتور از میورا نشان میدهد که قوهی تخیل او چه تاثیر بزرگی بر هنرمندان دیگر داشته است. متاسفانه مرگ Miura قبل از اینکه او بتواند داستان خود را به سرانجام برساند، سر رسید. با این حال، هنر او در قلمروهای فانتزی Berserk زنده خواهد ماند.
میازاکی همیشه خود را به عنوان یک مازوخیست توصیف کرده است. کارگردانی که دوست دارد چالشهای دشوار را بین مخاطب و پیروزی قرار دهد؛ آن هم در حالی که جهان بازیهای خود را با یک ناامیدی مالیخولیایی پر میکند. با این حال، درست همانند Berserk، در جهان بازیهای میازاکی هم میتوانید زیبایی را در میان تاریکی پیدا کنید؛ نشانههای کوچکی که در میان ناامیدی امیدبخش خواهند بود.
شما با شخصیتهایی مواجه خواهید شد که قصد دارند تا جهان را به مکان بهتری تبدیل کنند. بعضی شخصیتها هم خود را تسلیم دیوانگی کردهاند و دست از بقاء کشیدهاند. ما معمولا یک شبح ساکت هستیم که خود را در میان این داستانها قرار میدهیم. در بازیهای میازاکی توانایی این را دارید که به صلح و آرامش کمک کنید و جهان را به سمت بهتر شدن ببرید. همچنین گزینهی کمک کردن به نابودی جهان و غرق شدن آن در تاریکی هم وجود دارد. مانگای Berserk هم تا حد زیادی در مورد این برداشت دو جانبه است. از خوانندگان انتظار میرود تا پیش از نتیجهگیری، به قوس شخصیتها و جزئیات روایی توجه کنند.
در The Roundtable Hold میتوانیم Master Blacksmith Hewg را در حال کار کردن روی یک شمشیر بزرگ ببینیم. این شمشیر شباهت زیادی به شمشیر Guts، شخصیت اصلی Berserk، دارد. زرهها، شخصیتها، محیطها، مفاهیم و موارد دیگر بازی نیز به عمد با الهام از Berserk طراحی شدهاند که میتوان گفت میازاکی این بار سعی در پنهان کردن علاقهی خود به آثار میورا نداشته است و احتمالا پس از مرگ این هنرمند نابغه، او تصمیم گرفته تا آثار او را به بخش مهمی از هویت Elden Ring تبدیل کند.
حتی قهرمان مونثی که در اولین تریلر بازی دیدیم، با الهام زیاد از یکی از شخصیتهای مانگا طراحی شده است. شباهت این دو را به وضوح میتوانیم در طراحی کلاهخود آنها ببینیم. ابهت و جذبهی رمزگونهای در «سرزمین میانه» وجود دارد که رد پای آن را میتوانیم دائما در آثار میورا مشاهده کنیم. تقلید از Berserk به تنهایی کار آسانی نیست، با این حال فرام سافتور موفق شده تا جهانی عظیم را خلق کند که برای میلیونها گیمر جذاب خواهد بود.
ما هرگز پایان مدنظر میورا را برای سری Berserk نخواهیم داد. راستش را بخواهید ترجیح میدادم تا یک نویسندهی جدید جایگزین میورا نشود و این مانگا در حالت فعلی خود باقی بماند؛ اما در نهایت قرار شد تیمی نزدیک به او این کار را انجام دهد. به نظرم الهام گرفتن سایر هنرمندان از جهان Berserk و آثار میورا راه بسیار بهتری برای زنده نگه داشتن میراث او است. Elden Ring با افتخار المانهای قرض گرفته از Berserk را به نمایش میگذارد و خوشبختانه فرام سافتور از انجام این کار ابایی ندارد.
وقتی صحبت از ژانر فانتزی در ژاپن میشود، Berserk بر نوک قله قرار دارد و احتمالا هرگز اثر دیگری جای آن را نخواهد گرفت. نه تنها این مانگا به تنهایی یک دستاورد از نظر داستانگویی است، بلکه تاثیر آن بر نویسندگان و هنرمندان دیگر را نمیتوان نادیده گرفت. اگر در حال لذت بردن از Elden Ring هستید یا کلا بازیهای پیشین فرام سافتور را دوست داشتهاید، پس حتما سری به Berserk هم بزنید. Demon’s Souls و هر آنچه پس از آن ساخته شده بدون Berserk به این شکل کنونی نبودند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
یک نامه شاهکار برای یک شاهکار
جالب بید
خوشمان آمد
بازهم از این جور مقایسه ها بزارید آقا آرش عزیز
میازاکی مخ برتر
میازاکی هرچقدم مخ باشه بازم درساشو خدمت به استاد کنتارو میورا پس میده🤚🏻
(کل آثار سولزبورن الهامی بزرگ از برترین مانگای تاریخ برزرکن)
صحیح
چندان ربطی نداره. میازاکی مخ برتر در لول دیزاین، نوشتن Lore و ایدهپردازیهای گیمپلی هم هست. استفاده از تمهای Berserk فقط بخشی از پازل سری سولز محسوب میشه. فرمول سولز اصلی ترین بخش و قسمت تاثیرگذار در صنعت گیم به حساب میاد که ربطی به berserk نداره. تم خیلی مهمه، اما بیشتر در حد یک ادای احترام و علاقهاس. جوری صحبت نکنید که انگار berserk اصلی ترین بخش سولزه. اصلی ترین بخشش لول دیزاین و فرمول گیمپلی هست و مغز متفکر بودن میازاکی هم به همین موضوع و تغییر صنعت گیم به دنبال این موضوع بر میگرده.
به علاوه اینکه حتی خود اتمسفر و فضاسازی گیم های میازاکی به قدری خودشون ویژگی های خاصی دارن که کاملا از برزرک جدا میشن به طوری که حتی مفهوم هایی که اتمسفر دارک سولز و گیم های دیگه میازاکی روشون دست میزارن کاملا با برزرک متفاوتن. به عبارت دیگه الهامات و ادای احترامی که بقیه گیم ها به آثار میازاکی کردن و خواهند کرد بیشتر از الهاماتیه که میازاکی از برزرک گرفته. کاری که میازاکی انجام داده خیلی بیشتر از این حرفاست
کلا آدم مانگا خونی نیستم با این وجود تا الان نصف Berserk خوندم یک اثر درگیر کننده است ولی شاهکار و متمایز نیست میازاکی این همه الگو برداری از این اثر داشته ولی این دفعه کاش بیاد و فضا سازی Berserk تو بازیش پیاده کنه اون جهان خشن و بی پرده چه در روابط انسانی و چه ماورایی که همه شخصیت ها را درگیر می کنه و مصیبت هاش مخصوص فقط Guts نیست همچین دنیایی خشنی را تا حالا نو بازی های میازاکی ندیدیم البته شاید نشون دادن همچین محیط و داستانی نیازمند سینمایی شدن بازی بشه که در این صورت فرام سافتور شرمندس
فرام. سافتور الهام میگیره نمیخواد که برزرک بسازه😐
و چقدر خوبه که فرام هیچوقت نتونه سینمایی بسازه و هر دفعه بیشتر روی گیم پلی تمرکز کنه😉
الدن رینگ حقیقتا یک شاهکاره ، بسیار زیبا طراحی شده و بسیار خوب طراحی رو به اجراء درآورده ….
از لحاظ دارک بودن قضیه ، چون استاد تخصص وصفناپذیری تو فضاهای دارک دارن ،به اندازهی اثر قبلی خودش بلادبورن نمیرسه ،اما بازهم در طی بازی با سرنوشتهایی آدم آشنا میشه که اون حس رو منتقل میکنن … مثل سرنوشت خود رادان …
بازیش کلا یک معجون جا افتاده مخصوص سرآشپزه و هرچیزی ازش بگیم کم گفتیم ، اما بازم به نظرم استاد جاداره که به درجات کمال بالاتری برسه و مارو از این فضای گاتیک سیراب بکنه …
من با انیمه برسرک حقیقتا حال کردم ،حس مازوخیستی و سادیسمیم ارضاء شد و هرچیزی که بتونه موهام رو تو این راستا سیخ بکنه منو مجذوب خودش میکنه …. برقرار باشی میازاکی
هعببببب
درحال خوندن مانگای برزرک هستم
و چقد دنیاش دردناکه😔
و چقد ارت و شخصیت های خفنی داره……
اون تصویر اخری جالبه انگار سی دی پراجکت هم ارادت داشته به این مانگا😁 طراحی زره وایلد هانت خیلی شبیهش هست قبول دارین؟
بهترین مانگا جهان: برزرک
از مانگا خوندن خوشم نمیاد….ولی انیمه برزرک واقعا جزو برترین انیمه ها بود ، موزیک fear تو انیمه سریالی برزرک که تو دهه ۸۰ ساخته شد واقعا خیلی زیبا بود … برداشت سینمایی برزرک هم تیتراژ قشنگی داشت ، داستان هم متفاوت و درگیرکننده
جا داره یک اشاره ای بر تاثیرگذاری لاوکرافت روی سری سولز بکنیم.بارها طول این بازیا المان های مختلف لاوکرفتی داشتیم ولی تو بلادبورن اینا تبدیل به تم اصلی میشن و لور و دنیای بلادبورن اگه بهترین اثر هنری لاوکرفتی نباشه قطعا جزو بهترینا هست.
/Praise the sun \[T]
لاوکرفت یعنی چی جدی خیلی برام سواله
هاوارد فیلیپس لاوکرفت سرچ کنی میاره
سرچ کردم چیزی نفهمیدم از منظورش
Cosmic horror
ترس لاوکرفتی یا همان کازمیک هارر
خب این یعنی چی منظورم همینه دقیقا 😂
یه ساب ژانره برای horror
آهان دمت گرم
یه نویسنده ست و اگه اشتباه نکنم خالق سبک کازمیک هارر هستش.
Spoiler alert: نژاد پرست بود
نه اینکه نویسنده هستش رو میدونستم بیشتر منظورم اینه اینکه میگن فلان چیز لاوکرفتی هست یعنی چی
سرچ کنی Lovecraftian horror میاره برات
به طور کلی تمرکزش روی ترس از ناشناخته و موجوداتی با طراحی بشدت عجیب غریب هستش.
دمت گرم 👍
چه عجب یکی پیدا شد به این اشاره کنه🤝
خدا بیامرزت ((کنتارو میورا)) الحق که استادیو میازاکی شاگردته🔥
از هر نظر نگا کنین تمام اتمسفر بازیای میازاکی مدیون مانگا berserk هستن
شمارو نمیدونم ولی من بعد از خوندن مانگا و تجربم از سه گانه سولز ها ی بند سر هر باس فایت و سر هر منطقه به یاد جهان و آنتاگونیست های مانگا میفتادم مخصوصا باس فایت آرتوریاس
درود بر شما مقاله عالی… در کل هرچی از الدن بنویسید کمه… جالبه کسانی از بازی ایراد میگیرن و میگن مثل دارک سولزه یا پایین تره خیلی از تکنیکها و موارد جدید بازی رو اصلا بلد نیستن … با یکی که خیلی ادعاش میشد و به اصطلاح منتقد بود صحبت کردم تازه متوجه شد اصلا نمیدونه گارد اتک چیه !!!! اصلا تکنیکهای جدید اپ کردن بلد نیست و خیلی ایتمها رو اصلا نمیدونست هستن فقط ی فیلمی چیزی دیده بود !!!