نگاهی به پاسخهای آینده سونی به اقدامات اخیر مایکروسافت
در این مقاله به بررسی پاسخهای احتمالی سونی نسبت به اشتراک گیمپس و خریدهای هنگفت مایکروسافت در این چند سال پرداختهایم.
بر خلاف نسل هشتم که شاهد رقابتی کاملاََ یک طرفه به نفع سونی و پلی استیشن در دنیای کنسولها بودیم، نسل نهم به مراتب نزدیکتر و جذابتر دنبال میشود. پس از به روی کار آمدن فیل اسپنسر و همچنین تغییر اساسی خط مشیء مایکروسافت در قبال برند Xbox، شاهد تحولی اساسی در اکوسیستم گیمینگ مایکروسافت بودیم.
خلق سرویس اشتراکی Game Pass، خریدهای متعدد مایکروسافت و هزینهی هنگفت این شرکت، نسل نهم را بسیار هیجانانگیز ساخته است. با این که همچنان پلی استیشن از لحاظ سودآوری مالی و تصاحب بازار از رقیب دیرینهی خود پیش است، اما سایهی سنگین Xbox را به شدت حس میکند. خصوصاََ با تصاحب شرکت Activision Blizzard و گرفتن IPهای بزرگی مانند Call of Duty (در کنار The Elder Scrolls و آی پیهای بزرگ دیگر)، کاملاََ مشخص است که در نسل جدید مایکروسافت بسیار دست پر و آماده است. طبیعتاََ در این میان، نباید از گیم پس غافل شویم.
در این اوضاع و احوال، بمب خبری مایکروسافت تصاحب Activision Blizzard بود که صنعت گیم را شگفتزده کرد و باعث سقوط چند درصدی سهام سونی نیز شد. البته سونی نیز از قافله عقب نماند و چند روز پیش رسماََ شرکت مستعد Bungie، خالق هیلو، را خریداری کرد. در زمینهی چرایی خرید این استودیو و تحلیل جزئیتر، اگر بخواهیم به آن مسأله وارد شویم از بحث اصلی دور میشویم. اما اگر به دانستن دلایل تصاحب بانجی توسط سونی علاقهمند هستید، میتوانید مقاله دوست و همکارم محمدحسین کریمی را از این لینک بخوانید.
اما اکنون یک سوال بزرگ وجود دارد. آیا کار سونی با خریدهای بزرگ تمام شده است؟ آیا شاهد بمبهای خبری مشابه در طول سال ۲۰۲۲ خواهیم بود؟ آیا سونی اصلا نیازی به خریدهای بیشتر دارد؟ واکنش احتمالی مایکروسافت چه خواهد بود؟ این سوالات و سوالات مشابه را در ادامه پاسخ خواهیم داد.
آیا سونی لزوما به خریدهای بیشتر احتیاج دارد؟
هم بله و هم خیر. شاید عجیب به نظر برسد، ولی حقیقت این است سوال پاسخ قطعی ندارد. با وجود خریدهای هنگفت مایکروسافت و سرمایهگذاری عظیم روی گیم پس، سونی همچنان فوقالعاده عمل میکند. کنسول PS5 فروشی رویایی را به ثمر رسانده است، درآمد ناشی از خریدهای نرمافزاری و پرداختهای درون برنامهای افزایش پیدا کردهاند و برند پلی استیشن در وضعیتی بسیار درخشان قرار دارد. البته بدیهی است که اقدامات مایکروسافت مانند سرویس گیمپس یا خرید استودیوهای متعدد بازدهی طولانی مدتی داشته باشد و تأثیر واقعی خود را از دو یا سه سال آینده با عرضهی موج جدید عناوین انحصاری نشان بدهد. با این وجود، وضعیت برند پلی استیشن بسیار با ثبات است.
اکنون بیش از ۲۵ بازی بزرگ و کوچک انحصاری توسط استودیوهای داخلی یا ترد-پارتی برای PS5 در دست توسعه قرار دارند و چند سال آینده بسیار پربار خواهند بود. اما نکته اینجاست حتی اگر برندی در وضعیت مناسب قرار دارد، اضافه کردن استودیوها و IPهای بیشتر همواره جذاب و مفید خواهد بود. از این رو اگر سونی در آینده دست به خرید بزند، این کار هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ آینده نگری منطقی است.
در این بین، به خرید بانجی هم اشاره کنم. بدون شک مهمترین دلیل تصاحب بانجی، ثابت نگه داشتن ارزش سهام سونی بود و از طرف دیگر پیغامی بود که سونی نیز دست روی دست نگذاشته است. متاسفانه اکثر افراد از اهمیت سهام و ارزش سهام باخبر نیستند. بگذارید اینگونه بگویم، اگر سهامداران عمده و بانفوذ مخالف باشند، سونی یا مایکروسافت نمیتوانند حتی IPهای بزرگ خود را ادامه دهند! دلیل آن نیز مشخص است. سود به دست آمده از فروش بازیها در مقابل سهام بسیار ناچیز به شمار میآید. برای مثال، طبق برآوردها، عنوان God of War نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار سودآوری برای سونی داشته است. با این وجود، لانچ موفق این عنوان ارزش سهام سونی را تا حد چند میلیارد دلار بالا برد، آن هم بدون کار خاصی. پس اهمیت و ارزش سهام و تجاری بودن دنیای گیم را فراموش نکنید. ویدیو گیم یک صنعت است و هر هنری که به صنعت تبدیل شود، اقتصاد در آن بسیار پررنگتر از خود هنر میشود.
برگردیم سر جواب سوال بالا. حقیقت این است که حتی اگر سونی خرید خاص دیگری نیز انجام ندهد، آسمان به زمین نمیآید و سونی همچنان به روند مطلوب خود ادامه میدهد. اما خریداری یک کمپانی مادر یا یک استودیوی بزرگ میتواند هم خط و نشانی برای مایکروسافت باشد و هم مجموعه آثار انحصاری سونی را کاملتر سازد.
البته ما جواب این سوال را میدانیم چرا که جیم رایان تایید کرد در آینده نیز شاهد خریدهای بیشتری از سوی سونی خواهیم بود و بر اساس گزارشات اخیر، سونی حدود ۱۰ میلیارد دلار برای تصاحب و خرید در اختیار دارد.
کدام استودیوها یا شرکتها برای خرید بعدی سونی گزینهای مناسب به شمار میآیند؟
به شخصه فکر میکنم دو شرکت ژاپنی Square Enix و Capcom میتوانند گزینههای منطقی و مطلوبی برای خرید باشند. اولاََ، این شرکتها IPهای قدرتمندی مانند Devil May Cry ،Resident Evil و Tomb Raider را در اختیار دارند. ثانیاََ ژاپنی بودن آنها امر خرید را تسهیل میکند. Square Enix حتی در حال حاضر نیز رابطهی بسیار نزدیکی با سونی دارد و عناوین مختلف این شرکت انحصاری زمانی یا همیشگی پلی استیشن هستند. کپکام نیز وضعیت مشابهی دارد. هر چند به شخصه احتمال خرید کپکام را به مراتب پایینتر میدانم، چرا که کپکام به صورت مستقل عملکرد مالی بسیار مطلوبی را در دههی اخیر به ثبت رسانده است.
احتمال خرید استودیوهای کوچکتر نیز وجود دارد، اما فکر میکنم خرید بعدی سونی در صورت تحقق یک شرکت باشد نه یک استودیو.
پاسخ مایکروسافت چه خواهد بود؟
در صورت خرید های بیشتر سونی، بعید است که مایکروسافت دست به خرید دیگری بزند، چرا که در این مدت بودجهی عظیمی را صرف کرده و همچنین نباید فراموش کرد که قوانین ضد انحصار ممکن است مشکلساز شوند. تمرکز مایکروسافت باید روی گسترش و تقویت استودیوهای داخلی باشد تا عناوین آیندهی آنها با بهترین کیفیت ممکن عرضه شوند. کاری که به نظر میرسد مایکروسافت در انجام آن عملکرد خوبی دارد، این است که به عنوان مثال استودیوی Undead Lab، خالق سری State of Decay، از تیمی کوچک به تیمی با سه برابر کارکنان تبدیل شده و فقط دو استودیوی جانبی دیگر برای توسعهی هر چه قویتر State of Decay 3 تأسیس کرده است.
از اسپارتاکوس چه خبر؟
در آیندهای نه چندان دور باید شاهد معرفی رسمی سرویس اشتراکی اسپارتاکوس باشیم. سرویسی که به نوعی پاسخ سونی به گیم پس مایکروسافت محسوب میشود. باید دید تا چه اندازه این سرویس مقرون به صرفه، جذاب و کامل خواهد بود و طیف عناوین قرار گرفته در آن راضی کننده واقع میشوند یا خیر.
سخن پایانی:
تا پایان سال جاری، احتمالا شاهد خریدهای ببشتری از سوی سونی خواهیم بود. از طرف دیگر، سرویس اسپارتاکوس نیز رسماََ معرفی خواهد شد و شاهد رقابتی بسیار جذاب خواهیم بود. مایکروسافت هم به پشتوانهی سرویس گیم پس و ۳۱ استودیوی داخلی، حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. نسل نُه، نسل فوقالعادهای برای صنعت گیم است، هر چند که به علت قیمت بالای کنسولها و بازیهای قانونی امکان لذت بردن حداکثری برای بسیاری از ما سلب شده است.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مدیرعامل پلی استیشن: Uncharted برای همیشه صنعت گیمینگ را دگرگون کرد
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
نظرات
اسکوئر رو بخره که همونایی که انحصاری میکرده رو انحصاری میکنه. همین الانم فاینال و فوراسپوکن و … رو انحصاری میکنه لزومی به خرید نیست😂
کونامی هم خریدش خوبه چون ایپی های مناسبی داره ولی نیروی خوبی بنظر میاد نداره همچنین ایپی هاش بنظر میاد توسط شرکت های خارجی ساخته میشه مثل سایلنت هیل در دست بلوبر. اینم احتمال خرید رو کم میکنه
کپکام هم که عربستان از سهامش خرید و همچنین کپکام گفته که بازیاشو در آینده برای پیسی خواهد داد. کپکام برای سونی گزینه ی عالیی هستش ولی بنظرم اگر هم خریده بشه و ایپی هاش انحصاری بشن برای پیسی هم منتشر میشه.
یوبیسافت هم میتونه جزو خرید ها باشه چون نیروی زیاد و خوبی داره و ایپی هاشم که خفن و عالیه
.
در آخر باید بگم من به عنوان پیسی گیمر خیلی خوشحال هم میشم که سونی بره اسکوئر یا کونامی رو بخره تا کپکام و یوبیسافت 😁
مطلب دیگری که مهمه اینه که شما خرید بانجی رو به عنوان پاسخ به مایکروسافت نمیبینید؟ شما منتظرید که سونی جواب بده؟
.
سونی این همه سال دست درازی کرد از بتسدا بگیر تا اسکوئر و کپکام و اکتیویژن و فرام سافتور و کوجیما و …
تا به الان مایکروسافت باید جواب میداد که داد. خرید اکتیویژن و بتسدا جوابی به دست درازی های سونی و خرید هاش در گذشته بود. قرار نیست حالا سونی بیاد به اینا جوابم بده 😂
ماشالا انتظار دارید سونی در کنار این دست درازی ها و ۷۰ دلار گرفتن بیاد چند تا هم بخره بذاره روش. بانجی رو هم براش کم میبینید در کنار بلوپینت و هاوسمارک و فایراسپرایت و …
.
اگر سونی ساکت نمونه و زیادی با مایکروسافتی که خیلی قلدره ور بره. مایکروسافت از کالاف بگیر تا دیابلو و کرش و … انحصاری میکنه و خرید های دیگری انجام میده. قرارم نیست خریدش همین امسال باشه بلکه بعد یکی دو سال دوباره دستشو میذاره رو تیک تو و ea
اگه سونی فکری برای کالاف نکنه رقابت رو باخته چون خیلی ها بازی کالاف رو بازی میکنن درسته فیل اسپنسر گفته بازی کالاف رو برای سونی هم میدیم اما زیاد طول نمی کشه این دو شرکت در حال رقابت هستن و کالاف هم انحصاری ایکس میشه با این کار خیلی ها میرن سمت ایکس
الکترونیک ارتز و تیک تو- تو صنعت گیم کلی پول پارو میکنند و از هر لحاظی مدیریت و مالی هیچ مشکلی ندارند و احتمال بالا هیچوقت بدست سونی و مایکرو نمی افتند مخصوصا اینکه الکترونیک ارتز خودش اعلام کرد به دنبال خرید استدیوها هستش و تیک تو هم اخیرا یک خرید بزرگ انجام داده.
میماند استدیو هایی مانند رمدی و بقیه که سونی میتونه بخره
+ ناشر های خفنی مانند کپکام و اسکوئر و بقیه که رابطه نزدیک و خوبی با سونی دارند
کپکام و اسکوئر هردو بهترین آیپی ها مهمترین آیپی های داستانی و پرطرفدار صنعت گیم را دارند و هردو گزینه بسیار خوبی برای سونی هستند پس چه بهتر که حالا هم وطن هستند و هردو ژاپنی باید خرید را سونی استارت بزند.
+این را اضافه کنم اسکوئر همینجورش نسل هاست ۹۵ درصد بازی هاش برای سونی انحصاری هستند پس خرید کپکام گزینه بهتریه اینجوری هردو کمپانی در اختیار سونی قرار میگیرند گرچه با خرید اسکوئر هم برای همیشه خیال سونی و همگی راحت خواهد بود.
«این را اضافه کنم اسکوئر همینجورش نسل هاست ۹۵ درصد بازی هاش برای سونی انحصاری هستند»
منم به اضافت اضافه کنم که مارکتینگ کالاف دست سونی بود و برای پلی استیشن محتوای انحصاری داشت + دوتا از پروژه های آینده و مطرح بتسدا انحصاری زمانی سونی بودن + بازیه هلبلید استودیو نینجا تئوری یک زمانی انحصاری زمانی پلی استیشن بود. اما در نتیجه….
بنظرت وقتی اکثر سود بانجی برای پلی لستیشن، همکاری اونا با استودیو های پلی استیشن هست؛ سونی نمی تونست مثل روال همیشش یه قرارداد همکاری باهاشون ببنده؟ اینجوری نیاز به هزینه این مقدار پول بود؟ پس چرا زیر بار انقدر هزینه و این شرایط بانجی رفت؟ بزار بهت بگم، چون باز لازم نباشه بیان بگن انتظار داریم به قرارداد های ما پایبند باشید….
سلام
رابطه سونی هم با اکتیویژن خوب بود ولی تهش مایکروسافت خریدش چه ربطی داره 😹😹😹😹😹😹
چه تحلیل خفنی بود :/
بیشتر آنچه گذشت بود تا یه مقاله خوب و مغز دار و مقدار زیادیش به روایت گذشته اختصاص داشت و برای آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد خیلی سطحی رد شده بودین و از زوایای مختلف بررسیش نکرده بودین. مثلا اسپارتاکوس چطوری توان رقابت با گیم پس رو خواهد داشت یا اگر مایکروسافت خرید های دیگه ای انجام بده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
بشخصه انتظار بیشتری داشتم. مثلا اگر قرار باشه در نهایت ما حدس بزنیم که آیا اسپارتاکوس می تونه با گیم پس رقابت کنه یا نه پس دیگه وجود این مقاله چه توجیحی داره؟
سلام
تیتر مقاله هم آنالیز نیست، یه نگاه کلیه
الان برای نوشتن مقاله تحلیلی زوده. شما که میگی مایکروسافت خرید جدید انجام بشه چه اتفاقی میوفته، یکم دقت کنی متوجه میشی اصلا وقتی کوچیکترین اطلاعاتی نداریم نمیشه تحلیل کرد. برای خرید بانجی و اشتراک اسپارتاکوس هم دوستان دیگه مفصل مقاله نوشتن.
بنظرم تیتر زیادی گمراه کنندست، یا حداقل برای من اینجوری بود چون فرد با دید «نگاهی به پاسخهای آینده سونی به اقدامات اخیر مایکروسافت» وارد میشه و به کمترین چیزی که پرداخته شده همین موضوع بوده :/
اگر هنوز اطلاعاتی وجود نداره پس این مقاله هم خیلی عجله ای هستش.
مثلا من بودم برای این دوران بخر بخر و جو طرفدار ها، یه مقاله ای رو می نوشتم که توش ریز و درشت تمام ناشر هایی که ممکنه سونی بخره رو آورده باشه و استودیو هاش و آیپی هاشو معرفی می کردم و در نهایت برای هرکدوم می گفتم که چقدر بدرد سونی و کمبود های پلی استیشن و پروژه اسپارتاکوس می خوره خرید اون ناشر. قشنگ یه مقاله قوی که دانش اعضا رو هم زیاد کنه نسبت به ناشر های مختلف نه صرفا تکرار اون چیز هایی که اتفاق افتاده بدون هیچ دیدی به آینده.
توی این مقاله برای من صرفا اون قسمت سهامش جالب بود و یکچیزی بهم یاد داد وگرنه بقیش تکراری بود یا بخاطر اینکه از آینده هیچی نمی دونیم یجورایی آبکی بود.
عه راستی حواسم نبود سلام کنم. شرمنده😔
سلام متقابل به شما🌹
Square Enix گزینه بسیار مناسب و عالی برای سونی با آیپی های بزرگ پر طرفدار و ارزشمند همچنین رابطه بسیار نزدیک و خوب این دو کمپانی ژاپنی احتمال رو بالا میبره بنده امیدوارم سونی دست به خرید ناشران ژاپنی بزنه.
من پسا خرید سونی میترسم……
معلوم نی مایکرو چیکار میکنه ….
اگه بحث خرید باشه که هر شرکت پولدار تر باشه اون برندس….
” اگه بحث خرید باشه که هر شرکت پولدار تر باشه اون برندس”
رئال مادرید و منچستر یونایتد ثروتمندتری باشگاه های فوتبال هستن، اما آیا بهترین خریدها رو میکنن؟ با مفاهیم مذاکره، لابی ، عشق و علاقه، سابقه ، آینده شغلی و … آشنا هستین؟ آیا مثلا ساکرپانچ براش بهتره تا با پلی استیشن کار کنه یا پول خیلی بیشتر بگیره برای ایکس باکس بازی بسازه؟ دوستان! پول خیلی مهمه، اما همه چیز نیست.
هر شرکت “خلاق” تر باشه اون برندست…
پول بیشتر الزاما موفقیت بیشتر به همراه نداره…
پول یا عقل؟!
اگه از بابت مایکروسافت میگی در آینده مشخص میشه کدومش بوده…
ولی از لحاظ کلی اول عقل بعد پول…
کلا مایکرو پول داره ولی سونی خلاقیت😐مجبوره با پول کمش سر کنه
Xbox فقط تبلیغات و هیاهو و پروپاگانداست. تو این ۲ سال غیر از فورزا و هیلو (اگه به هیلو بشه گفت بازی خوب) چیز دیگهای معرفی نکرده. در مقابل سونی دیمنز یولز، رچت اند کلنک، اسپایدرمن مایلز مورالز، سیفو، هورایزن و گرن توریسمو رو معرفی کرده (یا بزودی میکنه). چند ماه دیگه هم گاد اف وار و بعدش اسپایدرمن ۲ و ریمیک لست ۱ و… در راهه و همینطور ادامه داره
سلام
توی مقاله هم گفتم، خریدها و تصمیمات مایکروسافت از دوسه سال دیگه تاثیر خودشونو نشون میدن. عملا بتسدا هنوز بازی جدید زیر پرچم مایکروسافت عرضه نکرده. این مسأله برای اکتیویژن بلیزارد هم صدق میکنه
بعد فکر کنم شما کلمه معرفی رو معنیشو نمیدونی. چیزی که نوشتی معنی نمیده. احتمالا منظورتون عرضه بوده
با قسمت اول کامنتتون کاری ندارم چون در آینده مشخص میشه بتسدایی که رفته زیر بیرق xbox در آینده موفق میشه انحصاری خوب معرفی کنه یا نه ولی در مورد قسمت دوم معرفی و عرضه علی رغم تفاوت یک مفهوم رو به ذهن خواننده القا میکنن. واقعا نیازی نبود تذکر بدید. اینجا که دپارتمان ادبیات دانشگاه استنفورد نیست. ۴ تا آدم عادی هستیم با ادبیات عامیانه خودمون.
فقط تبلیغات و هیاهو و پروپاگانداست …😐😐😐تو این دوسال فقط فورزا و هیلو کم ایپی نیست ها …راجب حرفت که گفتی (اگه به هیلو بشه گفت بازی خوب ) 😐😐 بقول گفتنی گربه دستش به غذا نمیرسه میگه بو میده همین هیلو ارزو سه نسل سونی فناس با اون کیلزون ….والا تمام بازی های سونی رو نگاه کنی شبی هم هستن و هر نسل بهتر میشن یعنی چی یعنی مثل گوست و هورایزنو ببین انگار گرفتن همون سبزها رو اوردن روی هورایزن یا صحنه اهسته کردن تو سه بازی لست دیزگان هورایزن وقتی یک بازی میاد بیرون از سونی انگار چندتا سازنده پشتش بوده ولی ببین هیچ کدوم اینها نتونستن تو این مدت حتی یک بازی خوب شوتر بسازن چون شوتر ساختن کار هرکسی نیس نمونش رمدی که ببین بازی کنترا اگه اشتباه نکنم جز بهترین هاس تو گرافیک و جزعیات ولی ببین چه بلای سر کراس فایر اورد پس نگین هیلو بده فلانه اگه سونی تونست بازی بسازه در حد هیلو بعد بگین هیلو فلان یا برعکس من دیدم با اینکه طرفدار ایکس باکسم ولی میگم دیدم چهار تا بچه سال سن پایین که ابرو فن بیس ایکس باکس رو میبرن زیر سوال امدن نوشتن هورایزن اساسین ماشینی هستش این چه چرته پرتی هستش ما نمیتونیم نظر بدیم که این خوبه یا بد چون بازی شبیش نداریم هیلو هم همینه میگم هر وقت تونست سونی در حد هیلو بازی بسازه بعد نظر بدین …..
و راجب بازی ها که گفتی با تمام احترام ولی دوست من عملا سونی این سال کاری نکرده دیمن که ریمیک بوده اسپایدر من مایلز مورالز هم که انگار میشه گفت یک دی ال سی هست بیشتر تا یک بازی البته جز بهترین هاس …رچت و ریترنال رو در اصل سونی سال پیش داده …امسالم که تازه اول راهیم پس خوب دقت کنی ماکرو و سونی عملا تعداد بازی های یکسانی دارن درسته به ظاهر تعداد بازی سونی بیشتر بود ولی میگم ….امسالم تقریبا همینه گاد گرن هورایزن اون سمتم استاکر و استارفیلد کل ن ببین اگه شما سنتون زیاد باشه میدونید که تعداد اینها مهم نیس مهم اخر نسل هستش چرا میگم اخر نسل و معمولا شانس سونی یکم پایینه نه این که ایکس باکس فنم ولی به نسل هفت نگاه کنید قیمت بعد پلی استیشن سه مشکلاتش و از همه مهم تر بازی هاش اوایل نسل …ولی از اون سمت ایکس باکس ۳۶۰ بازی های خارق العاد اوایل نسل ولی دیدم نسل هفت برنده سونی شد چرا چون اخر نسل بازی ها سونی پشت سر هم اومد قیمتش مناسب شد و مرگ خاموش ۳۶۰ هم تاثیر گذار بود این نسل شما ببینید عملا بازم ایکس باکس بعد عمل نکرده ولی شما فرض کنید الدر ۶ کالاف ها بازی بتسدا و ابسیدین فالوت دووم ولفنشتاین اینها بازی ها هستن که خیلی طرفدار دارن بازی کمی نیستن ها فقط فرض کنیداینها بیان درست سونی بازی های شاهکاری داره مثل لست بعدی یا انچارد بعدی یا هر چیزی دیگری ولی امارها رو ببینید متوجع میشید فقط یک پنجم پلی استیشن داره ها گاد رو خریدن یا اسپایدر منو یا لست دو رو اونم بعد این همه مدت بیشتر گژوال گیمر هستن و یک برگ برنده ایکس باکس گیم پس هستش گیم پس روز به روز داره بزرگ تر میشه از شایعه که چند وقت پیش امد رو ببین امدن بازی های یوبی سافت این EA روی نسخه التیمیت و فرضیه های راجب امدن تمام بازی های کالاف روی گیم پس که البته اینجا ویژگی بکوارد خودشو نمایان میکنه بازی مثل پورتایپ یک که چقدر خاطر دارم تا کالاف های اولیه بلک ۲ منتظرم سریع تر هر چه زودتر بیان این بازی ها ❤️❤️❤️پس دوست من از روی تعصب حرف نزنیم بازی رو نکوبیم
یعنی استودیو Bungie بجز خلق هیلو هیچ کار مهمی تو دوره حیاتش انجام نداده که همه جا با اسم خالق هیلو ازش یاد میشه؟
الآن DICE و Infinity Ward با خلق بازیهای متنوع در تمامی سبکها شناخته میشن؟
اونا همین الان هم دارن رو بتلفیلد و کالاف کار میکنن و ولی بانجی خالق و سازنده فعلی دستینی که هنوز داره برا پیشرفت این بازی تلاش میکنه و گیمرای نسل جدید با همین بازی میشناسنش
نمیدونم چرا به این بازی بی توجهی میشه, واقعا بازی بدی نیست
بانجی ابر استودیویی بود که به ایکس باکس اورجینال هویت داد بانجی باعث شد ایکس باکس اورجینال شکل بگیره و رشد کنه عامل سرپا موندن و محبوبیت برند ایکس باکس استودیو بانجی بود بانجی با کیفیت ترین بازیهای تاریخ بیست ساله ایکس باکسو ساخته بانجی حکم ناتی داگ و سانتامونیکای سونی برای مایکروسافت داشت بانجی هویت و ناموس ایکس باکس بود که با خریدش توسط سونی ضربه ایی سخت به احساسات ایکس باکس فنا زده شد عده ی زیادی از ایکس باکس فنا در کل کل با سونی فنا هنوز از متای ۹۷ نسخه هیلو دست پخت بانجی استفاده میکردند و هنوز امید داشتن مایکروسافت با خرید مجدد بانجی آیپی هیلو رو به دوران اوجش برگردونه که با این خرید این امید خاکستر شد
«بانجی هویت و ناموس ایکس باکس بود»
خود مایکروسافت در این حد با بانجی رفتار نمی کرد که اینجوری ازش تعریف می کنین😂
این بانجی و اپیک بودند که ایکس باکسو زنده نگه داشتند امام اسپنسر . ولی جدا از شوخی اگه بانجی نبود ایکس باکسی هم نبود برند ایکس باکس با اون شوترهای انقلابی و متا بالای بانجی طرفدار پیدا کرد و تبدیل به یه برند محبوب شد وگرنه همون موقع ایکس باکس توی نطفه خفه میشد و شکست میخورد مثل کنسول اپل
از سازنده های اون نسخه هیلو تو سال ۲۰۰۱ هیچکس نمونده, بانجی الان تبدیل به یه سازنده بازی های سرویس محور شده و ۱۰ تا استودیو مشابه همین استودیو رو مایکروسافت در اختیار داره
بدرد همون سونی میخورد این سازنده دستینی
چی داری میگی؟ مایکروسافت هزینه کرد بانجی هم تو دوران اوجش بود هیلو رو ساخت کلا هم دو نسخه برا اکس باکس اورجینال هیلو اومد
اره درسته هیلو نبود اکس باکس اورجینال معنی نداشت ولی یه جوری داری میگی انگار مایکروسافت همینطوری خالی خالی میومد کنسول بده در راه خدا بقیه براش بازی بدن
خب معلومه باید انحصاری میداشت مایکروسافت هم خبر داشت بانجی داره رو همچین چیزی کار میکنه بودجه رو بهشون داد اونا هم ساختنش
همین الانشم هیلو تو اوج هه نمیخواد شما تصمیم بگیری چون اگه اینفینیت رو بازی کرده باشی نیازی به گفتن من نیس و جالبه هنوزم آدمایی هستن فک می کنن ۳۴۳ نمیتونه هیلو بسازه و باید میدادن به بانجی ادامه بده
درضمن کامنتت درمورد گیم پس باگ داره کل دنیا پخش شده بنده خدا برو زیر پتو آبرو نزاشتی برا خودت
“”بدیهی است که اقدامات مایکروسافت مانند سرویس گیمپس یا خرید استودیوهای متعدد بازدهی طولانی مدتی داشته باشد و تأثیر واقعی خود را از دو یا سه سال آینده با عرضهی موج جدید عناوین انحصاری نشان بدهد. با این وجود، وضعیت برند پلی استیشن بسیار با ثبات است””
همین یک بند برای وفادار موندنم به پلی استیشن کافیه…
ممنون بابت مقاله اقای زاهدی
من که بعید میدونم خریدای مایکرو فقط برای رقابت با سونی باشه؛متاورس رو هم باید مدنظر قرار داد؛جدیدا یه خبر خوندم که اکتیوژن تو ساخت اینترنت نسل بعد به مایکروسافت کمک میکنه…
فروش ۱۷.۲ میلیوان واحد در سال اول PS5 نسبت به فروش ۱۸.۵ میلیون واحد در سال اول PS4 در سالی که شاهد قرنطینه خانگی در سطح جهانی بودیم نشان از فروش رویایی نمی دهد
در گزارش مالی اکتی اشاره شد که در سال ۲۰۲۱ نزدیک ۸.۳ میلیارد دلار درامد ناخالصی داشته است
اگر فرض کنیم ۸۰ درصد درامداش را از پلتفرم سونی کسب کرده باشد ۶.۶ میلیارد دلار می شود با احتساب ۳۰ درصد حق السهم سونی از فروشگاه پلی استیشن می شود ۸.۶ میلیارد دلار یعنی
سونی از فروش محصولات اکتی در فروشگاه اش در سال ۲۰۲۱ نزدیک [ ۲ میلیارد دلار ] درامد(سود) داشته است که در حال حاضر بدترین شرایط اش را سپری می کند
قطع الیقین هدف مایکروسافت حذف چنین درامدی(سالانه) [ ۲ میلیارد دلار(۲۰۲۱) ] است و حاضر نیست با سونی سر سود شریک شود
سوال پلتفرم(پروژه اسپارتاکوس) می تواند حداقل حداقل پس از حذف اکتی در [ نسل دهم ] چنین درامدی سالانه [ ۲ میلیارد دلار ] برایش به ارمغان بی آورد؟!!
بر گردیم سال ۲۰۱۳ با لانچ افتضاح ایکس باس وان و آخرین سال حضور بالمر به عنوان مدیر عامل گمانه زنی ها حاکی از آن بود بود بخش ایکس باکس تعطیل و به آمازون فروخته شود
سال ۲۰۱۴ نادلا که قبلا مدیر بخش کلود بود به عنوان مدیر عامل انتخاب شد و به گواه آمار موثرترین مدیرعامل تاریخ شرکت بود و کلود رو به یکی از بازوهای ماشین چاپ پول واسه شرکت اش شد
هنوز دلم بابت تعطیلی نوکیا و اعلام ضرر ۱۵ میلیارد دلاری بابت قرارداد صاف نشده اما بعداش با خرید ۲۶ میلیارد دلاری لینکدین و بازگشت سریع سرمایه ثابت کرد مدیر توانمندی است و شاید بعضی از کاربران پس از خرید بتسدا متوجه بازگشت سریع سرمایه این خرید شده باشند
از درامد ناخاصی ۸.۳ میلیارد دلار اکتی سال ۲۰۲۱ نزدیک ۵.۱ میلیارد دلار مربوط به لایو سرویس بوده و مابقی اش فروش محصولات سنتی بوده
فلسفه لایو سرویس اینست که هر گیمی لانچ اش قطع الیقین افتضاح است اما هر فصل(۲یا ۳ ماه) با ارائه سیزن پس بهتر و توسعه یافته تر می شود که پس از گذشت چن سال به بهترین نسخه اش می رسد که بارزترین نمونه اش بازی آسفالت ۹ هست و در آینده نزدیک همین [ عی فوت بال ] دیگر نسخه فرعی ریمستر ریمیک و… ندارد به
این فلسفه به شدت سودآور هست و مایکروسافت ۲۰۱۷ با گیم پس دنبال پلتفرم لایو سرویس بود که تفاوت ساختاری زیادی با قبلی ها مثل ایکس باکس لایو دارد
وقتی از نادلا پرسیدند چرا بخش موبایل را تعطیل کردید گفت دوست نداریم در بازار هدف دنبال رو باشیم
شرکتی که بیش از ۷۵ میلیارد دلار برای بازار هدف(گیم) خرج می کند قطعا نمی خواهد دنباله رو باشد
بقیه اطلاعات بماندپس از معرفی خرید(ناشر) بعدی
سوال دنبال آدرس بیزینس پلن سونی برای [ نسل دهم ] می گردم البته اگر حضور داشته باشد؟!!
سلام
سونی بخواد هم بخره پولش رو نداره
نهایت خریدن سونی در آینده استودیو سازنده Kena و Sifu خواهد بود
۱۰ میلیارد دلار پول کمی هستش !!!!؟؟
تیک توی ۱۸ میلیارد دلاری یه شرکت ۱۲ میلیارد دلاری رو خرید حالا تصور کن سونیه ۱۵۰ میلیارد دلاری چه قدرت خریدی داره …سونی توان خرید بهترین استدیو و ناشرای بزرگ صنعت گیم رو هم داره اما باید ببینیم چه میکنه سونی تو همه ی نسلا و هم نسل نهم چه تو فروش نرم افزار چه سخت افزار بالاتر از اکس باکس بوده و هست احساس خطر کنه شک نکن توانشو داره
میگما تا دوروز پیش خرید ناشر بد بود ایف بود بو میداد الان چراهمه اصرار دارن سونی باید ناشر بخره؟
مگه پرورش دهنده استعداد و نمیدونم ناجی صنعت گیم نبود الان خرید براش اوکی شده؟
قوانین ضد انحصار برا مایکروسافت؟جدی که نمیگین نه؟
بااین خرید هنوز زورکی میشه نفر سوم صنعت گیم بعد مونوپولی توپولی برا مایکروسافته ولی سونی که در راس هست شاملش نمیشه؟
بابا یکم……..
اون منوپولی و …و مشکل خریدن استدیو و ناشر اینا فقط برا ماکرو هست داش سونی بیاد کل صنعت گیم رو بخره همه چیو هم انحصاری کنه کسی جیکش در نمیاد هیچ کس هم اعتراضی نداره هیچی هم ضد انسانی و ضد صنعت گیم نیس😂😂
تو این سایت خلاف سونی حرف زدن جرعت میخواد😂
رسما سایت دست پلستیشن فن های عزیز هستش👌
خط مشیء مایکروسافت در قبال برند Xboxبه نظرم این جمله مشکل داره
مقاله خوبی بود تشکر
مرسی از مصطفی عزیز 👍👍
هیچکس فکر نمیکرد بعد از خرید ۷ میلیاردی، مایکرو یه خرید ۶۸ میلیاردی کنه
تحلیل ها میگن عملا تا ۲۰۲۳ که مایکروسافت قراداد رو نهایی کنه خرید دیگه ای انجام نمیده که خب درست هست ولی اینکه تا الان ناشر دیگه ای هم خریده و اعلامش رو گذاشته ۲۰۲۳ هم محتمل هست
البته نیازی هم نداره خرید اکتیویژن بلیزارد تقریبا برابر با خرید چندین ناشر مطرح بود
این قدر در حال حاضر IP داره که تقریبا هر چند ماه یک انحصاری AAA محقق میشه
درباره سونی بدون شک نیاز به خرید داره از امسال موج خرید بتسدا تازه شروع میشه زمانی که استارفیلد میاد و ارکین با ردفال شروع میکنه ماشین گیمز ولفنشتاین۳ معرفی کنه و از سال دیگه تیزر های الدر اسکرولز رو شروع کنن
تازه از سال دیگه هم عملا موج عظیم اکتیویژن با تبلیغات و باندل های کالاف شروع میشه
سونی خرید نکنه پلیرهاش ریزش میکنه بدون شک.
خرید بانجی هوشمندانه بود ولی کافی نیس برای رقابت با اون تعداد FPS ساز مایکروسافت
سونی از ژاپنی بودنش مطمئنن استفاده میکنه برای خرید ناشر های ژاپنی ولی خب ناشرانی مثل کپکام سهامداراش با پیشنهاد های هنگفت راضی به فروش میشن این طور نیست مثلا اگر ارزشEA تقریبا ۴۰ میلیارد باشه بیان با همین مارکت کپ فعلی بفروشن کلی باید رقم پیشنهاد بالاتر باشه تا حاضر به فروش بشن
به هر جهت سونی کپکام رو بخره خرید خیلی عالی ای هست
به نظرم باندای نامکو بهترین گزینه برای سونی هست
“تمرکز مایکروسافت باید روی گسترش و تقویت استودیوهای داخلی باشد تا عناوین آیندهی آنها با بهترین کیفیت ممکن عرضه شوند. کاری که به نظر میرسد مایکروسافت در انجام آن عملکرد خوبی دارد”
جمله معنی معکوس داره، صرفا توضیح دادم که سو تفاهم ایجاد نشه برای دوستان!
حالا خنده دار بودن جمله بالا به کنار، مثال زده شده از اونم خنده دار تره!!
مثال رو مرور کنیم:
“به عنوان مثال استودیوی Undead Lab، خالق سری State of Decay، از تیمی کوچک به تیمی با سه برابر کارکنان تبدیل شده و فقط دو استودیوی جانبی دیگر برای توسعهی هر چه قویتر State of Decay 3 تأسیس کرده است.”
اخه undead lab? خدایی؟ state of decay? شوخی میکنید دیگه؟ باز خوبه چند برابر شدن تا با استفاده از موتور هلو برو تو گلوی آنریل بیان یه مزخرف دیگه بدن بیرون!
تا الان کامنتا رو میخوندم که روحیه ام عوض شه الان متن بعضی از خبرها و مقاله هم موجب نشاط و شادی میشن!
مزخرف؟
بازی که ۱۵ میلیون نفر بازیش کردن
سودآوری داشته
بعد چند سال هنوز زنده است شده مضخرف؟
نه عزیز من، مضخرف اون تفکریه که باعث میشه بدون تجربه بازی بهش بگیم مضخرف
آقای زاهدی عزیز جواب ندین ، بزارین به حال خودشون باشن ….. آب تو هاون کوبیدنه جواب اینا رو دادن
مزخرف
فرهنگ فارسی معین
(مُ زَ رَ) [ ع . ] (اِمف .) ۱ – آراسته شده با چیزهای فریبنده . ۲ – سخن بی اصل و بی – معنی . ۳ – زراندود. ۴ – بی ارزش ، بیهوده . ۵ – زشت ، ناپسند.
……………….
بازیش کردم و ۵ ساعتم تحملش کردم، اینقد بی روح و پرباگ بود که بیشتر از اون نمیشد تحملش کرد
البته تعداد پلیر دلیل بر خوبی اون بازی نیست، پرایدم پر فروشه!
ایکس باکس اینقد بازی نداشت ملت از سر ناچاری این مزخرف رو پلی میدادن
بابت تصحیح کلمه دمت گرم
ولی همچنان حرفت منطقی نیست
الان آخرش تعداد پلیر نشونه مثبت هست یا نیست؟
نمیشه یه جا بهش استناد کنیم یه حا نکنیم
میشه بهش استناد کرد اما وقتی گیمی با کیفیت باشه
اینجور بازی ها تو این سبک معمولا پلیرا رو جذب میکنن
چون ملت میشینن فان میکنن دور هم
اما خود اون پلیرا هم میدونن این گیم، گیم خوب و با کیفیتی نیست
توی اون بخش از متن که من نقل قول کردم، تکیه شما کیفیته، اما مثالی که می زنید بازی هست که با کیفیت کیلومترها فاصله داره اونوقت برای اثبات نظرتون میاید و از تعداد پلیر حرف میزنید، اگه این حرف رو در مورد فورتزا میزدید فرمایش شما در مورد تعداد پلیر ها نشونه موفقیته صحیح می بود اما واسه این گیم متاسفانه خیر!
————
حالا که زحمت کشیدین و پاسخ دادین، این قسمت متن رو هم اگه میشه توضیح بدین:
“تمرکز مایکروسافت باید روی گسترش و تقویت استودیوهای داخلی باشد تا عناوین آیندهی آنها با بهترین کیفیت ممکن عرضه شوند. کاری که به نظر میرسد مایکروسافت در انجام آن عملکرد خوبی دارد”، دو نمونه از گسترش و تقویت استودیوهای داخلی که مایکروسافت انجام داده که باعث بهبود کیفیت شده رو اگه میشه ذکر کنید که من از گمراهی خارج شم.
سپاس
سلام
منظور من این بود مایکروسافت دیگه لزوما به خرید استودیو جدید نیاز نداره. ۳۱ استودیو داره اشتباه نکنم. پس به جای هزینه بیشتر، کافیه همون بودجه رو تزریق کنه برای توسعه همین استودیوها
کاری که خودشون دارن انجام میدن. Obsidian, ninja theory از لحاظ تعداد کارمند و بودجه افزایش قابل توجه دیدن
ممنون بابت توضیح
سلام
متای استیت آف دیکی های قبلی بخاطر محدودیت کارکنان و بودجه پایین شد
الآن که اعضاشون ۳ برابر شده استیت آف دیکی ۳ شاهکار میشه
همین استیت ۳ بیاد لست که هیچی خود سونی فوت میشه
متای رو به تعداد نفرات میدن ؟ جدید بود
سلام
حسود تازه دارن با آنریل انجین ۵ میسازن
این رو میخوای چی بگی؟
همون نسخه دوم ۱۵ میلیون بازیکن داشت
نسخه سوم هم میره برای بالای ۳۰ میلیون بازیکن
وایسا استیت ۳ بیاد سونی خودش فوت میشه خودت که هیچی
من اصلا از این خرید ها و انحصاری کردن عناوین راضی نیستم
اینکه فلان استودیو رو مایکروسافت ساخته و بازیهاش انحصاری اونه یا پلی استیشن فلان استودیو رو داره که انحصاری شاهکار میسازه اوکیه
ولی اینکه بیان یهو یه شرکتو بخرن بعد مثلا همین کالاف یهو بشه انحصاری ایکس باکس ، خیلی بازی های دیگه
اصلا با قضیه انحصاری موافق نیستم ، هدف از بازی کردن لذت بردنه ، چه رو ps چه رو xbox چه رو pc
همه شرکت ها دنبال پول و سود شدن ، قبلا صنعت گیم اینطوری نبود…
من متوجه نشدم سونی اسکوئر انیکس رو بخره خطر انحصارگرایی و مونوپلی نداره مایکروسافت خرید دیگه ای داشته باشه احتمالش هست ؟
والا من جای مایکروسافت بودم
وارنر مدیا (فیلم و بازی و تلویزیون و سریال و همه ) رو با جاش میخریدم بعید میدونم با پول خوب at&t وسوسه نشه
هیچ کس هم نمیتونه از مونوپولی بگه چون سونی عملا کل بازار کنسول دستش بود نسل هشت کسی از مونوپلی نگفت حالا شد مونوپلی !!!
اپل کلا بازار موبایل آمریکا دستشه سیستمش هم کاملا بسته کسی نگران مونوپلی نیست
تموم شد ، خیلی تاثیر گذار بود
مایکروسافت این بازی کثیف رو شروع کرد
وگرنه سونی استودیو خودش ایجاد میکرد ، حمایت میکرد بعدش همون رو میخرید
نسل ۸ سونی مگه همه رو خرید که میگی کسی نگفت مونوپولی. یکم توجه کنید، سونی تو نسل ۸ فقط به کمک خودش داشت استودیو های فرست پارتی خودش رو بطور طبیعی گسترش میداد( به قول جیم رایان رشد ارگانیک)
این بنده خدا معنی مونوپولی رو نمیدونه
اومدم توضیح بدم گفتم ولش کن بذارید باشه بخندیم
خز شد این بحث دیگه واقعا مسئله اینه که جوابش رو با خرید بانجی داد
جیم رایان گفته ۴_۵ ماه پیش از خرید اکتیویژن اونا داشتن با بانجی روند خرید رو طی می کردن و این نشون میده خرید بانجی جزو برنامه های انتقام گیری نبوده
مایکروسافت اکتیویژنو برای انحصار گرایی و رقابت با سونی نخریده این خرید۷۰میلیارد دلاریش فقطبخاطر اینترنت جدید(متاورسه) مایکرو میخواد متاورس با اسم و نام اون شناخته بشه ip خیلی بزرگ کالاف دیوتیم به هیچ عنوان به انحصار ایکس باکس در نمیاد! حتی ممکنه اکتیویژن بیشتر روی متاورس کار کنه تا ipهای بزرگش ولی بازم مایکروسافتو سونی نباید بزارن گوگلو متا (فیسبوک) وارد صنعت گیم بشن
سونی اگه square enix بخره من اندازه یک سال شارژ میشم
راجب گیم پس باید بگم متاسفانه ما توی ایران یه سرویسی داریم به نام هک پس ، بازی ها ارزون تر از گیم پس درمیان 😂
البته من کالکتورم دیسکی میخرم کمرم زیر قیمتا شکسته
یه مطلب خوندم که گفته میشه سونی روی بازی های فایتینگ برای تورنمنت های EVO تمرکز کرده و احتمالا برای خرید Arc system هزینه کند و از طرفی احتمال وجود دارد سونی یک خرید بزرگ در زمینه بازی های گوشی مثل Mi ho yo خالق genshin impact انجام دهد . سونی ثابت کرده تفکراتش با تفکرات طرفدارانش فرق میکند و خرید بانجی خودش مصداق بارز این قضیه است
اگر سونی مطمئنه از ناشران ژاپنی که خریده نمیشن بنظرم بهتره بره سمت یه ناشر غربی که اونورم یه بازاری داشته باشه.
سوال: کدوم ناشر ژاپنی بازیای rpg شاخصی داره؟
ناشر های ژاپنی که فکر نکنم rpg بسازن ولی jrpg دا دلت بخواد امسال اسکوئر و سگا و بندای نامکو دارن.
rpg ساز هم سی پراجکت هست که آیپی های خوبی هم داره.
این چه افتضاحیه من حواسم نبوده نوشتم😐 متن تصحیح شدش👇
ناشر های ژاپنی که فکر نکنم rpg بسازن ولی jrpg تا دلت بخواد امثال اسکوئر و سگا و بندای نامکو دارن.
rpg ساز هم سی دی پراجکت هست که آیپی های خوبی هم داره.
🌹
یکی از چند دلایل اینکه ب شدت سونی فنم اینکه ک سونی میسازه و مایکروسافت میخره، با خریدای سونی مشکلی ندارم چون همیشه به سمت بهتر شدن میره ولی با خریدای مایکر… حال نمیکنم چون فقط فکر خریدنه، تو الان ک فلان ناشر یا شرکت چنتا بازی خفن دارن خریدیش بعدش چی؟ اون ناشر و زیر مجموعه هاش قراره چی بسازن برات؟؟ مایکروسافت هیچ ایده ی خاصی نداره با این استدلال ک حالا بزا بخریم عقب نمونیم تا سحر چ زاید باز… اگر به پشتوانه ویندوز نبود فک نمیکنم ایکس باکس به اندازه ۳ میلیارد میتونست خرید کنه ولی بازم واس سونی خوبه ی رقیب ن در حد خودش میتونه داشته باشه😏
اولن دوست نداری چون یک فن بوی سونی هست تمام پس الکی نکوب دوست من … دوم راجب حرفت که میگی سونی میسازه و ماکرو میخره ی جوری میگین سونی واقعا بازی ها رو میسازه نه دوست من نمونش بلادبرون یا دیمن یا بیشتر بازی های سونی عملن ی نفر دیگه میسازه …. بعد چرا نمیره خالق دیمن رو بخره فورام سافر اگه اشتباه نکنم اسمشو لامصب سر زبونمه این اسمش که دیگع راحت کنه خودشو چون پول نداره وگرنه دوست داره بخره این ماکرو ….و اینکه هیچ ایده و استدلالی نداره😐😐😐دوست من شرکت که جز بهترین و پولدارترین هاس ( معنی پولدار فکر میکنن یعنی پول زیادی منظور جز سودمندترین هاس ) بعد هیچ استدلالی نداره هیچ ایدی خاصی نداره برعکس ایکس باکس داره بهترین کارو میکنه چرا چون وقتی مغزم منو شما این موضوع رو میفهمه که میتونم باز هفتاد میلیارد دلار هفت تا شرکت درست کنم که هر کدام یک ایپی جدید بسازن چرا برم یک ناشر بخرم این اکتیویژن صد درصد اون ها هم فکر کردن ولی میگن ما الان عقبیم از سونی چه کار کنیم همربه پول برسیم هم مخاطب جذب کنیم نمیاد ریسک کنه تو این برهه از زمان میاد اکتیویژن یا بتسدا که ثابت شده هستن به جامعه گیمینگ که اینها بهترین ها رو میسازن بدون ولی در کنارش داره مثل سونی عمل هم میکنه کاری که داره با نینجا توری میکنه یا خالق فورزا ….پس نگو بدون هیچ استدلالی خرید میکنه من ناراحتم …برعکس من ناراحتم سونی یک شرکت رو بخره نه بخاطر این که ایکس باکس فنم بخاطر اینکه ب جز ما یک جامعه بزرگری رو منع میکنه از اون بازی اونم pc هستش نمونش بلادبرون چقدر حسرت این بازی روی پیسی باز ها مونده ولی ایکس باکس درسته سونی رو منع میکنه ولی به جامعه پیسی پشت نمیکنه ….و درضمن سونی ی رقیب خوب پیدا کرده در حد خودش زمانی که سونی داشت دیگه به اخر خط میرسد تو نسل هفت کجا بودی دوست من تنها شانس اورد سونی که ایکس باکس ۳۶۰ مشکلی براش پیش امد به اسم مرگ خاموش که خیلی ها از خرید این کنسول باز زد و رفتن سمت پلی استیشن سه و در نهایت سونی اخر نسل با گاد لست پیشی گرفت و گرنه همه میرنجیدن از دسته های سونی از دروغ های که گفته بودن از قدرت اون کنسول که عملا کم میاورد نمونش تو جی تی ای iv گرافیک خیلی فرق داشت ۳۶۰ خیلی بهتر بود ولی میگم یک نسل شما بردین درست نسل هشت ایکس باکس افتضاح بود درست ولی دیگه دور بر ندارین در حدش نیس اگه اجازه بدن سونی رو با جاش میخره ایکس باکس با فرض کن کالاف رو انحصاری کنه شما میگی به هیچ جام نیس ولی امار نشون میده بیشتر کسای که پلی استیشن دارن گژوال گیمر هستن و فقط یک پنجم بازی سونی رو میخرن نمونش گاد ۴ از بیش صد میلیون نفر فقط بیست میلیون فروش کرده تا بع اینجا روی پلی استیشن ۴ و ۵
با احترام به نویسنده اصلا مقاله خوبی نبود.
سونی این نسل کلی بازی هنحصاری داره،مایکرو هم هنوز زوده ببینیم با استودیو های جدید چیکار میکنه،اگه اسپارتاکوس هم رو دست گیم پس بیاد من دیگه دلیلی برای خرید ایکس باکس نمیبینم.